Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marek.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16654, komentáře < 7 dní: 158, komentářů celkem: 429684, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 420 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116561862
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Lituje Bůh, nebo nelituje?
Vloženo Středa, 13. prosinec 2006 @ 09:20:40 CET Vložil: Bolek

Zamyšlení poslal Karels


Lituje Bůh, nebo nelituje?
Článek od bratra Seraphima mě inspiroval k napsání této úvahy. Lituje Bůh, nebo nelituje? „Věčný Bůh Izraele neklame ani nebude litovat; není to přece člověk, aby litoval.“ (1 Samuel 15:29) - tak je řečeno prorokem Samuelem.

Jenom o pár veršů dál: „…Hospodin litoval, že Saula ustanovil králem nad Izraelem.“ (1 Samuel 15:35) Tak, lituje Bůh, nebo nelituje? Vždyť oba dva texty z biblické knihy proroka Samuele si protiřečí! Já myslím, že pouze zdánlivě. Pokud si uvědomíme, že v prvním případě je to řeč proroka – není to přece člověk, aby litoval; v druhém případě jde o výpověď Hospodina – Hospodin litoval. Pokud si projdeme Svaté texty Bible, tak v převážném počtu případů Bůh konstatuje, že litoval – „Litoval, že na zemi učinil člověka, a trápil se ve svém srdci.“ (Genesis 6:6) Naproti tomu člověk konstatuje o Bohu: „Bůh není člověk, aby lhal, ani lidský syn, aby litoval. Zdali řekne, a neučiní, promluví, a nedodrží?“ (Numeri 23:19) Závěr: zdá se, že rozpor je daný osobami, které vypovídají o lítosti. Pokud tak učiní Bůh, tak je to téměř vždy v souvislosti s jeho lítostí, tedy Bůh lituje. Pokud jde o výpověď člověka – proroka atd., tak ten v některých případech konstatuje, že Bůh nelituje. V těchto případech důvěřuji výpovědím samotného živého Boha - takže Bůh lituje! A to konstatuji i s ohledem na spasitelné dílo Pána Ježíše Krista. Karels


"Lituje Bůh, nebo nelituje?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 24 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Lituje Bůh, nebo nelituje? (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Středa, 13. prosinec 2006 @ 09:22:11 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tento článek jsem napsal v rychlosti, spíš je to zamyšlení, kam by se mohlo "ubírat" naše uvažování v této věci.



Re: Lituje Bůh, nebo nelituje? (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Středa, 13. prosinec 2006 @ 09:24:12 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Prostě v těch rozporných výpovědích dám víc na Boží výpověď... a myslím, že se nedopustím omylu....



Re: Lituje Bůh, nebo nelituje? (Skóre: 1)
Vložil: Libby v Středa, 13. prosinec 2006 @ 09:36:24 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tve vysvetleni je spravne, Karelsi, ze kdyz clovek mluvi o Bohu, takto ho chrakterizuje (v pripade Samuela a pod.), ale Buh vlastne dokaze litovat. Taky se tak na to divam. Nechci ale ze sebe delat vsevedouci ucitelku. To tedy ne. Prosim neber to tak.


]


Re: Lituje Bůh, nebo nelituje? (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Středa, 13. prosinec 2006 @ 09:37:43 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Mě to napadlo za chvilku, takže jsem si ani nemohl projít všechny další biblické texty....


]


Re: Lituje Bůh, nebo nelituje? (Skóre: 1)
Vložil: pavel-sima v Středa, 13. prosinec 2006 @ 11:14:15 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
ahoj Karle,
no to si začal zajímavé téma. už jsem dříve nad těmito místy přemýšlel. Ale z toho, co říkáš mi vyplývá, že inspirované a neomylné jsou v Písmu pouze výroky Boží. Výrok autora knihy Samuelovy je pak omylný, protože je v rozporu s tím, co o sobě říká Bůh sám. Co teď s tím? jako evangelikální křesťané se hlásíme k názoru o neomylném a bezchybném Písmu, které si nemůže protiřečit, jinak by to byl důkaz, že není Božím slovem (tak jsem to tedy často slyšel).
No a co se týče přímých Božích výroků v Písmu, tak pokud jsou zapsány v nějakém dokumentu, tak to znamená, že boží slovo šlo taky přes nějakého člověka, který si toto Boží slovo uvědomil a pak ho zapsal. A tady se vynoří všetečná otázka, co když Boží slovo špatně pochopil a nesprávně zapsal? :o) No já vím, to je jen spekulace, a takto by se dalo zpochybnit vlastně úplně všechno...Ale co tedy s tím, když jsou v neomylném a bezchybném Božím slově zapsaném v Písmu dva výroky, kdy jeden říká, že Bůh lituje a druhý, že Bůh nikdy nelituje???


