Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 467 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

rosmano
Willy

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116485252
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Pojednání o duši
Vloženo Pondělí, 12. leden 2009 @ 10:08:46 CET Vložil: Olda

Zamyšlení poslal Kojot

Existuje duše? A pokud ano, může být nesmrtelná? Může existovat nezávisle na těle? Může jít do nebe nebo do pekla? Může se převtělovat? V souvislosti s mými dlouhodobými kontemplacemi na téma obecného invariantu lidství jsem sám sobě na tyto otázky odpověděl a v následujícím traktátu se podělím o výsledky svých úvah, založených především na empirii.

Začneme tím nejjednodušším: Duše, máme-li tím na mysli něco, co je nehmotné a co působí na hmotu (našeho těla), existuje. To musí po krátké úvaze připustit i ten nejzatvrzelejší materialista. Naše myšlení, cítění, prožívání a osobnost nejsou mozkem a žlázami, nejsou hmotou našeho těla. Jsou výsledkem procesů v našem těle, především v mozku, ale nejsou těmito procesy, protože zde hovoříme o komplexní struktuře, o celku, který je více než jen součet všech jeho procesuálních částí. Nevidím žádný důvod, proč tento celek, který zpětně ovlivňuje tělesné procesy a navíc je obdařen vůlí, nenazvat duší.


Další otázky už tak jednoznačné nejsou. Vše záleží na tom, zda může duše existovat nezávisle na těle, nebo zda je s tělem nerozlučitelně spojena (a spolu s ním umírá). Mnoho lidí vnímá svoji duši jako něco víceméně stabilního a kontinuálního. To je samozřejmě částečně iluze, konkrétně iluze kontinuální identity, ale většina lidí se mění pozvolna, což udržování této iluze podporuje. Jinak je tomu u lidí, kteří aktivně se svojí psychikou pracují. Pokud se však jedná o práci čistě psychického charakteru, stále ještě mohou žít v iluzi, že duše je cosi, co se vyvíjí – tedy nikoli něco stabilního, ale něco, co je schopno vývoje a pokroku, nebo případně prosté změny. Stále ještě však mohou vnímat svou duši jako entitu, která je schopna na těle nezávislé existence.

V okamžiku, kdy člověk prožije změnu uspořádání své duše v důsledku vnější chemické intervence, ať už se jedná o psychotropní drogy nebo o psychofarmaka, či v důsledku vážného tělesného onemocnění (vysoké horečky, duševní či neurologická onemocnění, a mnohé další nemoci ovlivňující funkci CNS), může si uvědomit, že jeho duše je velmi křehkým systémem, který závisí na mnoha různých biologických faktorech. Osobně jsem v důsledku své nemoci a její léčby prošel tolika změnami prožívání, vnímání, myšlení a sebepojetí, že si uvědomuji, a to nikoli pouze na základě racionální úvahy, ale na základě hlubokého prožitku, tedy skutečné empirie, že duše bez těla existovat nemůže.

Duše je výslednicí mnoha různých procesů, pokud dojde v některém z nich ke změně – například ke snížení počtu molekul serotoninu a noradrenalinu na příslušných receptorech – změní se celý způsob vidění a vnímání světa, životní postoje, priority, naděje i plány, prostě vše. Podání léku upraví hladiny neurotransmiterů a vše je opět jinak. Může také dojít k různým nežádoucím účinkům, například k přesmyku do mánie, a člověk je pak opět někým “zcela jiným“, někým, koho nepoznáváte. Využívám zde příkladů z osobní empirie, ale totéž platí i u jiných, a nejen duševních, nemocí. Je popsáno nespočet různých poranění mozku, jež vedly k naprosté změně duše postiženého (včetně změny charakteru). Jistě si najdete vlastní příklady. Duše je výsledkem procesů v organismu, bez těchto procesů existovat nemůže. Nutno ale také připomenout, že sama tyto procesy ovlivňuje – duše a tělo tak vytvářejí vzájemně propojený zpětnovazebný systém.

Toto pojetí se ovšem, obvykle ze strany věřících, setkává s protiargumentem: Duše je přirovnána k pianistovi a tělo s mozkem ke klavíru. Duše podle tohoto pojetí hraje vždy “čistě“, ale klavír může být poškozený – v tom případě vnímáme změny, které ale nejsou změnami duše, nýbrž média, skrze které působí navenek. Na první pohled to působí celkem rozumně (odmyslíme-li skutečnost, že jde o nadbytečnou hypotézu z hlediska principu Occamovy břitvy), ale ve skutečnosti v sobě tato hypotéza skrývá hned několik vážných rozporů.

Pokud by oblast tělesného nemohla na duši působit, duše by tedy byla dokonalým, čistě hrajícím, hráčem, pak by ovšem nemohla být zatracena (případně se špatně převtělit atd.) v případě tzv. “smrtelného hříchu“, pokud by tento nastal v důsledku změn, které duše nemohla ovlivnit: Jako příklad uveďme člověka, který se díky bídné výchově stane bezcitným psychopatem. Jeho myšlení je zdeformované a určitě bychom našli i patologické změny na mozku svědčící o nedostatečném rozvoji určitých center prostě proto, že nebyly dostatečně stimulovány. Ještě zjevnější to bude u dětí a mladistvých trpících lehkou mozkovou dysfunkcí ve spojení s nedostatečnou výchovou. Znamená to, že duše takových “hříšníků“ nebude potrestána, protože “hraje čistě“, ale nástroj je pokažený? Nebo snad přeci jen tělesná sféra nějak ovlivňuje sféru duše? A pokud ano, jak k tomu chudák duše přijde?

Další vnitřní rozpor, který mne napadá: Řekněme, že bych byl spasen (omlouvám se za používání sprostých slov!), umřel a odešel do nebe, kde bych dále pokračoval v osobní existenci. V jaké variantě bych tam existoval? Které mé “já“ by tam vlastně bylo? Narážím na jednu důležitou skutečnost: Pokud je duše nezávislá na těle a má osobní charakteristiky, pak – v případě “nepoškozeného nástroje“ – tyto osobní charakteristiky korespondují s určitými hladiny neurotransmiterů, s určitými mozkovými strukturami, se sekrecí hormonů v určitých množstvích atd.

Jenže v případě, že je nemoc (či dispozice k ní) vrozená a podoba mé osobnosti závisí na tom, jaké beru léky a jaké mám zrovna “stavy“, jak mám vědět, co je mé “pravé já“? Kdy hraje duše “čistě“? Odpovídá snad základní vrozené nastavení organismu jemu příslušející duši? Pokud ano, máme maniodepresivní duše, schizofrenické duše, mentálně zaostalé duše...? Nebo je to snad tak, že postižený člověk, je-li spasen, se probudí do života v plné dokonalosti? To zní pěkně, až na to, že to bude někdo úplně jiný, než ten člověk, který zemřel, protože podoba jeho osobnosti byla vytvořena v kontaktu s postižením. Onen znovuzrozený člověk pak bude někým částečně či zcela jiným, než kým byl během svého pozemského života. Původní člověk bude zcela jednoznačně mrtev. Kdo potom však prožívá svůj věčný život?

Tyto paradoxy, které vedly už staré Indy k hledání invariantu (neměnného základu) lidské duše, dospěly nejprve k představě Átmanu coby částečky univerzálního božství (Brahma), přičemž Átman nemá žádné osobní charakteristiky, je boží jiskrou či kapkou na čas vydělenou z oceánu. To je pěkná hypotéza, ovšem poněkud zbytečná. Jednak není jasné, proč by na něco takového měl působit karmický zákon, jednak pokud Átman nemá žádné osobní vlastnosti, tak jej můžeme z teorie prostě vypustit a výsledek zůstane stejný. To učinil Gautama Buddha (který to ovšem nedotáhl do konce a neopustil, patrně v důsledku vlastních empirických pozorování, i racionálně zbytečný koncept reinkarnace – nicméně i tak bylo jeho opuštění konceptu na těle nezávislé duše velkým pokrokem).

Osobně charakterizovatelná a sebe sama si uvědomující duše nezávisle na těle existovat nemůže. Existovat může něco neosobního, jako například Átman či “boží jiskérka“(pokud je však nahradíme prázdnotou, nic se tím nezmění), dále může lidská duše přežívat v ve vzpomínkách jiných lidí či ve vlastních výtvorech (v tom případě je osobně charakterizovatelná, ale neuvědomuje si sama sebe), a pak... může existovat jako stín. Ono totiž nic není tak jednoduché, jak to na první pohled vypadá. Na začátku tohoto traktátu jsem slíbil empirii, a abych mohl tento slib splnit, musím se nyní obrátit k starobylým představám o posmrtném životě.

Zatímco rozum v tom má jasno (žádný posmrtný život neexistuje, protože existovat nemůže), empirie říká něco jiného. Představy starověkých společenství o posmrtném životě jsou vesměs velmi ponuré, zvláště ve svých začátcích. Ať už čteme Epos o Gilgamešovi nebo Homéra, případně i Starý zákon (kde mrtví přebývali bez vědomí sebe sama v šeolu), setkáváme se s představou, že duše po smrti si není vědoma sama sebe, pouze bezcílně těká bezútěšným podsvětím a případně pojídá prach. Tomu se poněkud vymykají představy starých Egypťanů, ale i ti dávali svou nebývalou péčí o tělo zesnulého najevo, že duše a tělo spolu vzájemně souvisejí, a dále rozlišovali hned několik různých duší více či méně spojených s tělem. Důležitým poznatkem ale je, že bezútěšné zásvětí většiny starověkých náboženství může být jen stěží důsledkem zbožného přání o zachování kontinuity vlastní existence po smrti. Musí se tedy jednat o výsledek nějaké empirie. Zajímavé je, že tyto podsvětní stíny, tyto bez-vědomé duše, bylo možné na nějakou dobu oživit správně provedenou obětí či rituálem, případě za použití nějakých výjimečných schopností. S tím se setkáváme u Homéra v Odyssei i ve Starém zákoně (1. Samuelova, v níž dojde k vyvolání ducha proroka Samuela). Staří Egypťané udržovali při životě duši ka svých významných mrtvých pravidelnými oběťmi. Odkud se tyto představy vzaly? Proč by si lidé vymýšleli tak bezútěšný posmrtný život? Vždyť i Achilleus Odysseovi říká, že by byl raději nejposlednějším chudákem nahoře než králem v podsvětí...

