Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 236, komentářů celkem: 429552, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 444 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116470413
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Otázka pro všechny studenty Svatých textů, Bible 5.
Vloženo Středa, 24. srpen 2005 @ 17:33:56 CEST Vložil: Karels

O Bibli

Otázka pro všechny studenty Svatých textů, Bible

V Genesis 4:7 je řečeno tady to – „Což nepřijmu i tebe, budeš-li konat dobro? Nebudeš-li konat dobro, hřích se uvelebí ve dveřích a bude po tobě dychtit; ty však máš nad ním vládnout.”

Zejména závěr tohoto biblického textu je téměř identický s tímto biblických textem:

Genesis 3:16 Ženě řekl: „Velice rozmnožím tvé trápení i bolesti těhotenství, syny budeš rodit v utrpení, budeš dychtit po svém muži, ale on nad tebou bude vládnout.“

Jedná se mi zejména o stejnou formulaci u obou textů z knihy Genesis – „budeš dychtit po svém muži, ale on nad tebou bude vládnout“ a „bude po tobě dychtit; ty však máš nad ním vládnout.”

Nevím, co si o této podobě myslíte vy, vážení čtenáři, ale já z toho odvozuji:

1. Hřích v případě Kaina není abstraktní, ale je to bytost, která dychtí po člověku podobně jako žena po svém muži.

2. Tento vztah je dán narušením a hříšností člověka, teprve v Kristu Ježíši Našem Pánu můžeme nejlépe vládnout a odolávat pokušením.

Možná by mě napadly ještě další konotace, souvislosti těchto biblických textů, ale jsem v očekávání vašich odpovědí, vážení čtenáři. Musím jenom připomenout, že v originále, tedy v hebrejštině je varianta čtení, kdy jsou závěry těchto dvou textů identické. Což nás má přivést k uvažování, že jeden biblický text vysvětluje druhý. To je alespoň můj závěr.



"Otázka pro všechny studenty Svatých textů, Bible 5." | Přihlásit/Vytvořit účet | 15 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Otázka pro všechny studenty Svatých textů, Bible 5. (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Středa, 24. srpen 2005 @ 17:46:52 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Logika výkladu nejen těchto textů je jednoduchá.

Snažíme se pochopit jednu událost na základě jiné. Spojnicí mezi těmito částmi Božího slova je stejná nebo obdobná gramatika. Za což vděčíme pisatelům Božího slova a především Božímu Duchu.

Tak jako žena je konkrétní bytost a dychtí po svém muži, tak podobně i hřích v případě Kaina (já se domnívám, že i v jiných případech) je bytost, která dychtí po člověku.

Už staří rabíni, myslím, tady to vyvozovali.

S pozdravem Karels



Re: Otázka pro všechny studenty Svatých textů, Bible 5. (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Středa, 24. srpen 2005 @ 17:50:55 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Hřích nemusí být vždy tak abstraktní, jak se domníváme.

Vzpomínám na tento text:

1 Petrova 5:8 Buďte střízliví! Buďte bdělí! Váš protivník, ďábel, obchází jako 'lev řvoucí' a hledá, koho by pohltil.

Což zcela vystihuje i myšlenku, se kterou se s vámi sdílím, vážení čtenáři.





Re: Otázka pro všechny studenty Svatých textů, Bible 5. (Skóre: 1)
Vložil: oskar v Středa, 24. srpen 2005 @ 19:33:26 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Myslím, že v tom není žádná přímá spojitost. Věřím, že se to díky podobné formulaci může zdát, ale po hlubším zamyšlení nad kontextem jsou to dva různé obrazy.

Především u té ženy jde o sérii Božích výroků v Genesis k hadovi, Adamovi a Evě týkajících se 1. hada, 2. hadova semene, 3. Adama, 4. ženy a 5. semene ženy. Zakládá se tím nit, která se vine celým Písmem a vrcholí protiobrazem každé z těch pěti postav na konci Bible, v Janově Zjevení.

