Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 610 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116493557
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Rád bych znal charakteristiku charismatika
Vloženo Čtvrtek, 22. červen 2006 @ 09:13:08 CEST Vložil: Bolek

Charismatici poslal Karels



Rád bych znal charakteristiku charismatika

Protože jsem byl několikrát nazván charismatikem, rád bych věděl, jak se takový charismatik prezentuje, jaký charakter takový charismatik má a jakou teologii vlastně charismatik vyznává.

Jde o zcela volný prostor k diskuzi, jak takový typický charismatik má vypadat, jak ho rozeznám od ostatních křesťanů

Bratři a sestry, sám jsem zvědavý na vaše odpovědi a postřehy.


"Rád bych znal charakteristiku charismatika" | Přihlásit/Vytvořit účet | 29 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Rád bych znal charakteristiku charismatika (Skóre: 1)
Vložil: reader v Čtvrtek, 22. červen 2006 @ 09:22:12 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
mno, nekolikrat jsem jim byl nazvan i ja :)
taky by me to zajimalo

nasel sem toto:
letnicni / charizmatikove na areopagu (autor vojtisek)



Re: Rád bych znal charakteristiku charismatika (Skóre: 1)
Vložil: berkin v Čtvrtek, 22. červen 2006 @ 09:45:24 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milý Karle,

nevím jestli ti někdo dá vyčerpávající definici charismatika. Ono totiž i záleží na tom, v jakým smyslu je pojem charismatik užíván. Tento pojem má širší obsah, ale v poslední době se používá nejvíce pro označení určitýho druhu chování, které je kritizovaný necharismatiky.

O tmoto druhu se hodně dočteš tady na granu v rubrice Charismatici. Když si přečteš ty články, tak ti postupně dojde, co je charismatik zač.

Velmi zjednodušeně: charismatik se pozná podle těchto věcí:

- razí různá učení z charismatického hnutí

- má potřebu toto učení zasévat do necharismatických církví a postupně je změnit podle svého obrazu

- dělá to nenápadným, podloudným způsobem (prostřednictvím různých fíglů)

- nevadí mu použití neetických prostředků pro "dobré cíle" a obhajuje je

- je-li odhalen, je agresivní, útočný a nenávistný. Časem vymyslí nový fígl a pokouší se neúnavně o totéž znovu.

Vím, že říkáš, že odmítáš některé charismatické praktiky. Ale tím, že obhajuješ neetické chování charismatiků (a sem tam jsi ho mám dojem i tady sám používal), tak jsem si tě osobně zařadil mezi charismatiky (popř. jejich sympatizanty).

Charismatiky neodsuzuju paušálně - všechny, kteří chodí do jejich sborů. Rozlišuju aktivisty a vůdce, jejich neetické strategie a metody pro infiltraci do církví a jejich neetické politické cíle na ovládnutí církví prostřednictvím zaháčkovaných a vycvičených vůdců.

Předpokládám, že jejich sbory a církve mají i jiné činnosti, které se od ostatních církví třeba ani neliší, ale to není předmětem mý kritiky. Kdyby upustili od tý svý taktiky, dostat se do druhých církví, myslím, že by asi byli jednou z mnoha církví, které by si nikdo nějak zvlášť nevšímal. A označení charismatik, by bylo jako každý druhý. Dnes charismatik znamená - bacha, dej si na něj pozor!



Re: Rád bych znal charakteristiku charismatika (Skóre: 1)
Vložil: reader v Čtvrtek, 22. červen 2006 @ 10:05:12 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
poslední době se používá nejvíce pro označení určitýho druhu chování ...

v posledni dobe mozna jo, ale tyka se to imho velmi uzke skupinky lidi :) vetsina lidi si pod tim predstavi skutecne neco uplne jineho, nez cokoliv co objevis na GS v rubrice charismatici :)))

(charismatik ma) chovani, které je kritizovaný necharismatiky

v tom pripade by to chtelo nejprve vysvetlit kdo to je necharismatik, jinak ta veta postrada hlubsiho smyslu ;)

(charizmatik) razí různá učení z charismatického hnutí
(charizmatik) má potřebu toto učení zasévat do necharismatických církví a postupně je změnit podle svého obrazu


zcela analogicky bych ocekaval nejprve vysvetleni toho co myslis terminem charizmaticke hnuti, nebo necharizmaticka cirkev. jinak to opet postrada hlubsiho smyslu ;)

ps. za charizmatika se nepovazuju, ergo neber toto jako utok ale jako zoufalou snahu dobrat se relevantni informace.




