Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marek.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16654, komentáře < 7 dní: 169, komentářů celkem: 429695, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 530 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

Willy
rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116579953
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Návrh Libereckého sboru, aby BJB pro sebe odmítla chystané finanční narovnání
Vloženo Pondělí, 16. březen 2009 @ 14:17:43 CET Vložil: Olda

Žhavá témata poslal Nepřihlášený

Návrh Libereckého sboru pro Sjezd delegátů Bratrské jednoty baptistů v dubnu 2009

Navrhujeme, aby v případě, že vstoupí v platnost "Zákon o nápravě některých majetkových křivd způsobených církvím a náboženským společnostem v době nesvobody a o narovnání vztahu mezi státem a církvemi a náboženskými společnostmi" (dále jen „zákon“), se BJB žádným způsobem neúčastnila přerozdělování příslušných finančních prostředků, případně aby nárokovala pouze částku, odpovídající hodnotě majetku, který jí byl státem zabaven, tj. majetkovou škodu ve skutečné a prokazatelné výši.

Motivace:

K tomuto návrhu nás vedou dvě skutečnosti.

Předně jsme znepokojeni zjištěním, že se mezi sbory BJB již začala diskutovat otázka, jak s případnou finanční sumou naložit, aniž by předtím proběhla společná rozprava, ve které by bylo důsledně zváženo, zda - a v jaké míře - je přijetí těchto peněz z hlediska teologického, morálního a společenského zodpovědné.

Druhou skutečností je výrazný nepoměr mezi hodnotou zabaveného majetku (dle tajemníka cca 2 miliony korun) a navrhovanou výší odškodnění (resp. „narovnání“). Dle současného návrhu zákona se jedná o částku 14 milionů Kč ročně, která by byla BJB vyplácena po dobu 20 let, tj. o částku v celkové výši cca 280 milionů Kč)

Odůvodnění:

Upozorňujeme na to, že legální řešení nemusí být vždy řešením legitimním. V daném případě máme za to, že pokud bude BJB dle zákona přiznána určitá částka jako odškodnění za minulé majetkové křivdy, či jako výsledek smlouvy, jejímž prostřednictvím má dojít z iniciativy státu (!) k budoucí finanční odluce státu a církví, neznamená to, že by BJB měla takové „narovnání“ vztahu se státem automaticky přijímat.

1) Dle našeho názoru by měla BJB naopak velmi důkladně zvažovat, zda tato situace není příležitostí k vydání jasného a zřetelného svědectví o jejím vztahu k hodnotám Písma, které se, jak věříme, odráží v tradičních baptistických zásadách. Jinak řečeno, máme za to, že by v rámci BJB měla proběhnout intenzivní diskuse, zda by případné nepřijetí nabízených státních prostředků nebylo lepší celospolečenskou proklamací zásad, na kterých stojí naše církve, než eventuální následné přerozdělování těchto prostředků, byť na společensky prospěšné účely. Zvláště v současné době, ve které je otázka nakládání se státními prostředky vnímána ze strany širší veřejnosti velmi citlivě, a to s ohledem na prohlubující se hospodářskou recesi, by měla BJB v těchto záležitostech vystupovat velmi uvážlivě.

2)
Soudě podle hlasů z jiných církví (viz např. rozhovor s K. Potočkem, tajemníkem CČSH, který se uskutečnil na setkání účetních BJB dne 14. 2. 2009) je jakékoliv státní financování církví jednou z podstatných příčin snížení finanční obětavosti členů církví. Nevíme, zda již nyní neexistují v rámci BJB sbory, které si nejsou bez státní dotace vůbec schopny hradit vlastní provoz. Více peněz od státu po delší dobu tuto situaci s největší pravděpodobností nejen nevyřeší, ale ještě více zkomplikuje.

