Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 234, komentářů celkem: 429550, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 429 návštěvník(ů)
a 4 uživatel(ů) online:

Willy
gregorios777
ivanp
rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116468713
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Společenství protestantských církví v Evropě odmítlo EBF přidružené členství
Vloženo Úterý, 09. říjen 2007 @ 14:34:56 CEST Vložil: gojim

Ekumenismus poslal Nepřihlášený

Evropští baptisté jsou zklamáni: Společenství protestantských církví v Evropě – známé též pod názvem Leuenbergské společenství reformačních církví – striktně vyžaduje společenství církví.


Evropská baptistická federace (EBF) lituje, že jí byla odepřena užší spolupráce s ostatními evropskými protestantskými církvemi. Společenství protestantských církví v Evropě (CPCE) nedávno odmítlo udělit EBF přidružené členství. Na zasedání Výkonné rady EBF 25. září v Budapešti vyjádřil Tony Peck, generální tajemník EBF, zklamání nad tímto rozhodnutím.


Obě tyto zastřešující organizace se měly v průběhu několika příštích let navzájem lépe poznávat. Plné členství v CPCE není pro baptisty přijatelné, neboť nejsou ochotni zmírnit své vlastní pochopení křtu. Baptisté praktikují křest věřících a na křest nemluvňat běžně praktikovaný v členských církvích CPCE pohlížejí jako na nebiblický. Tony Peck dodává, že baptisté také nemohou přijmout svátostný charakter křtu, tak jak to chápou členské církve CPCE. Již před rokem Tony Peck poznamenal, že baptisté nejsou ochotni stát se přidruženými členy "za každou cenu". Společně uzavřený dokument z roku 2004 "Začátek křestanského života a podstata církve - výsledek dialogu mezi EBF a CPCE" klade baptistům otázku, zda jsou ochotni "vyhnout se překřtívání, když přijímají za člena věřícího pocházejícího z členských církví CPCE praktikujících křest nemluvňat". Tony Peck pohlíží na tento dokument pozitivně, neboť reflektuje skutečnost, že baptisté vedou dialog s ostatními evropskými protestanty. Baptisté by ochotně pokračovali v tomto dialogu jako přidružení členové CPCE.

Nicméně Rada CPCE na nedávném setkání v Bruselu odmítlo žádost baptistů z formálních důvodů. Prof. Dr. Martin Friedrich, studijní tajemník CPCE, v rozhovoru s Evropskou baptistickou tiskovou službou uvedl: "Rada považuje za podstatné, že CPCE je v církevním společenstvím v teologickém slova smyslu, nikoliv pouhou federací, aliancí nebo konferencí." Proto se zdráhá vytvořit status přidruženého členství. Nicméně Rada vyjadřuje naději, že další dialog mezi baptistickými jednotami a členskými církvemi CPCE se bude odehrávat na regionálních a národních úrovních. Jelikož Rada CPCE má zájem o prohloubení svých kontaktů s baptisty, zamýšlí uspořádat budoucí vztahy "jako by byli přidruženými členy". Baptisté proto budou zváni k teologickým rozhovorům a větším konferencím. Prof. Friedrich také chce společně s reprezentací EBF zhodnotit dosavadní rozhovory a reakce na uzavřený dokument a výsledky představit na příštím zasedání Rady CPCE v roce 2008.

Tony Peck zůstává kritický ohledně této formy spolupráce. EBF dává přednost uspořádání svých ekumenických kontaktů prostřednictvím Konference evropských církví (CEC).

CPCE je zastřešující organizací, která reprezentuje 105 protestantských církví "sdílejících kazatelnu a stůl Večeře Páně" (z českých církví: Církev bratrská, Církev československá husitská, Českobratrská církev evangelická a Slezská církev evangelická a.v.). Byla založena dokumentem "Leuenbergská konkordie", podepsaným poblíž Basileje v roce 1973. EBF sestává z 54 národních baptistických jednot a organizací s přibližně 800.000 pokřtěných členů.