]


Re: Rád bych znal charakteristiku charismatika (Skóre: 1)
Vložil: berkin v Čtvrtek, 22. červen 2006 @ 10:14:33 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Díky za připomínky :-)

Z mého komentáře těžko relevantní informace k charismatickému učení vytěžíš. Však jsem také odkazoval na rubriku Charismatici, kde je myslím materiálů víc než dost, aby sis obrázek o tom, co je charismatické hnutí, kdo je charismatik a kdo necharismatik udělal.

Opravdu si nedovadu představit, co si většina lidí pod pojmem charismatik úplně jiného představí a rád se nechám poučit.


]


Re: Rád bych znal charakteristiku charismatika (Skóre: 1)
Vložil: reader v Čtvrtek, 22. červen 2006 @ 10:36:50 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
imho, vetsina lidi si pod pojmem charizmatik predstavi charizmatickeho cloveka. ergo termin charizmatik ja osobne povazuju za stazeny tvar terminu charizmaticky clovek. prikladem takoveho muze byt treba david rath. to je skutecne velmi charizmaticky clovek, ergo charizmatik. semantika tohoto, rekl bych klasickeho vyznamu, je nicmene diametralne odlisna od semantiky pojmu, s kterym se setkavame napriklad na techto strankach (prestoze david rath je take neobycejne arogantni clovek ;)) ... druhy, zde uzivany termin je imho mensinovy. ja osobne sem se s nim setkal jen v uzce vyprofilovanem cirkevnim prostredi.


]


Re: Rád bych znal charakteristiku charismatika, všechno jinak (Skóre: 1)
Vložil: mk (miliko@atlas.cz) v Čtvrtek, 22. červen 2006 @ 11:57:00 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Já si tedy nemyslím, že správný charizmatik je takový, jak byl vykreslen.
Charismatik má charisma. To má i Havel - dar osobnosti.
Až na to, že v užším smyslu v křesťanství se tím myslí člověk obdařený dary Ducha svatého v dostatečné míře (aby nebylo o názvu pochyb, aby to bylo tak a podobně definované).
Až potom se můžeme bavit o potřebnosti, užitečnosti nebo závaznosti podrobného seznamu - na příklad je-li možné být charismatikem a nemluvit hned jazyky a td.
A v tomto na nábožensví zúženém významu je ještě užší obasah, prezentovaný zde na Salis, a to jev skupiny, která se hlásí k charizmatům, ale současně měla (má) některé chování vůči sboru, nebo církvi, které je neslučitelné s dobrými mravy, a tlačí druhé do situací, o které nežádali, případně je to pro ty druhé škodlivé.
A tak tři definice:
- charizmatická (obdařená) osoba, zvláště nadaná pro druhé a vlivná,
- osoba nadaná dary Ducha svatého jako v prvé církvi,
- osoba s výlučným hodnocením sebe a zasahováním do ostatních, představená na Granu způsobem, který mi připomíná bulvár = senzacechtivý popis, s nemožností rozlišit pravdu, dokud bych se s tím nesetkal.
Miro



]


Re: Rád bych znal charakteristiku charismatika, všechno jinak (Skóre: 1)
Vložil: JHS v Čtvrtek, 22. červen 2006 @ 12:17:21 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
No, popravdě jsi naznačil zajímavou paralelu - mě totiž třeba zrovna Havel vždycky připadal ne jako charizmatický člověk, ale jako trapná směšná postavička... Tak nějak to může být i s charizmatiky v užším slova smyslu... :)


]


Re: Rád bych znal charakteristiku charismatika, všechno jinak (Skóre: 1)
Vložil: reader v Čtvrtek, 22. červen 2006 @ 13:06:04 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
jj, to je jeste preciznejsi identifikace pojmu. pripoustim, ze je mozne, ze to co se tu (na GS) prezentuje neni ani ten mensinovej vyznam, ale jen jeho uzka podmnozina. tedy, ze zde casto dochazi ke zkresleni toho menzinoveho vyznamu.


