Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Vojtěch.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 226, komentářů celkem: 429673, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 282 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

rosmano
Dzehenuti
ivanp

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116536458
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Dnes i protestanté přijali nebiblický dodatek ''filioque''
Vloženo Neděle, 09. červenec 2006 @ 21:28:52 CEST Vložil: Bolek

Zamyšlení poslal Karels

Dnes i protestanté přijali nebiblický dodatek "filioque" Gerald Bray o "filioque"
Mnozí novozákoníci se domnívali, že jazykově není rozdíl "vycházením Ducha svatého od Otce" v 15. kap. evangelia podle Jana a "posláním Syna". Je-li poslán Duch od Otce tak, jako je poslán Syn, pak mají pravoslavní pravdu, že jen Otec je zdrojem božství.

Vychází-li Duch svatý také od Syna, pak jsou dva zdroje božství, což ohrožuje monoteismus! V západní teologii je vztah Syna a Ducha paralelní, ne-li identický. Arius tvrdil, že vychází-li Duch jen z Otce, pak nemůže být Syn úplným Bohem a musela být doba, kdy Syna nebylo. Západní církev přišla v roce 589 v Toledu s oním dodatkem "filioque", což potvrdila pak v roce 794 AD v Charlemagne a následně v Římě roku 1014 AD. Dodatek filioque byl přidán do Nicejského vyznání bez dohody s východní církví. Proč je pro západní církev tak důležité dodatek filioque? Bez něho je obtížné vyložit vztah Syna a Ducha. Ve 12. století přišli pravoslavní s vysvětlením: je-li Syn příjemcem Ducha, je-li Duch záře a sláva Synova, pak nemůže být "filioque" pravdivé. Je-li Otec sám zdrojem "vycházení Ducha", pak to znamená, že Syn i Duch jsou n i ž š í než Otec! Ostří sporu otupili pravoslavní konstatováním, že "Duch svatý vychází z Otce SKRZE Syna". Koncil ve Florencii z roku 1439 s tím souhlasil, neboť "skrze" a "od" je prý totéž. Augustinův výklad, že Duch je společná láska Otce k Synu a Syna k Otci znamená, že Duch není osoba. Církev v ž d y odmítala podřízenost Syna Otci. Nemůžeme tvrdit, že by nějaká osoba trojice odvozovala své božství od Otce, neboť jsou si všichni v trojici rovni. Evangelické učení nedovoluje tvrdit, že mezi Synem a Duchem je "věčný vztah". Proč? Učením, že "Duch vychází jen od Otce" se vystavuje východní církev nebezpečí obvinění z arianismu. (!!!) Musíme se ptát katolíků i pravoslavných , zda jsou ochotni revidovat své tradice ve světle Písma. Journal of the Evangelical Theological Society, 7/2002
Don Matzat: Služba Ducha svatého Duch svatý je prodloužením služby Ježíšovy. Apoštolé vyměnili osobu Ducha svatého za osobu Ježíše Krista. Být veden a kontrolován Duchem svatým je totéž, jako být veden a kontrolován Ježíšem (Sk.16,6-7; Řm.8,9). Žít a chodit v Duchu svatém je totéž, jako žít a chodit v Ježíši Kristu (Kol.2,6). Být naplněn Duchem je totéž, jako být naplněn přítomností Kristovou. Duch svatý n e m ů ž e být oddělen od Ježíše Krista. Ježíš niky neslíbil, že bude pokračovat ve svých zjeveních po nanebevzetí ("Neopustím vás, přijdu k vám"!!!). Duch svatý je s p o j e n se Slovem Božím. Je náš jediný učitel (Pán říká: "Já jsem váš učitel") Přijímáme Ducha svatého od Ježíše Krista, který k nám přichází skrze Slovo Boží. Issues Etc. Journal, 2/96


"Dnes i protestanté přijali nebiblický dodatek ''filioque''" | Přihlásit/Vytvořit účet | 18 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Dnes i protestanté přijali nebiblický dodatek ''filioque'' (Skóre: 1)
Vložil: vogel v Neděle, 09. červenec 2006 @ 23:29:11 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Augustinův výklad, že Duch je společná láska Otce k Synu a Syna k Otci znamená, že Duch není osoba.

a co teda je?