Hadem je "drak, ten dávný had, zvaný ďábel a satan". Hadovi a jeho semeni není dána žádná naděje.

Hadovým semenem je šelma, které drak dává svou sílu, neboli takoví lidé, kteří se budou při plnění toho proroctví chovat, jako by jejich otcem byl Satan (srovnej "plemeno zmijí" Jana Křtitele, nebo když Ježíš říkal duchovním vůdcům izraelského národa, že konají skutky svého otce).

Žena a její semeno je obraznou ženou ze Zjevení oděnou sluncem, ze které se rodí potomek. Tento potomek ji ochrání před ničivým působením hada-draka, podobně jako je řečeno o semeni ženy v Genesis, že hadovi a jeho semeni rozdrtí hlavu. Stručně řečeno jsou to křesťané dožívající se budoucího naplnění Janova proroctví ve Zjevení, kteří ochrání ostatní lidstvo od zkázy. Narodili se totiž (neboli vyšli) "ze všech kmenů, jazyků, národů a ras", z lidstva jako takového. Žena (a její semeno) je jedinou postavou v té pasáži z Genesis, které je dávána naděje, že bude jednou zachráněna z toho stavu, do kterého se dostala.

Adam je také zápornou postavou, která má zahynout, vrátit se do prachu země. velice specifická skupina lidí. Adam měl bdít nad svou ženou a měl od Boha veškerou moudrost, kterou potřeboval k úspěšnému naplnění země a šťastnému, nekonečnému životu podle původního Božího plánu. Selhal podobně, jako v posledních dnech selže část křesťanů, kteří poznali Boha Jahve a evangelium Ježíše Krista, ale přestali poslouchat Božího Ducha a odpadli. Jejich selhání je v podstatě hříchem proti Duchu, o kterém hovoří Ježíš Kristus, a ze kterého není vykoupení, protože takoví lidé křižují Krista podruhé. Naopak žena, neboli ostatní lidstvo, se nikdy proti Duchu neprovinila, ani se proti němu nemohla provinit, protože nikdy od Boha tohoto svatého Ducha neměla. Žena se provinila pouze hříšností, která je Bohem odpustitelná.


Bible je psána na těchto principech, o kterých hovořím. Všechna proroctví Písma a všechny obrazy, které Písmo obsahuje, se dotýkají nějakého aspektu událostí, které vedou k naplnění tohoto počátečního Božího proroctví z Genesis o záchraně lidstva.



Re: Otázka pro všechny studenty Svatých textů, Bible 5. (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Středa, 24. srpen 2005 @ 20:32:52 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Chápu to,

ale nemusí se to vylučovat s tím, o čem se domnívám já. Je to spekulativní, netvrdím, že ne. Ty dva texty v Hebraice mají stejně formulovaný závěr. Proto jsem si myslel, že jeden text může vysvětlit ten druhý.

Kdy je hranice mezi hříchem a duchovní mocností téměř nepostřehnutelná. To bylo asi tím základním poselstvím tohoto podivného náhledu na tuto část Božího slova.

S pozdravem Karels




Re: Otázka pro všechny studenty Svatých textů, Bible 5. (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Středa, 24. srpen 2005 @ 20:55:45 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Způsob výkladu můžu dokázat na dvou zdánlivě nesouvisejících textech Bible:

Levitikus 16:2 Hospodin řekl Mojžíšovi: „Promluv ke svému bratru Áronovi, ať nevstupuje v libovolné době do svatyně dovnitř za oponu k příkrovu, který je na schráně, aby nezemřel, až se objevím v oblaku nad příkrovem.“

1 Královská 18:15 Elijáš mu řekl: „Jakože živ je Hospodin zástupů, v jehož jsem službách, že se dnes před ním ukážu.“

Co spojuje tyto zdánlivě nesouvisející texty Bible?

Je to hebrejské sloveso objevím se - אראה [eráe] , tady tohle sloveso se v této osobě a třídě vyskytuje pouze dvakrát.