]


Re: Rád bych znal charakteristiku charismatika, všechno jinak (Skóre: 1)
Vložil: Esmeralda v Pátek, 23. červen 2006 @ 06:58:25 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
charizmatická (obdařená) osoba, zvláště nadaná pro druhé a vlivná,
- osoba nadaná dary Ducha svatého jako v prvé církvi, (a prináša podľa nich aj ovocie) - a to je myslím rozhodujúce. - inak sú to len napodobeniny:))
- osoba s výlučným hodnocením sebe a zasahováním do ostatních, představená na Granu způsobem, který mi připomíná bulvár = senzacechtivý popis, s nemožností rozlišit pravdu, dokud bych se s tím nesetkal.

S pozdravom
Esmeralda


]


Re: Rád bych znal charakteristiku charismatika (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Čtvrtek, 22. červen 2006 @ 18:11:08 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ale tím, že obhajuješ neetické chování charismatiků (a sem tam jsi ho mám dojem i tady sám používal)

Dobře, rád bych věděl kdy a kde jsem se zastal neetického chování a kde jsem to používal - hrozně by mě to zajímalo.

Karels


]


Re: Rád bych znal charakteristiku charismatika (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Čtvrtek, 22. červen 2006 @ 18:26:17 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Berkine,

víš, co je neetické a je to zjevné na první pohled - když mě obviníš bez udání důvodu - bez konkrétního a jasného důkazu... tak tohle je opravdu neetické a podle tvé vlastní charakteristiky máš ty sám blízko k charismatikům, které tak kritizuješ za jejich neetické chování.

Karels


]


Re: Rád bych znal charakteristiku charismatika (Skóre: 1)
Vložil: berkin v Čtvrtek, 22. červen 2006 @ 18:34:37 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
- např. obhajuješ zde s Olinem pytlačení charismatiků na cizím (výchovu vůdců). Nevšiml jsem si, že bys to nějak nahlas odsoudil.

- měl jsi tady nějaký potíže s mazáním článků, jestli se nepletu, ale nechci to rozmazávat.

Způsobem jednání mi tedy do těch charismatiků zapadáš. Nemůžu si pomoct.


]


Re: Rád bych znal charakteristiku charismatika (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Čtvrtek, 22. červen 2006 @ 18:51:56 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Dobře,

kde přesně to obhajuju, já jsem si toho ještě nevšiml, můžeš mi to člověče jasně napsat?

Případně přímo citovat - protože se ukáže, že tvé obvinění je jenom prázdný blábol a všechno jsi si vymyslel...

Karels


]


Re: Rád bych znal charakteristiku charismatika (Skóre: 1)
Vložil: berkin v Čtvrtek, 22. červen 2006 @ 20:06:07 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
O.K. Tak napiš, že to odsuzuješ a já to přehodnotím.


]


Re: Rád bych znal charakteristiku charismatika (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Čtvrtek, 22. červen 2006 @ 20:30:17 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
A co mám jako odsoudit?

Trakař plný housek, nebo preclíků? Jestli mi berkine napíšeš charismatismus, musíš napsat co z něho myslíš konkrétně.

Ano, určitě odsoudím lež a nefér chování - ale to bych odsoudil i u jakýchkoliv křesťanů.

Karels


]


Re: Rád bych znal charakteristiku charismatika (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Čtvrtek, 22. červen 2006 @ 20:44:37 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
odsoudit tady to - apř. obhajuješ zde s Olinem pytlačení charismatiků na cizím (výchovu vůdců).

Ano odsodím ti to, ale nepořádek v tom máte vy baptisti - ne KAM, jestli se vám něco nelíbí, tak tam nikoho neposílejte. (nejkrásnější řešení bývají ty nejjednodušší)

Tvrdit něco o pytlačení a přitom tam posílat svoje lidi, to je případ pro psychiatra. Nakonec, dneska mi přišel email z KAMu, kde místopředseda vysvětluje stanovisko KAMu. Já ho poslal do Grano Salis, měl by být za chvíli zveřejněný.

Karels


]


Re: Rád bych znal charakteristiku charismatika (Skóre: 1)
Vložil: Vendaor v Pátek, 23. červen 2006 @ 08:04:44 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Charisma=dar, obdarování; podle Písma je charizmatikem každý poctivý křesťan.
Jak to potom lidé zamlžili, je věc jiná. I tady platí, že "mnoho mluvení nebývá bez hříchu".


