Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 234, komentářů celkem: 429550, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 420 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

Willy
ivanp
rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116469178
přístupů od 17. 10. 2001

Povzbuzení: ´Polední démon´aneb Krize středního věku
Vloženo Středa, 17. září 2008 @ 17:35:50 CEST Vložil: Olda

Modlitební život poslal Nepřihlášený

"Polední démon" aneb Krize středního věku
Katolický týdeník 38/2008

Již středověký německý mystik Johann Tauler (1300–1361) si všiml, že ti, kteří vedli po léta náboženský život, propadají mezi čtyřicátým a padesátým rokem života duchovní krizi. Vše, co doposud praktikovali – od meditací přes společné modlitby až po různé pobožnosti – jim najednou připadá jalové. Cítí prázdnotu, vyčerpání a nespokojenost.



Člověk může jen obtížně něco změnit na své náboženské praxi, na kterou si zvykl. „Problém je v tom, že to, na co byl zvyklý, je mu najednou odebráno, a to nové ještě nemá. Vzniká nebezpečí, že spolu s tradiční náboženskou praxí opustí i samu víru, nenalezne-li cestu, jak by se přiblížil Bohu. Zakouší, jak všechny jeho duchovní snahy, ze kterých do té doby čerpal sílu, ztroskotávají,“ píše na toto téma Anselm Grün ve své knížce V půli cesty. Tomuto stavu všeobecné znechucenosti, unavenosti, nezájmu říkali už staří mniši „polední démon“, neboť napadá mnicha za poledne, tj. v době, kdy už pominula první chuť k práci. Obrazně to platí i o „poledni života“, když přešlo nadšení mládí. Někteří staří mistři duchovního života byli dokonce přesvědčeni, že je to „démon nejnebezpečnější“, protože znechucený člověk nemá, čím by mu odporoval.

A přesto Tauler považuje tuto krizi středního věku za šanci k duchovnímu růstu! Když Bůh sám totiž přivádí člověka do krize, do nesnází, má pro to svůj důvod: chce ho přivést cestou tohoto až nelítostného sebepoznání do hlubiny jeho vlastní duše. Tauler přitom užívá obrazu domu, který Bůh převrací vzhůru nohama, aby nalezl drachmu – onu hlubinu duše: „Když člověk přichází do svého domu, aby tam hledal Boha, všechno v něm převrací. Následně ho hledá Bůh a znovu vše v domě obrací vzhůru nohama...“

Co je oním domem, který má být převrácen naruby? Je to lpění na dosavadním způsobu života, na vnějších zásadách a formách, kdy se člověk domnívá, že vykonáváním určitých náboženských praktik si může přivlastnit Boha. Takový člověk „plní věrně náboženské povinnosti, chodí pravidelně v neděli na bohoslužbu a denně se modlí. Malicherně dbá na přesné dodržování náboženských povinností, a přesto nepostupuje vnitřně kupředu – spíše se zatvrzuje a stává se necitlivým,“ varuje Grün. Vnější zbožnou činností chce zakrýt, že nemá vztah ke svému nitru, že je mu Bůh vpodstatě cizí. Tauler tento ochranný val zdí nazývá trefně „hrozně silnou, jakoby volskou kůží, která pokrývá lidské nitro, do něhož pak nemůže vstoupit ani Bůh, ani on sám; je neproniknutlená“.

Zničení tohoto domu náboženské rutiny je tedy často jedinou cestou, jak najít opět Boha ve svém nitru. Člověk musí opustit vše, co by mohlo překážet Božímu působení v něm, aby se v hlubině jeho duše mohl znovu narodit. Právě toto Boží zrození v člověku je podle Taulera cílem každé opravdové duchovní obnovy.

Doporučená literatura:
Anselm Grün: V půli cesty. Střední věk jako duchovní úkol (Karmelitánské nakl. 2001)
Anselm Grün: Modlitba a sebepoznání (Zvon 1997)
Vojtěch Kodet: Marta a Marie trochu jinak. Jak žít s Bohem v bezbožném světě (Karmelitánské nakl. 2007)

"´Polední démon´aneb Krize středního věku" | Přihlásit/Vytvořit účet | 12 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: ´Polední démon´aneb Krize středního věku (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (velitel@nato.cz) v Středa, 17. září 2008 @ 19:59:38 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Když čtu tyhle články, tak jsem tak rád, že nemusím mít s náboženstvím nic společného, nemusím se vrtat v hlubinách duše nebo hledat cestu k nějakému bohu, nejlépe mystickou, schovanou pod vrstvou nánosů.

