Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 528 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116488403
přístupů od 17. 10. 2001

Tvorba: Pavel Hošek: Nebezpečná kniha aneb co v Bibli nemělo být
Vloženo Čtvrtek, 06. listopad 2008 @ 22:06:01 CET Vložil: Olda

Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Jsem naplavenina. Nevyrostl jsem v církvi.Neznám pocity znuděného školáka v nedělní besídce. Bible pro mě nikdy nezískala pachuť povinné četby, nepotáhla se náboženskou plísní, neztratila tajuplné kouzlo a kořeněnou chuť exotiky.Možná proto mě nikdy netrápily otázky, se kterými zápasí apologetické brožurky. A čím jsem starší, tím víc mám dojem, že všechno, co v bibli jakoby „nemělo být“, v ní právě být mělo. Pokusím se to vysvětlit.

Všechny barvy duhy

Existují celé knihovny o biblických rozporech, omylech a nepřesnostech, a také o tom, že to vlastně rozpory, omyly a nepřesnosti nejsou. Kde vzal Kain svoji manželku, jak se všechna zvířata vešla do archy, kolik bylo slepých u Jericha, proč chybí tři králové v Ježíšově rodokmenu atd. atd. Myslím si, že v těchto „rozporech a protiřečeních bible“ opravdu není problém. Zajímají se o ně jen ti nejhloupější ateisté a jen ti nejlaskavější a nejtrpělivější křesťané se nechají vlákat do této pasti. Myslím, že podobné otázky ulpívají na povrchu a míjejí se tím, o co v bibli skutečně jde. Je to jako hledat „rozpory“ a „protiřečení“mezi sbírkami poezie Jaroslava Seiferta nebo mezi písněmi Beatles. Ano, bible říká věci plné napětí, dramatických zvratů a strmých paradoxů – jako každý člověk, který chce vyslovit něco opravdu hlubokého a důležitého, jako každý, kdo vyznává lásku nebo tiší něčí bolest…

Líbí se mi, že bible je plná napětí, krkolomných a klikatých cest, temných míst a záhad. Ta nejhlubší tajemství nelze vyslovit chladným jazykem vědecké jednoznačnosti. Kdykoli básníci, mystikové a proroci vypovídají o svatých tajemstvích, zápasí s hranicemi lidského jazyka. Jejich řeč je přerývaná, udýchaná a neuhlazená, plná symbolů a náznaků, jakoby vyrvaná z výhně niterné zkušenosti.

Jsem rád, že máme čtyři verze Ježíšova příběhu, dvě zprávy o stvoření, dvojí vyprávění o izraelských králích (knihy Královské a knihy Paralipomenon). Líbí se mi to jiskření mezi Matoušem, Markem, Lukášem a Janem. Je to vzrušený rozhovor svědků, jeto živý hudební nářez smyčcového kvarteta. Jistě že se překřikují, trumfují, doplňují a korigují, protože se mezi nimi stalo něco opravdu velkého a svatého. Ano, myslím si, že všechna ta rozmanitost žánrů, postojů, knih a autorů bible ji nakonec dělá čtivější a zajímavější, bližší životu v jeho pulsujícím, klikatém proudění. Ano, myslím, že bible zrcadlí život v jeho plnosti, v jeho šťávě, v napětích a paradoxech, někdy syrově, jindy poeticky. Slzy i smích, vášeň i bolest,radost i žal, cukr i sůl. To všechno v bibli mělo být, ne že nemělo…

Jsem rád, že je bible tak divná, tak rozčepýřená, tak vířivě pestrá. Vášnivá poezie, strhující vyprávění,ironické úšklebky, anekdoty, nudné rodokmeny, ubíjející seznamy proviantu…  Je to kni*****, orchestr, labyrint. A je to tak dobře. Všechno to tam nějak patří. I ten Mefíbóšet, Achítofel, Zerubábel a Lórúchama…

Spor vědy a víry?

Přiznám se, že mi většinou připadá zbytečné a pomýlené, když křesťané ztrácejí energii věčnými debatami o rozporech mezi biblí a přírodovědou, zeměpisem nebo archeologií. Pokud se věda drží svého řemesla a nefušuje do teologie a pokud chápeme bibli tak, jak chce a má být chápana, obávám se, že žádné rozpory nejspíš neexistují. Že je vyrábějí hloupí ateisté a (odpusťte) pošetilí křesťané. Věda nikdy nedokázala (a v principu ani nemůže) že Bůh neexistuje, že po smrti už nic není, že zázraky se nedějí. Ne, stokrát ne,ani zázraky nejsou něčím, „co v bibli nemělo být“, jak se domnívali slavní zakladatelé Spojených států amerických. Nevím o žádném vědeckém argumentu, který by mi bránil věřit v existenci andělů, nebe i pekla, v zázraky Vánoc a Velikonoc, ve Vtělení a ve Vzkříšení. Možná je to projev naivní uhlířské víry, ale nikdy jsem nepochopil, proč se někteří křesťané za tyhle věci stydí, proč je omlouvají, proč klopí zrak a raději mění téma rozhovoru.

Zároveň ale spěchám dodat, že nepovažuji přírodovědu za žádného nepřítele, vážím si práce vědců a pevně věřím, že prostě zkoumají Boží rukopis, čitelný v uspořádání přírody. Příroda i bible mají téhož autora (nebo snad ne?!), rozpory mezi vědou a biblí tedy musí být dočasné: buď chápeme špatně vědu, nebo bibli.

Tento pohled na věc je pro mě osvobozující. Kdysi jsem se přistihl, že sám sebe úzkostlivě přesvědčuji o tom, že vím, že bible je (do posledního písmenka) pravdivá. Vzdal jsem to, připustil jsem,že to nevím. Pustil jsem si pochybnosti k tělu. A věřte nebo ne, pocítil jsem ulehčení. Teprve když jsem povolil ono sevření a přestal sám sobě tvrdit, že vím, že bible je pravda, jako bych najednou získal svobodu tomu prostě věřit. V důvěře tomu přitakávat. A kupodivu: moje nynější důvěra je nějak silnější a neotřesitelnější než moje předchozí „vědění“…

Vím, že nic nevím

Už několik let se učím vnímat bibli především jako dar. Jako vánoční dárek od někoho, kdo mě má rád. Učím se ten dárek postupně a pomaloučku rozbalovat (miluju rozbalování dárků o Vánocích). Jednou z nejdůležitějších zásad rozbalování, kterou jsem se naučil, je nevědět. Nevědět, co je to za dárek. Učím se bibli nerozumět. Když vím předem, co dostanu pod stromeček, vytrácí se kouzlo Vánoc. A když vím předem, co se v bibli dočtu, ztrácím chuť ji otevřít. Učím se očekávat překvapení, nevědět, co mě čeká na následující straně. Největší krizi ve vztahu ke čtení bible jsem totiž zažíval v době, kdy už jsem „věděl“, co se dočtu, už jsem ji měl „naskenovanou“v hlavě. Připadal jsem si, jako bych měl stále dokola číst stejnou detektivku, ačkoli dávno vím, kdo je pachatel. A to bylo zlé. Už několik let mi pomáhá zásada učené nevědomosti. Vím, že nic nevím. Pak je každé čtení bible dobrodružná výprava do neznámé krajiny. Proto mám také potíže s otázkou, „co v bibli nemělo být“.

Jak to mám vědět? Bible je moje kamarádka, přítelkyně do nepohody. A právě její tajemství, její napětí, „rozpory a protiřečení“ mi pomáhají. Bible mi vzdoruje. Odolává mým námluvám. Odmítá každou snahu učesat ji, obrousit hrany a zahladit vrásky. Chce je mít. Měly tam být. Proto se učím rozjímat nad jejími symboly a znameními, tajemnými náznaky, dramatickými gesty. Ano, její občas podivínská povaha mi nepůsobí rozpaky. Pozastavovat se nad „rozpory“ v bibli je jako slídit po gramatických chybách a neohrabaném slohu v milostném dopise.
 