Soudím, že tato podoba posmrtného života je založena na empirických pozorováních, že je opravdu možné oživit ducha zemřelého a poté jej navrátit zpět do stínového téměř nebytí. Kde se však toto podsvětí nachází? Jedná se o astrální svět, v němž přebývají pozůstatky astrálních těl zemřelých? Jedná se o naše vlastní mozky a vzpomínky? Celý ten obraz posmrtného ne-života starověkých národů je až znepokojivě konkrétní, než aby mohl být jen představou, nad níž bychom mohli mávnout rukou. Nicméně stále platí, že duše bez těla existovat nemůže – když je duše mrtvého ve starověkých představách oživena obětí či rituálem, vždy je tam přítomno něčí tělo – tělo toho, kdo obřad vykonává, kdo se vydává do podsvětí. Stíny mohou smysluplně existovat pouze v interakci s živými.

Druhou představou, která se do původní představy postupně vklínila a nakonec ji překryla, je představa zásvětních odměn a trestů na základě skutků zemřelého. Nejprve se patrně jednalo pouze o záležitost výjimečných a zbožštěných osobností (a případně výjimečných neznabohů), posléze byla “vážena“ každá duše. Nebudeme se nyní zabývat skutečností, že činy, za  které v jedné kultuře následovala posmrtná odměna byly v kultuře jiné potrestány – přísloví “jiný kraj, jiný mrav“ platí zjevně i v eschatologickém myšlení. Zamysleme se spíše nad tím, zda se i v tomto případě jednalo o empirii či nikoli. Zde už hovoříme o tzv. “vyšší kultuře“, kde se morální hodnoty odrážejí v představách o fungování duchovního světa, což ve mně vzbuzuje mnohem menší důvěru, než předchozí zásvětní představy. Ovšem i zde jsem ochoten připustit jistou míru empirie, kdy zmíněné nebe či peklo jsou výsledkem procesů odehrávajících se v umírajícím mozku (patrně zaplavovaném silnými dávkami DMT). Podle toho, jak byl člověk vychován a čemu, byť i jen podvědomě, věří pak dochází k prožitkům odměny či trestu. Umírající člověk prožívá postupný rozpad funkcí svého mozku a jak se blíží konečnému nebytí, patrně buď prožívá stále větší splynutí s Bohem nebo naopak (a řekl bych, že v dnešní době častěji) trhání svého já na kusy, postupné ztrácení vlastní identity. Vzhledem k tomu, že vnímání času může být značně změněno, lze předpokládat, že celý proces bude trvat z hlediska subjektivního času mnohem déle, než z hlediska času objektivního. Taková empirie se mohla u lidí, kteří prožili zážitky blízkosti smrti (ať už díky skutečné blízkosti smrti nebo v důsledku užití psychedelické látky či v autogenně vyvolaném mystickém stavu), stát základem představ o pekle, očistci a nebi, případně se mohla stát základem tibetské nauky o bardu.

Tím se dostáváme k nauce o převtělování. Jak vidno, v podstatě není nic, co by se převtělovalo tak, jak si to obvykle představujeme. Pokud se převtěluje neosobní Átman, tak nás to vlastně ani nemusí zajímat, protože to, co se převtělí, s námi v podstatě nemá společného. Přesto však existuje empirie, osobní zkušenost s minulými životy. Pohlédněme tedy na celou věc méně ostře. Nemám teď na mysli neurotické fantazie lidí, kteří v důsledku “regresní terapie“ “zjistili“, že byli velmoži, významnými umělci, duchovními osobnostmi či naopak vrahy, prostitutkami atd... Jedná se mi o zkušenost lidí, kteří se k poznání svých “minulých životů“ dobrali na základě hluboké spirituální zkušenosti. Je možné, že se napojili na ony “podsvětní stíny“ a jejich životní zkušenosti do svého života integrovali? Je možné, že ony “podsvětní stíny“ nějak působí na naše životy, že jim propojení s našimi životy umožňuje jakousi formu existence podobně, jako cílený rituál? Nebo se naopak napojujeme my na ně? V principu bych uvažoval o kultu předků jako prapůvodu této představy, předků, kteří žijí v nás a kteří jsou kultem probouzeni k životu. Rozpadem rodových společenství pak mohlo dojít k rozbití této jednoznačné vazby. Ale to jsou už divoké hypotézy, které ovšem vycházejí ze zkušeností, které nemíním brát na lehkou váhu.

Mám-li shrnout vše předešlé, pak mohu prohlásit, že existence duše, coby sebe sama si uvědomující entity, nezávisle na těle je nemožná. Duše prostě potřebuje “hardware“, na kterém by mohla “běžet“. Nicméně se zdá, že tím “hardwarem“ nemusí být nutně její původní tělo...


"Pojednání o duši" | Přihlásit/Vytvořit účet | 43 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Pojednání o duši (Skóre: 1)
Vložil: nula v Pondělí, 12. leden 2009 @ 12:13:03 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
--Duše, máme-li tím na mysli něco, co je nehmotné a co působí na hmotu (našeho těla), existuje. To musí po krátké úvaze připustit i ten nejzatvrzelejší materialista--

to ti materialista právě nepřízná,pro něj je vše činností mozku.

Třeba jedna mladá maminka napsala

Mozek má totiž schopnost uvědomit si sama sebe vyhodnocováním pojmů a poznatků. Mozek má schopnost pamatovat si multimediální vjemy a pocity. Mozek má schopnost zobecňovat vjemy v pojmy (zkušenosti) a pamatovat si je. Mozek má schopnost pojmového a abstraktního myšlení, předvídání, emocí, vůle. Mozek má schopnost rozhodování a akceschopnosti (vůle) působením na tělesné orgány, na základě vyhodnocování poznatků a pojmů. Cílevědomá práce manuální, výtvarná, projekční, literární jsou plody vyhodnocování zkušeností a rozhodování v mozku. Projekt, výtvarné dílo, filosofie, duchovní odkaz, či víra jsou soubory a sférami informací - uspořádáním a spojováním hmoty nebo dílů příslušných nosičů, a to i mozku, bez nichž nemohou existovat a zanikají. Jsou hmotným výplodem hmotného mozku, nikoliv mýtické duše, která by nebyla schopna žádné činnosti.
 
 


--V souvislosti s mými dlouhodobými kontemplacemi na téma obecného invariantu lidství jsem sám sobě na tyto otázky odpověděl a v následujícím traktátu se podělím o výsledky svých úvah--

A co takhle nějaká praktická zkušenost by nebyla? 



Re: Pojednání o duši (Skóre: 1)
Vložil: Nematemne v Pondělí, 12. leden 2009 @ 15:25:37 CET
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
    Výborný článek. K předposlednímu odstavci bych ještě přidal výrazy, které mohou dále rozvíjet myšlenky tohoto odstavce. Význam těchto slov si může každý vyhledat sám. Jsou to: synchronicita, kolektivní nevědomí.



Re: Pojednání o duši (Skóre: 1)
Vložil: Elo v Úterý, 13. leden 2009 @ 06:21:12 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Prekvapivo  veľa vedcov v súčasnosti dochádza k názoru, že zákony fyziky a chémie nie sú schopné vysvetliť skúsenosť vedomia u ľudských bytostí. Že teda materialistické naturalistické a darvinistické zdôvodnenie akoby duša a vedomie nebola nič iného, iba - ako hovorí Thomas Huxley - "Myseľ /alebo vedomie/ je funkciou hmoty, keď dosiahla určitý stupeň organizovanosti" - to pre mnohých ozajstných vedcov prestáva platiť.

Otec modernej neurochirurgie Wilder Penfield vlastnou cestou na základe svojich výskumov došiel k biblickému tvrdeniu, že ľudské bytosti pozostávajú z tela a ducha a vyjadril sa, že "je dosť absurdné očakávať, že všetky schopbnosti a činnosti mysle, ako aj jej ostatné funkcie, sú  výsledkom fungovania vyššej mozgovej činnosti, či nejakej sústavy reflexov"...

Nositeľ Nobelovej ceny, oxfordský univerzitný profesor Charles Sharrington, o ktorom sa hovorí, ako o "géniovi, ktorý položil základy nášho poznania o fungovaní mozgu a miechy" sa vyslovil 5 dní pred smrťou: "Pre mňa je teraz jedinou realitou ľudskí duša". Taktiež jeho niekdajší žiak, John C. Eccles, tiež laureát Nobelovej ceny, povedal: "Som nútený  veriť, že existuje to, čo nazývame nadprirodzeným počiatkom mojej jedinečnej mysle, či mojoujedinečnou individuálnou dušou".

V roku 2001  fyzik Sam Parnia a neuropsychiater z Psychiatrického inštitútu v Londýne popisovali svoju prácu so 63 ľuďmi, ktorých postihol srdcový infarkt a boli vyhlásení za klinicky mŕtvych, ale neskôr oživení a poskytli im rozhovor. Asi 10 percent z nich popisovalo skúsenosť, že  počas časového úseku, ke´d im nepracoval mozog, prebiehal u nich  dobre usporiadaný zmysluplný myšlienkový proces, kedy mohli uvažovať,  a dobre si ho vybavujú. Niekdajší skeptik Parnia sa na základe týchto poznatkov vyjadril, že vedecké zistenia "podporujú níázor,, že myseľ, vedomie či duša, sú entity existujúce nezávisle od mozgu" /www.datadiwan.de/SciMedNet/library/articlesN75+/N76Parnia_nde.htm





Re: Re: Pojednání o duši (Skóre: 1)
Vložil: Elo v Úterý, 13. leden 2009 @ 07:24:41 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
V Bibli termín duša označuje niekedy ľudský život /Mt 16,25-26, Jn 15,13/, prípadne celú osobnosť človeka /Skutky ap. 2,41/. No taktiež to, čo je v človeku najhlbšie /Mt 26,33, Jn 12,27/ i najcennejšie /Mat 10,23, to, čím sa človek zvlísť javí ako obraz Boží: duša označuje duchovný princíp v človeku. Iba na základe Biblie je ťažko jednoznačne sa stanoviť, ako to je vlastne s dušou. V prvj knihe Genezis sa  vraví v súvislosti so stvorením človeka, že Boh "utvoril človeka z prachu zeme a vdýchol do jeho nozdier dych života". Mnohí cirkevní otcovia to prečítali tak, že Boh stvoril človeka ako bytosť zloženú z hmotného tela a z duchovnej duše.