]


Re: Lituje Bůh, nebo nelituje? (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Středa, 13. prosinec 2006 @ 14:24:00 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
No jasně,

jsem rád, že mně to někdo vytkl. Potom musím postupovat asi jinak - vzít v úvahu rozdíl, rozpor těch biblických textů, který bych poměřoval zda je výrok o nelítosti pro určitou konkrétní situaci a o Boží lítosti naopak univerzální výpovědí. Prostě se na ta místa exegeticky zaměřit. Myslím si, že obecně je Bůh ten, který lituje, oproti místům v Biblickém textu, kde nelituje - ale to jsou výpovědi (kde nelituje) pro konkrétní situaci. (tohle všechno jsem promýšlel cestou do města)

Máš pravdu Pavle, takhle bych vlastně rušil výpovědi těch lidí - obojí je přece Boží slovo - byl to pouze můj pokus o nalezení nějakého adekvátního vysvětlení.

Na druhou stranu, pokud bych upřednostnil přímé Boží slovo - Boží výpověď o Něm samotném, oproti výpovědím člověka o Bohu, potom bych to tak učinil jenom a pouze v těchto sporných případech, nedělal bych to obecně.

Asi jde o to, zda ty výroky, že Bůh nelituje zobecnit a udělat z nich obecnou charakteristiku Našeho Boha. Pokud jsou výroky o tom, že Bůh nelituje a nelitoval, pak se tohle vztahuje ke konkrétní dobové situaci, spíše než obecné, univerzální tvrzení platné i pro mě. To je opět můj pokus o vyřešení toho rozporu....

Já myslím, že hlavní obtíž a hlavní umění biblického výkladu je najít to v biblickém textu, co bylo platné jenom pro toho konkrétního člověka, ke kterému je Boží slovo řečeno (a netýká se v ničem mě) a najít Boží slovo pro mě, člověka z 21. století. Umění je učinit správný rozdíl, stanovit hranici těch dvou výkladových rovin Božího slova.

Díky za radu ohledně té knihy o hermeneutice. Musím Ti říct, Pavle, že je dost obtížná ke čtení.

Karels


p.s. vím, že všechno má svoje pro a proti a proto je dobré, že jsme na Grano Salis, kde se můžeme navzájem napomínat



]


Re: Lituje Bůh, nebo nelituje? (Skóre: 1)
Vložil: Gregorios777 v Čtvrtek, 14. prosinec 2006 @ 15:24:29 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Kniha o hermeneutice? Může mi někdo říci, kde ji sehnat nebo najít na netu? Díky.


]


Re: Lituje Bůh, nebo nelituje? (Skóre: 1)
Vložil: nula v Středa, 13. prosinec 2006 @ 09:36:27 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
že by telepatie?-Dnes mě napadlo to samé viz komentář v čánku rozdílů mezi Biblí a Koránan

--Vždyť oba dva texty z biblické knihy proroka Samuele si protiřečí! Já myslím, že pouze zdánlivě--

právě bych řekl,že si naprosto jasně protiřečí,ale kdo má vytvořeno dogma o 100% neomylnosti Bible z toho musí samozřejmě nějak vykličkovat za každou cenu

--V těchto případech důvěřuji výpovědím samotného živého Boha--

tak nic takového ale není (přímá řeč) -spíše konstatovaní Hospodinova stavu dle úsudku neznámeho autora

--takže Bůh lituje!--

pak ale vzniká pohybnost o jeho vševědoucnosti-když přece ví jak co dopadne porč se tím potom trápí?? např. před potopou tedy samozřejmě pokud není masochista...

nula



Re: Lituje Bůh, nebo nelituje? (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Středa, 13. prosinec 2006 @ 09:38:52 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
No máš pravdu, v tom závěru je komentář pisatele knihy Samuel..., ale jiné texty by moji tezi mohly potvrdit...


