Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 240, komentářů celkem: 429556, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 528 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

ivanp
rosmano
Willy

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116479978
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Dopis Rive o disidentství
Vloženo Úterý, 10. říjen 2006 @ 15:41:21 CEST Vložil: jakobi

Listárna poslal Pastýř

Milá Rive,   Berkin zde již určitý princip disidentství naznačil. Obecně je slovo „disident“ označením pro člověka odlišně smýšlejícího, aktivního odpůrce totalitního režimu.

Uvedu příklad: ČSSR se kdysi zavázala k dodržování Listiny práv a svobod, ale prakticky tyto principy nenaplňovala. Disidenti proto upozorňovali zejména na úmluvy, z kterých jim plynulo právo, které jim tehdejší režim aktivně upíral. Analogicky disident v církvi hájí principy Písma například proti vládě nevolených, vyvolených, nevykazatelných a neodvolatelných autorit. Hájí principy všeobecného kněžství proti zprostředkující úloze pyramidálních, rigidních struktur, které kontrolují myšlení svých členů a vedou k vymáhání naplňování vizí jejich špiček. Prakticky disident, stejně jako muži, které jsem jmenoval, budou hájit historickou ortodoxii proti novodobým, manipulativním a účelovým lidským výkladům. Například budou aktivně vystupovat proti zjevování zemřelých a komunikaci s nimi. Budou vystupovat proti evangeliu bez pokání. Mohou upozorňovat na to, když se principy evangelia nahrazují manažerskými technikami. Jednoduše by se disident měl snažit poukazovat na Písmo a právní dokumenty z něho vycházející tam, kde se lidé jejich principům zpronevěřují. Disident si musí být samozřejmě vědom, že je omylným člověkem, že sám potřebuje korekci a že je součástí konkrétního společenství. Musí být v rámci něho vykazatelný a sám se řídit principy, na které poukazuje. Disident nikdy nesmí bojovat proti lidem, nesmí se nechat vyprovokovat vstoupit do osobní roviny. Jeho nepřítelem jsou omyly, ne lidé. Být disidentem je mnohem náročnější než odejít nebo být apatickým. Někdy stačí mlčet nahlas, nehrbit hřbet a nesnižovat se k osobním výpadům jeho odpůrců. Je to samozřejmě život ve střehu a v sebeovládání. K tomu nás ostatně Kristus vybízí. Nemyslím, že já sám bych takto beze zbytku dokázal, bylo-li by třeba, žít. Nicméně každý z nás máme svoji zodpovědnost, Bůh nás postavil do konkrétních společenství a nemyslím si, že je dobré se této spoluzodpovědnosti vzdávat nebo na ni rezignovat. Zatím je zde, díky Bohu, demokracie, která brání, aby se příliš zneužívalo moci. Ovšem představa, že by se některé současné novodobé „církevní“ principy rozšířily na společnost ani nechci domyslet. Je to v současnosti právě demokracie, resp. demokratická společnost, ovoce reformace, která brání rozkladu některých společenství. Svět je tedy nyní paradoxně solí církve a dnes je někde snadnější opřít se o světskou instituci, která musí – byť nedostatečně – respektovat právo, které je z podstaty vynutitelné, než o církevní instituce tam, kde jsou tyto vedeny jen zjevením a ušlechtilými motivy a dobrými úmysly. Jestliže to – jen z principielních důvodů přeženu - i světští diktátoři to vždy mysleli dobře a měli ty nejušlechtilejší motivy. Jen jim v prosazování jejich chápáni dobra bránily „svazující předpisy“, které bylo třeba, v rámci ušlechtilých cílů, obejít. Ve společenstvích, kde existuje vláda vizí nevolených autorit a kde plní ústava jen funkci registrace před státem, je však vynutitelnost práva prakticky nulová. Obávám se, že však demokracie zde nebude stále a pak již nebude autorita vůdců ničím omezena. Tato doba, tuším, přijde. Vždyť někteří kazatelé proti demokracii aktivně vystupují. Proto je dobré se na tuto dobu připravit. Dnes disident v církvi nic neriskuje, stále má jídlo, teplou vodu, spánek, svobodu projevu a vyznání a autority zatím nemají žádnou šanci tyto svobody nějak omezit. Je ale možné, že tato doba jednou skončí a ostatně téměř celý středověk nám může být svědectvím toho, jak vypadá teokracie, po které někteří tak neúnavně volají. Proto si, milá Rive, myslím, že je třeba se učit osobní odpovědnosti již nyní, kdy to mnoho nestojí. Jak budeme moci obstát tehdy, až si to třeba bude žádat osobní oběti? Právo v církvi nelze vynutit silou a to by ani nebylo cílem. Útěchou musí být, že poslední slovo bude mít a má Pán církve. S pozdravem, Pastýř


