 |
Právě je 170 návštěvník(ů) a 1 uživatel(ů) online: rosmano
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 108466762 přístupů od 17. 10. 2001
|
|  |
Historie: Ukrajina se připojila k Rusku v 17. století zcela dobrovolně
|
poslal Nepřihlášený Když si prostudujete dějiny Ukrajiny, zjistíte, že Ukrajinci byli několik staletí pod nadvládou Litevců a Poláků. Poláci se Ukrajince snažili katolizovat. Ukrajinci byli pravoslavní. V 17. století došlo k několika povstáním Ukrajinců pod vedením Bohdana Chmelnického. Polsko nakonec zvítězilo. Tisíce Ukrajinců začaly houfně utíkat k východním hranicím své země do Moskevské Rusi, kde vznikla tzv. Slobodný Ukrajina, stát rozkládající se na území Charkova a okolí. Bohdan Chmelnický se však znovu sebral a spolu s novým vojskem v roce 1652 porazil Poláky. Aby mělo povstání úspěch, musel se jeho vůdce orientovat na zahraniční pomoc. Diplomatickou cestou si získal podporu krymských Tatarů. Svaz však neměl úspěch, jelikož neřešil problémy ve vztazích mezi Ukrajinou a Polsko-litevskou unií. Chtěl totiž docílit, aby měli ukrajinští kozáci autonomii v rámci Polsko-litevského státu, které by dosáhli pomocí jejich přetransformování na jednotlivé rovnoprávné subjekty Polsko-litevského státu. Ale tvrdohlavost polské šlechty, která nechtěla toto zrovnoprávnění uznat, jim v tom bránila. Bohdan Chmelnický se i přesto, že kandidátů k odstranění polské šlechty z území Ukrajiny bylo více, obrátil na tureckého sultána a stal se jeho vazalem. Nakonec si ho však pod svůj patronát vzal moskevský car Alexej I. a to na základě "pravoslavné víry a svaté církve Boží". Tedy na základě stejné náboženské víry obyvatel Ukrajinské Rusi a Moskevské Rusi.
Bohdan Chmelnický svolal nejvyšší kozáckou radu, na které byl přijat konečný verdikt o osudu Ukrajiny, která přešla pod kompetence ruského cara. Ještě v ten samý den se na místním městském náměstí konaly volby na post potenciálního kandidáta, který by zastupoval Ukrajinu ve věcech politických a společenských. Ze čtyř kandidátů (polského krále, krymského chána, tureckého sultána a ruského cara), hejtman Bohdan Chmelnický vybral ruského cara, s čím jeho lid davově souhlasil. Výběr následně potvrdil společnou přísahou v městském chrámu. Ukrajinci přísahali věrnost carovi a car zase národu a slíbil jim, že je bude před Poláky bránit a vážit si jejich práva a privilegia. S oslavou v ulicích města se mohlo začít. Po celé zemi se šířil carův příkaz přísahat věrnost jemu a jeho následníkům. Všechno toto nadšení lidu shrnul do sebe slavnostní podpis Perejaslavské dohody mezi Ukrajinou a Moskevskou Rusí, která učinila ve svých dějinách gigantický krok vpřed. Ode dne podpisu dohody se Ukrajina v dobrém i ve zlém stala součástí Ruska a její osud s ním byl na následující staletí úzce spojen.
Zdroj wikipedie, dějiny Ukrajiny
Čili Ukrajinci vstoupili do společného státu s Ruskem dobrovolně, odhlasovali si to zástupci ukrajinského lidu a hlavním motivem byla společná pravoslavná víra a snaha se bránit před katolickou polskou nadvládou. Takže všechno, co tu píše ten maniak Rosmano, je lež.
|
Historie: Je Tall el-Hammam biblickou Sodomou?
|
poslal JiriBrei V pondělí 3.1. 2022 ve
20:00 hodin běžela na ČT2 epizoda z britského dokumentárního cyklu
Největší apokalypsy dějin (Ancient Apokalypse) věnovaná biblickému příběhu o Sodomě
(Sodom and Gomorrah). Již nejde v archivu
spustit, nicméně nedávno vyšel v časopise NATURE podrobný rozbor. Lze ho
nalézt na https://www.nature.com/articles/s41598-021-97778-3.
