Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 225, komentářů celkem: 429541, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 441 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116462548
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Duchovní zákony křesťanského liberalismu? :)
Vloženo Pondělí, 02. listopad 2009 @ 13:56:26 CET Vložil: Stepan

Zamyšlení poslal garwin

Pojící články křesťanského liberálního pohledu na víru


1) Nesuď mě.

2) Bible nezní jak zní.

3) Moje pochopení se nadřazeno kontextu Písma a vnímání 2000 let apoštolské církve.

4) Bibli je třeba demytizovat.

5) Všichni budou spaseni.

6) Bible podporuje humanismus a antropocentrismus a to i tam, kde je psán zjevný opak, protože výkladem to "spravíme". 

7) Opačné názory jsou fundamentalismus a nebezpečný extremismus.


Co myslíte? :-)


Podobná témata

Zamyšlení

"Duchovní zákony křesťanského liberalismu? :)" | Přihlásit/Vytvořit účet | 37 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Duchovní zákony křesťanského liberalismu? :) (Skóre: 1)
Vložil: garwin (garwin@seznam.cz) v Pondělí, 02. listopad 2009 @ 14:15:36 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
v bodě 3 " Moje pochopení se nadřazeno kontextu Písma a vnímání 2000 let apoštolské církve. " má být místo "se" sloveso "je". :) Tedy: 3) Moje pochopení JE nadřazeno kontextu Písma a vnímání 2000 let apoštolské církve. :-)




Re: Re: Duchovní zákony křesťanského liberalismu? :) (Skóre: 1)
Vložil: Papen v Pondělí, 02. listopad 2009 @ 14:18:35 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
chýba bod 8, o uzákonení extrémizmu ako trestného činu za ktorý sa ide do basy. Inac ludia to nebudu brat vazne ;-)


]


Re: Re: Re: Duchovní zákony křesťanského liberalismu? :) (Skóre: 1)
Vložil: garwin (garwin@seznam.cz) v Pondělí, 02. listopad 2009 @ 14:21:05 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
ok, budeme průběžně doplňovat :D :D :D


]


Re: Duchovní zákony křesťanského liberalismu? :) (Skóre: 1)
Vložil: ssns (summasapientianihilscire@gmail.com) v Pondělí, 02. listopad 2009 @ 14:47:15 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Chudák aviaf, ty mu dáváš kapky:-))

Ad bod 1) To není výsada liberálů. Výrokem "nesuď mě" se vytasí každou chvilku někdo, když mu nějak rýpeš do jeho pochopení Písma.

Ad bod 2) Narážíš tím na tvrzení, že (nejen) u Bible neexistuje nic jako "pouhé čtení", ale každé čtení (dokonce i překlad, rozdělení na kapitoly, verše a slova, u hebrejského textu pak "osamohláskování") je interpretací? V tom s liberály souhlasím a myslím, že to opět není výsada liberálů.

Ad bod 3) Nic jako konzistentí či neměnné vnímání Bible po tebou zmiňovanou dobu neexistuje. Prakticky každá generace teologů a křesťanů něco z toho pochopení změní či doplní. Jinak liberálové právě důsledně dbají právě na kontext Písma (tj. např. dobový, kulturní, jazykový). Je pravda, že ho někdy přeceňují.

Ad bod 4) Myslím, že se mluví o demytologizaci (viz R. Bultman). Hodně záleží na tom, co si pod tím představuješ. Chápu-li tě správně, že tím myslíš snahu nějak v rámci současného pochopení přírodních zákonů "vysvětlit" věci, které obecně nazýváme zázraky, pak jsou liberálové vinni.

Ad bod 5) Tím si nejsem jistý u všech liberálů, ale tuto interpretaci najdeš napříč stoletími i u lidí, kteří rozhodně liberály nebyly.

Ad bod 6) Tady bych potřeboval nějaké dovysvětlení či příklad. Bible třeba podporuje některé projevy humanismu (solidaritu všech lidí, rovnost lidí bez ohledu na rasu, víru ...). Jinak i liberál ti asi řekne, že Bible je deocentrická (případně kristocentrická). Svým způsobem je rovněž antropocentrická, neboť se zaměřuje především na člověka a jeho postavení (vztah) před Bohem.

