Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marek.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16654, komentáře < 7 dní: 166, komentářů celkem: 429692, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 552 návštěvník(ů)
a 4 uživatel(ů) online:

Frantisek100
oko
martino
rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116577780
přístupů od 17. 10. 2001

Podobenství: O pokušení
Vloženo Pondělí, 04. únor 2008 @ 19:29:34 CET Vložil: Bolek

Kázání poslal karels

Úvaha se bude odvíjet od následujícího biblického textu:

„I řekl Hospodin Bůh: ‚Teď je člověk jako jeden z nás, zná dobré i zlé. Nepřipustím, aby vztáhl ruku po stromu života, jedl a byl živ navěky.‘“ (Genesis 3:22)

Už jsem na téma tohoto biblického textu něco napsal. Pro připomenutí, výše zmíněný biblický text se dá přeložit i jinak, než jak jej máme přeložený v ekumenickém překladu Bible, nebo v kralickém překladu.

„I řekl Hospodin Bůh: ‚Člověk byl jako jeden z nás, znajíc dobré i zlé.‘“ (Genesis 3:22) Rozdíl mezi naším tradičním překladem uvedeným v našich Biblích je jasný; zatímco podle našeho překladu Bible se člověk stává tím, kdo je jako Bůh, v překladu, který jsem uvedl výše – člověk byl jako Bůh – tehdy před pojezením zapovězeného ovoce byl člověk jako Bůh, tedy ještě před hříchem byl člověk jako Bůh... (sic)



Nejdříve vysvětlím, proč je možné biblický text interpretovat takto odlišně. Vysvětlení se nám dostane díky hebrejštině. Ve větě: „Teď je člověk jako jeden z nás“, nebo: „Člověk byl jako jeden z nás“, je hebrejské sloveso היה [haja], které má význam: stát se, být atd הן האדם היה כאחד ממנו [hen haadam haja keachad mimenu]. Obě možnosti překladu hebrejského slovesa היה [haja], jsou zcela rovnocenné.

Hebrejské sloveso היה [haja] se skutečně dá přeložit buď jako stát se, nebo jako být – obojí v minulém čase, neboť sloveso היה [haja] je v perfektu. To, že se dá věta z 1. knihy Mojžíšovy, z knihy Genesis přeložit jako „I řekl Hospodin Bůh: ‚Člověk byl jako jeden z nás, znajíc dobré i zlé.‘“ – uvedená myšlenka je myšlenkkou Jacquese Doukhana, který je profesorem hebrejštiny a Starého zákona na americké universitě.


Jaký dopad by měl pro nás tento alternativní překlad?

Člověk byl jako Bůh, tehdy ještě před hříchem. Hřích nemohl uvést člověka k tomu, aby byl jako Bůh. Člověk byl jako Bůh před pádem do hříchu, tehdy byl jako Bůh – ještě před pojezením ze zapovězeného ovoce. V tomto případě se jeví v nových souvislostech klam hada. Co se snaží had namluvit prvním lidem?

„Had ženu ujišťoval: ‚Nikoli, nepropadnete smrti. Bůh však ví, že v den, kdy z něho pojíte, otevřou se vám oči a budete jako Bůh znát dobré i zlé.‘“ (Genesis 3:4–5) Člověk byl stvořený k Božímu obrazu a Boží podobě. (Genesis 1:26) – znamená to, že dovedl rozlišovat dobré od zlého ještě před pádem do hříchu! Potom se ale hadova lež obnažuje více než jasně! Had člověka balamutí tím, co už člověk vlastně má! V tom spočívá ona prolhanost hada.

Bezesporu je to jeden z nejobtížnějších a nejzáhadnějších textů v Bibli. Ponaučení, které chci předat je: Pokušitel za námi přichází a nabízí nám to, co už dávno máme a čím jsme. Podle výše řečeného Adam s Evaou byli jako Bůh, přesto za nimi pokušitel přichází s tím, že budou jako Bůh... Za Pánem Ježíšem stejně tak satan přichází s tím, je-li Božím Synem a my víme a vyznáváme, že Božím Synem byl... a nyní je po pravici Boha Otce... 