"Dopis Rive o disidentství" | Přihlásit/Vytvořit účet | 10 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Dopis Rive o disidentství (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Úterý, 10. říjen 2006 @ 19:52:05 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
To neměla být kritika bludů, ale listárna... :-)



Re: Dopis Rive o disidentství (Skóre: 1)
Vložil: Olin v Úterý, 10. říjen 2006 @ 20:26:45 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Fascinující.

// disident v církvi hájí principy Písma například proti vládě nevolených, vyvolených, nevykazatelných a neodvolatelných autorit.
//Hájí principy všeobecného kněžství proti zprostředkující úloze pyramidálních, rigidních struktur, které kontrolují myšlení svých členů a vedou k vymáhání naplňování vizí jejich špiček
a
//Prakticky disident, stejně jako muži, které jsem jmenoval, budou hájit historickou ortodoxii proti novodobým, manipulativním a účelovým lidským výkladům.

To aby se z toho chudák disident zbláznil! jak to má asi udělat? Vždyť historická ortodoxie je plná pyramidálních struktur, nevolených autorit a kontroly myšlení.


//Například budou aktivně vystupovat proti zjevování zemřelých a komunikaci s nimi.

Běda církvi, kde toto zůstává na disidentech! Myslíte si, že v tomto stavu je AC, pastýřova domovská církev? Nevěřte tomu. v tomto směru se jako disident neuplatní.

//Budou vystupovat proti evangeliu bez pokání

Na to, abys činil, milý čtenáři, pokání, se věru nepotřebuješ stát disidentem.

//Jednoduše by se disident měl snažit poukazovat na Písmo a právní dokumenty z něho vycházející tam, kde se lidé jejich principům zpronevěřují.

Podle mého bezmála třicetiletého pozorování církevního provozu jsou njobětavějšími disidenty biskupové, členové církevní rady a podobné šajby.

Pastýři, to není o disidentech, to je tvůj autoportrét! Značně idealizovaný.

Olin






Re: Dopis Rive o disidentství (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Středa, 11. říjen 2006 @ 08:37:10 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milá Rive,

v diskusi jinde jsi se ptala, zda byl Josef disident. Odpovím ještě pod tento článek.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Disidenti byli v podstatě trojího druhu:

1) Jedni zůstali dobrovolně v zemi, nesmířili se s daným stavem a za cenu osobní oběti poukazovali na Hospodinův Zákon a snášeli perzekuce (Jeremjáš, Mikajáš za doby Achaba ad.).

2) Druzí byli účastni nepravostí, sami je nečinili ale nemlčeli o nich (Josef, který o tom mluvil se svým otcem). Za to byli buď zlikvidováni, nebo odsunuti do vyhanství. (Například – ze sekulárního pohledu - apoštol Jan)

3) Třetí, kteří před nebezpečím emigrovali a poté se třeba vrátili (David, který utekl před Saulem a vrátil se bojovat za svůj lid).

I dnes máme disidenty trojího druhu: jedni zůstávají se svým společenstvím a raději trpí než aby se Božímu zákonu zpronevěřili. Další jsou vyloučeni a nemají jinou volbu. A třetí, kteří dočasně naleznou azyl v jiné denominaci, ale touží se vrátit a své bratry podporují ze svého zázemí. Josef byl v podstatě ve vyhnanství, nalezl azyl a poté se postaral o ty, kteří jej vyhnali a odpustil jim. To je i předobraz Pána Ježíše Krista. Ten ve své osobě zahrnoval všechny tři principy. Jako nemluvně jej rodiče skryli v Egyptě, poté kritizoval náboženské představitele ve své vlasti a příležitostně opustil místo, kde jej chtěli zabít a nakonec, jako Josef, se postaral o své nepřátele. Ovocem je například Šavel, který jej (ve formě jeho těla, církve) pronásledoval a nakonec se mu od něho dostalo odpuštění a přejetí.