]


Re: Rád bych znal charakteristiku charismatika (Skóre: 1)
Vložil: katolik v Čtvrtek, 22. červen 2006 @ 11:33:01 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Člověk, který se chová jako blázen, v církevních legendách a dějinách bývá vlastně naplněný Duchem. Je to charismatik a intenzita přítomnosti Ducha svatého v něm způsobuje, že se chová jako šílenec, dělá věci, které ostatní nechápou a mluví řečí, které nerozumějí. To má původ už v Platónovi, který prohlásil, že pravda se projevuje nejen skrze filozofy, ale také skrze božské šílení. Tomáš Halík



Re: Rád bych znal charakteristiku charismatika (Skóre: 1)
Vložil: pat v Čtvrtek, 22. červen 2006 @ 13:37:11 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Já bych řekl ale, že tady se ani nejedná o definici pojmu "charismatik" ale že je myšlen charismatik jako stoupenec charismatického učení. A to je už významově něco jiného. Takže ono to není ani tak o těch "lidičkách" jako spíše o učení jako takovém.
Mně osobně tedy na charismatickém učení vadí v prvé řadě nesprávná interpretace autority. Dokonce řekl bych až zneužití učení o autoritách. Z toho se pak odvíjejí všechny ostatní věci a negativa (pýcha, pokrytectví, skutkaření...)
Ono charismatici jako celek by se rádi viděli v pozici "bláznů z moci Ducha" jak o tom píše Tomáš Halík. Jenže, ono to je ve skutečnosti o něčem jiném, tedy pokud budu věřit popisu v Bibli a porovnám to s tím co jsem viděl a slyšel. (a asi nejsem sám, kdo si myslí že to není totéž) Nikomu to nevnucuji, ale mně osobně to po těch letech připadá jako takové divadlo, nápodoba. Sice blyštivá a určitým způsobem i lákavá, ale prostě cetka, atrapa. Takový můj nejsilnější dojem, který jsem si od "charismatiků" odnesl : Nic není skutečné, všecko je to jen jako.. Ale to jen tak na okraj, to je téma na samostatný článek, a delší samostatnou diskuzi.


]


Re: Rád bych znal charakteristiku charismatika (Skóre: 1)
Vložil: katolik v Čtvrtek, 22. červen 2006 @ 13:50:30 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Církev je velkým tělem Kristovým. V těle je kostra, kosti, buňky, krev, maso atd. a nemůžeš jednotlivé části od sebe oddělit. I v církvi je instituce, papež, biskupové, kněží, svátosti, věci, které můžeme vidět, dotknout se jich. A pak je tam i celý krevní oběh lásky a svatosti jako krev, která všechno oživuje. A tu dává Duch svatý. Stejně jako nemůžeme oddělit Ježíše od Ducha svatého, stejně jako nemůžeme oddělit Zelený čtvrtek od Letnic, nikdy v církvi nemůžeme oddělit institucionální dimenzi a charismatickou dimenzi. Nikdy nemůžeme oddělit Marii, která je na té charismatické straně a Petra, který je na straně institucionální. Když vidíme Jana Pavla II. např. vedle Matky Terezy, je to instituce a charisma vedle sebe. Jeden od druhého se učí a doplňují se navzájem. I Jan Pavel II. je velký charismatik. Také biskupové a kněží by se měli stát svatými a otevírat se všem darům Ducha svatého, charismatům. Instituce by měla být vždy ve službě charismatu. Kněží, biskupové a potom i svátosti zde nejsou pro nic jiného než proto, aby zde byla svatost. Je jedno zda-li je někdo knězem nebo není, hlavní je být svatý, hlavní je svatost bez ohledu na stav a pohlaví. Odkud pochází krevní oběh? Ze srdce. Srdce - tělo církve - co to je? Je to Eucharistie, která posílá krev do všech údů, na všechny strany, všude do církve. Srdce neustále pročišťuje krev. Láska v církvi je neustále očišťována Eucharistií. Krev znečištěná naším hříchem je při přijímání vyměněna za úplně čistou krev od Ježíše, je to neustálá dialýza. Církev pevně chrání všechno, co se týká Eucharistie. Nikdy nebude žádná jednota mezi různými protestantskými církvemi, pokud to nebude kolem Eucharistie a v Eucharistii. Daniel Ange



