Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marek.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16654, komentáře < 7 dní: 170, komentářů celkem: 429696, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 558 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116585615
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: ''Krásný důkaz o pozitivním, tolerantním, bratrském přístupu římských katolíků.'
Vloženo Pondělí, 10. říjen 2005 @ 10:46:44 CEST Vložil: Bolek

Historie poslal Standa

    Společnost usiluje o obnovu Mariánského sloupu a chce tak napravit barbarský čin našich předků, chce se podílet se na obnově tváře Staroměstského náměstí v Praze. Znovupostavení sloupu chápe také jako duchovní symbol obnovy národa v situaci znovunabyté svobody. Obnova sloupu má být dle našeho prvního čestného předsedy pana kardinála Františka Tomáška činem smíru a vzájemné tolerance. Proto komunikujeme i s příslušníky všech církví, které se o toto dílo zajímají. Věříme, že v Praze bude opět stát nejkrásnější Mariánský sloup v Evropě, věrná kopie významného českého barokního sochaře Jiřího Bendla.

Přehled o naší činnosti od vzniku Společnosti v květnu 1990: 1990 Společnost byla založena v Praze.
Čestným předsedou Společnosti byl: kardinál František Tomášek 1992 Byl ustaven Americko-český výbor pro převoz sochy Panny Marie z exilu do Prahy. Jeho předsedou za českou stranu byl P. Michael Josef Pojezdný, opat kláštera premonstrátů v Praze na Strahově, předsedou americké části výboru byl pan František Šulc z Chicaga. Do kláštera sv. Prokopa v Lisle u Chicaga v USA odjeli na vlastní náklady dva členové Společnosti a současně členové nově ustavené Česko –amerického výboru pro převoz sochy Panny Marie z exilu, PhDr. Emil Petřík a Mgr. Karel Kavička, aby vyjednali převoz sochy Panny Marie z Exilu do Prahy. Po jednání s americkou částí Výboru pro převoz sochy Panny Marie z Exilu dohodli veškeré záležitosti převozu sochy s opatem kláštera Andersonem. Ten požadoval žádost o vydání sochy Panny Marie od představitele české církve. 1993 V tomto roce 75. výročí stržení sloupu byl posvěcen základní kámen sloupu a uložen do dlažby Staroměstského náměstí v Praze. Označuje místo, kde stál a jak všichni doufáme "Opět bude stát" Mariánský sloup. Text nápisu byl po osazení desky "cenzurován" a neznámou osobou poškozen. Nápis ve čtyřech jazycích hlásá: "Zde stál a opět bude stát Mariánský sloup." Po žádosti otce kardinála Miloslava Vlka o vydání sochy, přijíždí v září do Prahy socha Panny Marie z Exilu a je slavnostně uvítána ve Strahovském klášteře. Přepravu sochy uhradili naši krajané v Americe, kteří se s ní rozloučili před cestou na slavnosti v Lisle. 1994 Slavnostní instalace sochy Panny Marie z Exilu v areálu strahovského kláštera a její znovu posvěcení kardinálem Miloslavem Vlkem se uskutečnila první sobotu v květnu. Byla uspořádána celonárodní pouť do Prahy, kterou navštívily tisíce lidí z Moravy i Čech. Po posvěcení sochy, umístěné na sloupu nad Prahou se všichni účastníci této slavnosti vydali na pěší pouť Prahou , která vedla ze Strahova do kláštera sv. Karla Boromejského pod Petřínem, k Pražskému Jezulátku, k Panně Marii pod řetězem, ke sv. Františkovi u Křížovníků, na Staroměstské náměstí na místo, kde stával sloup a byla ukončena u Panny Marie před Týnem. Tuto pouť pořádá každoročně řád sv. Františka ve spolupráci se Společností každoročně, vždy 1. sobotu v měsíci květnu. Sochu Panny Marie z exilu nechali pro budoucí obnovený sloup zhotovit naši krajané ze svých sbírek. Socha zhotovena v roce 1954 papežským sochařem profesorem Monteleonem v Římě, v roce 1955 instalována slavnostně v zahradě benediktinského kláštera v Lisle u Chicaga v USA. 1995 Společnost se rozhodla na základě hotových plánů, které pořídil Ing. arch. P. Nauman, přistoupit k výrobě sloupu a vyhlásila na tento účel celonárodní sbírku. 1996 Bylo vypsáno výběrové řízení na zhotovitele. Vítězem se stalo konsorcium sochařů pod vedením akademického sochaře Petra Váni z Prahy. 1997 Zahájení prací na sochařské výzdobě. Pořízena lukoprenová forma dle originálních dílů torza sochy Panny Marie, které je uchováváno v pražském Lapidáriu. Práce vedl akademický sochař a restaurátor Jan Bradna. Po zhotovení formy ve štukatérské dílně pana Líbala v Praze byla odlita socha jako celek. Byly pořízeny dva odlitky. Jeden zůstává jako doklad výchozího stavu bez retuše. Druhý odlitek byl zhotoven, aby na něm byla provedena rekonstrukce chybějící části.
Do funkce výkonného předsedy Společnosti zvolen na Valné hromadě, dne 3.11.1997 pan Jan Bradna, akademický sochař a restaurátor. Čestným předsedou Společnosti se stal P. Michael Josef Pojezdný,Opraem, opat strahovského kláštera, který se Společností spolupracoval od jejího počátku. Prvním místopředsedou Společnosti a tiskovým mluvčím byl zvolen Mgr. Karel Kavička, místopředsedou a pokladníkem Společnosti byl zvolen pan Václav Dajbych, dalším místopředsedou Společnosti byl zvolen Ing. Karel Kloud.
