Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 225, komentářů celkem: 429541, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 194 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116461506
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Je špatné být charismatikem ? ... aneb whatś wrong? IV - Charismatici v ČR
Vloženo Pondělí, 15. leden 2007 @ 09:49:40 CET Vložil: Bolek

Charismatici poslal jirikrupa

  Vypadá to, že nikdo nějak moc neprotestuje, jestli to vůbec stíhá číst ..(Omlouvám se za tuto frekvenci článků, ale vycházím z toho, že to tu bude a dá se k tomu kdykoliv vrátit, byť já už budu časově zaměřen třeba jiným směrem a nebudu se tomu věnovat tak intenzivně.)..aby se pojmem charismatik rozuměl ten, kdo má nějak prakticky otevřený postoj k charismatům.

A to přesto, že "charismata(dary milosti) jsou mnohem širší pojem, než jen obsah Kor 12 a také přesto, že se někdy postrádá jeden z hlavních aspektů, který původně pojem charismatik měl, a to totiž to, že charismatici neopouštěli či nebyli vylučování ze stávajících denominací . Dnes bych chtěl poukázat a poodkrýt, co to znamená pro ČR.Tedy spíše, co to znamená pro nás, když uvažujeme o "charismaticích" v naší vlasti. I.Ohlednutí zpět A) První dva díly Připomínám, že v prvních dvou dílech jsem se věnoval tak jaksi osobně, i pro ilustraci zákonité chyby v zobecňování, otázce toho, na základě čeho považuje někdo někoho za charismatika. Předložil jsem jakési shrnutí víry ve specifických bodech vzhledem k často vyčítaným věcem u charismatiků, a defacto nikdo na tom nenašel nic biblicky špatného. Objevily se nějaké připomínky, co tam třeba schází, které jsem bral jako kritiku učení a takto se k nim postavil. Byly jen výsekem "stížností" či "kritik" a soustředil jsem se na to, aby se týkaly především "učení" , nikoli "praxe" , byť je jasné, že daná učení se v praxi nějak projevují. K tomu bychse chtěl ještě někdy souhrněji a systematičtěji vrátit, poté, co do toho zahrnu i jiné, v rámci této diskuze nezmíněné "výtky". B) Třetí díl o pojmu charismatik Ve třetím dílem jsem se zabýval samotným pojmem charismatici. Nikoli důsledně akademicky a lingvisticky, ale přesto tak, že kdo si to pozorně přečetl, musel vidět, že tento pojem, jako i jiné pojmy, vznikl v nějaké historické souvislosti odvozením od nějak chápaného slova "charis" "charisma" a v tomto rámci by se pokud možno měl dle mne držet. Neměla by se mu implantovat spousta dalších významů. Řeknu-li to obrazně, pak mohou existovat černí, žlutí, červení, modří, zelení charismatici, kteří jsou něčím specifičtí, ale v zásadě mají ten jeden záladní aspekt, kvůli kterému sami sebe považují za právě ty charismatiky , nebo je tak druzí posuzují. Vysledky: Shrnuji to trochu předčasně, ale mám jakési teze: 1)Slovo "charismata" Slovo "charisamta" v Písmu nezužuje skupinu darů milosti na "duchovní dary" dle Kor 12, týká se třeba i Řím 12 ,Ef 4. V tomto smyslu každý úd těla Kristova má nějaké "charisma" ke službě tělu. Přeneseně defacto všichni jsou charismatiky. (a to i kdyby třeba nebylo jejich životě Kor 12 , nezávisle na daru jazyků, uzdravování atd.) 2)Slovo charismata zůžené na "charismata" Existuje ovšem vnímání slova "charismata", které je celkem všeobecně zaběhlé (konec konců i třeba v pojmech "duchovní dary" či "dary Ducha" (i když i ty znamenají normálně víc), a zužuje výčet "charismat" dle Písma na skupinu jaksi viditelněji "nadpřirozených" a která se týká především Kor 12. 3) Co má souvislost s pojmenováním hnutí Toto druhé vnímání , respetive význam slova se pojí se slovem charismatici a charismatické hnutí. 4) Historický akcent slova se ztrácí Ve vývoji pomíjenou skutečností se stalo, že "charismatici", původně většinou členové zaběhlých denominací jsou prostě nyní "charismatiky" , byť třeba jsou mimo ony církve, nebo mají "vlastní seskupení". Z pojmu charismatici, pro který bylo často typické, že zůstává "uvnitř stávajících struktur" , se jaksi vytratila tato složka a zůstalo prostě především to spojení s užíváním "charismat". (Respektuji lidi, kteří se snaží držet si i ten původní význam pojmu zásadně o ostře spojen s tou historickou souvislostí, ale v tomto fóru a často obecně se dle mne toto jaksi moc nereflektuje a věnuji se tedy tomu významu.) 5) Posun významu slova charismatici Kvůli tomoto posunu významu se tak zpětně mohlo stát, že např. zde na Granu jsou mezi charismatické církve zařazeny AC,JB,CKS,SŽ. Přitom není moc reflektováno, že AC jsou vlastně defacto "letniční". Ztrácí se ten historický vývojový aspekt slova a zužuje se na "pozitivní vztah k charismatům". 