Část archeologů si myslí, že v archeologickém nalezišti v Tal el-Hammam
nedaleko Mrtvého moře nalezli biblickou Sodomu. Toto místo, podle některých
archeologů, věkem i způsobem zániku odpovídá biblickému příběhu o Sodomě a
Gomoře. V místě se například nalezly úlomky hornin, které byly vystaveny
velkému žáru. Také nalezené kostry lidí svědčí o náhlé katastrofě. Někteří
vědci se domnívají, že nad Mrtvým mořem došlo k nadzemnímu výbuchu meteoritu,
který vytvořil teploty kolem 4 000 stupňů Celsia a následnou tlakovou
vlnu. Výbuch zároveň způsobil vlnu tsunami z Mrtvého moře, která zalila vodou
celou tuto oblast a způsobila prosolení půdy na celá staletí, takže tam po dlouho
dobu nebylo možné nic pěstovat, což vysvětluje, proč tam v období 700 let
po této katastrofě nenalézají stopy nějakého osídlení. Někteří vědci v tom
spatřují podobnost s Tunguzským meteoritem, nebo s nedávným výbuchem
meteoritu nedaleko Čeljabinsku.
Opět se tedy ukazuje, že pokud
mají tito archeologové (nutno přiznat, že to jsou většinou věřící) pravdu, tak
i ústní podání, které bylo písemně zachyceno až o staletí později (podobně jako
tomu bylo třeba v případě starověké Troje), může docela přesně tradovat jak
popis události, tak její místo.
Osobně nemám problém považovat
Tall al-Hammadi za Sodomu. Stejně tak mi připadá přesvědčivé i vysvětlení s výbuchem
meteoritu.
Znamená to tedy, že je
pravdivý i příběh o Lotovi? Já si myslím, že ne. Proč? K neobvyklým místům
na Zemi i k mnoha historickým událostem se vážou pověsti o jejich vzniku,
nebo o tom, proč se udály. Tyto pověsti vznikaly v době, kdy lidé skoro
vše připisovali bohům. Moře, měla svá božstva, hory, měly svá božstva a
události v dějinách byly božskými činy. Lidé v té době neměli poznání
o světě kolem sebe, a tak sahali po nadpřirozených vysvětleních.
Myslím si však, že i v případě
Sodomy lze vystopovat důvody příběhu o Lotovi. Byl pravděpodobně sepsán v době
babylonského vyhnanství Židů. Národ přišel o svojí zemi i chrám a tehdejší
židovské elity, které přežily, stály před otázkou, jak zachránit alespoň národ,
aby se nerozplynul v babylonském moři. K tomu mělo sloužit i písemné zachycení
jeho „historie“ (podobně jako u nás v době Národního obrození, které
sledovalo podobný cíl a vytvořilo třeba Staré pověsti české a Rukopisy královédvorský
a zelenohorský), příběhů, které se tradovaly, s nimiž židovští učenci
spojili své příběhy. Tak zřejmě vznikl nejen příběh Lota, ale třeba i příběh o
stvoření (variace na babylonský epos o Gilgamešovi). Před prací židovských elit
smekám. Dodnes sjednocuje židovský národ a myslím si, že bez jejich literárního
díla by Židé už dávno neexistovali.
|
Historie: V čem tedy byla církev svatá?
|
poslal Frantisek100 Ne každý katolický kněz je špatný. Mám rád J.Š. Baara. Byl jedním
z mála duchovních , který měl v cit k lidem
a k jejich bídě a utrpení a klidně
literárně poukázal na chování některých svých kolegů kněží. Krásně to popsal v
jedné z jeho povídek. Jmenuje se Pravdivá
pohádka. Popisuje zde život rodiny, která sloužila u statkáře. Otec rodiny,
který se staral i statkářův dobytek, zemřel na souchotiny. Zůstala žena a
několik dětí. Bydleli na statku v malé
místnosti vedle chlévů. Statkář na ni
uložil ještě více práce. Věděl, že nemá kam odejít.
