Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 242, komentářů celkem: 429558, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 628 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

ivanp
rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116481481
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Starý zákon nepatří do šuplíků
Vloženo Středa, 21. duben 2010 @ 07:55:48 CEST Vložil: Stepan

Charismatici poslal Didymos

Rozhovor s emeritním biskupem Rudolfem Bubikem

Od některých křesťanů slýcháme, že starozákonní zlý a přísný Bůh v intervalu asi 400 let mezi SZ a NZ „šel do sebe” a z kruťase se změnil na milujícího Otce.

To může říct maximálně nějaký ateista, liberál a podobní, a to z jednoho prostého důvodu: člověk znalý Bible ví, že máme kánon Starého a kánon Nového Zákona. Pak bychom museli říct, že v Novém Zákoně už ten krutý Bůh 1900 let nemluví, protože kánon byl uzavřen. Kánon Starého Zákona byl uzavřen Bohem knihou Malachiáše. Trval déle z toho důvodu, že lidé neprožívali křest Duchem svatým jako my. Proto Bůh stále mluvil skrze různé proroky. Já mám mluvícího Boha. A pokud má někdo mlčícího, tak by bylo dobré se začíst do Bible a dočte se, proč ten jeho bůh mlčí. I když je pravdou, že jsou lidé, kteří mají třeba troubící bohy a různé jiné.


Dnešní humanismem zpracovaní lidé neradi slyší o genocidě celých SZ pronárodů, zvláště když je to dnes považováno za válečný zločin.

K tomu bych řekl jenom tolik, že i dnes můžeme vidět, že se v nemocnicích dělají opatření, protože chceme zdravé lidi chránit před nákazou. Například když přišla prasečí chřipka, tak se zavíraly nemocnice atd. A proto, pokud vím, jedna z posledních genocid, a nedělali ji Židé, bylo zlikvidování Římské říše barbary. Protože už natolik vykvetl hřích, že jedinou pomocí bylo udělat likvidaci podobnou těm starozákonním. Nediskutujme, ale raději se zaměřme na dnešní Evropu. Nehrozí nám náhodou totéž?


Ježíš nepřišel Zákon zrušit, ale naplnit... Proč ale tolik mojžíšovských nařízení už neplatí?

To je jednoduché. Protože Desatero platí celé, ale zbytek Zákona řešil, pokud si dobře všimneme, z veliké části věci hygienické, pak věci takové, jako třeba zdravé a nezdravé jídlo a další a další. Takže tam se taktéž Bůh ukazuje jako dobrý Bůh, který svému lidu nedovoluje to, co my máme kolem sebe dnes. Například měli milostivé léto Hospodinovo, a myslím si, že by nebylo špatné, kdyby tady bylo někdy taky, aspoň by ti zbohatlíci tolik nekradli, jak kradou, jen je otázka, jestli by to vrátili. Ale tam musel vrátit. Čili toto bylo pro ten lid a tu dobu, a dnes už je doba jiná. Třeba ve Starém Zákoně bylo: „V sobotu nesmíš zapálit oheň”, a dnes si ho na Sibiři zapálí i Žid, protože tehdy žili v určité době, v určitém klimatu, a Bůh dal tato nařízení pro tamní klima. Takže proto některé z nich Pán Ježíš ani apoštolé nepřevedli na pohany.


Jeden oponent platnosti SZ píše, že SZ zakazuje třeba nosit šat z dvojí látky (Lv 19,19), což podle NZ přece nemusíme dodržovat. Analogicky tedy nemusíme dodržovat ani další ustanovení, která NZ výslovně neuvádí.

Už jsem odpověděl. Totiž šaty z toho materiálu mohly způsobovat v tamním vedru ekzém a podobně. Proto Bůh určité věci zakazoval a Pán Ježíš už o nich nic nehovoří, protože hovoří ke všem.


NZ o desátcích nemluví... že?