Je aj článkom viery KC, že ľudská duša je duchovná  a nesmtreľná, k čomu prihráva aj myšlienka z Kazateľa /12,27/, že "duch sa navráti k Bohu, ktorý ho dal". Taktiež Pán hovorí  že "dušu nemožno zabiť" /Mat 10,28/. Pavol apoštol na jednom mieste sa tiež vyjadril, že by bolo mu lepšie"rozpadnúť sa a byť s Kristom". Keby neveril, že po smrti bude hned u Pána v nebi, zrejme by také slová nevyslovil. Taktiž si spomeňte ako sv. Ignác /okolo roku 110 n.l./ túžil čím skôr stretnúť sa s Kristom. Toto všetko nasvečeuje viere, že pri smrti telo ostáva v hrobe, ale duša človeka ide k Bohu. Sú aj na iných miestach náznaky na túto vieru /zjavenie sa Mojžiša a Eliáša na vrchu Tábor Krstovi a 3 apoštolom.../ Preto názory niektorých prúdov /napr. jehovistov, adventistov a pod./ o tom, že od smrti do druhého súdu neexistuje nič a človek jednoducho leží ako mŕtvola v prachu zeme, je nebiblická i protirečí skúsenosti...

Skúsenosť je rôzna. Elementárna skúsenosť ako vlastný zážitok nášho vedomia je takýto: V každý moment svojej existencie môžem si prakticky uvedomovať seba samého, svoje "Ja", t.j. nielen svoje myšlienky, ale aj to, že to som ja, ktorý mám tieto myšlienky. Myšlienka /napr. o láske, o Bohu a pod./  nie je to isté ako fyzikálno-chemické procesy prebiehajúce  v mojom tele, v mojej nervovej sústave... Podobne ako chvenie membrány v telefónnom prístroji, či fyzikálne procesy prebiehajúce v celom prístrojovom systéme vysielačov i prijímačov v súvislosti s televíznym, či rozhlasovým vysielaním, určite nie je totožný s obsahom vysielania. Ved  všetko materiálne je charakterisstické typicky materiálnymi prejavmi /rozmernosť, farba, vlnová dĺžka, a pod./, no a akú farbu, akú výškku šírku má moja myšlienka o láske, či  o Bohu?... To je nezmysel... Myšlienka je nemateriálny, t.j. duchovná. A kedže nestále z mojej bytosti vychádza myšlienka /"myslím, teda som".../, musé byť vo mne aj nemateriálny, duchovný tomu odpovedajúci podmet, nositeľ. A toto sa od vekov nazýva duša človeka.

POdobne by sa dalo uvažovať aj o druhej základnej schopnosti ľudskej duše - slobodnej vôle. Pes, zviera a pod. ak je hladné /ak nie je choré alebo pod drezúrou.../ nie je schopné nezjesť chutný pokrm pred ním položený. No človek to hravo dokáže. Povie si: "Budem sa postiť kvôli Bohu, kvôli zachovaniu línii, kvôli diéte, z protestu proti..." Pretože v ňom je nezávislá sila našej vôle, nezávislá od tela, ktoré podľa svojho princípu by si želalo pokrm /ak je človek hladný a zdravý a pod./. Tieto dve schopnosti: rozum /duchovné poznávanie/ a slobodná vôľa /rozhodovanie/ sa považujú za typické duchovné prejavy totho, čo nazývame duch alebo duša človeka, vedomie človeka a pod.

Termín duša inak definoval už starý Aristoteles ako princíp na základe čoho nejaká vec existuje. V tomto zmysle  hovorí, že aj kameň má dušu, to je jeho fyzikálno chcemická štruktúra. Aj rastlina má dušu, to je duša vyššieho rázu, lebo obsahuje v sebe aj životný princíp vegetatívny. Aj zvieratá majú podľa tejto filozofie dušu, a obsahuje pricníp nielen vegetatívny, ale aj cítiaci /bolest/...  No to je všetko ešte v rámci hmoty. Jedine ľudská duša je duchom, duchovným bytím - ako hovoria teológovia i filozofi kresťansky ladení... Podľa tejto koncepcie človek je jednotou tela a duše, tj. /dušou/ zduchovnelé, oduševnelé telo, resp. zhmotnený duch. Je pravdou, že v tomto našom pozemskom živote to funguje tak, že prakticky je to neoddelené. /Ja ako bývalý chemik to rád prirovnávam k zlúčenine, napr. voda H2O, to nie je ani kyslík, ani vodík, ale úplne niečo iné - voda.../ Ale napriek tomu je to oddeliteľné - pri smrti. Smrť predsa nie je nič iné ako oddelenie duše od tela... V dôsledku čoho telo, ktorému chýba princíp oživujúci, zjednocujúci a koordinujúci všetko jeho bytie, telo sa rozkladá ako čokoľvek, čo nemá jednotiaci a združujúci princíp.

Pokiaľ sa pririovnáva vzťah tela k duši, čosi naznačil aj autor článku, a to je akoby duša bola muzikant a telo nástroj. Prípadne dušu bysme mohli porovnať k človeku pri počítači vo veľkom podniku, počítač, v ktorom je program celého výrobného zariadenia, to je akoby mozog a nervový systém, a samotné  výrobné zariadenie to je ako telo... Isteže ako hovorí príslovie - "každé prirovnanie trochu pokuľháva"... No v podstate by sa to dalo tak pochopiť.

Sú taktiež javy, ktoré ťažko vysvetliť bez existencie v človeku duchovného systému. Napr. klinická smrť, známa medikom pod názvom "Lazarov syndróm"... Ale tiež napr. rôzne iné javy: Počuli ste určite o bývalom kňazovi so Sušíc, senzitívovi Františkovi Ferdovi /zomrel okolo roku 1988.../, ktorý v zrelšom veku objavil v sebe schopnosť určovať diagnózu človeka, hoci i na diaľku. Stačilo mu napísať meno a dátum narodenia, a on našiel príslušného človeka vo vzdialenosti aj tisíc kilometrov, akosi ho celého "previdel" skrz-naskrz, a bol schopný naozaj presne stanoviť jeho diagnózu, a tiež ukazovatele ako počet bielych, či červených krviniek a pod. /Ak to stačilo, on poskytol bylinky, ak nie - prípadne doporučil liečenie.../ V časoch Brežneva ho prišli občas si vypožičať, kde vrak pomáhal tiež predlžovať mu život nejakéú dobu. Aj mu chceli tam dať dokonca kostolík k dispozícii.../ ZSSR rozvíjali tieto rôzne neznáme javy.../. Takisto jav ako telepatia, prenášanie myšlienok na diaľku,  sú u niektorých ľudí overené fakty... Materializmus v tejto oblasti ducha naozaj stojí na hlinených nohách, hoci sa trepoce veľmi /napr. Dawson a i./...

Kto by si chcel prečítať fundovanejšie vedecké dôkazy existencie duše, duchovného vedomia, odporúčam kapitolu 10 z knihy Kauza Stvoriteľ /Dôkaz vedomia a záhada mysle/.




]


Re: Pojednání o duši (Skóre: 1)
Vložil: oko v Úterý, 13. leden 2009 @ 08:03:31 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Když už zde byla vzpomenuta Occamova břitva, tak na jejím principu bych předně vyloučil reinkarnaci, jako vyloženě iracionální záležitost, kterou se netřeba dále zabývat. Postrádá jakýkoli morální smysl i logiku a není nic, co by podpořilo její existenci.

Při popisu stvoření (v Gen 2) Bůh stvořil člověka z hmoty a vdechl do něho dech života.

Během vývoje lidského poznání jsme se naučili rozlišovat lidskou duši a lidského ducha.
"Má duše velebí Pána a můj duch jásá v Bohu,...

Že existence člověka přetrvává i po smrti, víme např. z Ježíšových slov:
(Mt 22,32)
'Já jsem Bůh Abrahama, Bůh Izáka a Bůh Jákoba'? Bůh není Bohem mrtvých, ale živých!"

Je nesporné, že úplný člověk je tělo a duše.


Kristus vstoupil na nebesa ne jako duch, ale i se svým tělem, my říkáme oslaveným, které má už poněkud jiné vlastnosti (např. přišel zavřenými dveřmi) Věříme, že podobně jako Kristus i my budeme mít po smrti těla oslavená.

Duše si nemusí sama sebe uvědomovat, to patří k projevům lidského ducha, který může být buď ještě nedostatečně vyzrálý, či postižený nemocí, nebo stářím.
Dítě v prenatálním stavu, člověk v komatu, či jen ve spánku si také sebe neuvědomuje a neztrácí přitom lidskou důstojnost.

Když jsme u té empirie, projevy lidského ducha souvisí s činností mozkovou, lidská duše existuje nezávisle na ni.
Každý, kdo ošetřuje mentálně postižené děti vám potvrdí, že i dítě, které není schopné říct ani slovo, nic nechápe a nekomunikuje (tedy jeho duch je naprosto zatemněn a nefunkční), vnímá pohlazení a laskání jako projevy lásky, usmívá se a je v té chvíli evidentně šťastné. Dokáže vnímat lidské projevy lásky.