Disident ale není člověk vzpoury, pomluv a pomsty, což se mu jistě budou snažit mnozí podsunout. Disident svoji církev miluje, trápí se pro ni a je ochoten trpět křivdy. Bojí se však více Boha než lidí ale s ohledem na Boží bázeň lidským autoritám nesleví a bude riskovat i konflikt.

Posměvače, blázny a utrhače, kteří pokřikují, osobně napadají a házejí kamení, je však – ze strany disidentů - lépe ignorovat. Tak to činil například David, když prchal před Abšalomem.

Stačí Ti to takto?

Pastýř



Re: Dopis Rive o disidentství (Skóre: 1)
Vložil: Gregorios777 v Středa, 11. říjen 2006 @ 18:26:36 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pastýři, ještě jsi zapomněl na čtvrtou skupinu. Na ty, kteří se podle slova Páně:" Vyjděte z něho lide můj ( z Babylona - velké Nevěstky ), abyste neobcovali hříchům jeho, a abyste nepřijali z jeho ran." ( Zj 18,4 ). Na ty, pro něž je Boží sláva a čest více, než ohledy na člověka ( Ex 32,25-29 // Dt 33,8-11 // Lk 14,26-27 // Mt 10,37-39 ) a proto mohou být skutečnými Božími kněžími - služebníky. Přestože Izrael měl být celý královstvím kněží, tak pro svoji nevěru byla vyvolena pro tento úkol čeleď Léví, která stála věrně při Hospodinu. Tato skupina vykonala zástupně Boží vůli za celý Izrael. V Církvi jsou pak touto skupinou VÍTĚZOVÉ, věrný ostatek ( Zj 2,7 // 2,11 // 2,17 // 2,26 // 3,5 // 3,12 // 3,21 )


]


Re: Dopis Rive o disidentství (Skóre: 1)
Vložil: Gojim v Středa, 11. říjen 2006 @ 22:35:48 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zdravim Pastyr

Medzi prorockou sluzbou a disidentstvom je hlboky a priepastny rozdiel. Z Jeremiasa alebo Davida nemam dojem ze by to boli disidenti. Nepísali štúdie, :-))) nezaradovali do kategorii, nevytrhavali s kontextu (prirodzene, prechadzali vyvojom a ich reakcie sa skusenostami menili) ale hovorili otvorene a priamo Bozie slovo. Pozri napriklad dialog medzi Jeremiasom a kralom Cedekiasom v Jer.37 plus zváž situaciu v ktorej sa dej odohraval. To su totiz dve rozlicne veci.

Paradoxom je, ze prave vdaka tzv. "večnym disidentom" , ktori su s principu proti niekomu, niecomu, pre rozne malicherne spory, neuznanie ich ega v cirkvi a podobne, vznikaju rozne ultra spolocenstva, v ktorych do detailu funguje to, co si nazval "vymozitelnost, vynutitelnost prava na nule"... teda akysi zacarovany kruh, kde ti co kritizuju, robia o par rokov to iste ...
Povedzme ze nastartuju spolocenstva kde pripadni nazorovi oponenti nemaju ani tu teplu vodu, slobodu, spanok a.i. :-)))))

Sice tvrdis, ze "disidentstvo" by malo prebiehat uprostred cirkvi a spolocenstiev, "disidenti" by mali milovat svojich bratov a sestry, ale neviem ci to v praxi nieje skor utopia, tak ako je mitus disidentstva utopiou sam o sebe. Ludia vnimaju pojem "disident" pozitivne nie na zaklade Bozieho slova ale na zaklade roznych medialnych manipulacii, veria povedzme tomu ze sa disidenti pred revolucnom obdobi zasadzovali za demokraciu, a podobne nezmysli ktore nechcem rozoberat, nakolko sa tym do hlbky zaoberaju fundovani autori z ktorych podobne ako Standa, velmi odporucam prace Miroslava Dolejsiho .