Re: Dnes i protestanté přijali ,,,,''filioque'' a jazykový dodatek ku to control (Skóre: 1)
Vložil: mk (miliko(a)atlas.cz) v Pondělí, 10. červenec 2006 @ 03:39:39 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jazyková poznámka překladu:
Výraz ´---Být veden a kontrolován Duchem svatým ---´chápu jako ´být veden a řízen´, .
Předpokládám, že v anglickém originálu od Dona Matzata (Issues Etc. Journal, 2/96) bylo slovo CONTROL.
Má jinou šíři významu v angličtině, než v češtině.

Control v angličtině znamená řídit i kontrolovat, v češtině jen kontrolovat.
Např. automatické řízení je automatic control, což není samočinná kontrola.
Někdy lze použít překlad ´převládat´ nebo vládnout, dominovat.
Spojení:
Government control = řízené hospodářství, dual control = dvojité řízení ,
control level = zásuvná řadicí páka, control shaft = rozvodový hřídel,
control table = rozvodná deska (pult),
controls (množné číslo) = kontrolní táhla,
controling interest = rozhodující zájem.

To by všechno nevadilo, protože mechanici si už poradí ve svém oboru a se zkušeností, ale nepříjemné je číst slova
´být veden a kontrolován Duchem svatým´,
totiž nestačilo by mi být jím kontrolován (jako školák), ale lépe je být jím řízen, ba dokonce ovládán (přijímám rád).
Správnější překlad by tedy měl být takto:
´být veden a řízen Duchem svatým´ a to už dává jiný výsledek při čtení.



Re: Dnes i protestanté přijali nebiblický dodatek ''filioque'' (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Pondělí, 10. červenec 2006 @ 06:37:05 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Augustinův výrok je jeden z mnoha jeho výroků. Já sám chápu Duch svatého, jako osobu, ale nikoliv třetí...

Rozdíl mezi tradičním a mým pohledem vidím v tom, že se k Duchu svatému nemodlím. Nikde podle Bible pro to nevidím důvod, dokonce to vidím jako zavádějící, aby se křesťan obracel v modlitbě k Duchu svatému.

Máme se modlit k Bohu Otci ve jménu Ježíše Krista anebo k Pánu Ježíši. A takové ty "ujeté" knížky - "Dobré ráno Duchu svatý..." tak to je podle mě velký odklon od biblické ortodoxie.

Karels



Re: Dnes i protestanté přijali nebiblický dodatek ''filioque'' (Skóre: 1)
Vložil: Vendaor v Pondělí, 10. červenec 2006 @ 07:23:46 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
vogel napsal: Augustinův výklad, že Duch je společná láska Otce k Synu a Syna k Otci znamená, že Duch není osoba.

"a co teda je?"
Není hanba nevědět, hanbou je nechtít vědět.
Na Tvou otázku Ti Písmo odpovídá jednoduše třeba ve Zj.v poselstvích sedmi sborům. "Slyš, co Duch říká...". A říká to Pán Ježíš. Ve Sk.28,25 řekl ap.Pavel: "Duch svatý dobře pověděl..". Když se podíváš do Iz.6.kap., pak zjistíš, že to řekl Panovník Hospodin. Přidáš-li ještě II.Kor.3,17: "Tím Duchem je Pán Ježíš" , pak máš odpověď od samého Boha.
Ti bratři, kteří se Duchu svatému protiví však budou dál obhajovat pohanské učení o tzv."třetí božské osobě". Jsou totiž trojicí až démonsky posedlí!