Řešení, výklad: ten text je z Levitiku, je o Dni smíření - Jom Kippur. My si "vypůjčíme" scénář z toho textu knihy Královské. Kde Eliáš říká:

1 Královská 18:21 Tu přistoupil Elijáš ke všemu lidu a řekl: "Jak dlouho budete poskakovat na obě strany? Je-li Hospodin Bohem, následujte ho; jestliže Baal, jděte za ním!" Lid mu neodpověděl ani slovo."

To je výzva pro každého žida v Den smíření. Výzva, aby se JHVH, Hospodin stal jeho Bohem. Aby se pro něj rozhodl, aby pro něj učinil rozhodnutí.

Já prostě rámec vyprávění vezmu a aplikuju na jiný text. To co spojuje ty dva texty je stejná gramatika - sloveso, v tomto případě!

Jde to i opačným směrem? Jistě, já se domnívám, že to, že se měl objevit Eliáš před Achabem, je podobné Dni míření pro Izrael! Protože je tady Eliáš srovnáván s Boží přítomností, Boží šechinou! A pokud se objevila Boží přítomnost nad příkrovem, znamenalo to akt milosrdenství, podobně jako akt milosrdenství, kdy se objevil Eliáš před Achabem!

S pozdravem Karels

p.s. ještě dodám, že výklad je tak trochu moje spekulace, nikde jsem to nevyčetl



Re: Otázka pro všechny studenty Svatých textů, Bible 5. (Skóre: 1)
Vložil: xvejvodam (xvejvodam@seznam.cz) v Středa, 24. srpen 2005 @ 21:41:34 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://mocneevangelium.webzdarma.cz
Myslím, že to je dost zavádějíci to takhle napsat.
Hřích=bytost=>ďábel=>něco venku, co se nás snaží dostat.
Ale to není pravda, hřích je vnitřní problém člověka, je to způsob uvažování, chování-je to lidská přirozenost.
Je zjednodušující to hodit na nějakou bytost.
P.S.:Tento způsob výkladu vede mnohdy k velice absurdním výsledkům...


]


Re: Otázka pro všechny studenty Svatých textů, Bible 5. (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Středa, 24. srpen 2005 @ 21:58:05 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
xvejvodame,

chci se tě na něco zeptat, může vnitřní problém člověka nebo způsob uvažování po tobě dychtit a ty budeš moci nad ním vládnout?

„hřích se uvelebí ve dveřích a bude po tobě dychtit; ty však máš nad ním vládnout.”

Ale máš taky pravdu, hřích je i to, co píšeš ty, nebo oskar. Já jsem jenom nabídl zajímavý pohled.

Nemusí se to vylučovat, ten zlý obchází jako lev řvoucí a snaží se nás svést k hříchu. Jak řekl i Pán Ježíš, že pokušení musí přicházet, ale běda tomu, skrze koho přichází! Nemyslím si teda, že vždy je hřích záležitostí tebe samotného, tvého myšlení. Spíš mně připadá, že ten hřích a pokušení musí někdo k tobě "přinést". A to ať už člově, nebo nějaká mocnost. A ty svým rozhodnutím dáš průchod tomu hříchu, nebo se od toho hříchu odvrátíš.

s pozdravem Karels


]


Re: Otázka pro všechny studenty Svatých textů, Bible 5. (Skóre: 1)
Vložil: oskar v Čtvrtek, 25. srpen 2005 @ 09:19:39 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Dávám si velký pozor, abych při studiu Písma nevytvářel souvislosti mezi věcmi, mezi kterými žádná přímá souvislost není. Pro tebe jako pro filologa to je jistě lákavé, podobně jako to bylo lákavé před časem i pro mě jako pro filologa, ale nikam to nevede. Písmo není šifra, ke které lze najít klíč v gramatice, v jazyce, v nějaké formální konstrukci. Skutečnost, že to takhle dělají až do groteskních důsledků kabalisté, numerologové a všelijací mechaničtí vykladači, jenom ukazuje jejich pošetilost. K porozumění Písem stačí být pravým učedníkem Ježíše Krista a nikoli filologem.