Nech citam Tvoje myslienkove pochody o zruseni sucasnych zriadeni a nastoleni stredovekej "teokracie" akokolvek, neviem prijst na princip, ako by sa toto v dnesnej sekularizovanej a odkrestancenej europe mohlo stat ??? To je hadanka. V cechach s prevazne ateistickym obyvatelstvom detto. To si myslel diktat politickych stran ktore maju v nazve "krestansko ..." ??? a su napojene na iste organizacie ako rkc a podobne? Ak ano, tak po svete chodi mnozstvo ludi ktory sa priezvyskom volaju Krestan ... ale ziju presny opak. Ak taky clovek dostane autoritu, pravomoci a.i. nejedna sa teda o prezentaciu krestanskych hodnot, napriek menu cloveka....

No a nech si akokolvek lamem hlavu nad hlbkou Tvojej myslienky, ako moze byt svet solou cirkvi, neviem na nic prijst. To je asi najpozoruhodnejsia myslienka ktoru som cital za posledny polrok. :-))))

Proste jedna vec lepsia ako druha, cize "uznavam" ze Ty ako autor, mas potencial a pravo kritizovat a rozoberat napriklad Dereka Princa a inych, ktori by skutocne na toto nikdy v zivote neprisli .... :-))


]


Re: Dopis Rive o disidentství (Skóre: 1)
Vložil: Standa v Středa, 11. říjen 2006 @ 10:28:18 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Rád bych také ukázal na zajímavé a velmi cenné dokumenty, které otevřeně a necenzurovaně svědčí o životě bývalých politických disidentů.

Autor analýzy 17. listopadu zde:

http://cz.altermedia.info/historie/miroslav-dolej_1754.html

Analýza 17. listopadu zde:

http://www.volny.cz/ingvesely/ANALYZA.HTM




Re: Dopis Rive o disidentství (Skóre: 1)
Vložil: Gregorios777 v Středa, 11. říjen 2006 @ 17:55:00 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milý Pastýři, ty víš o tom, že v Bibli by v Božím lidu byl ve vedení někdo, kdo nebyl vyvolenou nevolenou autoritou? Pokud vím, tak jí byli všichni, kromě Matěje, který byl vybrán losem z toho důvodu, že bylo ještě před Letnicemi a Duch svatý ještě nesestoupil na zem. A naopak, kde se v Písmu vyskytují VOLENÉ autority? Jak správně říkáš, princip volby, je demokratický systém, který však v Církvi Živého Boha nemá nejmenšího místa. Princip volby používají pouze spolkové organizace - denominace.



Re: Dopis Rive o disidentství (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Čtvrtek, 12. říjen 2006 @ 09:57:06 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj Rive,

nemohli bychom o tom diskutovat zde?

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Slova samotná můžeme chápat odlišně, nicméně podstatný je jejich obsah, který jsem se tímto snažil vysvětlit. Já osobně se neztotožňuji s myšlenkami českého disentu ani s ideologií Charty 77. Nejsem socialista, natož reformní komunista. Nejsem však ani humanista ani liberál. Termín disident vznikl na půdě církve a vskutku byl označením pro ty, kdo odmítali institucionalizaci lidských, nebiblických resp. s duchem Písma se neztotožňujících nařízení. Pokud sis mé komentáře podrobněji přečetla, mohla sis všimnout, že jsem se záměrně nesnažil vyjádřit ve svých formulacích cílenou sebereflexi. To přenechávám jiným, „povolanějším“ vykladačům svých studií.

Je možné, že člověk slabý ve víře, který se opírá o člověka a jeho učení, se může cítit důrazem na reformační principy ohrožen. Pokud by ale nebylo možné kritizovat učení, pak i apoštol Pavel, při dopisech například Galatským a Korintským, mohl neblaze ovlivnit víru slabých křesťanů v doktríny v té době samozvaných „veleapoštolů“, kteří nebyli nikým pověřeni, nikomu odpovědni a v podstatě se do služby ustanovili sami. Dnes by možní založili s.r.o na multiplikaci.

Mnohem nebezpečnější pro víru slabých bratří se mi zdá šíření manažerských technik a datovaných, falešných proroctví o probuzení poslední doby, která se systematicky nenaplňují. Považuji za nehorázné, když dnes někdo za účelem probuzení vytváří nimbus své nedotknutelnosti a nerozsuzovatelnosti a staví jednotu a poslušnost sobě samému nad pravdu. Vytváří pyramidy svých učedníků a de facto tak degraduje z reformací vzniklé dogma všeobecného kněžství, svobody svědomí a svobody projevu. Víru nikoho samozřejmě ničit nechci. Víra ale musí stát na Pánu Ježíši Kristu a Jeho Slovu, bez zprostředkující úlohy lidských autorit. Ty mají toliko funkci správců, dozorců resp. služebníků a učitelů, netoliko manažerů, vůdců a koučů. Církev není sportovní stadion ani kolbiště rockových hvězd.