Ad bod 7) Nevím, do nálepkování se nechci pouštět. Ale asi budeš mít pravdu s tím, že kromě fundamentalismu se mluví o nevědomosti.



Re: Re: Duchovní zákony křesťanského liberalismu? :) (Skóre: 1)
Vložil: aviaf v Úterý, 03. listopad 2009 @ 02:32:52 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.ucl.ac.uk/ssees/people/economics-and-business-staff-folder/tomas-cvrcek
Jaky kapky? Dyk je to jen legrace...

Samozrejme, ten 'krestansky liberalismus' ma spoustu much a chyb, ale bejt fundamentalista, clovece, to je terpv hlina. Clovek je nekdy v pokuseni modlit se "Boze, dekuji ti, zes me nestvoril jako fundamentalistu" - jenze to bych zhresil pychou, a jeste primo pri modlitbe...

Aviaf


]


Re: Re: Re: Duchovní zákony křesťanského liberalismu? :) (Skóre: 1)
Vložil: ssns (summasapientianihilscire@gmail.com) v Úterý, 03. listopad 2009 @ 10:38:14 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jaky kapky? Dyk je to jen legrace...

Dyk já to taky tak chápu:-)


]


Re: Duchovní zákony křesťanského liberalismu? :) (Skóre: 1)
Vložil: Ingmar v Pondělí, 02. listopad 2009 @ 19:26:34 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
No tak by to stálo ještě o doplnění zákonů křesťanského fundamentalismu, ne? Tak se do toho pusťme.

1) Pravda je jen jedna a mám ji JÁ, kdo ji nemá, půjde do pekla.

2) Bible zní tak, jak zní MNĚ.

3) Doslovné chápání v MOJÍ době je nadřazeno srozumitelnosti v době vzniku a kontextu vešů, které se MI nehodí.

4) Z Bible je třeba vybrat ty části, které vybírám JÁ a aplikovat je hlava nehlava.

5) Spasena bude jen ten, kdo věří tomu, čemu JÁ.

6) Bible podporuje teocentrismus a to na úkor všeho, někdy i samotného Boha.

7) Liberálové jsou nedůslední fundamentalisté.

Další nechávám na doplnění.



Re: Re: Duchovní zákony křesťanského liberalismu? :) (Skóre: 1)
Vložil: noname v Pondělí, 02. listopad 2009 @ 20:13:49 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Díky za tenhle příspěvek.


]


Re: Re: Duchovní zákony křesťanského liberalismu? :) (Skóre: 1)
Vložil: ssns (summasapientianihilscire@gmail.com) v Pondělí, 02. listopad 2009 @ 22:07:34 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
No super, po přečtení toho prvního seznamu jsem se lekl, že jsem liberál, a teď si zase připadám jako fundamentalista.

ad 1) Ano, pravda je jen jedna. Pokud se přidržíme základní zvěsti Evangelia (zvěst o spáse skrze Krista), pak si myslím, že ji následuju (chceš-li mám). O pekle jako někdo, kdo v Písmu nachází univerzální spásu (sle jen skrze smírčí oběť Krista), radši psát nebudu, ale i tady musím s poznámkou o dočasnosti takového stavu souhlasit.

ad 2) Těžko se vyjádřit. Ale myslím, že naprosto každý z nás (mne nevyjímaje) se drží toho znění, které považuje za nejlepší. Takže jsem taky vinen, i když vím, že moje dnešní poznání je plné chyb a mezer. Neumím si představit, že bych hájil nějaký výklad, kdybych si myslel, že ten sousedův je lepší.

ad 3) No sláva, aspoň něco se na mš nevztahuje.

ad 4) V podstatě ano. Myslím, že je nutné vycházet z nějaké koncepce, která dává smysl vzhledem k jádru poselství. Opět to děláme všichni a každý z nás (věřící v Kristovo božství i ten popírajíví tuto nauku, univerzalista i zastánce věčných pekelných muk) je nucen žít s pár "nehodícími se" verši.

