Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 236, komentářů celkem: 429552, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 445 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116470117
přístupů od 17. 10. 2001

Nebezpečná učení: Závadná chvála zpívaná v našich sborech – „Hospodin kraluje“?
Vloženo Úterý, 13. červen 2006 @ 09:13:15 CEST Vložil: Bolek

Kritika bludů poslal Karels



Závadná chvála zpívaná v našich sborech – „Hospodin kraluje“?

Téma může být pro někoho více než aktuální. Není to tak dlouho, kdy náš biskup, biskup Apoštolské církve bratr Rudek Bubik přijal slovo z Ducha svatého o jedné křesťanské chvále. Jistě ji znáte, vážení čtenáři, je to chvála „Hospodin kraluje“. Bratr biskup přijal duchovní rozeznání, že zmíněná chvála je závadná. Co je na tom pravdy?

Tato křesťanská chvála není zase tak dlouhá, proto si její text nyní společně přečteme:

Hospodin kraluje

Hospodin kraluje, oděl se důstojností, oděl se Hospodin, mocí se opásal. Pevně je založen svět, nic s ním neotřese. Tvůj trůn pevně stojí odedávna, Ty jsi od věčnosti.

[: Zvedají řeky, Hospodine, zvedají řeky svůj hlas, zvedám i já, Hospodine, zvedám i já svůj hlas. :]

Bratrovi biskupovi se nezdál refrén chvály – Zvedají řeky, Hospodine, zvedají řeky svůj hlas, zvedám i já, Hospodine, zvedám i já svůj hlas. Bylo to v době povodní, je to nazpátek pár let. Jeho doporučení bylo, abychom tuto chválu v jednotlivých sborech Apoštolské církve už nadále nezpívali, abychom touto chválou neoslavovali Boha. Biskupův argument byl následující, že pokud řeky zvedají hlas, nemusí to být k oslavě Pána Boha, nemusí to být k slávě Boží.

Část refrénu této chvály je ze Žalmu 93 – „Zvedají řeky, Hospodine, zvedají řeky svůj hlas, zvedají řeky své vlnobití.“ (Žalm 93:3) Vážení čtenáři, pokud si celý Žalm, Žalm 93 poctivě pročtete, tak jste mnozí z vás zcela jistě měli za to, že řeky zvedají svůj hlas k oslavě svého Boha, ale není tomu tak. Mohl jsem se přesvědčit, že biblické vysvětlení je naprosto odlišné.

Nahlédl jsem do jedné odborné práce. Je to studie – „Biblical hapax legomena in the light of Akkadian and Ugaritic“ [1] Jenom krátce vysvětlím, že hapax legomena jsou slova, která se vyskytují v biblických textech pouze v jednom výskytu, pouze v jednom „exempláři“. Mnozí odborníci mají za to, že tato slova nemají svůj původ v hebrejštině, ale v jiných jazycích, v jazycích jako je arabština, řečtina, akkadština, ugaritština atd. Výše uváděná práce se zaměřuje na příbuzné semitské jazyky hebrejštiny – na akkadštinu a ugaritštinu.

V této práci je zmíněn autorův pohled, názor na biblický text ze Žalmu 93. Pro vysvětlení si společně přečtěme verše 3-4 z Žalmu 93 – „Zvedají řeky, Hospodine, zvedají řeky svůj hlas, zvedají řeky své vlnobití. Nad hukot mohutných vodstev, nad vznosné příboje mořské je vznešenější Hospodin na výšině.“ [2] Naší pozornost zaměříme ke slovu דכים – vlnobití. [3] Je to závěrečné slovo z verše třetího. Biblická studie nám říká, že tradičnímu výkladu hebrejského slova דכים brání jeho srovnání s ugaritským dkym. A tím pádem bude mít hebrejské slovo דכים „vlnobití“ rovněž i odlišné vysvětlení. [3]

Podle autora této studie by mělo slovo דכים - vlnobití být vzděláno od hebrejského kořene – דכה případně דכא . Hebrejský kořen דכה má význam – deptat, potřít pi; דכא má význam – mučit, potírat, stírat, potřít, umořit, umučit pi atd.

Člověk nemusí být zvláštně lingvisticky vybavený, aby viděl, že verše 3-4 z Žalmu 93 mají poněkud zvláštní ráz, zvláštní charakter. Zcela jistě nepozvedají řeky svůj hlas k oslavě Hospodina, k chvále Boha. Je tomu přesně naopak, řeky pozvedají svůj hlas proti Hospodinu, proti svému Bohu! [5] Když se zamyslíme nad vysvětlením verše třetího a čtvrtého, potom vidíme, že je to Hospodin Bůh sám, který je vznešenějším nad hlasy řek, který je vznešenějším nad hukot mohutných vodstev, nad vznosnými příboji mořskými. [6]

Řeky a mohutná vodstva, moře jsou zde chápána v opozici, v protikladu vůči Hospodinu Bohu. Řeky a mohutná vodstva, moře jsou zde chápána ve svém vzdoru vůči svému Bohu. Alespoň já jsem tomuto biblickému textu mohl porozumět takto. Pokud bych pozvedal hlas, stejně tak jako řeky, potom to vidím, chápu v negativní souvislosti díky našemu probíranému Žalmu 93, díky kontextu Žalmu 93. Já nemůžu pozvednout svůj hlas v chvále „Hospodin kraluje“ proti svému Bohu! Alespoň díky kontextu, souvislosti Žalmu 93, který je součástí námi uvažované chvály. [7]