Re: Otázka pro všechny studenty Svatých textů, Bible 5. (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Čtvrtek, 25. srpen 2005 @ 16:02:50 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Já si opět dovolím oskare nesouhlasit.

Když se chceš dozvědět něco o Pánu Ježíši, tak co uděláš? Vezmeš si v Bibli slovo Ježíš a snažíš se dozvědět kdo byl a kdo je. To slovo se vyskytuje v celém Novém zákoně a jsou to zdánlivě nesouvisející texty, ale to, co je spojuje je ono slovo Ježíš! Jak souvisí například narození Ježíše v Betlémě a ukřižování Ježíše na Golgotě? To co ty dva nesouvisející texty spojuje, je právě ono slovo Ježíš.

Takže můžeš konstatovat, že Ježíš byl dítě i dospělý člověk, Boží syn. Ty dva texty spolu zdánlivě nesouvisejí a přece jsou výpovědí o Ježíši Kristu! Rozumíš? Já tak spojím dva nesouvisející texty na základě podobné, nebo identické gramatiky. Jestli je ono slovo objevím se v celém Starém zákoně pouze dvakrát, potom ty dva texty - z Levitiku a 1. Královské souvisí! Já pouze stanovuju sémantický význam slov, nebo slovních spojení. Protože je Hebrejština konkordantní, více než naše překlady, tak mohu takto postupovat. Na základě výše napsaného mohu například s jistotou říct, že:

Iziáš 10:21 Pozůstatek se vrátí, pozůstatek Jákoba, k Bohu - bohatýru.

Ten pozůstatek se vrátí k Ježíši Kristu! Proč protože El Gibor je identifikován v Iz 9:5 jako Pán Ježíš! a v Iz 10:21 je také použit výraz El Gibor! Toto spojení je užito v celém Starém zákoně pouze ve dvou výskytech! (Iz 9:5 a Iz 10:21) Tak si nemyslím, že by šlo o někoho jiného!

S pozdravem Karels



Re: Otázka pro všechny studenty Svatých textů, Bible 5. (Skóre: 1)
Vložil: Vendaor v Sobota, 27. srpen 2005 @ 09:11:41 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
karelsovi: nemyslím, že je hřích v Kainově případě bytostí. Je to spíše literární obrat, který dokonale vystihuje naši hříšnou podstatu.


]


Re: Otázka pro všechny studenty Svatých textů, Bible 5. (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Sobota, 27. srpen 2005 @ 17:50:23 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Dobře,

ale i tak si myslím, že tak jako v případě Adama a Evy, což dokonale vystihuje příběh o jejich pádu, ten hřích přichází z venčí. Kdo "přinesl" hřích až k Evě? Vzniklo to snad z její přirozenosti? Nikoliv. Byl to had.

V případě Kaina, si myslím totéž. Ty obraty jsou podle mne vyučující k tomu, že hřích přinese zase někdo zvenčí!

Viz: Lukáš 22:3 Tu vstoupil satan do Jidáše, nazývaného Iškariotský, který byl z počtu Dvanácti.

Jan 13:27 Tehdy, po té skývě vstoupil do něho satan. Ježíš mu řekl: "Co chceš učinit, učiň hned!"

a jiný text:

Skutky 5:3 Ale Petr mu řekl: "Ananiáši, proč satan ovládl tvé srdce, že jsi lhal Duchu svatému a dal stranou část peněz za to pole?

Je tady řečeno, že mají hříšnou přirozenost, nebo je to jenom takový básnický obrat? Nikoliv! Všem těm příběhům je něco společného - Adam a Eva, Kain a Abel, Jidáš, Ananiáš a Safira.

To, co je všem těm příběhům společné, je to, že k tomu aby zhřešili tu musí být někdo, kdo to způsobí!

Je to veliká otázka k diskuzi, zda je hřích výplodem naší chorobné mysli, nebo máme sklon hřešit, ale podnět k hříchu musí příjít zvenčí!

To je to, oč tu běží!!


S pozdravem Karels


]


Re: Otázka pro všechny studenty Svatých textů, Bible 5. (Skóre: 1)
Vložil: Vendaor v Neděle, 28. srpen 2005 @ 10:32:51 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jak.1,14:"Každý je sváděn svou vlastní žádostivostí";
Gen.8,21:"......lidské srdce je již od mládí zlé...";

U Jidáše to mělo "dvě fáze": zpočátku ho satan "ponoukal", čili sváděl a on se mu mohl vzepřít. Poněvadž to neudělal, nastala "konečná" a satan ho cele ovládl = vstoupil do něho. Proto je psáno:" Vzepřete se ďáblu" a on uteče! Pokoj Tobě.


]


Re: Otázka pro všechny studenty Svatých textů, Bible 5. (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Neděle, 28. srpen 2005 @ 10:43:20 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Vidíš vendaore,

připadám si jako mezi hotemtotama. Kdyby mně to někdo takto napsal dřív, nemusel jsem dávat nový článek speciálně o tomto tématu.

Je to asi fakt moc nezajímá.

karels



]


Ejhle, člověk biblický! (Skóre: 1)
Vložil: jarda2005 v Pátek, 16. září 2005 @ 12:38:58 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Stále se raduji, když čtu Tvé rozbory KarleS. Proti systému Tvé práce nic nemám, naopak!

Ale myslíš si třeba, že první církev stála na našem z hebrejštiny přeloženém SZ - neměla spíše Septuagintu? Proč jsou tam i takové rozpory např. o Abrahámovi - Skutky 7, 2 - "Bůh se zjevil Abrahamovi v Mezopotámii,..." vers Gn 11,28 "Háran umřel před svým otcem Terachem v rodné zemi, v Kaldejském Uru". Jak se mohl Štěpán mýlit resp. ten kdo to zapisoval tj. Lukáš, necituje z řeckého překladu? Neměl bys tedy jít k pochopení církve přes ní a přes její konkordanci?

Z hebrejštiny hodně vyvozuješ - i to co církev zatím netvrdila, proto se tak ptám, jak otevřený jsi ke všem zdrojům.




]


Re: Ejhle, člověk biblický! (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Pátek, 16. září 2005 @ 14:58:44 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Přiznávám se Jardo2005 a pro všechny ostatní rovnou a bez mučení :-),

že tak 3 ze čtyř mých nápadů ve článcích je diskutabilní a možná i "kravina". K těm diskutabilním patří i tento příspěvek.

Jinak Septuaginta je většinou SZ, ze kterého je citováno v NZ. To vím. Ale jsou dokonce jakési biblické názory, že Septuaginta čerpá v hebrejských originálů starších, než naše hebrejské originály dnes!

Mně nejde o stáří jako spíš o konkordantnos, to, že to slovo najdu tady a tam a snažím se najít při vědomí těchto dvou slov jejich výklad.

Jinak je dobře, že tady přispívá plno katolíků. Za poslední dobu jsem si všiml, že je vás tady hodně a mně to nevadí, naopak!

Protože si potom protestanti tolik nemyslí!! Jen tak dál. Já se sice řadím k protestantům také, ale moje názory jsou známé. Kdyby byla reformace důsledná, musela by znovu svolat nějaký koncil a stanovit kánon písem! Protože jste to za ně udělali vy, katolíci. I když vlastně se liší protestantský počet knih v Bibli a katolický. Kdo o tom rozhodl, jestli Martin Luther, nevím přesně. Ale pokud stojí kánon naší Bible na rozhodnutí jednoho člověka, tak tady nevím.

S pozdravem Karels

p.s. i přesto, že s vámi katolíky povedu vždy diskuzi a nebudu souhlasit s mnoha věroučnými body, přesto vím, že jste křesťané; a pokud se někdo bude chtít mermomocí stát katolíkem, nebudu mu v tom bránit


]


Stránka vygenerována za: 0.25 sekundy