Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marek.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16654, komentáře < 7 dní: 158, komentářů celkem: 429684, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 558 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116564886
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Kain, Ábel ... a my
Vloženo Sobota, 05. duben 2008 @ 15:10:08 CEST Vložil: Stepan

O Bibli poslal Hyperion

V Bibli je mnoho příběhů, které člověku dodávají naději v těžkých chvílích. Jedním z mých oblíbených je 16 veršů 4. kapitoly Genesis, kde se mluví o Kainovi a jeho bratru.


Na začátku vidíme dva bratry, kteří přinášejí Bohu oběť z plodů své práce. Bůh přijme oběť od Ábela, avšak na Kainovu oběť neshlédne. Již od pradávna se lidé ptají, proč Bůh takto učinil. Židovští a posléze i islámští komentátoři se shodovali, že důvodem byla krásná sestra obou protagonistů. Měli za to, že ji oba milovali a že ona si vybrala Ábela a že právě kvůli zlobě, která doutnala v Kainově srdci, Bůh jeho oběť nepřijal. Inspirací jim byly egyptské (Seth a Osiris) i sumerské mýty. Bible však nic takového neříká a sama nám dává odlišnou odpověď. Motiv, kdy je jeden z bratrů nějakým způsobem a bez vlastního přičinění privilegován, se v Genesis stále vrací. Dočteme se o Jákobovi a Ezauovi a o Josefovi a jeho bratrech. Ve všech případech mají "odstrčení" bratři pocit křivdy a nespravedlnosti. I my takový pocit známe. Často se nám nedaří tak, jak bychom chtěli, a vidíme, že ostatní (ať už křesťané nebo nekřestané) mají víc úspěchu a štěstí.

 Zdá se nám, že na nás Bůh snad zapomněl, že neprávem upřednostňuje jiné. Míváme sklon obviňovat Boha a celý svět, probouzí se v nás zloba a závist. Stejně na tom byl i Kain. Bůh viděl, že Kain se vydal po cestě zla a varuje ho: "Proč jsi tak vzplanul? A proč máš tak sinalou tvář? Což nepřijmu i tebe, budeš-li konat dobro? Nebudeš-li konat dobro, hřích se uvelebí ve dveřích a bude po tobě dychtit; ty však máš nad ním vládnout." Bůh nijak nevysvětluje své rozhodnutí odmítnout Kainovu oběť. Ujišťuje ho ale, že se od něj neodvrátil a že pokud bude konat dobro, jeho oběť přijme. A tak i my ve chvílích, kdy zažíváme pocit, že nás Bůh opustil, můžeme vědět, že tomu tak není. I pro nás však platí varování před hříchem, který může díky naší netrpělivosti a pocitu křivdy ovládnout celý náš život a vzdálit nás od Boha. Hřích je v hebrejštině rodu ženského, avšak sloveso v textu je v rodě mužském snad proto, abychom nezapomínali, kdo stojí za každým hříchem.

Kain však varování neuposlechl a svého bratra patrně ve vzteku zabil. Když se ho Bůh ptá, kde že je Ábel, pokouší se vykroutit jako jeho rodiče. Bůh mu následně odhaluje hrůznost jeho činu. Je zajímavé, že v původním textu nevolá krev ale krve. Zabití jednoho člověka je totiž zabitím i těch, kteří tak nedostanou šanci vůbec se narodit. Když si Kain uvědomí, co provedl, přijímá trest, který mu Bůh vyměřil, a činí vlastně první pokání v dějinách lidstva :"Můj zločin (dosl. ohavnost) je větší, než je možno odčinit." Současně se obává msty ze strany lidí. Bůh ho tedy poznamená znamením. V historii bylo toto tzv. Kainovo znamení chápáno negativně - jako znamení hanby. Již Augustýn mluvil o Kainově znamení ve vztahu k židům, které činil odpovědnými za vraždu Krista. Kainovo znamení přisoudil židům ze stejného důvodu i papež Inocenc III a židé pak byli opakovaně nuceni nosit viditelné Kainovo znamení na svém oděvu, aby je každý hned poznal. Na Kainovo znamení se v jednom svém protižidovském projevu odvolával i nechvalně známý Goebbels. Jindy bylo Kainovo znamení vysvětlováno jako černá barva kůže a ospravedlňovalo se jím otroctví. Stejný výklad platil dlouho i v Církvi Ježíše Krista svatých posledních dnů (mormoni) a setkáme se s ním u Ku-Klux-Klanu. Je to zarážející výklad, protože Kainovo znamení je Božím znamením milosti. Bůh Kaina neoznačil, aby byla jeho vina na první pohled zřejmá, ale proto, aby se na něj nikdo neopovážil vztáhnout ruku. Byl to Bůh, kdo vynesl trest, a žádný člověk tak neměl právo brát spravedlnost do vlastních rukou. V rabínské literatuře najdeme výklad, že si Kain za svůj čin nezasloužil smrt, která byla trestem za vraždu i před mojžíšským zákonem. Vycházejí z toho, že před Ábelem žádný člověk nezemřel a že tedy Kain nevěděl, jaké následky bude jeho konání mít, a dopustil se tedy zabití a nikoli vraždy (resp. v některých právních systémech vraždy prvního stupně).

Bůh z nám často neznámého důvodu jakoby mlčí, zdá se nám, že nebesa jsou prázdná, nebo že na nás Bůh zapomněl či dokonce zanevřel. Cloumá-li tedy někým zlost z pocitu křivdy ze strany Boha, jsou i jemu určena slova, která pronesl Bůh ke Kainovi. Snad se tak máme zbavit závisti, naučit se spolehát se více na Boha a hlavně trpělivosti.


Podobná témata

O Bibli

"Kain, Ábel ... a my" | Přihlásit/Vytvořit účet | 19 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Kain, Ábel ... a my (Skóre: 1)
Vložil: vnd v Sobota, 05. duben 2008 @ 17:17:54 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Příběh Kaina a Ábela mě taky oslovuje. Asociuje mi s příběhem Joba. Bůh vidí do člověka a nemýlí se, nechá však zjevit, že má pravdu. Možná se tady ozvou ti, kteří Boha obviní z nespravedlnosti - oběť chudáka zemědělce bezdůvodně nepříjme. A proč tak učinil? Možná proto, že zabití Ábela bylo jen přiblížením (pro lidské chápání) důvodu odmítnutí Kainovy oběti. Události nastaly jen kvůli nám, abychom vytušili to, co třeba nejsme schopni pochopit... Ale stejně se dál budou (i zde) ozývat hlasy o Boží nespravedlnosti - když, po porušení nesrozumitelného pokynu o nejezení ze stromu poznání, byla člověk vyhnán z Edenu.



Re: Re: Kain, Ábel ... a my (Skóre: 1)
Vložil: Hyperion v Sobota, 05. duben 2008 @ 18:21:52 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Souhlasím - mám to také tak nějak spojené s Jobem. Ale nechtěl jsem se moc rozkecávat.


]


Re: Kain, Ábel ... a my a psychologie (Skóre: 1)
Vložil: mk (miliko(a)atlas.cz) v Sobota, 05. duben 2008 @ 17:46:36 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Často se snažíme dát výklad věcem, a někdy sklouzneme do výkladu, který se nám zdá správný.
Psychologizace příběhů z Bible nadělá také paseku. Třeba jedna teorie z psychologie říká, že Maří Magdalena milovala (srdcem) Ježíše a neměla pohledy pro Jidáše, který prý proto ( !!!! ) začal nenávidět úspěšného Mistra. Pěkný guláš.
V psychologii jsou proudy i názory. Je poplatná prostředí, někdy i době. Adler předpokládal, že mezi sourozenci se vyskytuje soutěžení a nazýval to ´sourozenecké drama´. Já v českých rodinách takové věci nepozoruji, to asi platí tam, kde Adler žil. V německy mluvícím prostředí bych chápal snahu vyniknout, rozkazovat a ovládnout druhé. Bismark, kancléři a jiní .... Dokonce náboženský vůdce Abd - ru - Šin psal pateticky, nervózně a s výčitkami. Čtenář je potom z toho zmatený, proč tolik výčitek, když se čtenář nezúčastňuje těch chyb. I Lorber (také Němec) vyhrožuje svým čtenářům (i když z nich především knězům)
Jung zase hledí do archaické minulosti a vytváří teorii, že vše je tu obsaženo v prehistorickém zárodku a Freud zase hledí do kalhot a myslí si, že pud k zachování rodu zapříčiní všechno.
Freud - sex , Adler - rodina , Jung - historie a prehistorie lidského rodu.
Proto bych se přikláněl k tomu, všimnout si, že v dobách, kdy přežití záviselo na lidech, bylo důležité jak se kdo zachová. Oba bratři byli nositeli rodové tradice. Proto rozpor byl závažný. Adler by tu měl hojnou žeň pro teorii sourozeneckého dramatu.
V Čechách se to nekoná. Viz to, že film s námětem rivality a souboje s názvem ´Je potřebí zabít Sekala´ je propadák a nefiguruje mezi oblíbenými filmy u českého publika. Proč by českým lidem mělo imponovat, že se chlapi mezi sebou bijí. To se hodí do amerických filmů, kde jsou skoro vždy scény s námětem : a) střelba, b) pěstní souboj mužů, c) sex, d) dobrodružství, korupce a podvod. 

Ukázka o tom, jak bylo určení prvorozenectví považované za důležité se netýká jen Jákoba a Ezaua, ale je vidět u synů Támar:
Genesis 38,27 Stalo se pak, že když přišel čas porodu jejího, aj, bliženci v životě jejím.
38,28 A když rodila, [jeden z nich] vyskytl ruku, kteroužto chytivši baba, uvázala na ni červenou nitku, řkuci: Ten vyjde prvé.
38,29 Když pak vtáhl ruku svou zase, hle, vyšel bratr jeho. I řekla: Jak jsi protrhl? Tvéť jest protržení. I nazváno jest jméno jeho Fáres.
38,30 A potom vyšel bratr jeho, kterýž měl na ruce nitku červenou. I nazváno jest jméno jeho Zára.
Ten výraz ´tvé jest protržení´ znamená, že se vydral na svět dříve, je to prvorozenství. bylo to také to, čemu se říká : ´který otevírá mateřské lůno´ jako prvý.




Re: Re: Kain, Ábel ... a my a psychologie (Skóre: 1)
Vložil: Hyperion v Sobota, 05. duben 2008 @ 18:19:02 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Kde v tom mém výkladu vidíš psychologizaci? Napsal jsem to, co ten příběh říká mně a jaké v něm spatřuji pro sebe poselství a povzbuzení. Nikomu to nevnucuju a rád si poslechnu třeba tvůj výklad:-)


]


Re: Re: Re: Kain, Ábel ... a my a psychologie všeobecně (Skóre: 1)
Vložil: mk (miliko(a)atlas.cz) v Sobota, 05. duben 2008 @ 18:32:09 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
To byl omyl, nevidím psycholoii v tvém pojetí, ale vidím psychologii podle typu ´Adler´ v starých dobách. Záleželo na přežití, boji a soupeření. Ty věčné hádky kdo je přednější atd., (Fáres, Kain, Ezau) to by nemělo patřit do náboženství.
Ale je to tam, protože to je   d o b o v é   a společné hledisko. A to nám zastírá skutečnost.
V příběhu Abela a Kaina pravděpodobně funguje také ten ´sourozenecký boj´ podle Adlera. proto my ve slovanském prostředí tomu tolik nerozumíme.


]


Re: Re: Re: Re: Kain, Ábel ... a my a psychologie všeobecně (Skóre: 1)
Vložil: Hyperion v Sobota, 05. duben 2008 @ 19:17:49 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tak to jsem tě špatně pochopil - promiň. Předem upozorňuji, že o psychologii vím asi tolik jako průměrně informovaný laik. Napřed tedy k mé motivaci napsat takový článek. Všimni si, že tady hodně řešíme důležité otázky víry jako je spása, předurčení a modloslužba. Je to logické, protože to jsou opravdu závažné otázky. Mně ale začal chybět takový ten obyčejný pohled na věc, každodenní zkušenost. Písmo máme i od toho, abychom z něj čerpali inspiraci v běžném životě. Těch 16 veršů bylo v minulosti v souvislosti s dezinterpretací Kainova znamení často na stole, ale dnes je to jen jeden z mnoha zajímavých příběhů, které si zaslouží naši pozornost, protože nám mohou hodně říct o Bohu a o nás, i když nebudou sloužit jako podklad pro nějakou vysokou teologii.

Přiznávám, že jsem hodně skeptický k pokusům napsovat nějakou psychologickou teorii na kde co. Nemyslím si, že u Kaina a Ábela šlo o sourozenecký boj o něco. Je ale jen přirozené, že každému ten příběh říká něco jiného. A já bych právě chtěl, aby se tento portál rozšířil i o osobní svěděctví o tom, co nám ten který příběh říká a dává. Adler a asi i ty tam vidíš něco jiného než já. Vlastně bych řekl, že takové sdílení názorů nám řekne mnohem více o nás samotných než o daném příběhu. Člověk se samozřejmě může dovědět nějaké nové informace, ale hlavně se na něco může podívat očima druhého a trochu ho tak poznat. Nedávno tu Greg napsal moc zajímavý výklad symbolického významu tří jazyků na kříži. Nikdy před tím mě to nenapadlo a jsem mu za to vděčný. Bible je mnohovrstevná kniha a já rád poznávám další a další vrstvy a možné pohledy na věc. Mohl bys tedy trochu podrobněji vysvětlit to soupeření a boj?

PS: Sekala jsem viděl dvakrát a přišel mi naprosto úžasný. Myslel jsem, že je i u nás hodně úspěšný.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Kain, Ábel ... a my a psychologie všeobecně (Skóre: 1)
Vložil: mk (miliko(a)atlas.cz) v Sobota, 05. duben 2008 @ 20:20:26 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
To soupeření a boj bych moc popsat nedovedl, ale myslím si, že úvahy obyčejného typu taky vedou ke sdělení.
A jen maličkost : kněžna Libuše měla soudit dva bratry. Jeden chtěl vládnout celým dědictvím, druhý se vzpíral. Kněžna řekla, ať oba vládnou nerozdílnou rukou.
To má pozadí.
Jedna koncepce dědictví je u severských národů, od Švédska po Anglii : dědictví připadne nejstaršímu synovi a mladší bratři žijí u něho a poslouchají ho. Mohou si ale dobýt peněz a slávy na vojenském tažení (z toho povstaly normanské výpady na jih).
Druhá koncepce je slovanská: bratři vládnou společně. Varianta toho je u Spojených emirátů: patnáct emírů se střídá (snad po roce) dokolečka a každý je rád, když nemusí vládnou, protože má čas věnovat se obchodování.
Třetí varianta je : dědictví se dělí (rovnou měrou) mezi dědice. Dochází pak ke stálému rozdělování polí, až jsou z toho úzké proužky. Zastavila to průmyslová revoluce, kde mnozí odešli z půdy do průmyslu.
Libuše chtěla slovanský způsob, ale vznikla roztržka, zavolala Přemysla a byl konec idyle s vládou jemné ženské ruky.
Druhý odkaz je z Indie.
Oběti bohům se konaly na prostranství, ale jak se civilizovala společnost, stavěly se chrámy se zdmi. Jedna větev indických brahmínů se ale domnívá, že správný obřad musí být beze střechy. A tak podle toho konají oběti.
Připomíná to skutečnost, že řecké chrámy byly stavěny s dvorkem – otevřeným atriem, kde na sochu a oltář pršelo a svítilo slunce. Tedy bylo to spojené s otevřeným vzduchem, i když okolo byly zdi.
A jak se asi konala spalovaná oběť v Izraeli? A jak v chrámu podle Šalamouna? Více otázek než jasnosti.



]


Re: Kain, Ábel ... a my (Skóre: 1)
Vložil: Libby v Neděle, 06. duben 2008 @ 09:04:32 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jejda, jejda. Takove zakladni nedostatky ve vykladu Pisma a Gregorios777 mlci. Proc jim to Gregoriosi nevysvetlis? Prece Buh neprijal Kainovu obet - produkty, ktere vypestoval pri obdelavani pudy, protoze to neni ta spravna obet. Clovek si nemuze sam urcovat co Bohu da (tenkrat), ale obet beranka, kterou dal Abel, byla ta spravna obet. Je to vlastne predobet co Buh jiz pripravil, ze sam lidem da. Sveho Syna, Jezise Krista. Uz v raji Buh zabil zvire (zrejme beranka) a dal lidem kuzi, aby se mohly oblect. Cili jako obet, musela byt prolita krev. Lide vzdycky hledaji sve cesty jak se Bohu zalibit, ale on nam urcil jeho cestu, kterou je Jeho Syn a nas Pan Jezis Kristus. Proto Kainovu obet-dar, odmitl. A Kain se zlobil. A to je zase spatna reakce. Misto aby hledal proc to Buh odmita, tak se vlastne od Boha jeste vic odvratil. Verim, ze Gregorios ci nekdo jiny, kdo to umi vysvetlit lepe nez ja, prispeje do teto diskuse. Jednou jsem mela se sestrou ze sboru velky rozpor ohledne tohoto tematu. Ona mi tvrdila, ze Buh se zlobil na Kaina proto, ze byl Kain spatny. Ze o druhu obeti to neni a velice se na mne zlobila. Nepochopila to,ale ja zase pochopila, ze nekteri lide nechteji prijmout pravdu a ja s tim nic nenadelam. Take druha sestra mi rikala, ze jednou, pred mnoha lety, meli ve sboru veceri Pane a nekdo zapomnel prinest vino a tak pouzili vodu. Ja jsem ji na to rekla, ze to ne, to nemeli delat. Nemeli tedy mit nic a nechat to na dalsi prilezitost az se sejdou. A ona na to, ze Buh vidi, jak to je a ze meli dobry umysl a jiste jim to schvalil. Tady nejde o schvaleni a o dobry umysl, ale jest-li je ten umysl delany v Pravde. Nemohu si prece neco prizpusobovat, kdyz to Buh chce tak. S vinem. Proste podle Bozi vule, ne lidske. A tak to bylo i s tim Kainem. Udelal si to podle sebe a ne podle Boha.



Re: Re: Kain, Ábel ... a my (Skóre: 1)
Vložil: Hyperion v Neděle, 06. duben 2008 @ 12:12:28 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Díky za konentář. Tvůj výklad má některé slabiny:

  1. Bůh Kainovi říká, že přijme i jeho oběť (Gn4,7). Podmínkou je, že se nenechá ovládnout hříchem - ne že by měl obětovat beránka.
  2. Není pravda, že Bůh přijímal pouze oběti krvavé. Dočteme se o oběti oleje (Gn 35,14), obilí a mouky (Lv 23,10-13). V Bibli Bůh tedy opakovaně nařizuje (schvaluje či přijímá) oběti nekrvavé (tj. plodů země a případně některých produktů z plodů země). Doporučuji přečíst si třeba Nu 18.


]


Re: Re: Re: Kain, Ábel ... a my (Skóre: 1)
Vložil: Olin v Neděle, 06. duben 2008 @ 12:28:55 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
No jo ALE:

ad 1/ Myslím že Bůh Kainovi nikde neříká, že přijme jeho oběť. Říká "což nepřijmu i tebe". o druhu oběti není řeč.
ad 2/ oběti pokojné patří do kontextu "každodenní oběti", s kterou se tu počítá, a samozřejmě není možné přinášet oběti pokojné tam, kde nebyla přinesena oběť za hřích.

Olin


]


Re: Re: Re: Re: Kain, Ábel ... a my (Skóre: 1)
Vložil: Hyperion v Neděle, 06. duben 2008 @ 13:54:19 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
ad 1) Doslova se tam říká: "Což nebude zase pozdvižena (tvář)"
ad 2) pokojné oběti jsou součástí mojžíšského zákona, což jsem chtěl ukázat. Ale my mluvíme o době před Mojžíšem. Jákob dvakrát obětoval olej (Gn 28,18 a Gn 35,14). Není jisté, že u Kaina a Ábela šlo o běť za hřích. Leč pozor - např. v 1S 7,6 je za hřích obětována voda.


]


Re: Re: Re: Kain, Ábel ... a my (Skóre: 1)
Vložil: Libby v Neděle, 06. duben 2008 @ 16:46:48 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Odpovidam Hyperionovi i kdyz to vypada, ze se nejak krouti a hleda vytacky nez pochopeni. Nikde v Genesis neni psano, ze Buh rika Kainovi, ze prijme jeho obet. Jak uvadite verse Hyperione, Gen.4:7, tak ty rikaji :"Ci, ked budes dobre robit, nebude povznesena a vesela? A jest-li nebudes dobre robit, hriech lezi predo dvermi, a jeho tuzba sa nesie po tebe. Ale ty budes panovat nad nim!" Kapitola 4 vypovida o postupu hrichu a o obetech dane Bohu  Abelem a Kainem. Je vystizeno, ze Abelova obet se Bohu libila a Kainova ne.(verse 4-5). Jest-li to podstatne nechapete, je to smutne, ale je to vase vec. Proste Boha, aby vam to svym Svatym Duchem objasnil, protoze je to jeho uloha, ne moje. "Ale ked prijde on, ten Duch pravdy, uvedie vas do kazdej pravdy;...." (Jan 16:13). Budu k vam ted trochu kriticka a mozna je to ode mne i nerozvazne, ale zda se mi, ze se snazite zkoumat Pismo jen svym lidskym rozumem, ze spolehate na svoji inteligenci a na na Svateho Ducha ani nevzpomenete. Rikam to proto, ze napomenuti je lepsi nez skryta laska. A nezapomente: "Nadej sa na Hospodina celym svojim srdcom a nespoliehaj sa na svoju rozumnost. (Prisl.3:5)


]


Re: Re: Re: Re: Kain, Ábel ... a my (Skóre: 1)
Vložil: Hyperion v Neděle, 06. duben 2008 @ 17:50:46 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
>>>Odpovidam Hyperionovi i kdyz to vypada, ze se nejak krouti a hleda vytacky nez pochopeni.<<<

A proč bych to jako dělal? Chtěl jsem se jen podělit o svůj pohled - nikdy jsem netvrdil, že je správný a dokonalý. Klidně se mohu mýlit a nedělá mi problém uznat to. Nějak jsem si nevšiml, že bys oponovala těm mým námitkám, které jsem vznesl a které jsou dále rozvíjeny v povídání s Olinem.

>>>Nikde v Genesis neni psano, ze Buh rika Kainovi, ze prijme jeho obet. Jak uvadite verse Hyperione, Gen.4:7, tak ty rikaji :"Ci, ked budes dobre robit, nebude povznesena a vesela<<<

Píše se tam: "Což nebude zase pozdvižena (tvář)."  Rozumím tomu tak, že oběť přijme.

>>>Kapitola 4 vypovida o postupu hrichu a o obetech dane Bohu  Abelem a Kainem. Je vystizeno, ze Abelova obet se Bohu libila a Kainova ne.(verse 4-5).<<<

Nikde se tam nepíše, že to byla oběť smírčí za hřích. A kde se v Bibli píše, že produkty země nejsou správná oběť? Běžně se obětovaly (viz moje debata s Olinem výše). A kdepak je v Bibli napsáno, že Kainovu oběť nepřijal z důvodů, které si tam domýšlíš? A když už jsme u toho, odkud víme, že Bůh dal Adamovi a Evě kůži zřejmě z beránka, jak píšeš?

>>>Jest-li to podstatne nechapete, je to smutne, ale je to vase vec.<<<

Gratuluji k dokonalému pochopení Písma. Já ho nemám.

>>>Budu k vam ted trochu kriticka a mozna je to ode mne i nerozvazne, ale zda se mi, ze se snazite zkoumat Pismo jen svym lidskym rozumem, ze spolehate na svoji inteligenci a na na Svateho Ducha ani nevzpomenete.<<<

Tak na tento argument se jaksi nedá odpovědět. Pročpak nám asi Bůh dal rozum? Ty ho nepoužíváš v otázkách víry?


]


Re: Re: Re: Re: Re: Kain, Ábel ... a my (Skóre: 1)
Vložil: Libby v Pondělí, 07. duben 2008 @ 06:04:13 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Odpoved uzivateli pod nickem Hyperion: Rozum zajiste pouzivam, ale objasneni Pisma dava Svaty Duch. Jinak nepovazuji za spravne pokracovat s vami v diskusi. Toto tema a debata po nem uz tu bylo a jest-li vas to zajima, muzete si to vyhledat. Me neprislusi nejake vysvetlovani, ale zkusenosti mohu prispet k objasneni. Kdyz si prectete kapitolu 4 v Genesis, tak by vam melo dojit, ze Buh nerika, ze prijme Kainovu obet, ale mluvi o Kainove tvari. To jen k upresneni. Ja nikde netvrdim, ze to byla obet za hrich. Prinesli obet z plodu sve prace.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kain, Ábel ... a my (Skóre: 1)
Vložil: Hyperion v Pondělí, 07. duben 2008 @ 20:12:30 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
>>>Jinak nepovazuji za spravne pokracovat s vami v diskusi.<<<

OK.