6)Nebezpečný posun významu tohoto slova Na druhou stranu se začíná ,a to dosti hojně třeba zde, do tohoto pojmu implantovat plno nových skutečností a to jak na rovině učení, tak třeba praxe. Ovšem v míře, kterou samotný pojem prostě nesnese. 7) Shrnutí a řešení A tak zbývá u vědomí všech předchozích skutečností uvědomit si, že pro nějak velkou skupinu lidí je pojem "charisamtik" či "charismatici" celkem legitimně spojen prostě s "užíváním tzv. duchovních darů". Méně s konkrétním učením (třeba charismatici v Řkc a charismatici v JB je myslím dost rozdíl v učení). Pro jiné je zkušeností a třeba i jakýmsi povědomím prostě omezen na nějakou konkrétní skupinu "charismatiků" tu širší to "tenčí" a mnohdy spojován s něčím, co by mělo být bráno jako jeho součást až druhotně, nikoli primárně. Prostě je to nelegitimní napěchování významu slova charismatik jejich "subjektivními a třeba i v jejich životě pravdivými skutečnostmi" Toto nelegitimní používání pak vede k dezinterperetacím, nedorozuměním a má-li se k něčemu dojít, je dle mne potřeba od tohoto termínu respektive jeho chápaných všelijakých významů ustoupit.(a to i při zachování jakýchsi subjektivních životních zkušeností s představiteli či nositeli těchto označení) II.Teď ta situace u nás: Já to jen načrtnu, vlastně bych se tomu chtěl věnovat více později, ne teď, ale uvědomme si, že třeba jasně s charismatiky jsou spojovány např. tyto tři útvary: 1) "Jasní" charismatici a) Církev křesťanská společenství Ta i sama sebe vnímá jako seskupením převážně charismatických sborů. b) Jednota bratrská Přestože platí, že se nemáme v některých věcec znovu babrat a čeřit je, a to i na osobních rovinách v životě, jsou věci, které se prostě přihodí a klidně třeba za deset let teprve můžeme vidět,jak nás poznamenali a můžeme být Bohem vedeni k přehodnocení našich postojů k daným věcem nebo třeba k uloženému zranění v našem srdci. Uvádím to proto, že jestli se někde pojem "charismatici" používal, pak to jistě bylo i v souvislosti s Jednotou bratrskou. (Navíc víme, že se schylovalo k propojení těchto dvou celků, ke kterému ,škoda, nedošlo.) c)Charismatická obnova v Řkc. Tyto tři skupiny jsem uvedl, protože dle mne nejvíce nějak spojují s tím slovem a jasně svítí oním charismatickým označením. CKS jsem uvedl na prvním místě, protože je defacto jako celek tzv. "charismatická". V Jednotě bratrské se to dělo jakýmsi vývojem, který někteří označují jako boj a v Řkc se jedná dle mne o drtivou menšinu s omezeným významem uvnitř proudů . Jak velký vliv a jaký záběr uvnitř Řkc má, to by víc věděli katolíci, já mám omezené zkušenosti i informace v tuto chvíli.(a to teď nereflektujionu věc, že někteří lidé uznavají charismatické hnutí, ale nikoliv v Řkc) 2) Další dá se říct "charismatické" celky Přiznám se, že o "nejvýraznější evangelikální" , jak píše Dan Drápal, denominaci nemám tušení, kam je "lupnout" ? Zda sem, nebo výše? Dle jejich "zásad" se otvírají darům Ducha a charismatům (ale mají to v tom přesnějším biblickém pojmosloví, kdy charismata jsou šířeji chápána), nicméně nejsem si jist, jestli se jako denominace považují za "charismatickou církev" či jak je tam rozšířené používání "darů". Jakobin to ve svém výčtu tak chápe, graňácké Echo to tak nevidí a já se přiznám, nevím. Myslím si ale soukromě, že to nebude na takové rovině jako CKS, nebo Jednota bratrská. Samotného mne to velmi zajímá, jak to vlastně je. Jinak tedy uveďme AC,SŽ a také ROFC nejspíš i KMM,CTF,NŽ ... a kdoví, co ještě tu už vzniká a existuje. Nedávám je sem do druhé roviny, že bych nějak defirencoval, která je lepší, horší, vlivnější, početnější či co, ale prostě proto, že pojem charismatici dle mne s těmito sbory , církvemi či celky není spojen tak bytostně a na scénu přichází pojmosloví jako "letniční", "hnutí víry" a asi i další. (ale nechám se poučit, to myslím upřímně) Pojem charismatici jistě lze použít , už i v tom, jak jsme si jeho význam ujasnili. Když se ovšem zeptáme jednotlivých představitelů či členů, za koho se považují, nejsem si jist, zda jaksi povstanou a všichni jednohlasem řeknou, my jsme charismatici a patříme k charismatickému hnutí. (ono to sice není zcela jisté ani u té první skupiny, ale nějak to převažuje bych řekl, tak se to nějak hodnotí a bere) 3)Celky s menšinovými "charismatiky" či snad dokonce bez nich No a samostatnou skupinou pak beru další církve .