Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Jiří.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16654, komentáře < 7 dní: 180, komentářů celkem: 429681, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 270 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116554432
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Anathema
Vloženo Čtvrtek, 12. červen 2008 @ 13:52:07 CEST Vložil: Olda

Kritika bludů poslal Hyperion

Na GS neuplyne ani týden, aby se někdo neodvolal na "anathema" ve vztahu k prokletí protestantů katolickou církví. Rád bych se s vámi podělil o pár poznatků, které snad pomohou předejít dalším vášnivým debatám.

Vymezení kontextu

Ačkoli to může znít samozřejmě, nabyl jsem po přečtení mnohého, co tu bylo k tématu napsáno, že je nutné zdůraznit důležitost kontextu pro správné pochopení nějakého výrazu či věty. Řekněme, že se tu objeví nějaký nový nick, který nám všem oznámí, že se pleteme, protože "Písmo svaté jasně říká, že Ježíš nebyl ukřižován." Pokud nevíme, že tím "Písmem svatým" myslí Korán, bude naše reakce irelevantní. Rovněž odborné termíny, kam patří anathema, jako je např. substance, neříkají nic, pokud nevíme, myslí-li dotyčný substanci u Aristotela, Akvinského, Descarta nebo Spinozy. Při četbě tak prosím nezapomínejte na to, že píšu výhradně v kontextu římského katolicismu. S anathemou se totiž setkáme i v rabínském judaismu a jinde.


Anathema v římskokatolické církvi

Se spojením "ten, kdo ..., ať je anathema" se setkáváme už v dogmatických článcích prvního ekumenického koncilu (Nicea, 325), kde se mluví o víře v Božství Ježíše Krista. Stalo se zvykem, že věroučné koncilní články anathemu obsahovaly. Za zmínku pak stojí, že 2. vatikánský koncil nikde anathemu neobsahuje. V prvních stoletích byla anathema (dále jen a.) synonymem ke slovu exkomunikace. Již od 4. století se anathema začala považovat za závažnější případ exkomunikace (při běžné bylo dotyčnému znemožněno účastnit se mší a samozřejmě eucharistie, při a. byl zcela oddělen od církve). Po poměrně dlouhém vývoji, kdy se výklad a. měnil, došlo k jeho přesnému vymezení za pontifikátu Řehoře IX. (1370 -1378). A. se stala jakousi exemplární formou exkomunikace z rukou samotného papeže. Obvykle byla doprovázena vyzváněním zvonů, zhasnutím svící a zavřením liturgických knih a Biblí. Jednalo se o veřejné vyhlášení papeže, které bylo přijato trojím zvoláním přítomných kněží "fiat" (budiž). K takovému postupu se církev neuchylovala často, přesto nadále používala "ať je a." v koncilních dogmatických dokumentech.

Kodex kanonického práva z roku 1917, který nabyl účinnosti 19. května 1918, (2257. §1-2) potvrzuje výše uvedenou praxi:"Excommunicatio est censura qua quis excluditur a communione fidelium cum effectibus qui in canonibus, qui sequuntur, enumerantur, quique separari nequeunt. Dicitur quoque anathema, praesertim si cum sollemnitatibus infligatur quae in Pontificali Romano describuntur." [Pozor na wiki-informace, kde se píše: The 1917 Code of Canon Law, which abolished all ecclesiastical penalties not mentioned in the Code itself (canon 6), made "anathema" synonymous with "excommunication" (canon 2257). - což není pravda, neboť se tam sice píše, že exkomunikaci se říká také anthema, ale pouze pokud ...]

Dnes platné znění kodexu kanonického práva z roku 1983 explicitně (c. 6, §1) zrušilo mimo jiné platnost CIC z roku 1917:
Can. 6 - § 1. Hoc Codice vim obtinente, abrogantur: 1° Codex Iuris Canonici anno 1917 promulgatus; 2° aliae quoque leges, sive universales sive particulares, praescriptis huius Codicis contrariae, nisi de particularibus aliud expresse caveatur; 3° leges poenales quaelibet, sive universales sive particulares a Sede Apostolica latae, nisi in ipso hoc Codice recipiantur;4° ceterae quoque leges disciplinares universales materiam respicientes, quae hoc Codice ex integro ordinatur.Vzhledem ke skutečnosti, že tento nový CIC trest anathema neobsahuje, pozbyla exkomunikace a. platnost 1. ledna 1983.

