Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marek.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16654, komentáře < 7 dní: 170, komentářů celkem: 429696, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 570 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116584231
přístupů od 17. 10. 2001

Nebezpečná učení: Ekumenická past
Vloženo Úterý, 30. říjen 2007 @ 18:11:27 CET Vložil: gojim

Ekumenismus poslal Nepřihlášený

Už podruhé v průběhu sedmi let vydala římskokatolická církev dokument týkající se jejího sebepochopení. V obou se deklaruje jako „jediná církev Kristova“. Tím nevypovídá pouze o sobě, ale i o jiných. A to zcela degradujícím způsobem: Ti, kteří se nepodřizují autoritě katolických biskupů, nejsou církví Kristovou!

Křesťané stojící mimo organizační struktury katolické církve jsou tak poníženi na náboženskou společnost či takzvanou „církev jiného typu“. Ujišťování katolických představitelů, že i zde působí Kristus, je jen pokusem uchlácholit je. Kristus samozřejmě působí kdekoli. Podle Apoštolského vyznání víry sestoupil i do pekel. Ale doma zde není. Napětí v ekumeně přitom vyvolává právě skutečnost, že by v jedné církvi doma být měl a v jiné nikoli.

Toto sebepochopení římskokatolické církve není ničím novým. „Bohovědný slovník“ (Česká katolická charita, 1963) definuje církev takto: „Ačkoli se rozličné společnosti křesťanské zovou církvemi, přece jenom jediná může být pravá církev Kristova. Neboť Kristus založil svou Církev (nikoli církve) a jí přislíbil, že brány pekelné ji nepřemohou. A to platí jedině o církvi Římskokatolické.“ Katolická strana často vyjadřuje podiv nad tím, proč se evangelíci oněm vatikánským dokumentům diví, že se takto exkluzivně přece římskokatolická církev vnímala vždycky. Ano, ale její oficiální stanoviska byla po desetiletí překrývána ujišťováním, že po 2. Vatikánském koncilu nastala jiná doba a nekatolíci mají vycházet z aktuálních, nikoli historických postojů.

Dva dokumenty s týmiž důrazy naznačují, že jde o nový trend. Co bylo v době, kdy římskokatolická církev vstupovala na ekumenickou scénu, takticky odsunuto do pozadí (m.j. tezí, že se budeme věnovat tomu, co nás spojuje, nikoli rozděluje), se v situaci, kdy se zde stala hlavní figurou, opět vrací do hry. Oprášením katolické exkluzivity jsou ostatní církve postaveny do nezáviděníhodné situace: Buď katolické sebepochopení akceptují nebo ekumenu zablokuji. V prvním případě zneváží samy sebe. V druhém případě uslyší, že nejednají ve shodě s Písmem, že Kristus vybízí své učedníky, aby „všichni byli jedno“. Ekumena se stala pod taktovkou římskokatolické církve pastí. Evangelíci, mezi nimiž se kdysi zrodila, se stali vězni svých vlastních ideálů.

Chtějí-li si představitelé evangelických církví, Reformovaného a Luterského svazu i Světové rady církví uchovat svou tvář, musí podmínit pokračování ekumenického dialogu rovností zúčastněných stran. Ne pouze nějakou sociologickou, ale teologickou. Nelze volat, aby „všichni byli jedno“ a pro sebe si nárokovat exkluzivitu. Poctivě usilovat o jednotu předpokládá vidět všechny, s nimiž o ni usiluji, jako autentickou součást církve Kristovy. Na posuny, k nímž v římskokatolické církvi dochází, je třeba reagovat a přehodnotit dosavadní ekumenickou strategii. Nestačí radovat se z toho, co nás spojuje. Je nezbytné začít odstraňovat to, co nás rozděluje! Vydávání se římskokatolické církve za jedinou církev Kristovu nás rozděluje zcela zásadním způsobem.

Emanuel Vejnar, farář ČCE


Podobná témata

Katolicismus

"Ekumenická past" | Přihlásit/Vytvořit účet | 10 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Ekumenická past (Skóre: 1)
Vložil: Gojim (gojim@zoznam.sk) v Úterý, 30. říjen 2007 @ 18:15:45 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)

Poetický pokus o příspěvek k jednotě církve poslední doby






Re: Ekumenická past (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Úterý, 30. říjen 2007 @ 20:26:20 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
"Chtějí-li si představitelé evangelických církví, Reformovaného a Luterského svazu i Světové rady církví uchovat svou tvář, musí podmínit pokračování ekumenického dialogu rovností zúčastněných stran. Ne pouze nějakou sociologickou, ale teologickou. Nelze volat, aby „všichni byli jedno“ a pro sebe si nárokovat exkluzivitu."