ad 5) Ano - vzhledem k základní zvěsti Evangelia (viz bod 1).

ad 6) Ano - jen nevím, co se myslí tím na úkor Boha.

ad 7) Nelze mluvit o všech, ale nezřídka to platí, pokud budeme funadamentalismus chápat v přenesém významu slova. Liberál "fundamentalisticky" třeba tvrdí, že zázraky se nedějí, že splněná proroctví taky nejsou možná, a následně interpretuje fakta tak, aby si potvrdil svoje předpoklady (viz např. datování evangelií).

Tak jsem buď liberální fundamentalista nebo fundamentalistický liberál.


]


Re: Re: Re: Duchovní zákony křesťanského liberalismu? :) (Skóre: 1)
Vložil: Ingmar v Úterý, 03. listopad 2009 @ 04:39:45 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nabízím jinou formulaci, kterou pronesl jeden můj známý pastor, a s níž se ztotožňuji: Já jsem liberál, ale konzervativní :-)
ad 6) Míněno tak, že když jsem já fundamentalista něco nějak pochopil a věřím tomu, resp. je to prostě tou jedinou pravdou. Nemá mi do toho co mluvit ani sám Bůh. Natož třeba veškerá dostupná fakta.


]


Ingmare (Skóre: 1)
Vložil: garwin (garwin@seznam.cz) v Úterý, 03. listopad 2009 @ 08:10:35 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Koukám, liberální kvaker :-)))))

ad 1) pravdu má každý kdo se vyjadřuje ve věcech víry v souladu s Písmem, nedoplňuje, neubírá a nepřekrucuje ve prospěch a pohodičku člověka...

ad 2) Znění biblického zvěsti je obvykle celkem přímočaré, zde jsem mínil úplně překroucení textu tak, že původní znění výkladem změnímě do naprostého opaku..


ad 3) Doslovné chápání je nutno vnímat  v souvislosti s jak s dobou vzniku, chápáním adresátů tak s dobou mou a především hledat to, co tím říká Duch svatý..

ad 4) Výběr partií Písma jistě nesmí být demagogický, ale nesmí pomíjet základní smysl textu, jeho učení a důležité souvislosti, ne však souvislosti, které vymýšlí člověk, aby ospravedlnil svou hříšnost...

ad 5) Každý kdo uvěří v Krista je spasen.


ad 6) Bůh je centem biblické zvěsti a jeho svrchované a milostivé sklonění se k oslovenía spasení člověka. Nebo je to snad naopak?


ad 7) Liberálové jsou ti, kdo Boží slovo vykládají v duchu ústupků lidské hříšnosti, špatnosti a odmítáníse pokořit, respektovat autoritu Hospodinovu.


]


Re: Ingmare (Skóre: 1)
Vložil: Ingmar v Úterý, 03. listopad 2009 @ 14:38:24 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Se vším v podstatě souhlasím, s čím ne úplně, k tomu se vyjádřím:
ad 1) Nedoplňuje? To jako není možné se vyjadřovat k věcem, které vznikly až po době, kdy byla Bible psána? Pochopitelně tyhle "doplňky nejsou Biblí". Bible má pro mě výsadní postavení v tom, že je ověřená generacemi lidí, kteří šli s Kristem přede mnou, což ty "doplňky" být nemusejí. Já bych navrhoval normálně přiznat, že k Bibli běžně přidáváme a je to normální. Abychom nedopadli jako někteří křesťané, kteří vědí, že jejich církev vychází pouze z Bible a že učí, že není dovoleno požívat alkohol. Logicky se to pak snaží z Bible odvodit. Pochopitelně dost křečovitě a nechápou, že ten zákaz alkoholu se v církvi prosadil jako (užitečný) dodatek mnohem mnohem později.
ad 7) Ne. Liberál je (nebo spíš může být) člověk, který Boha poznal a tudíž ví, co si k tomu textu může dovolit. Dokáže do značné míry rozlišit, co je věčné a od Boha, co je od Boha do určité doby a co je kulturní pozadí. Naopak zde jde o autoritu Hospodina, nikoliv mrtvého textu. Umím si představit situace, v nichž bude postoj liberála přísnější než fundamentalisty.
Mimochodem, já liberál jsem pro své postoje na budějovické genetice od jisté doby považován za náboženského fanatika. Nešlo o žádné ústupky lidské hříšnosti, ale o konzistentní postoj v duchu toho, jak jsem poznal Boha a ten postoj šel asi naopak za hranice toho, co se z Bible běžně vytahuje, protože o problému, který jsme řešili, Bible mlčí. Kdo chcete vědět, o co šlo konkrétně, koukněte na http://www.ovecka.eu/2006anezka.htm