Zlaté tele
 
Přiznám se, že mám někdy pocit, že právě my, křesťané, kteří berou bibli vážně, máme tendenci zahrnovat ji „nevyžádanými komplimenty“. Zakrývat její vrásky a retušovat její tvář. Převádět její poezii v prózu, její symboly ve fakta, její tajemství v čísla. A pak máme taky daleko větší, téměř neřešitelné problémy s otázkou, „co v bibli nemělo být“…

Jistě není náhodou, že bible je především příběh, strhující vyprávění. Není to učebnice dogmatiky, není to popis nebeské geometrie, není to systém abstraktních tezí ani vědecký protokol. Je to dramatické svědectví o Božím jednání, zachycuje takříkajíc „ptáka v letu“. A s tím míváme problém. Chceme řád, přehledné uspořádání, jasné formulace. A to je, obávám se, duchovně nebezpečné. Chceme mít situaci (Boha?!) pod kontrolou, pěkně všechno uzavřít do věroučných definic, aby se to pokud možno nehýbalo. Pak je toho samozřejmě mnoho, „co v bibli nemělo být“.

Právě my, evangelikální křesťané, jsme snad víc než ostatní věřící ohroženi svou vlastní horlivostí, svou tendencí definovat sami sebe pomocí (jednoznačných) vět. Židé mohou svoji identitu zakotvit v národní sounáležitosti a ve společném slavení svátků, katolíci zase v poddanosti papeži a účasti na bohaté liturgii. Nám evangelikálům nezbývá, než zakládat svou identitu především na souboru věroučných článků (tedy obecných vět). To je samo o sobě v pořádku, ale může se nám (nepozorovaně!) stát, že naše vyznání ustrne a ztuhne v ideologický systém, že se z našich věroučných definic stane „zlaté tele“.

Ano, i věty člověk může modlářsky uctívat. Vedle bůžků ze zlata a stříbra existují i myšlenkové modly. Obávám se, že právě náš sklon uspořádat neučesané svědectví bible do systému často vede k vytváření „pojmových mumií“ (před kterými varoval Nietzsche). I zjevené, pravé, Bohem posvěcené náboženství se může zvrhnout v modloslužbu – aniž by si toho kdokoli všiml (!). Právě to se snažili vyjádřit izraelští proroci, právě to říká o pravověrné (!) náboženské praxi v Hospodinově chrámu diakon Štěpán (Sk 7). Patří k ironii dějin, že mnohé izraelské proroky i samotného Štěpána nakonec ukamenovali svatí a zbožní lidé, horlivci, kteří znali bibli nazpaměť.

Ano, v naší zbožnosti se skrývá nejedno úskalí a nebezpečí: jak často v dějinách křesťané svými teologickými systémy bibli úplně umlčeli, nedali jí šanci,nemohli ji slyšet, protože příliš hlasitě skandovali své „biblické“ teze. Tímto svérázným způsobem lze otázku „co v bibli nemělo být“ účinně sprovodit ze světa: prostě bibli přinutíme, aby vším, co říká, potvrzovala náš věroučný systém. A je to. Ano, myslím si, že napětí, paradoxy a „rozpory“, které by zdánlivě v bibli neměly být, tam jsou právě proto, že život je složitější než sebedůkladnější teologický systém. Bible vzdoruje naší snaze udělat z ní soubor obecných vět – a chrání nás tak před sebou samými. Svou neučesaností odráží „klikaté písmo pravdy“, kořeněnou, (někdy) štiplavou chuť skutečnosti. Jak říká C. S. Lewis, „Aslan není ochočený lev“, ani jeho Kniha se nedá ochočit. Brání se, když z ní děláme „papírového papeže“, když s ní mlátíme lidi do hlavy.

Všimněme si: O nejhlubších tajemstvích víry, o Trojici, o božství Kristově, mluví bible plaše, rozechvěle, v náznacích, obrazech a symbolech, s bázní a třesením, se zatajeným dechem. My si je občas malujeme na prapory a řveme je do mikrofonů. Z nejintimnějších tajemství víry děláme hesla a slogany. Obávám se, že právě tato past je na nás evangelikály velmi chytře nastražena. Že právě horlivost se nám může stát osidlem. Možná právě toto je Izák, kterého máme obětovat, možná právě tato ideologická deformace víry se nám může stát (nepozorovaně!) zlatým teletem. Myslím si, že bible je schválně tak divná, rozcuchaná, křivolaká – aby nás chránila před ustrnutím, před duchovní sklerózou. Většina toho, co v ní jakoby nemělo být, tam právě být mělo.

Úděl nemilovaných

Ale už jsem řekl dost o tom, v čem podle mého soudu žádný problém není. Já totiž přece jenom mám jednu potíž s biblí, mám vůči ní své „výhrady“, je v ní něco, co v ní být „nemělo“, kdyby to záleželo na mně. Od samého okamžiku, kdy jsem uvěřil, mě trápí „úděl nemilovaných“. Těch, které Hospodin z nějakého důvodu nevyvolil. Stejně jako Bohumilu Hrabalovi, vždycky mi bylo líto Kaina, na jehož oběť „Hospodin neshlédl“ (Gen 4,5). Vždycky jsem se v duchu zastával nemotorného Ezaua, kterého „Hospodin odmítl“ (Řím 9,13). Vždycky mě trápilo, co bude s těmi, kteří se narodili v nesprávnou dobu na nesprávném místě - a proto jakoby Hospodina „nezajímají“. (Vždyť dobu a místo narození si nikdo nevybírá). Vždycky mně bylo trapné číst o vyhlazení celé Akánovy rodiny, protože tatínek se dopustil krádeže (Joz 7,24n), o vyhubení nepřátel Izraele jako klatých, včetně žen a (nevědomých) dětí. To je vážně problém, dokonce bych řekl, že to je jediný opravdový problém. Různá vysvětlení těchto nespravedlností, která nabízejí apologetické brožurky, se mi zdají buď hloupá a povrchní, nebo vyloženě zvrhlá a rouhavá.

Nechci být spravedlivější nebo soucitnější než Bůh. Vždyť právě on je, jak dobře vím, zdrojem vší spravedlnosti a soucitu ve vesmíru, tedy i mé touhy po spravedlnosti a mého soucitu. Jen je mi těch „nemilovaných“ hrozně líto. Jistěže si zaslouží Boží hněv a trest. O tom vůbec není sporu. To si přece zasloužíme všichni. Jenže: nám je hej, nám bylo dáno slyšet a přijmout evangelium. Trápí mě úděl těch, kteří to štěstí neměli, kteří jako by zůstávali vně Božího zájmu a péče. Vlastně souhlasím se C. S. Lewisem, který říká, že kdyby si mohl vybrat, to, co by rozhodně z bible odstranil, je peklo a věčné zatracení hříšníků. Tohle a jenom tohle by v bibli (kdyby záleželo na mně) „nemělo být“…

Otče, odpusť jim…

Co s tím? Jak říká Elie Wiesel, „modlím se k Bohu, abych uměl pokládat správné otázky“. Postupně docházím k závěru, že důležitější, než co si o této věci myslím, je, co si přeju. V duchu vždycky fandím Abrahamovi, když čtu o tom, jak „trapně“ smlouvá (jako na trhu) o záchraně hříšníkův Sodomě (Gen 18,23nn). Také Mojžíšova slova „jestli je zničíš, Hospodine, vymaž mě ze své knihy“ (Ex 32,32) mi vhánějí slzy do očí. Mojžíš je vůbec zvláštní postava. Bůh mu řekl: „ustup, já je zahubím“. A Mojžíš, „pozemský červ“, odpověděl Vládci vesmíru: „Promiň, ale neustoupím“. (Ex 32, 9nn, viz také Nu 14,11nn a zejména Nu 17,9-13!) A hle: Bůh neztrestal Abrahama za jeho drzé smlouvání, nerozdrtil Mojžíše za jeho troufalost, ale vyslyšel je! Vyhověl jim! Mám naději, že proto, že konečně pochopili, jak to s námi lidmi myslí sám Bůh. Možná právě takto smíme chápat Ježíšův neuvěřitelný postoj k jeho vlastním vrahům, když se za ně modlí: „Otče, odpusť jim, protože nevědí, co činí“ (Luk 23,34). A podobně neuvěřitelný postoj Štěpána, který „lobuje“ za ty, kteří ho právě kamenují: „Pane, nepočítej jim tento hřích“ (Sk 7,60). Možná nějak podobně uvažuje apoštol Pavel, když říká, že by nejradši dobrovolně propadl peklu a byl navěky zatracen, kdyby tím mohl zachránit své souvěrce, kteří odmítají Krista (Řím 9,3). A Bůh nejenže podobnou smělost netrestá, on ji nechává na věky věků zaznamenat do bible. Podle jeho názoru to všechno v bibli „mělo být“, ne že nemělo. Znamená to, že Abrahamovo smlouvání o Sodomu, Mojžíšova ochota přikrýt vzpurné Izraelity vlastním tělem, Ježíšova snaha „vysvětlit“ Otci, že jeho vrahové zato „vlastně nemůžou“, Štěpánův lobbing za jeho rozzuřené katy a Pavlova ochota obětovat vlastní spásu jako výkupné za zatvrzelé soukmenovce, že všechny tyto neuvěřitelné postoje nám mají být příkladem a ukazatelem cesty? Znamená to, že takto o hříšnících smýšlí sám Bůh?

