Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 234, komentářů celkem: 429550, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 423 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

ivanp

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116469258
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: AUTORITA PÍSMA SVATÉHO
Vloženo Čtvrtek, 11. únor 2010 @ 21:59:07 CET Vložil: Stepan

O Bibli poslal BohemianAnonymus



A) Úplnost Písma svatého
 
Odchodem Spasitelovým a Jeho apoštolů bylo křesťanské učení definitivně uzavřeno. Řečeno jinak: Písma SZ a NZ jsou kompletní. Důsledkem uzavřenosti Písma svatého je i princip „SCRIPTURA SCRIPTURA INTERPRETATUR“ – tedy Písmo je vykládáno Písmem.  Věřím, že si Duch Svatý osobně ohlídal pravé znění (smysl) Božího slova od ústní tradice až k jejich zápisu, i později (pro SZ platí např. Mt. 5:18) – I KDYŽ BYLA PÍSMA NAPSÁNA JAZYKEM DOBY, V NÍŽ SVATOPISCI ŽILI. Jestliže by Bůh daroval lidstvu nějaké učení a nedokázal ho uchránit před deformací (znehodnocením, změnou smyslu), popřel by tím svoji všemohoucnost.
 
Tedy v kterékoli době existuje (někde), správné učení Písma i jeho správný výklad – podobně jako existuje (někde), v duchovním Izraeli oněch 7000 (1Kr. 19:18) kteří nepoklekli a nepokleknou před Bálem bludů, jako např. neúplnosti Písma svatého, či jeho nespolehlivosti, neurčitosti (mnohoznačnosti).

Existují-li někde v evangeliích textové odchylky, je to dáno tím, že člověk od člověka se liší; evangelisté nebyli výjimkou – tedy evangelisté o událostech referují každý ze svého pohledu, každý akcentuje něco jiného: požadovat to, aby všechna evangelia byla identická je stejně nesmyslné, jako požadovat, aby všichni lidé byli identičtí.

URČITÉ ODCHYLKY JSOU DŮKAZEM TOHO, ŽE DÍLA EVANGELISTŮ BYLA ŽIVÁ A PROTO TATO EVANGELIA NESPLYNULA DOHROMADY, DÁLE TO, ŽE EVANGELIA NEBYLA POZDĚJI UPRAVOVÁNA, ABY JEJICH TEXTY VZÁJEMNĚ SOUHLASILY.
 
Je zajímavé, že pokus o sjednocení evangelií v jedno, podnikl jeden z obhájců křesťanství v Sýrii Tatian (Tacián). Všechna evangelia shrnul do jediné knihy tzv. Diatessaron, (v tomto díle užil i apokryfních textů), kterou však církev odmítla a ponechala 4 evangelia právě v jejich odlišnosti a zdánlivých rozporech. Naprosto správně – dílo Boží by pak nahradilo dílo lidské, a my bychom byli ochuzeni o mnohé úrovně (hloubku) evangelijních textů, které Tacián nemohl postihnout.

Absolutnost Písma svatého v tomto smyslu nechápu tak, že jsou texty evangelií a některých pasáží SZ  identické. Souhlasím s prof. Čapkem, který tuto skutečnost vyjádřil takto:
 
 "...ROZDÍL MEZI OBSAHEM BIBLE A NÁPLNÍ JINÝCH KNIH JE ABSOLUTNÍ.... Pravda Boží se sama dokazuje...I to je jeho vůle: dal nám tolik, kolik sám uznal pro nás za dobré."
 
Vladimír Čapek: Historie Bible, str. 17; KALICH, Praha 1952

Tedy uzavřením Písem svatých vytvořil Bůh pojistku proti všem bludům. Tak jako apoštolské vyznání víry bylo reakcí na nebezpečí gnóze, tak kanonizace knih NZ byla reakcí na nebezpečí montanismu a marcionismu (markionismu).
 
Šoltész: Dějiny křesťanské církve, str. 24, Synodní rada ČCE, Praha, 1948
Bič, Hromádka, Říčan, Souček: Základy učení křesťanského, str. 74, KEBF Praha, 1951,
 
Kolem r. 180 je kánon uzavřen a NZ  ve své dnešní podobě již  hotov. 
 
Vladimír Čapek: Historie Bible, str. 16; KALICH, Praha 1952
 
Sk. 20:27 „Neboť jsem vám oznámil CELOU Boží vůli a nic jsem nezamlčel.“
 
Z tohoto textu je zřejmé, že nám byla oznámena CELÁ Boží vůle; pokud toto pravdu neuznáme a vytvoříme jakékoli přídavky Písma, činíme z Boha lháře. V následujících verších 29-31 jsme varováni před dravými vlky, kteří nebudou šetřit stáda a před bludaři.
 
2Pt. 1:20,21
„Toho si buďte PŘEDEVŠÍM vědomi, že žádné proroctví v Písmu nevzniká z vlastního pochopení skutečnosti. Nikdy totiž nebylo vyřčeno proroctví z lidské vůle, nýbrž z popudu Ducha svatého mluvili lidé, poslaní od Boha.“

Kanonická Písma a Tradici nelze směšovat, protože směšovat Boží a lidské nelze. Spasitelův názor na tradici (jako dílo lidské, nikoli Boží), je dostatečně znám, např. Lk. 11:37-52. Církev přestala poslouchat Ježíše Krista jako hlavu církve. Vedle Božích přikázání přijala ustanovení lidská (nařízení církevních sněmů a papežů) tzv. tradici (od tradere – předávati). Tyto výmysly, kterým často přikládala více důležitosti než Božímu slovu a před nimiž nás Spasitel varuje, mají za následek to, že ti, kteří Písmo svaté „vylepšují,“ tím hřeší, následkem čehož sami do Božího království nevcházejí a navíc druhým ve vejití brání!!!  Tento princip platí dodnes!!!
 
Lk. 11:52 „Běda vám zákoníkům! Vzali jste klíč poznání, sami jste nevešli a těm, kteří chtěli vejít, jste v tom zabránili.“
 
Na jiném místě se Spasitel vyjadřuje daleko ostřeji:
 
Mt. 15:6 „A tak jste svou tradicí zrušili slovo Boží.“
 
Náš Pán v tomto oddíle reaguje na útok farizeů a zákoníků, kteří obvinili učedníky z porušování tradice otců. Spasitel jim připomněl skutečnost, že svou tradicí popřeli Boží zákon tak, že tradici přisoudili stejnou prioritu jako Slovu Božímu, takže mezi tradicí a Božím Slovem se obecně již nerozlišovalo. Nečiní tak po mnohá století i ŘKC? Zákoníci a farizeové pouze PARAZITOVALI na Slovu Božím. Nicméně, mají až do dnešní doby mnoho následovníků z duchovních osob všech církví!!!
 
TEXT PÍSMA SVATÉHO NELZE OD JEHO VÝKLADU ODDĚLIT Z TOHO DŮVODU, ŽE JE JIŽ V NĚM OBSAŽEN – PROTOŽE PÍSMO JE KOMPLETNÍ! K VÝKLADU PÍSMA NENÍ TŘEBA JINÝCH DUCHOVNÍCH, FILOSOFICKÝCH PRAMENŮ, ČI JINÝCH VÝPŮJČEK. POKUD TYTO „POMŮCKY“ UŽÍVÁME, MUSÍME TÉŽ PŘIPUSTIT TO, ŽE JE PÍSMO NEDOKONALÉ, NEÚPLNÉ.
 
DUCH SVATÝ NEDOPLŇUJE!!! (viz Sk. 20:27) PÍSMO SVATÉ, ALE PŮSOBÍ K JEHO POCHOPENÍ A LEPŠÍMU VÝKLADU. TEDY KAŽDÁ VĚROUČNÁ TVRZENÍ VYCHÁZEJÍCÍ Z MIMOBIBLICKÉ PŮDY NEMOHOU POCHÁZET Z DUCHA SVATÉHO!
 
ŘKC obhajuje Tradici těmito texty Písma svatého:

1Kor. 11:2 „Chválím vás, že si mne stále připomínáte a držíte se tradice, kterou jste ode mne přijali.“
 
2Te. 2:15 „Nuže tedy, bratří, stůjte pevně a držte se toho učení, které jsme vám odevzdali, ať už slovem, nebo dopisem.“

2Te. 3:6 „Přikazujeme vám bratří, ve jménu Pána Ježíše Krista, abyste se stranili každého bratra, který vede zahálčivý život a nežije podle naučení, která jste od nás převzali.“
 
VE VŠECH PŘÍPADECH JDE O UČENÍ APOŠTOLŮ, POZDĚJI OBSAŽENÉHO V KÁNONU - KTERÉ BYLO ODEVZDÁNO, PŘEVZATO V MINULOSTI – NENÍ ZDE ZMÍNKY O POAPOŠTOLSKÉ DOBĚ!

Přísně vzato, nikdo v pozdější době velikosti apoštolů, poslaných Spasitelem, již nedosahoval. Proto také v Novém Jeruzalémě dosáhnou zvláštní pocty (Zj. 21:14).

Při výkladu určitého oddílu Písma svatého musím NUTNĚ!!! vzít v úvahu všechny další texty Písma, které se k oddílu přímo, či nepřímo vztahují – tím se Bible sama proti svému zneužití brání. Tedy výklad jistého textu Písma musí respektovat PRINCIP BEZROZPORNOSTI k dotčeným textům ostatním. Tento princip, který je v Písmu implicitně obsažen, můžeme nazvat jakkoli, třeba tak, jak jsem již uvedl, když termín SOLA SCRIPTURA tolik vadí.
 
Duch svatý dodnes mluví. Pakliže ŘKC prohlásí, že nařízení koncilů, encykliky papežů pojednávající o věcech, o nichž není v Bibli zmínky, jsou inspirovány Duchem svatým, (podle čeho to vůbec poznáme???), pak tím ŘKC de facto tvrdí, že BIBLE JE NEUZAVŘENÁ A JEJÍ PROHLÁŠENÍ PAK V MAJÍ BIBLICKOU HODNOTU.

V tom případě je pak hlásáno jiné evangelium, než to, které je v Písmu svatém. Z Písma totiž nelze beztrestně nic ubrat, ani k němu cokoli přidat.
 
Zj. 22:18,19 „Já dosvědčuji každému, kdo slyší slova proroctví této knihy: Kdo k nim něco přidá, tomu přidá Bůh ran popsaných v této knize. A jestliže kdo ubere ze slov knihy tohoto proroctví, tomu Bůh odejme podíl na stromu života a místo ve svatém městě, jak se o nich píše v této knize.
 
Gal. 1:8 „Ale i kdybychom my, nebo sám anděl z nebe přišel hlásat jiné evangelium, než to, které jsme vám zvěstovali, budiž proklet!“
 
Z tohoto textu přímo vyplývá skutečnost, že jakékoli zjevení pocházející od Ducha svatého nemůže být s Písmem svatým v rozporu. DUCH SVATÝ TEDY VYKLÁDÁ POUZE PÍSMO A ZJEVUJE JEHO SMYSL. A pokud jde skutečnosti v Písmu svatém neuvedené, mohou být pro naše spasení vyloženě nebezpečné, neboť poskytují neomezený prostor k výmyslům všeho druhu. Několik z těchto výmyslů stručně pojednám níže.
 
 
B) Problém apoštolské sukcese (posloupnosti, následnosti)
 
Sukcese podle Ducha – tento princip není v Písmu svatém uveden, (stejně jako princip Sola scriptura)– vzdor tomu tyto principy v Písmu svatém reálně existují. Sukcese dle Ducha byla v prvotní církvi hojně užívána, např. prostřednictvím vzkládání rukou při zřízení k určitému úkolu. (Sk. 13:3; 2Tm. 1:6).
 
Tzv. apoštolská sukcese – jde o výmysl, který nemá opory v Písmu svatém. Jde o nabývání úřadu v apoštolské posloupnosti, počínající apoštolem Petrem. Že byli apoštolé nositelé Ducha sv. je nesporné. Ale zda všichni jejich následníci přijali Ducha svatého, je sporné, ne-li nemožné. Ducha nelze jakýmkoli obřadem znásilnit a přinutit ho, aby na někoho přešel. Z tohoto pohledu se jeví tzv. apoštolská sukcese jako čistě lidský úkon. Z jiného pohledu jde o jistou obdobu židovské obřízky: tak jako každý obřezaný Žid nemusí být pravým Židem, tak nástupník v apoštolské sukcesi (což je vyloženě lidská volba), nemusí být nutně Kristovým následovníkem.
 
Ř. 2:28,29 „Pravý žid není ten, kdo je jím navenek a pravá obřízka není ta, která je zjevná na těle. Pravý žid je ten, kdo je jím uvnitř, s obřízkou srdce, která je působena Duchem, nikoli literou zákona. Ten dojde chvály ne od lidí, ale od Boha.
 
J. 3:6-8 „Co se narodilo z těla, je tělo, co se narodilo z Ducha, je Duch. Nediv se, že jsem ti řekl: Musíte se narodit znovu. Vítr vane kam chce, jeho zvuk slyšíš, ale nevíš, odkud přichází a kam směřuje. Tak je to s každým, kdo se narodil z Ducha.“
 
Apoštolská sukcese, jako lidský institut nezabránila pronikání magie do církve, ani zločinům celé řady vysokých církevních představitelů, včetně papežů. Lidská konstrukce nakonec spadne, ale dílo Boží vydrží.
 
MY, NÁSLEDOVNÍCI KRISTOVI, BYCHOM MĚLI SVOJI SUKCESI ODVOZOVAT PŘÍMO OD KRISTA, JAKO ZÁKLADU A HLAVY CÍRKVE A NIKOLI OD LIDÍ.
 
1Kor. 3:11 „Nikdo totiž nemůže položit jiný ZÁKLAD než ten, který je už položen, a to je Ježíš Kristus.“ (2Tm. 2:19).

Ef. 1:22,23 „Všechno podrobil pod jeho nohy a ustanovil jej svrchovanou HLAVOU církve, která je jeho TĚLEM, plností toho, jenž přivádí k naplnění všechno, co jest.“
 
Z obou textů přímo vyplývá to, že odmítneme-li ZÁKLAD, odmítáme tím i HLAVU, neboť Základ i Hlava jsou totožné. 
 
Pakliže je ovšem podle pojetí ŘKC základem církve apoštol Petr, pak se ptám: může člověk, jako základ vůbec unést Krista, jako Hlavu církve? Nekonečný, tj. Bůh, spočívající na konečném, tj. člověku! Stvořitel, spočívající na stvoření!!! Toto je naprosto neobhájitelný model církve!
 
Jsme povoláni přímo Kristem:
 
Ř. 8:30 „Které předem určil, ty také povolal; které povolal, ty také ospravedlnil, a které ospravedlnil, ty také uvedl do své slávy.“
 
2Tm. 1:9 „K tomu ti dá sílu Bůh, který nás spasil a povolal svatým povoláním ne pro naše skutky, nýbrž ze svého rozhodnutí a z milosti, kterou nám daroval v Kristu Ježíši před věčnými časy.“


Pán Ježíš nebyl sociálním, ani politickým revolucionářem, nečinil dohody, ani kompromisy se světskou mocí – naopak, přemáhal svět.
 
J. 16:33 „Ve světě máte soužení. Ale vzchopte se, já jsem přemohl svět.“
1J. 5:4 „neboť kdo se narodil z Boha, přemáhá svět.“
 
 
Blíže viz:
NEKONVENČNÍ POHLED NA SVĚTOVÝ POLITICKÝ SYSTÉM
 

C) Papežský primát
 
Spor apoštolů o to, kdo je z nich největší, vyřešil jednou provždy Spasitel.
 
Lk. 22:24-26 „Vznikl mezi nimi spor, kdo z nich je asi největší. Řekl jim: Králové  panují nad národy a ti, kdo jsou u moci, dávají si říkat dobrodinci. Avšak vy ne tak: „Kdo mezi vámi je největší, buď jako poslední, a kdo je v čele, buď jako ten, který slouží.“
 
A Spasitel ač největší, slouží všem:

Lk. 22:27 „Ale já jsem mezi vámi jako ten, který slouží.“ 

Tato Spasitelova slova byla pronesena při poslední večeři, tedy poté, co byla Petrovi projevena zvláštní milost, kdy mu bylo darováno poznání, že Pán Ježíš je Mesiáš.
 
Mt. 16:16,17 „Šimon Petr odpověděl: „Ty jsi Mesiáš, Syn Boha živého.“ Ježíš mu odpověděl: „Blaze tobě, Šimone Jonášův, protože ti to nezjevilo tělo a krev ale můj Otec v nebesích.“
 
Touto projevenou milostí (na této milosti nemá Petr žádnou zásluhu, neboť pak by milost nebyla milostí), nezískal Petr mezi apoštoly výsadní postavení, neboť jednota v Kristu bude vždy zachována.

Mt. 23:8 „Vy však si nedávejte říkat ´Mistře´: je váš Mistr, vy všichni jste bratři.“ 

Nikdo na zemi si nemůže beztrestně přisoudit Boží titul:

Mt. 23:9 „A nikomu na zemi nedávejte jméno ´Otec´: jediný je váš Otec, ten nebeský.“
 
Mám za to, že ten, který dá ve svém životě Kristu takové místo, jaké mu po právu náleží, tedy ten, který je  zakotven v Kristu a nikoli ve světě, papežský primát nemůže schvalovat, ani prosazovat. Každý, kdo má před očima nebeský Jeruzalém, musí odmítnout tento pseudoproblém. 

 
Blíže viz:

 
D) Problém slučitelnosti evangelia s filosofií

1Kor. 1:22,23 „Židé žádají zázračná znamení, Řekové vyhledávají moudrost, ale my kážeme Mesiáše ukřižovaného. Pro Židy je to kámen úrazu, pro ostatní bláznovství, ale pro povolané, jak pro Židy, tak pro Řeky, je Kristus Boží moc a Boží moudrost. 
 
Vzdor tomuto textu Písma svatého se někteří významní křesťanští myslitelé, nacházeli pod vlivem řecké filosofie, jako např. Klement alexandrijský, Origenes a Dionysios (Platón), dále Augustin, a potom Tomáš Akvinský (Aristotelés). Poslední dva jmenovaní ovlivnili církevní myšlení až do současnosti.
 
O nebiblických učeních (tedy i filosofii), je psáno toto:

1Kor. 1:19,20 „Je psáno: ´Zahubím moudrost moudrých a rozumnost rozumných zavrhnu. Kde jsou učenci, kde znalci, kde řečníci tohoto věku? Neučinil Bůh moudrost světa bláznovstvím?“
 
Tedy zvěst evangelia je s filosofií neslučitelná!!!
 
Závěrem,
 
JE NUTNÉ VÉST ČÁRU MEZI BOŽÍM A LIDSKÝM – PRIMÁRNĚ Z TOHO DŮVODU, ABYCHOM BOHA NEPOPUZOVALI. Musí být zjednáno jasno: Písmo praví, že hřích je jen jeden a odplatou za něj je smrt (Ř. 6:23), tradice však praví, že existuje hřích „lehký“ a „těžký“ – tedy že hřích není třeba brát tak vážně. Dále existují odpustky a mnoho dalšího nebiblického balastu. Kde je pravda?

Všechna vidění, církevní prohlášení, tedy musí být poměřována Písmem svatým, jako závaznou normou za předpokladu uplatňování principu bezrozpornosti.

Opustíme-li tento princip, tedy budeme-li provádět z Písma sv. jakýkoli výběr, či něco k němu přidávat, dostáváme se na půdu bezbřehé a čiré iracionality, v níž lze snadno dokázat oprávněnost čehokoli – třeba zločinů inkvizice, vyvraždění albigenských, etc… Pak bychom se ovšem stali hlasateli jiného evangelia, tedy těmi, na něž svolává apoštol Pavel prokletí – viz Gal. 1:8!!!
 
Písmo svaté nám samo o sobě bohatě postačí! Díky Pánu Bohu! A díky Bohu za ně i za Něho!
 
BohemianAnonymus
 

Podobná témata

O Bibli

"AUTORITA PÍSMA SVATÉHO" | Přihlásit/Vytvořit účet | 103 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: AUTORITA PÍSMA SVATÉHO (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pátek, 12. únor 2010 @ 08:54:43 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jestliže neuznáváte nic než Písmo tak proč tady krom doslovných citátů uvádíte i své vlastní nebo převzaté myšlenky a výklady ? Přečtěte si všeobecně známý, leč často i mnou často opomíjený citát o třísce a trámu v oku.

Krom toho uvažte ještě jednu věc. Položte sám sobě otázku do jaké míry Písmu vlastně věříte po faktické stránce. Jestli opravdu do Slova a do písmene nebo ne. Na zásadu sola scriptura se někdy odvolávají také lidé kteří Písmo považují za sbírku jakýchsi legend které neodpovídají „vědeckému“ poznání, nebo dokonce tvrdí že mají svůj původ v legendách a kultech pohanského Kanaánu nebo Babylonie. Někdy to vypadá na pohled docela nevinně. Třeba že Jericho mělo hradby předtím i potom jen zrovna tenkrát jako na potvoru ne. Bohaté a otevřené město kde všichni zrovna čekali až je někdo přepadne. Já si to vysvětluji tak že se spletli v datování hradeb nebo Josuova útoku, záměrně zatajili nebo zničili nález nebo že se hradby rozsypaly na prach a písek a zůstal jen ten kousek kde bydlela Rachab s rodinou.

Pokud má člověk něco co považuje za nezávazné pohádky které si může vyložit jak se mu zrovna hodí a tvrdí že nic jiného neuznává tak si myslím že to může být dost nebezpečná kombinace.

Stejně bych chtěl vidět člověka který by dal čerstvému konvertitovi své denominace nebo vlastnímu dítěti Bibli bez doplňujícího komentáře a počkal co si z toho odnese.




Re: AUTORITA PÍSMA SVATÉHO (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pátek, 12. únor 2010 @ 09:47:04 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
..."pak tím ŘKC de facto tvrdí, že BIBLE JE NEUZAVŘENÁ A JEJÍ PROHLÁŠENÍ PAK V MAJÍ BIBLICKOU HODNOTU."...

Ahoj BA.
To jsou jen tvé lidské domyšlenky. Katolická církev učí docela jinak: "DUCH SVATÝ NEDOPLŇUJE!!! (viz Sk. 20:27) PÍSMO SVATÉ, ALE PŮSOBÍ K JEHO POCHOPENÍ" Přesně toto učí církev katolická.

Neznám nic z učení ŘKC, které by nemělo oporu v Písmu. Ať je to očistec, mariánská úcta, svátosti. Vy všechno toto odmítáte, protože odmítáte výklad Písma (pochopení) od Ducha svatého.

Božskou Trojici taky v Písmu výslovně nenajdeš, ale Duch svatý ji už prvním křesťanům vyjevil.


..."Že byli apoštolé nositelé Ducha sv. je nesporné."...
Také je podle Písma nesporné, že apoštolové pověřovali službou další své následovníky vkládáním rukou. To je ona apoštolská posloupnost v církvi.
Odmítat cokoli, co je výslovně uvedeno v Písmu, znamená odmítat Ducha svatého.

Další tvojí neprominutelnou chybou je, že stavíš Písmo jako základ. Z něho vycházíš a s ničím dalším nekoriguješ, Jak víš, že zrovna ten tvůj výklad je v Duchu?
..."Písmo svaté nám samo o sobě bohatě postačí!"...
Žádnému Křesťanu nemůže postačit jen Písmo.

Pán Ježíš položil jiný základ: ZALOŽIL CÍRKEV!

Církev je viditelným živým tělem Kristovým, žijeme ve společenství církve, kdežto Písmo je živé, jen pokud ho oživí Duch svatý. Jinak se potýkáš s mrtvou literou, dopravázenou sice zbožnými pocity, ale jinak docela klamnými. Každá sekta vysvětluje Písmo docela jinak, všichni jsou skálopevně přesvědčeni a také to o sobě tvrdí, že k nim promlouvá Duch svatý.
Blažená nevědomost - však bez dobrého ovoce.




Re: AUTORITA PÍSMA SVATÉHO (Skóre: 1)
Vložil: Elo v Pátek, 12. únor 2010 @ 16:04:55 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milí bratia solacripturalisti!

Bolo to tu už veľakrát. Ale zrejme si niekto potrebuje potvrdzovať to, čomu celkom neverí, a preto to nastoľuje znova...
Ak by ste naozaj to Písmo brali tak ako ono je písané a zamýšľané, ja by som bol spokojný. A snád aj Pán. Problém je však práve v tom, že to tak nie je. Že aj keď sa o to - čomu verím -  mnohí úprimne snažia /teda vernosti Písmu/, tak to v praxi nefunguje. Veď pozrite sa:

 Všetci sa odvolávajú na "jedine Písmo". Ale nedávno tu bola polemika s jednou skupinou z nás, kde dokazovali jedni, že v Bohu je len jedna osoba, iní /tiež z vás, solascripturalistov/ súhlasili s tradičným prevládajúcim kresťanským učením, že v jednom Bohu sú tri osoby Otec: Syn? i Duch Svätý... To bolo teda na základe "jedine Písma"...

Niektoré z vašich cirkví skalopene tvrdia, že treba svätiť sobotu, kým drvivá väčšina z vás súhlasí s nedeľou, prípadne sú aj takí, čo tvrdia, že vlastne nie je treba osobitne svätiť nijaký deń... To všetko na základe "jedine Písma"...

Na základe "jedine Písma"  si myslia, že platia ešte určité predpisy o jedlách, väčšina však si to nemyslí. Niektoré cirkvi považujú dar hovorenia jazykmi takmer za jediný dôkaz ozajstného znovuzrodenia "zhora" /donedávna to niektorí až skoro agresívne dokazovali/, no mnohí si to nemyslia. Jedni aj druhí to vravia na základe "jedine Písma"...

Inak - aj Svedkovia jehowovi, ktoré popierajú božstvo Krista, a myslia si, že je to vtelený Michal Archanjel, to tiež hovoria na základe "jedine Písma"...

Stačí. Nebudem spomínať jednotlivosti. Vo svete je vraj okolo 30 tisíc rozličných kresťanských cirkví, cirkvičiek, denominácií všelijakého druhu. Hoci nie sú medzi nimi často nejakaé priepastné rozdiely, ajj tak si každá z nich myslí, že je oprávnená, povolaná Bohom založiť svoju cirkev, odlíšiť sa od iných /niekedy aj proti iným.../... A to všetko na základe "jedine Písma"...

Myslím, že samo osebe už táto skutočnosť by mala rozumnému, nezaujatému človeku stačiť, aby si uvedomil - a teraz odpovedám na otázku, ktorú som naznačil v úvode - prečo to nefunguje a nemôže fungovať:

1. Pretože aj v samom Písme je dosvedčené, že Kristus nezamýšľal svoju Cirkev postaviť na nejakej knihe. Nepovedal: "Píšte, ja vám nadiktujem... a pod. Ale ohlasoval, kázal, konal a potom ustanovil v tom spoločenstve, ktoré nazval svojou Cirkvou - konkrétnych ľudí, ktorí majú byť zodpovední za to, aby sa v Jeho Cirkvi a cez ňu svetu ohlasovalo práve to, čo On ohlasoval. A tejto takto ustanovenej Cirkvi /"ktorej základy sú apoštoli a uholným kameňom Kristus"/ ustanovil za učelom zachovania jednoty v učení a v živote službu apoštolov. Kedže zamýšľal trvanie svojej Cirkvi do konca čias, logicky z toho vyplýva, že po období apoštolov, túto službu mmali prevziať druhí, ktorí boli -zrejme v súlade s tradíciou pochádzajúcou od poštolov - boli ustanovovaní vkladaním rúk a osobitnou modlitbou. História to presne tak i potvrdzuje...

2. Samotné Písmo tiež dosvedčuje, že "stĺpom a oporou pravdy" je Cirkev. Tiež, že Cirkev je vlastne "telo Kristovo", teda Kristus žijúci vo svojej Cirkvi. A tejto Cirkvi - založenej na apoštoloch, ktorí pôsobili v mene Kristovom - bol daný osobitne aj Duch Svätý, aby ju viedol, poučoval, postupne učil plnej pravde, teda stále hlbšie chápať tajomstvo Krista a Jeho učenia... Teda práve pre prítomnosť Krista a Ducha Svätého v Cirkvi je zárukou istoty v pravde práve Cirkev, a nie  nejaké Písmo.

3. Písmo vzniklo ako jeden z prostriedkov  v procese dozrievania tejto Cirkvi v Duchu Svätom, ked si uvedomila, že by bolo vhodné mať pre liturgické použitie, ale aj ako pravidlo viery, určitú "príručku", ktoré by pomohla veriacim držať sa určitých "mantinelov", aby sa príliš nezatúlali a nedali ovplyvniť rozmanitými okolitými gnostickými a inými vplyvmi. Tak sa pristúpilo na túto myšlienku, ktorá len postupne dozrievala. Vedelo sa o mnohých hodnoverných spisoch. pochádzajúcich z okruhu apoštolov, a tieto mali dosť všeobecnú autoritu. Ale boli aj iné, o ktorých sa diskutovalo. Tá diskusia sa ukončila až koncom 4. storočia, ked na synodách v Hippo /bol tam aj sv. Augustín.../, Kartagu  sa utvoril ten zoznam, ktorý používa KC. Prvý úplný zoznam napísal sv. Atanáz v liste pápežovi Damasovi v roku 267, kde sú po prvý raz uvedené všetky novozákonné spisy. V Rímskyh análoch je uvedený rok 282, keď bol schválený tento zoznam týmto pápežom...

4. Na základe "jedine Písma" nikto sa nedozvie, prečo tam je tá kniha, a nie aj iné /"kandidujúcich bolo niekoľko-krát viac v tej dobe...". Ten výber urobila Cirkev, presnejšie silné osobnosti starej Cirkvi 4. storočia, rešpektujúc prirodzene tradičné názory predchádzajúcich cirkevných otcov a žiakov apoštolov, tak ako sa to k nim dostalo. Kritérium bolo teda - tak ho nazvali - pravidlo viery. Teda vybrali tie knihy, ktoré zodpovedali tomu, čo KC vždy učila, čo teda nebolo s  jej učením v rozpore. Dovtedy nikto nehovoril o Písme ako takom, ale hovoril o autortatívnych spisoch Matúša, Pavla a pod., hoci sa ešte mohli hádať... Až ked cirkevná autorita jasne rozhodla, spory spravidla skončili /hoci nie celkom, lebo na Výhode to potvrdili až v roku 692 v Truly/.

4. Ten, kto ustanovil zoznam spisov, ktoré majú patriť do Písma, zrejme musel vedieť prečo, ten im aj musel rozumieť a chápať ich najlepšie. A to je KC /tak sa všeobecne volal ten hlavný a najväčší prúd kresťanstva, v ktorom sa zachovávala legitímna kontinuita apoštolskej služby na čele cirkevných obcí.../





Re: AUTORITA PÍSMA SVATÉHO (Skóre: 1)
Vložil: Nematemne (kotozor@seznam.cz) v Pátek, 12. únor 2010 @ 18:43:08 CET
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
.......Odchodem Spasitelovým a Jeho apoštolů bylo křesťanské učení definitivně uzavřeno. .....

       Docela by mne zajímalo, kde jsi na toto přišel. Řekl bych, že to je jen tvé zbožné přání.

.......Sk. 20:27 „Neboť jsem vám oznámil CELOU Boží vůli a nic jsem nezamlčel.“Z tohoto textu je zřejmé, že nám byla oznámena CELÁ Boží vůle; ...........

       Úžasná demagogie. Pavel mluví Efezským starším, tys to vztáhl na všechny.

.......že ti, kteří Písmo svaté „vylepšují,“ tím hřeší, následkem čehož sami do Božího království nevcházejí a navíc druhým ve vejití brání!!!  Tento princip platí dodnes!!!..........

       Nemusí jít nutně o nějaké vylepšování, přidávaní, ale i o účelový, demagogický výklad Biblických veršů.

.......Zj. 22:18,19 „Já dosvědčuji každému, kdo slyší slova proroctví této knihy: Kdo k nim něco přidá, tomu přidá Bůh ran popsaných v této knize. A jestliže kdo ubere ze slov knihy tohoto proroctví, tomu Bůh odejme podíl na stromu života a místo ve svatém městě, jak se o nich píše v této knize. .......

       Ty takový znalec Písma a nevíš, že tato slova se tykají Zjevení? Uvědomuješ si, že Zjeveni bylo spiskem, jako i jiné části Bible, původně samostatné?



Re: AUTORITA PÍSMA SVATÉHO (Skóre: 1)
Vložil: BohemianAnonymus v Pátek, 12. únor 2010 @ 20:01:58 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
To: oko
 
1) Citát:
Pán Ježíš položil jiný základ: ZALOŽIL CÍRKEV!  
 
Písmo svaté se vyjadřuje jasně:
 
1Kor. 3:11 „Nikdo totiž nemůže položit jiný ZÁKLAD než ten, který je už položen, a to je Ježíš Kristus.“ (2Tm. 2:19).
 
Zde apoštol jasně hovoří o již položeném!!! Základu, jímž je Kristus sám.
 
PRVNÍ HEREZE!!!
 
Jsme vyzýváni k tomu, abychom se stali následovníky Kristovými, nikoli církve:
 
Mt. 10:38 „Kdo nenese svůj kříž a NENÁSLEDUJE MNE, NENÍ MNE HODEN.
 
Máme tedy následovat Krista, nikoli církev.
 
 
2) Citát:
..."Že byli apoštolé nositelé Ducha sv. je nesporné."...
Také je podle Písma nesporné, že apoštolové pověřovali službou další své následovníky vkládáním rukou. To je ona apoštolská posloupnost v církvi.
 
To, že apoštolové pověřovali službou jiné jsem zmínil v části B. Avšak tzv. apoštolská sukcese je výmysl (jakási nadstavba), která není uvedena v Písmu svatém.
 
DRUHÁ HEREZE
 
 
3) Citát:

Božskou Trojici taky v Písmu výslovně nenajdeš, ale Duch svatý ji už prvním křesťanům vyjevil.

Tento termín v Písmu svatém obsažen není, ale Boží osoby jsou v Písmu výslovně jmenovány. Takto svědčím Svědkům Jehovovým, a posloužím i Tobě: K problému Boží Trojice
 
 
4) Citát:
..."Písmo svaté nám samo o sobě bohatě postačí!"...
Žádnému Křesťanu nemůže postačit jen Písmo.
 
 
Sk. 20:27 „Neboť jsem vám oznámil CELOU Boží vůli a nic jsem nezamlčel.“
 
TŘETÍ HEREZE – Písmo svaté hovoří jasně. Je jasné, že pokud někomu Písmo svaté nestačí, znamená to jen to, že z něj neumí dostatečně čerpat. Tomu kdo Krista nenásleduje, zůstane řada pravd uzavřena.
 
 
5) Spasitelův poměr k těm, Ho nepřijali
Lk. 9:52-56 „Vydali se na cestu do jedné samařské vesnice, aby pro něho vše připravili. Ale tam jej nepřijali, protože jeho tvář byla obrácena k Jeruzalému. Když to uviděli učedníci Jakub a Jan, řekli: „Pane, máme přivolat oheň s nebe, aby je zahubil, jako to učinil Eliáš? Obrátil se a pokáral je: „Nevíte, jakého jste ducha. Syn člověka nepřišel lidi zahubit, ale zachránit.“
 
TAK TOTO JE POSELSTVÍ SPASITELOVO: ZVĚST O ZÁCHRANÉ, NIKOLI O PROLÉVÁNÍ KRVE!!! JESTLIŽE CÍRKEV PROLÉVALA KREV, TAK NIKOLI NA ZÁKLADÉ BIBLE, ALE NA ZÁKLADĚ TRADICE, NEBO SVÉVOLE.
 
Pán vyslal učedníky do světa s mečem Ducha, tj. Slovem Božím, nikoli s fyzickým mečem. (Ef. 6:17; Mar. 13:10, Mar. 16:15). Za službu neměli brát od nikoho zlato, ani stříbro ((Mt. 19:9). MÁME KÁZAT EVANGELIUM VŠEMU STVOŘENÍ – NIKOLI OBRACET NA VÍRU !!!
 
Závěrem,
Písmo svaté nám nezakazuje myslet. Naopak, byli nám dáni za příklad Berojští (a tuto událost máme v Písmu svatém pro své poučení), kteří se setkali se zvěstí, která přesahovala jejich náboženské myšlení (Sk. 17:10-12). Kdyby zůstali věrni svému tradičnímu myšlení, nikdy by Krista nepřijali. Ale oni neodmítli tuto zvěst a priori jako nesmyslnou, a nad touto neuvěřitelnou zvěstí se zamysleli. Samozřejmě, že tento poznávací proces byl bolestný, jako vždy, kdy se rodí něco velkého, ale výsledky stály za to – překročili svůj stín náboženského myšlení a přijetím Krista vkročili do říše svobody, protože Pán je Duch, a kde je Duch Páně, tam i svoboda (volně dle 2Kor. 3:17). 
 
BA
 
 
 
 
 
 
 
 



Re: AUTORITA PÍSMA SVATÉHO (Skóre: 1)
Vložil: Magdalena07 v Sobota, 13. únor 2010 @ 11:35:59 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Amen, přesně tak to vnímám.

Ježíš Kristus a Jeho Slovo nám otevírá oči i srdce a dává nesmírnou radost, že smíme patřit k Jeho lidu.

Zdraví Magdalena




Re: AUTORITA PÍSMA SVATÉHO (Skóre: 1)
Vložil: ivanp v Středa, 17. únor 2010 @ 06:59:46 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
ahojte...
kluci katolíci píšete:

"Ačkoliv bych měl ještě mnoho co psát, nemíním to svěřovat papíru a inkoustu; neboť doufám, že se k vám dostanu a budu s vámi mluvit tváří v tvář, aby naše radost byla úplná."
podobně 3. Janova 1,13:
"Měl bych ti ještě mnoho co psát, ale nechci to svěřit inkoustu a peru;"

...predložili ste ,,dôkazy,, o tom že biblia nie je kompletná...jej volné pokračovanie nachádzame v rímskom katechizme...


...len nechápem slovo apoštola:,,nemíním to svěřovat papíru a inkoustu,,....apoštol to nemínil sverovat a katolicizmus to ,,mínil,, svěrovat...

...apoštolovi zrejme išlo o nejaké ,,citlivé téma,, ktoré nemienil písať cirkevnému zboru ale radšej o tom podiskutoval priamo v zbore...

apoštol píše: ,,neboť doufám, že se k vám dostanu a budu s vámi mluvit tváří v tvář,,...zrejme neskôr apoštol o týchto záležitostiach hovoril v zbore ale nevieme o čo išlo...iba ak katolicizmus mal tam svojho vyslanca a ten neskôr všetko zapísal do katechizmu...možno apoštol hovoril o blahoslavenej nanebovzatej, bezhriešnej Márii a tiež o tom aby sa nezabudli modliť k janovipalovi2. a podobne...to by potom vysvetlovalo to že biblia nie je úplna a našťastie katolíci ju doplnili...

...blúdite nebo neznáte písmo!!!
ivanp



Re: AUTORITA PÍSMA SVATÉHO (Skóre: 1)
Vložil: 12Honzaide v Pátek, 19. únor 2010 @ 07:55:03 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Je naprosto pochopitelné, že máte stavovskou povinnost hájit princip sola scriptura a stavíte se za něj, pro protestantství je to jeden ze základních pilířů, bez něj protenstantství ani snad nebylo protestantstvím. To je zajímavé - protestantství stojí na principu, který vůbec není biblický ...
Věcné argumenty podložené Písmem proti uvedenému Božímu slova však zcela logicky nikdo nenapsal, protože princip sola scriptura není Božím principem.
Hlavním důvodem pro sola scriptura není totiž Boží slovo, ale potřeba být především v opozici proti katolické církvi. Je ovšem známá protestantská otevřenost vůči výzvám, mohli byste se tedy více snažit :-) Anebo je čas přístup k sola scriptura na základě Božího slova konečně zásadně přehodnotit a vyhradit mu místo, jaké mu historicky patří: je to jeden z pokusů o obnovu víry, který však bohužel přinesl víc škody než užitku...



Re: AUTORITA PÍSMA SVATÉHO (Skóre: 1)
Vložil: BohemianAnonymus v Středa, 24. únor 2010 @ 20:53:39 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Doplněný příspěvek je možné nalézt zde. Problém vidím v tom, že ti, kteří nedávají ve svých životech takové místo Pánu Ježíši, jaké Mu právem náleží, neuznávají i autoritu Písma svatého. Nepřijmeme-li Pána Ježíše Krista jako Základ, odmítneme Ho i jako Hlavu církve, neboť Základ i Hlava jsou totožné, jak Písmo jasně ukazuje. Již jinde jsem napsal, že k Písmu nelze přidávat, ani provádět z něj jakýkoli výběr (Zj. 22:18,19).

To znamená, že je Písmo absolutní – buď ho přijmeme celé, nebo ho nepřijmeme vůbec. Pokud někdo připustí, že neplatí byť jen jediný!!! verš Písma svatého, musí připustit i to, že Písmo neplatí vůbec!!! Písmo je nezávislé na vůli, či nevůli svých kritiků - Písmo je nadřazené svým ubohým kritikům, kteří na něm nemohou vůbec nic změnit. Bylo tu před nimi – a bude i po nich!!!
 
Jestliže se někdo domnívá, že si z Písma vybere to, co se mu hodí – nebo si přidá, co se mu hodí, a pak se domnívá, že Bohu slouží – žije v iluzi. Taková služba je Bohu odporná. Jen na mimobiblické půdě mohou vyrůst takové úchylky, jakých jsme nyní svědky.

BA




Stránka vygenerována za: 0.95 sekundy