]


Re: Dnes i protestanté přijali nebiblický dodatek ''filioque'' (Skóre: 1)
Vložil: Vendaor v Pondělí, 10. červenec 2006 @ 07:29:28 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
kares poslal: Don Matzat: Služba Ducha svatého

Duch svatý je prodloužením služby Ježíšovy. Apoštolé vyměnili osobu Ducha svatého za osobu Ježíše Krista. Být veden a kontrolován Duchem svatým je totéž, jako být veden a kontrolován Ježíšem (Sk.16,6-7; Řm.8,9). Žít a chodit v Duchu svatém je totéž, jako žít a chodit v Ježíši Kristu (Kol.2,6). Být naplněn Duchem je totéž, jako být naplněn přítomností Kristovou. Duch svatý n e m ů ž e být oddělen od Ježíše Krista.

Nevím kdo ten Don Matzat je, ale po dlouhé době čtu od někoho věty, naprosto souhlasící s Písmem. Zkus Karelsi s ním vejít v kontakt.
Vogel by se mohl od něco přiučit, nebo se pletu?


]


Re: Dnes i protestanté přijali ''filioque'' a zase někdo straší démonem (Skóre: 1)
Vložil: mk (miliko(a)atlas.cz) v Úterý, 11. červenec 2006 @ 23:15:35 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Je to eskamotérstvo myšlenky nebo jazyka?
Podle toho :
Někdo obhajuje pohanské učení o třetí Božské osobě, tím se protiví Duchu svatému (součásti Trojice) a tím je posedlý až démonsky.
Kdo tu stále vyhledává démony?
Nestačí mu běžné potíže, jako je nezájem ve světě, sekularismus a jiné nešvary?
Musí obhajovat démoničnost i v církvi, to je hledat ho, aby našel protivníka jako cíl?

Je i církev, která neuznává Trojici vůbec, jsou to Unitáři, zakladael řekl, že si nedovede představit, že by Bůh nebyl jeden.
O Trojici se nezajímali ani Bogomilci, kteří žili v IX - X století v Bulharsku. Ne že by něco učili proti rojici, oni se o to nezajímali.
Ale alespoň neříkali, že kdo uznává třetí osobu je až démonsky posedlý.
Byli klidní a nechali jiné být.
Miro


]


[Chybí předmět] (Skóre: 1)
Vložil: jarda2005 (jvag@centrum.cz) v Pondělí, 10. červenec 2006 @ 16:10:57 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milý bratře Karle,

zajímavý článek, ale neměl by ses nechat mýlit tím co kdo kde napsal - někdy je důležitější mít stejné smýšlení s autorem.

Tedy osobně si myslím, že mohu říci "Přijď Duchu svatý" stejně tak jako Duch i já můžeme říci Ježíši "Přijď". Pro mě je Duch více duchovní nežli tělesný ale i jako takový se může dotýkat člověka (a člověk jej) sice jinak nežli Pána Ježíše, ale přece jen Boha. Pro mě je modlitba v Duchu svatém na zhruba stejném chápání jako cesta k Bohu skrze (dveře) Ježíše.

jarda

PS: Ale jistě máš pravdu, že filioque stejně tak jako veškeré katechetické formule (např. Credo-vyznání) jsou do jisté míry vysvětlující samotný text Bible a tím jsou i doplňující a navíc. Záleží na tom zda věříš, že křesťané mohou mluvit a psát z Boha nebo už ne. A taky záleží na tom zda a co potřebuješ do vysvětlovat a v čem narážíš. Někdo třeba chce být přesvědčen, že Ježíš nosil vousy a dlouhé vlasy a jiný mu to bude vyvracet s poukazem na to, že to v Bibli není. Přesto si myslím, že to nemůže škodit ani jednomu a je to ve vztahu k Bohu sice osobní, ale nepřekážející. Budeš snad někoho odsuzovat kvůli tomu, že si myslí, že Ježíš byl černoch a zobrazuje si jej tak?



]


Re: odpověď (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Pondělí, 10. červenec 2006 @ 16:26:20 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zdravím Tě Jardo,

mně na tom stejně moc nesejde, já stavím úplně na něčem jiném.

Bráním se jenom přílišné evokaci Ducha svatého na úkor Pána Ježíše, čeho jsem byl osobně svědkem při evangelizaci sboru Slova života....