A je tu ještě něco, co podle názoru Ducha svatého v bibli „mělo být“. Jsou to příběhy vzorných, zbožných věřících svatých až na půdu, kteří jako by zaujímali úplně opačný postoj. Horlivý Jonáš, který má hrozný vztek, když Bůh zachrání hříšné Ninive, bratr marnotratného syna, který je pohoršen otcovou velkorysostí vůči „tomu spratkovi“ (Luk 15,25nn), Marta, která se zlobí na Marii, že se „jen tak poflakuje“ (Luk 10,38nn), farizej, který děkuje, že není takový póvl jako hříšný celník (Luk 18,9nn). Zdá se mi to, nebo nám bible v těchto příbězích naznačuje, že horlivá zbožnost oněch „příkladných věřících“ na Hospodina dělá pramalý dojem? Že z těchto vzorných dítek nemá velkou radost?
 
Ano, musím se přiznat, že tyto příběhy mě naplňují nadějí. Zdá se mi, že Bůh nedává zapravdu přísnosti, „teologické důslednosti“ a„svatému hněvu“ oněch „zbožných a horlivých lidí“, ze kterých jde trochu strach. To, na čem mu nejvíc záleží, je zřejmě někde jinde. Chovám v sobě naději, že tajně fandí Abrahamovu smlouvání a Mojžíšově opovážlivé neochotě uhnout. Že jsou to oni, kdo se trefil do černého. Že Hospodinovo smýšlení o člověku daleko nejvýstižněji vyjadřuje Ježíšova přímluva za vlastní katy. Že mu Štěpán udělal radost, když prosil, aby Bůh „přimhouřil oči“ nad tím, že ho „tito milí lidé“ právě „jenom“ kamenují, a že měl vlastně radost z Pavlovy ochoty jít dobrovolně do pekla, aby tím vykoupil své krajany…

Nevím, co bude s „nemilovanými“, nevyvolenými tohoto světa. Snad je důležitější, co si v této věci přeju. Jisté je, že jejich příběhy jsou pro mě tím, „co v bibli (jakoby) nemělo být“. Na druhé straně ale v téže bibli nacházím vedle příběhů „nemilovaných“ a nevyvolených také výše zmíněné příběhy Abrahama, Mojžíše, Ježíše, Štěpána a Pavla, a také varovné příběhy Jonáše, bratra marnotratného syna, Marty, farizeje a celníka… A díky téže bibli smím věřit, že i „nemilovaní“ a nevyvolení jsou v dobrých rukou, že Bůh, který se nám v bibli dává poznat, to s nimi určitě myslí ještě líp než já.

Doc. Pavel Hošek Th.D. (35)
působí jako učitel na Evangelikálním teologickém semináři a na Evangelické teologické fakultě. Se svou manželkou Vierkou a dětmi Matějem, Hankou, Zuzankou a Johankou žije v Praze Uhříněvsi.

časopis Církve bratrské "Brána" 10/2008


"Pavel Hošek: Nebezpečná kniha aneb co v Bibli nemělo být" | Přihlásit/Vytvořit účet | 43 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Pavel Hošek: Nebezpečná kniha aneb co v Bibli nemělo být (Skóre: 1)
Vložil: Frantisek100 v Pátek, 07. listopad 2008 @ 05:00:32 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Něco tak nádherného jsem dlouho nečetl. Moc děkuji



Re: Re: Pavel Hošek: Nebezpečná kniha aneb co v Bibli nemělo být (Skóre: 1)
Vložil: Gojim (gojim@zoznam.sk) v Pátek, 07. listopad 2008 @ 07:06:14 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
P.H: Židé mohou svoji identitu zakotvit v národní sounáležitosti a ve společném slavení svátků, katolíci zase v poddanosti papeži a účasti na bohaté liturgii. Nám evangelikálům nezbývá, než zakládat svou identitu především na souboru věroučných článků (tedy obecných vět).

... a to je ta chyba. Preco by sme aj mi, oficialne, ako katolici , neprehlasili Bozie Slovo za nepravdive a plne rozporov ??? Myslim ze zapriet Pismo, je v ramci ekumenizmu viac nez potrebne ... Ak nezapriete Pismo, ako chcete potom "rozsirit svoj obzor" o transubstanciaciu, papezstvo, marianstvo a komunikaciu so zomrelymi ?

P.H. ale může se nám (nepozorovaně!) stát, že naše vyznání ustrne a ztuhne v ideologický systém, že se z našich věroučných definic stane „zlaté tele“. Ano, i věty člověk může modlářsky uctívat. Vedle bůžků ze zlata a stříbra existují i myšlenkové modly. Obávám se, že právě náš sklon uspořádat neučesané svědectví bible do systému často vede k vytváření „pojmových mumií“ (před kterými varoval Nietzsche).

Toto je genialna veta, da sa pouzit ako je prave treba. :-))) Myslim ale, ze brat Jeho Slova vazne nie je modlosluzba. to by potom znamenalo, ze Jezis Kristus, proroci a apostoli boli najvacsi modlari. Jezis sam povedal: „Posväť ich v pravde, - Tvoje slovo je pravda.“ Toto bolo v súlade s vyhláseniami v celej Starej zmluve, v ktorej Duch Svätý neustále prehlasuje, že zjavenie od Boha je pravda, ako napríklad v žalme 119:142, „zákon Tvoj je pravda.“ Hospodin sám preto stotožnil pravdu s písaným Slovom. Nie je žiaden iný zdroj než samotné Písmo, na ktorý by sa vzťahovalo takéto vyhlásenie. Tento jediný zdroj, Sväté Písmo, je pre veriaceho meradlom pravdy.


Katolík Ares: Ano, čistě logicky Písmo není a nemůže být zárukou Pravdy    

k teme:

Proč protestuji proti principu Sola Scriptura     Katolický útok na desatero Božích přikázání     Alberto Rivera: Jezuitska Infiltrace církví v praxi     Infiltrace protestantů - ekumenie







]


Re: Re: Re: Pavel Hošek: Nebezpečná kniha aneb co v Bibli nemělo být (Skóre: 1)
Vložil: Cernaveverka v Pátek, 07. listopad 2008 @ 07:30:12 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Že zrovna ty rouhači a blázne cintáš něco o Pravdě - ty bys pravdu nepoznal ani kdyby ti dala tři direkty za sebou přímo do nosu - které si bezesporu bohatě zasloužíš...


