Re: Ohavnost (Skóre: 1) Vložil: jirka_ v Neděle, 27. červenec 2008 @ 00:24:25 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Ahoj Cizinče, díky za článek i to, že jsi si na mě vzpomněl, když jsi ho psal. V jedné z minulých diskuzí Ti dlužím odpověď - a tak Ti ji i s poznámkami k tomuto článku vložím pro přehled sem.
Napsal jsi: "Žil jsem v prostředí, kde 100% lidí byli římští katolíci a značná část z nich byla "praktikujících". Když už se nějak modlili, byly to "modlitby ka Marii" - všelijaké pobožnosti a růžence, nošení a korunování soch, obrovské poutě na místa typu Turzovka a tak. Boží evangelium nepředali ani ně, ani nikomu z mých přátel. Původně jsem jim to měl zazlé, pak jsem pochopil, že ho sami neměli. Je zvláštní, ale najdeš více takových katolíků."
Ano, já věřím, že najdu více takových katolíků. Sám jsem takové dokonce už potkal - nebo abych to uvedl na pravou míru, "potkal" jsem Společenství seniorů v naší farnosti. Náhodou jsem se tam dostal, když jsem tam na žádost promítal dokument o cestě do Medjugorie na svém notebooku - a upřímně Ti řeknu, že jsem nebyl dvakrát nadšený z toho, když mi paní, která toto společenství iniciovala, na závěr tiskla ruku s přáním, ať mě Panna Maria ochraňuje potom, co přehrála kazetu s písničkami o Nejsvětější matce Páně a zahájila modlitbu růžence. Protože náš farář se těchto společenství neučástní, nebo jen jejich zahájení, program zůstal právě na ní. Na druhou stranu, věřím taky tomu, že kdyby se program pozměnil na "Motoristické okénko", účast by byla pravděpodobně stejná, protože ten pravý program je neměnný: vypít si kávu a poklábosit, jak člověka všechno bolí.
Víš, vůbec se nebojím toho, abych Ti napsal, že s mnohými katolíky bych si toho asi neměl moc co říct - ale počítám, že zvláštně by působilo spíš opačné tvrzení, stejně jako u Tebe a protestantů - nebo se pletu? Zářným případem takovýchto katolíků jsou pravděpodobně ti, o kterých píšeš jako o svých bývalých souputnících. Se stejnou upřímností Ti ale taky napíšu, že jsem potkal i mnohé jiné katolíky, se kterými si rozhodně co říct mám a věřím, že každý, kdo své osobní prožívání křesťanství neomezuje na trapné anti-cokoliv (katolicismus, liberalismus, globalizace, protestantismus, amerikanizace, ...), měl by rozhodně taky. Tim samozřejmě neříkám, že Ty k těmto lidem patříš - říkám tím jen bez jakýchkoliv snah o zaobalené projevy povýšenosti to, že je mi takových lidí líto. Přímo odmítavý postoj mám pak k těm, kdo mezi křesťany umělé barikády tvoří - a ještě daleko odmítavější ho k nim má Pán Ježíš, když mluví o svůdcích a mlýnském kameni. S lítostí a neutuchajícím rozčarováním to píšu o to víc, že takové snahy vidím přímo tady na Granu. Jako katolík se snažím o lásku ke svým spolubratřím a upřímným křesťanům za hranicí mé církve, stejně, jako to stojí např. v encyklice Lumen Gentium - na kterou mě upozornil Hyperion. Přesněji, protestant Hyperion. A pro ty, kteří to potřebují, ještě jednou: Hyperion, který je protestant:-)
Ne, vážně: jsem člověk a když zacituju, "nic lidského mi myslím není cizí". Dokážu v mnohém porozumět ateistům, úplně sdílím některé výtky protestantů proti katolické církvi, velice mě láká pronikat do katolické teologie, teologie "svatby víry a rozumu". Těžko nebo vůbec naopak nerozumím extrémismu nebo snaze o očerňování kohokoliv - buď to není lidské, nebo nejsem dostatečně lidský já. Pokud jde o mě, jsem především křesťan a potom katolík, k těm, které lituju, patří neméně ti, kteří jsou x (katolíci, evangelíci, pravoslavní, ...) a potom křesťané. Kéž bychom byli všichni křesťané a potom x, viděli to, co máme společné a neupozorňovali na chyby pravoslavných, katolíků, protestantů, ale upozorňovali na chyby...