U většiny zdravých lidí by projevy lidského ducha i lidské duše měly být v harmonii a navzájem růst. Úplně nejlepší je stav, kdy se na této spolupráci podílí i lidské tělo. To přeji každému z vás.





Re: Re: Pojednání o duši (Skóre: 1)
Vložil: Kojot v Úterý, 13. leden 2009 @ 20:26:35 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://kojot.name
A co lidé emočně oploštělí či zcela bez emocí? Ti jsou tedy bez duše, rozumím-li tomu dobře...


]


Takže věříte, že zvířata mají duši (Skóre: 1)
Vložil: Kojot v Úterý, 13. leden 2009 @ 21:11:42 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://kojot.name
Ještě k té emoční odezvě: Z toho pochopitelně logicky plyne, že vámi definovanou duši mají i zvířata. Když pohladím psa a on zavrtí ocasem atd. Já nejsem proti, klidně zvířatům duši přiznám, ale jak je to u křesťanů?


]


Re: Takže věříte, že zvířata mají duši (Skóre: 1)
Vložil: Elo v Středa, 14. leden 2009 @ 03:54:37 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Duša zvierat je vlastne princíp ich "fungovania", no na báze materiálnej, kým jedine ľudská duša je duchovnej, na materiálnej podstaty podľa tradičnej kresťanskej koncepcie, Kresťan pozostáva - ako ktosi povedaal z tela, ducha a Ducha Svätého /ak ho nevyhnal.../.

Ono je pravdepodobné, že to môže byť celé zložitejšie, a že je čosi ešte aj medzi telom a dušou a niektorí to nazývajú energo-informačné pole, aura, biopole a pod. No to je už záležitosť rôznych senzitívov. Ale v tejto oblasti je aj veľa šarlatánov a tých názorov je viacej a rôznych, takže zrejme celý komplex človeka  a ako je to s ním, možno nás ešte čaká čosi preskúmať, prípadne niečo si Pán nechal pre nás až na "potom"...


]


Re: Takže věříte, že zvířata mají duši (Skóre: 1)
Vložil: oko v Středa, 14. leden 2009 @ 10:01:15 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nikdy jsem netvrdil, že jsou otázky, na které ještě neznáme odpověď. Vidíme, že pád člověka se dotkl všeho tvorstva.
(Gn 9,15)
připomenu si svou smlouvu s vámi i s každou živou bytostí, a už nikdy nepřijde záplava vody, aby vyhubila veškeré tvorstvo.

Není to inteligence, čím se liší člověk od zvířat. Bible to vyjadřuje krásně: člověk dal jména všem zvířatům, přesto se s nimi nikdy neztotožnil. Cítil se sám. Byl stvořen k obrazu Boha. Nic ze stvořeného mu vnitřně není podobné.

Nemyslím si, že Delfín vnímá a obdivuje západ slunce stejným způsobem, jako já. Že se srna kochá krásou květiny předtím, než ji spase. Že ji uchvátí zvuk houslí.

Ani neznám žádné zvíře, které by úmyslně zemřelo hladovkou na protest proti porušování jeho práv.




]


Re: Re: Takže věříte, že zvířata mají duši (Skóre: 1)
Vložil: Kojot v Středa, 14. leden 2009 @ 10:27:30 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://kojot.name
Pokud dokazujete, že mentálně postižený má duši tímto způsobem: "dítě, které není schopné říct ani slovo, nic nechápe a nekomunikuje (tedy jeho duch je naprosto zatemněn a nefunkční), vnímá pohlazení a laskání jako projevy lásky, usmívá se a je v té chvíli evidentně šťastné. Dokáže vnímat lidské projevy lásky." Pak vás ujišťuji, že i zvíře vnímá pohlazení a laskání jako projevy lásky, usmívá se a je v té chvíli evidentně šťastné. Dokáže vnímat lidské projevy lásky.


]


Re: Re: Re: Takže věříte, že zvířata mají duši (Skóre: 1)
Vložil: oko v Středa, 14. leden 2009 @ 14:24:23 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Šlo mně o něco jiné, upozornit na to, že duc***** člověka obsahuje složku přirozenou i nadpřirozenou (která je schopna z důvodu vyššího dobra provést i rozhodnutí, které je zdánlivě proti prospěchu vlastní osoby).

Nejde to asi nijak rozškatulkovat, ale domnívám se, že láska zasahuje právě do této nadpřirozené části člověka.


]


Re: Re: Takže věříte, že zvířata mají duši (Skóre: 1)
Vložil: nula v Středa, 14. leden 2009 @ 14:11:47 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
--Bible to vyjadřuje krásně: člověk dal jména všem zvířatům--

Ten Adam byl jak Supereistein,protože  druhů hmyzu je takových  20-30 miliónů a zdaleka všechny dnes neznáme 
Na druhou stranu ho (jeho družku) obelstilo vychytralé polní zvíře had (Gn 3:1)     


]


Re: Takže věříte, že zvířata mají duši (Skóre: 1)
Vložil: Irena v Středa, 14. leden 2009 @ 12:04:06 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)

Já souhlasím s tím, že i zvířata mají duši - instinkty, pocity. Ducha pochopitelně nemají.


]


Re: Re: Takže věříte, že zvířata mají duši (Skóre: 1)
Vložil: Libby v Středa, 14. leden 2009 @ 12:55:04 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zvirata maji dusi, protoze se tak chovaji. Mam velkou utechu v tom, ze je Buh vsemocny a ze se budu moci setkat se svymi drahymi zviraty na vecnosti, protoze pro Boha neni nemozne je ozivit. Budou se prohanet po te nejlepsi trave a budeme "radit" jak dlouho budeme chtit a nebude je nic bolet. Pipky (papousci) mi budou povidat, kde vsude letaly a co delaly, kdyz nam uletely.A zase se pomazlime a potesime. Jinak bych se z toho asi zblaznila, kdybych nemela tuto nadeji.


]


Re: Re: Pojednání o duši (Skóre: 1)
Vložil: nula v Středa, 14. leden 2009 @ 07:39:40 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
--Je nesporné, že úplný člověk je tělo a duše.--
 
nesporné to není, je to právě jen jeden z lidských pohledů v tomto případě starých Židů.Tyto pohledy se v Bibli mění 

např. 

Kaz 9,5 Živí totiž vědí, že zemrou, mrtví nevědí zhola nic a nečeká je žádná odměna, jejich památka je zapomenuta.


ap. Pavel v Nz už tvrdil něco jiného
 


--Když jsme u té empirie, projevy lidského ducha souvisí s činností mozkovou, lidská duše existuje nezávisle na ni.Každý, kdo ošetřuje mentálně postižené děti vám potvrdí, že i dítě, které není schopné říct ani slovo, nic nechápe a nekomunikuje (tedy jeho duch je naprosto zatemněn a nefunkční), vnímá pohlazení a laskání jako projevy lásky, usmívá se a je v té chvíli evidentně šťastné. Dokáže vnímat lidské projevy lásky.


Človeče i mentálně postižené dítě má mozkovou činnost jinak by už nežilo,ale jeho mozek funguje jinak než mozek u zdravého dítěte.  


]


Re: Re: Re: Pojednání o duši (Skóre: 1)
Vložil: oko v Středa, 14. leden 2009 @ 09:26:57 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nejenom mentálně postižené dítě, ale i zdravý spící člověk má mozkovou činnost. Já přece netvrdil, že mentálně postižené dítě vůbec nemá mozkovou činnost, ale že projevy lidského ducha s mozkovou činností souvisí. To je úplně něco jiného, čti pozorněji.

--Je nesporné, že úplný člověk je tělo a duše.--


Myšlení člověka je cestou, která vede k vyvozování závěrů. Těmito způsoby vyvozování závěrů se zabývá logika.

Materialistický sovětský vědec Ivan Laptěv byl tak logikou přinucen shrnout obsah své knihy "Planeta rozumu" do následujícího závěru:

"Nejdůležitější v životě člověka jsou věci nehmotné:  krása, radost, štěstí a láska."

Závěr z toho, k čemu jsou hmotnému tělu nehmotné věci (nemá - li duši) si už udělej sám, na základě logiky.



Kniha Kazatel je o něčem jiném.
Musí se číst celá, nevytrhovat smysl. Kazatel se zamýšlí nad životem, chválí moudrost, apeluje na čtenáře, aby volil moudrost života nad bláznovstvím. Vyjmenovává a zamýšlí se i nad názory bláznů. Naříká nad bezbožností a smrtelností člověka. Nemá víru v temný osud, ale poukazuje na Boží absolutnost.


(Kaz 7,6)
Nebo jako praštění trní pod hrncem, tak smích blázna. A i to jest marnost.

(Kaz 10,14)
Nebo blázen mnoho mluví, ješto neví člověk ten, co budoucího jest. To zajisté, co bude po něm, kdo mu oznámí?


Spravedliví a moudří mají jedinou naději, že jsou v rukou Božích. Nezachrání je jejich čistota a dobrota (jako by nebylo rozdílu mezi dobrem a zlem). Ke spáse je nevyhnutelně potřeba Božího zásahu.
Kazatel přesto vidí v životě pod sluncem velkou příležitost. Žít, znamená mít možnost, která hasne teprve smrtí. Živí vědí o své smrti, což by je mělo vést k hledání života ve Stvořiteli. Jinak smrtí končí všechny možnosti a nakonec i památka. Člověk sám od sebe nemá nesmrtelnost (Gn 2,7). Co prožíval, sebeintenzívnější láska nebo nenávist, vše skončí. Nutno to chápat jako soud nad člověkem, který žádnými svými činy ani schopnostmi nepřeroste sám sebe z časnosti do věčnosti. Jen doufání v hospodina (Ž 62,8; 73,28)přemáhá smrt. Těmito slovy je podtržena důležitost zemského života. Lze tu rozpoznat volání k vyvolení jediné cesty, jež vede k životu (Dt 30,15-20; Mt 7,13). Smrtí bude člověku navždy odňato pozvání na tuto cestu života.