Přišly vánoce a ona
prosila, aby se statkář a další
páni se přimluvili u nějaké komise, aby
dostala aspoň jedny boty pro děti. Všichni se na někoho vymlouvali a když se naposled obrátila na pána faráře,
tak to dopadlo takto:
Ruku panu faráři hned
políbila a chraptivým hlasem přednáší svoji prosbu:
"S ponížeností
prosím, jemnostpane, kdyby se ráčili smilovat na chudou ubohou vdovou" mate se už Valentka ve své naučené řeči, ale včas se ještě vzpamatuje a dobře končí:
" Vlastně nad
mými dětmi, a ujali se jich ve spolku, aby dostaly botičky"
"Jo - má zlatá -
to tak lehce nejde- nejsem sám. To musíte k panu starostovi"
"Tam už jsem
byla"
"K panu školními
dozorci"
"Tam jsem už
byla"
"K panu řídícímu"
"Tam už jsme také
byla - i u mého statkáře Krůty jsem už prosila"
"Tak u všech jste
byla, všem jste přede mnou dala přednost " mračil se pan farář " a až
po všechněch naposled, aby se neřeklo, také na
mne jste si vzpomněla, to už jste také nemusela chodit"
Jasný příklad, jak se chovala církev a stavěla se vždy na
strany boháčů.
J.Š.Baar nebyl komunista a asi by ho někteří fanatici zde
tak nazvali, protože popisuje pravdu.
V čem tedy byla církev dobrá
a svatá?? A myslím, že evangelíci by se nechovali líp.
|
Historie: Bůh může měnit fyzikální zákony jak chce
|
poslal Nepřihlášený Dobrý den, už nějakou dobu čtu zdejší příspěvky militantních ateistů a nechápu, jak mohou pochybovat o božské síle. Když mohl Bůh stvořit celý vesmír, proč by nemohl při potopě světa vytvořit trochu vody navíc? Nebo nechal vybublat podzemní vodu, které je dost, aby sahala až po Ararat!!!!! Prostě mohl změnit dočasně fyzikální veličiny!!!! Třeba!!!! A Sodoma a Gomora už byla potvrzená, že jí zničil Bůh z vesmíru!!!!
"Opravdová Sodoma a Gomora? Starověké město zničil zásah shůry, odhalili vědci "
https://cnn.iprima.cz/opravdova-sodoma-a-gomora-staroveke-mesto-znicil-zasah-z-vesmiru-odhalili-vedci-34601
|
Historie: Palestina, kde se vzalo její označení?
|
poslal karels Název Palestina poprvé použil pro jednu část Sýrie Hérodotos v pátém století před n.l. Římané tuto provincii pojmenovali Judaea podle názvu jižní části dnešního Izraele (a hlavního židovského kmene). Konečně po potlačení druhé židovské války roku 135 n. l. nahradili Římané název Judaea starým jménem Palaestina, aby dali najevo, že toto území už nepokládají za území Židů.
|
Historie: Okaté lži. Lháři musí mít dobrou paměť, aby sebe samé nechytali do vlastních lží
|
poslal Nepřihlášený 20 července 2019 Oko:
|
Historie: Od Konstantina Velikého...
|
poslal Lenkam
Dnes se považuje za jisté, že Konstantin nebyl ani tak křesťanem jako spíš synkretistou, to znamená, že chtěl vytvořit syntézu mezi křesťanstvím a nejvznešenějšími ideály pohanství...