Tvůj Pastýř




Re: Disident: málo se mluví o Kristu (Skóre: 1)
Vložil: rive v Pátek, 13. říjen 2006 @ 06:54:02 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milý Pastýři naposledy k „disidentu“

Pokušení bývají různá a mnohdy nenápadná- nezřetelná. Někdo selhává v oblasti financí, někdo jiný…… a někdo nemá žádné problémy odolávat v mnoha různým pokušením, ale protože pokušení stále přicházejí, může se stát pokušením i třeba disidenctví.

Např. když satan bude chtít, aby se co nejmíň hovořilo o Ježíši o Jeho naději, když se satanovi bude zdát, že někdo má obdarování, aby druhé vedl k duchovnímu růstu, povzbuzoval je na cestě za Kristem nebo (velmi časté) má obdarování hovořit s nevěřícími o Bohu (moudrost odpovídat na hloubavé otázky), nabídne mu něco, co vůbec nebude vypadat jako pokušení, co bude sedět danému člověku na míru: BUĎ DISIDENT – bojuj proti …. instituci…

BÝT DISIDENTEM může být i pokušením, dobře ušitým danému človíčkovi namíru. Čím lépe ušitým, tím to bude méně vypadat jako pokušení….. ale čas ukáže……

Tohle jsem si nevymyslela, to se stává, to je o lvu, který obchází a hledá.

To je o hledání moudrosti: jakým způsobem hovořit o hříchu( velká záliba rochnit se v bahně, kontraproduktivně rozpitvávat hřích, např. zcela zapomenout vysvětlit co je pokání). To je o hledání moudrosti: že evangelium je hlavně „dobrá zpráva“ o naději v Ježíši Kristu a žádné přídavky k tomu (zákonictví… prosperita….)

Ale samozřejmě také je to o tom, že každému dokáže satan ušít pokušení namíru, jen aby nemohl využívat obdarování, které získal od Boha na Jeho oslavu.

Všechno, co vlastně disident kritizuje, to co se děje špatně : je vlastně o tom, že lid nestojí pevně na Kristu. Myslím, že správnější cesta je tímto směrem: povzbuzovat lid k tomu, aby se pevně přimknul ke Kristu, vzhledem ke stávajícímu liberalismu, humanismu a novodobém nebezpečí: relativismu (zametání). To moc lidi nedělá, alespoň tady na granu určitě né.
( : ))))není náhodou tohle „disident“)

rive



Re: Disident: málo se mluví o Kristu (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Pátek, 13. říjen 2006 @ 09:29:17 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milá Rive,

Aby bylo jasno, nepíši autobiografii! Nicméně pokušením mohou vskutku být i ty nejsvatější věci. Například realizace probuzení: Člověk uvidí prosperující firmu, která přijímá zaměstnance a rostou jí zisky. Je konkurenceschopná, má skvělou reklamní kampaň, mluví se o ní, a každá domácnost má její výrobky. Možná si toho někdo povšimne a rozhodne se její marketingové strategie aplikovat na církev a rozjede velký projekt v domnění, že tak slouží Bohu. Natiskne barevné brožury, udělá reklamní kampaň, nabídne know-how, vyškolí vůdce, vytvoří síť, nabídne finanční zázemí a servis. Přitom bude mít ty nejlepší a nejušlechtilejší motivy. Mnozí pak budou v pokušení jít rychleji vpřed a budou proto toužit naplnit sbory živými, kvalitními a hlavně přitažlivými programy. Pak stačí jen zapojit mladé, nadšené a výkonné křesťany, kteří na tyto programy budou lákat zase další. Pak už stačí stát v pozadí a mladé, kteří mají tah na branku (věk 25 – 35 let), vhodně směřovat. Ti pak budou pro vizi získávat zase další a probuzení je na světě. Heslo: ukážeme světu, že nejsme žádná béčka a že to, co umí svět, my umíme také! To si myslím, že je dnes největší pokušení…