Bratr Rudek Bubik se nemýlil. Potvrdila to i tato studie. Slovo rozeznání z Ducha svatého o chvále „Hospodin kraluje“, které bratr biskup přijal, je pravdivé. Nejenom díky bratrovi biskupovi, ale i díky této studii vidím jako závadnou křesťanskou chválu – „Hospodin kraluje“. [8] Tato studie může rovněž vzít „vítr z plachet“ všem škarohlídům, kteří si myslí, že prorokování z Ducha svatého skončilo někdy v prvním století, což je přínosné na jednu stranu. Na druhou stranu může vzít „vítr z plachet“ jiným škarohlídům, kteří si myslí, že lpění na výkladu Svatých textů Bible s přihlédnutím k původních biblických jazyků je zbytečné.

Poznámka pro všechny čtenáře Grano Salis: Negativní pozvedání mého hlasu proti Hospodinu chápu pouze v této chvále, není to obecné pravidlo!



1. Cohen, Harold, Biblical hapax legomena in the light of Akkadian and Ugaritic, Dissertation seires – Society of Biblical literatury, no. 37, Scholar Press, 1978. Na zmíněnou práci bývají časté odkazy od jiných biblistů.

2. Hebrejsky – נשׂאו נהרות יהוה נשׂאו נהרות קולם ישׂאו נהרות דכים׃ מקלות מים רבים אדירים משׁברי־ים אדיר במרום יהוה׃

3. Slovo דכים , které se překládá jako „vlnobití“ je v tomto případě hapax legomenon, totiž slovo, které se vyskytuje pouze v jednom exempláři – v Žalmu 93:3. Srovnej ugaritské dk s hebrejským דכה [daka]; ugaritské dk – drtič, hebrejské דכה [daka] rozdrcený (Dt 23:2). דכים – „vlnobití“ je ve verši třetím paralelní k קולם – svůj hlas. Ve verši čtvrtém je קלות hlas paralelní k משׁברי־ים – „vlny“.

4. Pípal, Blahoslav. HEBREJSKO-ČESKÝ SLOVNÍK KE STARÉMU ZÁKONU. Praha: Kalich, 1974.

5. V citované práci je v poznámkách zmíněn poněkud extrémní názor jistého biblisty konstatujícího, že hebrejská slova – קולם רבים a ים v Žalmu 93 jsou jména ugaritských bohů, která byla převzata z kananejské poezie!

6. Jenom pro srovnání – „Běda! Hluk četných čeledí lidských hlučí jak hlučící moře, hukot národů hučí podoben hukotu dravých vod. Národy hučí jak hukot mnohých vod, leč okřikne je a utekou daleko, hnány jako plevy větrem po horách a jako chmýří ve vichřici.“ (Izaiáš 17:12-13) a „Svévolní budou jak vzedmuté moře, které se nemůže uklidnit, jehož vody vyvrhují špínu a kal.“ (Izaiáš 57:20)

7. I všeobecně uznávaný biblický komentář Matthew Henry komentuje verše 3-4 z Žalmu 93 podobně: We have here, 1. A threatening storm supposed: The floods have lifted up, O Lord! (to God himself the remonstrance is made) the floods have lifted up their voice, which speaks terror; nay, they have lifted up their waves, which speaks real danger. It alludes to a tempestuous sea, such as the wicked are compared to, Isa. 57:20. The heathen rage (Ps. 2:1) and think to ruin the church, to overwhelm it like a deluge, to sink it like a ship at sea.

8. Křesťanská chvála „Hospodin kraluje“ má velice pěknou melodii, zasloužila by si určitě přepracovat. Ono negativní pozvedání mého hlasu proti Hospodinu chápu pouze v této chvále, není to obecné pravidlo!


"Závadná chvála zpívaná v našich sborech – „Hospodin kraluje“?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 31 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Závadná chvála zpívaná v našich sborech – „Hospodin kraluje“? (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Úterý, 13. červen 2006 @ 09:55:42 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ještě k poslední poznámce. Pozvednutí svého hlasu k modlitbě a ke chvále nemusí být negativní. Já to chápu negativně jenom v této chvále.

Karels



Re: Závadná chvála zpívaná v našich sborech – „Hospodin kraluje“? (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Úterý, 13. červen 2006 @ 10:37:08 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zdravím Tě, Karle,

toto je velmi dobrý postřeh! Leč, obávám se, že takových "chval" je mnoho. Například známá píseň, kde se zpívá "někdy je čas sám sobě zemřít" (jako kdybychom ve zbylém čase měli sami sobě žít) Kdysi jsem se snažil poukazovat na "závadné texty", ale marně. Nám přece nejde o správné učení, ale o to nekonečným opakováním refrénu dlouhých a táhlých "uctívacích" opakovaček změnit své myšlení, rozkývat se v bocích a kroužit nad hlavou rukama do rytmu. To je přeci tak příjemné! A nějaký text? Myslím, že mnoho z nás vůbec nepřemýšlí o tom, co zpívá. Důležité je dostat se do charismatické nirvány (řečeno našim jazykem "vstoupit až do svytyně"). Po této katarzi se pak dobře prorokuje - třeba o probuzení ;-)

Ale dosti ironie. Melodie této písně je zdařilá a považuji ji za jednu z těch nelepších. V tom textu je to pravda. Z krásné chvály je tak v podstatě píseň vzpoury. Za ten článek Ti děkuji.