ČCE,Pravoslavní, Metodisté, Husitská církev a prostě ostatní, (teď mám okno, ale myslím že uvedl-li bych např. adventisty nebo Křesťanské sbory, asi by to spíše byla legrace) ..no www.cirkve.cz. Nic moc nevím, jak to tam nyní ohledně pojmu charismatici funguje, v těchto celcích. III. Dokončení z minula A tak závěrem se pokusme říci, dle bodů, které jsem uvedl minule jako úvodní a specifické pro řazení lidí do nějakých skupin, jak to asi je dle nich: Charismatik: 1)Někam patří (ty body nejsou podle důležitosti seřazeny) JB,KS ..přeneseně AC,ROFC,KMM,SŽ, (asi SO,NŽ,CTV) Kupříkladu je jasné, že se nedá říct, že charismatici jsou katolíci, byť někteří jsou, a stejně tak třeba o ČCE,Pravoslavných ,Armádě spásy atd. (nemluvím ve výčtu, ale v ilustraci) S tou CB by mne to docela zajímalo,jak to je. Zde trochu ujíždíme z našeho pojmu, protože i uvnitř těchto církví mohou být lidé, kteří dle stanoveného významu charismatici být v osobním životě nemusí, ale jejich postojem otevřeností a členstvím jimi jakoby jsou. Toto ujetí ale je minimální, vztahujeme-li toto označení pouze na církve toto jednoznačřně vyučující, deklarující (mluvím o duchovních darech) a vedoucí k tomu své členy. 2)Něco učí Zůstal bych u učení o křtu v Duchu a duchovních darech Toto budou mít relativně společné , ostatní učení budou různá. Tu některému bude nakloněn větší blok charismatiků, tu menší. Toto bude zhruba stejné. 3) Něco dělají Zase bych zůstal u praxe užívání mluvení jazyky a dalších "darů". Mnou zmiňovaný pojem, respektive legitimní význam, má jeden docela nedostatek. IV. Nedostatek respektive "chybička se vloudila" - přídavek Jelikož pojem charismatik vznikl v jakémsi historickém kontextu (uváděl jsem v minulém díle lehce) a my z něj vlastně ten historický aspekt poněkud vyprázdnili a vzali si ten základní rys, může se stát, že vlastně toto pojmosloví budeme používat i pro případné skupiny, které by třeba chtěli (či si nějak dokonce "zasloužili") jiný "název", kvůli jinému specifiku. Jenže tomu se asi nevyhneme. Už se to totiž ztrácí (na tomto fóru absolutně) směrem v historii vzad (třeba ti letniční, které bereme za charismatiky) a tak se to asi bude "mlžit" i směrem vpřed "v čase". Důležité pro toto je tedy vědět , a je to částečně řešením, že prostě "charismatici" je pojem pomocný, který dává najevo, jaký vztah mají daní lidé či skupiny ke specifické oblasti v učení a životě (jímž je používání darů) . Může ovšem ztratit onen historický nádech a jaksi ustrnou v obecné představě o tom, co kteří lidé "přinášejí církvi za důraz". (Na některých lidech (a následně skupinách) věřím jsou položeny zvláštní důrazy, přestože z Písma je priorita různých věcí jaksi objektivněji daná). A to jak směrem vzad , tak i vpřed. (Uvedl jsem např., že někteří se považují oproti charismatikům za jakousi třetí vlnu , či jsem zmínil možnost jakéhosi"movment of grace and unity - hnutí milosti a jednoty - toto vše naším pojmem charismatici často asi jsou či případně budou, ale musíme tedy tento pojem jaksi odčasovat a dát prostor tomu, že mohou povstat nejen letniční, nejen "charismatici" , ale i nějací jiní) ) V.Závěr Uvědomuji si, že toto je těžké pro něčí pochopení, ale já prostě jen popisuji fakt, že , jak už jsem zmínil, pojem charismatik tady opustil svůj "historický aspekt" , uchytil se na onom jistém prvku učení a praxe,jímž je vztah k charismatům a proto může být použit a je používán dokonce na různé lidi a různá hnutí s různými důrazy a učeními. A to jak v dějinách dokonce před dobový vznik pojmu charismatici, tak i směrem k budoucnosti. Pojem zůstává, ale je třeba sledovat konkrétní stav, pohyb Ducha, konkréní důrazy a milníky. Jak u všeho v Písmu, je to jen vnější věc, tento pojem,který nikdy nemůže vyjádřit obsah člověka a hnutí beze zbytku. Může jen načrtnou něco z jeho víry a praxe. V tomto smyslu si myslím, že, když už, může slovo charismatik být používáno. Každopádně by nikdy nemělo být nadřazeno "bratrství". A je otázka, zda někdo by měl více říkat, že je charismatik, než že je "Boží dítě", respektive bratr.(nejde o říkání, jde o chápání) Otázku, zda máme vůbec toto slovo v osobním životě používat, nechávám zatím otevřenou. Já například si "charismatik" nechci moc říkat, byť jím dle tohoto asi jsem. (tuto otázku ale nechám otevřenou, jak jsem řekl ) Každopádně odpovím konečně na otázku v nadpisech článků? Je špatné být charismatikem? No, není! Pokoj Vám