3) Závěrem - církev by neměla volat po spravedlnosti pouze tehdy, když jí je činěna škoda, ale také pokud je činěna škoda někomu jinému v její prospěch. Peněžní částka, třebaže zprostředkovaná skrze ERC, je stále nápravou některých majetkových křivd. Máme za to, že pokud v rámci takové nápravy přijmeme částku stočtyřicetkrát vyšší, než jaké je reálné vyčíslení škody na majetku, obohacujeme se na úkor státu resp. církve, na jejíž útraty nám bude částka vyplacena. To, že s tímto představitelé příslušné církve souhlasí ještě vůbec neznamená že je takový přístup ospravedlnitelný.

Diskuse o podobném tématu probíhá i v jiných církvích. Například evangelický farář Tomáš Molnár ve  svém článku, který je k nalezení na stránkách www.evangnet.cz navrhuje: "S okamžitou platností se zřekneme restitučních nároků. Jestliže stát má za to, že tato církev něco pro společnost dělá, nechť ji podporuje. Jestliže nemá za to, že jsme k něčemu, nechť nedává třeba nic. Zřekneme se restitučních nároků, protože by stejně po druhé výplatě šlo o peníze, které této církvi nikdy nepatřily a šlo by jen o jakýsi úplatek za „držení basy“ ze strany katolíků. Ostatní církve ať si dělají, co chtějí. To by nebyl z naší strany žádný podtrh. Možná, že oddalování přijetí restitučního zákona je čas milosti, abychom tento krok udělali."

Několik poznámek k dosavadní argumentaci:

  • V zákoně se výslovně pojednává o nápravě majetkových křivd. Nepoměr mezi zabaveným majetkem a navrhovanou částkou odškodnění bývá ze strany církví vysvětlován jako morální náhrada za pronásledování a utlačování našich bratří a sester a omezování diakonické práce církve komunistickým režimem. I kdyby byl zákon takto vnímám rovněž ze strany státu (o čemž lze důvodně pochybovat), považovali bychom takovou formu „narovnání“ za nedůstojnou vůči svědectví pronásledovaných bratří a sester.
  • Argumentovat tím, že nás přijetí částky mnohonásobně převyšující obrat současného hospodaření BJB přivádí blíže k finanční odluce církve od státu je zavádějící. Kdyby taková finanční odluka byla naším cílem, jistě by k ní již došlo. K případné finanční odluce tak dochází kvůli státu, ne kvůli našemu přesvědčení. Vytvářet dojem, že na takové odluce máme nějaké zásluhy, je nejen zavádějící, ale pro naše baptistické církve i ostudné. 
Návrh odsouhlasen sborovým shromážděním 15.3.2009 v Liberci.

Zdroj: Hyde Park českých baptistů

"Návrh Libereckého sboru, aby BJB pro sebe odmítla chystané finanční narovnání" | Přihlásit/Vytvořit účet | 15 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Návrh Libereckého sboru, aby BJB pro sebe odmítla chystané finanční narovnání (Skóre: 1)
Vložil: pirmin v Úterý, 17. březen 2009 @ 00:08:08 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Člověk by si hlavu ukroutil. Kdybych tak tomu mohl věřit! O čem to asitak chtějí liberečtí baptisti vydávat svědectví?

Moje denominace - aby bylo jasno - z těchto zdrojů korunu neuvidí a ani nic nepožaduje. Já s tím souhlasím taky. Ovšem - ani nám nikdo nic nenabízí. Je to ctnost? Je to náš postoj. Není to svědectví. Až dosud jsme nebyli nijak placeni státem, a ještě jsem nepotkal nevěřícího, který by to uznale kvitoval. Občas potkáváme nevěřící, kterým jsem tím podezřelejší. A tak je naše finanční samostatnost občas k porouhání, je to naše urážka a další břímě, k těm co neseme s ostatními církvemi. MY SAMI si toho u sebe vážíme, že jsme nezávislí. Na tomto jistém furiantství není nic špatného, ale taky to není nic k chlubení. Nic k chlubení jsme totiž z této nezávislosti neuměli až dodnes vytvořit. Už vůbec ne na svědectví světu. 

Z celého tohoto případu leze něco úplně jiného: liberecký sbor zřejmě není příliš loajální, není srozuměn s tím, kdo drží v baptistické kongregaci většinu a tedy radu, a potřebují, aby vedení denominace bylo co nejslabší, pokud možno bezmocné. Chcte-li mít kdekoli slabé vedení, dohlédněte, aby se mu nedostaly do rukou peníze.   