V evangeliu podle Matouše je řečeno:

„Vy jste sůl země; jestliže však sůl pozbude chuti, čím bude osolena? K ničemu již není, než aby se vyhodila ven a lidé po ní šlapali. Vy jste světlo světa. Nemůže zůstat skryto město ležící na hoře.“ (Matouš 5:13–14) Pokušitel přichází a možná nám argumentuje: „Abyste byli solí země, musíte udělat ještě tady to a tamto, abyste byli světlem světa, tak ještě musíte…“

Ne! My jsme solí země a světlem světa, k tomu nám stačí Ježíšovo slovo řečené v evangeliu.


Vzpomínám si na jednu svojí známou; té bránilo stát se křesťankou: „Já nejsem ještě dost dobrá, abych se stala věřícím křesťanem.“ Což vidím jako stále stejný klam a iluze – je potřeba stát na Božím slově a důvěřovat Božím zaslíbením. My jsme solí země, světlem světa – teď a tady – ne někdy v minulosti prvotní církev, ne někdy v budoucnu oslavená církev při druhém příchodu Ježíše Krista, ale teď a tady. Amen.






Podobná témata

Kázání

"O pokušení" | Přihlásit/Vytvořit účet | 12 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: O pokušení (Skóre: 1)
Vložil: nula v Úterý, 05. únor 2008 @ 06:28:00 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
--„I řekl Hospodin Bůh: ‚Člověk byl jako jeden z nás, znajíc dobré i zlé.‘“ (Genesis 3:22) Rozdíl mezi naším tradičním překladem uvedeným v našich Biblích je jasný; zatímco podle našeho překladu Bible se člověk stává tím, kdo je jako Bůh, v překladu, který jsem uvedl výše – člověk byl jako Bůh – tehdy před pojezením zapovězeného ovoce byl člověk jako Bůh, tedy ještě před hříchem byl člověk jako Bůh... (sic) --

Z textu je  patrné, že člověk před ochutnáním neznal dobro ani zlo   ostatně strom se jmenoval
 strom poznání dobrého a zlého-proč by se tak pak jmenoval,když tuto vlastnost neměl?? 

--„Had ženu ujišťoval: ‚Nikoli, nepropadnete smrti. Bůh však ví, že v den, kdy z něho pojíte, otevřou se vám oči a budete jako Bůh znát dobré i zlé.‘“ (Genesis 3:4–5) Člověk byl stvořený k Božímu obrazu a Boží podobě. (Genesis 1:26) – znamená to, že dovedl rozlišovat dobré od zlého ještě před pádem do hříchu! Potom se ale hadova lež obnažuje více než jasně! Had člověka balamutí tím, co už člověk vlastně má! V tom spočívá ona prolhanost hada.--

balamutí sám autor tohoto textu viz. výše aby nevyplynulo,že hadova odpověď byla pravdivá a neopak ten kdo v příběhu klamal byl sám Hospodin-slova o propadnutí smrti přitom člověk byl smrtelný odjakživa (nikdy neochutnal plody stromu života)
Navíc všechan Hospodinova díla jsou dobrá a i vychytralé zvíře had je Hospodinovým dílem viz. Gn 3:1 



Re: Re: O pokušení (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Úterý, 05. únor 2008 @ 07:09:10 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Máš pravdu Nulo, je to paradox - Z textu je patrné, že člověk před ochutnáním neznal dobro ani zlo ostatně strom se jmenoval
strom poznání dobrého a zlého-proč by se tak pak jmenoval,když tuto vlastnost neměl??
- já souhlasím....

Ale podle mě je mnohem větší paradox, podle mě téměř na hranici rouhání tvrdit, že hříchem se člověk stal tím, kdo je jako Bůh... znamená to, že hříchem se člověk stává Bohu rovným? A nebo je to tak, že s hříchem člověk ztrácí onu bohorovnost (v rozeznávání dobré od zlého)?

Teď záleží, který z těchto dvou paradoxů je větší, a mně se zdá větším a "ujetějším" ten paradox o tom, že člověk by se měl stát hříchem bohurovným...., že hřích učinil člověk tím, kdo je jako Bůh...  (navíc - nemůžeš volat k zodpovědnosti "prosťáčka", který nerozezná dobré od zlého - Bůh mohl soudit Adama a Evu, protože nebyli naivkové.. - můj výklad) 

Nadto, pokud člověk byl stvořený k Božímu obrazu a Boží podobě, znamená to, že Bůh je podle tvého a vlastně tradičního výkladu naivní bytostí, která neumí rozeznávat dobré od zlého???




]


Re: Re: Re: O pokušení (Skóre: 1)
Vložil: vnd v Úterý, 05. únor 2008 @ 22:11:37 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
'je mnohem větší paradox, podle mě téměř na hranici rouhání tvrdit, že hříchem se člověk stal tím, kdo je jako Bůh'

A co třeba takto:
'člověk byl stvořený k Božímu obrazu a Boží podobě' - prof. Heller v Obtížných oddílech knih Mojžíšových, ve druhé kapitole píše: 'Je-li člověk stvořen k Božímu obrazu, znamená to, že je určen k tomu, ABY Boha zobrazoval, ale ovšem nikoli vzhledem, nýbrž rázem svého jednání...'
Nebyl tedy stvořen PODLE Boha, ale PRO zobrazení Boha. To byl jeho úkol. Jeho konkrétnější podoba byla obdělávat a střežit zahradu v Edenu. Nebylo jeho úkolem poznávat (zakoušet - jako vdova ze Sarepty - nyní jsem poznala, že...., důvěrně se seznámit - ...poznal, člověk svou ženu...), měl důvěřovat Hospodinu. Ovocem však zvolil poznání. To neměl mít - znát 'co a jak' měl Bůh. Tedy člověk na sebe ve snaze být jako Bůh jakoby vzal novou úlohu, pro kterou nebyl stvořen. Teď je člověk jako jeden z nás, by třeba mohlo znamenat: v tomto směru (poznání) je jako jeden z nás. Že si vzal co neměl (a stal se čím neměl).

To by mohlo odstranit ten paradox. Je to ale jen taková rozvaha, nemám to ještě dostatečně promyšlené. Navíc mi prozatím chybí znalost hebrejštiny, takže se opírám jen o rozvahy nad překlady.


]


Re: O pokušení (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Úterý, 05. únor 2008 @ 07:52:17 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pojďme si říct, co přináší tento výklad:

1. Výklad, že člověk byl jako Bůh - ještě před hříchem uměl rozeznávat dobré od zlého - odpovídá na to, co to znamená, že člověk byl stvořený k Božímu obrazu a k Boží podobě - smysl je ten, že člověk je v okamžiku stvoření bytostí se schopnéstí rozlišovat dobré od zlého. Vzpomeňme na - "Znovu vás v bolestech rodím, dokud nebudete dotvořeni v podobu Kristovu." (Galatským 4:19)

2. Výklad, že člověk byl jako Bůh - ještě před hříchem uměl rozeznávat dobré od zlého - odhaluje, že had byl lhář - přichází za prvními lidmi a tvrdí jim - "Bůh však ví, že v den, kdy z něho pojíte, otevřou se vám oči a budete jako Bůh znát dobré i zlé." (Gen 3:5) - v tradičním výkladu (že člověk po pojezení začal rozeznávat dobré od zlého, by had vlastně mluvil pravdu!)

3. Výklad, že člověk byl jako Bůh - ještě před hříchem uměl rozeznávat dobré od zlého - ukazuje, že první lidé mohou být vedeni k zodpovědnosti za své činy (což je problematické v opačném případě..) navíc, pokud člověk rozeznával dobré od zlého, na co by potřeboval Spasitele, na co by Židé potřebovali Zákon (Toru) desatero - vždyť dobré do zlého člověk umí rozeznávat i bez tady toho všeho...


4. Ano - Výklad, že člověk byl jako Bůh - ještě před hříchem uměl rozeznávat dobré od zlého nezodpovídá, proč je v zahradě strom poznání dobrého a zlého, pokud člověk uměl rozeznávat dobré od zlého... - potom se ten strom jeví jako "nadbytečný" - ale jak jsem už řekl ve svém dřívějším komentáři, tenhle paradox a to, že to nemohu vysvětlit je pro mě minoritním (menšinovým) důvodem o proti těm předchozím třem bodům (majoritním) bodům...



Re: Re: O pokušení (Skóre: 1)
Vložil: descur v Pondělí, 08. prosinec 2008 @ 21:18:47 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ke 4. bodu - je to strom poznání dobrého a zlého, nikoliv strom schopnosti rozeznávat dobro od zla. Takže to může znamenat, že pak kromě toho, že uměli rozeznávat to taky poznali - zakusili na vlastní kůži. Před tím v tomto smyslu znali jenom dobro.Stejně se mi to ale nezdá, je to takové dost nepřirozené. Ikdyž kdo dokáže plně pochopit myšlení Bible.. ono fakt není moc přirozené...