"Je špatné být charismatikem ? ... aneb whatś wrong? IV - Charismatici v ČR" | Přihlásit/Vytvořit účet | 29 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Je špatné být charismatikem ? ... aneb whatś wrong? IV - Charismatici v ČR (Skóre: 1)
Vložil: demagog v Pondělí, 15. leden 2007 @ 22:15:26 CET
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog) http://www.bohu-a.svetu.cz/
Co se tyce CB, CB se neuzavira pred Duchem Svatym, pred charismaty, naopak, je si plne vedoma dulezitosti daru Ducha Svateho pro rozvoj cirkevniho spolecentstvi i jednotlivce. Kazatele, starsi, se snazi poznat obdarovani svych bratru a sester a vyuzit jej ke spolecnemu rustu.

Na druhe strane vsak se odmita tridni rozdeleni na ty, co maji a na ty, co ne. Liturgie, aspon v nasem sboru, probiha konzervativne. Nikdo nesoudi druheho podle toho, jestli se modli v jazycich. nebo ne...

Ja osobne vidim nebezpeci charismaticko - letnicniho krestanskeho smeru v tom, ze se zamenuje Krest Duchem s Naplnenim Duchem, vira se zkusenosti a zkoumanim zkusenosti. Kdyz se charismaty pouzivaji jako "znamka" krtu Duchem, ci dokonce spaseni. Toto nebezpeci vnasi do duchovniho zivota mnohych pochybnosti, zavist, na druhe strane nadrazenost a pycha. Odmitam uceni, ze kdo nema dar modlitby v jazycich nema Ducha Svateho.
Vice a hloubeji ve clanku> Vztah s Duchem Svatym
http://www.granosalis.cz/article.php?sid=6121



Re: Je špatné být charismatikem ? ... aneb whatś wrong? IV - Charismatici v ČR (Skóre: 1)
Vložil: demagog v Pondělí, 15. leden 2007 @ 22:17:07 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.bohu-a.svetu.cz/
...je si plne vedoma dulezitosti daru Ducha ...
Zde, daru, jako mnozne cislo, krouzkovane u.


]


Na CB se mi libi, (Skóre: 1)
Vložil: demagog v Pondělí, 15. leden 2007 @ 22:25:32 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.bohu-a.svetu.cz/
ze nepodleha extremum, at uz charismatickych, nebo anticharismatickych. Dary Ducha se vnimaji jako obohaceni celeho sboru, cirkve.


]


Re: Na CB se mi libi, (Skóre: 1)
Vložil: jirikrupa v Úterý, 16. leden 2007 @ 07:47:41 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.joelnet.cz
Mně se líbí, že když v "zásadách" píše (CB) o charismatech, bere to "biblicky" v tom smyslu, že "charismata", dary milosti jsou i "učení", "povzbuzování", "řízení církve". Díval jsem se do řecké bible a na různých místech se vyskytuje "charismata", nejen u Kor12.

(tedy já řecky neumín, jen poznám, kdy je tam napsáno třeba charismata..a kdy ne... :) )

Jinak o té CB mne to, ale i o jiných církvích, zajímá.

Vytvořil jsem k tomu fórum (i když je mi jasné, že každého to nezajímá a ani třeba nebaví, ale myslím, že to může být užitečné, kde jak to momentálně je a jak se to "hýbe")

Rád bych znal trošku podrobnosti ..., je tam kolonka Církev bratrská a charismatici a položená otázka. Budeš-li chtít zodpovědět (a víš-li to zhruba), budu rád.

Jestli je pravda, co říkáš v této větě, tak je to krásné, ono to tak biblicky je. Má-li někdo dar, není to "jeho", byť je "na něm", ale je většinou ke službě "tělu". Koneckoncu i ta modlitba v jazyku obohacuje sbor i v tom případě, když "buduji sám sebe", neboť mohu být silnější, což může pomoci druhým.