O těch, kteří přijmou toto pozvání, říká už Izajáš:

(Iz 26,19)
Tvoji mrtví obživnou, má mrtvá těla vstanou! Probuďte se, plesejte, kdo přebýváte v prachu! Vždyť tvá rosa je rosou světel, porazíš i zemi stínů.


]


Re: Re: Re: Re: Pojednání o duši (Skóre: 1)
Vložil: nula v Středa, 14. leden 2009 @ 10:18:54 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
 
-- ale že projevy lidského ducha s mozkovou činností souvisí. To je úplně něco jiného, čti pozorněji.--
otázkou je zda to co je projev toho mozku se tobě jeví jako projev lidského ducha

"Nejdůležitější v životě člověka jsou věci nehmotné:  krása, radost, štěstí a láska."

samozřejmě,protože jsou pro ego neslasnější .Rozdělování na hmotné- nehmotné mi příjde jaksi zastaralé vždyť ani nevíme co to ta hmota vlastně je ,dneska je známo že něco víme jen o 4% hmoty  

--Kniha Kazatel je o něčem jiném.
Musí se číst celá, nevytrhovat smysl.--
žádný smysl jsem nevrthnul,obsah knihy Kazatel znám .To tvrzení je celkem jasné a ukazuje,že v té době Židé na plnohodnotný posmrtný život  prostě nevěřili,mtrví už nemohl chválit Hospodina a mtrví nic nevěděl.  Tyto představy se ale v čase měnily a ukazuje to i sama Bible viz. odkaz na články výše   


]


Re: Re: Re: Re: Pojednání o duši (Skóre: 1)
Vložil: Irena v Středa, 14. leden 2009 @ 11:52:01 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)

Je nesporné, že úplný člověk je tělo a duše.--

Oko, ty říkáš, že úplný člověk je jenom duše a tělo, ale Bible říká, že je to DUCH, DUŠE A TĚLO - Žd 4,12 a 1 Te 5,23.
Duch a duše je nebetyčný rozdíl, duše je naše mysl, pocity, mozek ap., kdežto duch jsme my jako znovuzrozené Boží děti, stvořené k obrazu Božímu, a žijící v těle.

Moje dcera tuhle otázku dala jednomu mladému katol. knězi na nějakém setkání mládeže a on jí neodpověděl, pokrčil rameny a odešel. To bohužel o něčem svědčí, mimo jiné o tom, že ani neznal tak důležité verše v Písmu.

Irena


]


Re: Re: Re: Re: Re: Pojednání o duši (Skóre: 1)
Vložil: nula v Středa, 14. leden 2009 @ 13:48:03 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ono papír snese kde co.Z pohledu myšlení SZ má oko pravdu  


]


Re: Re: Re: Re: Re: Pojednání o duši (Skóre: 1)
Vložil: oko v Středa, 14. leden 2009 @ 15:14:17 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ireno
Je opravdu zajímavým jevem, že zaujatý člověk vidí jen to, co chce vidět. Zaměříš se na to a ostatní ignoruješ. Pak musíš pracně vysvětlovat, že člověk je tělo, duše a duch. Přitom stačilo "vidět" mé tvrzení o řádek výš:

Během vývoje lidského poznání jsme se naučili rozlišovat lidskou duši a lidského ducha.
"Má duše velebí Pána a můj duch jásá v Bohu,...


Smrtelné tělo a nesmrtelná duše jsou dvě entity v jedné osobě.
I když to máte jako správní protestanté trochu převrácené, lidské duc***** skutečně obsahuje složku přirozenou a složku nadpřirozenou. Ta přirozená (lidský duch) souvisí skutečně s činností mozku (ale nejen s ní) a ta nadpřirozená s lidskou duší.

Přitom lidský duch není jen projevem fyzického těla, ale spíš takovým mostem mezi tělem a nesmrtelnou duší. Ale to je jen zmatek pojmů, používáte slova obráceně, smysl je správný.

Účinkem Božího dechu života tedy vznikla jak přirozená složka lidského ducha (která je ale zároveň jak projevem těla, tak i projevem nesmrtelné duše), tak nadpřirozená složka - lidská duše.

..."kdežto duch jsme my jako znovuzrozené Boží děti"...

My nejsme duchové, člověk se od andělů liší tím, že jako jediný z tvorů byl stvořen k obrazu Božímu, k obrazu Krista.

Boží duch přebývá v lidské duši. To je to společenství s Bohem už v tomto životě.
Tedy člověk má nesmrtelnou duši, ne ducha, ten tvoří jen jakési pojivo mezi přirozeným a nadpřirozeným a je tak ovlivňován obojím.

(Kol 2,5)
Ačkoliv jsem totiž tělem vzdálený, v duchu jsem s vámi a raduji se, když vidím váš řád a pevnost vaší víry v Krista.

(Gal 5,16-17)
Chci říci: Žijte z moci Božího Ducha, a nepodlehnete tomu, k čemu vás táhne vaše přirozenost.  Touhy lidské přirozenosti směřují proti Duchu Božímu, a Boží Duch proti nim. Jde tu o naprostý protiklad, takže děláte to, co dělat nechcete.

Lidská duše, ve které přebývá Duch svatý, chce něco jiného, než žádá naše tělo. A náš duch se rozhoduje mezi nimi, ke komu se přikloní.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pojednání o duši (Skóre: 1)
Vložil: Irena v Čtvrtek, 15. leden 2009 @ 09:35:17 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Oko,

nemůžu s tebou souhlasit. Píšeš:

"Má duše velebí Pána a můj duch jásá v Bohu,...

To je přesně to, co píšu. Duše velebí, duch jásá. Co velebí? Duše, která se = myšlení. Toto myšlení vyprodukuje chválu Bohu a Marie ústy Boha velebila. Její duch jásal - protože ten, pokud patří Bohu, jásá pořád, neovlivní ho žádné pocity, žádná špatná nálada, nic negativního. Duch už je v pohodě a vždycky bude.

Ne tak duše, která se má obnovovat, jak jsem o tom nedávno tady někde psala, podle Ř 12,2 :

A nepřizpůsobujte se tomuto světu, ale proměňujte se obnovením své mysli, abyste mohli rozeznat, co je dobrá, příjemná a dokonalá Boží vůle.

Proměňovat se můžu tak, že čtu Boží slovo. Duch se proměńovat nemusí, ten se proměnil v okamžiku svého znovuzrození, kdy přešel ze smrti do života, kdy odložil přirozenost ďábla a oblékl přirozenost Boží. Jestliže jsme byli stvořeni k obrazu Božímu, pak jsme duch, který má duši a žije v těle na této zemi, protože i Bůh je Duch. Máme - li přirozenost Boží, pak naše přirozenost odpovídá přirozenosti Otce = jsme duch. Tohle mi nevyvrátíš. Asi ani já tobě, ale třeba někdo jiný z toho bude mít užitek.

Pojmy používám biblické, na rozdíl od tebe jsem uvedla 2 odkazy na ducha, duši a tělo, ale tys to jakoby nic přešel, tak je uvedu znovu:

Žd 4,12

Neboť Boží slovo je živé, mocné a ostřejší než každý dvojsečný meč; proniká až k rozdělení duše a ducha, i kloubů a morku v kostech, a rozsuzuje myšlenky i záměry srdce.

1 Te 5,23

Sám Bůh pokoje ať vás tedy plně posvětí a zachová celého vašeho ducha, duši i tělo bez úhony k příchodu našeho Pána Ježíše Krista.


Píšeš:

My nejsme duchové, člověk se od andělů liší tím, že jako jediný z tvorů byl stvořen k obrazu Božímu, k obrazu Krista.

No to je svatá pravda, k obrazu Božímu, vždyť to taky píšu. Jsme jako On duch, ale na tomto světě bez těla existovat nemůžeme. Proto v jakési schránce žijeme. Je to naprosto logické a nevím, proč v tom hledáš složitosti.

Jinak duše je samozřejmě taky nesmrtelná, protože vědomí se nemůže nikdy ztratit. Když zanikne člověk jako entita, jeho myšlení existuje dál, to ti řekne i nevěřící psycholog. Akorát ti neodpoví na otázku, co teda se děje pak s tím vědomím. No to by musel připustit existenci Boha, a to se málokomu chce. K tomu je třeba Boží milosti. Ale to je jiná diskuse.

A v lidské duši Duch Svatý nepřebývá, ten přebývá v našem novém masitém srdci.

Irena




]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pojednání o duši (Skóre: 1)
Vložil: Irena v Čtvrtek, 15. leden 2009 @ 09:38:29 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)

Ještě maličkost:

Duch Svatý nemůže přebývat v duši i toho důvodu, že je od ní oddělen právě podle těch Židů 4,12.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pojednání o duši (Skóre: 1)
Vložil: Willy v Čtvrtek, 15. leden 2009 @ 10:16:17 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
A já ještě doplním, že Duch Svatý sice nemůže v duši přebývat, ale může ji napnit třeba tím velebením, chválou apod. V tomto smyslu je právě naše duše tou nádobou, kterou chce Bůh naplnit sám sebou jako obsahem pro Jeho vyjádření. Krásně to Pán ježíš vyjádřil v podobenství o deseti pannách. 5 moudrých mělo olej nejen v lampě = duch, nýbrž i v nádobce = duše. Bláznivé měly olej jen v lampě=duchu a navíc ho i tam měly málo. Tož tak.

willy


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pojednání o duši (Skóre: 1)
Vložil: oko v Čtvrtek, 15. leden 2009 @ 13:26:33 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Mohu s tebou souhlasit v tom, že ani já tě zřejmě nepřesvědčím, nejspíš zůstaneš dál zatvrzelá ve své "pravdě."

Tak tedy alespoň někdo jiný z toho bude mít užitek.

