Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 225, komentářů celkem: 429541, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 190 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116461498
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Křesťané jako tvůrci pokoje, co je na tom pravdy?
Vloženo Sobota, 01. říjen 2005 @ 19:00:51 CEST Vložil: Karels

O Bibli Karels poslal:

Křesťané jako tvůrci pokoje, co je na tom pravdy?

V poslední době mě zaujala při pročítání Svatých textů Bible výzva, že křesťané mají být tvůrci pokoje, činitelé pokoje. Když si připomeneme historickou cestu křesťanství téměř od jeho vzniku až po současnost, kde je tato cesta lemována násilím a činy, které mají daleko k pokoji. Ale i současnost, která mnohdy není jiná, viz situace v Severním Irsku. Tak si nejen mnozí ze čtenářů Grano Salis řeknou, co je na prohlášení Bible o činění pokoje pravdy.

Důležité je porozumět, jak je to myšleno, jak je myšleno ono slovo o činění pokoje. Pokoj v původním hebrejském jazyce – שָׁלוֹם [šalóm] má totiž nejméně dva významy. Ten první nám je známý, je to pokoj. Pokoj, který má význam míru v době, kdy není válka. Tak bychom mohli tento význam pokoje pochopit. Druhý význam hebrejského výrazu – שָׁלוֹם [šalóm] můžeme pochopit jako ucelenost, harmonii, řád.

Tyto významy se mohou zdát ve vzájemném protikladu. Ale je to pouze první zdání. Protože tam, kde je harmonie, řád, tak tam může zavládnout i pokoj. Je to docela prosté a jednoduché, pokud si uspořádáme život, pokud dáme hodnotám, které vyznáváme svůj řád, potom nás takový postoj povede k pokoji, k harmonii. Oč víc znamená pokoj v biblickém pochopení. Pokud si uspořádáme svůj život a jeho hodnoty podle kritérií, které nastiňuje Boží slovo, tak nás to nemůže uvést nikam jinam než do pokoje, do harmonie. Do harmonie se samotným Stvořitelem, ale také bližními a nakonec se sebou samým.

Vemte si ten – שָׁלוֹם [šalóm] pokoj, jako minci o dvou stranách. Na jedné straně mince pokoj jako bezvětří, bezvládí, například když se brzy ráno probudíte a ještě se vznáší ranní opar a všechno se teprve probouzí do dalšího dne. Pokoj v tichosti a klidu. To je první význam pokoje v biblickém podání, jak jsem ho pochopil. Druhá strana mince, kde je pokoj chápán jako řád, pořádek, pravidla. Nebo ještě lépe jako popis nějaké stavby, zevnitř i zvenčí, kde se dozvíme, jakým způsobem byla stavba postavená, kde je tahle místnost, proč je koupelna v prvním patře a ne v druhém atd.

Jednoduše – שָׁלוֹם [šalóm] pokoj má tyto dva významy, které zdánlivě tvoří svůj protipól, ale to je pouze první zdání. Defakto bez uspořádání, jistého pořádku nemůže nastat ten kýžený pokoj, o který tolik usilujeme.

Tahle „exkurze“ byla důležitá k pochopení toho, co Pán Ježíš zamýšlel svojí řečí k nám, jeho učedníkům: „Blaze těm, kdo působí pokoj, neboť oni budou nazváni syny Božími.“ (Mt 5:9)

Tento pokoj bychom měli chápat v těch významech, které jsem naznačil. Není to tedy jenom takový ranní opar, ranní mlha, kde se nic neděje. Ale máme působit pokoj v tom smyslu, že budeme činit řád, uspořádání. Samozřejmě Boží řád a Boží uspořádání. V tomto smyslu, je v prvé řadě důležité upozornit, že Vládce pokoje, Vládce řádu – je Jediný, Pán Ježíš. Podle proroka Izaiáše je nazván „Vládcem pokoje.“ (Izaiáš 9:5)

Výzva k tomu, abychom byli činitelé pokoje, teda není výzvou k tichosti, k uklidňování debat nad Božím slovem! Výzva, abychom působili pokoj, je dle mého soudu, výzva ke zvěstování tohoto pokoje mezi nevěřícími spoluobčany. Docela jednoduše, máme upozorňovat na to, že pokud se naši nevěřící přátelé obrátí k Ježíši Kristu, jako Vládci pokoje, potom i v jejich životě takový pokoj zavládne.

Samozřejmě v tomto Božím slově: „Blaze těm, kdo působí pokoj, neboť oni budou nazváni syny Božími.“ (Mt 5:9) Bude určitě i výzva, apel pro učedníky Ježíše Krista, jak se mají chovat vzájemně sami mezi sebou. Ale domnívám se, to nemá co dělat s uniformitou názorů, v klidné argumentaci při diskuzích nad Božím slovem. Spíš chápu toto Boží slovo, Slovo našeho Pána Ježíše, jako povzbuzení, aby i naši křesťanští spolubratři na nás viděli, kdo je Pánem našeho života. Aby moji bratři viděli, že i přes rozdílné teologické pohledy o mně mohou s plnou důvěrou konstatovat: „Ježíš je Pánem v životě tohoto bratra“.