Pastýř


]


Re: Závadná chvála zpívaná v našich sborech – „Hospodin kraluje“? (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Úterý, 13. červen 2006 @ 11:15:33 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Taky Tě zdravím pastýři,

zrovna jsem se při psaní tohoto článku přistihl, jak si tu chválu v duchu broukám...

Obával jsem se spíše dvou otázek. Jedna je, jak bych teda to slovo vlnobití přeložil? Poslal jsem emailem dotaz na FF UK myslím je to katedra srovnávací lingvistiky, co přesně to ugaritské slovo dkym znamená. Odpověď mi ještě nepřišla.

Ale s přihlédnutím k těm hebrejským kořenům – דכה případně דכא . Bych to slovo דכים - vlnobití asi přeložil jako ničivé vlnobití, zkázonozné vlnobití. Případně pro pochopení čtenáři bych ty vlny asi přirovnal k tsunami. (I když tsunami se nemohou vyskytovat na řekách..)

Druhý dotaz, kterého se obávám je zásadnější. V Bibli čteme, ať celé stvoření chválí Hospodina:

"Ať ho chválí nebesa i země, moře se vším, co se v nich hemží.." (Žalm 69:35)

Copak Hospodin Bůh nemá všechno pod svojí kontrolou? Žalm 93 - verše 3, 4 by nám vysvětlovaly, že nikoliv!

Zvedají řeky, Hospodine, zvedají řeky svůj hlas, zvedají řeky své vlnobití. Nad hukot mohutných vodstev, nad vznosné příboje mořské je vznešenější Hospodin na výšině. (Žalm 93:3-4)

Potom by ale i vysvětlení různých povodní a přírodních katastrof nemuselo nést "stigma" Boží vůle! To je spíše námět k diskuzi.

S pozdravem Karels



]


Re: Závadná chvála zpívaná v našich sborech – „Hospodin kraluje“? (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Úterý, 13. červen 2006 @ 11:28:53 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Kdybych chtěl pokračovat v uvedené logice věcí, tak takové ty řeči, že náš národ Pán Bůh trestá záplavami, protože jsme atheistická země, by se ukázaly jenom jako kecy...

Karels



]


Re: Závadná chvála zpívaná v našich sborech – „Hospodin kraluje“? (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Úterý, 13. červen 2006 @ 11:52:32 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zde bych viděl paralelu s Ježíšovým utišením bouře. Živel běsnil a snažil se pohltit Krista i jeho učedníky, ale Kristova slova utišila bouři. Zde je potřeba vidět tři aspekty:

1) živel jako prostředek moci nepřítele. Satan v bouři útočil na Joba resp. na jeho rodinu (nebo-li Satan omezeně disponuje živly)

2) živel jako prostředek Božího soudu (např. potopa)

3) živel jako prostředek demonstrace Boží suverenity (Ježíš kráčí po moři a demonstruje své Božství)

Všechny tyto případy mají společného jmenovatele, a to Hospodina 1) dopouštějícího 2) aktivně činícího. Vždy je to však Bůh, kdo je svrchovaným vládcem nad živly a kdo má poslední slovo. Je to On, kdo Nepříteli tuto moc propůjčil.

Tento žalm bych tedy viděl v intenci bouře, která se snaží pohltit Krista, ten však svým slovem živel přemáhá a demonstruje tak promesiášské zaslíbení o Bohu, který má moc nad živly.

Dal jsi mi námět na exegetickou studii Evangelia na pozadí tohoto Žalmu. Dík.

Pastýř

P. S. S tím Ugaritem bych to moc nepřeháněl. Je to sice religionistický trend, nacházet v žalmické literatuře starší vrstvy ugaritských hymnických písní vycházejících z baalismu, nicméně není vždy zlato, co se třpytí.


]


Re: Závadná chvála zpívaná v našich sborech – „Hospodin kraluje“? (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Úterý, 13. červen 2006 @ 12:19:18 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Souhlasím s tebou pastýři,

nade vším je Bůh, který má poslední slovo. Vždy je to však Bůh, kdo je svrchovaným vládcem nad živly a kdo má poslední slovo. Je to On, kdo Nepříteli tuto moc propůjčil.

Možná nemá cenu tolik spekulovat, zda je za všemi záplavami a katastrofami Bůh, nebo nikoliv a jak to číní, jako spíš zvěstovat, že je to Bůh samotný, který je nade vším. Podobně jako to napsal žalmista:

"...více než cokoliv, je vznešenější Hospodin na výšině."

