Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 238, komentářů celkem: 429554, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 440 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

rosmano
Danny42

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116477879
přístupů od 17. 10. 2001

Tvorba: Izaiáš 53
Vloženo Čtvrtek, 15. duben 2010 @ 13:38:00 CEST Vložil: Olda

Studijní materiály poslal oko

Nebyl podoben člověku...


(Iz 53)

 Kdo uvěří naší zprávě? Nad kým se zjeví paže Hospodinova?
Vyrostl před ním jako proutek, jak oddenek z vyprahlé země, neměl vzhled ani důstojnost. Viděli jsme ho, ale byl tak nevzhledný, že jsme po něm nedychtili.
Byl v opovržení, kdekdo se ho zřekl, muž plný bolestí, zkoušený nemocemi, jako ten, před nímž si člověk zakryje tvář, tak opovržený, že jsme si ho nevážili.
Byly to však naše nemoci, jež nesl, naše bolesti na sebe vzal, ale domnívali jsme se, že je raněn, ubit od Boha a pokořen.
Jenže on byl proklán pro naši nevěrnost, zmučen pro naši nepravost. Trestání snášel pro náš pokoj, jeho jizvami jsme uzdraveni.
Všichni jsme bloudili jako ovce, každý z nás se dal svou cestou, jej však Hospodin postihl pro nepravost nás všech.
Byl trápen a pokořil se, ústa neotevřel; jako beránek vedený na porážku, jako ovce před střihači zůstal němý, ústa neotevřel.
Byl zadržen a vzat na soud. Kdopak pomyslí na jeho pokolení? Vždyť byl vyťat ze země živých, raněn pro nevěrnost mého lidu.
Byl mu dán hrob se svévolníky, s boháčem smrt našel, ačkoli se nedopustil násilí a v jeho ústech nebylo lsti.
Ale Hospodinovou vůlí bylo zkrušit ho nemocí, aby položil svůj život v oběť za vinu. Spatří potomstvo, bude dlouho živ a zdárně vykoná vůli Hospodinovu.
Zbaven svého trápení spatří světlo, nasytí se tím, co zakusil. „Můj spravedlivý služebník získá spravedlnost mnohým; jejich nepravosti on na sebe vezme.
Proto mu dám podíl mezi mnohými a s četnými bude dělit kořist za to, že vydal sám sebe na smrt a byl počten mezi nevěrníky.“ On nesl hřích mnohých, Bůh jej postihl místo nevěrných.


Toto mělo původně být jen reakcí na komentář o významu (Iz 53), ale pro obsáhlost textu to vkládám samostatně.
Kristus před svým ukřižováním prodělal obrovské mučení. Proto na to Pilát poukazuje. Výrazem "Hle člověk" poukazuje na kontrast, na změnu, která se s Kristem stala. Při takovém bičování člověk ztratí spoustu krve. Každé šlehnutí bičem je poškození spojené nejenom s krvácením, ale i s úderem, lidské tělo opuchne. I ten nejkrásnější člověk bude znetvořen. Pilát se domníval, že Ježíš svým vzhledem pohne lidi k soucitu. Že jejich nenávist se ukojí.
 
Jak krutá musela tato exekuce být vyplývá i s následujících událostí. Ježíš byl tak totálně vyčerpán, nebyl ani schopen unést břevno kříže, museli k pomoci přinutit Šimona z Kyrény. Po svém ukřižování poměrně brzy už zemřel vyčerpáním. Byla překročena míra, kterou lidské tělo snese. Když člověk visí na kříži, v podstatě se dusí, nemůže se nadechnout. Pokud má sílu se nadlehčovat nohama, ještě to jde. Pak se udusí vahou vlastního těla. Proto museli lotrům zpřerážet kosti na nohou. Nemohli se už nadlehčovat a udusili se.