Re: Re: Návrh Libereckého sboru, aby BJB pro sebe odmítla chystané finanční narovnání (Skóre: 1)
Vložil: naokraj v Úterý, 17. březen 2009 @ 16:12:07 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
<blockquote>Až dosud jsme nebyli nijak placeni státem, a ještě jsem nepotkal nevěřícího, který by to uznale kvitoval.</blockquote>

Jestliže KS znamená Křesťanské Společenství a ne Křesťanské Sbory, pak si dovolluji upozonit na jiné zkušenosti uvedené D.Drápalem:

"V rozhovorech s nevěřícími mi mnohdy hodně pomohlo, když jsem mohl říci, že Křesťanská společenství (církev, jejímž jsem členem) od státu peníze ze zásady neberou. Je-li církev finančně na státu nezávislá, dodává jí to věrohodnosti."
viz http://dan.drapal.org/index.php?id=155


]


Re: Re: Re: Návrh Libereckého sboru, aby BJB pro sebe odmítla chystané finanční narov (Skóre: 1)
Vložil: pirmin v Úterý, 17. březen 2009 @ 16:50:54 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
To je zajímavý. Já si na takový případ nevzpomenu ani jeden, za devatenáct let. Příkladů opačných jsem zažil několik a o dalších jsem slyšel.

Má to nějakou logiku? Kupodivu ano - jako těch 30 Kč v ordinaci. I prostý vidlák totiž okamžitě pochopí, že když nic nemáme od státu, musíme pumpnout třeba jeho. A to po něm ještě nic nechceme. A víš jak reagují nevěřící lidi, když jim v KS uvěří někdo z rodiny a začne dávat desátky? Agresivně.

Kdepak - tak čestného a uznalého pohana jsem dosud nepotkal, aby ocenil obětavost členů církve. Ale nevylučuji, že ho potkal někdo jiný.


]


Re: Re: Re: Re: Návrh Libereckého sboru, aby BJB pro sebe odmítla chystané finanční n (Skóre: 1)
Vložil: naokraj v Středa, 18. březen 2009 @ 08:56:39 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
zajímavé... možná ještě jedna poznámka, která platí, nehledě na různé zkušenosti. To, o čem mluvíme jako o "svědectví" přece ještě nezajišťuje pozitivní přijetí - někdy (a dle evangelií poměrně často) s sebou nese nevoli a agresivitu, tím to ale ještě nepřestává být "svědectvím". Na druhou stranu je nutné dodat - ne vše co s sebou nese nevoli je "svědectvím".


]


Re: Re: Re: Re: Re: Návrh Libereckého sboru, aby BJB pro sebe odmítla chystané finanč (Skóre: 1)
Vložil: pirmin v Středa, 18. březen 2009 @ 17:18:36 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
To je pravda. Svědectví nemusí být pozitivně přijato. Proto taky není každému milo, má-li svědčit před soudem.

Já ale předpokládám, že svědectví o Kristu nebo o něčem, co s nebeským královstvím souvisí musí být nejprve žádáno, než je vydáno. Finanční nezávislost církve by měla být svědectvím o požehnaném životě pracovitých lidí, ketří mají dostatek v každém ohledu, a ještě jim zbývá na každé dobré dílo - kdyby tu byl jediný člověk, co u nás něco takového hledá. Ale kromě toho by to napřed musela být pravda. Jenže většinou není. Finanční nezávislost KS - po tolika letech už je to vidět - znamená hlavně nouzi a zejména pak to, že sbory platí většinou své kazatele tak bídně, že je to na ostudu, ne na svědectví. No - člověk se má držet svých zásad ať se mu daří nebo ne, tak KS se toho drží ale jak jistě na mně vidíš - bez nadšení. 

Kromě toho si církev ve světě vůbec "vypracovala" pověst "organizace, která tě pumpne", takže svědectví se dá maximálně přiblížit tehdy, když se toho vzdáme. Takže já jsem dávno před lety, když jsem si všiml, jak si nevěřící lidé hlídají peněženky, zásadně zrušil jakékoli sbírky na shromáždění. Tím jsme se aspoň přiblížili tomu, že bychom nějaké svědectví eventuelně vydat mohli. No - snad jsme tím aspoň nikoho nepohoršili.


]


Re: Re: Re: Návrh Libereckého sboru, aby BJB pro sebe odmítla chystané finanční narov (Skóre: 1)
Vložil: ladenka (ladenka@seznam.cz) v Úterý, 17. březen 2009 @ 18:01:22 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.ladenkakozinova.albaniaweb.alb
Je-li církev finančně na státu nezávislá, dodává jí to věrohodnosti.

Chápu jak to myslíš, ale nelze to brát jako dogma. Nemusí tomu tak být. Myslím si, že samotné Křesťanské  společenství ve své době koketovalo s JB a nemalý smysl námluv byl právě fakt, že by bylo dobré být státem uznaná církev a tedy brát od státu zlaťáky. Dnes dělá KS z nouze ctnost jak cítím z pera bratra pirmina, kterého si mimochodem vážím. / tedy nic ve zlém /
Co si budem povídat : obě polohy jsou nakonec v pořádu. V nepořádku je pak dělat z věci jak už jsem řekl z nouze ctnost. Znám detailně situaci v KS a také např. v AC / kteří od státu berou slušný peníz /a proto závěrem poznamenávám : na průměrném členu té či oné církve to vidět není / nemá to na duchovní život žádný vliv / a bohužel stejně tak není rozdílu z pohledu nevěřícího světa na tyto denominace.

Tentokráte mimořádně vážně
Laděnka


]


Re: Re: Re: Re: Návrh Libereckého sboru, aby BJB pro sebe odmítla chystané finanční n (Skóre: 1)
Vložil: pirmin v Úterý, 17. březen 2009 @ 18:53:32 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ale to se mýlíš, děvče. Nepodařené námluvy s jednotou neměly za cíl přivést do KS peníze, ale na druhé straně šlo i o to státní uznání. Dokonce ani to však nebylo rozhodujícím motivem. Co se týče státního uznání, tak to bylo zakrátko vyřešeno tím, že stát novelizoval církevní zákon a ponechal v platnosti základní ustanovení zákona z r.1949 - totiž že stát platí faráře. Jenže: v pol. 90-tých let, když jsem jednali s JB, nikoho vůbec nenapadlo, že stát bude chtít platit faráře takové roky, až dodnes. Tehdy byl ministrem financí p.Kočárník, který hlasitě mluvil o brzké odluce, a já jako tehdejší člen ODS jsem ho neméně hlasitě podporoval na různých ódeesáckých úrovních. No - nepodařilo se to, nedotáhli to do konce a pak koaliční vláda padla. Ale když jsme vyjednávali s JB tak jsme nějak nepočítali ani s placením duchovních, a už vůbec ne s dnešním vyrovnáním, protože to nikdo nenavrhoval. Tehdy byla na stole jen restituce, takže JB by dostala náhradu jen za to, co jí sebrali komunisti - a to bylo dohromady houby blum. Během těch let se naopak mluvilo o brzkém samofinancování i v JB.


]


Re: Návrh Libereckého sboru, aby BJB pro sebe odmítla chystané finanční narovnání (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Pondělí, 16. březen 2009 @ 16:52:05 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Kéž by si z toho vzala příklad řkc ... fakt se netěším na tu ostudu, až Vlk a spol doženou svůj vleklý spor o katedrálu k mezinárodnímu soudu.



Re: Návrh Libereckého sboru, aby BJB pro sebe odmítla chystané finanční narovnání (Skóre: 1)
Vložil: Eleazar v Pondělí, 16. březen 2009 @ 20:54:01 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jestli ty prachy nechtěj, tak já bych si je vzal. Nemyslím, že bych je nevěděl použít líp než Jirka Paroubek.