S tím Ugaritem, to byla spíš taková zajímavost..

s pozdravem Karels


]


pro Pastýře! (Skóre: 1)
Vložil: Standa v Úterý, 13. červen 2006 @ 15:46:53 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Je ironií a nebo pravdou, zvedání rukou v AC a letničních sborech? Odpověď lze mimo jiné nalést na web. strákách AC. Koukáme jako spadlí z nebe, když poprvé přicházíme na letniční shromáždění, kde všichni zvedají ruce a hlasitě chválí Pána. http://www.apostolskacirkev.cz/view.php?cisloclanku=2004071801
Je či není pravdou, že tento zažitý zvyk může mít i svá negativa (manipulace, autosugesce,
pocit sounáležitosti a nevybočování z řady)?
Může dojít v některých případech k přechodné ztrátě vlastního racionálního myšlení? Rád bych znal odpověď na tyto otázky. Srdečně zdraví Standa.


]


Re: pro Pastýře! (Skóre: 1)
Vložil: Hlavsa (hlavsa@seznam.cz) v Čtvrtek, 15. červen 2006 @ 09:18:50 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Je zajímavé, že k tomuto, prý "nebezpečnému", chování, které může vést "k přechodné ztrátě vlastního racionálního myšlení" nás nabádá samotné Písmo:
1 Timoteovi 2:8  Chci tedy, aby se muži všude ve shromáždění modlili, pozvedajíce ruce v čistotě, bez hněvu a hádek.

Štěpán Hlavsa
AC Ústí nad Labem


]


Re: pro Pastýře! (Skóre: 1)
Vložil: Vendaor v Pátek, 16. červen 2006 @ 10:03:06 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Karels přinesl zajímavý článek o „Božím zjevení“ Rudku Bubíkovi:
1/ Židé si myslí, že každý verš Písem má více výkladů než jen jeden. Jistě to bude pravda i u Žalmu 93. Domnívám se, že si „biskup“ plete svůj pocit s Boží inspirací a Karels mu to „snědl“. Jestli si bratr Bubík myslí, že by tento zhudebněný žalm zpívat neměl, ať je v tom ujištěn. Ale vydávat to za „Boží zákaz“ je podle mne pokus o autoritativní zásah do chval.
2/ Plést do toho nějaké jazyky pohanů moc nepomůže, neboť pohané měli strach ze všech přírodních živlů a proto si je zbožštili a následně usmiřovali.
3/ Podle mého pochopení tento žalm uznává „vznosný řev“ moře či oceánů, kterým JHVH určil hranice, neboť ony opravdu budí bázeň. Jsou však pod kontrolou ještě vznešenějšího hlasu Boha, který je mocnější než řev moře a oceánů.
4/ Myšlenka, že by se „řeky svým hlasem“ stavěly proti Bohu, je zcela nebiblická! Ze všeho stvoření se může „stavět“ proti Bohu jen stvoření nadaná svobodnou vůli. A řeky i oceány ji Karelsi a bratře Bubíku nemají. Z toho soudím, že si Rudek nešťastně popletl pocit s Božím slovem.


]


pro vendaora (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Pátek, 16. červen 2006 @ 15:58:15 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zdravím Tě vendaore,

dovolím si nesouhlasit.

ad 1. Ze Žalmu 93 v té chvále je jenom část.

ad 2. Dobře, poznámka č. 5 – V citované práci je v poznámkách zmíněn poněkud extrémní názor jistého biblisty konstatujícího, že hebrejská slova – קולם רבים a ים v Žalmu 93 jsou jména ugaritských bohů, která byla převzata z kananejské poezie! je trochu zavádějící, ale jinak si za tím slovem דכים , které se překládá jako „vlnobití“ si stojím – a s jeho srovnáním s ugaritským dkym.

ad 3. a 4. Já vím, že řeky nemají hlas, v Žalmu 93 je to napsáno obraznou řečí, řekl bych téměř básnicky. Když jsi někdy stál u splavu, nebo vodopádu, tak ten vodopád vydával nějaký zvuk. Téměř obrazně by se to dalo vysvětlit, že ten vodopád mluví nějakou (pro nás nepochopitelnou) řečí.

Celý problém, celá sporná otázka je starší, než my. Už Albert Einstein měl podobný spor s jedním fyzikem.

Oč se jedná?

Jde o to, jak vymezit působení Boha ve svém stvoření.

1. Pohled: Bůh stvořil své stvoření, tento svět vložil do nich své principy, ale do stvoření zasahuje jenom v nejnutnějším případě.

2. Pohled: Bůh stvořil své stvoření, tento svět a všechno řídí svojí vůlí, všechno, co se na tomto světě stane způsobil Bůh.

Oba dva pohledy vysvětlím na příkladu:

ad první pohled – Boží stvoření, tento svět si představme jako nějaké vozidlo. Bůh vozidlo nastartoval, doplnil nádrž a auto jede. Bůh to auto řídí, ale nesedí za volantem. Důležité je, aby automobil dojel do cíle. Může se stát, že se auto občas odchýlí ze své dráhy, to potom zasáhne Bůh.

ad druhý pohled – Boží stvoření, tento svět si představme jako nějaké vozidlo. Bůh vozidlo nastartoval, doplnil nádrž a auto jede. Bůh sedí za volantem a řídí ho. Všechen pohyb, zpomalení, zrychlení je Boží vůlí, z Božího rozhodnutí.

Společné oběma příkladům je, že automobil musí dojet do cíle. Zatímco v prvním případě se Pán Bůh stará jenom o to, aby se auto příliš neodchýlilo ze své dráhy, ze svého cíle. V druhém případě řídí každý byť i sebemenší pohyb auta.