Mgr. Karel Kavička navštívil českou misii ve Švýcarsku v Curychu a ve Wintertouru, kde besedoval s našimi krajany o činnosti Společnosti. Následovala jeho návštěva na výročním setkání našich krajanů v Elwangen v Německu, kde rovněž jeho vystoupení mezi krajany vzbudilo velký ohlas a zájem. 1998 Byly zhotoveny první díly Sloupu z výtěžku sbírky. Jde o schody, kuželky balustrády a další díly zábradlí ve spodní části sloupu.
Na sádrovém odlitku sochy Panny Marie provedli akademičtí sochaři Krátký a Kronych rekonstrukci chybějící části sochy Panny Marie podle soustředěné dokumentace původního stavu.
Předali Společnosti věrnou kopii díla Jiřího Bendla ze 17. století. Akademičtí sochaři Krátký a Kronych zhotovili pro Společnost sádrový model Mariánského sloupu v měřítku 1 : 10.
Společnost uspořádala výstavu k 80. výročí stržení Mariánského sloupu. Výstava byla umístěna v kvadratuře kláštera premonstrátů v Praze na Strahově.
Mgr. Karel Kavička, místopředseda Společnosti se vydal na dvouměsíční turné za našimi krajany do Kanady a USA. Cílem cesty bylo seznámení naší krajanské obce s aktivitami Společnosti, propagace její činnosti a zpráva o aktuálních výsledcích její práce. Všude poděkoval našim krajanům za poskytnutou pomoc. Navštívil krajanskou farnost sv. Václava v Montrealu, českou farnost v Hamiltonu, Panny Marie Svatohorské v Chicagu, dále texaské farnosti Victorii, Ganado, Prahu a East Bernard, Tuscon v Arizoně, Los Angeles a San Francisco v Kalofornii a nakonec naši krajanskou farnost v New Yorku. Po přednáškách byly besedy o situaci v církvi u nás a ve společnosti. Krajané se živě zajímali o obnovu mariánského sloupu, obdrželi informační materiály Společnosti, publikace i fotografie. Tuto cestu, stejně jako i předchozí cesty do Švýcarska a Německa vykonal Mgr. Kavička na vlastní náklady. 1999 Akademický sochař Petr Váňa zahájil práce na zhotovení sochy Panny Marie z pískovce dle již výše zmíněného modelu. Tato socha - věrná kopie díla J. Bendla bude v tomto roce dokončena a předána Společnosti. Je zajištěno i financování zhotovení sochy šlechetným dárcem.
Vedení Společnosti naváže kontakt s pražským Magistrátem a požádá o stavební povolení.
Každoročně konáme ve spolupráci s III. řádem sv. Františka o první sobotě měsíce května mariánskou pěší pouť Prahou, která začíná v Praze na Strahově u sochy Panny Marie z exilu a po zastávkách v kostele sv.Karla Boromejského, Panny Marie Vítězné, Panny Marie pod řetězem, v kostele sv. Františka u Karlova mostu a na Staroměstském náměstí. Pouť končí požehnáním u Panny Marie před Týnem. 2000 Rok 2000 je rokem desátého výročí vzniku Společnosti a tedy rokem bilancovaní. Grémium Společnosti tak učinilo na svém slavnostním zasedání, které se konalo dne 14. června 2000 v Praze ve Strahovském klášteře za účasti hostů a našich členů ze zahraničí a zástupců Českého orla. Bylo konstatováno, že Společnost prošla různými obdobími úspěchů i neúspěchů, ale zdá se, že situace dozrává k uskutečnění jejího poslání. Bylo zdůrazněno, že kromě věcí organizačních a finančních je třeba stále mít na zřeteli duchovní rozměr celé záležitosti a spolu se stále širší podporou naší veřejnosti a také našich krajanů, zejména v Kanadě, USA a ve Švýcarsku neustávat v modlitbách a prosbách za uskutečnění tohoto díla, jak nám připomínali naši biskupové při založení naší Společnosti otec kardinál František Tomášek a otec arcibiskup František Vaňák. V současné době se plynule vyrábějí další a další díly sloupu. K 14.6.2000 je vyrobeno dílů sloupu za 820 tisíc Kč. To vše z darů, které stále přicházejí z domova i ze zahraničí. Pracuje se na zhotovení nové sochy Panny Marie z pískovce v celkovém nákladu 700 tisíc Kč. Na Staroměstské radnici v prostorách kaple je od počátku roku 2000 umístěn model mariánského sloupu v měřítku 1:10, který byl zhotoven pro výstavu v roce 1998. Zde si ho mohou prohlédnout všichni návštěvníci Prahy. 2001 Rok 2001 byl rokem velkého pokroku v našem úsilí o zhotovení sloupu. Konsorcium kameníků v čele s akademickým sochařem PetremVáňou se vypravili do Indie, kde vylomily dva bloky kvalitního pískovce pro největší a nejdražší díl sloupu - šestimetrový dřík. Současně byl vylomen i blok pro zhotovení korintské hlavice sloupu. Cestu si hradili sami a také práci věnují ve prospěch Společnosti. Společnost uhradila cenu materiálu. Aby tak mohla učinit, zapůjčili dva členové grémia Společnosti částku 300 tisíc Kč. Sloup byl převezen námořní lodí do Hamburku a odtud vlakem do přístavu v Mělníku. Zde ho kameníci opracovali. V červnu byl sloup převezen do Prahy na divadelní lodi bratří Formanů. Během cesty byly na dříku dokončovány poslední povrchové úpravy. Dřík sloupu je nyní vztyčen na zahradě kláštera sv. Karla Boromejského pod Petřínem, kde čeká na své umístění na Staroměstském náměstí v Praze. Akademický sochař Váňa pokračoval na zhotovování sochy Panny Marie Imacculaty. Již dříve se podílel na restaurování soch J. Bendla, nepoužívá moderní technické prostředky, ale klasická dláta a nástroje, které se v době zhotovení původní sochy používaly. Velký dík patří našim krajanům v USA a Kanadě, kteří díky kontu založenému panem Václavem J. Vostřezem v Hamiltonu každoročně posílají vybrané dary, pohybující se v tisících kanadských i amerických dolarů. V tomto roce jsme obdrželi i dar od našich krajanů ve Švýcarsku, který zprostředkoval P. Josef Šimčík, misionář v Curychu. 