Re: Návrh Libereckého sboru, aby BJB pro sebe odmítla chystané finanční narovnání (Skóre: 1)
Vložil: Viking (racek@racek.cz) v Úterý, 17. březen 2009 @ 09:39:01 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nepovažuji odluku církve od státu za jakési "furiatství" viz: "Na tomto jistém furiantství není nic špatného, ale taky to není nic k chlubení. Nic k chlubení jsme totiž z této nezávislosti neuměli až dodnes vytvořit. Už vůbec ne na svědectví světu. "
Je z Bible zřejmé, že křesťané mají žít ze vzájemné podpory a od nevěřících si nemají nic brát. Pokud si berou, jsou automaticky bráni, jako jakási "nezisková organizace", která není nepodobná klubu zahrádkářů. A právem svět říká: Kde je ten jejich Bůh.
Mám za to, že Nevěsta Kristova se nemá "zaplétat",to ať s radostí přenechá nevěstce.
Ještě na okraj. Nechlubme se nezávislostí na státu, ale Kristem a smiřme se už konečně jednou s tím, že "cudná" Nevěsta se světu pranic a nikdy líbit nebude.
Pokoj vám, jde do tuhého.



Re: Re: Návrh Libereckého sboru, aby BJB pro sebe odmítla chystané finanční narovnání (Skóre: 1)
Vložil: pirmin v Úterý, 17. březen 2009 @ 10:37:20 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Odluka církve od státu je hezký cíl. Náš cíl. Míč je na státní, ne církevní straně hřiště a státu se zatím do odluky akosi nechce. Dnes ještě sílí levice a levice si ji vysloveně nepřeje. Ale církev musí žít za všelijakých podmínek nastavených ve spolupráci s vnější společností. Ve Skandinávii a Británii žijí křesťané v situaci, kdy je jedna církev státní a ostatní jsou soukromé společnosti a nezdá se, že by na tom byly duchovně hůř, než církve v ČR, kde státní církev nemáme.

My v KS v odluce prakticky žijeme a nejsme ani o fň duchovnější, než třeba metodisti, co mají kazatele státem placené. Kdybych byl náhodou metodistickým kazatelem, rozhodně bych neměl ze státního platu špatné svědomí. Proč? Protože mám stavební spoření se státním příspěvkem a využívám odpočty a úlevy na daních, jak jen to jde. A církev - to jsme MY. A křesťanů, ketří se osobně přihlásili v 90.letech o nějaké restituce, taky nebylo málo. Já jsem se nehlásil, protože naší rodině nebylo v r.1948 co ukrást a zničené živnosti se nerestituovaly. Ale to neznamená, že se budu dívat na křesťany, co restituují, zle, že je to nedobré svědectví! 

Jestliže tedy MY považujeme státní rozpočet taky za svůj zdroj příjmů (vždyť my ho plníme), pak je logické, že nemůžeme tvrdit, že vydávají špatné svědectví ti, kteří mají podle zákona na něco nárok a využívají toho. Pokud toho z nějakého důvodu využívat nechceme, je to naše věc, ale není to o Kristu svědectví. Pokud se my křesťani chceme emancipovat od státu finančně, tak je na nás jako občanech, abychom přesvědčili parlament, aby s tím pohnul. 

Že mají křesťané žít z vlastní práce a vzájemné podpory, je jasné. Že nemají od nevěřících nic brát nikde řečeno není, akorát někteří superduchovníci jsou o tom přesvědčeni. Jako za časů kristových, kdy mu tito vytýkali, že se nechává zvát na hostiny od bohatých celníků. ¨Bylo by to i nelogický něco takového z Bible vyvozovat, protože my nejsme na vnějším světě nezávislí. Mámu mu především něco dávat. Tak jestli kdo chce opravdu dávat, neměl by odmítat, když dostává. Jinak to vypadá velmi arogantně.

Závěr: jestli liberecký sbor nechce žádné státní peníze jako vyrovnání za odluku, nechť najde způsob, jak to nechat někomu jinému, kdo to bude umět využít. A ať z toho nedělá žádnou ctnost. Pak by to mohlo být i svědectví. Bez pokory není o Kristu žádné svědectví.