Ale bratře faráři, nejde vůbec o nic nového! A navíc, vždyť přátelé katolíci nám taktéž tuto možnost a exkluzivitu vřele a otevřeně nabízejí! Stačí jen přijmout římského biskupa jako svoji hlavu. Vždyť na katolickém dvoře se pro nás nějaké to místečko také najde:

"Jediná Kristova církev …“ je ta, kterou „po svém zmrtvýchvstání náš Spasitel odevzdal Petrovi jako pastýři, jemu a ostatním apoštolům ji svěřil, aby ji šířili a řídili … Tato církev, ustavená a uspořádaná na zemi jako společnost, subsistuje (… uskutečňuje se) v katolické církvi a je řízena Petrovým nástupcem a biskupy ve společenství s ním.“ Dekret 2. vatikánského koncilu o ekumenismu objasňuje: „Jedině prostřednictvím katolické církve, která je všeobecným nástrojem spásy, je dosažitelná plnost všech prostředků spásy. Věříme totiž, že jedině apoštolskému sboru, jemuž stojí v čele Petr, svěřil Pán všechno bohatství Nového zákona, aby ustavil jedno Kristovo tělo na zemi, k němuž se potřebují plně přivtělit všichni, kdo už patří nějakým způsobem k Božímu lidu.(KKC paragraf 816)

Až se stanete katolíkem, také budete mít privilegium nároku exkluzivity.

Pastýř



Re: Re: Ekumenická past (Skóre: 1)
Vložil: bartonec v Středa, 31. říjen 2007 @ 06:56:59 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pastýři,
chtěl bych se tě zeptat , zda věříš, že katoličtí křesťané jsou bratři (bez ohledu na hierarchie, biskupy, Řím aj.). Je pro Tebe bratrem prostý katolík, nebo duchovní, který tvrdí, že miluje Krista a žije podle Toho ? Je to pro Tebe bratr, nebo zastáváš názor Gojima, že se jedná o lidi, kteří s křesťanstvím nemají nic společného. Skutečně mě zajímá Tvůj názor, a předem Ti za něj děkuji.
bratr Tomáš



]


Re: Re: Re: Ekumenická past (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec v Středa, 31. říjen 2007 @ 08:28:29 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Já vím, mě se nikdo neptal, ale odpovím ti, protože to je veřejná diskuze.

  Bratři, to jsou lidi, kteří mají společného otce nebo společnou matku, nebo ještě lépe, obojí.

  S naprostou většinou katolíků nemáme společnou matku. Ať už jde o Matku v podobě "Matky Církve" či "Královny nebes", nebo o Matku v podobě politické organizace se sídlem v římě. Takže tady to bratrství nenajdeme.

  Tak zkusíme společného otce, třeba by to šlo tam. A tady je odpověď jednoduchá: Každý, kdo se narodil z Boha, přijal moc stát se Božím dítětem, má věčný život, nepřijde na soud, je bratr a sestra. Ať si o tom myslí cokoliv. Má stejného Otce.

  V tomhle je s katolíky ale trochu jiná situace. Do Boží rodiny se dá dostat jediným způsobem - narodit se znovu z Boha. Naším Otcem je pak Bůh. Katolíkem se ale člověk stává nezávisle na tomhle narození z Boha - je tedy velké množství katolíků, kteří nejsou bratři lidí narozených z Boha, z jednoho jednoduchého důvodu - nemají ani stejného otce, ani stejnou matku.
 
  Ještě by se to dalo říci: Každý katolický křesťan (Kristovec, člověk, jehož Pánem a majitelem života je Ježíš Kristus) je bratrem (sestrou) každého jiného křesťana.

  Takovým dobrým příkladem mohu být já. Odmala jsem katolík. Ale nebyl jsem bratrem křesťanů. Když mi bylo 22 let, narodil jsem se znovu z Boha. A teď jsem bratrem křesťanů, protože máme stejného otce. Jsem tedy i bratrem Pastýře (a myslím, že by to mohl uznat)


]


Re: Re: Re: Re: Ekumenická past (Skóre: 1)
Vložil: bartonec v Středa, 31. říjen 2007 @ 09:06:31 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Vím o čem mluvíš, do svých 16 let jsem byl katolíkem. Na tu otázku jsem se ptal proto, že tady, okamžitě se člověk zastane upřímných, odevzadných lidí z katolické církve, tak mu tady nasadí masku člověka, který touží natlačit evangelické křesťany do katolické církve.
dekuji za odpověď
Tomáš


]


Re: Re: Re: Re: Re: Ekumenická past (Skóre: 1)
Vložil: aviaf v Středa, 31. říjen 2007 @ 12:55:50 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.ucl.ac.uk/ssees/people/economics-and-business-staff-folder/tomas-cvrcek
Ja jsem sice rovnez nebyl tazan, ale taky klidne odpovim: jo, ja uprimny katoliky za bratry povazuju. Tenhle clanek a cela ta diskuse kolem nej (nejen tady na Granu) ovsem spociva presne v opacny otazce: povazujou za bratry oni nas? A tam je podle me situace takova, ze mnoho obycejnych ktaoliku nas za bratry ve vsem sobe rovne povazuje a pak je tu samozrejme vysokej klerus, mezi nimiz se najde mnoho tech, kteri stale jedou ve stranicke linii, stare uz vice nez jedno stoleti.