Promiňte mi tento příklad, ale nevím jak bych to vyjádřil lépe. Spor mezi fyziky – Albertem Einsteinem a jeho kolegou byl v zásadě podobný. Šlo o to, zda Pán Bůh vložil svůj řád do tohoto světa a nechal mu nadále volný průběh, nechal svět podle tohoto řádu jít, nebo všechno na tomto světě řídí do nejmenších podrobností.

Jak to souvisí s naším Žalmem 93? Pokud by platila varianta č. 1, o které se domnívám, že je pravdivá. Tak Pán Bůh sice dopouští různé katastrofy, místní záplavy, zemětřesení – ale není to jeho vůle! Pán Bůh o tom ví, ale zasáhne jenom v případě, který uzná za vhodné.

Pokud by platila varianta č. 2, potom by různé katastrofy, místní záplavy, zemětřesení – ale byla by to jeho vůle!

Že to není jenom takové bezduché tlachání, může doložit pochopení nedávné tsunami. Podle mého pochopení Božího vlivu v tomto světě – by obrovskou vlnu tsunami dopustil Pán Bůh, ale nebyl by to on sám, který ji způsobil!

Podle varianty č. 2 by to byl On sám – Bůh, který zapříčinil obrovskou vlnu tsunami! Který by byl jejím původcem! (z nějakého mně nepochopitelného záměru)

V Žalmu 93 jde opravdu o to, jestli řeky a moře oslavují Boha, nebo nikoliv. Pokud jde spíš o rozvodněné řeky, tak určitě Pána Boha neoslavují.

Pomoci by mohl i jeden text – „Hospodin řekl: Vyjdi a postav se na hoře před Hospodinem. A hle, Hospodin se tudy ubírá. Před Hospodinem veliký a silný vítr rozervávající hory a tříštící skály, ale Hospodin v tom větru nebyl. Po větru zemětřesení, ale Hospodin v tom zemětřesení nebyl. Po zemětřesení oheň, ale Hospodin ani v tom ohni nebyl. Po ohni hlas tichý, jemný.“ (1 Královská 19:11-12)

Znamená to, že za každým zemětřesením, vichřicí atd. je Bůh a jeho vůle? Tento příklad ze života proroka Eliáše nám říká, že ne! Téměř „matematicky“ bych to vyjádřil tak, zda v rovnici Božího vlivu v tomto světě je zahrnutá i konstanta – entropie, náhoda, nebo v této rovnici entropie, náhoda není.

Já si myslím, že v takové „imaginární“ rovnici náhoda hraje svojí roli. Jak velká je tato konstanta – náhoda, to nevím. Náhoda, náš hřích a působení toho zlého to jsou všechno okolnosti, které brání dosažení dokonalého chodu stvoření.

Může to doložit i tento biblický text – „Další pomíjivost, která se na zemi vyskytuje: Jsou spravedliví, které jako by poznamenalo dílo svévolníků, a jsou svévolníci, které jako by poznamenalo dílo spravedlivých. Řekl jsem si, že i to je pomíjivost.“ (Kazatel 8:14) Pokud bychom jako toho nejspravedlivějšího brali v potaz Pána Boha, potom zcela jistě poznamenalo jeho dokonalé dílo – tento svět – naše počínání.

Jak celý výklad souvisí s chválou – „Hospodin kraluje“? Já nemůžu zpívat – [: Zvedají řeky, Hospodine, zvedají řeky svůj hlas, zvedám i já, Hospodine, zvedám i já svůj hlas. :], protože v tomto případě řeky nepozvedají svůj hlas ke chvále Hospodina. Jsou to záplavy, ničivé záplavy, řekl bych, které nic dobrého nepřináší…

S pozdravem Karels



]


Re: pro vendaora (Skóre: 1)
Vložil: reader v Pátek, 16. červen 2006 @ 16:57:25 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
... které nic dobrého nepřináší…
a ty jsi (nebo nekdo ve tvem okoli je) svrchovany rozhodovat o tom co je a neni dobre? kdo te (ho) k tomu ustanovil?


]


Re: pro vendaora (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Pátek, 16. červen 2006 @ 17:08:57 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Člověče,

zažil jsi záplavy v roce 1997 a v roce 2002? Já ano, myslím si, že určitě nebyly přínosem pro Českou republiku, nebo si myslíš opak?

Karels


]


Re: pro vendaora (Skóre: 1)
Vložil: reader v Pátek, 16. červen 2006 @ 17:18:09 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
akce co se kdysi odehrala v sodome taky asi nebyla prinosem pro mistni obyvatele ... presto to bylo z bozi vule


]


Re: pro vendaora (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Pátek, 16. červen 2006 @ 20:31:26 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pochopitelně, že to bylo v Sodomě z Boží vůle, o tom nepochybuji:

"Hospodin začal chrlit na Sodomu a Gomoru síru a oheň; od Hospodina z nebe to bylo." (Genesis 19:24)

Ale jako by biblický text chtěl zdůraznit - od Hospodina z nebe to bylo - na rozdíl od jiných katastrof, které se nestaly z Boží vůle!

Karels


]


Re: pro vendaora (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Pátek, 16. červen 2006 @ 21:09:48 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zrovna včera se stala v Praze tragédie.