]


Re: Re: Re: Návrh Libereckého sboru, aby BJB pro sebe odmítla chystané finanční narov (Skóre: 1)
Vložil: Viking (racek@racek.cz) v Úterý, 17. březen 2009 @ 11:47:34 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
nebudu rozebírat co je to "odluka církve od státu" toho je na netu dost a dost.
je třeba nemíchat "občanský" život se životem v Církvi. Pán řekl, že Jeho Království není z tohoto světa a nemyslím, že by na tom něco se měnilo. a že Śvédi, nebo kdo co má, to je celkom fuk.
Duc*****st a stejně tak arogance je lidskýma očima neměřitelná, Bůh suď.
3 Janův 1:4  Nemámť větší radosti, nežli abych slyšel, že synové moji chodí v upřímnosti.
5  Nejmilejší, věrně děláš, cožkoli činíš bratřím a hostem,
6  Kteřížto svědectví vydali o lásce tvé před církví. Kteréžto vyprovodíš-li, tak jakž sluší na Boha, dobře učiníš.
7  Neboť jsou pro jméno jeho vyšli, a nic nevzali od pohanů.
8  Mámeť tedy my takové přijímati, abychom byli pomocníci pravdy.


]


Re: Re: Re: Re: Návrh Libereckého sboru, aby BJB pro sebe odmítla chystané finanční n (Skóre: 1)
Vložil: pirmin v Úterý, 17. březen 2009 @ 12:06:11 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
 - kralický překlad evokuje představu, že pohané dávali cestujícím učitelům Písma nějaké peníze, ale oni si je nevzali.
   ekumenický překlad zase vykládá toto místo, tak, že jim nikdo z pohanů nic nedá, takže jsou odkázáni na pomoc bratří.
   myslím, že ekumenický překlad lépe vystihuje situaci, ale dokázat se to nedá.

 - já naopak občanský život se životem v Církvi míchám k nerozeznání, protože tak jsem se naučil chápat Písmo. Máme jen jeden život, a ten je CELÝ v Církvi, včetně toho, že jsme něčeho někde občani. Komu by to vadilo, neměl by brát nejen mateřský příspěvek, ale ani pas a řidičák. Ať žije jako ruští staroobřadníci. schválně jaké to bude svědectví. Kdo přijímá od státu, co se mu hodí, a přitom nechce, aby církev cokoli přijímala (někteří jsou i proti registraci církve), pak bych se ho rád zeptal, kde je ta církev, když se to netýká těch lidí osobně. Žádná jiná církev někde ještě nad společenstvím nás občanů není.

 - ...a světový baptismus má svůj mateřský model v USA, a tam je zjevné, že baptista je stejným američanem jako každý jiný američan.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Návrh Libereckého sboru, aby BJB pro sebe odmítla chystané finanč (Skóre: 1)
Vložil: Viking (racek@racek.cz) v Úterý, 17. březen 2009 @ 13:11:25 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
dyk to povídám hrušky s jabkama
baptismus má kořeny u anabaptistů, při reformaci v Evropě
a co se týká odluky v USA, tam si ji křesťané velmi dobře hlídají.


]


Re: Re: Re: Návrh Libereckého sboru, aby BJB pro sebe odmítla chystané finanční narov (Skóre: 1)
Vložil: aviaf v Úterý, 17. březen 2009 @ 15:21:24 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.ucl.ac.uk/ssees/people/economics-and-business-staff-folder/tomas-cvrcek
My v KS v odluce prakticky žijeme a nejsme ani o fň duchovnější, než třeba metodisti, co mají kazatele státem placené.

Aaale, cert vem "duchovnejsi", ja myslim, ze jde primarne o to, aby cirkev nebyla na statu zavisla (zhruba v duchu Pavlovy rady tesalonickym, at pekne pracujou, aby nebyli na nikom zavisli).

Jinak mas pravdu, ze statni stavebni sporeni je hruza - stat nema co v tomhle oboru podnikat.

Aviaf


]


Stránka vygenerována za: 0.20 sekundy