Pokoj

Jo to forum ...www.joelnet.cz/forum



]


Re: Na CB se mi libi, (Skóre: 1)
Vložil: demagog (quokam@seznam.cz) v Úterý, 16. leden 2007 @ 18:22:38 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.bohu-a.svetu.cz/
Rekl bych, ze nejsem ten pravy:-)


]


Re: Na CB se mi libi, (Skóre: 1)
Vložil: jirikrupa v Úterý, 16. leden 2007 @ 20:38:11 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.joelnet.cz
ok


]


PS> K posledni otazce (Skóre: 1)
Vložil: demagog v Pondělí, 15. leden 2007 @ 22:20:36 CET
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog) http://www.bohu-a.svetu.cz/
mam take jednu>
Je spatne NEBYT charismatikem?



Odpověď (Skóre: 1)
Vložil: jirikrupa v Úterý, 16. leden 2007 @ 08:15:24 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.joelnet.cz
Je-li "charismatik" v zásadě ten, kdo se otvírá pro křest Duchem, a následně pro charismata v tom zůženém smyslu (jazyky, proroctví atd.), respektive dovoluje této oblasti nějakou mírou vstupovat do jeho života . Respektive ještě přesněji dovoluje Pánu, aby tato místa Písma jednala i s jeho životem, neboť tak jsou určena, pak si troufnu říct, že je dobré být charismatikem.

Nebýt charismatikem pak (v našem porozumění pojmu charismatika) (důležité je, když lidé mluví spolu, to, jak rozumí slovům, kterými spolu mluví, ale to víš)..nebýt charismatikem tedy pak znamená nedovolit Pánu, aby tato Písma měla vliv na můj život.

A ptám se, je dobré některá místa Písma blokovat? Směrem do mého života?

Odpověď na tuto otázku dává odpověď na Tvoji.

(jo, já na ni odpovídám tak, že je "špatné blokovat Písmu" a tedy není dobré (nevím, zda se dá vyloženě obecně říct, že je špatné) nebýt charismatikem v tom čistě našem pojmosloví.Nicméně musím upozornit, i když tak činím defacto potřetí, že mluvím ve smyslu naši definice charisamtika.tedy čistě někoho, kdo respektuje "dary Ducha" a spol - Kor 12.)

Prostě "nebraňte mluvit jazyky"..potažmo cokoliv a "usilujte o vyšší charismata" ..to jsou slova Písma platná pro všechny.¨

Řídí-li se dle nich někdo, automaticky se defacto dle zmiňovaného pojmosloví stává charisamtikem. (čili je biblické být charismatikem...ale je to už tento historického aspektu trochu zbavený pojem charismatik)

Ať už to přijímá nebo ne. Pokud někdo ale vnímá slovo charismatik jinak, než jak jsme jej v tomto pásmu a navrženém "konsenzu" ujasnili, pak mu na tuto otázku nemůžu umět zcela odpovědět.

Vyjadřuje-li ale pojem "charismatik" v jeho pochopení jen nějakou "skupinu" lidí z těla Kristova (což může být legitimní a já osobně tento druhý pojem a význam také vnímám a respektuji, byť kvůli jeho nastalému posunu mluvím v tomto pásmu jinak), pak se dá jednoznačně říct, že není špatné nebýt charismatikem. Jsou různé skupiny a různá obdarování.

Takže tak asi.

V tom druhém významu.. já se neberu jako "charismatik" a nemyslím, že je to špatné.


]


Re: Odpověď (Skóre: 1)
Vložil: demagog (quokam@seznam.cz) v Úterý, 16. leden 2007 @ 18:31:55 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.bohu-a.svetu.cz/
JK: Je-li "charismatik" v zásadě ten, kdo se otvírá pro křest Duchem, a následně pro charismata v tom zůženém smyslu (jazyky, proroctví atd.), respektive dovoluje této oblasti nějakou mírou vstupovat do jeho života . Respektive ještě přesněji dovoluje Pánu, aby tato místa Písma jednala i s jeho životem, neboť tak jsou určena, pak si troufnu říct, že je dobré být charismatikem.

Demagog:
To je prave to nebezpeci, ktere vidim v charismatickem uceni. Podle tebe jsou dary Ducha jakousi znamkou otevreni se Duchu Svatemu, kdo nema dar ducha, kdo nehovori rekneme v Jazycich, se podle echto slov UZAVIRA Bibli, Biblickemu uceni ci dokonce Duchu Svatemu.