]


Re: Re: Ingmare (Skóre: 1)
Vložil: garwin (garwin@seznam.cz) v Středa, 04. listopad 2009 @ 14:02:10 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
To je silný příběh. Důvěra v Boha je důležitá zde i v dalších podobných věcech. A neváhal bych prosit jak o moudré vedení v takové situaci, tak i o Boží uzdravující zásah, s tím, že bych v pokoře přijal každé Boží rozhodnutí v této věci.


]


Re: Re: Re: Ingmare (Skóre: 1)
Vložil: Ingmar v Středa, 04. listopad 2009 @ 18:29:55 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
To víš, že jsme s manželkou prosili a myslím, že to dopadlo (a dopadá, protože ten příběh bude pokračovat zřejmě po zbytek našeho života) zajímavě. Jestli jsi četl i ta pokračování, možná jsi poznal, že se to vyvíjí celkem atypicky.


]


Re: Re: Re: Re: Ingmare (Skóre: 1)
Vložil: garwin (garwin@seznam.cz) v Čtvrtek, 05. listopad 2009 @ 08:22:42 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Hezké pokračování.. :-)


]


Re: Re: Re: Re: Re: Ingmare (Skóre: 1)
Vložil: Ingmar v Čtvrtek, 05. listopad 2009 @ 20:26:56 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Já si to celé vykládám příběhem, neboli mýtem, který se možná stal, možná ne, kdo ví? :-) Že jsme uzavřeli s Bohem takovou smlouvu, že ji necháme narodit a ona nám pak bude dělat samou radost. Zatím se to daří a je to prakticky normální dítě, dokonce jí onehdá naměřili mírně nadprůměrné IQ, což je podle literatury nesmysl, ale je to tak.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ingmare (Skóre: 1)
Vložil: garwin (garwin@seznam.cz) v Pátek, 06. listopad 2009 @ 06:53:16 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
No, "necháme narodit" to bych asi nenapsal, spíše bych to vnímal tak, že "přijmeme tento dar od Boha" a on sám, na podkladě zdánlivě neřešitelné a těžké situace,  sám se v tom dítěti oslaví navzdory lidské moudrosti. :-)


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ingmare (Skóre: 1)
Vložil: Ingmar v Pátek, 06. listopad 2009 @ 19:36:14 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
No, v praxi je to totéž. Tak my jsme ji teda přijali jako dar od Boha, ale na té genetice to spíš vypadalo tak, že ji prostě necháme narodit :-)
No ale proč jsme o tom začali, myslím, že se to vymyká tomu obecnému křesťanskému pohledu na liberalismus, ne? A myslím, že jsme ji "přijali jako dar od Boha" spíš proto než přesto, že jsme liberální. Pokud bych byl fundamentalista (tedy zase ne do takové míry, abych byl zapřísáhlým odpůrcem potratů) možná bych ji narodit nenechal, protože podle toho, co se o těchhle lidech dá (ne zcela správně, protože zastarale) dočíst v literatuře, mohl bych se třeba bát, že nebude schopna pojmout tu jedinou správnou věrouku a půjde do pekla, když to tedy vyhrotím. Ale jak říkám, pokud by měl být můj nebeský otec takový, tak to je skoro na nějakou nebeskou linku bezpečí :-)