Když se lidé ptali Pána Ježíše, které je největší přikázání, On řekl: „Milovati budeš Hospodina, Boha svého z celého srdce, z celé mysli...”, a tak dále. Proto to Bůh dal jako první přikázání, aby člověku řekl: „Chceš mě milovat? Pak čti dále. Nechceš-li mě milovat? Nečti to dále.” To je poměrně velmi jednoduché. „Ale chceš-li mě milovat, pak ti radím, jak máš jednat, aby ti bylo dobře na této zemi, jak máš jednat, aby bylo dobře lidem vedle tebe.” Protože málo lidí si uvědomuje, že z Desatera jen tři přikázání směřují k Bohu, jedno se týká našeho vlastního těla, abych si odpočinul a ne stále hamty hamty hamty, a těch šest dalších se už týká druhých lidí. Takže láska je založena na tom, zda chceš nebo nechceš, od toho se odvíjí desátky a všechno ostatní. Mnozí lidé mi tvrdili, že desátky do Nového Zákona nepatří. Na to odpovídám jednoduše: Nový Zákon ruší Starý. Starý Zákon tvrdil: Musíš dávat desátek. Nový Zákon tvrdí: Máš výsadu dávat nejmíň desátek. Protože Boha miluješ a chceš mu udělat radost, dáš daleko víc. Ale pokud dávat desátek musíš, nedávej ho, protože nemiluješ.


Někteří učí: „Litera zabíjí, ale Duch obživuje...” Žijeme-li Duchem, litera už na nás nemůže, a proto pro nás ustanovení SZ neplatí.

To je veliký nesmysl. Znovu se vrátím k tomu: Miluješ-li. Pán Ježíš řekl: „Kdo mě miluje, bude zachovávat mé slovo, a můj Otec ho bude milovat; přijdeme k němu a učiníme si u něho příbytek. Kdo mě nemiluje, nezachovává má slova. A slovo, které slyšíte, není moje, ale mého Otce, který mě poslal.” (J 14,23-24) Zažil jsem v těchto dnech malý šok, když mi Duch svatý naplno ukázal jednu zajímavost. Když se ptali Pána Ježíše, jaké je největší přikázání, odpověděl: „Milovati budeš Hospodina, Boha svého.” Ha, tak moment. Přikázání, že já mám milovat? Přece láska, to je cit, ne? Přikázání může být, že mám poslouchat, ale milovat? Ano, milovat. On mě miluje a já se mám přivinout k němu a milovat ho. Co to znamená milovat? Já mou manželku Maňku miluji. V žádném doporučení žádného sexuologa ani jiných nenajdete napsáno, že v manželství se nemá třít o sebe polystyrénem, to tam není. Ale nikdy to v přítomnosti Maňky neudělám. Proč? Ona to nesnáší a já ji miluji. Tak i Boha potřebuji milovat a dělat všechno pro to, abych mu dělal radost. Protože i On nám touží dělat radost.

A proto, pokud mi Bůh chce představit, co mu není příjemné a já ho miluji, pak to nebudu dělat. A nebudu koketovat s pojmy litera nelitera, tohle Zákon říká, tohle neříká. Pokud je to jednou pro mě Zákon, tak jsem pod Zákonem. A pokud jsem pod milostí, tak to dělám s radostí, protože mu chci dělat radost.


Jak můžeme popsat vztah SZ a NZ - Slyšel jsem: SZ je brána k NZ a NZ je klíč ke SZ. Bez brány není kam jít, bez klíče nejde brána odemknout.

Velmi jednoduché: Starý Zákon jsou základy Zákona Nového. Pán Ježíš velmi jasně řekl, že jsou lidé, kteří stavějí na písku. Já chci stavět na základech, které položili starozákonní proroci, Mojžíš a další. Na těchto základech chci stavět, proto ani doba ani nic dalšího mnou neotřese.


„Když čtu (z poslušnosti) třeba ty Malé proroky, tak tomu stejně moc nerozumím... To si raději přelistuji na Matouše. J

Ano, je to pravda, že jim nerozumíme, ale je druhá pravda: Zkus se u toho modlit a pak pochopíš.


Ty rodokmeny jsou velmi dlouhé a tak nějak nudné... lze jejich čtením docílit něčeho užitečného? Nebo Bůh jen přecenil naše čtenářské dovednosti?

Ano, ale já bych tady uvedl jeden příklad. Kdysi byl známou osobností jeden německý pastor, nějaký Wilhelm Busch. V jedné knize píše, jak ho za druhé světové války zatkli gestapáci a v předpokoji musel čekat, až přijde na řadu. A říká, že chodil a nudil se, protože tam byly samé regály se složkami. Bylo to nudné do momentu, než na jedné té složce uviděl jméno Wilhelm Busch. A v ten moment ty složky přestaly být nudné. „Tak oni tu mají složku i o mně.” Zkusme někdy k těmhle věcem přistoupit takto. Není tam náhodou něco o mně?