Ale toto Bible NEUCI! Bible neuci, ze charismata si muzeme nejak odslouzit. Ne, jedna se ciste o DAR! O Suverenni Dar Suvereni Osoby, Ducha Svatého! Cteme pozorne, co pise Pavel do Korintu:
12,14 Tělo není jeden úd, nýbrž mnoho údů.
12,15 Kdyby řekla noha: "Protože nejsem ruka, nepatřím k tělu", tím by ještě nepřestala být částí těla.
12,16 A kdyby řeklo ucho "Protože nejsem oko, nepatřím k tělu," tím by ještě nepřestalo být částí těla.
12,17 Kdyby celé tělo nebylo než oko, kde by byl sluch? A kdyby celé tělo nebylo než sluch, kde by byl čich?
12,18 Ale Bůh dal tělu údy a každému z nich určil úkol, jak sám chtěl.

Muze tedy nekdo rici o noze: Nebot nemas dar videni, nejsi dokonale otevrena Stvoriteli? Protoze nemas dar videni, nepatris do toho sameho tela, co my? Nikolivek.


]


Re: Odpověď (Skóre: 1)
Vložil: jirikrupa v Úterý, 16. leden 2007 @ 20:51:06 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.joelnet.cz
Ne to jsem neřekl a ani tomu nevěřím, co jsi řekl ty.

Já neřeknu, že když nemluvíš jazyky, tak se uzavíráš Bibli či Bohu.

Já řeknu, že když odmítáš jazyky, proroctví, uzdravení , pak odmítáš něco, o čem píše Bible a v této oblati se Bohu a Písmu uzavíráš.

Samozřejmě, můžu si myslet o sboru, kde toto je potíráno a kde jsou tomu otevření, že v tomto poznání a životě v Bohu je ten jeden dál, ale pak můžu zjistit, že zatímco v tom prvním sboru se milují, v tom druhém závodí a jsou "pyšní". První povedu (tedy já ne, ale Boží slovo, já k tomu asi nejsem ustanoven) k tomu, aby se pro tuto oblast otevřeli, ty druhé k tomu, aby se milovali, nepovyšovali a sloužili sobě a dá-li Pán, i těm druhým bratrům, kteří jsou v této oblasti zavření.

Pokoj tobě


]


Re: Odpověď (Skóre: 1)
Vložil: demagog (quokam@seznam.cz) v Úterý, 16. leden 2007 @ 21:23:33 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.bohu-a.svetu.cz/
OK, jestli tomu neveris, nebudu te presvedcovat, ze tomu veris. Naopak, jsem rad a vitam to. Nebot jsem se uz setkal s opakem: Nemodlis se v jazycich, tudiz nemas Ducha Svateho...

Dary Ducha nejsou znakem otevrenosti ke krtu ani otevrenosti k Bibli. Jsou to Suverenni Svebytne Dary Svebytne Suverenni Osoby...


]


Re: Odpověď (Skóre: 1)
Vložil: jirikrupa v Úterý, 16. leden 2007 @ 21:39:57 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.joelnet.cz
Je pravda, že spousta lidí věří, že mluvení jazyky (alespoň při přijetí třeba) je důkazem křtu v Duchu Svatém. Třeba i Derek Prince.

Já v této oblasti poznání nemám uzavřené a zatím tomu nevěřím.

A podobně myslím mnoho jiných tomu nevěří, i těch, co jsou zváni charismatici. Konkrétně John Wimber to třeba speciálně zdůrazňuje, ten "nedůraz" na mluvení jazyky.

Pokoj


]


Re: Odpověď (Skóre: 1)
Vložil: demagog (quokam@seznam.cz) v Úterý, 16. leden 2007 @ 21:57:44 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.bohu-a.svetu.cz/
Pokoj i tobe. Myslim, ze jsme nalezli spolecnou rec. Mej se pekne a necht ti Pan zehna i ve tvych Darech.


]


Re: Odpověď (Skóre: 1)
Vložil: jirikrupa v Středa, 17. leden 2007 @ 19:53:07 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.joelnet.cz
děkuji za přání


]


Re: Odpověď (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Úterý, 16. leden 2007 @ 20:10:04 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
To je až neskutečné, kolik Jiří Krupa musí použít slov a nesrozumitelných obratů, aby zabalil do vaty, že nebýt charismatikem podle jeho definice je špatné...

Jinými slovy: podle názoru prezentovaného zde Jiřím Krupou se nezdá být pochopitelné, že z nehistorizujícího kontextu v podání sémantické presumpce metodologického zpracování lidské reflexe slova charismatik, může být v širším kontextu vymezeného pojmu, do značné míry nesdíleného těmi, kteří nerozvíjí slovo charismatik v kontextu jeho odpůrců, lze téměř jednoznačně říci, že není nešpatné nepoužívat pro nemnožinu nechrisamtiků obrazného vyjádření, že zajísté slovo charismatik nelze nepoužít ve výše uvedené konotaci ve smyslu že necharismatik není nedobrý pojem v jeho obsahu :-)


]


Re: Odpověď (Skóre: 1)
Vložil: jirikrupa v Úterý, 16. leden 2007 @ 21:06:25 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.joelnet.cz
To neříkám.