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ingmare (Skóre: 1)
Vložil: rive v Sobota, 07. listopad 2009 @ 19:12:29 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ingmar: protože podle toho, co se o těchhle lidech dá (ne zcela správně, protože zastarale) dočíst v literatuře, mohl bych se třeba bát,

ingmare, já jsem nepochopila,  koho jsi myslel, když jsi psal o těchle lidech se dá dočíst v literatuře ...

rive


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ingmare (Skóre: 1)
Vložil: Ingmar v Sobota, 07. listopad 2009 @ 19:50:50 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
To by ses musela podívat výše do té diskuze a nejdříve se podívat na tento http://www.ovecka.eu/2006anezka.htm odkaz. Pokud se výš nepodíváš, nepochopíš, kam jsme došli. Ale připomenu: liberální pojetí náboženství může někdy vést k přísnějším aplikacím v životě, než pojetí konzervativní.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ingmare (Skóre: 1)
Vložil: rive v Neděle, 08. listopad 2009 @ 07:13:10 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
z toho souvětí o pekle  jsem nepochopila, o kom je to oslovení "tihle" lidé, myslela jsem si , že je to o tvé dcerušce.  

co mi to připomínáš??? : ))) tak teď zase už nevím, přesně, co je tvou snahou, já měla za to, že né nějaké náboženství konzervativní či liberální -  teda, že nějaká litera, ale že ti jde o něco vyššího.

trochu mi to připomíná  bývalou televizní šou  "rybičky" Haliny Pavlovské, ta také si brala do pusy často  svého syna - jeho nedokonalosti, aby zviditelnila (hloupě) nějakou praštěnou myšlenku... 
 
rive


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ingmare (Skóre: 1)
Vložil: Ingmar v Neděle, 08. listopad 2009 @ 20:41:03 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ale néééé, ty mě pořád nechápeš.
Původně jsem chtěl ukázat, že liberální nebo konzervativní pojetí víry nemusí mít co do činění s její ryzostí. že je možné najít vlažného konzervativce (Třeba jsem slyšel o jednom takovém, byl to manžel jedné mé známé. Byl konzervativní alžírský muslim, ale nepraktikující, to už nevím proč, a asi jediný vliv, který měla víra na jeho život, byl strach, že bude potrestán za to, jak svoje náboženství zanedbává) i liberála, který žije svým vztahem s Bohem (za toho bych se dovolil považovat třeba sebe nebo pár lidí, které znám). Toť hlavní myšlenka.
Zbytek raději nerozebírám.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ingmare (Skóre: 1)
Vložil: rive v Neděle, 08. listopad 2009 @ 23:48:06 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
ale chápu tě, to by jsi se divil, vím to a souhlasím mnoho lidí (i liberálů) žije vysoce morálním poctivým životem ... hezká myšlenka

 

rive


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ingmare (Skóre: 1)
Vložil: rive v Pondělí, 09. listopad 2009 @ 19:04:12 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)

Ingmare

cítím, že bych se ti měla omluvit za své netaktní přirovnání k Halině Pawlovské ... promiň



rive 


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ingmare (Skóre: 1)
Vložil: Ingmar v Pondělí, 09. listopad 2009 @ 19:39:44 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Je ti pochopitelně odpuštěno. Máš ještě 76 pokusů :-)


]