Schválně, co o tomto místě Izaiáše 53 říkají biblisté:
Je zde souvislost s Iz 52,13-15.
„Hle, můj služebník bude mít úspěch, zvedne se, povznese a vysoko se vyvýší. (až na kříž. pozn.)
Jak mnozí strnuli úděsem nad tebou! Jeho vzezření bylo tak znetvořené, že nebyl podoben člověku, jeho vzhled takový, že nebyl podoben lidem.
Avšak on pokropí mnohé pronárody krví, před ním si králové zakryjí ústa, protože spatří, co jim nebylo vyprávěno, porozumějí tomu, o čem neslyšeli.“

Ponížení bude tak hrozné, že vzbudí úděs. Ten, kterého Bůh posílá k záchraně lidí, bude zohaven a znetvořen, že už nebude ani mít vzhled člověka. To proto, že na sobě ponese vinu a bídu celého lidstva. Na jeho utrpení má vyniknout ve vší zrůdnosti a ohyzdnosti hřích lidstva, ale také moc slitovné Boží lásky. Utrpení Hospodinova služebníka má sloužit k očištění, a tak spasení mnohých pronárodů. Toto očištění je vyjádřeno obrazen liturgického pokropení obětní krví (Ex 24,8; Žd 9,13;).  Až pronárody a jejich představitelé pochopí smysl služebníkova utrpení a uznají jeho vznešenost, pokorně s úctou i svatou bázní zmlknou, "zakryjí si ústa."
 Vždyť budou svědky něčeho nevídaného a neslýchaného.

Zpráva o pohrdaném Hospodinově služebníku, o jeho údělu i díle, je nepochopitelná. Hospodinův služebník se objeví v nečekané podobě, a to tam, kde se nedá nic čekat. "Vyprahlá země" byla pro Izraelce "zemí šeré smrti" (Jr 2,6). Kde není vláha, kde se žízní, tam se žádný člověk neusadí. (Jr 51,43), tam všechno hyne Jestliže z ní přece vyrůstá proutek, je to zázrak (Iz 35,1).

Ve starém Orientě to byl král, kdo byl pověřen rolí vykupitele. Zde jde o krále, který je protikladem králů, nesoucích meč.

Služebníkovo ponížení je charakterizováno přívlastkem "muž plný bolesti, zkroušený nemocemi". Vyjadřuje to nejen ukrutné utrpení tělesné a duševní, ale i opuštěnost od Hospodina, když odvrátí od člověka své milosrdenství a to člověka ubíjí (Dt 28,59; Ž 69,27;).
Nemocný člověk je jako nečistý a zavržený vyloučen s pospolitosti a zbaven společenství s Bohem i lidmi. Lidé se ho straní, bojí se na něj i pohledět, zakrývají si před ním i tvář. Na Krista to začalo platit až když byl zajat v Getsemanské zahradě. Do té doby ho naopak lidé vyhledávali, takže se musel kolikrát i skrývat.

Zakrývání tváře je možno pochopit také tak, že si nad služebníkem zakryl tvář Bůh sám (Iz 8,17; Ž 22,25;). Odvrácení Hospodinovy tváře je vrcholem neštěstí, které může člověka postihnout.
Důvodem služebníkova znetvoření nejsou jeho vlastní hříchy, jak se domnívají všichni lidé. Služebník na sebe vzal a nesl jejich nemoci a bolesti, jejich hříchy a nepravosti. To vše patří k očistnému procesu světa: Hospodin chystá svůj pokoj, plnost blaha všem a vede je k němu. Z jizev služebníka (dosl. podlitin, ran po bičování) vychází uzdravení pro všechny.

Tím, že vzal na sebe nepravost mnohých, učinil spravedlivý Hospodinův služebník mnohé spravedlivými. Jejich nepravost na sobě zničil. Tito ospravedlnění se stávají služebníkovou družinou, jež s ním bude sdílet plody jeho sebeobětování (podíl mezi mnohými a dělení kořisti s četnými).

Poslední slova oddílu opakují hlavní prvky služebníkovy oběti: vydal sám sebe na smrt, byl připočten k nevěrným, nesl hřích mnohých, dal se postihnout místo nevěrných. Touto obětí přemohl Hospodinův služebník hřích i smrt, stal se vítězem a dal život mnohým.

"Izaiáš 53" | Přihlásit/Vytvořit účet | 18 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Izaiáš 53 (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Čtvrtek, 15. duben 2010 @ 14:29:50 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Amen. K tomu bych dodal jen to že tak jako měl král úlohu vykupitele tak i na soudce se lidé v biblických dobách dívali úplně jinak než my. Soudce pro ně znamenal člověka který má moc nastolit spravedlnost a zachránit před bezprávím a útiskem. Ochránce slabých a utiskovaných, vdov a sirotků. Oni nepovažovali dobro a spravedlnost za relativní pojmy a neusilovali o minimalizaci trestního postihu. Ohlásit zločin považovali za čestnou povinnost a ne za udavačství a zradu. Díky tomu se dívali úplně jinak i na Boží soud a na Boha jako Vševědoucího Soudce. Viděli v něm především spravedlnost a záštitu, ne nebezpečí.




Re: Izaiáš 53 (Skóre: 1)
Vložil: ssns v Pátek, 16. duben 2010 @ 00:07:48 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Díky Oko - myslím, že ten komentář byl původně pro mě. Když se na události kolem ukřižování podíváme trochu z medicínského pohledu, apk nám nezbývá než žasnout, že se Ježíš vůbec na Golgotu dostal.

V předvečer zatčení se dovídáme, že "potil krev". Tomuto jevu se říká hematodrosis a je hodně vzácný. Obrovské psychické napětí může vést k popraskání kapilár v potních žlázách. Krev se pak smísí s potem. Ačkoliv je tento jev zdokumentován, je opravdu velmi vzácný a já osobně tuto zmínku o "pocení krve" považuji za obrovský doklad hodnověrnosti evangelijních zpráv. Je úsměvné, že mnohým tato pasáž byla a je ukazována jako projev nespolehlivosti. Takové emocionální vypětí má samozřejmě za následek fyzické vyčerpání. Připočtěme k tomu probdělou noc.

Vzhledem k obvyklému způsobu římských trestů je oprávněné domnívat se, že Pilát bičování původně považoval za trest konečný. Zřejmě spoléhal na soucit davu, jak píšeš, ale nezapomínejme, že už samo bičování často končilo smrtí. Při bičování se používal nástroj, kdy bylo na rukojeť připevněno několik kožených řemenů a na jejich konci olověné kuličky. Nejdříve dojde k protržení kůže, ale postupně se bič "dostane" až ke svalům, což způsobí silní krvácení. Ježíš zřejmě nebyl ani tak oteklý, jako z něj doslova visely cáry kůže. Jestli jsi viděl ten slavný film Gibsona, pak mi zkus věřit, že skutečný stav Krista po biřování byl horší. Pak příšlo trápení ze strany vojáků a nakonec pochod na místo popravy. Máš pravdu, že na kříži se umíralo udušením, ale považuji za oprávněnou spekulaci, že Ježíš zemřel na celkové vyčerpání a selhání organismu - většina z nás by nedošla ani na ten kopec. Už jsem to psal tobě nebo Elovi, ale jediné, co mi ve zprávách v evangeliích trochu neštymuje, je Pilátův údiv nad tím, že Ježíš zemřel tak rychle. Na kříži se obvykle umíralo v řádu dní, pokud nedošlo k přeražení holení nebo jinému urychlení.




Re: Izaiáš 53 (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Pátek, 16. duben 2010 @ 09:00:22 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Díky oko, za moc hezký článek. Iz 53 je můj oblíbený kousek Nového zákona, na něm mi Bůh ukázal spasení.

  Napsal jsi to moc hezky.



Stránka vygenerována za: 0.20 sekundy