]


Re: Re: Re: Re: Pavel Hošek: Nebezpečná kniha aneb co v Bibli nemělo být (Skóre: 1)
Vložil: Gojim (gojim@zoznam.sk) v Pátek, 07. listopad 2008 @ 07:31:39 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
:-)


]


Re: Re: Re: Re: Re: Pavel Hošek: Nebezpečná kniha aneb co v Bibli nemělo být (Skóre: 1)
Vložil: Cernaveverka v Pátek, 07. listopad 2008 @ 10:35:26 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
3:o)))=



]


Re: Re: Re: Re: Pavel Hošek: Nebezpečná kniha aneb co v Bibli nemělo být (Skóre: 1)
Vložil: nula v Pátek, 07. listopad 2008 @ 11:10:32 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
To je nějaká vypečená Pravda,ještě se kvůli ní poperete 


]


Re: Pavel Hošek: Nebezpečná kniha aneb co v Bibli nemělo být (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pátek, 07. listopad 2008 @ 07:32:16 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Opravdu po dlouhé době osvěžující čtení. Raduji se, že autor dokáže jít takto "na hlubinu." Něco takového mám na mysli, když mluvím o přínosu reformace i pro všechny ostatní křesťany.
Jen jako katolík se přiznávám, že nevnímám oddanost k papeži. Papeže vnímám jako každého jiného člověka i s chybami a slabostmi. To jen Kristus svou mocí skrze něho působí zastřešujícím a sjednocujícím účinkem na celou církev. Mé ukotvení tedy není v papeži, ale v intenzivním každodenním vztahu s Bohem, mé ukotvení je v Kristu.

Osudy některých lidí v Bibli jsou pro nás těžkým oříškem. Bůh ale opravdu nabízí vždy dvě cesty a člověk může volit. V případě Kaina a jeho odmítnuté oběti jde tak daleko, že mu dokonce napovídá, ukazuje správnou cestu.

(Gen 4,7)
Cožpak nebudeš přijat, budeš-li jednat dobře? Pokud nebudeš jednat dobře, ve dveřích číhá hřích a dychtí po tobě. Ty však máš nad ním panovat."

Věřím, že Bůh má tu moc, aby dokázal nahradit nevinným (kteří to štěstí neměli) jakékoli příkoří. A je dobře, že je v Bibli peklo a věčné zatracení. Má - li člověk volit cestu, musí znát, co volí.



Re: Re: Pavel Hošek: Nebezpečná kniha aneb co v Bibli nemělo být (Skóre: 1)
Vložil: nula v Pátek, 07. listopad 2008 @ 08:31:22 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
-- V případě Kaina a jeho odmítnuté oběti jde tak daleko, že mu dokonce napovídá, ukazuje správnou cestu.--
 
správná cesta zřejmě byla obětovat živé zvíře jako Ábel,tuk toť libá vůně pro Hospodina 


--A je dobře, že je v Bibli peklo a věčné zatracení.--

samozřejmě,aby někteří mohli jít do nebe 

--Má - li člověk volit cestu, musí znát, co volí.--

to většinou nezná např. domorodec od Amazonky



]


Re: Re: Re: Pavel Hošek: Nebezpečná kniha aneb co v Bibli nemělo být (Skóre: 1)
Vložil: oko v Sobota, 08. listopad 2008 @ 06:35:41 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pokud ti nejde jen o prázdné tlachání, přečti si znovu pozorněji Gen 4,7. Tam je vysvětleno. co se rozumí pod pojmem "správná cesta."

Ani domorodec od Amazonky není vyloučen z podílu na spáse. I takový volí z možnosti žít spravedlivě podle svého poznání, nebo nespravedlivě.


]


Re: Re: Re: Re: Pavel Hošek: Nebezpečná kniha aneb co v Bibli nemělo být (Skóre: 1)
Vložil: Willy v Sobota, 08. listopad 2008 @ 11:59:19 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
oko,

pokud k domorodci od Amazonky nepřijde např. moravský bratr, aby mu řekl o Spasiteli a jeho potřebě být spasen nebo se mu nezjeví Spasitel osobně, může žít možná "spravedlivě" podle svého poznání, ale nemá (to není) způsob, jak mít podíl na spáse. Tož tak.

willy


]


Re: Re: Re: Re: Re: Pavel Hošek: Nebezpečná kniha aneb co v Bibli nemělo být (Skóre: 1)
Vložil: oko v Sobota, 08. listopad 2008 @ 20:41:28 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Willy
 Kde bereš tu jistotu? Willymu někdo řekl o Spasiteli a tak může být spasen, a mnozí jiní ne - a to jen proto, že neměli to štěstí, jako on. Je snad Bůh vůči lidem nespravedlivý? Opravdu si to myslíš? A z čeho vychází tvoje přesvědčení o tomto?


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pavel Hošek: Nebezpečná kniha aneb co v Bibli nemělo být (Skóre: 1)
Vložil: Willy v Sobota, 08. listopad 2008 @ 21:08:22 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
V Bibli a z Bible (Sk 4:12) - A v nikom jiném není záchrana (spása); neboť není pod nebem jiného jména daného lidem, v němž bychom měli být zachráněni (spaseni).

Tož tak.

willy


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pavel Hošek: Nebezpečná kniha aneb co v Bibli nemělo být (Skóre: 1)
Vložil: oko v Sobota, 08. listopad 2008 @ 21:32:40 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jenže to si neprotiřečí s tím, co tvrdím já. Pokud člověk (domorodec v buši, budhista, český ateista, který nepotkal nikoho, kdo by mu přiblížil evangelium takovým způsobem, aby byl pro něho přijatelný - mnoho evangelizujících káže vodu a pije víno) nemá dar víry, žije podle hlasu svědomí. I ateista přirozeným chápáním ví, co je správné jednání a co špatné. Když tedy žije dle svého svědomí spravedlivě, když zemře, setká se s Kristem. Protože do nebe se dá vstoupit jen skrze Krista, jiná cesta není. A Kristus bude soudcem všech lidí. Pro takového spravedlivého nebude problémem přijmout skutečnost, že Kristus je Bůh, ponořit se do jeho lásky. To už nebude víra, ale poznání reálné skutečnosti.

I apoštol Pavel se o tom zmiňuje.
(Ř 2,10-16)
Avšak sláva, čest a pokoj každému, kdo koná dobro, předně Židu, ale i Řeku.
Neboť Bůh nestraní nikomu.
Všichni, kteří hřešili bez Zákona, bez Zákona také zahynou; a všichni, kteří hřešili pod Zákonem, budou Zákonem souzeni.
(Neboť před Bohem nejsou spravedliví ti, kdo Zákon slyší, ale ospravedlněni budou ti, kdo Zákon plní.
Když totiž pohané, kteří nemají Zákon, dělají z přirozenosti to, co Zákon přikazuje, takoví, ač nemají Zákon, jsou Zákonem sami sobě.
Takoví prokazují dílo Zákona zapsaného v jejich srdcích, což dosvědčuje i jejich svědomí a myšlenky, které se navzájem obviňují anebo obhajují.)
To se stane v den, kdy Bůh bude soudit lidská tajemství podle mého evangelia skrze Ježíše Krista.



]


Re: Re: Pavel Hošek: Nebezpečná kniha aneb co v Bibli nemělo být (Skóre: 1)
Vložil: Nematemne v Neděle, 09. listopad 2008 @ 11:15:40 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
......A je dobře, že je v Bibli peklo a věčné zatracení. Má - li člověk volit cestu, musí znát, co volí.......

    Chtěl bych vidět člověka jenž si vědomě zvolí věčné utrpení v Ohnivém jezeře.


]


Re: Re: Re: Pavel Hošek: Nebezpečná kniha aneb co v Bibli nemělo být (Skóre: 1)
Vložil: Colin v Neděle, 09. listopad 2008 @ 12:04:31 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Lidé si nevolí to jezero, ale cestu k němu, někdy vědomě. Podle Bible, i podle výše uvedeného citátu.


]


Re: Re: Re: Re: Pavel Hošek: Nebezpečná kniha aneb co v Bibli nemělo být (Skóre: 1)
Vložil: Nematemne v Neděle, 09. listopad 2008 @ 12:45:09 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
  O.k. Upravím tedy znění mé věty: "Chtěl bych vidět člověka, jenž si vědomě zvolí cestu o které ví, že vede do věčného utrpení v Ohnivém jezeře."