Re: Duchovní zákony křesťanského liberalismu? :) (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Úterý, 03. listopad 2009 @ 07:21:02 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Bod č.4 bývá často hodně zajímavý. Když se někdo snaží vysvětlovat Mojžíšův zákon a předpisy které Vyvolený národ dodržoval ryze prakticky či dokonce „vědecky“. Často přitom označuje Boží lid za zaostalé, hloupé a pověrčivé orientálce, nebo to alespoň naznačuje. Krásným příkladem je zdůvodnění obřízky hygienickými důvody. Na poušti prý nebylo moc vody nebo bylo v pozdějších dobách třeba preventivně postupovat proti čuňatům která se nemyla v potřebném rozsahu. Tahle zdůvodnění se opisují pořád dokola, u nás je pravděpodobně vymysleli ideologové první republiky z nichž jeden je citován v minulých příspěvcích. Docela jim přitom uniklo že na poušti se zrovna neobřezávalo. Obřezaní byli ti kteří vyšli z Egypta a zemřeli před vstupem do Svaté země. Josue pak obřezal všechen lid znova na znamení očištění od potupy Egypta. Podobné snahy provázejí vysvětlení pokrmu z Nebes . Prý to byla semena nějakých pouštních keřů a křepelky prý přes poušť protahují. Ten kdo něco podobného tvrdí by měl jít na poušť a žít tam z těch svých semen a tahů po 40 let. Zajímavé bylo i tvrzení že Jericho bylo otevřené město bez hradeb (v té době a v tom místě) které prý archeologové nenašli. Myslím že se rozpadly až na prach. Pod snahou o demytisaci se často skrývá i nenápadné vypouštění těch největších zázraků jako bylo třeba zastavení slunce nad údolím Ajalon.

Bod číslo jedna by měl být samozřejmostí která je zakotvena v Bibli a která by měla spojovat celé názorové spektrum.




Re: Re: Duchovní zákony křesťanského liberalismu? :) (Skóre: 1)
Vložil: garwin (garwin@seznam.cz) v Úterý, 03. listopad 2009 @ 07:57:10 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jan 7,24 Nesuďte podle zdání, ale suďte spravedlivým soudem!

Titovi 3,10 Sektáře jednou nebo dvakrát napomeň a pak se ho zřekni;


Samej soud, chjo.. :-)))


]


Re: Re: Re: Duchovní zákony křesťanského liberalismu? :) (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Úterý, 03. listopad 2009 @ 09:41:47 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Počkejte až budete mít děti, pokud je nemáte a jistý jev neuniknul Vaší pozornosti. Drtivá většina dětí je velice vynalézavá v hledání zdánlivých rozporů. Posloužím příkladem z vlastního života. Ministranti v našem kostele dostali každý o Velikonocích při mši svazek svěcených kočiček. Mezi nimi byl i náš syn a dcera. Co myslíte že udělá cca dvacet nebo třicet dětí ve chvíli když zůstanou se svazky prutů bez dozoru ? Použijí je s radostným nadšením jako zbraň. Když jsem vstoupil do sakristie tak byla zrovna bitva v plném proudu. Tak jsem zařval vy lumpové, nevíte že je to svěcené a snažil se zakrýt úsměv. Po chvíli jsem odešel cosi zařídit a bitva pokračovala. Vešla má žena a vykřikla vy lumpové, jestli toho nenecháte tak si ty pruty od vás půjčím a uvidíte co bude. Obě děti odpověděly jednohlasně a s vážnou tváří. Maminko to přece nemůžeš, vždyť je to svěcené. To co se jim jevilo jako rozpor byl ve skutečnosti projev zcela jednotné vůle obou rodičů. Jen vyjádření bylo dualistické. Do té doby jsem neměl ani ponětí jak pečlivě naslouchají tomu co říkám a berou si mé názory za své.


]


poutnicku (Skóre: 1)
Vložil: garwin (garwin@seznam.cz) v Úterý, 03. listopad 2009 @ 09:47:59 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tám žádný rozpor není. Snažil jsem se vyjádřit to, že spravedlivé hodnocení úchylek a překroucení apoštolského učení, evangelia neníá porušení Kristova příkazu nesoudit ale nezbytnou praxí rozsuzování v životě víry.


]