Uprimne, mne muze bejt jedno, co nejakej papez, ja jsem protestant a nepostavim se do haptaku, kdykoli si B16 uprdne, ale kdyz uz jsi nadhodil to bratrovani, tak asi je dobry krome A rict i B. (Jak uz jsem napsal, nastesti je i mezi katolikama dost rozumnejch lidi, ktery se taky nepostavej do haptaku pri kazdym podobne exkluzivisticky ladenym prohlaseni papeze, takze tam to bratrske obecenstvi bez problemu muze pokracovat dal).

Aviaf


]


Re: Re: Re: Ekumenická past (Skóre: 1)
Vložil: JirkaB v Středa, 31. říjen 2007 @ 20:15:40 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nejsem Pastýř, ale dovolím si odpověď "bokem". Myslím, že odpověděl dobře nadřazený článek. Písmo praví, že bratr a sestra je ten, kdo poslouchá a činí slovo Pána Ježíše. U Pána nebudou ani katolíci, ani baptisté, evangelíci,.. ale lidé, tedy bratři a sestry, očištění Kristovou krví. Slovní spojení katolický (či jiný) křesťan je dle mého názoru lidský výmysl. Buď patřím Pánu anebo ne. Ke slovu křesťan, kristovec nepatří žádné přívlastky.
Tvrzení kohokoliv, že miluje Krista není potvrzení příslušnosti k Pánu, a tedy ani podmínou bratrství. Je nutno posuzovat po ovoci. Apoštol Pavel i mnozí "církevní" představitelé milovali Boha a jak to dopadlo cestou do Damašku víme. Saule, Saule, proč mne pronásleduješ?
Přesná otázka by asi měla znít: zda člověk "zapsaný" např. v katolické církvi může být bratrem. A tam je odpověď jednoduchá, patří-li Kristu tak je bratrem, sestrou,...
Všichni bratři a sestry spolu s hlavou - Pánem Ježíšem tvoří jedinou pravou Církev. Pravá Církev není tvořena spojením jednolivých "registrovaných" církví, ale spojením lidí pozvaných ke svatbě Beránkově, křesťanů.
PS: osobně se přiznám , že nechápu jak může křesťan zůstávat např. v katolické církvi. Ale pokud si člověka Pán povolal, a nechává jej tam, tak jak já prach bych mohl vůbec posuzovat Jeho rozhodnutí?


]


Re: Re: Re: Re: Ekumenická past (Skóre: 1)
Vložil: Olin v Středa, 31. říjen 2007 @ 20:29:22 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Čau prachu!

A co já, je pochopitelné, že zůstávám v KS, mezi charismatiky? I když se mi nechce zneužívat autoritu?

Tvá odpověď se mi líbí. Ptal se mě před lety jeden ze studentů, který mi chodil na "náboženství", takto moravský echtkatolík, zda mi nevadí (jako pastorovi), že ON je katolík, tedy narozdíl ode mne členem jediné pravé církve. řekl jsem mu, že mi je celkem jedno (jako pastorovi) jaké církve je členem, ale že mě zajímá (jako pastora), ČÍ je katolík. Zda Kristův, nebo ďáblův.
...komu patří jeho život. 
Koukal na to dost vyvaleně, a protože se s námi ani po té ze své katolické vznešenosti neodmítl stýkat, viděl jsem na něm, že si to bere k srdci. 

Víc po katolíkovi já nechci. 

Olin 


]


Re: Re: Re: Re: Re: Ekumenická past (Skóre: 1)
Vložil: JirkaB v Středa, 31. říjen 2007 @ 22:07:55 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
To je přesně ono, je jedno, zda je člověk katolík, baptista, evangelík,... ale jde o to komu patří. A my co, patříme Pánu Ježíši, tvoříme Církev a máme spolu "ekumenu". Raději obecentství, to pojme i našeho Pána. (Slovo ekumena má dnes nejasný obsah.) Prohlášení člověka to nemůže změnit, vždyť kdo má moc nás odtrhnout od milosti Boží?



]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ekumenická past (Skóre: 1)
Vložil: Olin v Středa, 31. říjen 2007 @ 22:44:31 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ekumena je nejasné slovo, protože v církvi zlidovělo. Přesněji je ale Ekumena synonymem tzv. ekumenického hnutí, které za našich dědečků dost pozitivně profouklo separované protestantské církve. Tím se ale toho hnutí taky dost vyhranilo v svých metodách a velké množství uskutečňovaných společenství se již rozvíjelo jinými, neekumenickými, antiautoritářskými cestami. To se týká nás charismatiků obzvlášť. Odtud pak vychází zmiňované tzv. učení o jednotě - které jsme tu společně tak nějak charakterizovali. jsem rád, že si v tom rozumíme, i když jsi asi z úplně jiného "rybníka".

Olin


]


Stránka vygenerována za: 0.21 sekundy