|
Právě je 430 návštěvník(ů) a 1 uživatel(ů) online: rosmano
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 116472665 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Teologie: Izaiáš 66:9-13 - Bůh jako matka
Vloženo Pondělí, 15. červen 2009 @ 23:03:25 CEST Vložil: Olda |
poslal Nepřihlášený Písmo nám přibližuje Boží charakter skrze Hospodinovy činy, ale také
skrze přirovnání, metafory. A jedním takovým připodobněním, které není
zcela běžné, se budeme dnes zabývat. A sice: Bůh jako matka. Zvláštní?
Přivykli jsme tomu, že se o Hospodinu mluví jako o otci, pánu, králi,
vojevůdci, nebo pastýři. Zkrátka vypadá to, že Bůh je muž, nebo alespoň
je podobnější spíše muži, než ženě. To ale není tak úplně pravda.
Ano - v patriarchální kultuře, kde muž obvykle zaujímal společensky
významnější pozici než žena, je pochopitelné, že se o Bohu mluví v
mužském rodě. Izrael navíc čelil vlivu uctívání pohanských bohů a
bohyní spojených s řádem kultických kněžek - a proto bylo spojování
Hospodina s ženstvím podezřelé. I přesto se ale v Písmu setkáváme s
obrazy, ve kterých jsou Bohu připisovány ženské, nebo mateřské rysy.
Hned na začátku si tedy ujasněme - Bůh není žena, ale není ani muž.
Čteme, že Hospodin stvořil člověka - tedy muže a ženu - ke svému
obrazu. V mužství i v ženství se tedy odráží Boží sláva a jeho
charakter. V Písmu jsou Hospodinu přisouzeny některé typicky mužské i
typicky ženské rysy. Ty ženské jsou vzácnější a zároveň, v překladu do
češtiny, mnohé z nich zaniknou. Rád bych vás dnes upozornil alespoň na
tři.
1) Boží duch - ruah je v hebrejštině spojován se slovesy v ženském
rodu. Před stvořením se tedy nad propastnou tůní vznášela ona - Boží
Duch. Skrze svého Ducha se Hospodin skláněl(a) k člověku jako
odpouštějící a smiřující moc. Duch Boží dával(a) a odebíral(a) lidem
sílu, tak jak je o ženě řečeno, že je pomocí, nebo silou muže. Také pro
tuto svojí ženskost, je v evangeliích Duch vypodoben jako holubice
(Boží trojici tedy není třeba doplňovat Marií, abychom měli u Hospodina
nějaké “ženštější” zastoupení).
2) Podobně v knize Přísloví čteme o Moudrosti, která byla s
Hospodinem již od počátku a stála mu věrně po boku. Tato moudrost je
nedílnou součástí Božího jednání, jeho charakteru. Moudrost je v
Příslovích zpodobněna jako starostlivá, volající a pečující žena. Tak
zvaná “chvála ženy statečné”, kterou končí kniha Přísloví je především
chválou této Boží Moudrosti. V novém zákoně čteme u evangelisty Jana o
tom, že Kristus je vtěleným Slovem, které bylo na počátku u Boha. Tímto
Slovem není míněn nějaký neosobní řád, nebo princip, ale spíše tato
pečující, volající a starostlivá Moudrost. To je Kristus, který s
mateřskou bolestí volá: “Jeruzaléme, Jeruzaléme, který zabíjíš proroky
a kamenuješ ty, kdo byli k tobě posláni; kolikrát jsem chtěl shromáždit
tvé děti, tak jako kvočna shromažďuje kuřátka pod svá křídla, a
nechtěli jste!”
3) Slovo, které hebrejština používá pro Boží slitování rachamim je
odvozené od slova rechem - mateřské lůno (podobně jako třeba české
slovo pokoj připomíná stav dítěte po - kojení). Hloubku Božího
slitování nelze přiblížit lépe, než obrazem matky, která nemůže jinak,
než se slitovat, když se jejímu dítěti děje něco špatného - bez ohledu
na to, jestli si to zlé samo způsobilo, nebo ne.
Právě takový mateřský vztah má Hospodin ke svému lidu. Mojžíš si v
těžkostech Hospodinu stěžuje - cožpak jsem všechen tento lid počal já?