Re: Re: Duchovní zákony křesťanského liberalismu? :) (Skóre: 1)
Vložil: Ingmar v Úterý, 03. listopad 2009 @ 21:07:58 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Já bych ty zázraky popisované v Bibli takhle přírodovědně neodvysvětlovával. Můj oblíbený (leč do češtiny ještě stále nepřeložený) Marcus Borg vysvětluje, že v době premoderní, tedy cca do 18. století nad těmito příběhy lidé nepochybovali, protože neměli důvod. Brali je doslova tak, jak byly. V době moderní, tedy cca 1800 - 1950 se začaly ozvývat hlasy, jak popisuješ. Bylo za tím přesvědčení, že se ty příběhy - zázraky fakticky neudály, proto jsou bezcenné. V době postmoderní si člověk začíná uvědomovat, že i příběh, který se historicky nestal, v sobě může ukrývat hlubokou pravdu. Borg neřeší otázku, jestli mana padala, a jak to bylo zařízené, neřeší jestli Jericho mělo hradby a jestli opravdu spadly tak, jak je to v Bibli popsané, a podobně. On tvrdí, že bychom si při četbě Bible neměli klást zavádějící otázku CO SE STALO, ale PROČ NÁM TO AUTOR SDĚLUJE ZROVNA TAKTO, PROČ JE TO TAM TAKTO NAPSÁNO. Pokud ptáme tímto způsobem, dostává pro nás Bible nový rozměr. Třeba u té many se chce vyjádřit, že Hospodin se o svůj lid stará i v situacích, kdy je to zdánlivě nemožné. Pokud jde třeba o Ježíšovo zmrtvýchvstání, četl jsem to už několik "důkazů" o tom, že se to opravdu stalo, ale problém je v tom, že pokud zabředneme do dokazování fakticity, lehko nám unikne poselství toho příběhu. Jak vnímáte Ježíšovo zmrtvýchvstání? Proč nám to autoři evangelií říkají? Já si z toho beru to, že tak jak nám Ježíš ukázal sám na sobě, jaký je Bůh, jeho povaha, tak tím, že evangelisté píší o jeho zmrtvýchvstání jednak vysvětlují to, že ho po jeho smrti mohli vnímat a zakoušet, a jednak vyjadřují myšlenku, že takovým Bůh zůstává navěky. Že prostě Ježíš, který přišel do náboženského systému, který v praxi neznal slitování a byl nelidský, jim Boha ukázal jako milujícího "tátu", ale jeho ukřižováním to neskončilo, že Bůh takovým zkrátka je a bude navždy.
Položme si otázku, jaký význam může mít v Bibli příběh o zastaveném slunci. Až tehdy, kdy si tuhle otázku položíme a přestaneme dokazovat, že se to stalo nebo nestalo (což není podstatné), začne ten příběh mít pro nás smysl.


]


Re: Re: Duchovní zákony křesťanského liberalismu? :) (Skóre: 1)
Vložil: aviaf v Středa, 04. listopad 2009 @ 01:47:18 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.ucl.ac.uk/ssees/people/economics-and-business-staff-folder/tomas-cvrcek
Zrovna minulej tejden vysel clanek v Biblical Archaeology Review, podle nehoz ta obrizka a odpor k veprovymu, spolu s nekolika dalsimi znaky nema nic spolecnyho s nejakou hygienou, ale proste to byly takovy odznaky etnicky prislusnosti, ze jako "my, Izraelci" budeme delat presnej opak toho, co delaj "oni, Kenaanci", pripadne "oni, Pelistejci" a tim se od nich odlisime. Tak to je ma troska do mlyna.

Aviaf


]


Re: Re: Re: Duchovní zákony křesťanského liberalismu? :) (Skóre: 1)
Vložil: Ingmar v Středa, 04. listopad 2009 @ 18:27:16 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
O židovských stravovacích zvycích napsal zajímavý článek Doc. Novotný do časopisu Dingir. Probírá tám všechny možné možnosti, proč byly ty pravidla kašrutu Židům dána. Jako nejpravděpodobnější taky vidí, že cílem bylo Židy oddělit od okolních národů, tedy zabránit asimilaci. Uvádí několik zajímavých příkladů, které ukazují, že přísněji se nakládá s pokrmem, který má něco společného s jinověrcem, než s pokrmem, který je z našeho dnešního pohledu nehygienický.
Možná je to podobné jako s Čečenci. Ti byli až do 18. století pravoslavnými křesťany. Pak se tam nasářkovali Rusové a Čecenci v rámci obhájení své národní identity houfně konvertovali k islámu.