2002 Na jaře byla uspořádána návštěva ateliéru akademického sochaře Petra Váni, které se zúčastnili zástupci Památkové péče, její ředitel Dr. Štulc, profesor I. Hlobil z Univerzity Karlovy v Praze, akademičtí sochaři, restaurátoři a další osobnosti z řad odborníků. Prohlédli si dokončovanou sochu Panny Marie a vyjádřili k práci své připomínky. V březnu se konalo setkání s našimi bratry z církve evangelické u synodního seniora Smetany v Praze. Byla zde vyložena stanoviska obou stran a přislíbena vzájemná informovanost. Na konto Společnosti přišel peněžní dar od příslušníků církve Československé husitské s vyjádřením podpory naší iniciativy o obnovu sloupu. Také někteří členové církve bratrské naše dílo podporují. V první polovině roku zemřeli dva naši členové. P. Josef Pazderka, SI dlouholetý misionář v Londýně a P. Josef Šimčík, SDB náš dlouholetý misionář v Zurychu. Oba podporovali naši činnost jak morálně tak i finančními příspěvky. Svěřujeme je do přímluvy Panny Marie, ať jim vyprosí milost a pokoj u Boha. Milí naši otcové, děkujeme Vám za všechno, co jste pro nás vykonali. Requiestat in pace! V současné době jsou vyrobeny následující díly sloupu: kamenné stupně schodiště, balustráda, dlažba, dřík sloupu za něž Společnost zaplatila již 1 235 000,- Kč. Všechny dary jdou přímo na zakoupení kamene a práci kameníků. Společnost má nyní dluh 465 tisíc Kč. Aby kameníci mohli ve své práci pokračovat, zapůjčili tři naši členové Společnosti částku 300 tisíc Kč. Socha Panny Marie Imaculaty je před dokončením, cena za materiál a práci v hodnotě 800 tisíc korun je hrazena jedním šlechetným dárcem. Tuto sochu představíme veřejnosti již v příštím roce 2003, který bude rokem 85. výročí stržení Mariánského sloupu. Společnost připravuje na tento rok celou řadu vzpomínkových akcí. Z Indie byl přivezen rovněž blok pro korintskou hlavici sloupu. Už v tomto roce se konají přípravy na její výrobu. Zatím však není zajištěno financování, které si vyžádá částku 250 tisíc Kč. Náš misionář v Austrálii P. František Pěnčík, který rovněž podporuje spolu s našimi krajany v Austrálii obnovu sloupu naznačili možnost úhrady výroby tohoto dílu sloupu. Děkujeme našim krajanům v USA a Kanadě, kteří nám z účtu, zřízeného a vedeného panem Václavem Jiřím Vostřezem v Hamiltonu zaslali dalších 2000 USD a 1000 kanadských dolarů. Tyto peněžní dary se každoročně opakují. Jsou svědectvím štědrosti a obětavosti našich krajanů v Americe. Společnost děkuje všem našim krajanům a zejména našemu neúnavnému spolupracovníkovi panu Václavu J. Vostřezovi, který dne 26. září t. r. oslavil své 80. narozeniny. Srdečně mu blahopřejeme s přáním zdraví, štěstí, spokojenosti a Božího požehnání do dalších let života. V tomto roce se přihlásilo za členy Společnosti celkem 230 nových členů. Jde o členy Mariánské ligy v Brně a ve Znojmě. Tím se počet řádných členů společnosti zvýšil na 380. Grémium Společnosti připravilo výroční schůzi, která se konala v klášteře Křížovníků s červenou hvězdou v Platnéřské ulici v Praze v pondělí, dne 4. listopadu 2002 v 15.00 hodin. Po schůzi byla malá vzpomínková slavnost u základního kamenem na Staroměstském náměstí v Praze. Zástupci Společnosti položili květiny již v neděli, tj. 3. 11. 2002 ve výroční den stržení sloupu na Staroměstském náměstí v Praze za velké účasti členů Společnosti a veřejnosti. 2003 Společnost připravuje pro rok 2003, který bude jubilejním 85. výročím stržení sloupu, řadu celostátních vzpomínkových akcí. První byla celonárodní Mariánská pouť Prahou, která se konala v sobotu, dne 3. května 2003. Tuto pouť organizovala naše společnost ve spolupráci s Národní radou sekulárního františkánského řádu a Ústředím Orla v Brně. Zúčastnili se jí i naši krajané z USA a tisíce poutníků z celé republiky. Modlili se za zdar sněmu katolické církve a za úspěšnou obnovu Mariánského sloupu na Staroměstském náměstí v Praze. V současné době věnovali dárci z naší vlasti i ze zahraničí již 2, 000.000,- Kč na obnovu architektonické části sloupu. Jeden dárce věnoval částku 800.000,- Kč a tím umožnil zakoupení pískovcového bloku a zhotovení ústřední postavy sloupu Panny Marie Immaculaty. Za Vaši štědrost Vám všem děkujeme. V současné době kameníci pokračují ve výrobě dílů sloupu. Dosud nebyla vrácena půjčka na materiál ve výši 300.000,- Kč, která byla poskytnuta v minulém roce. Společnost má stále dluh. Prosíme o Vaši další podporu. Do Společnosti vstoupilo dalších 150 nových členů, (převážně z řad členů sekulárního řádu sv. Dominika), takže počet registrovaných členů společnosti překročil počet 500. Ve výroční den stržení sloupu, 3. listopadu 2003 byla představena veřejnosti při národní pouti do Prahy dokončená socha Panny Marie. Socha je dočasně umístěna na vysokém podstavci ve výklenku u jižního bočního vchodu chrámu Panny Marie před Týnem, přístupnému z Celetné ulice. Sochu požehnal kardinál Miloslav Vlk, arcibiskup pražský. Více si můžete přečíst nebo stáhnout v části aktuality, novinové články. Děkujeme za Vaši pomoc a podporu!