Související otázky

Znamená anathema automatickou exkomunikaci?Ne, katolická církev zná případy "automatické" exkomunikace, tzv. latae sententiae, ale anathema k nim nikdy nepatřila.Vztahovala se anathema na protestanty?Je nepopiratelné, že tridentský koncil byl silně ovlivněm rašící reformací. Z obou stran létaly urážky - např. Luther se nechal slyšet: "Kdybych měl všechny františkánské mnichy v jednom domě, zapálil bych ho ... Do ohně s nimi!" (Rozhovory u stolu, ed. Mathesius, s. 180 - a to jsem vybral nevulgární výrok:-) ). Neostýchal se i tvrdit, že by bylo lepší všechny biskupy povraždit, aby nebyli překážkou spásy pro duše věřících. Ani mezi sebou se reformátoři nebrali servítky a tak Luther označoval Zwingliho za nepřítele Božího slova a Boha kvůli svátostem. Avšak anathema se už od počátku prokazatelně vztahovala jen na členy církve. Pokud tedy někdo ŘKC opustil, nebo nikdy nebyl katolíkem, anathema se ho nijak netýkala - těžko vyloučíte z ČSSD Topolánka.Anathema je neomylná a nemůže být zrušenaTo není pravda. Kanonické tresty nejsou neomylné a mohou být měněny i rušeny.Je anathema prokletím?Ne. A. byla formou exkomunikace.


"Anathema" | Přihlásit/Vytvořit účet | 14 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Anathema (Skóre: 1)
Vložil: bartonec v Čtvrtek, 12. červen 2008 @ 15:22:55 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Hyperione, děkuji Ti za článek, který, myslím  je potřebný. Sám jsem se podobnou problematikou v poslední době zaobíral a chtěl jsem sepsat také článek. Děkuji, že jsi to udělal za mě. Už jsem nemohl poslouchat výlevy zdejších "deformovaných" o tom, že anathema (např. v dokumentech Tridentu)  znamená "buď proklet" ve smyslu zlořečenství. Děkuji za článek, došel jsem k podobným závěrům. Nemůžeme se jako protestanté divit katolíkům že nás exkomunikovali. Vždyť jsme se v historii sami vyloučili z jejich společenství a jejich anathema např. k protestantům je pouhé vyjádření reality.

bratr Tomáš



Re: Re: Anathema (Skóre: 1)
Vložil: Hyperion v Čtvrtek, 12. červen 2008 @ 15:58:05 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
No, snad to k něčemu bude;-) Podstatné ale je, že nešlo o protestanty jako takové - není to "automatická" exkomunikace. Oni nás tím opravdu neexkomunikovali. Jestli jsi se tím také zaobíral, pak se podívej na seznam (dost krátký) lidí, na které byla anthema po té, co přestala být synonymem ke slovu exkomunikace (v prvních stoletích nebyly tak vytříbeny termíny, takže např. dnešní "světec, svatý" byl tehdy totéž jako "mučedník"), uplatněna. O prokletí nešlo. Dotyčný se mohl po vyjádření lítosti vrátit zpět do lůna církve. Navíc je už 25 let anathema neplatná.

Církev tehdy bohužel nedopřála sluchu těm, kteří ji chtěli reformovat (např. Erasmus Rotterdamský), a tak místo reformy přišla refomace, vzájemné křivdy, urážky, nepochopení a rozdělení. Chyba byla na obou stranách.


]


Re: Re: Re: Anathema (Skóre: 1)
Vložil: Gojim (gojim@zoznam.sk) v Pátek, 13. červen 2008 @ 15:33:15 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Hyperion: Chyba byla na obou stranách ...

Hyperion, mohol by si my vysvetlit, ako tam mohla byt chyba "na oboch stranach" ? Katolicizmus je odveky nepriatel biblickeho krestanstva, co je dane milionmi umucenych biblickych krestanov, mazanim ich historie, vyhubenim berojskych, dnes sa katolicizmus podiela na rozklade krestanstva sofistikovanejsie a ucinnejsie, prostrednictvom ekumenizmu, zavádzanim prvkov New Age, zen - budhizmu a ich modlarskych katolickych mysterii.