Jak to, že ve SZ čteme některá místa, která jsou téměř nachlup stejná? Nespletl se někdo?

V Bibli máme například dvě kapitoly, jednu v knize Paralipomenon, druhou v knize Královské. Je zde dvojí záznam stejné události, a mně porovnání těchto dvou zpráv dost pomohlo. Jednou je tam napsáno, že ďábel Davida pokoušel, aby sečetl Izrael, podruhé je psáno, že to udělal Hospodin, který se rozzlobil na Izrael. Tak kdo? Bůh nebo ďábel? Dej si to k sobě a hned to máš jasné. Bůh se rozzlobil na Izrael, a jelikož On nemůže pokoušet, dovolil satanovi, aby za něho udělal tu nečistou práci. Pak by mě mělo zajímat, proč se Bůh rozzlobil na Izrael a proč tam David najednou byl slepý? A právě porovnání těchto dvou kapitol mě přivedlo na to, že jsem začal hledat. Kolik bylo v té době Davidovi let? Bylo to potom, co Abšalóm šel do vzpoury. To jde vypočítat, Abšalómovi mohlo být zhruba 45 let. V kolika letech se mohl Davidovi narodit, ve třiadvaceti, nebo pětadvaceti? Pak by už musel David mít přes 65 let. A pak mi to dává smysl. Bůh se rozzlobil na Izrael poté, co Abšalóm šel do vzpoury proti otci. A pak si položíme otázku: Proč? Měl Izrael důvod jít do vzpoury proti Davidovi? Neměl. Proč Abšalóm strhl Izrael? Protože byl osobnost a ne nějaký starý zimomřivý děda, jako byl tehdy David. Bůh se rozhněval na Izrael a sedmdesát tisíc lidí padlo. A je zajímavé, že Bůh anděla zastavil před Jeruzalémem. Proč? Jelikož Jeruzalém do vzpoury nešel. To jsou věci, které nám pomohou, když si je postavíme vedle sebe a čteme. Pak najednou vidíme, že tam musí být oba záznamy.


Když lidé nechtějí číst SZ, na co se vymlouvají? Jaké jsou vaše vlastní zkušenosti z rozhovorů s lidmi?

Je to poměrně jednoduché. Ti lidé, kteří nechtějí číst Starý Zákon, vesměs nečtou ani Nový. Jelikož se Nový Zákon odvolává na Starý Zákon, tak si rád přečtu i ten Starý, hlavně okolnosti, za jakých to bylo řečeno. Mě každopádně zajímá, jak byl svět stvořen, a protože mě to zajímá a věnuji se i Starému Zákonu, tak mě vůbec nenadzvedává Darwin a spol. Protože to mám ve Starém Zákoně jasně napsáno. A tak mohu hovořit o dalších a dalších věcech. Když znám Starý Zákon, tak mě ani buddhismus, ani nic dalšího nemůže vyvést z míry. Protože znám Boha živého, který byl Bohem Abrahamovým, Izákovým, Jákobovým, Boha, který na stránkách Starého Zákona mluví. Je pro mě velmi zajímavé, jak se staral o Izrael na poušti, jak byl Bohem Mojžíšovým a Jozuovi říkal: „Jak jsem byl s Mojžíšem, budu s tebou.” To znamená, že i se mnou bude zrovna tak, jako byl s Mojžíšem. No, řekni mně, že to není zajímavé. Pak se tam dočtu další zajímavou věc, když i dneska lidé touží po různých Samsonech: „To by bylo ono”, říkají, ale pak se tam dočtu, že to k ničemu nevede a že stačí obyčejná prostitutka, aby ho odrovnala. Takže raději si na Samsony dávám pozor. Pak je tam naopak obyčejný Samuel, který je na úrovni, a zase Saul, který trošku už směřoval k Samsonovi a zas to špatně dopadlo. Čili ono to všechno má svůj význam pro můj život. Začněme to tak číst. A jak říkám: Kdo to nechce číst a čte to jen ze Zákona, protože musí, ať to nečte.