Podle tiskové zprávy Evropské baptistické federace zpracoval Petr Hlaváček

Převzato z
www.baptist.cz

Podobná témata

Žhavá témata

"Společenství protestantských církví v Evropě odmítlo EBF přidružené členství" | Přihlásit/Vytvořit účet | 8 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Společenství protestantských církví v Evropě odmítlo EBF přidružené členství (Skóre: 1)
Vložil: Olin v Úterý, 09. říjen 2007 @ 15:02:56 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tady máte doklad, jak dalece jsou baptisti protestanti. Jestlipak by Leuenberské společenství přijalo Apoštolskou církev? Nebo KS?
Jestlipak by AC nebo KS vůbec napadlo o to usilovat?

Co, Hynku, Jarmilo, Pastýři???

Olin



Re: Re: Společenství protestantských církví v Evropě odmítlo EBF přidružené členství (Skóre: 1)
Vložil: PH (hlavacek.petr@seznam.cz) v Úterý, 09. říjen 2007 @ 15:50:59 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
V každé evropské zemi je vztah mezi baptisty a ostatními protestanty trochu jiný. Většinou záleží na postoji té které velké protestantské církve. Asi nejsvízelnější je to tam, kde jsou určití protestanti v absolutní většině (severské země). Jiné je to tam, kde jsou i ti "velcí" v menšině.

V Itálii například baptisté uzavřeli dohodu o dosti úzké spolupráci s církevní unií valdenských a metodistů, kteří jsou členy CPCE. Představitelům CPCE se tato forma spolupráce nelíbí, ale to je asi to všechno, co mohou v té věci dělat - viz http://notabene.granosalis.cz/modules.php?name=News&file=article&sid=223

V Česku je BJB spolu s dalšími malými evangelickými denominacemi (které jsou členy ERC) a s Českobratrskou církví evangelickou členkou Sdružení evangelických církví. Jak toto Sdružení aktuálně funguje, nevím.


]


Re: Re: Re: Společenství protestantských církví v Evropě odmítlo EBF přidružené člens (Skóre: 1)
Vložil: Olin v Úterý, 09. říjen 2007 @ 17:06:16 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Děkuji za informaci.

Podle mě je signifikantní pro to, jak chápat protestantské církve, zejména situace v zemích, kde existuje hluboká protestantská tradice. ne tedy Itálie nebo Francie, ale Británie nebo Dánsko. Četl jsem nedávno nějakou brožurku o působení nějakého baptistického kazatele ve Švédsku a Finsku. Bylo to svědectví snad předválečné, a jasně z něj vyplývalo, jaká propast leží principiálně mezi protestantismem a baptismem. Tato propast je dnes do značné míry překlenuta, ale to je až ovoce ekumenického hnutí přibližně od 60. let. (cvoci by řekli - smíření baptistů s protestanty je ovocem "rekatolizace" -tak totiž chápou ekumenismus).

Poněkud jiný obsah má slovo "evangelický", i když se s "protestantským" čáetečně kryje. Při používání označení "evangelické církve" musíme však klást ještě větší důraz na ekumenické cítění, neboť žádná církev není "evangelická", pokud se považuje za výlučnou, pokud neuznává za evangelické všechny ostatní církve s velmi příbuznou teologií o spasení, a s kompatibilní teologií o církvi a autoritě.

Každopádně tato slova nevytvářejí žádné definované "šuplíky", ale spíš předávají srozumitelnou informaci.
Proto je taky možné považovat za protestantské snad všechny západní nekatolické církve, ale to je smysluplné pouze v těch situacích, kdy jde o záležitosti, v nichž rozdíly a rozpory mezi těmito církvemi zanikají, a vymezují se vůči vnějšímu světu, nebo vůči katolicismu.

V diskusích uvnitř křesťanské komunity doporučuji spíše historické hledisko, kdy protestanti jsou chápáni jako příslušníci církví z prostředí reformace vzešlých, nikoli pak církví a hnutí, které do protestantského světa přinesly různé další - protestanty odmítnuté - "reformace". Animozity výše naznačené jsou pro rozumné "názvosloví" vodítkem.

Závěrem: kdyby byli ctihodné protestantské církve přesvědčeny o "protestantismu" letničních, zpívalo by Leuenburské společenství sborem: "Málo nás, málo nás, pojď Bubiku mezi nás!"

Olin


]


Re: Re: Re: Re: Společenství protestantských církví v Evropě odmítlo EBF přidružené č (Skóre: 1)
Vložil: PH (hlavacek.petr@seznam.cz) v Úterý, 09. říjen 2007 @ 18:26:38 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Budu reagovat několika poněkud nesouvislými glosami.