Reformace definovala několik nových "objevů" a jedním z nich je nesporně i prohození významu lidské duše s lidským duchem. Abyste byli "pravověrní" tak se přece musíte nějak vymezit.
Co na tom, že už po dobu patnáct století před reformací to církev vnímala úplně obráceně? Komu slouží takové vymezování se a rozdělování křesťanů?

Jak mně vysvětlíš Ježíšova slova, kde opomněl podle tebe to nejdůležitější - lidského "ducha?" Nemyslíš, že Ježíš mluví stejně, jako já, že nejdůležitější složky člověka jsou dvě, tělo a lidská duše?

(Mt 10,28)
A nebojte se těch, kdo zabíjejí tělo, ale duši zabít nemohou, ale raději se bojte Toho, který může duši i tělo zahubit v pekle.

Jsou snad Ježíšova slova málo jasná? Neříká to dostatečně jasně?

(Mt 10,39)
Kdo nalezne svou duši, ten ji ztratí, a kdo ztratí svou duši kvůli mně, ten ji nalezne."

(Mt 16,25-27)
Kdokoli by si totiž chtěl zachránit duši, ztratí ji, ale kdokoli by ztratil svou duši pro mě, ten ji nalezne.
Vždyť co prospěje člověku, kdyby získal celý svět, ale uškodil své duši? A co dá člověk na oplátku za svou duši?
Neboť Syn člověka přijde ve slávě svého Otce se svými anděly a tehdy každému odplatí podle jeho skutků.






]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pojednání o duši (Skóre: 1)
Vložil: Irena v Úterý, 20. leden 2009 @ 11:01:17 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)

No problém je v tom, že i ty zůstáváš zatvrzelý v "pravdě" katechismu. Já budu ráda "zatvrzelá" v pravdě Božího slova.

Nevím, proč bychom se chtěli nějak za každou cenu vymezovat, verše, které jsem uvedla, a které ty jsi už dvakrát nekomentoval, protože na to asi protiargument nenajdeš, jsou zkopírované z Bible. Tudíž platné.

Nějak nechápu, jak souvisí tvoje uvedené verše s tím, co jsem psala o duchu, duši a těle. Naopak, ducha nikdo zabít nemůže, ten je navždy živý. Pokud je to duch neznovuzrozeného člověka, tudíž s přirozeností ďábla, bude živý i v pekle. Bible si neprotiřečí.

A ty verše další, co uvádíš, jen¨dokazují, že duši člověk nalezne, když ji odevzdá Bohu, když ji Božím slovem obnovuje, nespojuje se  s tímto světem, ale dívá se na Původce a Dokonavatele.

I.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pojednání o duši (Skóre: 1)
Vložil: nula v Úterý, 20. leden 2009 @ 12:59:03 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
--Bible si neprotiřečí--

Jak pro koho  2 S 24,1 zaznamenává: „Hospodin… podnítil Davida proti Izraeli“, aby ho donutil ke sčítání izraelského lidu. Popis odpovídající události v 1 Pa 21,1 říká, že „proti Izraeli povstal satan a podnítil Davida“, aby provedl sčítání.


ale hlavně jde o to,že tady jen teoretizujete na základě knih vyhlášených některými lidmi za Boží slovo, vlastní zkušenost s tím nemáte žádnou.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pojednání o duši (Skóre: 1)
Vložil: Irena v Úterý, 20. leden 2009 @ 17:20:10 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)

jasně, Nulo, a navíc Eskymáci, Křováci a děti tohle neřeší, viď:-))))?


]


oko (Skóre: 1)
Vložil: nula v Středa, 14. leden 2009 @ 07:29:59 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
--Když už zde byla vzpomenuta Occamova břitva, tak na jejím principu bych předně vyloučil reinkarnaci, jako vyloženě iracionální záležitost, kterou se netřeba dále zabývat. Postrádá jakýkoli morální smysl i logiku a není nic, co by podpořilo její existenci.--

:-) je celkem legrační dovolávat se v náboženských představách o duši Occamovy břitvy a psát,že je to iracionální narozdíl od jiných zřejmě racionálních představ o duši:-) Třeba podle břitvy můžeš jednoduše říci,že že žádná duše není třeba a stačí na to už velmi složitý  mozek.  Ona ta Occamova břitva funguje  ve vědě a ani tam není všespasitelná.  

U reinkarnace právě určitá logika je,proto je pro mnoho lidí přitažlivá např. někdo se narodí chudý a nemocný jiný jako bohatý a zdravý, lidé se ptají proč tomu tak je a příjde jim to nespravedlivé a reikarnace jim to celkem jednoduše vysvětluje i když má svá slabá místa (jako další představy) , církve ve středověku (i dnes) jednoduše  řekne,že  je to  vůle boží,které v tomto nerozumíme ,jenže to už dnes většinu  lidí  neuspokojí
Morální smysl je věc relativní a osobního soudu-tobě přijde nemorální pykat za špatnou karmu,kterou si daný jednotlivec normálně nemá šanci uvědomit. Jiným zas přijde nemorální posílat lidi do pekla,když měli tu smůlu,že se narodili do ateistické rodiny a se sklony nevěřit tvrzením církve a  surčitými vlohami  např. psychopatickými nasilnickými sklony narozdíl od jiného který se narodil ve vzorné katolické rodině a byl celý život veden k víře,tak má ke spáse mnohem lepší podmínky.            


Zajímalo by mě co podporuje existenci těch jiných představ v čem jsou lepší oproti té reinkarnaci?  -žádný rozdíl nevidím -u obou lze najít podporu v tvrzení různých posvátných knihách a tvrzení různých lidí  a pak tu máme nějaké popisy klinické smrti a  jsou známy případy lidí,kteří popisovali věci z minulosti a místa na  kterých nikdy nebyli a je tu i  tzv. regresní anylýza,která údajně umožňuje průzkum do minulých životů  atd.    



Re: oko (Skóre: 1)
Vložil: oko v Středa, 14. leden 2009 @ 09:31:58 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Reinkarnace je stejně iracionální, jako teorie vzniku života na zemi zavlečením mimozemskými civilizacemi.

Nijak neřeší podstatu problému samotného vzniku života, jen ho přesouvá a oddaluje.


]


Re: Re: oko (Skóre: 1)
Vložil: nula v Středa, 14. leden 2009 @ 10:07:32 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
--Reinkarnace je stejně iracionální, jako teorie vzniku života na zemi zavlečením mimozemskými civilizacemi.--

život v jednoduché formě mohl bych na Zemi na zemi zavlečen i bez mimozemských civilizací např. na meteoritu na tom není nic iracionálního,je to jedna z možností.    
Ale ptal jsem se  v čem je tvoje představa o duši více racionální než představa o reinkarnaci? 


--Nijak neřeší podstatu problému samotného vzniku života, jen ho přesouvá a oddaluje--

může řešit v tom smyslu,že byl ještě delší čas na jeho vznik (vesmír starý přes 13 miliard , Země 4,7 miliard)

Někdo tvrdí,že přírodní zákony,vesmír je příliš složitý,takže se to bez Stvořitele neobejde.Už mu ale nevadí samovolná -večná existence takové Stvořitele ještě složitějšího než vesmír coby jeho výtvor.   

Otázkou je zde,zda má existence-vesmír vůbec v lidském myšlení řešení a mysl se nezmůže na nic jiného než na vytváření obezliček. 
Uplatněním Occamovi břitvy by vlastně nemělo nic neexistovat:-) 


]


Re: Re: Re: oko (Skóre: 1)
Vložil: oko v Středa, 14. leden 2009 @ 14:11:11 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zavlečení meteoritem také neřeší vznik života, jen ho posunuje jinam.

Naproti tomu, takové obyčejné rozhodnutí dárce krve, zcela neracionální vzhledem k prospěchu svého těla, poukazuje na vliv něčeho, co tělesnost člověka přesahuje.

V lidském životě jsou okamžiky - a to vůbec ne bezvýznamné, kdy se člověk rozhoduje pro vyšší dobro i proti zájmům svého těla. Kdyby byl člověk jen tělo, nedávalo by to smysl.


]


Re: Re: Re: Re: oko (Skóre: 1)
Vložil: nula v Středa, 14. leden 2009 @ 14:21:58 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
--Zavlečení meteoritem také neřeší vznik života, jen ho posunuje jinam.--
Jak jsem napsal,může ho vyřešit protože se tak získá více času na jeho vznik 

--Naproti tomu, takové obyčejné rozhodnutí dárce krve, zcela neracionální vzhledem k prospěchu svého těla, poukazuje na vliv něčeho, co tělesnost člověka přesahuje.--
to je racionální rozhodnutí-ego dárce tím získává pocit,že něco dobrého vykonalo  a to je slastné. Konání bez "já" (pravice neví co činí levice ) je ale něco úplně jiného.   

-- kdy se člověk rozhoduje pro vyšší dobro i proti zájmům svého těla.--
Ti kdo se v historii rozhodovali pro vyšší dobro ,většinou napáchali velké škody
--Kdyby byl člověk jen tělo, nedávalo by to smysl.--
prostě chceš aby to tak bylo,tak nacházíš k tomu v realitě i důkazy 


]


Re: Re: Re: Re: Re: oko (Skóre: 1)
Vložil: oko v Středa, 14. leden 2009 @ 15:39:39 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Která část těla je ego a kde je v lidském těle umístněno?

Je to opravdu tak slastný pocit darovat někomu ledvinu, nebo kostní dřeň? Položit život za jiného?


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: oko (Skóre: 1)
Vložil: nula v Čtvrtek, 15. leden 2009 @ 07:27:21 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
--Která část těla je ego a kde je v lidském těle umístněno?--

Jak říkal Ježíš hledejte a naleznete,tlučte a bude vám otevřeno.Tak poctivě hledej odkud pramení to tvé "já" a sám vidíš jak to je  


--Je to opravdu tak slastný pocit darovat někomu ledvinu, nebo kostní dřeň? Položit život za jiného?--
 
to se ptej těch,kteří tak konají  nebo třeba teroristy,který chce na sobě odpálit bombu 




]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: oko (Skóre: 1)
Vložil: oko v Čtvrtek, 15. leden 2009 @ 07:34:36 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Já se ale ptám tebe, protože ty zde zastáváš postoj, že člověk je jen tělo. I ten terorista dokazuje, že tomu tak není, že ani jeho tělo z toho prospěch mít nebude.