]


Re: Re: Re: Re: Kain, Ábel ... a my (Skóre: 1)
Vložil: vnd v Neděle, 06. duben 2008 @ 18:53:30 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
'zda se mi, ze se snazite zkoumat Pismo jen svym lidskym rozumem, ze spolehate na svoji inteligenci a na na Svateho Ducha ani nevzpomenete' - váš výklad jsem už slyšel. Nechci se plést mezi Ducha Svatého a člověka, ale mám podezření (jestli se pletu tak se omlouvám, beru zpět, sypu si popel na hlavu....), že ten výklad máte od jiného člověka. Snad jej ten onen prohlásil za 'jedinný správný výklad z ducha vylučující ostatní pohledy(a všichni řeknou amen...)'. Otázkou je, zda měl pravdu. Totiž - ten váš výklad není hloupý. Ale to, že někomu Duch Svatý dal nějaký výklad, ještě neznamená, že mu řekl vše.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Kain, Ábel ... a my (Skóre: 1)
Vložil: Libby v Pondělí, 07. duben 2008 @ 06:20:03 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ano vnd, toto tema zde na GS uz bylo. Muzete mi prosim, vysvetlit jak jste prisel k podezreni, ze mam ten vyklad od jineho cloveka? A podstata je v tom, zda je vyklad pravdivy a ne jest-li je chytry nebo hloupy. Nikomu vyklad nevnucuji. At si kazdy obstara vyklad sam. At se modli, prosi, patra, pta svych bratru a pak to vse da dohromady a kdyz bude mit uzky vztah s Panem, tak on mu da svym Svatym Duchem povedomost pravdiveho vykladu. Jak rikam, to si musi kazdy zazit sam a potom ma tu pravdu v sobe tak, ze je soucasti cloveka. Jenze, prosim, nedopoustejte se chyby, ze byste chteli znat tajnosti Pisma a vyklady radeji nez naseho Pana a Spasitele. Jen Pan Jezis je ten, ktereho chci poznavat a byt mu nablizku. Co mi vyjevi je podruzne.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Kain, Ábel ... a my (Skóre: 1)
Vložil: vnd v Pondělí, 07. duben 2008 @ 16:47:55 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
'Ano vnd, toto tema zde na GS uz bylo' - nejsem si jist, které téma máte na mysli.

'Muzete mi prosim, vysvetlit jak jste prisel k podezreni, ze mam ten vyklad od jineho cloveka?' - to byl pouze můj odhad - jak jsem psal, tento výklad znám (a mám pocit, že ne z jediného zdroje). Proto jsem vyjádřil určité pochybnosti. Jestli jsem se spletl tak se moc omlouvám.

'A podstata je v tom, zda je vyklad pravdivy a ne jest-li je chytry nebo hloupy.' - spíš mně šlo o to, jestli vylučuje to, co je v článku. A myslím, že ani ne.

'Jenze, prosim, nedopoustejte se chyby, ze byste chteli znat tajnosti Pisma a vyklady radeji nez naseho Pana a Spasitele.' - V Písmu k nám mluví Bůh a já se snažím porozumět tomu, co říká. Nesnažím se vydolovat z Písma nějaké tajemství, které mělo zůstat zapečetěno. Snažím se proniknout k tomu, co o sobě a o nás Bůh zjevil. Abych porozuměl svému úkolu.


]


Re: Kain, Ábel ... a my (Skóre: 1)
Vložil: nula v Pondělí, 07. duben 2008 @ 09:44:43 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
--Bůh Kaina neoznačil, aby byla jeho vina na první pohled zřejmá, ale proto, aby se na něj nikdo neopovážil vztáhnout ruku--

No..otázka už je kdo by ho vlastně mohl zabít,když jak se zdá Ábel a Kain dle biblického popisu byly první děti prvních lidí    

O Kainovi se dále píše "Budeš na zemi psancem a štvancem" - dle popisu zas tak špatně nedopadl - v dalekých zemích potkal ženu ( jeho mladší zatoulaná sestra? ) postavil město (na jednoho člověka úctyhodný výkon)  a zplodil syna Enocha 



Stránka vygenerována za: 0.20 sekundy