Hyperion: "Církev tehdy bohužel nedopřála sluchu těm",

tato veta je trojnasobna lož. 

1. Katolicizmus je okultna spolocnost a nie je ju mozne nijako reformovat, je to odveky nepriatel biblickeho krestanstva, Martin Luther bol donuteni zalozit cirkev iba na zaklade tohoto faktu. Miliony vyvrazdenych krestanov nesvedcia o snahu o dialog, ze? 

2. Preco by som sa mal teda snazit aby mi neviestka, o ktorej sa jasne hovori v Zjaveni Jana ako o primarnom nepriatelovi krestanov mala "dopriavat sluch" ???

3.Neviestka nikdy nebude pocuvat evanjelium a nikdy sa nim nenecha ovplyvnit. Ano krestania su klamani a zvadzani ze sa to udajne da, mnohi v to naozaj veria a myslia si ze uznanim neviestky ako "krestanskej cirkvi" sa nieco zmeni ...ale kedy to tak v historii bolo ??? 


mp3 prednášky Prof. Dr. Walter Veith - Události doby konce


Textus Receptus a Westcott-Hortův padělek Nového Zákona

Ekumeničtí překladatelé cenzurují Ježíše

Marie, matka Ježíšova

Emanuel Vejnar: Jediná církev? Díky za jasné slovo

Vírus ekumenizmu








]


Re: Re: Anathema (Skóre: 1)
Vložil: Gregorios777 v Pátek, 13. červen 2008 @ 12:47:16 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)


Milý Bartonče,

"anathéma" samozřejmě znamená PROKLETÍ - i v řečtině. Je totožná s exkomunikací z Církve a je také totožná s vydáním dotyčného exkomunikovaného satanu. Může snad být větší prokletí (myslím zde na zemi), než odevzdání fyzického těla satanu ke zničení? (1Kor 5,2-5). není snad společenství se satanem (nucené vězení v jeho přítomnosti způsobené vydáním satanu) prokletím?


]


Re: Re: Re: Anathema (Skóre: 1)
Vložil: bartonec v Pátek, 13. červen 2008 @ 13:25:21 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Přečti si hyperionův článek ještě jednou. Tady jde dle mého o to, jak výrok anathema používá (-la) a chápe (-la) katolická církev. Myslím, že pro nás, kteří se hlásíme k reformaci je dobré si ujasnit pojmy, když chceme mluvit o kat. teologii.
 
Tomáš

Apropo...myslím si, že Tvůj výklad 1 Kor je trochu přitažený za vlasy, nemluví se tam dle mého o "společenství". Tohle téma je složité a já se necítím na to, abych se do něj pouštěl.



]


Re: Re: Re: Re: Anathema (Skóre: 1)
Vložil: Gojim (gojim@zoznam.sk) v Pátek, 13. červen 2008 @ 16:16:43 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj Greogorios,

Pozri, tieto katolicke lži su zalozene na jednoduchom fakte, ze obrovske mnozstvo slov v neslovanskych jazykoch maju tri, styri a viac vyznamov. Ich konecny vyznam je dany celkovym postavenim vo vete a najma jej vyznamom ako celku. Povedzme anglicke slovo well.... Ma asi 15 vyznamov. Ak poviem vetu: "I´m well" moze sa najst magor ktori ma bude presvedcovat, ze som povedal: "Ja som studna" ...

No a toto robia katolici. Oni nas proste presvedcuju, ze slova maju iny vyznam ako ten ktori je mysleny a povazujem to z ich strany za vrchol farizejstva a pretvarky. Osobne ani nic ine od nich necakam, ale preco by sme sa s nimi mali spajat a nechat si infikovat nase spolocenstva ich hnilobou ? 


]


Re: Anathema (Skóre: 1)
Vložil: ares v Čtvrtek, 12. červen 2008 @ 22:17:59 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Díky za kvalitní a zajímavý článek. Ps.: To jsem si myslel, že jsme na tom jako katolíci v této věci teda hůř...

P.S.: Děkuju ti i za obsáhlou PM zprávu. Odpovím jen co budu mít trochu času. Navíc si chci stejně jako ty od počítače i od Grana trochu odpočinout, takže opravdu prosím strpení. :-)



Re: Anathema (Skóre: 1)
Vložil: vassil v Čtvrtek, 12. červen 2008 @ 19:23:28 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
díky Hyperione za článek, je mi hned vše jasnější



Re: Anathema (Skóre: 1)
Vložil: LUPUS v Pátek, 13. červen 2008 @ 10:16:21 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nemohl bys prosím tě přeložit ty latinské texty, nebo dohledat čeké znění? Já jim bohužel nerozumím... Díky!



Re: Anathema (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pátek, 13. červen 2008 @ 14:34:16 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Proč anathema vznikla? Domnívám se, že inspirace pro to je v evangeliu.

2. Tesalonickým
3,6
 Přikazujeme vám, bratři, ve jménu Pána Ježíše Krista, abyste se stranili každého bratra, který vede zahálčivý život a nežije podle naučení, která jste od nás převzali.
3,7 Sami přece víte, jak máte žít podle našeho příkladu. My jsme u vás nezaháleli
3,8 ani jsme nikoho nevyjídali, ale ve dne v noci jsme namáhavě pracovali, abychom nikomu z vás nebyli na obtíž.
3,9 Ne že bychom k tomu neměli právo, ale chtěli jsme vám sami sebe dát za příklad, abyste se jím řídili.
3,10 Když jsme u vás byli, přikazovali jsme vám: Kdo nechce pracovat, ať nejí!
3,11 Teď však slyšíme, že někteří mezi vámi vedou zahálčivý život, pořádně nepracují a pletou se do věcí, do kterých jim nic není.
3,12 Takovým přikazujeme a vybízíme je ve jménu Pána Ježíše Krista, aby žili řádně a živili se vlastní prací.
3,13 Vy však, bratři, neochabujte v dobrém jednání.
3,14 Neuposlechne-li někdo těchto slov, která vám píšeme, dejte mu znát, že k vám nepatří; tím bude zahanben.
3,15 Ale nejednejte s ním jako s nepřítelem, nýbrž varujte ho jako bratra.

Matouš
18,15
Když tvůj bratr zhřeší, jdi a pokárej ho mezi čtyřma očima; dá-li si říci, získal jsi svého bratra.
18,16 Nedá-li si říci, přiber s sobě ještě jednoho nebo dva, aby 'ústy dvou nebo tří svědků byla potvrzena každá výpověď'.
18,17 Jestliže ani je neuposlechne, oznam to církvi; jestliže však neuposlechne ani církev, ať je ti pohan nebo celník.


Což neznamená, že ho máme přestat milovat.



Re: Anathema (Skóre: 1)
Vložil: Marobud v Pátek, 13. červen 2008 @ 20:22:51 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Já bych si dovolil nesouhlasit. K církvi patří každý, kdo naplňuje víru nerozdělené církve prvního tisíciletí. 7 koncilů mělo právo vydávat anathemata, protože reprezentovaly celé křesťanstvo. Pak už ale ne, protože další koncily nereprezentovaly celou církev. Tudíž všichni katolíci, pravoslavní, evangelíci atd. jsou podle mého členy jedné církve a nikdo nemá právo je vylučovat.



Re: Re: Anathema (Skóre: 1)
Vložil: aviaf v Pátek, 13. červen 2008 @ 21:17:45 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.ucl.ac.uk/ssees/people/economics-and-business-staff-folder/tomas-cvrcek
7 koncilů mělo právo vydávat anathemata, protože reprezentovaly celé křesťanstvo.

Ja myslim, ze tohle tvrzeni je spis jen zbozna fikce. Proste jich tam bylo (tech biskupu) relativne hodne, ale tak jako tak se jednalo o par stovek clenu kleru, kteri pravdepdobne v zadnem prijatelnem vyznamu slova nereprezentovalo nazory ci zajmy milionu laiku, kteri tehdy zili. Navic oni si pod ekumenou predstavovali vicemene tu cast sveta, ktera zila pod vladou byzantskeho cisare (plus minus). Hlas krestanu, kteri zili mimo risi ci prilis daleko (treba v Cine nebo v Indii), byl zkratka vicemene oslysen.

A.


]


Re: Re: Anathema (Skóre: 1)
Vložil: Elo v Sobota, 14. červen 2008 @ 03:36:16 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Myslím, že to nie je presné. Keďže sa na tých  spomenutých konciloch vylučovalo, znamená, že aj vtedy existovali spoločenstvá, a dokonca odsť rozsiahle /ariáni, donatisti/, ktoré sa odchyľovali od učenia tej časti Cirkvi, ktorá bola nositeľom viery, považovanej za autenticky zhoddnú s vierou apoštolskou. Ak by sa prijala koncepcia, že po roku 1054 niet nijakej oficiálnej zákonnosti, to by znamenalo bezprávie a chaos. V skutočnosti  dve časti Cirkvi /západná a východná/ pokračovali ďalej, le oddelene. Východ i Západ si síce navzájom popierali legálnosť, ale obe časti keďže majú apoštolské nástupníctvo biskupov, legálnosť v tomto zmysle platila. Západ bol však presvedčená na o svojej legálnosti na základe spojenectva biskupom s nástupcovm Petra, rímskeho biskupa /Mt 16,16-19/. V tejto viere KC aj naďalej prežívala, usporiadavala koncily /v stredoveku oproti staroveku, KC veľmi prevýšila početnosťou Pravoslávie.../ a vylučovala, resp. vynášala rozhodnutia legálne, teda taktiež aj proti reformátorom. Isteže Boh je nad všetkým.
.
Dovolím si prirovnanie. Ježiš používa podobné: "Keď poprosíš otca o rybu, vari ti dá hada?"... Keď sa traja synovia Otca pohádajú medzi sebou /zjednodušene:katolík, pravoslávny a reformátor/, a všetci otcovi vyznávajú lásku, no medzi sebou sa vadia, dokonca bijú /vojny.../, ohovárajú i osočujú... Ten jeden by bol, pokiaľ ide o právo, viac "legálny" /trebárs katolík, lebo má nástupníctvo apoštolov i Petra/, druhý "menej legálny"/pravoslávny, lebo má len nástupníctvo apoštolov, ale Petra nie.../, a tretí formálne "nelegálny" /reformátor, lebo formálne svojvoľne odišiel od nástupníctva/, vari tento Otec nebude považovať všetkých za svojich synov? Je náš Boh naozaj taký bezcitný, formálny úradník, ktorý hodnotí všetko len cez formality? Vyplýva to z kontextu celej Biblie, prípadne Nového zákona? Myslím, že jednoznačne nie. A vidno to aj v súčasnej historickej situácii. Boh pôsobí svojím Duchom vo všetkých častiach Cirkvi. Všade sa dejú veci božsské, obrátenia, požehnania, vyliatia Ducha, ktorý pôsobí, vplýva na všetkých , aby hľadali cestu k sebe... Zdá sa teda naozaj, že Boh neodvrhol "pre formalitu" nikoho, ale napriek tomu, chce legálnosť vo svojej Cirkvi obnoviť. Lebo história tohto tisícročia dokazuje, že Boh síce dopustil rozkoly, nezhody... lebo sledoval celkove dobro, spamätanie sa: možno najprv tej "legálnej" Cirkvi časti Cirkvi /KC/, ale po čase aj vytriezvenie tej "nelegálnej" časti /kvôli nekonečnému triešteniu.../.


]


Re: Anathema (Skóre: 1)
Vložil: aviaf v Pátek, 13. červen 2008 @ 22:16:21 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.ucl.ac.uk/ssees/people/economics-and-business-staff-folder/tomas-cvrcek
I mne ten clanek prijde zajimavej, ale mam par dotazek, abych si nektery veci ujasnil:

Vzhledem ke skutečnosti, že tento nový CIC trest anathema neobsahuje, pozbyla exkomunikace a. platnost 1. ledna 1983.