Než se někteří z vás rozčílí, co se to opovažuji,pouze cituji Oscara Cullmanna, významného protestantského teologa, osobního přítele Pavla VI. , který byl oficiálně pozván jako pozorovatel 2. vatikánského koncilu. Je také držitelem Mezinárodní ceny Pavla VI. pro ekumenizmus. Nevím, co autor myslel pojmem nejvznešenější ideály pohanství, ale jsem přesvědčená, že Konstantinovo přání se naplnilo. Některé pohanské praktiky odstranil, ale... cituji dál Cullmanna: Ovšem po celý svůj život podněcoval kult Slunce, nechal se sám znázornit na dvou sochách jako bůh Slunce v zářící nádheře a nechal na podstavec napsat: ,, Konstantinovi, jako Slunce zářícímu." Konstantinovým záměrem bylo spojit kult Slunce a Krista na základě symboliky Krista- Slunce. Cullmann také zmiňuje důvod, který vedl Konstantina zavést Den Páně, tedy neděli jako den odpočinku. Nevedlo ho k tomu to, že se chtěl odlišit od židů, ani to, že třetího dne stal Kristus z mrtvých, jak zde někdo naznačil, ale cituji dál: Když uvážíme Konstantinovu sympatii pro kult slunce, pochopíme také, že jedno z nejdůležitějších nařízení ve prospěch křesťanství- povýšení neděle na zákonný svátek- bylo současně zacílené na to, aby byl do křesťanství oficiálně zahrnut i pohanský den slunce. Myslím si, že jako pragmatický vůdce jednal velice promyšleně, protože křesťanů přibývalo, byli poslušní autoritám, nekonfliktní, prošli si pronásledováním a byli ochotni a vděčni za jeho postoj k nim. Začala doba kompromisů. Kult slunce nezanikl. Připomenu Berniniho Náměstí svatého Petra v jehož středu je obelisk (falickým symbol používaný k uctívání slunce),dovezený Caligulou z Heliopolisu, centra egyptského pohanství a do středu náměstí přenesený na přání papeže Sixta V. Katolíci mi snad prominou. Možná pro to mají jiné vysvětlení, se kterým se ráda seznámím. Také uvítám vysvětlení symboliky tohoto náměstí tvaru osmidílného kruhu. Že kult slunce není minulostí dokládá okultní město Astana s ohromnou pyramidou, která je zasvěcena vzdání se násilí a spojení všech náboženství. Podle britského architekta Lorda Normana Foresta nemá budova žádný náboženský symbol. Opak je však pravdou. Schází se zde čelní náboženští a političtí představitelé a tady jsou opravdu sjednoceni. Naše pozornost je záměrně odváděna jinam. Toto město Astana prý sehraje velkou roli v blízké budoucnosti, dle jednoho dokumentu je náznakem moci, která přijde. Možná je to ona účinná moc, která bude všemi uznávaná a bude mít respekt, kterou zmiňuje Benedikt XVI. Kdo ví, odkud zazní slova o míru a bezpečí? Mohlo by to být z podobného města?
|
Historie: Nový mariánký sloup nese pečeť pohrdání a bezohlednosti
|
poslal Nepřihlášený
Taková je realita a jakékoliv zpochybňování, vyvracení a zlehčování ze stany falešných křesťanů je jasným projevem pohrdání, bezohlednosti a cynismu vůči opravdovým křesťanům a popraveným mučedníkům, které před smrtí krutě nutili zříci se své víry.
|
Historie: Bible kralická je dodnes živá. První knihtisk bible v latině je dodnes mrtvý.
|
poslal Nepřihlášený První knihtisk Bible v národním jazyce byl katolicismem zakázaný!
Proč čeští katolíci nečtou bibli v jejich oblíbené latině?
Oko: Náboženský pomatenče, píšeš úplně o čemsi jiném.
Jaké máš vzdělání, máš alespoň základní školu?
První knihtisk Bible kralické nebyl církví zakázán snad proto, že to byl knihtisk, ale proto*, že tento překlad neměl církevní schválení - katolická církev ani dnes nedoporučuje účelové překlady od různých nekatolických náboženských skupin heretiků, protože prostě nezaručují věrnost původních textů.
* ale proto (byl zakázán)
Wikipedie:
Wikipedie:
Je to první český překlad bible z původních jazyků, nikoli zprostředkovaně z latinské Vulgáty.
|
Historie: Taková chorvatská Osvětim: Jasenovac dodnes budí hrůzu
|
poslal mikim Taková chorvatská Osvětim: Jasenovac dodnes budí hrůzu, zdejší tresty byly nad lidské chápání:
Připomeňme si římskokatolická zvěrstva 20 století (jen pro silné nátury):
a další zajímavé čtení: Vatikánský holocaust Senzační odhalení nejstrašnějšího náboženského masakru 20. století, Avro Manhattan
|
Historie: První knihtisk Bible v národním jazyce byl katolicismem zakázaný!
|
poslal Nepřihlášený Oko: První knihu, kterou vynálezce knihtisku vytiskl, byl katolický latinský překlad Bible. To je historický fakt. Což jaksi nekoliduje s údajným "zpátečnictvím" katolické církve, jak o něm učili komunisté.
