Je spousta hříchů, které se mě osobně netýkaly nikdy (např. vražda, nebo hřích homosexuality).
Takže ses nikdy v té tvé svobodě nerozhodoval, jestli někoho zavraždíš nebo nezavraždíš? Nikdy ses nikdy v té tvé svobodě nerozhodoval, jestli se vyspíš nebo nevyspíš s nějakým chlapem?
Nepochopil jsi tehdy můj výrok - vysvětloval jsem ti, že otázka náchylnosti ke hříchu je přímo úměrná deformaci lidského srdce. Čím závažnější hříchy, tím větší hříšník a tím více hříchů se jej osobně týkají.
Aha. To si asi nerozumíme. Píšu nejspíše o jiném tvém výroku. Psal jsi tehdy tvou zkušenost, konkrétně:
"Moje zkušenost ze zpytování svědomí je zase taková, že není jediného podstatného hříchu, který by se mě už vůbec netýkal, kde bych měl už zcela čisté svědomí a bylo to už za mnou. To bych se jenom obelhával."
A psal jsi to v souvislosti s tím, kdy jsme se bavili o pokání a já jsem psal o tom, že opravdové pokání člověka zbaví hříchu, popisoval jsem svou zkušenost s pokáním, tedy "že pak už je daný hřích pro nás natolik odporný, že nás ani nenapadne dopustit se ho". Sdílel jsi tehdy jinou svou zkušenost.
Teď zase píšeš: "Důsledkem odpuštění hříchů na základě učiněného pokání (v mnou popsané lítosti) je pak i obrácení, odvrácení se od toho konkrétního hříchu. Tento hřích se stane v srdci takto obráceného člověka odporným jednáním." To je určitě pravda.
Tak se ptám, jestli se tvá zkušenost změnila, jestli už jsi zažil takové pokání a jestli už existuje nějaký hřích, kdy by tvoje zkušenost byla opačná, než před lety, kdy jsi psal:
"Moje zkušenost ze zpytování svědomí je zase taková, že není jediného podstatného hříchu, který by se mě už vůbec netýkal, kde bych měl už zcela čisté svědomí a bylo to už za mnou. To bych se jenom obelhával."
Jestliže auta jezdí na benzin, znamená to podle tvé "logiky", že každé užití benzinu nutně souvisí s auty?
Ne.
A lítost je takovým "benzinem" pro to "auto" našeho pokání.
Aha. To je novinka - lítost jako benzín pokání.
Ale taky opět úkrok od tématu tvých nápadů s "důkazy pokání"
Psal jsi: "protože lítost nad způsobeným zlem je důkazem opravdovosti pokání." a také: "každá lítost nemusí nutně být i projevem pokání".
Logicky, Stando: Pokud nějaká lítost nad způsobeným zlem není projevem opravdového pokání, není ani důkazem pokání (které neexistuje).
A moje zkušenost s lítostí (nejen osobní, ale s mnoha lidmi) je ta, že lítost málokdy souvisí s pokáním - lítosti, která s pokáním nesouvisí, je na světě mnoho a mnoho. A je spousta lidí, kteří se prolitovali až k smrti jako Jidáš a pokání v životě nezažili.
Toník |