"''Krásný důkaz o pozitivním, tolerantním, bratrském přístupu římských katolíků.'" | Přihlásit/Vytvořit účet | 24 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: ''Krásný důkaz o pozitivním, tolerantním, bratrském přístupu římských katolíků.' (Skóre: 1)
Vložil: Olin v Pondělí, 10. říjen 2005 @ 12:00:16 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
To je dobrý, chlapče. To dovysvětli. Ty ses stal katolíkem, že mluvíš o pozitivním, tolerantním a bratrském přístupu? Asi těžko, že?

Protože je to myšleno ironicky, měl bys neironicky vysvětlit, co je na tomhle negativního, netolerantního a nebratrského. Nevysvětlíš-li to, tak nevím.

Olin



Re: ''Krásný důkaz o pozitivním, tolerantním, bratrském přístupu římských katolíků.' (Skóre: 1)
Vložil: Standa v Pondělí, 10. říjen 2005 @ 15:08:19 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Odpověď pro Olinka a spol. (Veritas, Karels). Také všem, kteří záměrně zlehčují historické
skutečnosti, pravdu a utrpení v pobělohorské době. Podotýkám, že článek vyšel na Grano Salis před více než rokem.
_____________________________________

Život církví: Byla doba pobělohorská ´T E M N E M´?
Přišlo v Pátek, 16. červenec 2004 v 14:51:10 CEST vložil Bolek

53 poslal:
Byla doba pobělohorská "T E M N E M" ?

Před více než sedmdesáti lety napsal historik Josef Pekař: ".... "temno" 18. století (znám jeho stíny snad více než jiní) mělo v jiném směru také dosti světla a tepla, byla to doba kdy nejen pražská města ožila podivuhodnou krásou baroku, kdy celý národ až do poslední vsi, do poslední chatrče, do posledního vzorku krajky a do poslední melodie lidové písně naplnil se životní radostí barokové kultury".

Tento výrok se stal vůdčím heslem snah o jednostranné oslavování doby protireformační, jako doby velkého kulturního rozkvětu barokního a zároveň snah zcela zamlčet či přezíravě zlehčit nesmírné duchovní i fyzické násilí, kterým je právě tato doba poznamenána více, než kterákoliv jiná. Byla tedy doba pobělohorská dobou životní radosti barokové kultury nebo byla temnem, jak ji označil Alois Jirásek?

Země Koruny české, v době předbělohorské, lze označit za místo, v té době nevídané svobody svědomí. Tím není řečeno, že by nedocházelo k náboženským třenicím a mocenským bojům, zahaleným do náboženského hávu. Od dob husitských však poměry v zemi zajišťovaly soužití "dvojího lidu" - nekatolické většiny a menšiny katolické, od doby jagellonské však vždy panovníkem silně protěžované. Poslední desetiletí před bělohorskou bitvou upravil náboženské vztahy Majestát císaře Rudolfa II. (vydaný v roce 1609), který zaručoval náboženskou svobodu všem, i poddaným. Výslovně je třeba zdůraznit, že podle Majestátu neplatila v Čechách neblahá zásada "cuius regio eius et religio" (tedy, že vrchnost rozhoduje o náboženství svých poddaných), na níž se často odvolávají katoličtí historici, a která v jiných zemích platila. A tak zde žili vedle sebe husité (staro- a novoutrakvisté /orthodoxové/), členové Jednoty bratrské, lutheráni, reformovaní, katolíci a na Moravě i křtěnci. Bitva na Bílé hoře a to co následovalo, situaci radikálně změnily. Všimněme si několika dat a událostí s nimi spojených:

8.listopadu bělohorská bitva a ještě v témže měsíci rozstříhl Ferdinand II. osobně Majestát na znamení jeho neplatnosti;
vypovězení kazatelů Jednoty bratrské a církve reformované ze země,v červnu staroměstská exekuce, začátek rozsáhlých konfiskací majetků, v prosinci vypovězeni ze země i ostatní kazatelé držící se České konfese;
v září vypovězeni ze země křtěnci, v říjnu lutherští kazatelé;
všichni nekatoličtí kazatelé a kantoři znovu vypovězeni;
nařízení o vyloučení všech nekatolíků z měšťanského stavu a zákaz přijímat nekatolíky za měšťany;
zákaz oddávat nekatolíky a vyhlášení dvouměsíční lhůty pro přestup do katolické církve;
vydán patent, že v zemi nesmí být trpěn žádný šlechtic, měšťan nebo sedlák, který by se nepřiznal ke katolické víře. Obnoveným zřízením zemským prohlášeno katolické náboženství za jediné povolené, kdo by se nepodřídil má být trestán ztrátou cti, života i majetku;
westfálským mírem stvrzeno panství Habsburků a tím i katolické církve v zemích Koruny české, což znamenalo konec všech nadějí českých nekatolíků na toleranci v zemi. Oslavným symbolem "konečného řešení" náboženské otázky se stal mariánský sloup, vztyčený v roce 1650 na Staroměstském náměstí v Praze. Dnešní snahy o jeho obnovení, stejně jako umístění a posvěcení nápisu v dlažbě"zde stál a opět bude stát mariánský sloup" jsou hrubou urážkou všech českých nekatolíků;
Ferdinand III. vyhlašuje znovu zákaz pobytu nekatolíků v zemi, nařizuje pronásledování tajně docházejících kazatelů, trestání přenašečů a vlastníků nekatolických knih, přikazuje vyhledávání a odebírání takových knih, trestání těch, u nichž tajní kazatelé nacházeli úkryt, vězením, odnímáním statků i na hrdle, odebírání dětí nekatolickým rodičům, zákaz zpívat nekatolické písně;
1726 a dále téměř každoročně znovu vyhlašováno, že mečem odpraven býti má každý, kdo nekatolické učitele, kazatele a vyslance ve svém domě přechovává, shromáždění koná, nekatolické knihy do země přináší a rozšiřuje, jakož i každý kazatel nebo učitel, který by byl chycen.Udavači mají být odměněni až 300 zlatými rýnskými a jejich jména mají být utajena;
odpadnutí od katolické víry je vyhlášeno za zločin proti státu.

Jako ve všech dobách i tehdy se našlo dost lidí, kteří horlivě taková nařízení vykonávali. Evangelium Kristovo bylo silnější než všechno pronásledování. Církev, sice zdeptaná, utajovaná i všelijak zmatená, zde přece jen žila. Veškerá vnější organizace reformačních církví však byla rozbita. Během druhé nebo třetí generace tajných nekatolíků, byly setřeny všechny konfesijní rozdíly, takže tu vzniklo jednotné, nediferencované nekatolické podzemí. Tajná shromáždění se konala v noci, za zavřenými okenicemi chalup, na lesních mýtinách nebo uprostřed skal či na suchých místech v bažinách, kam všechny přístupové cesty byly pečlivě střeženy. Scházeli se k prostým bohoslužbám, rozjímali nad Písmem svatým a občas jim Večeří Páně sloužili z ciziny přišlí kazatelé. Sami se označovali za církev "skrytého semene". I přes nevýslovný útlak lze dokonce ve východních Čechách v první polovině 18. století zaznamenat náznak toho, čemu obvykle říkáme "probuzení".

Mnozí však přes přísné zákazy utíkali do ciziny, kde doufali, že budou moci vyznávat svobodně víru, založenou na biblickém učení. Neodcházeli rádi, věděli, že ve vyhnanství je hořký chléb a ani toho nemusí být vždy dostatek. A tak, po prvních vlnách šlechticů a měšťanů, tajně odcházejí i poddaní a už v 17. století vznikají české evangelické sbory v Sasku - v Drážďanech, Žitavě, Pirně a dalších místech. Když saský král přijal s polskou korunou i katolickou víru, převzal roli ochránce protestantů král pruský. Ochotně poskytoval ve svých zemích nový domov protestantským exulantům, protože nemalou měrou přispívali k prospěchu jeho státu. Poskytl útočiště francouzským hugentům, evangelíkům vyhnaným ze Solnohradska a vítal i exulanty z Čech a Moravy. Přijal je do Berlína, pro jiné založil nedaleko odtud osadu v Rixdorfu. Za vlády Fridricha II. se další čeští exulanté usazovali ve Slezsku a Kladsku. Tak vznikl v Kladsku český sbor ve Stroužném a ve Slezsku sbor v Münsterberku, byl založen Husinec u Střelína, Velký Tábor, Bedřichův Hradec, Poděbrady, Čermín a další osady českých exulantů.

Je pravdou, že 17. a 18. století je v Čechách a na Moravě dobou obdivuhodného vzepětí baroka. V zemi vyrostly skvělé barokní chrámy a paláce, vznikla nádherná díla výtvarná i skvělé hudební skladby. Nelze však také zamlčovat, že je to doba hrozného duchovního úpadku českého lidu, úpadku, jehož ovoce se dodnes projevuje. Nelze nevidět, že nejlepší díla literární a vědecká českých autorů, vznikala v exilu a je nanejvýš nespravedlivé, jak se to také děje, vyčítat českým exulantům, čím přispěli k rozvoji národů jiných, když jejich vlast je zavrhla. Srovnáme-li tehdejší situaci v Čechách a na Moravě se stavem evropských protestantských zemí, porovnáme-li rozvoj, kterým tyto země procházely se stavem českého lidu, pro jehož duchovní stav je nejcharakterističtějším označením slovo pověra, pak není Jiráskova charakteristika tohoto období přehnaná.

J.Bistranin




]


Re: ''Krásný důkaz o pozitivním, tolerantním, bratrském přístupu římských katolíků.' (Skóre: 1)
Vložil: Olin v Pondělí, 10. říjen 2005 @ 15:18:03 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Promiň, Stando, já bych prosil tvoji odpověď na otázku.
Olin


]


Re: ''Krásný důkaz o pozitivním, tolerantním, bratrském přístupu římských katolíků.' (Skóre: 1)
Vložil: Standa v Pondělí, 10. říjen 2005 @ 15:44:48 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
To, že je to výsměch všem obětem rekatolizace a násilí páchané v pobělohorké době a za Rakouska-Uherska. Oldo, přečti si to prosím celé a závěr si udělej sám. Myslím si, že tento článek je dostačující k objasnění. Je to varování pro připravovanou rekatolizaci naší země. Opravdu nepřeháním. Vím moc dobře co píši. Mám materiály, které to přesvědčivě dokazují. Stačí?