(je třeba mé některé komentáře buď nečíst, a nebo číst pomalu a zastavovat se u některých vět..jinak to nejde)

Odpověz tedy ty.

Je špatné nebýt charismatikem ?



]


Re: Odpověď (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Středa, 17. leden 2007 @ 08:07:54 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Není.


]


Re: Odpověď (Skóre: 1)
Vložil: jirikrupa v Středa, 17. leden 2007 @ 20:21:45 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.joelnet.cz
Asi dobrá, jednoduchá odpověď, ok.

A je dobré se neženit ?


]


Re: Odpověď (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Středa, 17. leden 2007 @ 22:20:21 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Není špatné zůstat svobodným.


]


Re: Odpověď (Skóre: 1)
Vložil: jirikrupa v Čtvrtek, 18. leden 2007 @ 22:05:10 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.joelnet.cz
Já jen, že Pavel pravděpodobně v odpovědi na otázku toho se týkající

"O tom, co jste psali, zda je dobré být bez ženy.."

v 1.Kor 7. .. neodpovídá jednou větou, či slovem, byť by to šlo, ale protože to má své niance a není to jen tak černobílé, navíc jim v tom chtěl i něco , co se mu jevilo jako podstatné, sdělit.

Nakonec o tom mluví ve 40 verší a to nevím kolika větách (70?) .

A bylo to z Boha. (pravda, nemá tam tolik závorek jako já)

Ale jinak, já vyloženě neprotestuju, dobře jednoduše jsi předtím odpověděl. Jen ukazuji, že nelze jednoznačně odsoudit ani můj způsob odpovědi. ¨

Ale nemíním to nějak šíleně obhajovat.

Pokoj



]


Ha, ctyri prispevky a vsechny (Skóre: 1)
Vložil: demagog v Pondělí, 15. leden 2007 @ 22:41:28 CET
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog) http://www.bohu-a.svetu.cz/
od demagoga:-0
Neodpustim si jeste paty, i kdyz spise nez na tuto serii clanku bych reagoval na novou anketni otazku a tim vlastne i na druhou vlnu clancich o charismaticich.

Mozna bychom se nemeli divat na to, kdo je ci neni charismatik, mozna bychom se nemeli tolik markovat a oznacovat se nejruznejsimi cejchy. Spise bychom si meli klast otazku> Co je na tom ci onomuceni nebezpecneho?

Mozna bychom se pak mohli podivit, ze ten, koho povazujeme napr. za charismatika, to muze videt stejne.

Nerikejme si, jsi takovy a makovy, nehledejme oznaceni, ktere muzeme prilepit druhemu na krk. Pamatujme, ze jsme Jedno v Kristu. V Korintu se krestane znackovali jmenama misionaru a apostolu, my se znackujeme nazvy denonimaci a cirkvi. Jsme Jedno v Kristu, jsme udy Jednoho Tela.

Neznackujme osoby, ale zkusme se divat na uceni. Oddelit nazory krestana od uceni, ktere zastava. Neodsuzovat druheho za jeho nazor. Ale naopak, snazit se mu vysvetlit, co na danem nazoru vidime za nebezpecne a kam toto nebezpeci muze vest. Nepovysujme se vzajemne jeden nad druheho. Nekritizujme sve osobnosti, ale sve nazory.

A naopak. Budme pripraveni kritiku vyslechnout, zamyslet se nad ni, ptat se Pana Jezise, s pomoci Ducha hledat v Pismu, najit odvahu uznat svuj omyl a opustit jej.




Asi poruším tradici (Skóre: 1)
Vložil: jirikrupa v Úterý, 16. leden 2007 @ 09:40:54 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.joelnet.cz
Má tradice je, že se neúčastním slz a ani perel zlatých.

Ale tento text myslím vyjadřuje základní Boží vůli pro nás.¨

Je defacto Božím slovem do církve v každém jejím místě.

(my písmáci tam najdeme, "ale ještě" či "ale pozor", přesto tam vidím důležitou Boží vůli pro naše životy)

Proto uvažuji, že by stálo za to jej ocenit "Zlatou slzou", byť mám k tomuto ocenění, respektive jeho výsledkům mnohdy výhrady.


Ps: Ta první část článku...hlasovat dle anketní otázky, která tam teď je..podle mne to moc nejde ...možná vidíte, jaký to má smysl, ale já jsem to neprohlédl zatím, nechápu to, k čemu vede? Připadne mi, že otázka se neptá na odpověď stejného druhu. Ale je to jen můj názor, třeba to chápete a má to smysl, který nevidím.