Wikipedie:
Bratři kladli od počátku své činnosti velký důraz na literární činnost svých členů, a proto ocenili význam knihtisku velmi záhy. Jejich tisky vynikají vysokou typografickou úrovní. Protože Jednota bratrská byla zakázaným náboženským uskupením, také jejich tiskárna působila tajně. Z důvodu utajení se ve vydaných knihách nepoužívalo označení místa tisku, jen krycí označení in insula hortensi pro své umístění v zahradách. Tajná bratrská tiskárna byla nejprve (od r. 1503) v Litomyšli, od roku 1518 v Mladé Boleslavi. Ve druhé polovině století (od r. 1562) pak v Ivančicích u Brna a od roku 1578 na tvrzi v Kralicích pod patronátem Jana ze Žerotína, který sídlil v blízké Náměšti. Ve dvou posledních místech působil významný bratrský tiskař Zachariáš Šolín.
|
Historie: Nepoškvrnené Počatie Panny Márie
|
poslal Nepřihlášený Dnešný sviatok pre niektorých nie je ľahké pochopiť. Pravdu povediac, z duše ho odmietajú. „Čo to je za habaďúru, Mária, bez poškvrny počatá?“ povedia i mnohí katolíci. A protestanti majú naň tiež svoj názor. Mária je pre niektorých kresťanov nie cestou k Ježišovi, ale naopak, prekážkou k nemu. A neodmietajú nielen jej nepoškvrnené počatie, ale i jej trvalé panenstvo. „Načo by to všetko bolo bývalo dobré?“ pýtajú sa. A aj my sa dnes opýtajme podobne: „Načo je dobré Nepoškvrnené počatie Panny Márie?“ Nezaobišla by sa naša dogmatika bez tejto dogmy? Či by sa dogmatika zaobišla bez tejto dogmy, neviem.
|
Historie: Deň narodenia P.J.Krista.
|
poslal rudinec Pan J.Kristus sa narodil Prvého dňa prvého židovského mesiaca v roku.Ten sa volá Nísan a pripadá na náš marec apríl.Je v slove Božom aj dôkaz,že to musel byť tento deň. Exodus 40:1 A Hospodin hovoril Mojžišovi a riekol: 2 "Prvého dňa, prvého mesiaca postavíš príbytok, stán shromaždenia." Vtedy Boh vo forme oblaku zostupil do stánu zhromaždenia.Z tohto sa dá usudzovať,že Židia vyrábali stan zhromaždenia deväť mesiacov.Bol vyrobený tak,že jednotlivé části príbytku presne do seba zpadali ,tak že v jednom dni ho pri putovaní po púšti dokázali Leviti poskladať a taktiež v jednom dni i rozobrať. V podstate je to predobrazná udalosť zostúpenia Boha medzi ľudí P.J.Krista.To,že Mesiáša môžeme stotožňovať so stanom zhromaždenia je Jeho vlastný výrok:Ján 2:19 A Ježiš odpovedal a riekol im: Zborte tento chrám, a vo troch dňoch ho postavím. Dá sa to potvrdiť ešte aj tým ,že židovský rok a prvý deň prvého mesiaca musel byť mesiac vo fáze NOV. To znamená,že sa začína NOVÝ ROK.Narodením Krista sa začala nová éra v celom svete. Oslavovať narodenie Krista 25.decembra je vlastne uctievanie boha slnka Bála pretože v tom čase sa v histórii robila niekoľko- dňova oslava zimného slnovratu. Ešte jeden fakt na záver.V ev.Lukáša sa píše,že pastieri boli na poli:Lukáš 2:8 A pastieri boli v tom istom kraji nocujúc na poli a zamieňajúc sa po strážach strážili vnoci nad svojím stádom. 9 A hľa, razom sa postavil anjel Pánov vedľa nich, a sláva Pánova ich osvietila, a báli sa veľkou bázňou. 10 Ale anjel im povedal: Nebojte sa, lebo hľa, zvestujem vám velikú radosť, ktorá bude všetkému ľudu, 11 lebo narodil sa vám dnes Spasiteľ, ktorý je Kristus, Pán, v meste Dávidovom. Nechápal som prečo pastieri boli v noci pri ovciach.Až neskôr som zistil,že to bolo obdobie rodenia oviec a pastieri pomáhali novonarodeným baránkom na svet a presne v tom čase sa narodil i ten skutočný baránok Boží, Kristus. Baránky ktoré sa narodili v okolí Betlehema boli dávané bokom a po dovŕšení jedného roku odosielané do chrámu v Jeruzaléme na rannú a večernú obeť.