Hasičské auto spěchalo k požáru (jak se ukázalo posléze, žádný nebyl). Hasičské auto se srazilo s tramvají, tramvaj to auto odhodila na chodník, kde srazila dva chodce.

Šlo o běloruského pracovníka rádia Svobodná Evropa a o jeho manželku. Žena přišla o nohu a muž leží s kritickým stavem v nemocnici. Určitě jsi to readere zaregistroval. Podle tvojí teologie (jak jsem tomu porozuměl) to byl Bůh, který tu havárii způsobil. Pán Bůh to zapříčinil.

Já si to nemyslím, domnívám se, že to byla nešťastná souhra náhod. Bůh to sice věděl dopředu, ale dopustil to.

Podle tvojí logiky readere by musel Pán Bůh být zodpovědný i za rození postižených dětí. Podle mě jde o důsledek hříchu, Bůh o tom všem ví, dopustí to, ale činit ho ta to zodpovědného?

Činit Boha zodpovědného za všechno zlé, co se na světě přihodí? To se mi nějak nechce zdát. Nakonec by musel Bůh být i zodpovědný za války, za holocaust... což si nemyslím.

Karels


]


Re: pro vendaora (Skóre: 1)
Vložil: reader v Sobota, 17. červen 2006 @ 14:15:30 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
1) ad hasici, nic takoveho netvrdim, dokonce tu o zadne teologii nehovorim. navic, dve mozna 'vysvetleni' ktera predkladas ve zdanlive kontradikci, jsou myslim z teologickeho hlediska plne slucitelna.
btw: mam neklamny dojem ze tramvaj ma pred modrym majakem prednost, ale nevim, treba zrovna vyjizdela ze zastavky ...

2) ja nikoho z niceho zodpovedneho necinim. naopak, to ty si tady zacal 'vysvetlovat' priciny t. zv. povodni metafyzicky. vinu jsi pritom svaloval nekam, na zaklade sveho usudku, ze to je spatne a zle (zebo snad dokonce, ze to je zlo).

3) v posledni vete to nehorazne a nestydate opakujes. buh se (doufam) neridi podle toho, co karel sykora povazuje za zle. tusim ze ani bible nam toho moc nerika o tom, co je zle. bible nam rika jaci mame byt a jak se mame snazit zit. to ze se nam neco nezda, ze nam je zneceho smutno a myslime si ze to je 'zle', to je normalni. prave navzdory tomu se mame snazit zit tak jak nam ukazal jezis. soudit nekoho nebo neco a nazyvat to vyslovenym 'zlem' je dost silny kafe. presto to vsichni delame, holt se furt mame co ucit ... :)


]


Re: pro Pastýře a Štěpána! (Skóre: 1)
Vložil: Standa v Pátek, 16. červen 2006 @ 11:01:30 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
1 Timoteovi 2:8 (Kralická Bible)
Protož chtěl bych, aby se modlili muži na všelikém místě, pozdvihujíce čistých rukou, bez hněvu a bez roztržitosti.

Z verše jasně vyplývá, že se ruce pozdvihují v souvislosti s modlitbou. Pozdvihují a ne zvedají nad hlavu! Nekývají jimi a nevlní se
v bocích! To zvedání a vlnění se v bocích je možné vidět i při jiných příležitostech. Otázkou zůstává jestli tento zažitý zvyk je pro dobro
a duchovní růst. Názory se různí. Může také jít o součást manipulace, sugesce a posílení ztráty vlastního, svobodného myšlení. Zdraví Standa.


]


Re: pro Pastýře a Štěpána! (Skóre: 1)
Vložil: vogel v Neděle, 18. červen 2006 @ 21:07:19 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Z verše jasně vyplývá, že se ruce pozdvihují v souvislosti s modlitbou. Pozdvihují a ne zvedají nad hlavu!

z verše jasně vyplývá akorát to, že se ruce pozdvihují, do jaké výšky, to z toho verše nevyplývá, je to Bible, ne cvičební příručka Sokola - předpažit, upažit, rozpažit, vzpažit, připažit, zapažit


]


Re: Závadná chvála zpívaná v našich sborech – „Hospodin kraluje“? (Skóre: 1)
Vložil: vogel v Úterý, 13. červen 2006 @ 12:01:26 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
díky Bohu za to, že si člověk může přečíst na Granu konečně i něco jinýho než články s homosexuální a potratovou tématikou :o/



Re: Pro Vogela! (Skóre: 1)
Vložil: Standa v Úterý, 13. červen 2006 @ 12:14:36 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Souhlasím s Tebou. Nědělejme si iluze a připravme se na další pravidelné vlny a masáže od Serafima a Nepřihlášeného. S pozdravem Standa.


]


Re: Pro Vogela! (Skóre: 1)
Vložil: Vendaor v Pátek, 16. červen 2006 @ 18:01:40 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
karelsovi: (předně nechápu, proč se naše příspěvky ze 16.6.ocitly ještě před příspěvky z 13.6.)
Minul jsi stěžejší námitku. Proti Bohu se může postavit jen vědomá, svobodná mysl. Učit, že se vody řek staví proti Bohu je trapné a na tom nemůže změnit nic ani fakt, že takovou nemoudrost vypustí mezi lidi "biskup".


