Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Vojtěch.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 226, komentářů celkem: 429673, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 272 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116535284
přístupů od 17. 10. 2001

Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Dvojí metr pro katolíky - Poděkování (Skóre: 1)
Vložil: martino v Pátek, 26. červenec 2019 @ 20:39:20 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Myslivec




Sedlák a Martino:

Jeden z bodů hereze Husa, za který byl upálen.
















Hus přijel na výzvu Zikmunda, aby se dostavil na koncil do Kostnice a zde obhájil obvinění, která jsou proti němu vznášena např. jeho biskupem Zbyňkem. V Kostnici vystoupil i Michal z Brodu a požadoval, aby papež ustanovil komisi, která by se zabývala zkoumáním Husovi knihy De Ecclesia, a papež tak učinil a do komise jmenoval cařihradského patriarchu Jana, biskupa Jana Lubuského a biskupa Bernarda Kastelského. Při prvním slyšení s k úžasu přítomných Hus zříkal Viklefa, ale odvolat své názory odmítl. 25.prosince přijel Zikmund do Kostnice požadoval propuštění Husa z vězení, / což byla klášterní cela u dominikánů/ale koncilní otcové to odmítli. Po prvním seznámení o slyšení Husa, 1.ledna 1415 pak Zikmund již na svém požadavku netrval. 19.ledna pak Hus dostal větší celu, aby se mohl v klidu připravovat na další slyšení. V únoru se dostavil na koncil pařížský kancléř university Gerson a hned to Husovi zavařil. Podal sněmu rozbor 20 článků Husových z jeho díla De Ecclesia. Hus to označil za lživé, ale neodvážil se vyprovokovat další diskusi s touto všemi uznávanou osobností. Komise v březnu předložila Husovi jak 30 článků Pálčových, ale ne 20 článků Gersonových, neboť se nelišily od Pálčových, ale Páleč je následně zahrnul před komisi sám. Koncem března nechal kostnický biskup na žádost Zikmunda, převézt Husa na svoji rezidenci a nechal ho tam střežit. U dominikánů měl Hus styk s krajany u biskupa tento kontakt již nebyl možný. Mezitím utekl z Kostnice vzdoropapež Jan XXIII. a komise tak pozbyla své legitimnosti a ukončila činnost. Nová komise byla ustanovena v dubnu. Začátkem května bylo vyhlášeno odsouzení Viklefa, jeho nauky a spisů, nikoliv Husa, který se na sněmu k Viklefovy nehlásil hned při prvním slyšení. Následně česká a moravská šlechta zaslala prosebný dopis Zikmundovi, aby se zasadil a pře Husa byla rychle skončena. Na to reagoval člen koncilu biskup carcasonský, že Hus je uvězněn neboť je již 5 let v klatbě, jako arcikacíř a přesto po svém příjezdu stižen klatbou i přes zákaz sloužil mše. Přátelé Husa píší na všechny strany, že se Hus ničeho nedopustil. Komise studující výňatky z jeho díla De Ecclesia a jeho články, připravovala další slyšení až na červen, neboť pro tvrzení Husa že články které mu jsou kladeny jako bludné nejsou jeho, nebo jsou překrouceny, tak byla vytvořena další teologická komise, která zkoumala a provedla revisi spisů Husa. Jednalo se celkem o 42 “závadných“ článků. Komise na konec uznala zkoumat 34 článků a vše uzavřela konstatováním, že jako opravdu bludných je 11 článků. Následně teologická komise zkoumala traktát De Ecclesia a určila 15 nových bludných článků a přidal dalších 13 článků ze spisu Husa proti Pálečovi a Stanislavovi.  Na přání Zikmunda bylo slyšení veřejné stanoveno na 5. 7. a 8. června 1415. Hus se domníval, že bude k církevním otcům na koncilu mít řeč jako kázání. Ale církevní otcové maje před sebou odborné závěry teologické komise odmítli Husa jako arcikacíře poslouchat,neboť není možné, aby člověk stižený pro kacířství trestem klatby kázal bludy na církevním sněmu a požadovali, aby Hus veřejně zřekl svých článků, které mu jsou kladeny za vinu. Hus opět zapíral a kroutil se. 8.