Re: Rád bych znal ... charismatika, ale ono se to skresluje (Skóre: 1)
Vložil: mk (miliko@atlas.cz) v Pátek, 23. červen 2006 @ 06:40:52 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tak mám dojem posunu :
předtím byl charismatik člověk, který má charizma,
potom to byl člověk člen hnutí nebo probuzení
potom to byla úzká skupina lidí kradoucí pokladnu a budovy,
a nyní je to člověk, do kterého se bije, protože se podařilo vymyslet termín ´utrápený charizmatik´ a přesvědčit jiné, že charizmatik potřebuje nakonec v pláči poznat omyl.
Tak mimochodem, apoštolé také měli charizmata a opravdu na ně plivali čtenáři, kdyby byly noviny ?
Miro



Re: Rád bych znal ... charismatika, ale ono se to skresluje (Skóre: 1)
Vložil: Vendaor v Pátek, 23. červen 2006 @ 08:09:06 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Charisma=dar, obdarování; podle Písma je charizmatikem každý poctivý křesťan.
Jak to potom lidé zamlžili, je věc jiná. I tady platí, že "mnoho mluvení nebývá bez hříchu".




]


Re: Rád bych znal charakteristiku charismatika (Skóre: 1)
Vložil: daggie v Pátek, 23. červen 2006 @ 11:33:57 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
Milý Karle.
Nejprve bychom si měli ujasnit rozdíl mezi teologií a praxí světového letničního hnutí (např. Assemblies of God) a teologií a praxí nezávislých charismatiků v ČR (KS, Slovo života, ROFC aj.). Pokud budeš studovat obornou letniční literaturu a historii, tak zjistíš, že většinu teologie zmíněných "nezávislých charismatiků", který doputovala do naší země v 90. letech (a na které téměř všichni vedoucí vyrostli), světové letniční hnutí odmítlo jako hereze již v 50. letech. Místní letniční tak činí alespoň nyní neoficiálně např. prací publicisty a teologa Aleše France. Klíčovým charismatickým autorem byl tehdy Derek Prince. Zvláště jeho Základy "hltali" všichni. No a protože tenhle jed všichni přijali jako mléko (tj. prvotní učení), není mnoho lidí, kteří začínali v chaosu charismatismatického hnutí u nás po sametové revoluci, schopno správně chápat reformační teologii (Luther, Chelčický, Moravští bratři) a ryzí letniční praxi (David Wilkerson, Jesus People atd). Tento postup totiž vyžaduje správné chápání evangelia milosti, jak nám je podává apoštol Pavel a také předpokládá zdravé učení o křtu v Duchu Svatém a střízlivé používání charismat. A právě zde je indoktrinace učením Dereka Prince na překážku.
To, že zastánci ultra-dispenzacionalismu Dereka Prince se po okrájení jeho "pozdně-deštních" pseudocharismatických výstřelků mohou dohodnout třeba s baptistickými fundamentalisty, je možné pochopit na následující celkové analýze DISPENZACIONALISMU:

Nebezpečí dispenzacionalismu
Přišlo v Úterý, 28. červen 2005 v 22:36:24 CEST vložil xvejvodam

Předkládám vám tento text, který jsem napsal před několika měsíci, na základě jedné diskuse na jiných stránkách. Teď pod dojmem článku "Dezinformace palestinské církve" se k němu znovu vracím.





Slíbil jsem, že se tak trochu zamyslím nad nebezpečími dispenzacionalismu. Dispenzacionalismus je ovšem celý teologický systém, který se promítá do všech oblastí chápání biblické teologie a jako takový je třeba jej především chápat. Já si však v této krátké stati kladu za cíl zamyslet se nad jeho nebezpečím zejména ve vztahu k eschatologii. Pokud tedy budu v následujících řádcích mluvit o dispenzacionalismu, mám téměř vždy na mysli tzv. moderní premilenialismus, tak jak ho chápe většina probuzeneckých, evangelikálních a letničních (potažmo charismatických) křesťanů a společenství.
Nebezpečí dispenzacionalismu, která vidím, lze shrnout do několika následujících bodů (ovšem nevylučuji, že jsem některé přehlédl):

1.Nekritický přístup k tělesnému Izraeli, resp. Státu Izrael
2.Přehnané zdůraznění tělesného Izraeli jako eschatologického znamení
3.Nevyjasněný vztah k Mojžíšovu zákonu coby důsledek chápání Církve jako vsuvky v Božím plánu s Izraelem.
4.Možnost zlehčení Kristovy oběti
5.Možnost přehlédnutí antikrista

Pokusím se na tyto body podívat poněkud podrobněji:

1.Nekritický přístup k tělesnému Izraeli, resp. Státu Izrael
-dispenzacionalismus chápe církev jako vsuvku mezi Boží plán s Izraelem a nevidí v ní plnost naplnění starozákonních zaslíbení. Tudíž nekriticky vzhlíží k národnímu Izraeli jako ke skutečnému (rozuměj lepšímu než církev) Božímu lidu. Tento pohled s sebou nese naddržování tělesnému Izraeli (resp. Státu Izrael) v různých konfliktech, kdy jsou zvěrstva na jeho straně omlouvány s tím, že je to Boží vyvolený lid. Tento pohled vede k určité nespravedlnosti a zaujatosti vůči ostatním zúčastněným (včetně místních křesťanů).

2.Přehnané zdůraznění tělesného Izraele jako eschatologického znamení
Souvisí s předchozím bodem. Dochází vlastně k upnutí se k dění v oblasti Palestiny a chápání těchto událostí jako jasných eschatologických znamení. Někteří křesťané tak upínají svou víru více k tělesnému Izraeli nežli ke Kristu. Dochází k situacím, kdy někteří křesťané spojují svou víru s těmito znameními a kdyby dejme tomu došlo k zániku státu Izrael, mnohým by se zhroutila celá jejich víra.

3.Nevyjasněný vztah k Mojžíšovu zákonu jako důsledek chápání Církve jako vsuvky v Božím plánu s Izraelem.
Zase souvisí z Izraelem. Pokud chápeme církev pouze jako vsuvku či jistou odbočku v Božím plánu a tělesný Izrael jako v podstatě „ten pravý“ Boží lid, vyplývá z toho celkem jasně i jistá komplikovanost ve vztahu k zákonu. Je zde zvláštním způsobem promixován Starý zákon s Novým a dochází zde k jisté schizofrenii, kdy na jedné straně říkáme, že je zákon naplněn v Kristu a na druhé straně propagujeme jeho dodržování, protože si bereme za vzor tělesný Izrael (což je chyba, protože Bůh říká, že tento lid ho ctí ústy). Čili je možné si všimnout mnohem větších sklonů k zákonictví v dispenzacionálních společenstvích, různa tvrzení, že desatero je třeba dodržovat nebo existuje povinnost dávat desátky (protože zákon nebyl zrušen). Některá dispenzační společenství to dokonce dovádějí do důsledků a snaží se dodržovat celý zákon, např. adventisté (ovšem nutno říct, že tento přístup je v kontextu s tímto chápáním Písma mnohem smysluplnější než takovéto letničně – charismatické vybírání si, co je ze zákona naplněno a co ještě ne).
4.Možnost zlehčení Kristovy oběti
Opět je tu určitá nevyjasněnost, jakým způsobem je chápána spása Židů – tělesného Izraele. Je jasné, že v tomto bodě se i sami dispenzacionalisté různí, ale z některých pramenů lze odvodit, že Izrael bude spasen jiným způsobem než církev a možná tedy skrze zákon (???). Proč dispenzacionalisté zdůrazňují, že je dvojí Boží lid Izrael a církev, pokud je tomu tak a Církev stojí na Kristu, na kom stojí izrael (Myslím, že toto je nejslabší bod z tohoto článku a myslím, že budu „utlučen“ argumenty od různých dispenzačních bratrů, že to tak není. Netvrdím, že to tak je, jen chci říci, že i tak je to možné , dle výkladu některých dispenzacionalistů,pochopit).

5.Možnost přehlédnutí antikrista
Většina dispenzacionalistů (resp. Moderních premileniaristů) věří, že k tzv. vytržení církve dojde před obdobím tzv. Velkého soužení (jsou ovšem tací, kteří věří že to bude v polovině či na konci tohoto období, v.t. chiliasmus). Pokud by tomu tak bylo, nebylo by nutné brát přílišný zřetel na různá znamení, která předznamenávají příchod Antikrista, neboť „tady už stejně nebudem“, případně, kdybychom náhodou nebyli vytrženi, budeme mít jakousi další šanci.

Tak to je zatím všechno a těším se na vaše reakce.