Ahoj


]


Re: Je špatné být charismatikem ? ... aneb whatś wrong? IV - Charismatici v ČR (Skóre: 1)
Vložil: Manciny v Úterý, 16. leden 2007 @ 10:08:54 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Je otázka, co vše se již dá považovat za "charismatické křesťanství". Spousta věřících věří v sílu modlitby a reálné Boží působení v osobním životě aniž by se považovali za charizmatiky. Stále více se do sborů a kostelů dostávají "charizmatické" písně a křesťané se scházejí v bytech i mimo bohoslužby a to i v tradičních církvích, kde se lidé znají. Hranice se dosti rychle stírají. Já osobně jsem pro co nejvolnější a nejširší použití tohoto pojmu (nevnímám ho pejorativně, čistě neutrálně). Toto rozvolnění mohu pozorovat v Katolické CHO. Na konference jezdí lidé, kteří jsou jinak "běžní" katolíci a na druhou stranu vedoucí obnovy se poklidně účastní běžné mše aniž by tam halekali nebo jinak rušili. Jsem přesvědčen, že tento trend bude probíhat napříč všemi denominacemi a že se všechny tak trochu charizmaticky "nakazí". To je ostatně smysl obnovy.



Re: Je špatné být charismatikem ? ... aneb whatś wrong? IV - Charismatici v ČR (Skóre: 1)
Vložil: jirikrupa v Úterý, 16. leden 2007 @ 11:04:53 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.joelnet.cz
O tom, co je to "charismatické", respektive jak mu (tomu slovu) rozumíme a co je dobré do něj vkládat a co ne. O tom mluvím v tomto pásmu.Toto navrhuji.

Tady je to téma, které se velmi omýlá a je na to spousta článků. Je vlastně i v mottu založení úvodu Granosalis...(teď to tam nemůžu najít, ale dlouho tam vyselo něco jako "jsou charisamtici vlci hltaví?" (jestli se nepletu))

Já vidím, že v tom pojmu je guláš, a proto o tom píšu ty články.

Navíc navozuji diskuzi o učení, reaguji na kritiku a každý si může udělat sám obrázek, jak to probíhá.

A může vážit argumenty, důkazy, cedit fakta a dojmy. Když se toho dotkne Duch Svatý, může u toho dokonce jednat i sám Bůh. Proč by ne, když se zabýváme jeho slovem a jeho vůlí.

A k tomu to směřuje konkrétně. K jeho vůli v našem životě a v životě církve. To by mělo po nějaké době , pokud to někomu ještě není patrno, z mého pásma vyvstat.

Pokoj


]


Ještě dotaz? (Skóre: 1)
Vložil: jirikrupa v Úterý, 16. leden 2007 @ 11:09:16 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.joelnet.cz
Vzhledem k rámci naší debaty:

Jaké nejvolnější a nejšírší použití toho pojmu?


]


Charismatici v Krnově - rok 1996 (Skóre: 1)
Vložil: daggie v Úterý, 16. leden 2007 @ 14:55:02 CET
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
milý jiri krupo,
nebyl jsi na jaře 1996 v Krnově na konferenci Vinice s Rickem Olmsteadem? Pokud ano, tak by mě zajímal by mě tvůj dnešní postoj k jejich službě a využití charismat v ní. Předem děkuji za odpověď.
daggie



Re: Charismatici v Krnově - rok 1996 (Skóre: 1)
Vložil: jirikrupa v Úterý, 16. leden 2007 @ 21:44:17 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.joelnet.cz
Našel jsem tuto otázku nejdříve v soukromých zprávách a tam na ni odpověděl, teď sem už tedy neodpovídám..ale jestli to máš, klidně to sem můžeš dát , jestli to považuješ za vhodné či nutné.


]


Re: Charismatici v Krnově - rok 1996 (Skóre: 1)
Vložil: Libby v Středa, 17. leden 2007 @ 05:11:13 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
V Krnove a jeste nekde tam blizko zalozil sbory nas australsky "charismatik" Steve Ryder, ktery v Cesku v letech 1991-1992 (asi) delal velka uzdravovaci setkani. Mel sebou mimo jine, jednoho cechoaustralana, ktery mu prekladal jeho projevy-kazani. Ryderuv church byl prvni, ktery jsem navstevovala nez se rozpadl z duvodu chybujiciho pastora (nebudu jmenovat). V Queenslandu stale funguje S.Rydera "Reach out for Christ", ktery zalozil. Nevim co dnes S.R. kaze, ale po roce 1992 se z neho stal spis "velky carodej"(styl Benny Hinna) nez velky kazatel.


]


Re: Je špatné být charismatikem ? ... aneb whatś wrong? IV - Charismatici v ČR (Skóre: 1)
Vložil: Krytyk v Úterý, 16. leden 2007 @ 20:53:31 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Částečná immobilita muskulatury, prýštící z pasivity příslušného cerebroorálního centra vede k souhrnu nepříznivých okolností pro jedince přímo fatálních a zbavených veškerých chloupků a jiného porostu.



Stránka vygenerována za: 0.31 sekundy