června. A tak bylo přistoupeno k dokazování postupem, že Hus byl na článek dotázán, ten to zapřel a následně mu z jeho díla De Ecclesia byl přečten jeho text.  Závěr pak vyzněl pro Husa ještě krutěji, neboť bylo konstatováno, že originál texty Husovy jsou ještě horší, než jak je komise sněmu předkládala a zformulovala. Hus obdržel měsíc na rozmyšlenou, zda odvolá nebo neodvolá. Hus dochází k názoru, že celý koncil je omylný. Hus se zatvrdil, když se dověděl, že do Čech se již nikdy nevrátí i kdyby odvolal, neboť by skončil někde v klášteře. Do této chvíle se všude objevuje výraz komise. 20.června 1415 shrnuli členové sněmu stav do odsouzení bludů Husa a připravili rozsudek, pokud by Hus neodvolal.  1. července přišlo za Husem několik biskupů s dotazem, zda odvolá. Hus jim předal písemné prohlášení, že neodvolá. Ještě 5.července sněmovní otcové posílají za Husem několik kardinálů a biskupů a novým návrhem, aby Hus nepohoršil své přátele, že podlehl a odvolal. Zahořklý Hus zcela zatvrzelý to odmítl. Ještě téhož dne Zikmund posílá za Husem Jana z Chlumu, Václava z Dubé ještě se čtyřmi biskupy, aby pohnuli zatvrzelé srdce Husa. Hus pohnut plakal, ale znovu řekl, že neodvolá. 6. července konala se mše. V předsíni čekal Hus. Mši sloužil arcibiskup Hnězdna. Byl čten celý obsah Husovy bludné nauky a následně čten rozsudek. Hus padl na kolena a modlil, pak vstal a hlasitými projevy rušil čtení. Jsou přečteny všechny odsouzené bludy, prohlašuje se, že tyto bludy jsou pohoršlivé, urážlivé, pobuřující a kacířské. Proto se odsuzují Husovy knihy ke spálení a Hus se prohlašuje za zatvrzelého kacíře, který bude degradován. Následně Hus byl oblečen v liturgická roucha a ještě jednou před celým shromážděním za přítomnosti Zikmunda dotázán, zda odvolá. Ten odmítl. Následně z něj byla sňata liturgická roucha, zrušena jeho kněžská tonsura. Církev se tímto úkonem zříká tohoto kněze, ačkoliv jeho svátostné kněžství ho zbavit nemůže. Na hlavu je mu vsazena papírová čepice s nakreslenými Ďábly. Hus následně předán Zikmundovi, jako světské moci a ten ho předal pánu Klemovi a ten radě Kostnice, aby byl dle platného říšského zákona upálen. Přiveden na popravčí místo, byl z rozkazu Zikmunda znovu žádán, aby odvolal a zachránil si život. Hus odmítl. Já nikde nečtu ohledně Husa, že by se Hus účastnil soudu. Jak potvrzuje koncil, přijel Hus do Kostnice stižen církevním trestem klatbou, neboť odmítl se dostavit v roce 1410 do Říma, aby tam obhájil a vysvětlil své učení. Přál si pak následně obhajovat své učení před Koncilem, což mu Zikmund umožnil. Dále víme, že v Kostnici se s Husem nekonal žádný církevní soud podle kanonického práva. Víme, že při slyšení Hus své učení neobhájil a že byla zřízena teologická komise, která pečlivě zkoumala vše, co Hus napsal. Nikoliv co kde řekl. Víme, že Zikmund pro klid a pořádek v Čechách měl velmi iniciativní angažovanost, aby Hus odvolal. Víme, že i pár minut před popravou mu bylo umožněno na příkaz Zikmunda, aby odvolal. Církev se s Husem nesoudila. Církev praktikovala a postupovala jako na univerzitě. Pokud někdo poruší řád a disciplínu je vyloučen. A tak Církev Husa vyloučila z Církve jako zatvrzelého kacíře. Ani občanská společnost Husa nesoudila, neboť Hus byl uznám jako kacíř a vyloučen z Církve a podle říšského zákona měli být kacíři potrestáni trestem upálení. Shrnuto, já žádný rozsudek, který přichází po řádném soudu nenalézám pokud jde o Husa. Neznám a nevím, že by dne 6. července po církevním vyhlášení, že se Církev zříká Husa nezaznamenal, že by ještě v radě Kostnice probíhal nějaký civilní soud.


| Nadřazený

Stránka vygenerována za: 0.57 sekundy