|
Historie: Proč se liší závěry archeologického výzkumu se svědectvími zaznamenými v Bibli?
|
poslal karels Zpracoval jsem za pomocí internetových zdrojů a také z knihy Náboženské dějiny starověkého Izraele Angeliky Berlejung tady to téma. V článku se snažím vysvětlit „proč“. Některé názory, které uvádím v článku, mi nejsou blízké. Uvádím je jenom jako vysvětlení onoho „proč“.
|
Vložil: Tomas v Čtvrtek, 28. listopad 2019 @ 15:59:25 CET (655 čtenářů)
Více... | 6944 bytů | 9 komentáře | Skóre: 0
|
Historie: Vznik křesťanské církve a její vývoj do roku 56 po Kristu
|
poslal Nepřihlášený na této adrese se nachází zazipovaná tato studie: http://www.rozcesti.org/files/SJ-Materialy-pro-SJ-ke-studiu-32-PDF.zip Vznik-křesťanské-církve-a-její-vývoj-do-roku-56-nl.pdf
Pokud se nechcete obtěžovat se stahováním a odzipováním, dá se přečíst na této adrese, ale nemůžete z něj kopírovat a špatně se v něm posouvá, manipuluje s obrazovkou..:
V tomto díle je výborně popsán vývoj první jeruzalemské církve(zdroje: Písmo a kronikáři) od Ukřižování Krista do stětí Jakuba mečem. (pozor - byli asi 3 Jakubové..) A velmi zajímavě je v ní popsán spor farizeové(ve skutečnosti "synagoga propuštěnců") - Štěpán. Kdo si v Písmu všimne noticky, že v Jeruzalemu bylo hned několik skupin křesťanů z farizeú .. Asi jen tento autor.
Ale lidi, co se nechtějí namáhat se čtením - prostě jen mávnou rukou - "napsal to Jehovista" - a toto zaznívá i od "více ideologizujích" katolíků.. Prostě "práce a myšlení vždy bolí" - "jak prosté milý Watsone" a "Jehovista" a "bývalý Jehovista" prostě "ideologům" splývá. Prostě zatím mě s tím "každej poslal do *****le" :-) - ale ta kniha je v něčem geniální, zvláště v pasáži o ukamenování Štěpána. Takže Ivane chop se jí...
Navíc může být přínosná i pro Votu.. - kdo z Izraelitů dnes ví, že Apoštol Jakub (aspoň doufám, že to byl onen Jakub, 1.jeruzaleský biskup..) byl zároveň respektovanou židovskou autoritou a celý život - i po Letnicích.. chodil a modlil se v Chrámu.. - to je zase téma pro Votu.. ("Bože, jak se to židovství změnilo od té doby ..")
Přeji mnoho zajímavého čtení ..
|
Historie: Simcha Jacobovici - The Nail To The Cross
|
poslal MilanH o hřebech nalezených v (údajné) Kaifášově osuáriu a jež mohly být oněmi hřeby, jimiž byl ukřižován Pán .. (s českými titulky jsem to již viděl.. - ale nyní nenalezeno, tedy jen jako inspirace ..).
Tedy: Jinak dost kontroverzní autor, ale tohle mě zaujalo: Našli jsme hřeby, kterými byl ukřižován Ježíš Kristus, tvrdí filmař https://www.novinky.cz/koktejl/clanek/nasli-jsme-hreby-kterymi-byl-ukrizovan-jezis-kristus-tvrdi-filmar-86204 Vlastní dokument se mi nepodařilo dohledat, jen "upoutávku" Filmmaker claims to have found Christ Crucifixion nails https://www.youtube.com/watch?v=k_-MlesCk0E Crucifixion Nails Taken to the Grave https://www.youtube.com/watch?v=V_rPNko2CFE
a dokument o těchto hřebech: Biblical Nails of The Cross https://www.youtube.com/watch?v=zh7V_7hMly8
Simcha se obhajuje: https://www.simchajtv.com/the-nails-of-the-cross-a-response-to-the-criticisms-of-the-film/
ad 1. To my first point i.e., that the tomb in question belonged to the High Priest Caiaphas, there are objections, but there is no real controversy. It’s true that some people say that the tomb may not have been associated with the notorious High Priest. Of course, no one can say with absolute certainty that it is his tomb. There is rarely, if ever, absolute certainty in archaeology. Nonetheless, there is general agreement amongst the experts that the tomb in question did belong to the High Priest mentioned in the Gospels.
For example, Israel Museum curator David Mevorach says on camera that he believes that the “Caiaphas” who was buried in the tomb, and whose ossuary is marked with the inscription “Joseph son of Caiaphas,” is the High Priest of Christian Bible infamy.
Mevorach gives several reasons. First, out of some 3,000 ossuaries thus far excavated in Israel, the name “Caiaphas” appears only in this tomb. In other words, it is a very, very rare name. Second, there was a very elaborate ossuary found in the tomb. That ossuary is now on display at the Israel Museum where it is presented as Caiaphas’ ossuary. It is very ornate, and this is befitting a High Priest. Third, a coin found in the tomb is dated to 42/43 C.E., the reign of Herod Agrippa I, so the tomb is right for both date and location.
The recently published Corpus Inscriptionum Iudaeae/Palaestinae by Hannah Cotton et. al. (De Gruyter, 2010) sums up the discussion this way: “… the present ossuary and the entire tomb could be associated with Joseph Caiaphas, the High Priest 18-36 C.E. known from Josephus and the New Testament” (p. 483, italics in the original).
o Simchovi Jacobovici: https://en.wikipedia.org/wiki/Simcha_Jacobovici
|
Vložil: Tomas v Pátek, 30. srpen 2019 @ 10:10:53 CEST (429 čtenářů)
komentáře? | Skóre: 0
|
Historie: Biblické texty Starého zákona z pohledu archeologie
|
poslal karels Kniha „Archeologie, dějiny a utváření identity starověkého Izraele“ popisuje vznik starověkého Izraele ze tří hlavních úhlů pohledu, respektive zdrojů, které se snaží metodologicky držet v rovnováze a pouštět do rozhovoru vzhledem k jejich výpovědním možnostem. Prvním je hmotná nepísemná kultura (archeologie), druhým písemné doklady nebiblické provenience (zvl. asyrské texty) a třetím biblické texty.
Důraz je kladen na představení základních existujících teorií a jejich kritické zhodnocení vzhledem k tomu, jak pracují či naopak nepracují s uvedenými zdroji. Autorův pohled na vznik Izraele je kritický k některým tvrzením o raných počátcích Izraele stejně jako k potvrzování téhož na základě biblických textů. Za zásadní považuje rozpoznání a zohlednění konceptů paměti a identity, které hrají při utváření dějinného vědomí klíčovou roli.
|
Historie: Teorie vzniku Pentateuchu II.
|
poslal karels Pentateuch byl podle tradičního pojetí napsán Mojžíšem. O tom svědčí již např. Josef Flavius a tento názor zastává celá antická a středověká židovská i křesťanská obec. V textu se však objevuje příliš mnoho rozporů.
|
Vložil: Tomas v Pondělí, 15. duben 2019 @ 09:05:29 CEST (426 čtenářů)
Více... | 13968 bytů | komentáře? | Skóre: 0
|
Historie: Teorie vzniku Pentateuchu
|
poslal karels Pentateuch byl podle tradičního pojetí napsán Mojžíšem. O tom svědčí již např. Josef Flavius a tento názor zastává celá antická a středověká židovská i křesťanská obec. V textu se však objevuje příliš mnoho rozporů, které ukazují na to, že text nemá jednoho jediného autora ani nebyl napsán v jedné době. Mezi tyto jevy patří například:
|
Vložil: Tomas v Pondělí, 15. duben 2019 @ 09:04:34 CEST (480 čtenářů)
Více... | 8677 bytů | komentáře? | Skóre: 0
|
Historie: Jona ben Amitaj - alegorický výklad - část 1.
|
poslal Nepřihlášený Jona ben Amitaj byl synem vdovy, která pomohla proroku Elijahovi. Když Jona zemřel, Elijahu ho vzkřísil. Jona obdržel své proroctví během radostného svátku Sukkot. Stalo se tak při příležitosti slavnosti simchas beis hashoevah. Jona se nakonec dožil vysokého věku 120 let. Podle Midraše byl král Ninive tak přístupný B-žímu slovu, protože kdysi byl egyptským faraonem, který měl co do činění s Mošem. Poučil se z posledního setkání a tentokráte vykonal co mu bylo řečeno (tešuvu).
|
|
|