Z tohoto hlediska mně nevadí, pokud vidím, že mnozí z autorů na Grano Salis dochází až k protikladným, vzájemně si odporujícím teologickým závěrům. Pokud je Ježíš Pánem jejich života, potom jistě naplňují to, že působí pokoj. Pokoj, který má především ukazovat na jediného Vládce pokoje na Našeho Pána a Spasitele Ježíše. To je význam, pochopení tohoto textu Božího slova, jak jsem ho přijal – „Blaze těm, kdo působí pokoj, neboť oni budou nazváni syny Božími.“ (Mt 5:9)

S pozdravem a přáním pokoje, v poslušnosti Vládci pokoje Ježíši Kristu, přeje Karels



"Křesťané jako tvůrci pokoje, co je na tom pravdy?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 8 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Křesťané jako tvůrci pokoje, co je na tom pravdy? (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Sobota, 01. říjen 2005 @ 19:25:29 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Řekl bych, že pěkný příklad, že pokoj nemusí být klid, je zde:

"V něm je náš mír, on dvojí spojil v jedno, když zbořil zeď, která rozděluje a působí svár. Svou obětí odstranil zákon ustanovení a předpisů, aby z těch dvou, z žida i pohana, stvořil jednoho nového člověka, a tak nastolil mír. Oba dva usmířil s Bohem v jednom těle, na kříži usmrtil jejich nepřátelství. Přišel a zvěstoval mír, mír vám, kteří jste dalecí, i těm, kteří jsou blízcí. A tak v něm smíme obojí, židé i pohané, v jednotě Ducha stanout před Otcem."

Chápu ten pokoj v tomto významu nikoliv jako nějaký klídek, ale v tomto případě je pokoj, mír myšlen jako Ježíšova oběť na Kříži.

S pozdravem Karels



Re: Křesťané jako tvůrci pokoje, co je na tom pravdy? (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Sobota, 01. říjen 2005 @ 19:31:24 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ještě jedna věc, pokud jsem v tomto článku uvedl pokoj jako řád, harmonii, míním tím především řád v morálních hodnotách, životní prioritách.

Teologii, přesné poznání až na druhém místě.

S pozdravem Karels



Re: Křesťané jako tvůrci pokoje, co je na tom pravdy? (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Neděle, 02. říjen 2005 @ 07:17:10 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Teďka k tomu textu: "Myslíte, že jsem přišel dát zemi pokoj? Ne, pravím vám, ale rozdělení! Neboť od této chvíle bude rozděleno v jednom domě pět lidí: tři proti dvěma a dva proti třem..." (Lukáš 12:51-52)

Protiřečí si tento text se závěry z článku? Já si to nemyslím. Především je důležité uvědomit si, že tato řeč Pána Ježíše byla řečena hlavně o židech. Jistě platí obecně, ale hlavně je to řeč k židům. Židům, kteří vyznávali židovské náboženství.

Pán Ježíš, který přichází se svým učením, uspořádáním (pokojem), způsobí "střet" tradičních hodnot, které židé vyznávali s hodnotami učení Pána Ježíše. Protože přinesl své učení, nesetká se se souhlasem židů.

Jako by tady to Boží slovo (Lukáš 12:51-52) obsahovalo oba dva významy tohoto hebrejského slova – שָׁלוֹם [šalóm] pokoj.

Moje pochopení tohoto textu s mým vysvětlením: "Myslíte, že jsem přišel dát zemi pokoj? (Pokoj ve smyslu klidu a tichosti) Ne, pravím vám, ale rozdělení! (díky mému pokoji, který je řád, uspořádání; což následně povede k rozdělení)..." (Lukáš 12:51)

Protože jinak by si Boží slovo protiřečilo, jistě si vzpomenete, bratři a sestry na zaslíbení, že Pán Ježíš je Vládce pokoje. (Iz 9:5)

S pozdravem Karels

p.s. netrvdím, že mám na všechno správnou odpověď, sdílím se s tím, co jsem mohl přijmout při uvažování nad Božím slovem




Re: Křesťané jako tvůrci pokoje, co je na tom pravdy? (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Neděle, 02. říjen 2005 @ 08:15:47 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nebo mám ještě jedno lepší vysvětlení k tomuto textu: "Myslíte, že jsem přišel dát zemi pokoj? Ne, pravím vám, ale rozdělení! Neboť od této chvíle bude rozděleno v jednom domě pět lidí: tři proti dvěma a dva proti třem..." (Lukáš 12:51-52)

K tomu je dobré si přečíst podobný text: "Když se ho farizeové otázali, kdy přijde Boží království, odpověděl jim: "Království Boží nepřichází tak, abyste to mohli pozorovat; ani se nedá říci: 'Hle, je tu' nebo 'je tam'! Vždyť království Boží je mezi vámi!" Svým učedníkům řekl: "Přijdou dny, kdy si budete toužebně přát, abyste spatřili aspoň jediný ze dnů Syna člověka, ale nespatříte." (Lukáš 17:20-22)

Pro farizeje bylo Boží království cosi, do čeho měli volný přístup, ale byli vně tohoto království. Pro učedníky, který se stali součástí tohoto království, protože následovali Pána Ježíše, platí, co jim Pán Ježíš pravil: "Přijdou dny, kdy si budete toužebně přát, abyste spatřili aspoň jediný ze dnů Syna člověka, ale nespatříte."