A nyní se pokusím popsat, v čem spočívá pokušení disidentství. Člověk nemusí být zrovna prorokem, aby si uvědomil, že zde něco není v pořádku. Vidí před sebou stále stejné lidi, kteří se znovu vrhají do nových vln, od kterých si slibují, že už konečně promění jejich duchovně vyprahlý život. Vidí vedoucí, kteří mají od různých proroků zaslíbené probuzení a mají pocit, že nyní už konečně (!) našli ten správný klíč. Nyní potřebují sjednotit sbory a jejich členy aby se do těchto programů aktivně zapojili. Obvykle se vytvoří atmosféra nátlaku a pocitu viny v těch, kteří se těmto principům zdráhají otevřít. Razí se heslo: kdo nejde s námi, jde proti nám. Někdo si toho všimne a třeba něco napíše. Nikdo to sice nečte, ale všichni vědí, že je to špatné. Jak by ostatně nebylo, vždyť to kritizuje svaté věci, které dávají nový život, přivádějí lidi k novému životu a sám Bůh to přece potvrdil! Kdo je ten, kdo se opovážil pozvednout hlas? Určitě nežije z Kristem, asi má tajný hřích nebo nějak sešel z cesty. Musí být nejspíše veden od nepřítele.

Kritik, pokud včas neskončí, obvykle brzy pocítí sankce (jistě láskyplně míněné :-), možná skončí v kázni nebo bude – třeba i záhy - vyloučen. Avšak jistě se ozve skupina lidí, kteří to také vidí. Tato skupina však bude směsicí lidí, a to těch, kteří nikdy nechtějí nic dělat, se vším nejsou spokojeni a tak hledají příležitost jak kritizovat. Jsou to lidé problematičtí, kverulanti a oportunisti. Pak je zde ale i druhá skupina lidí, dlouhodobě se trápící, zažívající totéž, jen to nedovedou vyjádřit a proto přivítají, když někdo jejich obavy, zkušenosti a praktiky, kterých byli svědky, srozumitelně popíše. A nyní přichází dvojí pokušení:

1) Vše nechat plavat. Stojí to kritikovi za to? Nikdo z těch, kteří by měli, neslyší a když ano, volí raději strategie nic neříkat, zatím není čas. Později mnohdy sami tito lidé, kteří vidí a chtějí ještě vyčkat, buď aktivně, či pasivně s těmito principy – když vidí domnělé výsledky - kolaborují. Kritik tedy zmlkne, zařadí se a možná dostane i strach, aby snad někomu neublížil nebo nerozbíjel zlaté tele církevní jednoty.

2) Pak je zde druhé pokušení: Když kritik vidí, že se věci nedaří a že nelze nic docílit, tak se obklopí skupinou militantních nespokojenců a začne působit diverzně, partizánsky. Pustí se do osobních útoků, začne si získávat stoupence nečestným způsobem a bude je zneužívat ke svým cílům. Začne nabádat k povstání a „defenestraci“. Stane se revolucionářem. Neuvidí ve svých sympatizantech strádající a trpící bratry a ve svých oponentech nerozeznává svedené sourozence. Začne využívat jedny jako štít v boji proti druhým. Ani jedna cesta podle mne není správná a oboje ukazuje na nevěru Bohu, že On může dát, v pravý čas, oporu i sílu a odvahu i otevřít dveře k slyšení.


Jsem tudíž přesvědčen, že zlu je třeba se aktivně vzepřít, ale vždy čistým způsobem, podle Písma a s láskou jak ke svým oponentům, tak ke svým sympatizantům. Disident musí v druhých vidět bratry a ne nástroj k realizaci svých cílů. Pokud by tomu tak nebylo, pak by se disident stal stejným jako ti, jejichž učení a praxi kritizuje. Činil by to jen pod jinou vlajkou. Člověk, protože je hříšný, bude mít vždy tendence k jednomu ze dvou výše uvedených bodů. Je převrácený, je dle Písma lhář a je chybující. Měl by si být však obou těchto příkopů – podél cesty disidentství – vědom. Pokud jeden příkop neuvidí, znamená to jediné, a to, že do něho upadl.

S pozdravem,

Pastýř


]


Stránka vygenerována za: 0.21 sekundy