]


Karels (Skóre: 1)
Vložil: nula v Úterý, 05. únor 2008 @ 08:22:07 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
--Ale podle mě je mnohem větší paradox, podle mě téměř na hranici rouhání tvrdit, že hříchem se člověk stal tím, kdo je jako Bůh... znamená to, že hříchem se člověk stává Bohu rovným?--

Ne, lidé se tam přece  nestali rovnými Bohu jen získali jednu z božích schopností-rozeznávání dobrého a zlého či jinak řečeno nabytí rozumnosti,v tu chvíli bylo jasné,že zatouží i po stromu života tedy získání nesmrtelnosti,což si Hospodin nepřál proto je vyhnal.

I řekl Hospodin Bůh: "Teď je člověk jako jeden z nás zná dobré i zlé. Nepřipustím, aby vztáhl ruku po stromu života, jedl a byl živ navěky." Gn 3:22


    
--navíc - nemůžeš volat k zodpovědnosti "prosťáčka", který nerozezná dobré od zlého - Bůh mohl soudit Adama a Evu, protože nebyli naivkové.. - můj výklad)--

V Bibli to není nic neobvyklého -např. po tisících jsou likvidováni kojenci a malé děti,kteří nerozeznají dobré od zlého,slupina prostých dětí je roztrhána mědvědem zato,že se posmívali plešatosti proroka atd.  

--Bůh je podle tvého a vlastně tradičního výkladu naivní bytostí, která neumí rozeznávat dobré od zlého???--

Podle mě jsou to všechno jen starověké lidské představy,které neumí uchopit skutečnost .Ono stačí už poznat,že dobro a zlo existuje jen v lidském myšlení a také,že jeden bez druhého nemůže neexistovat



Re: Karels (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Úterý, 05. únor 2008 @ 08:31:23 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Dobře, teď jsem se na ten text znovu díval a - "Oběma se otevřely oči: poznali, že jsou nazí. Spletli tedy fíkové listy a přepásali se jimi." (Genesis 3:7) - není řečeno, že se oběma otevřely oči: začali rozeznávat dobré do zlého - ale je řečeno - "poznali, že jsou nazí..." - což je trošku ironie - a nechci podezřívat svatopisce, nebo dokonce samotného Boha (!), že by nám chtěl zatajovat podstatnou informaci o tom, že Adam s Evou pojedli z ovoce a pak uměli rozeznávat dobré od zlého!

Kdyby tomu tak bylo, proč by to svatopisec nazaznamenal? A pokud by to v tom textu bylo takto napsáno, potom bych sklapl - ale, protože je tam jasně řečeno - "Oběma se otevřely oči: poznali, že jsou nazí" - potom mi ten text umožňuje alternativní výklad...


]


Re: Re: Karels (Skóre: 1)
Vložil: vnd v Středa, 06. únor 2008 @ 09:37:01 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
'Kdyby tomu tak bylo, proč by to svatopisec nazaznamenal?'

Jen teorie: nebylo mu to sděleno. Představme si na chvíli, že by tím svatopiscem byl Adam, který by zapisoval to, co zažil a viděl. Zažil něco, co dovedl interpretovat jako poznání, že jsou nazí - nepoužil doměnky ve filosofických kategoriích. Viděl něco, co interpretoval jako hada - přitom MOŽNÁ dle Zjevení to bylo trochu složitější.

Nyní opusťme lešení svatopisec = Adam. Svatopisec zapsal buď Boží zjevení nebo to co se předávalo od Adama...

Mimochodem se mi 'poznali, že jsou nazí' zdá vhodnější, protože jde o zkušenost, než 'začali rozeznávat dobré a zlé', což mi příjde jako výrok silně závislý na filosofických pojmech a konotacích čtenáře


]


Re: Re: Re: Karels (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Středa, 06. únor 2008 @ 11:14:33 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Já vím, že ten úsek Bible je jeden z nejtěžších v Bibli a když jsem slyšel ten alternativní výklad, tak mě to dost vzalo... - týden jsme toho profesora obtěžovali na to téma o Adamovi a Evě.