Re: Rád bych znal charakteristiku charismatika (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Pondělí, 26. červen 2006 @ 23:42:00 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pokud to správně chápu, snažíš se dát dispenzacionalismus do jedné roviny s charismatickým učením. Dispenzacionalismus má však kořeny mezi Darbysty a potažmo fundamentalisty a později byl přejat klasickými letničními. Hnutí Pozdního deště proti dispenzacionalismu bojovalo, vysmívalo se mu. Dnešní, moderní charismatici v USA, ve spojení s teonomisty tvrdí, že Izrael bude Araby zatlačen do moře a zastávají teorii náhrady. Vytržení, fundament dispenzacionalistů, přirovnávají k dezerci z tohoto světa. Namísto, aby se křesťani spojili a dobyli svět pro Krista, čekají na vytržení (helikoptéru) a jsou v defenzivě.

Současná, křesťanská americká scéna je rozdělena do mnoha polí, z níž krajní tvoří teonomisti jako např. Pat Robertson, kteří chtějí průnikem křesťanských politiků do vládních složek christianizovat společnost. Naproti nim stojí fundamentalisti, kteří jsou vesměs dispenzacionalisty, například David Cloud, kteří se tvrdě vymezují proti charismatikům a teonomistům a učí tzv. "separaci". Oddělení se od padlé a zesvětštělé církve. Mezi tím je barevné spektrum přes baptisty, metodisty nebo letniční, kteří, do jisté míry, přejímají, alespoň částečně různé prvky těchto krajních pólů. Například Jižní baptisti tíhnou k funadamentalistům, zatímco široké spektrum charismatiků tíhne k teonomistům.

Zvláštní skupinu pak tvoří kalvinisti, resp. reformovaní, kteří mají eschatologicky blíže k teonomistům (pro svůj postmilenialismus), ovšem odmítají jejich rozšiřující se charismatickou profilaci. Nejsou však příliš misijně aktivní jako teonomisti, protože zastávají učení "jednou spasen, navždy spasen" a "předurčení", tudíž nevidí přílišný důvod k misii.

Zajímavá je česká reflexe. Málokdo dnes ví, čím je vlastně ovlivněn. Pokusím se trochu o přehled:

Evangelikálové (CB, ECM a BJB). Je zde mnoho vlivů, ale mám pocit, že je zde velká nevyhraněnost. Vlivem ČEA se zde mísí vliv teonomistů (propagace Kurzů Alfa, Willow Creek, Manažerských kurzů), ale zůstává v malé míře i reformovaná tradice (lidé okolo ZoD). Pak je zde skupinka hájící baptistické tradice - na ně narazíš na tomto portále. Dále jsou zde silné charismatické vlivy.

Letniční (Apoštolská církev). Formálně zatím dispenzacionalisti, ale skrze Argentinské probuzení silný vliv teonomismu a učení Království nyní. Velké ovlivnění skupinkovým hnutím skrze CBH, KAM a Curyšský megasbor. Formálně však zatím odmítají teonomismus.

Charismatici (Křesťanská společenství.) Zde byl markantní vliv učení Dereka Prince (učednické modely - skupinky) a Wolfharda Margiese (zejména démonologie). Dnes KS zastávají světové charismatické proudy (Torontské požehnání, Apoštolské modely, Prorocká hnutí atd.)

Hnutí víry Dnes především Slovo života, ale i ROFC nebo Triumfální centrum Víry. SŽ se dnes snaží profilovat evangelikálně a své radikální doktríny Víry veřejně neprezentují. Jejich největší sbor v Brně se snaží prezentovat jako letniční hnutí.

Ostatní směry CČE, CČSH si netroufám posuzovat. Spíše se mi zdá, že velké protestantské a nekatolické církve opustily liberalismus a zastávají personalistickou teologii (Brunner) a existencionalismus (Tillich). Členské základny však, podle mne, teologii řeší minimálně.

Snažil jsem se to jen popsat a nekomentovat. Zastávám zásadu, že kdo nezasahuje do jiných církví, toho nemám právo nějak kritizovat.

Pastýř


]


Re: Rád bych znal charakteristiku charismatika (Skóre: 1)
Vložil: daggie v Úterý, 27. červen 2006 @ 11:52:44 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Díky Pastýři za komplexní informaci. Prostuduji to a pak napíšu svůj názor.
Abych tě dostal do mé reality. Prošel jsem (ne příliš dobrovolně) teologickou zkušeností KS z 90. let, pak baptistickou (nejprve tradiční, pak jižně baptistickou a nakonec charismaticky orientovanou - podle toho, jak to který kazatel prosazoval). Po 15 letech, co žiji s Kristem jsem radikálně řekl DOST experimentům a rozešel jsem se jak s charismatickým tak i s baptistickým hnutím. Nyní navštěvuji evangelický sbor a doslova si po tom teologickém chaosu "užívám" pokoje a ryze reformační teologie.


]


Re: Rád bych znal charakteristiku charismatika (Skóre: 1)
Vložil: daggie v Čtvrtek, 29. červen 2006 @ 11:05:32 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Díky Pastýři za tak vyčerpávající info. Tohle by se mělo rozdávat všem čerstvě uvěřivším naivním křesťanům než je někdo dotáhne do církve. Znáš to - "nesmíš být polínko mimo ohniště!vyhasneš! apod."
Teoreticky ten tvůj přehled po 15 letech vypadá jasně, ale prakticky nám se ženou nikdy nikdo takové iformace nepodal. Každý kazatel nebo učitel nás přesvědčoval o SVÉ pravdě. A chtěl, abychom sloužili církvi a jeho vizi. Což jsme rádi dělali a naivně si mysleli, že bude možné se potom domluvit. No...nešlo to. A když jsem začal dle Písma napomínat ohledně nesprávné teologie vedoucí, došlo k problémům. Navíc, přestane-li člověk poslouchat bohaté sponzory sboru a poukazovat na nesprávné směřování sboru, je zle. Takže i tady díky za tvou službu. Otevřely se mi na GS oči.
Špatně se mi to říká, ale myslím, že by církve u nás v teologii potřebovaly více židovského pohledu na věc. Myslím na výklad NZ Písem. Kvůli přesnosti. Snad by se ten výklad více přiblížil apoštolu Pavlovi a možná by církev časem připomínala jím založené sbory. Osobně jsem se o takový způsob pokoušel, ale marně. Židovské myšlení (idealismus a racionalita) se těžko slučuje s pohanským (iracionální víra a materialismus). A to i v církvi. Doufám ale, že tyto řádky nevyvolají negativní ohlas. Nemyslím to zle.
Snad mi Pán svým časem dovolí vybudovat mesiánsko-židovské společenství. Bylo by to pro mě a mou rodinu jednodušší.


]


Re: Rád bych znal charakteristiku charismatika (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Čtvrtek, 29. červen 2006 @ 11:25:53 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zdravím Tě daggie,

já myslím, že v tom to není. Jde o to víc číst Starý zákon, vyučovat a kázat taky z něj. Případně studovat hebrejštinu.

Židé dneska už nejsou to, jak o nich čteš v Novém zákoně. Já zažil mnohá zklamání. Mesiánští Židé, ano, ale ty najdeš jedině v Izraeli, sem tam jich je pár i v Evropě, ale to je spíš vyjímka. To, co dělá bibický pohled více viděným do hloubky je návrat k hebrejštině a řečtině.

Karels


]


Re: Rád bych znal charakteristiku charismatika (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Čtvrtek, 29. červen 2006 @ 11:32:08 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Řadoví židé na náboženství více méně kašlou. Potkal jsem dokonce jednoho, který mi říkal, že by si udělal kipu (židovská pokrývka hlavy) i z jednoho dílu podprsenky.

Další si šel v sobotu zameditovat do čajovny. Jiný ani neuměl hebrejsky a zíral na mě, když jsem mu odrecitoval šma v hebrejštině. Jeho židovství se "zredukovalo" na to, že nejí vepřový.

Bída a děs, ti náboženští jsou hlavně v Izraeli, ti ostatní chtějí mít pokoj.

Karels


]


A co takhle mesiánský žid? (Skóre: 1)
Vložil: daggie v Sobota, 15. červenec 2006 @ 13:45:52 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milý Karle.
A co bys takhle řekl na mesiánského žida v Olomouci, který vyrostl v napůl katolické a napůl ateistické rodině? A který "duchovně" zrál v raně-charismatickém hnutí a "dodělal" se v baptostickém sboru? Myslím, že toho o různých směrech judaismu a křesťanství vím za ta léta dost.
PS čti mail


]


Stránka vygenerována za: 0.31 sekundy