Cožpak jsem ho porodil já, že mi říkáš: Nes jej v náručí, jako chůva
nemluvňátko, do země, kterou jsi přisáhl dát jeho otcům? (Nu 11:12)
Boží lid nepočal a neporodil Mojžíš, jeho matkou je Hospodin, který
skrze proroka zaslibuje: Slyšte mě, dome Jákobův, a všichni ostatkové
domu Izraelova, které chovám hned od života, které nosím hned od
narození - až do stáří - já sám, až do šedin vás ponesu. Já jsem vás
učinil a já vás ponesu. (Iz 46:3-4)
Není žádná matka, která by byla ke svému dítěti pečlivější,
starostlivější, nebo láskyplnější, než jaký je Hospodin ke svému lidu.
Vždyť i mateřství je stvořeno k obrazu Božímu - ve vší své něžné kráse
a vzácnosti je pouze odrazem Hospodinovy péče. Jak jsme dnes četli u
proroka Izaiáše - Bůh nese svůj lid v náručí, mazlí se s ním na svých
kolenou, utěšuje jej tak, jako matka těší své dítě.
Možná, že na ty, kteří jsou o Hospodinu navyklí uvažovat jako o
někom, kdo je přísně chladný a vzdálený - působí takové obrazy příliš
přejemněle a sladce. Ale právě tak se Hospodin dává poznat těm, kteří k
němu přicházejí. A jestli nechceme zůstat povýšenými puberťáky, kteří
pohrdají mateřskou láskou, nezbývá než přijmout tuto Boží lásku a péči.
Tato Boží láska proměňuje i naší macešskost vůči bližním. Text z
Izaiáše, který jsme dnes četli mluví ještě o jedné matce - o
Jeruzalému, který všem přináší mateřské potěšení. Ale k tomu, abychom
byli učiněni tímto novým Jeruzalémem, městem ve kterém je mateřskou
řečí láska v Moudrosti Božího Ducha, nemůžeme začít sami od sebe. Díky
Bohu nás k tomu zmocňuje Hospodinova mateřská péče. Amen.
Blahoš Fajmon
Zdroj: blahovej.cz
|
Re: Izaiáš 66:9-13 - Bůh jako matka (Skóre: 1) Vložil: poutnick v Úterý, 16. červen 2009 @ 13:02:04 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | V Písmu je mnoho myšlenek a přirovnání kterým se dá někdy porozumět spíš s pomocí srdce než rozumu. K ženě a nevěstě přirovnává Bůh často i celý Vyvolený národ. Nebo ke zlé a hříšné nevěstce která se poskvrnila smilstvím z cizími bohy. Zkuste si ale uvědomit co vlastně v důsledku říkáte. Některým lidem podsouváte že svévolně přibrali do Trojice i Pannu Marii a jiným zas že upravili Starý zákon i Boha ke svému obrazu despotických strejců. Už jsem se mnohokrát setkal s názory typu že Bible odpovídá představám starých (a hloupých) orientálců. Jejich vůdcové jim zakazovali vepřové protože neznali ledničky a obřezávali se protože neměli na poušti dost vody na intimní hygienu. Podobným představám se raději vyhýbám. I když uznávám jako autoritu i svoji církev. Kdybych uznával Bibli jako jedinou a výhradní sutoritu tak bych byl opatrný podstatně víc a měl bych z podobných myšlenek i veliký strach.
|
|
|
Re: Izaiáš 66:9-13 - Bůh jako matka (Skóre: 1) Vložil: Mikael v Úterý, 16. červen 2009 @ 13:14:55 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) http://pistis.webnode.cz | "Hned na začátku si tedy ujasněme - Bůh není žena, ale není ani muž."
To je blbost.
1. Korintským 11:7 Muž si nemá zahalovat hlavu, protože je obrazem a odleskem slávy Boží, kdežto žena je odleskem slávy mužovy. 8 Vždyť muž není z ženy, nýbrž žena z muže. 9 Muž přece nebyl stvořen pro ženu, ale žena pro muže.