]


Re: Re: Re: Re: Re: Pavel Hošek: Nebezpečná kniha aneb co v Bibli nemělo být (Skóre: 1)
Vložil: rive v Neděle, 09. listopad 2008 @ 13:13:56 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
 Nematemne

jo jo ..... hodně lidí to má tak jak ty "co kdyby" ... nechávají si zadní vrátka  ... a je zajímavé sledovat, jak ty alibistická zadní vrátka mívají různou podobu

rive



]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pavel Hošek: Nebezpečná kniha aneb co v Bibli nemělo být (Skóre: 1)
Vložil: Nematemne v Neděle, 09. listopad 2008 @ 13:44:35 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
   Jaký alibismus? Jaké zadní vrátka? Ty si myslíš, že žiji v domnění, že bych mohl jednou u posledního soudu ukecat Boha? Já napsal svůj komentář na Okuv, kde on píše "Má - li člověk volit cestu, musí znát, co volí." Pokud bych věděl, že cesta po které jdu je cestou do pekel, myslíš, že bych po ní šel? Lide jdou po cestě, která dle mnohých křesťanu vede do pekel, ale oni tam nejdou, že by si vybrali mezi peklem a nebem, ale proto, že v tento dualismus nevěří.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pavel Hošek: Nebezpečná kniha aneb co v Bibli nemělo být (Skóre: 1)
Vložil: rive v Neděle, 09. listopad 2008 @ 14:31:01 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
já si nic nemyslím, já tě poslouchám  ... jdeš po cestě nevíš kam  ... jdeš po cestě Bůh tě nezajímá,    je či není je ti to celkem fuk ....


haha : ))))) až to chvíle než někdo řekně, že Bůh je .....když někdo hovoří o Kristovi jako o cestě - pak soptíš,  a to je to co mi vrtá hlavou nevidím v tom smysl ... ale to mi asi nevysvětlíš, anebo se mýlím je důvod?

měj se hezky zas někdy
rive


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pavel Hošek: Nebezpečná kniha aneb co v Bibli nemělo (Skóre: 1)
Vložil: Nematemne v Neděle, 09. listopad 2008 @ 16:57:08 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
   Podivné závěry. Že by mne nezajímal Bůh? Že mi je jedno jestli je? A to usuzuješ z čeho? Soptím? Čím dál lepší. A vysvětlit co? To co vychází z tvých soudu mé osoby? Na jednu stranu osoba jenž nemá zájem o Boha (tvůj nesprávný soud), na stranu druhou osoba jenž Boha (přesněji lidskou představu o Něm) soudí (..soptíš..). To ti nejde do hlavy? No ano, z tvého nesprávného posouzení mé osoby je to pochopitelné.
  


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pavel Hošek: Nebezpečná kniha aneb co v Bibli nem (Skóre: 1)
Vložil: Willy v Neděle, 09. listopad 2008 @ 19:32:18 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nematemne,

já tě nesoudím, ale obestavěl ses hradbou, že to, co ti křesťané říkají o Bohu, jsou jejich představy, ať už je to pravda nebo ne. Snažil jsem se tě přimět k tomu, abys to zkusil se skutečným a živým Pánem bez ohledu na naše "představy", ale stále vzdoruješ Bohu s výmluvou, že to, co ti o Něm věřící říkají, jsou jejich lidské představy a nikoliv skutečnost, protože v tom nevnímáš Boží moc. Přitom neustále přehlížíš fakt, že Bůh je svrchovaný a nenechá se přinutit k něčemu, co není Jeho vůle nebo Jeho způsob, jak se dát člověku poznat. A to je právě to, co ty děláš - snažíš se přinutit Boha, aby se ti dal poznat "tvým" způsobem a často jsi tu prohlásil věci, které se dotkly Boha na citlivém místě, kterými jsi Ho urazil, rouhal ses Mu a choval ses jako Jeho nepřítel. Co od Něho tedy čekáš? Že ti řekne: prosím tě, nech se spasit, udělej mi tu radost (milost) nebo co?! Ach jo.

willy


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pavel Hošek: Nebezpečná kniha aneb co v Bibli (Skóre: 1)
Vložil: Nematemne v Pondělí, 10. listopad 2008 @ 15:33:47 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
.....často jsi tu prohlásil věci, které se dotkly Boha na citlivém místě, kterými jsi Ho urazil, rouhal ses Mu a choval ses jako Jeho nepřítel.......

   Jak víš, že jsem Ho urazil, že jsem Jeho nepřítel? On ti to sdělil? Vidíš do Boží mysli?

....abys to zkusil se skutečným a živým Pánem......

   A jde to jinak, než tak jak to dělám do teď? Být otevřený pro každý názor, připravený pozměnit svůj, nevytvářet si představu o Něm, ale očekávat Jej i když nevím jak On přijde? Jak to mám tedy dle tebe zkusit s Bohem jinak, když ne takto? Vyznat Ježíš je Pán a pak to začne nějak čarovně fungovat?

.....A to je právě to, co ty děláš - snažíš se přinutit Boha, aby se ti dal poznat "tvým" způsobem....

   No v tom máš možná pravdu. Ne že bych chtěl Boha přinutit k nějaké akci, ale že jej očekávám určitým způsobem a On přitom je hodně blízko, tak blízko, že jej v té blízkosti nepoznávám. To nevím.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pavel Hošek: Nebezpečná kniha aneb co v B (Skóre: 1)
Vložil: Willy v Pondělí, 10. listopad 2008 @ 16:23:24 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
   Jak víš, že jsem Ho urazil, že jsem Jeho nepřítel? On ti to sdělil? Vidíš do Boží mysli?

Znám Ho a někdy mi dává pocítit to, co On cítí. Do Boží mysli nevidím, ale mám mysl Kristovu, tzn. že Pán se mnou sdílí některé Jeho myšlenky.

   A jde to jinak, než tak jak to dělám do teď? Být otevřený pro každý názor, připravený pozměnit svůj, nevytvářet si představu o Něm, ale očekávat Jej i když nevím jak On přijde? Jak to mám tedy dle tebe zkusit s Bohem jinak, když ne takto? Vyznat Ježíš je Pán a pak to začne nějak čarovně fungovat?

Ano jde to jinak, vlastně to nejde jinak než tak, že Mu otevřeš své srdce respektive celou svou bytost. Tvůj problém je právě v tom, že jsi otevřený všemu možnému, jen ne Jemu. Vyznat "Ježíš je Pán" jinak než v Duchu Svatém nemá žádný význam. Vyznat ale "Ježíš je Pán" v Duchu Svatém, věřit tomu, myslet to tak a vědět potom, že se "něco stalo", to je něco jiného. Nejsou v tom žádné čáry, ale s tím vyznáním přichází Ten, Jehož jméno bylo vysloveno jako živá a skutečná Osoba, aby se pro tebe stal Tím, Kým chce v tobě být - tvým životem, zaopatřením života a vším, čím chce, aby ses stal ty v Něm pro Něho a pro Boha Otce, který touží mít mnoho svých synů v Jeho slávě jako své vyjádření, rozmnožení a rozšíření. Tož tak.

Víš, "nejhorší" na tom je, že podobné zkušenosti života jsou nepřenositelné na jiného člověka, tzn. že každý si je musí zakusit sám a další "rána" je toto: "Chce-li kdo přijít za mnou, ať zapře sám sebe, vezme svůj kříž a následuje Mne" (Mt 16:24). To sice řekl Pán Ježíš svým učedníkům, ale platí to pro všechny hledající Boha, neboť z nich své učedníky po jejich obrácení Pán činí. Vezmi si takového Matouše, který napsal první knihu NZ - evangelium, z něhož je tento verš. Uslyšel od Pána tři slova: "Pojď za mnou." A hned všeho nechal, všechno opustil a následoval Pána.

Nevím, co chce říct Pán tobě, ale když k tobě promluví, uděláš, co řekne?

willy


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pavel Hošek: Nebezpečná kniha aneb co (Skóre: 1)
Vložil: Nematemne v Pondělí, 10. listopad 2008 @ 18:45:37 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
....Vyznat ale "Ježíš je Pán" v Duchu Svatém, věřit tomu, myslet to tak a vědět potom, že se "něco stalo".....

    No jo, věřit tomu, ale jak způsobit toto věření v sobě? Neumím si představit jak bych si měl tuto víru v sobě způsobit. Nevím jestli s tebou, ale myslím, že s Gregoriosem jsme se shodli na tom, že tuto víru v člověku musí způsobit Bůh. Pokud je na mne, abych v srdci uvěřil, tak potom jak? Mám si říct, "dobře od teď věřím ve svém srdci, že Ježíš je vzkříšen"? Věřím, že sám uznáš, že to takto nejde.