Skutečně znám jenom tohle místo, kdy se to dá přeložit takto, a takovým výrazným způsobem to mění smysl, logiku, takže, článek jsem vložil, ale 100% jistotu také nemám, ač se mi to zdá logičtější...


]


Re: Re: Re: Re: Karels (Skóre: 1)
Vložil: vnd v Středa, 06. únor 2008 @ 11:55:19 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jistotu asi nemá většina lidí. Vítám alternativní teorie. Je to dobrý podnět pro přezkum vlastních prozatimních 'závěrů'. Dogmatické výklady jsou taky jen dočasné závěry, na kterých bohužel někteří do krve trvají. Ale ovce a kozli se nebudou třídit podle správnosti výkladu.


]


Re: O pokušení (Skóre: 1)
Vložil: Libby v Čtvrtek, 07. únor 2008 @ 12:29:34 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tim, ze Adam s Evou pojedli ze stromu poznani dobreho a zleho z nich neucinilo blize Bohu, ba naopak. Hrich je poznamenal tak, ze se projevil tim, ze se nemohli postavit pred Boha, ale snazili se prikryt. Lide se vzdy snazi hrich necim prekryt. Kazdy hrich ma nejaky jiny ucinek. Ten prvni mel ten, ze si museli prikryt svoji nahotu. Jiny hrich se projevi treba tim, ze clovek ztraci schopnost dobre videt, ci slyset, nemoci atd. Take se schovavali pred Bohem v Raji, ze si uvedomili spatnost skutku. Cili je to oddelilo od Boha. Proto Buh zabil beranka, aby jejich nahotu prikryl. Ukazal jak On naklada s hrichem a co se musi stat, aby byl hrich odpusten. Bez proliti krve neni odpusteni hrichu a Buh sam opatril obet,ktera by byla dokonala pred nim. Proto take ulitba-obet Abelova byla Bohu mila, kdyz mu obetoval beranka ze sveho stada nez Kainovy rostliny. Cesta a vztah s Bohem je dana jim a clovek si vzdycky snazi hledat svoji cestu a v tom je ten problem. Pan Jezis je cesta a zivot a tak to Buh Otec chce a tak je to dobre.



Re: Re: O pokušení (Skóre: 1)
Vložil: Libby v Pátek, 08. únor 2008 @ 07:02:19 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Chtela bych to jeste upresnit. Tim, ze pojedli ze stromu poznani dobeho a zleho, dostali to, co ten strom daval. Poznani, schopnost rozlisovat dobre a zle. Ten skutek ale, to, ze udelali neco, co delat nemeli, je porusil. Zrodil se hrich. Ne tim ovocem, ale tim, ze ho nemeli jist. Tu schopnost rozlisovat dobre od zleho pred tim urcite nemeli, protoze by to neudelali. Ze nas Buh stvoril k obrazu svemu nebylo naplneno plne, ale je uskutecnovano az do prichodu Pane, soudu atd., protoze Buh chce, abychom se pripodobnovali jeho Synu a to v case, kdy se ma ve vsem naplnit Bozi vule. Jak uz jsem psala nahore, tak tim, ze se prikryli, je proto, ze uz nemohli stat pred Bohem nevinni. Stali se hrisnymi a nic hrisneho nemuze pred Bohem obstat. Jenze to vsechno Buh vi a vedel a vse cini tak, abychom mohli byt v milujicim vztahu s nim skrze Jeho Syna a naseho Pana Jezise Krista. Kdyby to Buh udelal tak, ze bychom jen jedli z urcitych stromu, ktere by nam davali urcite schopnosti, tak by se nemohl vyvinout ten vztah, ktery je nejdulezitejsi v celem procesu. Mohli by totiz lide rict, ze se bez Boha obejdou a budou si delat podle tech schopnosti. Jenze to bychom nebyli na podobu Boha, protoze Buh je milujici a miluje nas a nechce byt sam a sam si delat sve veci, ale s nami. Chce nas tak rikajic kolem sebe a chce, abychom citili stejnou lasku, touhu po nem take. Jedine tak to ma vse cenu a je to uzasne. Mit za nejlepsiho kamarada a pritom Pana, Boha vsemohouciho je nejlepsi po cem a po kom muze clovek touzit.


]


Stránka vygenerována za: 0.18 sekundy