]


Re: Lituje Bůh, nebo nelituje? (Skóre: 1)
Vložil: Libby v Středa, 13. prosinec 2006 @ 09:46:33 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
To vsechno kvuli nam. Vyjevuje nam svuj charakter. Mnel bolest v srdci, kdyz videl jake zlo se rozmohlo na zemi, kdyz k lidskym dceram vchazeli synove Bozi. Neni zadny tajnustkar. Rika nam vsechno co potrebujeme vedet, abychom sveho Boha znali.


]


Re: Lituje Bůh, nebo nelituje? (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Středa, 13. prosinec 2006 @ 09:47:17 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Spíš by to chtělo najít biblické texty, kde Pán Bůh přímo konstatuje o sobě samém, že nelituje, nelitoval....


]


Re: Lituje Bůh, nebo nelituje? (Skóre: 1)
Vložil: Libby v Středa, 13. prosinec 2006 @ 11:31:48 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Takze mate co delat. V tomto pripade ale Buh rekl uz dopredu Samuelovi: "Zial mi je, ze som Saula ustanovil za krala, lebo sa odvratil odo mna nenasledujuc ma a nevykonal mojich slov. A Samuel sa zapalil hnevom a volal k Hospodinovi celu tu noc." (I.Sam.15:11). Tady je dukaz, ze clovek rekl neco jineho, nez byla pravda. Uz tady Buh litoval, ale Samuel rekl, ze nelituje.


]


Libby (Skóre: 1)
Vložil: nula v Středa, 13. prosinec 2006 @ 10:12:28 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)

--To vsechno kvuli nam. Vyjevuje nam svuj charakter.

spíše si ho lidé ve své fantazii vytvářejí

--Mnel bolest v srdci, kdyz videl jake zlo se rozmohlo na zemi, kdyz k lidskym dceram vchazeli synove Bozi.—

Docela komické,jednak ze SZ je jasně patrné, že původcem jak dobra tak zla je sám Hospodin dále jako vševědoucí by přece musel vědět jak to s lidmi dopadne,takže proč se pak trápit? A tušíte vůbec kdo byli ti synové Boží?


--Neni zadny tajnustkar. Rika nam vsechno co potrebujeme vedet, abychom sveho Boha znali.—

ono hlavně tomu někteří lidští jedinci pomohli tím,že poskládali knihy které následně vyhlásili za Boží slova,abyste měla pocit že bůh není tajnůstkář a především skrze to Vás mohli ovládat a poskrňovat.

nula



Re: Libby (Skóre: 1)
Vložil: Libby v Středa, 13. prosinec 2006 @ 11:04:14 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Mate pane velice zkreslene a pokrivene znalosti o Bohu. Jiste, Buh cini dobre i zle, rani i uzdravi, ale jeho vule pro nas je dobro, laska!Proto poslal sveho Syna, naseho Pana Jezise Krista, abychom se to dozvedeli. A aby jsme mohli pred Bohem stat cisti a nestravila nas jeho svatost. Kdyby Buh nebyl svaty, co by to bylo za boha? A kdyby nebyl milostivy a milosrdny, koho by mnel, aby si mnel s kym povidat a delat "blbosti".? Buh s nami chce mit vztah, duverny a oboustranne prijemny. Vzdyt uz za Adamem chodil kazdy vecer do zahrady a povidal si s nim. Asi se mu to libilo. Mne se taky libi, kdyz si povidam se svymi syny a se svymi prately. Vim jaky je rozdil kdyz je clovek sam a kdyz ma spolecnika s kym si muze povidat a tesit se z jeho pritomnosti.


]


Libby (Skóre: 1)
Vložil: nula v Středa, 13. prosinec 2006 @ 11:33:41 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
--Mate pane velice zkreslene a pokrivene znalosti o Bohu.—

Po x maximálně o vašich představách či představách starých židů


--Jiste, Buh cini dobre i zle, rani i uzdravi, ale jeho vule pro nas je dobro, laska!—

vaše zbožné přání fakt je ten,že SZ božstvo napáchalo mnoho zla,nabádá Židy např. ke krádežím,genocidám,zabíjení včetně dětí ,rasismu, obětování dětí atd. - je přímo původcem zla- jeho tvůrcem jak se samo přiznává


--Proto poslal sveho Syna, naseho Pana Jezise Krista, abychom se to dozvedeli.—

Narozdíl od Vás pro mě Otec není Hospodin,takže je zbytečné aby jste mi něco takového psala


--A aby jsme mohli pred Bohem stat cisti a nestravila nas jeho svatost.—

sama jste se nechala ušpinit pochybnými vírami a stačila na to jedna kniha s černými znaky,která neviným např. dětem nic neříká,aby jste se následně mohla očišťovat a cítit se lepší,svatější.. vhodná kandidátka do nebe…zkrátka démoni (Vaše ego) s Vámi pěkně cvičí…


--Kdyby Buh nebyl svaty, co by to bylo za boha?—

Jiná představa odlišná od té Vaší,tato by Vám ovšem moc nevoněla

--A kdyby nebyl milostivy a milosrdny, koho by mnel, aby si mnel s kym povidat a delat "blbosti".? Buh s nami chce mit vztah, duverny a oboustranne prijemny.—

Ne,především takový vztah chcete mít Vy sama tak o něm sníte.


--Vzdyt uz za Adamem chodil kazdy vecer do zahrady a povidal si s nim. Asi se mu to libilo.—


To jste si přečetla v Bibli,pračlověci starší než Adam něco takového zřejmě neprovozovali ale když už jste to zmínila –především na ně nastražil pěknou past v podobě stromu poznání o jehož účincích navíc lhal narozdíl od jeho zvířecího výtvoru –vychytralého mluvícího hada

--Mne se taky libi, kdyz si povidam se svymi syny a se svymi prately.—

To je možné pak se nedivím,že tyto své přání projektujete na svou představu boha

--Vim jaky je rozdil kdyz je clovek sam a kdyz ma spolecnika s kym si muze povidat a tesit se z jeho pritomnosti.—

Opět svoje lidské pocity si projektujete na svého boha. Ono pokud je věčný tak se celou věčnost bez společnosti obešel.

nula



Re: Libby (Skóre: 1)
Vložil: Libby v Středa, 13. prosinec 2006 @ 12:44:29 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Mnel byste si zmenit jmeno. Prala bych vam, abyste byl jednicka ve vztahu s Bohem a prestal si rikat nula. Takhle jste nejaky zahorkly a neni s vami rozumna rec. Na ty vase dalsi pripominky bych vam zase odpovedela co si myslim, ze je dobre, ale je videt, ze cokoliv se rekne, uz predem odmitate, ze mate utvoreny nazor. Ja vam svuj vnutit nemuzu a stejne nejde o muj nazor.


]


Re: Libby (Skóre: 1)
Vložil: nula v Středa, 13. prosinec 2006 @ 14:37:22 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
--Prala bych vam, abyste byl jednicka ve vztahu s Bohem--

ano, kvůli sobě

--a prestal si rikat nula--

Proč?-z nuly jsem vzešel do nuly se zase vrátím,jedniček je všude plno...

--Takhle jste nejaky zahorkly a neni s vami rozumna rec.--

to je pouze Váš pocit,který si o mě vytvářite a za ten nemohu,rozumem bych se tu moc neoháněl když mi píšete něco o Adamovi.

--Na ty vase dalsi pripominky bych vam zase odpovedela co si myslim, ze je dobre, ale je videt, ze cokoliv se rekne, uz predem odmitate, ze mate utvoreny nazor.--

Aha, vy zřejmě předem utvořený názor zřejmě nemáte...

-- Ja vam svuj vnutit nemuzu a stejne nejde o muj nazor.--

ale jde jinak by jste se neozvala

nula


]


Re: Lituje Bůh, nebo nelituje? (Skóre: 1)
Vložil: Marek2 v Středa, 13. prosinec 2006 @ 15:51:28 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
To je panečku otázka. Podle mě uvedené výroky svědčí o tom, že si lidé Boha představovali a představují různě. Vytvářejí si o něm představu a tyto představy se liší a mění. Myslím, že starozákonní autoři takové problémy prostě neřešili. Měli asi trochu jiné uvažování než my dnes a žádný rozpor v těch textech zřejmě neviděli.



Re: Lituje Bůh, nebo nelituje? (Skóre: 1)
Vložil: reformovany v Čtvrtek, 14. prosinec 2006 @ 15:31:26 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)

Zdravim Vas,

Verim, ze je zde treba rozlisit Bozi vuli dekretivni - to je v podstate Bozi plan. Buh na vecnosti rozhodl, jak se odehraji cele dejiny v case. Rozhodl i tom, kterym lidem da milost a ktere zavrhne. V tomto Bozim planu, ktery byl jeste mimo cas verim, ze Buh nelituje.

Kdyz pak ale vstupuje do dejin v case, tak verim, ze tam muze mit urcite pocity - treba litost.

Je to jako kdyby treba genialni dramatik jako Shakespeare napsal hru, ve ktere by si sam zahral.

U psaciho stolu by mel chladny odstup a vedomi vsech souvislosti. Kdyz vsak by hral ve hre a vzil by se do role, citil by emoce.

zdravi
reformovany



Re: Lituje Bůh, nebo nelituje? (Skóre: 1)
Vložil: Gregorios777 v Čtvrtek, 14. prosinec 2006 @ 16:06:46 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj Karelsi, takových míst v Písmu, která si zdánlivě protiřečí je mnoho, desítky veršů, možná i něco mezi jedním a dvěma sty. Povrchní pozorovatel, důkladně čtoucí Písma by musel dojít k závěru, že Písmo je jedno velké vzájemné protiřečení. Tak to však v žádném případě není. Vždy jde o to, V JAKÉM SMYSLU platí ten který výrok a v jakém smyslu platí jeho opak. V našem případě platí samozřejmě OBOJÍ - Bůh lituje i nelituje. Jeví se mi, že Bůh lituje vždy ve spojitosti s člověkem a to navíc s člověkem POD ZÁKONEM, tedy s člověkem odkázaným na svoji vlastní sílu. Jestliže tedy Bůh někdy lituje vždy je to ve spojitosti s hříšnými lidmi, které ponechal napospas sobě samým a kteří před Ním nenalezli milost. Nikdy ale nelituje něčeho v souvislosti se svým dílem milosti. Nikdy ale např. nečteme, že by Bůh litoval něco v souvislosti s lidmi POD MILOSTÍ. Nikdy např. nelitoval nic ve spojitosti s Abrahamem, i když Abraham vícekrát selhal, nikdy nelitoval, že dal Davidovi svou milost, i když David se poté dopustil ohavných hříchů a dokonce zločinu plánované a utajované vraždy jeho nejoddanějšího služebníka Uriáše. Nikdy např. nelitoval, že učinil národ Izrael, i když Izrael velmi brzo sešel z cesty, kterou mu určil Bůh a dějiny Izraele jsou z drtivé většiny historiií odpadnutí ( I když Bůh počínaje Setem, přes Enose, Kainana, Mahalaleele, Járeda, Enocha, Noe, Sema, patriarchy, Mojžíše, Davida a některými zbožnými králi, vždy měl svůj svatý zbožný ostatek. Ten byl složený z nám známých lidí, ale i z naprosto anonymních zbožných lidí, které neznal ani Eliáš - Ř 11, 3-4 ). Bůh toho však nikdy nelitoval pro Boží smlouvu s Abrahamem, kvůli které je také národ Izrael DODNES a navěky neustále zachováván i přes svoji nevěru. Nikdy také Bůh nelitoval nic v souvislosti s Církví a UŽ VŮBEC NE s souvislosti se svým spasitelným dílem v Ježíši Kristu, jak píše milý Karels. V Novém Zákoně ŽÁDNÝ výrok o lítosti nenajdeme. Věřím, že je to proto, že kdo je POD MILOSTÍ, je zcela v rukou Božích a Bůh sám zde učinil své dílo spásy a skrze Krista DOKONALE OČISTIL SVŮJ LID OD HŘÍCHU a i nadále činí dílo skrze svého Ducha v nás, proto ho také nemůže litovat. Protože vše dělá ke své Slávě. Bůh se z Kristova díla může pouze bezmezně a navěky radovat.



Re: Lituje Bůh, nebo nelituje? (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Čtvrtek, 14. prosinec 2006 @ 16:46:07 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
No vidíte, jaké zajímavé vysvětlení se tady dostalo, to by mě nenapadlo



Re: Lituje Bůh, nebo nelituje? (Skóre: 1)
Vložil: aviaf v Pátek, 15. prosinec 2006 @ 01:42:35 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.ucl.ac.uk/ssees/people/economics-and-business-staff-folder/tomas-cvrcek
Ja velkou merou souhlasim s Markem2, ktery jako jiz v mnoha jinych debatach prednesl asi nejstrucnejsi, ale za to nejobhajitelnejsi nazor. Myslim, ze Bible - spise nez aby byla rozporuprosta v detailech - naopak rada pracuje s rozporem. Je-li Buh rozumem neuchopitelny, pak rozpor je nejlepsi zpusob, jak tuto skutecnost lidem sdelit. V mnoha knihach Tanachu se proto zcela otevrene a zamerne vyskytuji ruzne narativy k temuz tematu, ktere maji zprostredkovat ctenari ruzne pohledy na tutez vec (klasickym prikladem je Gen 1 a Gen 2 a ctyri evangelia).