Otázky posbíral Pavel Slepička, odpovídal emeritní biskup Rudolf Bubik




   Zdroj: Život v Kristu č. 2/2010

Podobná témata

Charismatici

"Starý zákon nepatří do šuplíků" | Přihlásit/Vytvořit účet | 8 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Starý zákon nepatří do šuplíků (Skóre: 1)
Vložil: Mikael v Středa, 21. duben 2010 @ 11:08:14 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://pistis.webnode.cz

Bubik má v něčem dost hokej:

"To je jednoduché. Protože Desatero platí celé, ale zbytek Zákona řešil, pokud si dobře všimneme, z veliké části věci hygienické, pak věci takové, jako třeba zdravé a nezdravé jídlo a další a další."

Ono to totiž není tak, že Desatero platí celé, ale zbytek už ne! Platí celý Zákon! Věřící v Kriste pak nejsou pod Zákonem, ale pod milostí.

Silně mi to připomíná adventisty. Vůbec si myslím, že Apoštolská církev má dost blízko k sektě, pokud jí vyloženě není...



Re: Starý zákon nepatří do šuplíků (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Středa, 21. duben 2010 @ 13:29:25 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Dnešní humanismem zpracovaní lidé neradi slyší o genocidě celých SZ pronárodů, zvláště když je to dnes považováno za válečný zločin.

Zajímavé je že mnozí z těch kteří odsuzují biblické vybíjení do močícího na stěně jsou naprosto lhostejní ke všem válkám a genocidám které se jich bezprostředně netýkají nebo je dokonce otevřeně schvalují, ať už proběhly v nedávné minulosti nebo momentálně probíhají v jiných zemích. Málokoho z nich nějak zvlášť vzrušuje to co spáchali osvícenci, nacisti, komunisti a jiní. Události na Kubě, v Číně, ve Vietnamu, Severní Koreji, Kambodži, na Blízkém východě, v Africe  a v muslimských zemích. Miliony a miliony zabitých a umučených mužů, žen a dětí. Často jdou až tak daleko že říkají že války, epidemie a hladomory ve třetím světě lidstvu prospívají a ať postižení klidně chcípnou, že je to jejich věc a na světě bude víc místa a zdrojů.
Neradi slyší jen o spravedlivém trestu, bezpráví a zvůle jim nevadí nebo se jim líbí.



Re: Starý zákon nepatří do šuplíků (Skóre: 1)
Vložil: rastan (rastan@quick.cz) v Středa, 21. duben 2010 @ 20:50:30 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Rudek Bubik měl tolik Ducha v sobě, že pár měsíců před pádem komunismu, ještě stačil slibovat věrnost komoušům. Jaksi ten "duch" mu neoznámil, že se blíží kolaps komunismu. Divné, ne? Četl jsem jeho "rozprávky" o Zjevení Jana, opravdu skvostné dílo, doporučuji.
rastan



Re: Starý zákon nepatří do šuplíků (Skóre: 1)
Vložil: Nematemne (kotozor@seznam.cz) v Sobota, 24. duben 2010 @ 11:50:42 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
......Já mám mluvícího Boha......

      Já také. Zajímavé je, že ten můj mluví krapet jinak než ten Bubikův :-)

......Protože už natolik vykvetl hřích, že jedinou pomocí bylo udělat likvidaci podobnou těm starozákonním........

      Že se ten Hospodin vůbec do něčeho pouštěl. Zlikvidovat a je hotovo. A vzít to z gruntu. Ne jen těch pár pronárodu. Nemusel by se aspoň rozčilovat nad svým nepodařeným dílem.

......Protože už natolik vykvetl hřích, že jedinou pomocí bylo udělat likvidaci podobnou těm starozákonním.......

      Ne vždy příčinou vyvraždění od nemluvněte po starce byl stávající hřích, od kterého by se odepsaný národ mohl odvrátit. Viz Amálek - 1.Sam15

......Nehrozí nám náhodou totéž?............

      Když už to máme spočítané, nepomůže se obrátit k Hospodinu. Viz 2.Kral23,1-27

......Miluješ-li. Pán Ježíš řekl: „Kdo mě miluje, bude zachovávat mé slovo.........

      Tady by se dálo polemizovát s tím co je jeho slovo. Znám ty postupy které používají fundamentální církve k tomu aby svazali Boží slovo do knihy a tuto uvrhli na člověka. Jednoduché, těžko se však z tohoto dostat. Zpravidla ani nikdo nechce. Oč lepší mít jasně nalajnovaného Boha a Jeho vůli, než ji denně hledat. Je to ale iluze, hledající dostane mnohem víc, než ten uzavřen v tvrdých deskách. Vůbec nevíme co Ježíš, případně Bůh, tím slovem myslel. