Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 225, komentářů celkem: 429541, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 436 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116463163
přístupů od 17. 10. 2001

Život víry: Hrdinské správaní Václava Budovce před popravou
Vloženo Neděle, 06. prosinec 2009 @ 18:24:02 CET Vložil: Stepan

Svědectví poslal rudinec

A ja o vašem papeži vím,že jest náměstek ďáblův,antikrist a syn zatracení a šelmou rdíci se krvi svatých. Kterou střebe jako i niní mou a tovarišů mých. Táhněte s ním,kam hodni jste, mňe pak pokoj dejte.

V šesnástom storočí vyšla v Anglicku kniha o mučenníkoch evanielia milosti,ktorú napísal Jan Fox. Keďže táto kniha mala veľký úspech Ján Ámos Komenský bol požiadaný aby napísal podobnú knihu o mučenníkoch katolíckej protireformácie, ktorých pribudlo po bitke na Bielej hore veľmi veľa.


Tak vznikla kniha : História o ťažkých protivenstvách církve Českej. Z tejto knihy som vybral niektorých mučenníkov, ktorí by mali byť naším vzorom v správaní a jednaní, aj keď naším najväčším vzorom ostáva P.J.Kristus.

Nechcem písať o M.J.Husovi alebo Jeronymovi Pražskom.Každý kresťan veľmi dobre pozná ich životné príbehy. Okrem nich ma najviac zaujal Václav Budovec. Jeden z dvadsiatich siedmich českých pánov, ktorí boli popravení na Staromestskom námestí. Jeho hrdinské správanie tesne pred smrťou ukazuje na nezlomnú vieru a vynikajúcu znalosť Slova Božieho:

Ďalší text je zaznamenaný z audiopásky a je v staročeštine preto prosím o omluvu pravopisu:
 
Pán ten byv vtipu vysokého znamenite učený i spisy jemu vydanými slovutný. Když mnoha zemí projel, horlivý a počestný stařec sedumdesáte čtyřletý. Úřady zemskými vzácně byv poctěn. Nebo i za Rudolfa byv císařskou radou  obnovené konzistoře  a akademie defenzorem. I za Matyáše do rady vzat a potom od stavu za direktora zvolený. Za Ferdinanda pak prezidentem nad apelacemi učiněn. Sumovně mluvíc obzvláštni byv vlasti své ozdobou a církve Boží jasnou hvězdou. Poddaným ne tak jako Pán, ale jako otec. Bohu i lidem milá duše.

Po vítezsví císařském pani svou syna i nevěstu vnuky z Prahy vyprovodil. Sám Pán, že byv s pánem Otou strážcem koruny, aby nebylo myšleno, že ji opustil zase se navrátil.

Dům jeho brzy hned zloupen a všecko jemu až do těch šatů v kterých choděl pobráno.K čemuž on nic jiného neříkal než to:Pán dal Pán vzal. A když v domě arestován byv navštívil ho Pavel Aretin sekretář při apelacích a vzeptav se :

Proč pán z Prahy vyjev a na svobodě již byv a do takového nebezpečenství dav? Odpovděv, že ho k tomu svědomí nutilo. Nedopustilo mně svědomí opustit vlast a tu dobrou naši při.Ale nevím co Pán Bůh o mne myslí. Snad chce, aby dobrou tu při krvi svou spečetil a povstav řekl: Tuť jsem nalož se svým služebníkem jak jest libo,před očima tvýma. Syt jsem dnů. Vezmi ode mne ducha mého ať nevidím těch zlých věcí, které vidím, že přijíti mají na vlast mou. Jiného toho dne opět od téhož navštíven byv a slyšev.
Co se o něm vůbec mluví,že velikým hořem umřev.

Zasmáv se: řekl: Já li, že jsem hořem umřev. A  ja sotva kdy, takových užíval libostí jako nyní. Živ jsem a budu živ tak dlouho jak toho bude chtíti Bůh aniž , kdy kdo nadeji mám uzřím ten den, v kterémž by praveno bylo, že Budovec hořem umřev.

Bývaje často od inkvizitorů examinován statečne dobré pře zastával a odsouzen byv k soudcům řekl:
Dávno jste krve naši říznili,krev píjte.Ale též vězte,že krev naši pro Jeho při mstíti bude.

Třetího dne před odsouzením vypravoval služebníku svému Židňovskému , sen svůj. Že se mu zdálo, že po nejaké veselé louce chodě pečlive o těch věcech nač vyjdou  přemyšloval.V tom kdos  přijed , že mu knihu podal do kteréž vzezřev. Viděl  pěkné hedvábne listy, ale na nich nic více nenapsáno než z žalmu
37 verš páty. „Uval na Hospodina cestu svou a zlož v něm nadeji a on zaisté všecko spraví.“ A když jsem
opět  co to býti musí přemyšloval přišel jiný a přinesa roucho bíle  na nej je uvrhl. To tak procítiv stařec oznamoval jako i potom šed na popravni teatrum.  

K témuž služebníku řekl: Jdu aby se postavil Před obličejem Božím v něhož jsem doufal:Když po vyslyšeném smrti svém orteli do svého se navrátil vězení, přišli dva kapucíni a příčinu svou oznámili, že ta jest, aby jemu v úzkosti postavenému milosrdenství dokázali. Vzeptav  se pán. Které by to byvo milosrdenství ? Odpověděli: že abychom  pánu cestu k nebi ukázali. Nato pán: Na cestu k nebi.

Nu tať je mi z milosti Boží dobře známa. A oni pán se svým domněním svodí. Nesvodím, ne na domnění ,ale na nepohnutelné pravdě založena jest nadeje má.

Nebo ja jiné cesty nemám kromě toho, ketříž řekl: Já jsem cesta, pravda i život. Nato kapucíni:Ale bez církve není spasení. A tu oni, k žvanicím o vzácnosti církve se oháněli, když papeže s kardinály, biskupy míti chtěli a o tom až do zošklivení tlampali. Mučedník s hněvem odpovědel řka:

A ja o vašem papeži vím, že jest náměstek ďáblův, antikrist a syn zatracení a šelmou rdíci se krvi svatých. Kterou střebe jako i niní mou a tovarišů mých. Táhněte s ním, kam hodni jste,  mně pak pokoj dejte.

Ač chcete li se ode mne  ceste spaseni poučiti počkejte, nebude mi těžko, ku spomožení dušem vašim něco na to času a práce vynaložiti. Tu oni byvše se v prsa a křižujíce se odešli,že nikdy tak rouhavého  nevideli kacíře mluvíce.

Na ráno v den exekucí dva jezuité veľmi ráno do radhauzu  všedše: Opět počali svaté ty muže kormoutiti.
Jsouce pak od jiných zahnáni, přisoupili k pánu z Budova a mluvili s ním v latine: Vidíme,že pán dobře se učil a prospěl v umění. My by chom rádi duši jeho získali k spasení a tedy skutek milosrdný jemu prokázali:Jimž odpovědel:Milí patres, vy, že by ste  mou duši vyzískali k spasení. Ó by ste vy o svém spasení tak mnoho vědeli a jím tak jisti byli jako já. Chvála milému Bohu ktrýž mne Duchem svým o spasení mém ujistil skrze krev Beránka. I odpovědel na to jezuita: Nechť pán se tak mnoho se svým spasením nechlubí a sám sebe marným doměním nesvozuje. Neboť praví Písmo:že žádní neví o tomto živote v milosti- li Boží či v hněvě zůstava.Odpovědel pán: I to již jest ten milosrdný skutek duši mou získati k spasení ? A vy raději usilovali by ste k zoufani mne přivésti. Ale bloudite bídnici neznajíce Písem jimiž pravda spasení věřícim se pojišťuje naproti stavěl. Mezi jinými i to Pavlovo: Vím komu jsem uvěřil. Vím,že jest mi připravena koruna spravedlnosti.Kdež jezuita skočil v řeč a řekl: Netrefuje se to Pavel o sobě , ne o jiných mluví.: Není pravda řekl pán z Budova, nebo hned za tím dokládá: A ne toliko mne, ale i všem,kteří milují příšti jeho. Tu onemněl ten svůdce.

Pán pak řekl dále: Poněvač mne tím písmem neví-li  člověk v tomto živote an v milosti Boží či v hněvě
zůstáva stíhati chcete.Povězte kde to stojí, teď máte Bibli. Kdež jezuita k tovarišu svému: Kde to stojí? Kterýž odpověděl: Zda se mi, že u Timotea. Načež pan popudě se řekl: Osle, chceš ty mne učiti ceste spasení a nevíš kde v zákoně Božím malé to povědení jest. Protož di odemne satane a neskoušej mne více. A tu tak, zřejmě zahanbeni jsouce odešli.

Stáli pak tu zdaleka ne jinak než aj ďábla malují i když hříšnika kajíciho opustiti a od něho odstoupiti
musí škaredě naň hledě. A je podobné, že v celém  s mučenníky postupováni nic více satana nepálilo, jako to,že videl an všickni ním pohŕdaji a jemu v oči plijí. Brzo potom volan jsa pan šel na popravní teatrum a jakoby s radostí šel. Tak sobě i hlavu a dlouhou šedivou bradu pohlazoval mluvě. Mé šediny jaká čest vás očekáva aby ste mučedlnickou korunu poctěny byly. A hned, k Bohu se obrátil za církev za vlast za nepřátele se modlil a duši svou Kristu poručil. Jeho sťatá hlava potom na věž vystavena a tělo do hrobu vloženo bylo.
 

Podobná témata

Svědectví

"Hrdinské správaní Václava Budovce před popravou" | Přihlásit/Vytvořit účet | 42 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Hrdinské správaní Václava Budovce před popravou (Skóre: 1)
Vložil: ekumenickykrestan (ekumenickykrestan@ekumenickykrestan.sk) v Neděle, 06. prosinec 2009 @ 20:09:38 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://cs.christiantoday.com/
rudinec, ty nemas lasku. vrat sa spat do knihy genesis



Re: Hrdinské správaní Václava Budovce před popravou (Skóre: 1)
Vložil: ssns (summasapientianihilscire@gmail.com) v Neděle, 06. prosinec 2009 @ 22:16:45 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jen detail. Václav Budovec byl jedním ze dvou popravených českých pánů, třetí pán byl Němec (Šlik). Nejvíc tam bylo popraveno měšťanů a mezi nimi např. Slovák Jan Jessenius. Jinak ale díky za článek.

 



Re: Hrdinské správaní Václava Budovce před popravou (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pondělí, 07. prosinec 2009 @ 07:52:46 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ve škole za komunistů nás učili že Moravský pluk zaujal kruhovou obranu u zdi letohrádku Hvězda a padnul do posledního muže. Už tehdy mi bylo divné jak mohl být pan hrabě Šlik popraven ale předpokládal jsem že ho zajali živého a zraněného. Později mi bylo divné jak je možné že pan Šlik v čele stejného pluku zachránil o několik let později Prahu před generálem Banerem a proslavil se na tureckém bojišti. Zemřel v požehnaném věku pokrytý slávou. Také jsem nechápal proč přišel z Moravy jen jediný pluk a proč se ve vojsku nevyskytovali téměř žádní Češi. Šlechta ani prostí vojáci. Proč se nikde nemluví o starobylých a slavných českých rodech a lidé kolem povstání nebyli známí předtím ani potom ? Záhada se Šlikem vznikla tak že naše "historie" spojila dva příbuzné v jednu osobu. Vzhledem k tomu jak čeští stavové zmasakrovali Moravu která se snažila zachovat věrnost císaři tak přišel opravdu jen jeden pluk který jako jediný neutekl z bojiště a u Hvězdy přivítal ligistické vojáky a přešel pod jejich velení.
Pan Budovec byl odsouzen mimo jiné za účast na pokusu o vraždu tří císařských úředníků který byl proveden způsobem nehodným šlechtice ani křesťana. Jestli chtěli vytvořit souvislost mezi biblickou Jesabel tak pak je trapné když se taková věc nepovede a tři muži přežijí pád po hlavě z výšky přes 15 m což odpovídá 5 patrům našich domů. Poté co jim odmítli zavolat kněze tak požádali o ochranu Pannu Marii. Ten kdo chce tvrdit že padli na smetiště se může nechat hodit z 15 metrů do vody a uvidí co to s ním udělá jestli neskočí vzorovou šipku. Raději bych to nezkoušel. Na smetiště se v té době házely téměř výhradně střepy z hrnců. Všechno ostatní se recyklovalo. Z kostí se vařil klih. Nedávno jsem někde ke svému pobavení četl že prý pod sněmovnou byla hromada pergamenu. Ten měl cenu zlata a opět doporučuji pokus, pokud možno bez člověka. Škoda by byla i Rudince. Pak na ně stříleli a netrefili. To bych chápal i bez zázraku. Po takovém znamení z nebes museli mít plné škorně a roztřesené ruce a vůbec se jim nedivím.
Pan Budovec byl obviněn také z toho že byl hlavou delegace která jezdila k Turkům a nabízela sultánovi vládu v Čechách jestli napadne Rakousko z druhé strany. Ten si ponechal poklady naloupené v Čechách a potupně je vyhnal.
Jestli pan Budovec opravdu řekl to co se mu připisuje tak těžko mohl mít pravdu. Šelma a Antikrist nejsou  jedna a tatáž osoba a pochybuji že by se bylo v té době naplnilo Zjevení svatého Jana jednou provždy. Šelmou tudíž nemohl být ani král Zikmund, syn císaře Karla. Jestli měl pan Budovec něco proti papeži tak měl táhnout spíš na Řím než vybíjet vlastní zem.
Zajímavé bylo i to že saský kurfiřt Jan Jiří poskytnul zadarmo 15 000 rejtarů císaři, přestože byl lutherán. Stavové mu předtím nabídli naši korunu a vzali si od něho strašné peníze na vojsko a pak se narychlo dali ke kalvinistům kteří byli dál a zvolili Fridricha kterého považovali za dostatečně slabého. Spolu s ním odsunuli na vedlejší kolej i lutherány. Fridricha a své dcery se demonstartivně vzdal její otec, král Anglie a prohlásil že nebude podporovat nikoho kdo zradil svého pána, jako jeho kurfiřt a sloup říše měl věrně stát při císaři a platí to i pro zetě.
Zajímalo by mne jestli vůdcové povstání vůbec věřili v Boha a co by byli dělali kdyby bitvu vyhráli. Čechy byly na dně, vykradené a vyvražděné, co zbylo to poslali sultánovi jako poslední pokus a ten už znal výsledek bitvy a peníze si s výsměchem nechal. Němečtí žoldnéři nedostali víc než půlroku zaplaceno. Proto odešli tak rychle a spořádaně. Rabovat už neměli co aby se zahojili na sedlácích a mohli by tak leda stáhnout z kůže stavovské vůdce i s Fridrichem a jít o žebrotě domů. Takhle jejich pohledávky vyrovnal císař.
Řada stavovských vůdců nebo jejich potomků požádala o milost a a snažili se odčinit co spáchali. Vnuk popraveného Kašpara Kaplíře (začal defenestrací, zúčastnil se tažení na Vídeň, byl direktorem  a na Bílé hoře utekl se svým plukem jako jeden z prvních) ubránil Vídeň před Turky dokud nepřišli Poláci a stal se jedním z největších hrdinů křesťanského světa. Císař ho jmenoval říšským hrabětem. U Vídně se také završil osud zemanů z Trocnova. Ještě dnes tam stojí malý pomník na místě kde padnul rytířskou smrtí v čele své jízdy císařský rytmistr pan Michal Žižka z Trocnova.




Re: Hrdinské správaní Václava Budovce před popravou (Skóre: 1)
Vložil: Didymos v Pondělí, 07. prosinec 2009 @ 08:50:32 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ano, papež jest tou šelmou, *****m, jak je psáno ve Zjevení. Opilý jest z krve svatých a krve Ježíšových mučedlníků
je to bezbožník, největší rouhač.



Re: Hrdinské správaní Václava Budovce před popravou (Skóre: 1)
Vložil: martino v Úterý, 08. prosinec 2009 @ 13:19:40 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Václav Budovec je zbabělec, člověka bez cti a národní hrdosti, který se nestyděl se spojit s německým protestantismem, jen aby z českého prostředí vyhladil Kristovu Církev. Ano je to ten stařík, který se dne 22.května 1618 účastnil v paláci Alberta Smiřického, za přítomnosti  Thurna, Colony z Felsu, Václava z Roupova porady protestantských předáků na převratu a převzetí moci. Budovec byl tedy mezi přítomnými, kteří přijali plán, že místodržitelé budou zavražděni. Proč pláčete zdejší obdivovatelé nad zrádcem, který byl připraven prolít krev nevinnou, inicioval státní převrat a vzpouru proti císaři. Proč odsuzujete právo císaře jednat v souladu se zákonem ?

 

Díky Bohu bitva na Bílé Hoře zabránila  poněmčení a zániku češství v tomto prostoru. Protestantští zbabělci vůbec nebojovali. Když Maxmilián zvolal k heslo k boji „ Santa Maria“ zazněly bubny a první výstřely z děl.Hrdinové zahodili zbraně a dali se na útěk. Najatí žoldnéři splnili čím vyhrožovali, že nebudou bojovat, pokud nedostanou zaplaceno. Za půl hodiny bylo křídlo Thurnovo rozbito. Celý boj trval od půl jedné do druhé hodiny. Vítězství bylo drtivé. Císařské vojsko mělo 250 mrtvých a protestanti na 5000 mrtvých.

 

Český prostor byl vždy katolický a ubránil se i cizáckému exportu Lutherova náboženství. Budovec byl nejen kolaborant, ale národní zrádce a zbabělec, který intenzivně spolupracoval na exportu nového náboženství do Čech, ale i na poněmčení českého prostoru. Vnímat zbabělce Budovce, kterému nebylo proti mysli zavraždění katolických místodržících, jako hrdinu, je dokladem fanatické zaslepenosti  lidí 21. století. Francouzský dějepisec Denis proto tvrdí, že Bílá Hora zachránila český národ před trvalým poněmčením.

 

V polovině 16. století otevřelo protestantství bránu do Čech. S novým náboženstvím se valil do Čech i německý vliv. České menšiny zanikly. Ústí, Teplice, Žatecko, Litoměřicko, Kutná Hora , Kolín, Beroun, Mělník, Příbram, to vše bylo více německé než české. V Praze  bylo 15 cechů německých a jen 8 českých, ostatní byly dvojjazyčné. České pohraničí bylo úplně poněmčeno.

 

13.listopadu 1620 vyslovilo 201 českých pánů lítost nad tím, že se postavili proti králi a slíbili svoji poslušnost.

 

21.června 1621 bylo popraveno 27 pánů.

 

1.Jáchym Ondřej Schlik , direktor a hlava německých luteránů. Němec.

2. Václav Budovec mluvčí a aktivista českých nekatolíků

3. Kryštof Harant katolík, který se roku 1618 přidal k protestantům.

4. Kašpar Kaplíř direktor

5. Prokop Dvořecký direktor. Němec.

6. Bedřich z Bílé, direktor . Němec.
7. Ota z Losu , direktor . Němec.
8. Diviš Černín, hradní hejtman.

9. Vilém Konechlumský direktor.

10. Bohuslav z Michalovic , direktor. Němec.

 

A dále bylo popraveno 17 bezvýznamných měšťanů, nejznámější Jan Jesenius, který přemlouval uherské strany, aby nevolili Ferdinanda za krále. Mezi těmito 17 popravenými měšťany, byli též Němci.

 

Někteří uctívají tyto popravené jako mučedníky, ale nejraději by je ctilo jako hrdiny, kteří padli na Bílé Hoře., ale ani jeden z nich se tam neobjevil, ač to byli oni, kdo zvedli prapor vzpoury proti císaři. Denis oprávněně nazývá tyto “hrdiny“ zbabělce se zločinnou lhostejností.

 

Každý nezaujatý se může přesvědčit, že fanatické lži a náboženské bludy jsou produktem ZLA.

Martino




Re: Hrdinské správaní Václava Budovce před popravou (Skóre: 1)
Vložil: martino v Úterý, 08. prosinec 2009 @ 19:48:10 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
rudinec , 08. prosinec 2009 @ 17:17:49hod.
„Tvoj výklad historie okolo Václava Budovca je prokatolicky. “

Rudinec, hraješ si na blba, nebo blb si? Já to nevím proto se ptám, když zde diskusně kvákáš své bláboly. Já jsem jasně a srozumitelně napsal pro každého zdravotně způsobilého, že tuto nekompromisní kritiku napsal francouzský dějepisec Denis a to byl protestant. Tak jak si můžeš dovolit zde manipulačně lhát, že výklad je prokatolický? Jsi nevěrohodný fanatik, tak si žvaň co chceš pro své fanoušky.

Martino



Má papež opravdu daleko k lásce? (Skóre: 1)
Vložil: oko v Středa, 09. prosinec 2009 @ 09:21:58 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nikdo nepopírá, že v historii byly okamžiky krize církve, na které nejsme vůbec hrdi. Ale to máme pořád vězet ve středověku?

Co takhle se zaměřit na papeže posledního?
Po J. P. II. mě jeho volba zpočátku nijak zvlášť nenadchla. Do doby, než jsem otevřel první jeho knihu, která mně padla do rukou (Eschatologie). Pochopil jsem, že v tomto stařičkém profesoru má církev poklad - a to je má osobní zkušenost...

Pro ilustraci uvedu úryvek z jeho myšlenek z doby, kdy byl ještě kardinálem Ratzingerem, jak byly zveřejněny v závěru jeho publikace "O víře dnes".

..."Ke starému tradičnímu učení církve patří myšlenka, že ke spáse je povolán každý člověk a de facto může být spasen za předpokladu, že řádně poslouchá příkazy svého svědomí, a to i kdyby nebyl viditelným článkem katolické církve. Toto učení, které - a to opakuji - již dávno bylo přijato jako nesporné, se však od posledního koncilu začalo nepřiměřeně vydzdvihovat, přičemž se teoreticky spojovalo s takovými výklady, jakými je i teorie "anonymního křesťana." Takže se nakonec zastával názor, že milost je udělena každému člověku - i když nevěří žádnému nebo věří jakémukoli náboženství - jen když se snaží nevybočit z mezí lidské přirozenosti. Podle této teorie by měli křesťané navíc pouze vědomí o této milosti, která je ale dána každému, ať už je pokřtěn, nebo ne. Ruku v ruce s oslabováním vědomí důležitosti křtu zde kráčí přehnané zdůrazňování hodnot nekřesťanských náboženství, která mnozí teologové už nepovažují za mimořádné, nýbrž přímo za řádné cesty ke spáse....

...Takové hypotézy vyvolaly ovšem u mnoha misionářů pochopitelné napětí. Někteří se začali sami sebe ptát: " Proč bychom se vlastně měli snažit dovést nekřesťany ke křtu a víře v Krista, když jejich náboženství je v jejich kultuře a v jejich části světa jejich vlastní cestou ke spáse?"

Takovým způsobem se mimo jiné zapomíná na vztah, který Nový zákon klade mezi spásu a pravdu, vztah, jehož poznání (a Ježíš to výslovně zdůrazňuje) osvobozuje, a v důsledku toho zachraňuje.
neboli, jak říká sv. Pavel: "Bůh, náš zachránce, chce, aby všichni lidé byli zachráněni a dosáhli poznání pravdy". Tato pravda, pokračuje apoštol, spočívá v poznání, že
"jeden je Bůh a jeden je i prostředník mezi Bohem a lidmi - člověk Ježíš Kristus, který se vydal jako výkupné za všechny" (1 Tim 2,4-7).

To je to, co s pokorou, ale i s neochvějností musíme zvěstovat dnešnímu světu, jak nás k tomu vyzývá příklad generací, které nás ve víře předešly.



Stránka vygenerována za: 0.38 sekundy