  Díky za připomínku.



Re: Re: ´Polední démon´aneb Krize středního věku (Skóre: 1)
Vložil: eleonora v Středa, 17. září 2008 @ 22:01:19 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tak co hledáš tady?


]


Re: Re: Re: ´Polední démon´aneb Krize středního věku (Skóre: 1)
Vložil: runa v Čtvrtek, 18. září 2008 @ 07:46:00 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
náboženství je ale fakt o ničem , v tom má cizinec pravdu. O tom mluvil i Ježíš svým způsobem


]


Re: Re: Re: Re: ´Polední démon´aneb Krize středního věku (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (velitel@nato.cz) v Čtvrtek, 18. září 2008 @ 08:15:24 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  To, co tu je - otevřené názory různých lidí na různá témata, s trochou kultury v diskuzi, aby člověk nemusel pořád číst výlevy nějakých zamindrákovaných lidí.

  Co tu nehledám, jsou články copy-paste a citace názorů kdekoho, a názorů druhých, za které se lidi schovávají. Ty si můžu přečíst jinde.


]


Re: ´Polední démon´aneb Krize středního věku v současnosti (Skóre: 1)
Vložil: mk (miliko(a)atlas.cz) v Čtvrtek, 18. září 2008 @ 01:22:56 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
I když je mi nový ten název z mnišského prostředí, myslím, že jde o známý jev ´vyhoření´ a dokonce v citovém vztahu může být také. Mniši měli svůj život a pobožní křesťané v době Taulera také, tak to viděli na pozadí náboženského zájmu. Ale naši herci někdy mluví o tom tí´vyhoření´. Nastuduje postavu, představuje ji lidem na jevišti a potom končí hra, a on se cízá jako vyprázdněný. Věnoval sílu a pozornost své postavě a jde domů z divadla jako ´prázdný´. Po skončení sezóny zase další postava a tak to jde. Nebylo by něco co se nemění v životě?

Ivan Olbracht vylíčil život kočovného herce v románě Jan Jesenius. Už jen jediná jistota zůstala : herec sám. Vše bylo jako kulisy, nová města, divadla, hotel atd.

A klidný manžel se ve 4O letech zamiluje do krásky o 1O – 2O mladší a třeba dojde k tomu, že opustí manželku i dítě. Místo aby vydržel v dřívějším způsobu života.

Ovšem podle Taulera není jak udělat vnější změnu, aby nové síly zlepšily jeho život. Nejede na cesty, nemění stav a ten občan – věřící mimo klášter v jeho době také neměl moc možností něco měnit. Doba byla pevná, kdo se jak narodil, takový byl a zůstal tak celý život – měšťan měšťanem, sedlák sedlákem.. Mnich zůstává v klášteře.

Změna k lepšímu po ustálení života je pak možná zevnitř.

Dnes je možné změnit stav, bydliště, práci nebo jít za posláním daleko, stát se selfmademanem, zlatokopem, vojákem v cizinecké legii a mnohé změny jsou možné.

Stará pravda z dob Aristotela mluví o obsahu a formě. Obsah se pomalu mění, až mu starý způsob přestává vyhovovat. Potom je za dveřmi možná změna, která vyhoví změněnému obsahu a po přijetí nové formy je dobře. Na příklad se žák stane zaměstnancem. Zamilovaná žena se vdá apod. Ale mnich nemá kam dospět, jedině vevnitř k větší dokonalosti.

Pak  v té nové formě narůstají pomalu změny, až si požádají o novou formu. Také ve společnosti : ve státě roste potřeba změn ve způsobech (formě) vlády. Nebude-li tomu vyhověno, forma se změní. Nastane převrat nebo válka. Marie Terezie tonu předešla. Zavedla šedesát reforem a stabilizovala zem na dobu více než století. Josef II to jen dokončil. KSČ se nechtěla dát reformovat a nastal převrat.

Křesťanské církve neumějí souznít s dobou, nebo se opravují pomalu a dost lidí se stalo lhostejnými. To je jiná změna formy – od horlivosti ke lhostejnosti a nezájmu. V církvi už není jak dělat převraty. Ty se vyčerpaly v době zájmu do XVI. století v reformaci.

Ale to co píši je jen psychologické vysvětlení proč to vzniká po období horlivosti v mladosti  před obdobím moudrého stáří.

Tauler měl na mysli to : i nepříznivé okolnosti lze přemoci cestou ´do hloubky´.

Jen mne mrzí to co potkávám vícekrát : podezírání lidí . Cituji z článku: ´…Vnější zbožnou činností chce zakrýt…´.  Vnější? Proč CHCE ? Vždyť třeba jen pokračuje ve zvyku a způsobu jak dosud. Proč se lidé podezírají, že chtějí něco nesprávného? Kdo je tu obviňuje? Gruen? Není to fér obviňovat lidi ze špatného úmyslu jen když se mu něco nedaří.Spravedlivější by bylo napsat : Koná zbožnost tak jako dosud, ta viditelná stránka je na očích, ale on cítí, že vevnitř něco chybí, je zmatený, není s tím spokojený, ale ovšem dělá vše jako dosud (přece kvůli své nespokojenosti nepřestane chodit do kostela, to by tomu teprve dal !) to co dělá je vidět ale přemýšlí to tom, co a jak uvnitř.´



přišli jen na to , že náboženství nestačí (Skóre: 1)
Vložil: runa v Čtvrtek, 18. září 2008 @ 07:59:27 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Svým způsobem musím říct , že dobře jim tak- jestliže stavíme na takových věcech -vítr to zbourá- a řeknu narovinu, díky Bohu za každou duchovní krizi - protože se tím boří to , co neni postaveno na skále -hlavně třeba ty naše touhy ,aby svět fungoval podle našich představ nejlépe odměnou za to , že žijeme tak , jak je psáno atd. prostě je škoda, že tu krizi maj až tak dlouho - možná proto je fajn, když člověk zažívá zkoušky a pronásledování, protože to přichází dříve. Možná proto se zabýval Ježíš prostitutkama a zlodějema-protože jim tohle /náboženství a pod. / nestačí - potřebujou opravdové věci ,a Ježíš jim ukázal Živého Otce .
Škoda , že mi ten článek něčim spíše připomíná budhísmus.




Re: přišli jen na to , že náboženství nestačí ale nemohou az to (Skóre: 1)
Vložil: mk (miliko(a)atlas.cz) v Čtvrtek, 18. září 2008 @ 21:27:52 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Runo, může se stát každému, že něco bude nedostatečné. Nemusí se psát ´dobře jim tak´, protože mnohokrát je člověk nepoučený. Pro poučení jsou tady vedoucí. Mládež dělá to, co ji naučili. Dělá to stále a najednou má pocit, že je třeba ještě něco dále. To není ´dobře jim tak´, tomu se má pomoci - osvětlením, radou, modlitbou, ukázkou.
O nepříliš příjemných dojmech, že ´něco u mne není dostatečné´ psal po Taulerovi jistý Jan z Kříže (XVII. století). Jeho díla osvětlují o tom mnoho, i jak to překonat trpělivostí a vhloubením v sobě. Jeden spis se jmenuje Temná noc, jiný Plamen lásky žhavý a jiný Výstup na horu Karmel (to je ta u Libanonu, kde žili proroci).


]


Re: Re: přišli jen na to , že náboženství nestačí ale nemohou az to (Skóre: 1)
Vložil: runa v Sobota, 20. září 2008 @ 15:10:51 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Píšu dobře jim tak v jiném kjontextu, přečti si to pořádně- píšu o tom, že je dobré prožít duchovní krizi , když nestojím na skále. jinak myslím, že se píše o lidech středního věku ne o mládeži- a vedoucí často redí svým humanistickým způsobem , který právě člověka udržuje v tom nestát na skále:) ASI TAK. několik duchovních krizí mám za sebou a věřím, že hodně před sebou a jsem vděčná Bohu za to, že mě vždycky nechá spadnout , když jdu dlouho špatně a nevidím to.