Podobně je to i s tím pokojem. Ježíš nepřinesl dát celém světu pokoj, ale rozdělení. Ale ten, kdo se rozhodne, následovat Ježíše Krista, tak ten už pokoj má!! Pokoj v Ježíši Kristu!

Jednoduše řečeno, pokoj je tady pro následovníky Ježíše Krista! Pro ostatní právě ten pokoj, řád, učení, osoba Ježíše Krista způsobí rozdělení. Jedni Ježíše budou následovat, druzí ho odmítnou následovat. Pro ty následovníky Ježiše Krista to slovo, které pravil: "Myslíte, že jsem přišel dát zemi pokoj? Ne, pravím vám, ale rozdělení!" (Lukáš 12:51) jednoduše neplatí!! Toto slovo je o celém světu, především o židech, ale i o ostatních lidech!! Kdy Dobrá zpráva, evangelium způsobí rozdělení. Ale ti, kteří se stanou součástí Evangelia, součástí Dobré zprávy, tak ty čeká odměna - pokoj v osobě Krista Ježíše!

S pozdravem a přáním pokoje, přeje Karels




Re: Křesťané jako tvůrci pokoje, co je na tom pravdy? (Skóre: 1)
Vložil: oskar v Neděle, 02. říjen 2005 @ 11:58:08 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Toto je pravda.


]


Re: Křesťané jako tvůrci pokoje, co je na tom pravdy? (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Neděle, 02. říjen 2005 @ 16:38:13 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Souhlasíš oskare?

Takže platí pro nás věřící také tady to slovo - "Když jsme tedy ospravedlněni z víry, máme pokoj s Bohem skrze našeho Pána Ježíše Krista..." (Řím 5:1)

Pokud máme pokoj, potom pro změnu tady to slovo - "Blaze těm, kdo působí pokoj, neboť oni budou nazváni syny Božími." (Mt 5:9) nemůže platit o šíření pokoje námi věřícími! Vždyť ho už máme. Proto tady to slovo: Mt 5:9 je výzva, apel k šíření pokoje mezi nevěřícími!

Nemůžeme činit ve vlastních řadách něco, co už máme (Řím 5:1) Ale tam, kde se pokoje nedostává, tak máme být činitelé, vyhlašovatelé pokoje. Co to přesně znamená? Máme zvěstovat to, že v Něm, v Ježíši Kristu, může každý, kdo v Ježíše věří, dosáhnout pokoje s Bohem.

S pozdravem Karels



]


Re: Křesťané jako tvůrci pokoje, co je na tom pravdy? (Skóre: 1)
Vložil: Standa v Pondělí, 03. říjen 2005 @ 10:23:18 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pokoj lze docílit a získat skrze víru v pána Ježíže. To, ale nestačí. K tomu abych získal pokoj a víru musím vytrvale prosit našeho Pána. Dále je třeba cele, opakuji cele se mu odevzdat. Pokoj a víru provází láska, pokora a ovoce života poznání a následování. Kdo miluje pravdu a poznání, miluje i našeho Pána. Žít s Pánem, znamená žít s ním, milovat jeho slovo a pravdu. I když ta pravda je velmi často nepříjemná a některým způsobuje trauma a odpor. Ostatně, ani pán Ježíš farizeům a zákoníkům nebyl příjemný a milý. Hodně Božího požehnání a poznání. Standa.


]


Re: Křesťané jako tvůrci pokoje, co je na tom pravdy? (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Pondělí, 03. říjen 2005 @ 17:36:59 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Stando nesouhlasím s tebou z jednoho prostého důvodu.

Kdyby to bylo jak píšeš: "K tomu abych získal pokoj a víru musím vytrvale prosit našeho Pána."

Tak se mýlí apoštol Pavel: "Když jsme tedy ospravedlněni z víry, máme pokoj s Bohem skrze našeho Pána Ježíše Krista..." (Romans 5:1)

Je fakt, že si asi budu protiřečit, protože taky dělám to, co píšeš ty. Ale z hlediska, které naznačuje apoštol Pavel, už pokoj s Bohem máme. Možná máme prosit Pána Boha, aby se tento pokoj ještě více rozhojňoval.

S pozdravem Karels




]


Stránka vygenerována za: 0.17 sekundy