Jak mam tyhle vete rozumet? Ma snad to zruseni retroaktivni charakter? Ja bych to proste interpretoval tak, ze k 1. 1. 1983 proste cirkev prijala novej pravni kodex, kterej uz neobsahuje trest anathematu, ale to nic nemeni na skutecnosti, ze v minulosti se pouzival a byl vykonan. Podobne, pokud nejaka zeme zrusi trest smrti, tak to proste nezmirnuje trest tem, kteri byli v minulosti popraveni. Proste se akorat ten trest uz nesmi nadale ukladat. Je ovsem taky pravda, ze pokud se zrusi trest smrti a nekdo sedi v death row, tak se mu ten trest asi zmirni na dozivoti. Zkratka: to, ze novej kodex nejakej trest uz neobsahuje, automaticky jeste neznamena, ze se tim nejak rusej tresty ulozene pred zmenou kodexu, nebo jo?

Ne, katolická církev zná případy "automatické" exkomunikace, tzv. latae sententiae, ale anathema k nim nikdy nepatřila

Ale o odstavec vys pises, ze podle CIC 1917 "exkomunikaci se říká také anthema, ale pouze pokud ...", coz podle me znamena, ze anathema je jakousi podmnozinou exkomunikace. Z toho by vyplyvalo, ze ne kazda exkomunikace je anathema, ale kazde anathema je exkomunikaci. Totez vyzneni ma i tvoje poznamka, ze uz od ctvrteho stoleti se povazovalo anathema za takovou tvrdsi formu exkomunikace, ktera se povazovala za tak drsnou, ze - jak pises - se k ni cirkev moc casto neuchylovala.

Avšak anathema se už od počátku prokazatelně vztahovala jen na členy církve. Pokud tedy někdo ŘKC opustil, nebo nikdy nebyl katolíkem, anathema se ho nijak netýkala - těžko vyloučíte z ČSSD Topolánka.

To je velmi, abych tak rek, "denominacni" argument. Hans Kung pise, ze v Tridentu si katolicka cirkev nechala vnutit, aby se stala jednou z denominaci. Az do reformace svym zpusobem nema moc smysl mluvit o Rimsko-katolicke cirkvi, tak jak ten termin pouzivame dnes my, protoze ta stredoveka cirkev nebyla katolicka svym pohledem na Pismo vs tradici nebo na marianskou zboznost nebo na transsubstanciaci, ale spise v tom pravym, puvodnim slova smyslu, ze proste byla vseobecna (katholicka). Bejt mimo tuto cirkev znamenalo neco jako bejt mimo slusnou spolecnost, bejt psanec.  Ty jako bys v tech tridentskych anathematech chtel videt prohlaseni, ze 'kdo neveri tak a tak, neni katolik', zatimco by podle meho soudu bylo historictejsi v nich videt ohlas toho univerzalniho (katholickeho) naroku, na kterej cirkev byla zvykla ze stredoveku, ze totiz 'kdo neveri tak a tak, neni krestan'. Reformace zasadila cirkvi takovou ranu, ze ty anathemata vyznely "denominacne" (tj, jako '...neni katolik'), protoze v severnim Nemecku si uz z papeze nikdo moc nedelal, ale prelati na koncilu v Tridentu shromazdeni to, myslim, celkem urcite mysleli jeste v tom stredovekem univerzalistickem "katholickem" vyznamu. Prave v tom, ze to nakonec vyznelo "denominacne" se RKC stala akorat jednou (byt nejvetsi) denominaci vedle vsech tech denominaci protestantskejch, ale ta vzpominka na tu vseobecnost je v RKC, myslim, ziva dodnes a je tim hlavnim motorem vsech tech prohlaseni i vlastni vylucnosti, ktery tak casto stvou protestanty. Zkratka, myslim, Tridentskej koncil to minil univerzalneji, nez jak ty to popisujes.

To není pravda. Kanonické tresty nejsou neomylné a mohou být měněny i rušeny.

Dobre, ale co zavery koncilu? Pokud je anathema pripojeno i za kanony koncilu v Nikaji, neznamena to snad, ze se na ne nejaka ta neomylnost taky vztahuje? Pises: "stalo se zvykem, že věroučné koncilní články anathemu obsahovaly." Je-li takove anathema zmenitelne i zrusitelne, znamena to tedy, ze lze rusit a menit clanky viry, pripadne i kredo? Ja nevim, jen se ptam...

Aviaf



Stránka vygenerována za: 0.27 sekundy