]


Re: ''Krásný důkaz o pozitivním, tolerantním, bratrském přístupu římských katolíků.' (Skóre: 1)
Vložil: Olin v Pondělí, 10. říjen 2005 @ 18:09:09 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Stále ale nevidím, co je na tom negativního, netolerantního nebo nebratrského. Negativní, netolerantní a nebratrský jsi přece ty, gómeš?

Že ses ustrnul nad oběťmi rekatolizace v pobělohorské době, je od tebe hezké. Ještě zbývá, aby ses podobně zarazil nad oběťmi reformace v předbělohorské době.

Patrně ti ale nedochází, co je to propast času. Staletí, která nás dělí od dob, kdy se katolíci a protestanti nebratrsky pronásledovali a propichovali si břicha ve jménu své víry, setřela rozdíl mezi propíchnutými katolíky a protestanty. Ve XX. stol. definitivně setřeli případné rozdíly komunisti, kteří pronásledovali a hubili katolickou církev s evangelíky bez rozdílu.

Patrně skutečně věříš bludu, že nám hrozí rekatolizace. Je mi tě líto.

Olin


]


Re: ''Krásný důkaz o pozitivním, tolerantním, bratrském přístupu římských katolíků.' (Skóre: 1)
Vložil: Nemesis v Pondělí, 10. říjen 2005 @ 18:21:10 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Oline máš pravdu, mezi naší dobou a tehdejší leží obrovská propast času, ovšem důležité je, jestli se od těchto dob něco změnilo. Mám teď namysli ty důvody, které vedly k událostem, které se tehdy staly. Dle mého názoru se názory ze strany protestantů nezměnily a když už ano tak k dobru katolíkům, tedy katolík si nemůže na tendenci vývoje situace stěžovat, oproti tomu se názor katolíků na protestanty dle mne nezměnil dokonce byl podpořen vyhlášením papežské neomylnosti tedy pro mne jako protestanta se věci příliž dobře nevyvíjí. Zcela jistě si myslím, že tehdy se proti sobě vzájemně provinili hříchem obě strany, ovšem mám zato, že toto provinění je spíše v tom, jak své problémy řešili. Prosím ale nezapomínejme co je jádrem věci, proti čemu vlastně protestovali a jestli se to dnes nějak změnilo. Já tvrdím že nikoliv.


]


Re: ''Krásný důkaz o pozitivním, tolerantním, bratrském přístupu římských katolíků.' (Skóre: 1)
Vložil: Olin v Pondělí, 10. říjen 2005 @ 23:50:23 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milá Nemesis, myslím, že se změnilo skoro všecko. To nejdůležitější: - katolíci ani protestanti nemají politickou moc.
- katolíci i protestanti tvoří malou menšinu obyvatelstva
- katolíci i protestanti prošli dramatickým vývojem a oba směry oživilla hnutí inspirovaná Duchem svatým a vedoucí ke kořenům - k vyznavačskému křesťanství a svatému životu
- západní civilizaci pronikla demokracie a liberální hodnoty skrz naskrz. Proměnily se i církve. Zmizely mocenské nástroje jako inkvizice a dohled nad školstvím.
- objevilo se ekumenické hnutí a jeho ideály prosákly do církví.
- misie a evangelizace jsou záležitosti týkající se tisíců obyčejných křesťanů
- čelíme novým nebezpečím a dříve neznámému ohrožení, takže nalézáme spojence i tam, kde jsme dříve viděli i nepřátele

K tomu dodávám: Svět od nás očekává něco dobrého. Rozhodně to není boj proti katolicismu.

Pokoj Boží a srdce na dlani!

Olin




]


Re: ''Krásný důkaz o pozitivním, tolerantním, bratrském přístupu římských katolíků.' (Skóre: 1)
Vložil: Nemesis v Úterý, 11. říjen 2005 @ 14:42:16 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Rád bych jen reagoval na to co jsi napsal: Katolíci ani protestanté nemají politickou moc, také jsem nepsal že mají, ale otázka zní nechtějí mít? S tou menšinou máš pravdu. S tím vývojem mohu souhlasit jen částečně Viz neomylnost - tam kde je neomylnost neexistuje nějaký posun, jinak by se muselo uznat, že se před tím mýlili, což neuznají. Ano zmizely inkvizice a dohledy, ale zmizela touha po nich? Ekumenické hnutí je zde, ovšem jak jsem již dříve napsal je to hnutí, které se spíše utíká do náručí katolické církve. Myslím si, že se postoj katolíků vně či vnitř hnutí nemění ani měnit nechce. Misie a evangelizace byli úkolem křesťanů vždy a náš jediný nepřítel je hřích, nikoliv lidé.
Pán s tebou


]


Re: - pro Olina (Skóre: 1)
Vložil: reformovany v Pondělí, 10. říjen 2005 @ 12:23:53 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Mily Oline,

Ty asi zertujes. 1. Ten mariansky sloup je hlavne pripominkou porazky v reformace v Cechach. A pro vetsinu krestanu, kteri berou Bibli vazne je to podobna zrudnost jako byl Stalinuv pomnik na letne. To je jeden duvod. 2. Otazku kultu "kralovny nebes" uz jsme tu diskutovali.