]


pro vendaora (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Pátek, 16. červen 2006 @ 20:42:08 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
No,

mně šlo spíš o to, že za každou přírodní katastrofou nemusíme spatřovat Boží vůli, Boží rozhodnutí, ba dokonce jak někteří "sýčkují" Boží soud.

Například různá zemětřesení na mnohých místech, hurikány, atd.

Jistě, v knize Zjevení jsou různé Boží soudy, ale tam je to zřejmé, že je to od Boha a i nevěřící lidé to budou vědět.

Neříkám, že tu i tam Pán Bůh svým zásahem nesoudí zemi, ale nemyslím si, že by to bylo pokaždé, když se přežene hurikán, nebo je někde zemětřesení.

Karels


]


Re: pro vendaora (Skóre: 1)
Vložil: reader v Sobota, 17. červen 2006 @ 14:18:38 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
jj s tim bozim soudem to je drsny :)
ja myslim ze za prirodni katastrofou je vhodne videt pouze prirodni katastrofu ;)


]


Re: Závadná chvála zpívaná v našich sborech – „Hospodin kraluje“? (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Pátek, 16. červen 2006 @ 20:27:36 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tak mně přišla odpověď z Ústav srovnávací jazykovědy FF UK v Praze, vložím ji sem.

Milý pane Sýkoro,

omlouvám se za zpožděnou odpověď, nebývám teď přes léto na mailu často. Cohenovu
práci neznám a navíc se mi některé fonty z Vašeho mailu zobrazily jako otazníky,
tak nevím, jestli jsem vše dobře pochopil. Budu místo CTA citovat novější
edici KTU, ale jsou to ty samé verše.

Epigrafické poznámky: všechny edice přepisují dkym stejně: /d/ jako poškozené
a zbytek jasný. Posílám Vám fotku řádků 2-3, z které je vidět, že skutečnost
je trochu jiná. /d/ je skutečně rozbité (skládá se ze tří vertikálních a dole
tří horizontálních klínů, jedno docela pěkné je na konci 3. řádku), ale dosti
pravděpodobné. Do úvahy by ještě přicházelo /u/ nebo /l/. Ale i /k/, které
jsem zakroužkoval, je špatně čitelné, navíc kromě tří horizontálních klínů
(porovnejte zakroužkované /k/ na konci 2. řádku) vidím i jeden vertikální
vpravo dole. Takže bych se čtením /k/ byl opatrný. Snad ho můžeme obhájit
tak, že písař napsal jiné písmeno, které pak přepsal na /k/. Transliterace
by měla vypadat: d*[[x]]k*ym.

Kořen /d-k/ a třetí slabá (asi mediae geminatae?) znamená v ugaritštině "rozemlít",
užit je asi 2x v receptu na léčení koní. V hebrejštině mají všechny kořeny
se sekvencí /d-k/ význam "strčit", "praštit" atp., v akkadštině znamená deku
(s circumflexem nad u) "mobilizovat".

Širší kontext: sloupec KTU 1.5 VI pojednává o Baalově smrti; tabulka KTU 1.6
pak postupně líčí jeho hledání, pohřeb, hledání vhodného nástupce (1. sloupec),
pomstu bohyně Anat na jeho "vrahovi", bohu Motovi (2. sloupec), Elův sen o
Baalově obživnutí (3. sloupec) a hledání Baala, kterým Anat pověřila bohyni
slunce Šapaš. Bohužel chybí posledních asi 35 řádků ze 4. sloupce. Na začátku
5. sloupce Baal masakruje "syny Ašeřiny" (své božské protivníky) a ujímá se
vlády. Po sedmi letech ho znovu vyzve bůh Mot a svedou další, víceméně nerozhodnou
bitvu.

Ug. dkym je hapax i v ugaritštině: Baal postupně pobíjí "velké", dkym a "malé".
Problém je v tom, že protiklad velcí-malí by k vyjádření totality stačil,
proto se z kontextu nedá přesnější význam vyčíst. Ondřej Stehlík (Ugaritské
náboženské texty, Praha: Vyšehrad 2003, s. 152) překládá:
Velké rozťal čepelí,
Jamovce rozdrtil palcátem,
malé srazil k zemi.
(dkym čte jako dr ym, Jamova generace, což není hloupé)
Podobně rozkládají /dkym/ na víc slov i jiní: d k ym "jenž jako Jam"; dk ym
"bijci Jamovi".

Můj názor: na ugaritské dkym nelze při výkladu žalmu 93 klást velkou váhu.
Mám podezření, že naopak první ug. překladatelé tady vyšli z hebrejštiny (včetně
významu slovesných kořenů) už při epigrafické analýze. Ostatně v obou případech
je řeč o kralování (KTU 1.6 V 5 podle Stehlíka, 153: "Pak usedl Baal na trůn
království svého"). To, co vyvozujete - že vlny Hospodina neoslavují, ale
spíš jsou hrozivé, konstatuje třeba komentovaný ekumenický překlad; možná
naráží na ugaritskou paralelu: "Bouřlivé síly jsou stále při díle. Chaos hrozí
zničujícím úderem. V pozadí jsou mýty o boji s předvěkým chaosem, např. s
babylónskou Tiámatou, nebo s ugaritským mořským božstvem Jámem..."