]


Re: Duchovní zákony křesťanského liberalismu? :) (Skóre: 1)
Vložil: rudinec v Středa, 04. listopad 2009 @ 13:57:10 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Č hovorí kresťanský liberál:

Bibliu nemusíte brať až tak vážne.To,že občas niečo ukradnete alebo scudzoložite alebo sa opijete,to nič nemení natom,že 
vás Boh  miluje a pôjdete do káľovstva Božieho.


Čo hovorí Písmo:

1 Korintským 6:9  Alebo či neviete, že nespravedliví nezdedia kráľovstva Božieho? Nemýľte sa, ani smilníci ani modlári ani cudzoložníci ani mäkci ani samcoložníci
10  ani zlodeji ani lakomci ani opilci ani nadávači ani dráči nezdedia kráľovstva Božieho.



Re: Re: Duchovní zákony křesťanského liberalismu? :) (Skóre: 1)
Vložil: Ingmar v Středa, 04. listopad 2009 @ 18:32:45 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Áno, tímto jsi potvrdil můj bod 7, že fundamentalisté se domnívají, že liberalismus = nedůslednost. Nemusí to tak být. Spíš bych řekl, že fundamentalismus je statický, zatímco liberalismus reaguje na podněty, které doba přináší.


]


Re: Re: Re: Duchovní zákony křesťanského liberalismu? :) (Skóre: 1)
Vložil: rudinec v Sobota, 07. listopad 2009 @ 17:03:10 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ja poznám iba dva druhy kresťanov skutočných a falošných.
Skutoční sa verne pridržajú Písma
Falošní hľadajú rôzne kľučky ako Písmo nerešpektovať.

Vnášať politickú rétoriku do kresťanstva je pre mňa neprijateľné.
Dokonca si myslím,že je to hanebné.
  


]


Re: Re: Re: Re: Duchovní zákony křesťanského liberalismu? :) (Skóre: 1)
Vložil: Ingmar v Sobota, 07. listopad 2009 @ 20:01:15 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tak to těch těch druhů zkrátka znáš míň než třeba já, co jiného ti k tomu říct.
Abys to pochopil, rozdělil bych křesťany ne podle jedné osy od těch nejlepších po ty nejhorší (tím méně bych je dělil jen na dvě hromady), ale podle dvou os, na jedné ose by bylo, jak moc to ten člověk s tím svým křesťanstvím myslí vážně, nakolik tím žije a je ochoten tomu obětovat,  a naproti tomu nakolik je to pro něho třeba jen zvyk, nebo možnost si s někým podiskutovat o teologii. Na druhé ose by na byla ta škála od těch ortodoxních, kteří věří, že Písmo je nutno vykládat doslovně až po ty liberální, kteří (pokud se jejich liberalismus neomezuje jen na nevěření tomu či onomu) Písmo vnímají jako ukazatel směru k Bohu, který je do jisté míry ovlivněn dobou a kulturou svého vzniku, nicméně přes tento "handicap" Písma jsou schopni v něm živého Boha najít a řešit věci přímo s Ním, pochopitelně i ve světle Písma.
Díky za tvůj příspěvek, jinak bych si dvojrozměrnost problému neuvědomil.
Já míchání náboženství a politiky taky nerad. Ani ten slovník. Třeba slovo "rétorika" bych zde nikdy nepoužil, protože mi příliš zavání slovníkem politiků ;-)


]


Vše směřuje k jedinému důsledku v chování lidí: (Skóre: 1)
Vložil: garwin (garwin@seznam.cz) v Pondělí, 23. listopad 2009 @ 09:48:04 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Je jedno co děláš, Kristův kříž to všechno smázl, i když nečiníš pokání, Bůh tě šoupne do nebe i kdyby se ti nelíbilo. Nakonec pod dojmem přímého setkání s Boží spravedlností u posledního soudu stejně uvěříš, chtě nechtě, je nepravděpodobné, že bys raději neuvěřil pod přímou hrozbou hrůzy zatracení. Boží spravedlnost spočívá v tom, že Bůh i nekající hříšíky silou přesvědčí, že mají kát. Co na tom, že to nebude "svobodné" rozhodnutí... :-)



Stránka vygenerována za: 0.27 sekundy