Odbočuju, rozvášňuju se a navíc to protahuju, ani jedno se nemá dělat, a tak se vrátím k původnímu tématu. Když píšeš
"I když jsou katolíci různí, má hodně katolických skupin jedno společné, z mého pohledu to nejdůležitější - lidé v nich nejsou spasení, neznají Boží vůli ani Boha a dokonce to považují za svojí přednost. Když napíšou "nejsem spasený, nejsem znovuzrozený, nevím, jestli jdu do nebe nebo do pekla, nevím, co si o mne Bůh myslí, musím si spasení nějak vydobýt" považují to za pokoru a ctnost. A když někdo napíše: "Narodil jsem se znovu, byl jsem spasen, jsem v Božím království a těším se do nebe, mám dary Božího ducha", je to pro mnoho katolíků nebetyčná pýcha a vytahování se nad druhými."
nevím, jestli bych Ti dal za pravdu. Na základě Písma, ale i toho, co jsem se za svůj katolický život doslechl, bych asi nepřikývl na to, že "nejsem spasený, nevím, co si o mě Bůh myslí, musím si spasení nějak vydobýt", nevím, co bych řekl na otázku, jestli "znám Boží vůli, jsem znovuzrozený" a asi bych souhlasil s "nevím, jestli půjdu do nebe nebo do pekla" - tak nevím, buď je naše rodina vyjímkou, nebo to s tím katolictvím tak jednoznačné nebude.
"To je dobře, že jsi v jiné skupině katolíků. Pokud si taky myslíš, že modlářství je ohavnost a odevzdávat život různým "královnám nebes" není v pořádku, tak se taky shodnem? Nebo jsi to myslel jinak?"
No, to, že jsem v jiné skupině katolíků, asi dobře je. Na druhou stranu - to poslední, co bych chtěl, je chodit někomu do svědomí. Komu je která forma zbožnosti bližší a které symboly mu vyhovují, ten ať je podle mě používá. Jediné hledisko je asi jasné - neupadnout do modlářství. Takže ano, souhlasil bych s Tebou a i tak jsem to myslel, že modlářství samozřejmě je ohavnost; mimochodem myslíš, že bys našel katolíka, který by v tomto s Tebou nesouhlasil? Modlářství totiž přece není způsob vyjadřování navenek, ale vnitřní postoj - nebo se pletu? Pokud ne, necítím se kompetentním k tomu, abych rozhodoval o komkoliv jiném kromě sebe samého, jestli má k něčemu modlářské vztahy - do nikoho nevidím.
A teď k tomuto článku. A od toho, co mě, přiznám se, vždycky v textech od Tebe uhodí do očí: totiž přesně opačný popis katolické církve než na každém kroku zevnitř vidím, který u mě ironicky vykrystalizoval v tu otázku, jestli snad není řeč o jiné církvi se stejným názvem. Příklad: přednášky T.Halíka o slepé cestě katolického a vůbec křesťanského triumfalismu, o potřebě sdílet odlišnost a učit se od jiných církví, vedle toho třeba Lumen Gentium a stať o lásce k upřímným křesťanům v jiných církvích a i mimo ně, různá setkání křesťanské, nejen katolické mládeže a naproti tomu od Tebe ironické "pravé, jednojediné a zcela jednotné opravdu římsko-katolické Církvi". Přiznám, že já už takové "rýsováčky" v textech od Tebe vždycky očekávám, takže si čtu opatrně;-) Ne, vážně: věřím, že spoustu katolíků, obzvlášť tradicionalistického zaměření, takto svoji církev vidí, ale buď se asi pohybuju v jiném prostředí, ale takový názor jsem ještě neviděl. Promiň proto, že tyto rozkoly pořád zmiňuju, ale snad chápeš, že mi to zní opravdu zvláštně a dám ruku na srdce, nefér. Ale o existenci dvou Římskokatolických církví už jsme se tu bavili:-)
Ale já jsem se hrozně rozkecal, takže ačkoliv tu bylo víc věcí, na které jsem chtěl reagovat, nebudu to dál natahovat. Měj se hezky... |
|
|