Muž je obraz Boha. Bůh není žádný hermafrodit... :-)
emeth.tk |
Re: Re: Izaiáš 66:9-13 - Bůh jako matka (Skóre: 1) Vložil: Felix v Úterý, 16. červen 2009 @ 21:56:09 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Ozeáš 11:9 "Nedám průchod svému planoucímu hněvu, nezničím Efrajima, protože jsem Bůh, a ne člověk, jsem Svatý uprostřed tebe; nepřijdu s hněvivostí."
tam, kde překlady užívají slovo "člověk", tam je v hebrejském textu ÍŠ , což znamená v první řadě "muž" , v další řadě "člověk" (viz anglický "man")
dvojice ÍŠ (muž) a IŠŠÁ (žena) - viz např. v druhé zprávě o stvoření člověka - Genesis 2,23; 2,24
V první zprávě o stvoření člověka - Genesis 1,27 - je dvojice "samec" a "samice" Pokud by byla hlavním atributem Božího obrazu vloženého do člověka jeho pohlavnost, pak by Bůh musel být hermafrodit, v tom má Mikael pravdu. Pokud je tomu jinak, tak vězme, že Bůh není muž (ani žena)
|
]
]
|
|
Re: Izaiáš 66:9-13 - Bůh jako matka (Skóre: 1) Vložil: nula v Úterý, 16. červen 2009 @ 14:05:28 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | --Písmo nám přibližuje Boží charakter skrze Hospodinovy činy--
kdyby to tak bylo,tak by mnozí křičeli hrůzou-oslavovat se vražděním malých dětí připomíná nacistické praktiky
--Písmu jsou Hospodinu přisouzeny některé typicky mužské i typicky ženské rysy. Ty ženské jsou vzácnější a zároveň, v překladu do češtiny, mnohé z nich zaniknou--
to je dáno tím,že než se prosadil monoteismus Izraelité vyznávali polyteismus včetně nejrůznějších bohyní
http://www.myty.cz/search.php?rsvelikost=sab&rsrazeni=priorita&rstext=all-phpRS-all&rstema=34 |
Re: Re: Izaiáš 66:9-13 - Bůh jako matka (Skóre: 1) Vložil: ssns v Úterý, 16. červen 2009 @ 19:33:35 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Nulo, opakovaně jsem tě vyzval k věcné debatě ke konkrétním otázkám. Ty to však stále odmítáš - proč? Jsem tu už asi pomalu jediný, kdo se s tebou ještě chtěl seriózně bavit. Ach jo.
|
]
Re: Re: Re: Izaiáš 66:9-13 - Bůh jako matka (Skóre: 1) Vložil: nula v Středa, 17. červen 2009 @ 07:35:04 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | --Nulo, opakovaně jsem tě vyzval k věcné debatě ke konkrétním otázkám.--
co by jsi chtěl konkrétně probrat? K výše uvedeným bodům jsem se konkrétně vyjádřil |
]
Re: Re: Re: Re: Izaiáš 66:9-13 - Bůh jako matka (Skóre: 1) Vložil: ssns v Středa, 17. červen 2009 @ 19:29:30 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Nulo, třeba ty údajné zdroje Bible. Už toho bylo víc - i těch 200 evangelií. Člověk ti řekne o seznam, ty mě odkážeš na nějakou stránku, kde jich je maximálně 20 s tím, že už jsi to číslo viděl i jinde, takže to asi bude pravda. A vlastně i ta tvoje oblíbená "panna" z Izajáše. Ty prostě vždy jen něco nadhodíš a pak reaguješ dalším nekonkrétním tvrzením a následně se odmlčíš.
Teď jsi sem dal okaz na x článků z těch stránek. Objevilo se mi jich 15. Pokud se o tom chceš vážně bavit, tak i třeba okopíruj pár konkrétních věcí a pak argumentuj. Některé jsem si pročítal (jsou tam dobré postřehy i naprosté nesmysly), ale copak se dá současně bavit o 15 textech? Na takovéto věci se dá reagovat snad jen tím, že ti dám taky odkaz na dlouhé knihy či aspoň stránky. Svého času tu býval jistý Gojim a ten to dělal stejně jako ty. Dal spoustu odkazů a odmítal se bavit o konkrétních věcech.
No nic, nechám svých snah nějak rozumně s tebou mluvit ...
|
]
|
|
|
|