....a další "rána" je toto: "Chce-li kdo přijít za mnou, ať zapře sám sebe, vezme svůj kříž a následuje Mne"........

    Jsem přesvědčen, že to není žádná "rána". Přemýšlel jsem nad tím, kdyby se mi Bůh dál poznat a jak bych musel změnit život a došlo mi, že já bych nic měnit nemusel. Nemyslím to tak, že by nebylo třeba nic měnit, ale že ta změna by byla jakoby automatická, jako odpověď na to, že Bůh je, jako voda vyvěrající z pramene kdy voda symbolizuje skutky a prámen víru.
   Rána to snad může být pro člověka jenž se vlastně s Bohem nesetkal, ale jelikož ho okolí vede k tomu, že by pro svou spásu měl věřit v Krista, tak v Něj tedy "věří". Pro tohoto člověka to musí být asi hodně těžké nasledovat to co po něm Kristus žádá.

.....Nevím, co chce říct Pán tobě, ale když k tobě promluví, uděláš, co řekne?.....    Zcela určitě.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pavel Hošek: Nebezpečná kniha ane (Skóre: 1)
Vložil: Willy v Pondělí, 10. listopad 2008 @ 19:28:15 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nematemne,

proto je ta rána "rána". Jsi-li přesvědčen, že to není žádná rána, jsi na dobré cestě, ale zároveň si dej pozor - Pán tě může vzít za tvé slovo: "Zcela určitě." Tož tak.

Podle Písma NZ je víra dar od Boha - shodli jste se nejen s Gregem, ale shodl ses i se mnou. Spaseni jsme milostí skrze víru - obojí je dar Boží nebo jinak řečeno víra je darem Boží milosti milostí obdarovaného člověka.

willy


]


Re: Re: Re: Re: Re: Pavel Hošek: Nebezpečná kniha aneb co v Bibli nemělo být (Skóre: 1)
Vložil: Colin v Neděle, 09. listopad 2008 @ 13:15:07 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tak se rozhlédni....

Lidé se tak skutečně chovají. Z nejrůznějších důvodů. Většinou proto, že si nechají namluvit, že jiná cesta neexistuje, anebo existuje, ale oni nemají čas. Často proto, že to jezero je zatím daleko a možná to ani nebude tak hrozný, nebo bude ale Bůh je z toho nějak dostane, vždyť je to jeho práce, anebo bude ještě čas někde odbočit ale teď to nejde. Anebo po ní jdou plni sebelítosti, protože oni za to nemohou ale někdo jiný. 

To samozřejmě nemluvím o ateistech, ale o lidech věřících, kteří jdou do zahynutí.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pavel Hošek: Nebezpečná kniha aneb co v Bibli nemělo být (Skóre: 1)
Vložil: Nematemne v Neděle, 09. listopad 2008 @ 13:48:54 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
    Máš pravdu, věřící mne nenapadli.


]


Re: Pavel Hošek: Nebezpečná kniha aneb co v Bibli nemělo být (Skóre: 1)
Vložil: nula v Pátek, 07. listopad 2008 @ 07:33:12 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pokud se Bible bere jako např. světová literární památka,pak je ono jiskření na místě.Když ale určitá skupina tuto knihu prosazuje jako 100 % záruku pravdy (snad jakoby pravda šlo vněstnat do písmenek) dokonce zaručené slovo od Boha  pak je přirozené,že  člověk se špetkou poctivosti vůči sobě samému na tyto rozpory narazí a nemusí být zrovna slovy pana Hoška "nejhloupější ateista" .Zkrátka ne každého ono jiskření učiní hluchým a slepým.      



Re: Pavel Hošek: Nebezpečná kniha aneb co v Bibli nemělo být (Skóre: 1)
Vložil: LUPUS v Pátek, 07. listopad 2008 @ 08:11:55 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Hezké:-)



Co v krásném článku nemělo být (Skóre: 1)
Vložil: xb v Pátek, 07. listopad 2008 @ 09:07:59 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jistěže si zaslouží Boží hněv a trest. O tom vůbec není sporu. To si přece zasloužíme všichni.

http://www.youtube.com/watch?v=QYx00dtnGmQ

So innocent the starving children



Re: Pavel Hošek: Nebezpečná kniha aneb co v Bibli nemělo být (Skóre: 1)
Vložil: isim v Pátek, 07. listopad 2008 @ 21:56:14 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Je to jako taková fontána, která trošku zmírní ty "boje".
Dík.

isim



Re: Pavel Hošek: Nebezpečná kniha aneb co v Bibli nemělo být (Skóre: 1)
Vložil: Pattre (Pattre@seznam.cz) v Pátek, 07. listopad 2008 @ 22:40:32 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Taky se mi moc líbí. Docenta Hoška znám a vážím si ho pro jeho něžnou vykutálenost když nám ukazuje rozměry Božího Slova jak sám sezdal. A je fajn, že si při tom na nic nemusí  hrát. To že má pifku na nevěřící není v jeho případě slabina. Jenom škoda že lidé jeho typu se občas nezúčastňují zdejších diskusí, to by pak kdejakým starsapologetům asi pšenka nekvetla a jiní v lecčems vystřízlivěli. Na druhou stranu chápu, že asi není o co stát.



Re: Pavel Hošek: Nebezpečná kniha aneb co v Bibli nemělo být (Skóre: 1)
Vložil: Pattre (Pattre@seznam.cz) v Pátek, 07. listopad 2008 @ 23:59:48 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jo a pokud se to tu ještě nosí, navrhuji a nominuji bratra Doc. Pavla Hoška Th.D. učitele na Evangelikálním teologickém semináři a na Evangelické teologické fakultě na Zlatou Perlu za příspěvek, který  nám vykutáleně a něžnou formou ukazuje rozměry Božího Slova, jak sám autor sezdal, s názvem Nebezpečná kniha aneb co v Bibli nemělo být.



Re: Re: Pavel Hošek: Nebezpečná kniha aneb co v Bibli nemělo být (Skóre: 1)
Vložil: char-akter v Neděle, 09. listopad 2008 @ 15:10:32 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Koho autor sezdal? Sezdávají se akurát snoubenci.


]


sezdal (Skóre: 1)
Vložil: Pattre (Pattre@seznam.cz) v Neděle, 09. listopad 2008 @ 19:32:25 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milý charaktere,
 
Technické záležitosti zanechám povolanějším, pouze bych si dovolil konstatovat, že každý šťastný majitel své antény sezdal, že má to nejlepší zařízení pod ...


 
V posledním okamžiku však prozřetelně sezdal, že na měkké přistání jeho robustní tělesné schránky je před pódiem přece jen trochu řídko a tak svůj pokus ...
http://www.freemusic.cz/clanky/3953-trail-of-dead-rock-cafe.html
 
tajně a o to nezvratněji, navždy sezdal s trýzní úzkosti, snesitelnou pouze tehdy, když byla překročena... Slovo může být vším, a vším tedy je... váním, ...

 
Protože jsem sezdal, že celý tento web udržovat v chodu jen v čisté HTML podobě začíná být přeci jen moc pracné, rozhodl jsem se pro radikální řez. ...

 
Tedy ve skutečnosti na chalupě, jak mě hned opravila Dvířka a já jsem na místě sezdal, že říkat malé zemědělské usedlosti chata by bylo značně nepatřičné,

 
Přičichl jsem a sezdal to za celkem přijatelné mému nosu – a nasál brkem. Ňaam. No jako posila do našeho výstupu prostě (de)geniální. A tak jsme pomalu, ...

 
Jak nejak bezpecne otestovat fazi, aniz bych pri tom vyhodil jistic ci sezdal fyzicke uhony?

 
Neratovická divadelní společnost
... očarován stejně jako před lety, ale také s ulehčením – sezdal jsem, že jsem k námětu volil jiný přístup než on, že jsem zůstal věrný české pohádkové ...

 
Ráno jsem se probudil, na peřině nějaké nejprve neidentifikovatelné objekty, které jsem později sezdal býti myšími bobky. No romantika jako blázen. ...

 
Nejsem znalec české gramatiky, spíše naopak, přesto se mi čeština ve své tvořivosti velmi líbí. Máš jistě pravdu, zmíněné slovo zřejmě není v pravidlech českého pravopisu, přesto ho lidé občas použijí. Nejčastěji jako tebou zmíněném významu oddal, nebo mnohem méně ve významu poznal, seznal , nebo něco pochopil.

Mě osobně netrápí že zmíněný výraz v tomto významu není spisovný (zřejmě se jedná o nějaký starý, nebo básnický výraz), protože když je jednou za uherák použit, ostatní v kontextu věty rozumějí o co kráčí. To je ale jedno, většinu to mnohé netrápí , jiné pobaví a češtináře dohání k šílenství.

Co jen křesťanská pospolitost dokázala vymyslet za novotvary, které nevěřící majorita jen těžko porozumí. Zde to však může mít v jistém ohledu dost negativní význam. Křesťané pak hovoří nesrozumitelnou řečí, ale to už je jiné téma.

A jak jsem seznal, je to asi tak všechno….


]


Re: sezdal (Skóre: 1)
Vložil: char-akter v Neděle, 09. listopad 2008 @ 20:19:57 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milý Pattre,
použití slova sezdal namísto seznal je záměnou podobně znějících slov s naprosto odlišným významem. Něco znáti je jiné, než  něco dáti.
Ve všech příkladech, které uvádíš, je výraz použit chybně, kromě veršů - příklad třetí.
 Ve všech ostatních případech má být "seznal", kromě slovního spojení "sezdal fyzické úhony", kde má být správně "doznal".
Takže nejedná se o to, jak píšeš, že výraz v tomto významu je nespisovný, či dokonce básnický. Jedná se o omyl, který se rozšířil, což mají omyly ve zvyku.
Ta křesťanština, to mě také zajímá. Přemýšlím o výkladovém slovníku pro čerstvě obrátivší se. Nemáš nějaký pěkný výraz do sbírky? Už jen ty ustálené krkolomnosti z anglických překladů...


]


Re: Re: sezdal (Skóre: 1)
Vložil: Pattre (Pattre@seznam.cz) v Neděle, 09. listopad 2008 @ 21:07:14 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Co se dá dělat, děkuji za korekci. Ještě by slovo sezdal mohlo znamenat například zjistil a nebo došlo mu to, ale nevím, raději toho nechám.

Těch novotvarů je pokud vím hodně (zaskočils), nicméně teď mě napadá (vynechám-li krkolomnosti z anglických překladů) například slovo „vypůsobil“ a nejsem si jistý zda není nesmysl: „očekávat na něco“….


]


Re: Re: Re: sezdal (Skóre: 1)
Vložil: char-akter v Neděle, 09. listopad 2008 @ 21:59:48 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Super, díky za vypůsobení."Očekávat na něco" je samozřejmě špatně, správně je "očekávat něco" bez "na", ale "čekat na něco".
Loučím se svým oblíbeným: Mějme spolu dobrý čas!  :-) charoš


]


Re: Re: Re: sezdal (Skóre: 1)
Vložil: Nasinec v Neděle, 09. listopad 2008 @ 22:54:31 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
co se týče slovní diference, má ch. pravdu


]


Re: Pavel Hošek: Nebezpečná kniha aneb co v Bibli nemělo být (Skóre: 1)
Vložil: Elo v Sobota, 08. listopad 2008 @ 05:36:12 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Mne sa tiež veľmi páči celkový duch, ktorým je písaný uvedený článok. Naozaj vychádza z reality, z nadhľadu a cítiť v ňom slobodu.  Naozaj z Biblie sa dá urobiť doslova "modla" a niekedy mi to tak pripadá u niektorých typov ej obhajcov za každú cenu, slovíčkárov, fundamentalistov apod.  Spomínam  si ako Pán Ježiš raz vyslovil slová "vo vašich knihách je napísané", ako by sa ho to netýkalo. Isteže sa ho to týkalo, ale videl Bibliu reálne. Bibliu naozaj napísali ľudia takí, akí boli: so svojou úrovňou, poznaním, spôsobom vyjadrovania... A Bohu to nevadilo. On ich použil takých, akí boli.
.
Myslím si, že mnoho vecí v Bibli sa pripisuje priamo Bohu, ale to neznamená, že to Boh tak aj naozaj chcel. To bolo presvedčenie ľudí. Mnohé príbehy biblické, hlavne starozákonné sú naozaj jednoducho príbehmi ľudskej obmedzenosti, hlúposti, hoci v náboženskom rúchu a písali ich ľudia, ktorí sa domnievali, že si toak Boh aj želá. A Boh ich dovolil napísať v Biblii, no nie preto, že si to On tak naozaj želá, ale preto, aby ukázal nám, neskorčím pokoleniam, ako sa ľudia v mnohých veciach mýlili, ako boli primitívni, čo všetko považovali za Božiu vôľu. Jednoducho v Biblii je veľa iba "z dopustenia Božieho" a nie z vôle Božej /mnohoženstvo, zabíjanie bez milosti, obetovanie svojej dcíráry izraelským sudcom, predstavy ľudí o vesmíre, o živote po smrti v šeole, o zákone pomsty, o preklínaní nepriateľov, Kazateľovej márnosti všetkého, niekedy aj toho, čo z hľadiska N.Z. nie je márnosť..., o domnienke svätého proroka Eliáša, že pozabíjať všetkých pohanských je správne, o surovosti a tvrdosti voči inak zmýšľajúcim atď./.
.
Páči sa mi tiež nyšlienka, že Biblia je akoby rozhovor generácií. Tým, že bola napísaná autormi rôznej doby, a v každej dobe vládli trochu iné predstavy a mentalita, každý vyjadril to svoje. A redaktorom Biblie to nevadilo, lebo oni to naozaj nevnímali fundamentalistsky a doslova a do písmena, ale "v duchu", t.j. v správnom pochopení zmyslu. Aj  preto zaradili  napr. úplne spokojne dve rozličné správy o stvorení hneď do prvej knihy Biblie, Genezis,  a vôbec jej nevadilo, že ak by sa nejaký pedant a slovíčkár to toho zadrapil, ľahko by tam našiel "rozpory"...
.
Taktiež Cirkev dala - nehľadiac na rozdiely v detailoch - štyri rôzne evanjeliá, a ak by sa človek chcel zadrapiť jednotlivostí, našiel by aj v Novom zákone nedokonalosti, nepresnosti, iba dobové predstavy a názory, ba rozpory, aspoň na prvý pohľad. Prečo? Pretože pre Cirkev kritérium nebolo zostaviť nejakú vedecky presnú, podľa vzoru rímskeho exaktného prava, knihu o viere, ale jednoducho zostaviť svedectvo konkrétnych ľudí to, čo súvisí s Kristom a môže byť užitočné pre spásu ľudí. Ona si bola vedomá, že okrem Biblie je tu ešte aj ona - Cirkev, živí ľudia, v živote ktorých Ježiš pôsobí, ktorým dal svojho Ducha, a ktorýsa v nej prejavuje a vedie ju k plnosti chápania v každej dobe napriek problémom. Ba Cirkv vedela, že sú  ešte aj mnohé iné svedectvá, knihy, ktoré by mohla kľudne zaradiť do Biblie. Niektoré z nich sa aj do určitej doby čítavali vo funkcii uznávaných kníh v niektorých cirkvách, no napokon si zvolila určité kritérium, a tak ich nezaradila, ale čítanie týchto kníh môže veľa napomôcť pri správnom pochopení Biblie /spisy apoštolských žiakov a cirkevných otcov a i./
.
Myslím si, že naozaj jedinou správnou "optikou" pozerať sa, čítať a chápať Bibliu je pozerať a videiť všetko vo svetle Ježiša Krista, jeho definitávneho znajvenia Božej lásky a pravdy v Novom zákone a v Duchu Svätom, ktorý nám je daný v Cirkvi tam, kde sa úprimne veriaci sa podmienok Ním stanovených stretnú s Kristom. Všetko ostatné, ak sa číta v tomto Duchu, dá sa oveľa ľahšie pochopiť a vtedy je to všetko oveľa viac pochopiteľné. Ak sa naozaj, ako to hovorí autor, stane Biblia akýmsi "teľaťom", ktorého sa človek drý´ží nie v tomto Svútom Duchu a vo svetle Kristovom, ale zaprie sa do jednotlivostí a citácií hlava-nehlava, akákoľvek debata nemá konca-kraja, a nikto nikdy vtedy nikoho obyčajne nepresvedčí. To sú vtedy rozbroje, rozpory pre malichernosti, ktoré Cirkev len štiepia a diabol sa opodiaľ pritom uškŕna...





Re: Re: Pavel Hošek: Nebezpečná kniha aneb co v Bibli nemělo být (Skóre: 1)
Vložil: Gregorios777 v Sobota, 08. listopad 2008 @ 21:42:23 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)


Elo,


píšeš:/// ale čítanie týchto kníh môže veľa napomôcť pri správnom pochopení Biblie /spisy apoštolských žiakov a cirkevných otcov a i./
.///


Jak by tyto spisy mohly pomoci pochopit Bibli, když obsahují věci, které Bible vůbec nezná, o kterých apoštolé nikdy nemluvili? Jak by tyto DODATKY k Bibli mohly pomoci ji pochopit?

To mi tedy poraď. S tím si opravdu nevím rady.


P.S.: Proč se odvoláváš na tzv. "žáky apoštolů", o kterých to ani s jistotou nevíme? Vždyť sám Nový Zákon hovoří o "žácích apoštolů" ( o kterých to s JISTOTOU VÍME), kteří např. s apoštoelm Pavlem strávili celé 3 roky!!! a potom přesto začali mluvit převrácené věci a opustili Pavla i jeho (apoštolské) učení?

Co dokazuje, že někdo je něčím žákem? Dokazuje to něco? Dokazuje to, že žák interpretuje učení svého učitele věrně?


]


Re: Re: Re: Pavel Hošek: Nebezpečná kniha aneb co v Bibli nemělo být (Skóre: 1)
Vložil: Elo v Neděle, 09. listopad 2008 @ 08:27:52 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
"Jak by tyto spisy mohly pomoci pochopit Bibli, když obsahují věci, které Bible vůbec nezná, o kterých apoštolé nikdy nemluvili? Jak by tyto DODATKY k Bibli mohly pomoci ji pochopit? To mi tedy poraď. S tím si opravdu nevím rady."

- Presne tak ako sa postupuje vedecky pri skúmaní všetkej histórie. Poznanie súvisiacich zdrojov pomáha poznať študovaný zdroj. Teda, poznanie spisov tých, ktorí boli apoštolskými žiakmi alebo žiakmi žiakov /starými cirkevnými otcami/ nám pomôže lepšie chápať svet, spôsob vyjadrení Biblie, ktoré - iste uznáš - je niekde nejasné, len náznakovité, neúplné. Preto Cirekv považuovala za svoj zdroj viery nielen spisy biblické, ale aj mimobiblické, hlavne tie, ktoré poznala, že sú od dôveryhodných cirkevných ľudí, význačných a svätých mužov, biskupov a pod. /Klement Rímsky, vysvätená sv. Petrom, Papias z Hierapolu, vysvätená sv. Jánom, sv. Ignác, tiež vysvätená Petrom v Antiochii a i., potom napr. sv. Irenej Lyonský .../ Odporúčam ti prečítať aspoň čosi, a sám sa presvedčíš, v akom duchu sú písané. uvidíš, že medzi nimi a biblickými nie je vôbec podstatný rozdiel. Často citujú biblickýhc autorov, ale aj svojim slovami vyjadrujú, prípadne osvecujú lepšie to, čoi v Biblii nie je celkonm jednoznečne jasné...
.
"Proč se odvoláváš na tzv. "žáky apoštolů", o kterých to ani s jistotou nevíme? Vždyť sám Nový Zákon hovoří o "žácích apoštolů" ( o kterých to s JISTOTOU VÍME), kteří např. s apoštoelm Pavlem strávili celé 3 roky!!! a potom přesto začali mluvit převrácené věci a opustili Pavla i jeho (apoštolské) učení?"

- Cirkev sa odvoláva len na známych verných a osvedčených žiakov, ktorých som menoval. O tých prevrátených jasne vedela, a zrejme nič sa ani v Cirkvi nezachovalo, oni zrejme prešli mimo, Cirkev ich vylúčila...
.
"Co dokazuje, že někdo je něčím žákem? Dokazuje to něco? Dokazuje to, že žák interpretuje učení svého učitele věrně?"

- To som už vysvetlil. Pomôže v nejasnostiach. Pre Cirkev je to nie pravidlo, kánon, ale pomoc pri pochopení kánonu tam, kde kanonické spisy sú nejasné, alebo prípadne tam, kde Biblia mlčí o niečom /napr. o zozname biskupov v obciach, o "listoch spoločenstiev" medzi cirkvami, o konkrétnej praxi sviatostí, pokánia, vnútorného života jednotlô. obcí.../
Jednoducho, Biblia nespadla z neba, dokonca ani Kristus neprikázal nikde svojim apoštolom napísať nejaký Nový zákon. To je tiež dielo pôsobenia Ducha Svätého, a presne v tomto istom Duchu Svätom ľudia v Cirkvi rozhodovali, vyberali z toho množstva kníh, spisov, evanjelií, zjavení, Skutkov.../naozaj to nebolo také jasné, prečítaj si históriu kánona kníh N.Z. od Merzega pod./...

Žiaci apoštolov a ich žiaci, jednoducho boli bližšie ku generácii. Tak ako my leopšie ropzumieme socializmu, ak sme čosi prežili v ňom, a oveľa menej mu rozumia dnes narodení mladí. Ale porozumie mu aj o 100 rokov ten, kto bude mať preštudované čím viac kníh socialistickej literatúry a iné vhodné príručky . A rozhodne ho nepochopí ten, kto si prečíta narýchlo len jednu knižočku... To je analógia toho, čo chcem povedať, že čítane spisov pochádzajúcich z čias bližšie k apoštolom ti pomôže lepšie spoznať ich dobu, štýl života, vyjadrovania, frazeológie, a preto lepšie pochopíš aj pravý zmysel slov Biblie. Veľmi k tomu napomôže aj znalosť biblických jazykov. Napr. naši katolícki biblisti - ako viem - učia sa grécky, hebrejsky, latinsky, ba aj iné okolité jazyky národov, sýrochaldejšina, feničtina, arabština a pod. Taký človek oveľa lepšie bude vedie prečítať, čo chcel povedať biblický autor, keď píše napr. o bratoch Ježišových, akok nedouk, ktorý to zoberie v zmysle 20 storočia, lebo iné nepozná...



]


Re: Pavel Hošek: Nebezpečná kniha aneb co v Bibli nemělo být (Skóre: 1)
Vložil: Nematemne v Neděle, 09. listopad 2008 @ 10:40:53 CET
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
     Článek se mi líbí, i když ateisté zde jsou hloupí a křesťane jen pošetilí. Jen pár připomínek.

.....Myslím si, že v těchto „rozporech a protiřečeních bible“ opravdu není problém. Zajímají se o ně jen ti nejhloupější ateisté.....

     Myslím, že nejde o hloupost ateistu, ale poukázaní na nesmyslnost fundamentálního pojetí biblických textu. Prostě jak se do lesa vola, tak se z něho ozývá.

.....Pokud se věda drží svého řemesla a nefušuje do teologie ...

     Nevím o tom, že by věda fušovala do teologie. Mám za to, že to jsou právě křesťanští fundamentalisté co fušují do něčeho o čem nic neví.

.....Věda nikdy nedokázala (a v principu ani nemůže) že Bůh neexistuje, že po smrti už nic není, že zázraky se nedějí.....

     A věda to ví. Stejně tak ani věřící nedokázali, že tomu tak je a že zrovná ta jejích představa o Bohu je ta správná.

.....Nevím o žádném vědeckém argumentu, který by mi bránil věřit v existenci andělů, nebe i pekla, v zázraky Vánoc a Velikonoc, ve Vtělení a ve Vzkříšení.....

     Věřit si člověk může v co chce. Chceš věřit v anděly, věř si. Chceš věřit v UFOny, věř si. Chceš věřit v placatou zemi, věř si. Nevím nic o tom, že by věda měla ambice popřít duchovní svět.



Stránka vygenerována za: 0.42 sekundy