Já vrdím, že jsou v lidském životě věci, které přesahují jeho tělesnost.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: oko (Skóre: 1)
Vložil: nula v Čtvrtek, 15. leden 2009 @ 08:45:35 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
--Já se ale ptám tebe, protože ty zde zastáváš postoj, že člověk je jen tělo.--

tak to jsi mě nepochopil,toto jsem nikde netvrdil


]


Re: oko (Skóre: 1)
Vložil: Elo v Středa, 14. leden 2009 @ 10:05:47 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Počul som, že na svete neexistuje taká hlúposť, ktorú by nejaký filozof nezastával. POdľa mňa to platí aj o reinkarnácii. Na prvý pohľad to vyzerá logické pre mnohých. No neie je to už vôbec logické, keď ju človek podrobí kritike z hľadiska: a/kresťanského, b/vedeckého.

Kresťansky reinkarnácia neobstojí: 1.je v príkrom rozpore s jeho chápaním. Rreinkarnácia je metóda samospasiteľská: ja konám skutky, ja sa odčiňujem svojimi životami /tisíckami životov.../, aby som to "kdesi" dotiahol. Tam niet nijakého spasiteľa. Y kreťanstvo je "o Spasiteľovi", ktorý urobil všetko. My to vierou prijmeme, a tak sa nám spása dostane "ako dar", milosť /hoci iste aj z mojej strany sa čaká vyjadriť tú vierou skutkami, bez ktorých vy to bola moja viera len prázdnym slovom.../ 2. Ak veríme, že kristus prišiel na tento svet ako Boh v tele, zrtejme prišiel o.i. zvestovať nám podstatnú pravdu, dôležitú prenáš život. A ak o reinkarnácii nepovedal ani slovo, ba nikde ani náznak v celej Biblii, to je dosť výrečné slovo o tom, že s reinkarnáciou Boh jednoducho nepočíta, a treba ju zaradiť do sféry náboženských predstáv nejkého iného náboženstva založeného nie na Božom zjavení, ale na mýtoch a ľudských predstavách... 3. Reinkarnácia sa nám kresťanom naozaj môže javiť ako veľmi prefíkane pdstrčený vynález samého diabla, Ve´d ak mám ešte tisíce možností, moje dnešné pokánie "počká"...

Vedecky reinkarnácia tiež neobstojí. Solídni vedci, psychológovia, to neodklepli /snáď jedine prívrženci reinkarnácie/. Regresná hypnéza, to nie sú v skutočnosti minulé životy, ale to sú zabudnuté vnemy v našej pamäti, ktorá si všetko pamätá, aj to čo vnímala podvedome, trebárs v detstve. Jedna spisovateľka napísala /zabudol som meno/ prekrásne rozprávky. Stala sa slávna. Po niekoľkýc rokoch objavili, že to sú rozprávky staré skoro 200 rokov. Ona ich počúvala ako maličká, ale zabudla na to... Spisovateľský talent pochytila, ked si v núdzi chcela privyrobiť ako už zrelá žena a začal písať rozprávky...

Ak by som načrel aj "zo súdka" metapsychických ľudí /poznal som zopár/, počul som aj také vysvetlenie: U Břetislava Kafku je pojem "protonace". Po novom to nazývajú niektorí "energo-informačné pole", teda akoby akýsi celosvetový "éter" či "skrytá božia kamera", v ktorej sú vraj zachytené všetky deje, čo sa kedykoľvek odohrávajú... A teraz si predstav, že ťa v metskom veku pohryzol pes, a preto ty sa strašne bojíš psa. Len si zabudol na toho susedovjho psa z raného detstva. Tak ťa zavedú k hypnotizérovi, ktorý má zistiž regresnou hypnúzou, na základe "minulých životov", prečo sa ty bojíš psov... Hypnotizujú ťa. Ty sa dostaneš vlastne nie do minulého života, ale do energo-informačnéhgo poľa /protanacia/, a pretože si precitlivelý na psov, stotožníš sa s príbehom, v ktorom trebárs psi roztrhali nejakého Eskymáka. POvedia ti teda hypnostickí "experti": Preto sa bojíš psov, lebo v minulom živote ťa roztrhali ako Eskymáka psi pri nejakej zráčke, ke´d si zasahoval pomedzi nich... Vyzerá to logické. Ale tu sa vlastne prehodila príčina s účinkom. Pretože v tomto živote si sa stalô citlivým na psov /v´daka uhryznutiu v detskom veku.../, ty si si pri regresnej hypnúze zo všetkých možných príbehov tam sa odvíjajúcich vybral, resp. stotožnil sa /bolo ti to blízke/ osud psami dohryzeného Eskymáka. POchopil si?... Aj sám Břetislav Kafka, nesúhlasí s reinkarnáciou, a je to človek, ktorý rozumie týmto javom.

Reinkarnácia je dnes módou. Klasický hinduizmus ju považuje za trest pre človeka, ktorý sa musí vrátiť a odčiňovať si svoju karmu... A pre New Age -akov je to "bohatsdtvo možností a života". Naozaj  - pekný diablov trik, pre mnohých príťažlivý....

Samotné ovocie reinkarnácie v Indii? Nedostatok zmyslu pre charitu, pomoc človek: Načo? Ve´d ak mu ja pomôžem, tak si tú svoju karmu neodčiní, a musí v nasledujúcom živote  si to odtrpieť aj tak. preto radšej ho nechám trpieť v bolesti, ostať v priepasti,  v chorobe... Až takého dôsledky to má, to by vedeli potvrdiť mnohí naši indickí misionári... Reinkarnácia je naozaj strom, ktorý v žviote rodí zlé ovocie...




]


Re: Re: oko (Skóre: 1)
Vložil: nula v Středa, 14. leden 2009 @ 14:04:32 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
--Kresťansky reinkarnácia neobstojí: 1.je v príkrom rozpore s jeho chápaním.--
někteří ji vidí i  v Bibli
 --Rreinkarnácia je metóda samospasiteľská: ja konám skutky, ja sa odčiňujem svojimi životami /tisíckami životov.../, aby som to "kdesi" dotiahol.--
Proč by potom např.  v hinduismu bylo tisíce různých bohů,které hinduisté uctívají ?  Z pohledu buddismu "já" nemůže být nikdy spaseno a "někam to dotáhnout"    naopak "já" neustále tvoří novou karmu  
--Y kreťanstvo je "o Spasiteľovi", ktorý urobil všetko. My to vierou prijmeme, a tak sa nám spása dostane "ako dar", milosť /hoci iste aj z mojej strany sa čaká vyjadriť tú vierou skutkami, bez ktorých vy to bola moja viera len prázdnym slovom.../ 2.--
takže ten tvůj Spasitel všetko neurobí-je třeba v něco věřit a konat nějaké skutky
 --že s reinkarnáciou Boh jednoducho nepočíta, a treba ju zaradiť do sféry náboženských predstáv nejkého iného náboženstva založeného nie na Božom zjavení, ale na mýtoch a ľudských predstavách...--
když tak nepočítá s ní tvoje náboženská představa,kterou pokládáš za pravou,o Bohu to vůbec není
--  Reinkarnácia sa nám kresťanom naozaj môže javiť ako veľmi prefíkane pdstrčený vynález samého diabla--

škoda,že to těm hinduistům nikdo již před tisíci lety nesdělil

--Vedecky reinkarnácia tiež neobstojí.--

to žádná z náboženských představ o duši ani ta tvoje
--Samotné ovocie reinkarnácie v Indii? Nedostatok zmyslu pre charitu, pomoc človek: Načo? Ve´d ak mu ja pomôžem, tak si tú svoju karmu neodčiní, a musí v nasledujúcom živote  si to odtrpieť aj tak. preto radšej ho nechám trpieť v bolesti, ostať v priepasti,  v chorobe...--
dost černobílé Stejně můžu tvrdit -jak to bylo ve středověku -ty vládni ,ty modli ,ty pracuj bůh tak rozhodl,tak se to neznaž změnit,je to přece boží vůle  .Že by na Západě byla charita větší než v Indii?  



]


Re: Re: Re: oko (Skóre: 1)
Vložil: Elo v Středa, 14. leden 2009 @ 15:09:24 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
NUla, priznávam, že problém je často v tom, že každá skutočnosť má viacej aspektov, dimenzií, a pri slovnom vyjadrovaní vždy ten druhý môže poukázať na tú inú. Vyzerá to ako protidôkaz, a le v skutočnosti to tak vôbec nemusí byť: Skús ak jeden popisuje vec "zľava" pozireť sa na to tiež "zľava" a potom doplň čosi "sprava" a nie "iba sprava..." Neviem či som sa vyjadril názorne...

Pri reinkarnácii sa naozaj človek zachraňuje neustálym dopykávaním svojich hriechov v nasledujúcich životoch. V kresťanstve naše hriechy "odpykal"  Kristus, a kto to s vierou prijme, je spasený a ide do neba. To, že Kristu nestačí viera dokázaná len slovom "Verím" ale životom, to je spravdolivé a správne. Je však iba jeden život, a ja sa musím rozhodnúť tu a teraz v tomto živote. nemôžem prtoste "unikať, odkladať" to vyčistenie svojej "karmy" na potom v ďalľom živote. Preto samotný princíp reinkarnácie sa myšlienkovo jednoducho podľa svojej prirodzenosti nedá zladiť s kresťanstvom. To, či je v Biblii reinkarnácia, to by mali asi lepšie chápať tí, čo ju napísali, nezdá sa ti . Pre Cirkev reeinkarnácia nikdy nebola problém, ktorý by sa riešil na nejakých konciloch a synodých tak ako iné bludy. jedine je známe, že preexistenciu duší podľa Origenových predstáv raz riešili na koncile a odmietli to. Je to síce iná vec, ale ak duša nemohla existovať ešte pred mojím životom, ta kzrejme sa nevtelila do mňa. Kresťanstvo verilo, že dušu človeka tvorí Boh svojím stvoriteľským aktom, a nikdy neprechádza od jedného k druhému človeku, nieto ešte k zvieraťu. To je celkom iná kultúra a civilizácia - hinduistická...