Ale abych byl konkretnejsi v tomto specifickem pripade, myslim, ze tahle pasaz odrazi Hospodinuv ambivalentni postoj vuci zrizeni kralovske moci, jak je videt v 1Sam 8: zrizeni kralovske moci - tedy ustanoveni staroveke zidovske statnosti - se tu povazuje za projev odpadnuti a kam vede zvule moci, to Samuel Izraeli barvite popisuje ve svem vykladu kralovskeho prava. Hospodin povazuje ustanoveni kralovske moci za ustupek a v Saulovi se vsechny nejcernejsi predpoklady naplni. V Davidovi pak ale Buh promeni toto "prokleti" statnosti v nastroj spasy, protoze z Davidova rodu prichazi Mesias.

Takze Buh lituje (kuli Saulovi) i nelituje (kuli Davidovi).

Aviaf



Re: Lituje Bůh, nebo nelituje? (Skóre: 1)
Vložil: nula v Sobota, 16. prosinec 2006 @ 20:51:27 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
-- naopak rada pracuje s rozporem.--

to je přírozený důsledek vývoje té knihy


--Je-li Buh rozumem neuchopitelny, pak rozpor je nejlepsi zpusob, jak tuto skutecnost lidem sdelit.--

no to je moudro...pak můžeme vědomě šířit i lež a pokud dotyčný vidí někde rozpor tak chyba je samozřejmě u něj


V mnoha knihach Tanachu se proto zcela otevrene a zamerne vyskytuji ruzne narativy k temuz tematu, ktere maji zprostredkovat ctenari ruzne pohledy na tutez vec (klasickym prikladem je Gen 1 a Gen 2 a ctyri evangelia).--

To není ani tak o Bohu jako spíše o lidských představách o něm v průběhu staletí,jak starozákonní tak NZ kánon se skládal z různých zdrojů přitom přirozeně vznikaly rozdíly a rozpory např. už při přepisování textů,pěkný příklad je uveden například zde

http://www.myty.info/theology/preklady/gen1_9/gen1_9.htm

nula



Re: Lituje Bůh, nebo nelituje? (Skóre: 1)
Vložil: aviaf v Neděle, 17. prosinec 2006 @ 06:56:34 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.ucl.ac.uk/ssees/people/economics-and-business-staff-folder/tomas-cvrcek
můžeme vědomě šířit i lež a pokud dotyčný vidí někde rozpor tak chyba je samozřejmě u něj

Nevim, co se cilis. Bible neni ani tak kniha, jako spis kni*****. Je to mnoho knih od ruznych autoru z ruznych dob, kteri promlouvaji k ruznym situacim a odpovidaji na ruzne otazky. Ale jejich vypovedi se vzdy tykaji jednoho a tehoz problemu: v jakem vztahu je Buh k tomuto svetu a jakou roli v tom vsem hrajeme my. Biblicky kanon obsahuje ty vypovedi, ktere na zaklade tisicileteho proverovani a premyslovani povazujeme za obzvlaste pronikave. A opet, ruzne vypovedi mohou byt pronikave z ruznych duvodu a abychom o zadnou takovou pronikavou vypoved neprisli, zahrnuli jich lide, kteri kanon ustavovali, do kanonu vice, i kdyz tyto vypovedi presne nestymuji. Bible tedy nedava na nase otazky odpoved (jednu), ale odpovedi a tim se po nas chce, abychom nad nimi premysleli a casto je i nove interpretovali.

Pokud chces cist Bibli jako ucebnici fyziky, tak se budes samozrejme vztekat, protoze jen na malo otazek dostanes jednoznacnou odpoved. Mel bys Bibli cist spis podobne jako bys cetl sbornik shrnujici debatu Newtona a Hyugense o podstate svetla. Vice odpovedi na tutez otazku. Hledej, ptej se a premyslej.

Kdyz z cetby zjistis, jak komplikovana je to otazka, nepovede te to - doufam - k tomu, abys "vedome siril lzi", ale naopak k vetsi opatrnosti v tom, co vlastne tvrdis. Souhlasim s tebou, ze mnoho krestanu takto nejedna, ale takovi uz jsme my lidi.

Aviaf


]


Stránka vygenerována za: 0.25 sekundy