Karels


]


Re: Dnes i protestanté přijali nebiblický dodatek ''filioque'' (Skóre: 1)
Vložil: Bany v Pondělí, 10. červenec 2006 @ 12:32:29 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Vendaore, spíše chápu Ducha svatého jako třetí osobu Boží (nikdy jsem s tím neměl problém) než tebe a tvé poznámky či poznámky kohokoli (např.Karels), že to tak není......



Re: Dnes i protestanté přijali nebiblický dodatek ''filioque'' (Skóre: 1)
Vložil: Vendaor v Úterý, 11. červenec 2006 @ 08:42:15 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Banymu: to Ti věřím, s papoušky nejsou problémy. Jeden Písma neznalý něco napíše ve 4.století a pak to církev papouškuje "ve svaté úctě" dodnes. Kdo to odmítl, s poukazem na Písmo, toho zabili. Teologové jsou už tak zbabělí, že ani nestudují Bibli, ale názory svých kolegů. Asi se opičí po židech v Talmudu.
Jsem z toho smutný. Alespoň tu a tam by se měl najít "odvážný muž", který napíše to, co vyčetl v Bibli, ne to, co opsal od druhých papoušků, jak jsi to udělal, žel, Ty.


]


Re: Dnes i protestanté přijali nebiblický dodatek ''filioque'' (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Úterý, 11. červenec 2006 @ 08:47:02 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
To zabití nám snad už dneska nehrozí..., ale spíš jenom ignorance a přehlížení ze strany ostatních bratří....

Karels


]


Re: Dnes i protestanté přijali nebiblický dodatek ''filioque'' (Skóre: 1)
Vložil: mk (miliko(a)atlas.cz) v Úterý, 11. červenec 2006 @ 23:30:31 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Podle Vendaora
´...by se měl najít "odvážný muž", který napíše to, co vyčetl v Bibli,..´,
nu tak já jsem vyčetl :
2. Timoteovi 1,14
Výborného toho pokladu ostříhej, skrze Ducha svatého přebývajícího v nás.
Římanům
8,23 A netoliko [ono, ] ale i my, provotiny Ducha mající, i myť sami v sobě lkáme, zvolení synů očekávajíce, [a tak] vykoupení těla svého.
8,26 Ano také i Duch pomocen jest mdlobám našim. Nebo zač bychom se měli modliti, jakž by náleželo, nevíme, ale ten Duch prosí za nás lkáními nevypravitelnými.
8,27 Ten pak, kterýž jest zpytatel srdcí, zná, jaký by byl smysl Ducha, že podlé Boha prosí za svaté.
Miro


]


Re: Dnes i protestanté přijali nebiblický dodatek ''filioque'' (Skóre: 1)
Vložil: Bany v Středa, 12. červenec 2006 @ 09:13:00 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
V konkordanci je několik stránek o Duchu svatém. Mně se kvůli tomu nedaří dokončit započaté dílo na článku Úloha Ducha svatého v životě křesťana, protože už mám rozepsáno několik stran a pořád mne napadají další rozšiřující myšlenky, že jsem usoudil, že aby člověk vystihl samotného Ducha svatého, nestačila by celá kniha, natož nějaké články. Pro Vendaora chci zdůraznit, že to, co jsem naspal, tomu věřím, a je mi jedno, zda to řekl někdo přede mnou (má hold stejné poznání jak já). Papouškuji, co uznávám za dobré a toho se držím.


]


Re: Dnes i protestanté přijali nebiblický dodatek ''filioque'' (Skóre: 1)
Vložil: Vendaor v Středa, 12. červenec 2006 @ 09:41:06 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
a proč nereagujete na mnou podane verše?


]


Re: Dnes i protestanté přijali nebiblický dodatek ''filioque'' (Skóre: 1)
Vložil: Vendaor v Středa, 12. červenec 2006 @ 09:41:36 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
a proč nereagujete na mnou podane verše?


]


Re: Dnes i protestanté přijali nebiblický dodatek ''filioque'' (Skóre: 1)
Vložil: Bany v Středa, 12. červenec 2006 @ 10:23:33 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Problém nevidím v reakci na verše, ale na chápání celkového kontextu Písma a jeho praktické aplikaci v životě. V diskusích na Granu můžeš opisovat celé biblické pasáže a pak uvést svůj závěr, který je úplně mimo. Kolikrát se tu píše o daru mluvení jazyky a můžeš tisíckrát biblicky doložit, že dar jazyků není od Satana a je velmi dobrý a výsledek pro některé je stále nulový, protože jejich myšlení nedovolí oprostit se strachu, ci kdyby mnou promluvil ďábel... Na to můžeš opáčit, že Písmo říká, že kdo mluví z Ducha svatého nemůže Bohu zlořečit, ale nastane stejné kolečko pochybností. U učení o třetí osobě Ducha svatého to není vůbec jednoduchá záležitost. Jak jsem uvěřil, že neviditelný Bůh vůbec existuje, tak jsem přijal i to, že Duch svatý je našim průvodcem dnes místo Pána Ježíše až do doby, než bude vzat a nastane soužení. Chápu-li bibli jako celek a fungování Boha, tak mi to připadá velmi přijatelné a ""logické""..


]


Re: Dnes i protestanté přijali nebiblický dodatek ''filioque'' (Skóre: 1)
Vložil: Vendaor v Čtvrtek, 13. červenec 2006 @ 06:33:52 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tak jsi mi Petře jen potvrdil mé podezření, že je zbytečné vysvětlovat biblické verše. Stejně všichni opakují to své, ne to, co je psáno. Není jim dáno porozumět. V nebi si to všichni proberou. Nebudu již ztrácet čas a dnes jsem Grano otevřel naposled.
SAMÉMU BOHU SLÁVA. Karel.


]


Re: Dnes i protestanté přijali dodatek ''filioque'' a o vidění sv.Augustina. (Skóre: 1)
Vložil: mk (miliko(a)atlas.cz) v Úterý, 18. červenec 2006 @ 10:44:15 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milý Bani,
rád bych ti (ostatním) přiblížil obraz, kde je Augustín na břehu s dítětem. Nevím sice, jestli navštěvuješ katolické kostely, a/nebo jestli si také ´čteš´ v obrazech.
Kdysi lidé často neuměli psát a z té doby se zachovalo, jak mluvit přes předměty, gesta a scenérie.
Když přinesu dívce kytku, něco to znamená, dřív, než vyslovím slova.
Albrecht Duerer si stěžoval, že obrazy některých kolegů jsou těžko čitelné a měl požadavek, aby se situace, předměty a lidé na obrazech dali ´přečíst´.
Když Augustín v Africe psal o Otci, Synu a Duchu Svatém, přišel mu sen, na břehu moře bylo dítě, které do jamky v písku nalévalo mořskou vodu pomocí mušle.
Ptal se ho, a dítě řeklo: ´chci nalít moře do jamky´.
Tehdy si řekl, že to dítě jedná jako on, když píše a že kdyby psal celý život, nemohl by vystihnout bohatství tématu a hloubku svaté Trojice.
A tak, až uvidíš (uvidíte) vyobrazení muže s mitrou na hlavě, s biskupskou berlou stát na břehu a vedle na písku dítě s mušlí v ruce u jamky s vodou v písku vedle břehu mkoře, je to Augustín, jak symbolicky malíř vypráví (beze slov) jeho sen a tím i myšlenku: ´jsem jako dítě, které by chtělo nevýslovný obsah stěsnat do psaného díla jako by šlo nalít moře
do jamky´.
Ovšem, pokračuj, tím nic nezkazíš. Není účelem tě odradit, jen připomenout hloubku tématu.
Jednou Baruch Spinoza psal o hebrejském jazyku, ale nedokončil. I tak je to zajímavé a poučné. Dílu zdar !


]


Stránka vygenerována za: 0.19 sekundy