Zda jsou baptisté protestanty se vedla debata mezi českými baptisty v první čtvrtině 20. století. Vycházela ze zkušeností se vztahem tehdejších českých evangelíků reformovaných a luterských k baptistům. Ty zkušenosti byly negativní i pozitivní. Obecně se dá říci, že časem začaly převažovat ty pozitivní. V českém baptismu tehdy převládlo stanovisko, že baptisté jsou protestanty (arci zvláštního ražení, doc. Petr Macek dnes hovoří o "alternativním evangelictví"). Nejvýraznější představitel opačného stanoviska, totiž že důležitější identitou baptismu je nonkonformismus, Norbert Čapek nakonec skončil u unitářů (vlastně založil české unitáře).

Byly (a namnoze ještě jsou) i jiné západní nekatolické skupiny, které nestály o to, aby byly přiřazovány k protestantům. Například "darbysté" u kterých převládlo exkluzivistické sebepojetí. Dnešní Křesťanské sbory oscilují mezi doznívajícím exkluzivismem a postupnou otevřeností k ostatním nekatolíkům (baptisty asi vnímají nejblíže).

Jak je to se sebepochopením a sebevymezením vzhledem k protestantismu (či evangelictví) u Apoštolské církve či Křesťanských společenství, bych se rád dozvěděl více.

Do diskuse o protestantismu v poslední době přibyl diskurs o evangelikalismu. A i čeští baptisté diskutují, zda jsou či nejsou evangelikály (i když asi jde spíše o to, zda být či nebýt kolektivním členem občanského sdružení ČEA).

Nevím, jestli probíhají nějaké teologické rozhovory mezi Leuenbergským společenstvím církví a letničními. Každopádně by troskotalo na otázce křtu jako u baptistů a možná i v něčem dalším.

Český překlad Leuenbergské konkordie viz http://www.leuenberg.eu/side.php?news_id=792&part_id=0&navi=1 nebo http://coena.edunix.cz/teologie/LK.doc


]


Re: Re: Re: Re: Re: Společenství protestantských církví v Evropě odmítlo EBF přidruže (Skóre: 1)
Vložil: Olin v Středa, 10. říjen 2007 @ 01:16:15 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nazdar!
Za Apoštolskou církev nemohu mluvit, ale osobně si myslím, že pokud letniční jsou taky protestanti, tak pak už snad každej. Anebo nikdy žádní letniční neëxistovali. Nebo nevím, jak tomu mám rozumět. Vzhledem k tomu, že pamatuji dobu, kdy letniční odmítali jakoukoli organizaci, a kdy být označen za letničního např. v CB znamenalo okamžité utrum a skoro policejní dozor...
Kdo se mi může divit?
Nejde ale o osobní zkušenosti, které často zkreslují,  ale o jistou, byť povrchní, znalost církevních dějin 20.stol. Naskýtá se otázka: 1/ kdy a jak se letniční proměnili v protestanty?   a 2/ vědí o tom protestanti?
Pokud je možno - tak hledání podobného střechového pojmu vnímám jako důsledek ekumenického smíření. - pokud tedy k němu mezi těmito entitami vůbec došlo!

Za KS mohu mluvit jako jeho řadový člen - tedy soukromě. 
U nás žádná taková diskuse neproběhla a asi nebyla dosud potřeba. Nejsme letniční, ale charismatici, což je entita procházející všemi známými církvemi, včetně tradičních protestantů. Protože tato denominace vznikla z uprchlíků z rozličných církví a dále z lidí obrácených k Bohu z ulice, pak je nasnadě, že žádná užší identita, než "křesťanská" se nehledá. Když se podíváš do základního dokumentu, zjistíš, že - patrně zcela přirozeně - nepoužívá jinou terminologii než "církev" a "křesťané". 
Najdeš tam základní definici, pak "základní hodnoty", a pak vyjádření víry dosti podrobné - což je v podstatě přejatý text lausannského prohlášení - a nevím, že by tam bylo něco, čím bychom se výslovně hlásili k protestantismu. 
Komparativně by se dalo snadno ověřit, že se patrně shodujeme s většinou světových evangelikálů a charismatiků - jak v jednotlivých důrazech, tak v tom, že se považujeme za součást světové církve bez ambice jakkoli ji úžeji  vymezovati. 
Z pozorování praxe bys mohl dojít regulerně k závěru, že KS obvykle (obvykle!) spolupracuje s těmi církvemi, které jsou pro to připraveny. Na druhé straně KS evidentně a opakovaně vyjádřily svou nechuť k standardním ekumenickým institucím, jako je ERC. Členství třeba v Leuenberském společenství by nikdo nenavrhl ani z legrace. Charta oecumenica,  o které se tu nedávno diskutovalo, vedení církve nezajímá a vesměs se jim přímo nelíbí. Vedoucí daleko raději spolupracují s těmi, komu jde přímo o spasení lidí, bez nějakých "politických" organizací. Myslím, že to vůbec není odmítavým postojem k denominacím, ale prostou nechutí našich kazatelů někde schůzovat a potit ze sebe nějaké dokumenty.

Tolik asi k vznesené otázce.

Olin  


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Společenství protestantských církví v Evropě odmítlo EBF přid (Skóre: 1)
Vložil: PH (hlavacek.petr@seznam.cz) v Středa, 10. říjen 2007 @ 19:08:53 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zdravím a děkuji za odpověď zdá se poučenou a pro mě osobně dosti poučnou.

Petr Hlaváček


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Společenství protestantských církví v Evropě odmítlo EBF přid (Skóre: 1)
Vložil: jarda2007 v Čtvrtek, 11. říjen 2007 @ 09:31:07 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)

Díky Oline za velmi zajímavou reflexi své církve. Je vidět že žiješ více praxí nežli teorií.

Zajímalo by mě, jak vidíš budoucnost KS?

Uprchlíci z jiných církví asi budou vždy, ale může u vás existovat nějaká kontinuita, když de fakto žádné učení o církvi nemáte? Asi by Ti neměla vadit představa, že tak jak jste jako KS před pár lety vznikly, tak také za pár let můžete i zaniknout?

jarda


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Společenství protestantských církví v Evropě odmítlo EBF (Skóre: 1)
Vložil: Olin v Čtvrtek, 11. říjen 2007 @ 11:55:31 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
1 000 000 000!

Náš zakladatel a první senior D.D. předpokládal, že po jeho odchodu KS možná zaniknou,. a veřejně o tom mluvil. Zatím se tak nestalo, ani to na to nevypadá, ale nelze vyloučit do budoucna. Budoucnost naší denominace vidím poměrně temně, protože - ačkoli v radě jsou fajn lidi - nikdo nemá vizi, nikdo neví, co dál, a pokud ano, nikdo to neumí komunikovat. Anebo pokud ano, tak chce něco, co nechtějí ostatní.KS jažtakž fungují a společenství nechce změnu. A to přesto, že od svých původních záměrů jsme velmi daleko. Myslím si, že ta nechuť ke změnám souvisí jednak s naším stárnutím, a jednak je to projev duševního zdraví - aniž si to lidi uvědomují, nechtějí nic měnit z pudu sebezáchovy. Změna by totiž pravděpodobně byla k horšímu.
Hlavní problém ve shrnutí: KS chybí lidské zdroje.

Máš ale mylný dojem, že učení o církvi nemáme. Učení o církvi je lehce rozeznatelné a snadno pochopitelné: církev spočívá na místních sborech, a ty sestávají z lidí, kteří v Krista osobně uvěřili. Všechno ostatní - jako denominace, paracírkevní společnosti, servisní organizace, misijní základny,  apod. má být flexibilní nástavba která usnadňuje nebo umožňuje sborům pracovat na poli, na které je Bůh poslal.

Proto taky nevidím budoucnost KS úplně černě - budoucnost spočívá na silných sborech, které porostou zbožností i počtem a budou umět předat to jiným sborům nebo jednotlivcům. Pokud to budou umět předat sborům KS, poroste celá denominace nebo její část. Pokud ty sbory budou lákavé pro jednostlivce, poroste KS jako na počátku z nespokojenců v jiných denominacích.
Těžko ale předjímat, zda něco z toho v dohledné době nastane.

Církev je tak životaschopný organismus, že dokáže 50 let jenom stagnovat a přežívat, a pak najednou zahořet Boží láskou a silou.

Olin 



]


Stránka vygenerována za: 0.24 sekundy