]


Re: ´Polední démon´aneb Krize středního věku (Skóre: 1)
Vložil: Viking (racek@racek.cz) v Čtvrtek, 18. září 2008 @ 09:56:23 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
hodně blbé je když se k "duchovní" krizi přidá finanční. Nebo jedna podmiňuje druhou a vzájemně si hoví?

ale to je úplně mimo mísu, pardon.  :o))



Re: Re: ´Polední démon´aneb Krize i finanční (Skóre: 1)
Vložil: mk (miliko(a)atlas.cz) v Čtvrtek, 18. září 2008 @ 23:21:12 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nemusí si to vyhovovat, ale je známo z praxe i teorie, že veselá mysl přitahuje kladné věci i pohodu a bohatství. Ve středověku se mluvilo o chudobě s nepochopením (bylo tady o tom už něco psané), ale protestanté měli často opačný názor : byli pro prosperitu.
Prvotní církev měla smysl pro sociální pomoc. V Římě i v Cařihradě jsou doklady, že měli pokladnu pro pomoc potřebným a vydržovali mnoho vdov a sirotků místo sociální sítě jaká je dnes. Naopak ideje této podpory se vzaly z křesťanství, socialismus bez čerpání idejí z křesťanství by byl nemyslitelný. Že se později kradlo, to byl ostatní vliv.


]


Re: Re: Re: ´Polední démon´aneb Krize i finanční (Skóre: 1)
Vložil: Viking (racek@racek.cz) v Pátek, 19. září 2008 @ 10:58:34 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
díky za povzbuzení a vůbec za reakci.

jsem rád za Granosalis, že si tu jeden může i srdce vylít  :o)



]


Re: Re: Re: ´Polední démon´aneb Krize i finanční, zmatení pojmů (Skóre: 1)
Vložil: mk (miliko(a)atlas.cz) v Pondělí, 22. září 2008 @ 23:33:59 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ještě trochu o ošidném pojmu -být chudý-. Cituji z článku Kongrasty, Doplňky o Husovi
Vloženo Pátek, 12. září 2008 - 17,45,13
opisuji kus debaty:
Re: Návrh a jak husité chápou eucharistii a kořeny revoluce (Skóre: 1)
Vložil: mk (miliko,atlas.cz) v Sobota, 13. září 2008 - 20,12,19
(1b) Svatý František se zamýšlel nad životem Krista a následovníků jdoucích po cestách jaksi -bez majetku-. Protože Ježíš vysílal učedníky na misie bez peněz, usoudil, že pravý křesťan nemá mít nic. Nevšiml si, že to byli učedníci. Ježíš neřekl všem obyvatelům, aby neměli nic. Kromě toho, v době Krista byl zvěstovatel nových zpráv přijímán mezi věřícími a vůbec každý poutník dostal kdekoliv najíst a nocleh. Dnes na to potřebujeme hotel nebo motel. Usoudil, že je dobré nemít majetek a vydělávat si na jídlo žebráním (prošením). Odtud se rozšířila myšlenka -žebravého řádu- a názor, že církev má být chudá (a nemít ani na inkoust).... (to byl citát)..
Ve středověku se pojem -chudoba- zaměnil a pojem -nevlastnit osobní majetek- u mnichů. Klášter mohl být bohatý, ale mnich přijal z toho jen potřebné: jídlo, ošacení, lůžko a střechu nad hlavou. Tak trochu jako v kasárnách. Z toho ideálu být prostý starostí (ale v zabezpečeném klášteře, podobně jako v zabezpečených kasárnách) vznikl nedopatřením pojem -chudý-.
Mnich sliboval tři sliby : poslušnost (svému vůdci opatovi), nevlastnit osobní majetek (to byla ta -chudoba-) a čistota (rozumí se život bez ženy a dětí).
Někdy se k tomu přidával duchovní aspekt, nemít zbytečné myšlenky, být -chudý v duchu-, tedy s čistou myslí nezatíženou vedlejšími pojmy. Mistr Eckhart ve XIII. století praví, že on má tak oproštěnou mysl, že by ji přál všem lidem. Ale řekl to slovy : -přál všem být tak chudý jako já -. Přitom byl vizitátorem klášterů v Porýní, tedy vysoká funkce v řádu. A pojem -chudoba- si vysvětloval jako -nezatížená mysl-. Pro mnohé lidi ale slovo -chudoba- znamená peněžní nebo hmotou nouzi.
To slovo se rozšířilo tak daleko, že někdo se domnívá dnes, že církev mi být chudá. Z čeho ale potom má financovat a udržet hospice, modlitebny, knihtisk a provoz budov , ptám se.  Z Eckhartovy chudoby ne.  A někteří by nejraději sebrali církvi všechno, i tu střechu nad hlavou.
Věřící se potom také orientují na to, aby proboha -nepropadli mamonu-, a brzdí to jejich podnikavost. Kalvínský způsob je jiný. Tam prosperitu chválí. Blahobyt v USA založily generace zbožných protestantů a puritánů.



]


Stránka vygenerována za: 0.19 sekundy