Naozaj ved nevieš, že do Indii chodia rtobiť charitu kresťanské organizácie ako Milosrdné sestry matky Terézie z Kalkaty? V Indii naozaj je tento druh zmýšľania voči človeku v utrpení, hlaven u ortodoxných ľudových hinduistov. Možno u moderných inteligentov sa už prejavuje vplyv súčasnej kresťanstvom dosť ovplyvnenej civilizácie. Veľmi  pohŕdavo sa tiež hinduisti správajú voči páriom, tej najspodnejšiej kaste. Veď na pozadí súčasného prenasledovania kresťanov v Indii je práve to, že pádriovia, ktorí sa stali kresťanmi, tak umenili svoj životný štýl, že to bolo tŕňom v oku týchto hinduistov. Ma druhej strane viem, že pápež nediovoľuje v poslednom období, aby biskupi boli z vyšších kást, púretože ten hinduistický duch pôsobí aj tam v topm smere, že takýto biskupi majú tendenciu ignorovať kresťanov, ktorí boli páriami. Žiaľľ, to je tá pohanská zotrvačnosť v človeku, aj ke´d sa stane už kresťanom. /Ale ve´d to je aj u nás, či nie?.../
.
"...když tak nepočítá s ní tvoje náboženská představa,kterou pokládáš za pravou,o Bohu to vůbec není ..."
- Ja som vychádzal z predpokladu, že Boh sa zjavil v Kristovi, a On o reinkarnácii ani nemukol, a teda preto tvrdím, že Boh s reinkarnáciou vôbec nepočíta. Ve´d Kristou je zjavením Božím, či nie? To je samozrjeme všetko kesťanskej o viere a v tomto zmysle o Bohu...
.
" Stejně můžu tvrdit -jak to bylo ve středověku -ty vládni ,ty modli ,ty pracuj bůh tak rozhodl,tak se to neznaž změnit,je to přece boží vůle"
- Jedna vec je, ako to my vnímame v 21. storočí ten stredovek, a druhá vec, či to tak vnímali aj ľudia v stredoveku. A potom - nech by bolo akokoľvek. Rozhodujúce je nie to, ako ľudia uplatňujú Kristovo Evanjelium v praxi, pretože oni vždy to budú robiť  podľa svojej úrovni doby, poznania a kultúry. Rozhodujúce je ako to myslel Boh. Kristus. Myslím,e že toto chápanie sa v histórii postupne očisťovalo: tak v dobe  Starého zákona, ako aj počas histórie kresťanstva, hoci vždy je tam aj faktor ľudsksý...






]


Re: Re: Re: Re: oko (Skóre: 1)
Vložil: nula v Čtvrtek, 15. leden 2009 @ 07:21:08 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
 

--Pri reinkarnácii sa naozaj človek zachraňuje neustálym dopykávaním svojich hriechov v nasledujúcich životoch.--
Jak může být naozaj,když říkáš že není?  To co popisuješ je jen jedna z mnoha představ ,pohledy se liší ,když pominu že nikdo není co to vlastně hřích je tak  např. někdo jiný to zas řekne,že karmu tvoří i dobré  skutky (z pohledu konajícího)  a tam kde je já je vždy karma,takže takové očišťování jen karmu prohlubuje         
-- V kresťanstve naše hriechy "odpykal"  Kristus, a kto to s vierou prijme, je spasený a ide do neba.--
Dobře to bylo církví vymyšleno,jak nachytat dušičky .Ježíš to takhle ani v NZ nikde v příme řeči neříká. 
Takovou žádostivost znali již staří buddhisté :
Žádostivost po existenci (bhava-tanhá) je touha po neustálém pokračování života nebo po věčnosti. Vztahuje se obzvláště na život ve vyšších světech označených jako jemnohmotné a nehmotné bytí (rúpa- a arúpa-bhava). Takováto touha je těsně spjata s takzvanou vírou ve věčnost" (bhava- nebo sassata- ditthi), tedy s klamným názorem, že existuje jakási absolutní, věčná entita já, která přetrvává nezávisle na našem těle.
 --To, že Kristu nestačí viera dokázaná len slovom "Verím" ale životom, to je spravdolivé a správne.--
akorát k tomu mají lidé značně rozdílné předpoklady a startovací podmínky
 --Je však iba jeden život, a ja sa musím rozhodnúť tu a teraz v tomto živote.--
Musíš? -vykládej to zemřelým kojencům,mentálně postiženým lidem,křovákům a eskymákům...zřejmě půjdou do pekle nebo to mají jaksi zadarmo ale ty musíš... 
 --Pre Cirkev reeinkarnácia nikdy nebola problém, ktorý by sa riešil na nejakých konciloch a synodých tak ako iné bludy.-- jedine je známe, že preexistenciu duší podľa Origenových predstáv raz riešili na koncile a odmietli to. Je to síce iná vec, ale ak duša nemohla existovať ešte pred mojím životom, ta kzrejme sa nevtelila do mňa. Kresťanstvo verilo, že dušu človeka tvorí Boh svojím stvoriteľským aktom, a nikdy neprechádza od jedného k druhému človeku, nieto ešte k zvieraťu. To je celkom iná kultúra a civilizácia - hinduistická...

--Naozaj ved nevieš, že do Indii chodia rtobiť charitu kresťanské organizácie ako Milosrdné sestry matky Terézie z Kalkaty?--
Vím,charitativní orgnanizace jsou po celém světě.Ono utrpení církvi vyhovuje  až si v něm  libuje  vždyť jak  řekla Matka Tereza  "Utrpení je dar, skrze který můžeme projevit svou lásku." 
 
-- V Indii naozaj je tento druh zmýšľania voči človeku v utrpení, hlaven u ortodoxných ľudových hinduistov.--
A to jsou všichni Indové jsou snad ortodoxní hinduisté a skalní příznivci  kastovního systému? 


]


Re: Re: Re: Re: Re: oko (Skóre: 1)
Vložil: Elo v Čtvrtek, 15. leden 2009 @ 17:03:19 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nula, dá sa všetko spochybňovať... Iste, len Boh vie všetko dokonale, ale človek, nakoľko je možné,mal by sa snažiť pochopiť Boha, a konať podľa najlepšieho vedomia a svedomia v okolnostiach, v ktorých žije. V tejto viere to počas celej histórie chápali aj kresťania a Cirkev. Videli v zjavení Božom, ktoré vyvrcholilo v Kristovi, teda v svetle Kristovom práve ten správny, Boží "kľúč" k životu.

Preto bud spokojný: Čo je hriech, v podstate vieme, alebo aspoň sa k tomu približujeme./"Karma" je jeho akýsi "analóg" v hinduistickom chápaní.../. To je, ak vo svojom srdci, svedomí v určitých okolnostiach cítiš výzvu čosi konať, resp. čomusi sa vyhnúť. Ty si to dobre uvedomuješ, a aj by si mohol, ale uoprednostíš opačné konanie, napriek trápnemu pocitu vo svedomí... Tak nejak...

Modlitby za "dušičky", pojem "očistec" a "odpustky" majú naozaj aj biblické odôvodnenie. Ak by si mal záujem, môžem o tom neskôr...

Rozdielne štartovacie podmienky sú problémom pre nás, a nie pre Boha. Veríme, že On nie je ani "byrokrat" bez srdca, nepotrpí si na "bumažky", je rovnako nekonečne nielen spravodlivý, ale aj milosrdný. Nechajme to na neho...

Áno, ty, ktorý máš informáciu a možnosť, i schoponosť, od teba saviac žiada, než od toho, kto to nemá. Natoľko, nakoľko... Kto viac dostal, od toho sa bude viac požadovať...

Utrpenie si ani Boh, ani Cirkev neželá. Ale keďže ono tu je, pretože sa začalo šíriť a rozmnožovať so vznikom hriechu, a tento proces je neukončený, do konca sveta bude treba pomáhať trpiacim, utrpeniu, ak sa dá predchádzať, a ak sa nedá, pomáhať v ňom. Je to možnosť dokázať Bohu, ako to s Ním myslím vážne. V pohode a iba slovom - to neznie ani Bohu, ani ľudom  príliš hodnoverne...

Chvalabohu, kresťanstvo vplýva aj na zmýšľanie mnohých Indov /a nielen ich/ pozitívne, a mnohí menia svoj pôvodný názor aj na základe svedectva ľudí ako je Matka Terézia a iní...

Všetko je to naozaj o viere. U nás, kresťanov, o viere podľa Krista a jeho apoštolov. Iných odkazujeme na possúdenie Boha. On ich iste porozumie a vie odfiltrovať v ich zmýšľaní a konaní, čo je u nich možné, a čo nemožné, čo je ich dobrá vôľa, a čo zlá, čo konali proti svedomiu a čo so svedomím, vôbec, čo je ich snaha o dobro, a čo ich rezignácia či spolupráca vo vzťahu ku zlu okolo...






]


Bible a posmrtný život (Skóre: 1)
Vložil: nula v Středa, 14. leden 2009 @ 07:42:47 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Série článku s rozborem biblických pohledů na posmrtný život v proměnách času


http://www.myty.cz/search.php?rsvelikost=sab&rsrazeni=priorita&rstext=all-phpRS-all&rstema=48



Přepracovaná verze článku (Skóre: 1)
Vložil: Kojot v Středa, 14. leden 2009 @ 12:01:03 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://kojot.name
Článek jsem doplnil a přepracoval. Pro zájemce je k dispozici na kojot.name.



Stránka vygenerována za: 0.45 sekundy