Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Otázka mlžení (Skóre: 1) Vložil: Hyperion v Neděle, 20. duben 2008 @ 00:07:17 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Ono to lze najít dva prototypy - katolík a charizmatik. V obou skupinách mám hodně známých a tudíž vím, že ty prototypy jsou nesmyslné. Asi nejhorší by to tady měl charizmatický katolík:-))
Nevím, je-li ti to známo, ale to zařazení (jako např. "nebezpečná učení") dělá ten, kdo článek vloží - tady tedy Gojim. Nevěř tomu, že mýtus o prototypa padne. Lidem se to hodí do krámu. Každý si tu můžeme přečíst komentáře od tebe, docenta a area (ares - snad se tak skloňuje) a musí nám být jasné, že ten gojimův a jiných prototyp je hloupost. Přesto tu žije dál:-(
Na ten tvůj článek o Zjevení se vážně těším. Tak trochu chápu, proč reformovany tapetoval. Ale Betma se s námi začala bavit, takže s tím snad přestane;-)
Pokud jde o ŘKC, možná bych mohl použít termín, který používáte na nás všechny nekatolíky (snad s výjimkou pravoslavných, ale nevím to jistě) - je to křesťnaské společenství s nekřesťanskými naukami:-) Jsou i křesťanské církve s nekřesťanskými (nebiblickými) naukami (např. ty s desátky), ale u ŘKC jsou ty problémy holt závažnější. Ono je to s tou křesťanskostí celé zamotané - Aviaf mě třeba přesvědčoval, že křesťanské jsou i Církev sjednocení (moonisté) a Církev Ježíše Krista svatých posledních dnů (mormoné). Já to chápu tak, že křesťanská církev je ta, do které s klidným svědomím pošlu někoho, komu jsem zvěstoval evangelium (a já lidi otravuju často:-)) ). Kdybych měl jistotu, že pojme ŘKC jako ty, mohu-li soudit z toho, co píšeš, asi bych ho poslal i tam, ale člověk se musí obávat, že bych ho pak viděl klečet před nějakou sochou nebo líbat roucho sošky Panny Marie, a to už bych čisté svědomí neměl.
Měl bych jeden dotaz: modlíš se růženec? To ti je zajímavá věc. Pokud se ho nemodlíš, snad ho aspoň jako katolík znáš. Když si ho člověk čte (já ho tedy umím zpaměti), vidí v něm skoro celé evangelium. Snad jediná problematická část by mohla být:"Svatá Maria, Matko Boží,
pros za nás hříšné
nyní i v hodinu smrti naší.
Amen. " Oslovení "svatá" by neměl být problém - za svaté jsou označováni všichni křesťané a Marie určitě svatá (v tomto smyslu) byla. Další oslovení "Matko Boží" se mi taky nezdá být tak problémovým - Ježíš je Bůh a Marie jeho matka. A žádost o prosbu? Tak tady ti nevím, ale snad by se to dalo ekumenicky překousnout. Závěrečná modlitba (používají se různé, zejména z mariánských zjevení) už problém bude, protože "Královno nebes" a podobné se mi ekluje. Zbytek textu jsou citáty z Písma, nebo připomenutí biblických událostí (např. Ježíš, který z mrtvých vstal). Je pravda, že "Ježíš, který tě, Panno, do nebe vzal" jaksi předpokládá věčné panenství a to není tak jisté, a "Ježíš, který ustanovil Eucharistii" se nebude líbit kvůli slovu eucharistie, ale Ježíš ustanovil lámání chleba, takže eucharistie se dá zkousnout - v nejhorším holt použít jen radostný a bolestný - tedy ne ve čtvrtek a neděli:-)) A růženec světla stejně zavedl, nepletu-li se, až Jan Pavel II.. Takže růženec je podle mě příkladem kristocentrické modlitby, i když třeba reformovany to vidí jinak. Asi je to svým způsobem mantra, ale když při tom člověk přemýšlí o tom, co říká, připomíná si díky tajemstvím vše podstatné ze života Krista. Nejsem a priory proti všemu katolickému:-) Škoda, že v ŘKC máte tolik nekristocentrických modliteb a že se neobejdete bez soch. Pokud se růženec nemodlíš, jaký je tvůj názpr na něj?
>>>Totiž: tato církev mě přivedla k Trojjedinému Bohu, Kristu jako spasiteli a s čím jsem v ní nesouhlasil, k tomu mě nenutila.<<<
No jo, se mnou je to těžké - já trojjedinost považuju jen za filosofický pokus vystihnout Boha. Možná to tak je, možná ne - je to pro mě jako s transsubstanciací. Aby tedy bylo jasno - netvrdím, že to odporuje Bibli, jen to tam tak filosoficky není (např. homoúsios). Zajímavá je ta tvoje poslední poznámka. To je mi na ŘKC nejpodivnější - ona je strašně benevolentní ke svým členům. Poznal jsem kněze, který říkal, že podle katolického práva a předpisů nepokřtí dítě, pokud mu za kmotra jde někdo, koho vidí v kostele jednou za uherský rok. Všimni si, kolik teologů (třeba ten Helminiak o homosexualitě) vyjadřuje otevřeně svůj nesouhlas s oficiálním učením církve, Pokud to nepřeženou (jako Kung - ten snadměl nějaké problémy), obvykle se nic neděje. Píšeš, že čteš něco od T. Halíka - já jsem od něj přečetl spoustu knih a, ruku na srdce, ne vše, co píše, je v souladu s oficiálním učením církve. Jak si takový schovívavý přístup vysvětluješ?
|
| Nadřazený |
|