S pozdravem Pavel Čech
Ústav srovnávací jazykovědy FF UK v Praze

p.s. fotografie tam nebyla; jak je vidět, nejsem z vysvětlení o mnoho moudřejší



Re: Závadná chvála zpívaná v našich sborech – „Hospodin kraluje“? (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Pátek, 16. červen 2006 @ 20:36:58 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
V každém případě to chápou podobně i překladatelé ekumenické Bible a rovněž komentář Matthew Henry:

We have here, 1. A threatening storm supposed: The floods have lifted up, O Lord! (to God himself the remonstrance is made) the floods have lifted up their voice, which speaks terror; nay, they have lifted up their waves, which speaks real danger. It alludes to a tempestuous sea, such as the wicked are compared to, Isa. 57:20. The heathen rage (Ps. 2:1) and think to ruin the church, to overwhelm it like a deluge, to sink it like a ship at sea.

Karels


]


Re: Závadná chvála zpívaná v našich sborech – „Hospodin kraluje“? (Skóre: 1)
Vložil: Vendaor v Sobota, 17. červen 2006 @ 09:06:42 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Karelsi: nikdo nezpochybňuje Tvé jazykové znalosti, ale je nebezpečné, jak jsi Ty i pastýř „snědli“ Bubíkovou trapnou myšlenku o „závadnosti“ zmíněné písně. U Rudka bych to chápal, jako „biskup“ se chce asi stavět do role někoho, kdo je mluvčím Boha a získat tak autoritu.
Že mu to snědl i pastýř, to bych nečekal. Přece jen používá často zdravý rozum. Že i on nazval tu krásnou píseň „písní vzpoury“, to znamená, že někdy ten náš mozek zradí každého.
Nedej se zmást, H2O nemá rozum, aby se „šprajcovala" proti Bohu. Zdravý rozum napovídá, že předpokladem „stavění se proti Bohu“ je povědomí toho Boha. Přeji Ti pokoj ke studiu a pozvedávej hlas ke chvále Boha.


]


Re: Závadná chvála zpívaná v našich sborech – „Hospodin kraluje“? (Skóre: 1)
Vložil: reader v Sobota, 17. červen 2006 @ 14:23:14 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
jj bubikovu intervenci v cely zalezitosti taky moc nepobiram ... nema on trosku problemy s autoritou? (predem se omlouvam nechci prudit)


]


Re: Závadná chvála zpívaná v našich sborech – „Hospodin kraluje“? (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Sobota, 17. červen 2006 @ 20:00:03 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Dobře Karle,

s tou hebrejštinou tu teď do toho nebudu montovat. Podle všeho by v Bibli měly být ještě nejmíň dva další verše, aby tak byla potvrzená výpoveď dvěmi, nebo třemi svědky.

Já tvé argumentaci rozumím. Ale stejně tak můžu říct, že řeky chválí Hospodina i přes to, že nemají vůli...

Karels


]


Re: Závadná chvála zpívaná v našich sborech – „Hospodin kraluje“? (Skóre: 1)
Vložil: Vendaor v Sobota, 17. červen 2006 @ 20:13:53 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
obrazně mohou řeky chválit, asi jako "dříví tleskat", ale obrazně se stavět proti Bohu, to nejde ani s přivřenými očičkami. Nezbývá, než se smířit s tím, že Rudek to přepískl. Možná chtěl být zajímavý....?


]


Re: Závadná chvála zpívaná v našich sborech – „Hospodin kraluje“? (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Sobota, 17. červen 2006 @ 20:49:51 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
No jo,

je to biskup mé církve, závazné je to když tak pro mě. Já mu nepřičítám nějaké zlé důvody.

Ale přece jenom jsem něco v Bibli našel:

"Svými oři jsi pošlapal moře, vzdouvající se nesmírná vodstva." (Habakuk 3:15)

"Umíš zvládnout zpupné moře, zkrotit jeho vzduté vlny." (Žalm 89:10)

"Spatřily tě vody, Bože, vody tě spatřily a svíjely se v křeči, ba i tůně propastné se hnuly." (Žalm 77:17)

"Propastnou tůň jsi přikryl jako šatem. Nad horami stály vody; pohrozils a na útěk se daly, rozutekly se před tvým hromovým hlasem." (Žalm 104:6-7)

Když už nic, tak ten text - "Umíš zvládnout zpupné moře, zkrotit jeho vzduté vlny." (Žalm 89:10), by mi přece jenom trochu dával za pravdu.

Uznávám ale, není toho mnoho.

Karels



]


Re: Závadná chvála zpívaná v našich sborech – „Hospodin kraluje“? (Skóre: 1)
Vložil: Vendaor v Neděle, 18. červen 2006 @ 11:30:11 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Když přidám jeho „perlu“, že „Duch svatý nemluví v našich sborech“, pak to vypovídá o jeho slabší schopnosti duchovního rozpoznávání. Že by četli bratři ve sborech AC místo Písma Blesk?
Ty Tvé verše vypovídají o ohromné síle H2O a daleko větší síle a moci našeho Boha. Potvrzují fakt, že hebrejština je „řeč květnatá“, jak jsem to někde četl.


]


Stránka vygenerována za: 0.26 sekundy