PS. Zajimalo by me jak pokracujes s rekatolizaci ovecek ve svem sboru KS. Uz se jim take libi myslenka na obnovu marianskeho sloupu?

zdravi

reformovany



Re: - pro Olina (Skóre: 1)
Vložil: Olin v Pondělí, 10. říjen 2005 @ 15:34:14 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ano. Pokus o reformaci byl kdysi v Českém království i na Moravě zlikvidován. No, už je to dost dávno. Ale ty jsi asi nějaký zombie z třicetileté války, ne?

Takových "připomínek porážky reformace" je Praha i celá země plná. Nechceš půjčit buldozer?

Tobě to asi připadá, že si dělám legraci. Skutečně dělám. Protože toto není vážné téma. Na druhou stranu jsem už dříve zaregistroval nějaké ty protesty proti rekonstrukci mariánského sloupu, a zajímá mě jak motivace k jeho rekonstrukci, tak motivace k těmto protestům.

Standa však uvedl tento příspěvek naprosto nelogicky poukazem na nějakou intoleranci katolíků. Což nechápu, jak myslel. Ne, že by katolíci byli vždy tak tolerantní, ale tento případ přece svědčí konkrétně o intoleranci evangelíků!

Olin


]


Re: ''Krásný důkaz o pozitivním, tolerantním, bratrském přístupu římských katolíků.' (Skóre: 1)
Vložil: Nemesis v Pondělí, 10. říjen 2005 @ 16:13:33 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pokud je tento sloup symbolem katolické protireformace, tak je to trochu podivné... Představte si, že by váš otec musel z čech odejít někam do cizí země, jen proto, že věří v něco jiného, než musí a pak za několik let, se jeho syna zeptají, jestli by jim jeho syn nepomohl obnovit památku na tuto "krásnou" dobu. A ještě to postaví do takového světla, že to má být jakási zkouška tolerance a bratrství. No to jsem tedy zvědav, jak tohle dopadne. Jestli s obnovou tohoto sloupu bude většina protestantů souhlasit, tak šťastnou cestu do jedné krásné velké, ale né Boží (podle mne) církve.



Re: ''Krásný důkaz o pozitivním, tolerantním, bratrském přístupu římských katolíků.' (Skóre: 1)
Vložil: Olin v Pondělí, 10. říjen 2005 @ 18:14:51 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milá Nemesis, představit si to sice můžu snadno, protože se to dělo, ale s jinou pointou: To byli komunisti, ne katolíci, kvůli komu otcové některých z nás museli do emigrace.
Naopak: Katolíci i evangelíci byli ti vyhánění. Zeptej se, pokud to nevíš.

Proto jsme také s katolíky na stejné lodi. Potvrdil by ti to leckterý křesťan jakéhokoli vyznání, který prošel stejným vězením, jako jiní křesťané jakéhokoli jiného vyznání.

Olin


]


Re: ''Krásný důkaz o pozitivním, tolerantním, bratrském přístupu římských katolíků.' (Skóre: 1)
Vložil: Bany v Úterý, 11. říjen 2005 @ 06:19:39 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Já nevím jak vy, ale já bych marianský sloup nepostavil ze žádného důvodu, protože nevím, jakou zásluhu měla Marie na znovuobrození našeho národa. Někdo musel přivést Pána Ježíše Krista na svět jako kousíček mozaiky všech, kteří se podíleli na Božím díle. Rovně dobře bychom mohli postavit sloup Adamovi nebo králi Davidovi, ale na naší konkrétní duchovní obnově má zásluhu už jen Bůh sám a tomu naopak sloupy a sochy stavět nesmíme !!!



Re: ''Krásný důkaz o pozitivním, tolerantním, bratrském přístupu římských katolíků.' (Skóre: 1)
Vložil: Olin v Úterý, 11. říjen 2005 @ 11:19:42 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nazdar Bany!

Máš naprostou pravdu. Já bych ten sloup taky nestavěl. Ale ani bych ho nekácel. Zničila ho, pokud vím, ožralá lůza vedená militantním ateistou F. Rašem, skáceli ho lidé, kteří nenáviděli P.Marii stejně jako Krista, a evangelíky stejně jako katolíky.
Zůstala z něj jedna socha zachovaná, a je to jedna z nejkrásnějších soch, kterou z českého baroka znám. (bude asi k vidění na Zbraslavi)

Zamýšlená rekonstrukce tohoto sloupu je pro mě a mé církevní prostředí za prvé zkouška, nakolik to my křesťané myslíme se svobodou a demokracií vážně (existuje totiž důvodné podezření, že nám byla, stejně jako třeba komunistům, vnucena).
Za druhé je to vítaná možnost na velké veřejné akci zjistit, co se vlastně mezi katolíky děje.

Olin


]


Re: ''Krásný důkaz o pozitivním, tolerantním, bratrském přístupu římských katolíků.' (Skóre: 1)
Vložil: reformovany v Úterý, 11. říjen 2005 @ 13:39:59 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Oline,

Tobe jsou asi nicim popravy z roku 1621 na Staromestskem namesti. A pokud vim, tak se to s odstranenim sloupu odehralo ponekud jinak.

A co se deje u rimskych katoliku prece jako jeden z nich dobre vis.

Nechces obnovovat v nasich mestech take sochy Leninu a Stalinu?


]


Re: ''Krásný důkaz o pozitivním, tolerantním, bratrském přístupu římských katolíků.' (Skóre: 1)
Vložil: Olin v Středa, 12. říjen 2005 @ 01:07:15 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
1621! 1621!!! 1621!!!!!
Kdypak ti to dojde?
Ty jsi vážně dutohlavec!

Olin


]


Zmenili se snad rimsti katolici od r. 1621? (Skóre: 1)
Vložil: reformovany v Středa, 12. říjen 2005 @ 14:04:53 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ano zmenili. Pribrali dalsi hereze. Zatim jen nemaji moc, tak nepopravuji. Zatim


]


Re: ''Krásný důkaz o pozitivním, tolerantním, bratrském přístupu římských katolíků.' (Skóre: 1)
Vložil: Krytyk v Čtvrtek, 20. říjen 2005 @ 15:27:12 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Oline, ty si snad děláš srandu!! 1621 nebo 1918? Je to úplně jedno. Nikdo z nás to nezažil. Ale pro tebe je svržení mariánského sloupu živá bolestná rána, kterou tady předhazuješ jako nějakou křivdu (přitom to byl jen kus kamene - a sakrální sochy dělat podle Bible stejně nemáme). Na druhou stranu zmařené životy 21 lidí (náboženské a politické vraždy!!!!) pro tebe nic nejsou, protože to bylo dávno. Touto argumentací ses dokonale zesměšnil! Běž se vyzpovídat k Vlkovi! Máš těžký hřích zlehčování vraždy a genocidy národa.


]


Re: ''Krásný důkaz o pozitivním, tolerantním, bratrském přístupu římských katolíků.' (Skóre: 1)
Vložil: Bany v Úterý, 11. říjen 2005 @ 14:42:41 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Sochy mohou být krásné, ale ať jsou tam, kde patří. Chceteli Pannu Marii, prosím, kolik kostelů ji chce mít. Ale veřejně postavena socha s duchovním odkazem - pro zásluhu na duchovním znovuobrození našeho národa, to nemá s tolerancí nic společného.
Je mi líto těch sporů s katolíky, ale zjednodušeně reformace vyhladila obrazy a sochy ze svých kostelů, vznikl protestantismus. Když jsem z Boží milosti na straně protestantů, těžko se mi budou líbit takové symboly. Kdyby byl dnes vzbuzen v našem národě duchovně obrozený "Gedeón", aby vyplenil modlářské háje a oltáře. Co by asi udělal s takovým marianským sloupem ?? Nechal by ho stát kvůli toleranci ???


]


Re: ''Krásný důkaz o pozitivním, tolerantním, bratrském přístupu římských katolíků.' (Skóre: 1)
Vložil: Olin v Středa, 12. říjen 2005 @ 01:04:39 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Bany, mysli!

Jeden sloup byl skácen, desítky jich stojí. K tomu stovky kostelů, jiných soch svatých, dědictví baroka bylo trnem v oku komunistům a nesmělo se - protestantsky - zobrazovat!

Nemyslím si, že jsi padlý na hlavu, abys očekával, že Bůh, Otec Ježíše Krista chce poslat do naší země nějakého "Gedeona" s povoláním naházet sochy z Karlova mostu do Vltavy a skácet všechny sloupy, aby byl český národ duchovně zdravější!!!

Mimochodem - Gedeon vyvrátil jedno modlářské stanoviště, a to ve vlastní vesnici. Tam totiž sahala jeho kompetence.
Připomíná mi to jednoho katolického kněze od vás ze Slezska, který přelepil otvor kasičky ve svém kostele samolepkou se slovy: " Bůh chce vaše srdce, ne vaše peníze!"

Olin



]


Re: ''Krásný důkaz o pozitivním, tolerantním, bratrském přístupu římských katolíků.' (Skóre: 1)
Vložil: Bany v Středa, 12. říjen 2005 @ 07:10:23 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Právě že myslím. Napsal jsem, co kdyby povstal nějaký obrozený "Gedeon"... Je mi jasné, že není dědiny bez modlářského koutu a to je velká škoda. Pokud se mají stavět sochy s jasným duchovním podtextem neslučitelným s Písmem, tak bych je klidně zbořil i já všude, kde by sahala má kompetence. Nejsem kazisvět ani nejsem jak Talibán proti sochám, ale stavěl bych se proti marianským sloupům. Už vidím, jak je Bůh nadšený, když neustále porušujeme první přikázání a maskujeme to tolerancí a teologií. U nás ve městě, kde byl ve středověku mor, je zasvěcená kaplička Panně Marii a několik soch, např. patron zemřelých Josef...Máme tu obraz Madony s pozlacenou korunou, který uzdravuje a usiluje se tu o poutní místo jako u Olomouce (!!!kvůli obrazu!!!)... Uniká mi v tom víra v Boha spasitele. Ať tak či onak, dnešní teologie protestantů a katolíků jsou neslučitelné ať napíšeme tisíce článků o čemkoli. Můžeme se přijímat jako lidé, ale pokud se zaškatulkujeme do církve s jejím vyznáním, pak si prostě nerozumíme....


]


Re: ''Krásný důkaz o pozitivním, tolerantním, bratrském přístupu římských katolíků.' (Skóre: 1)
Vložil: Olin v Středa, 12. říjen 2005 @ 00:54:08 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Oprava: dotyčný se nejmenoval Raš (už mě klame paměť), ale myslím Sauer.


]


Re: ''Krásný důkaz o pozitivním, tolerantním, bratrském přístupu římských katolíků.' (Skóre: 1)
Vložil: Vendaor v Čtvrtek, 20. říjen 2005 @ 13:44:10 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
"pravověrným evangelíkům":

Panna Marie je podobnou "virtuální postavou" jako "třetí osoba". Nemáte si co vyčítat. V nebi není z nich ani jedna, jen Otec a po pravici náš Pán.


]


Re: ''Krásný důkaz o pozitivním, tolerantním, bratrském přístupu římských katolíků.' (Skóre: 1)
Vložil: Krytyk v Čtvrtek, 20. říjen 2005 @ 15:19:50 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Byl to Franta Sauer se svými kumpány ze Žižkova.


]


Stránka vygenerována za: 0.28 sekundy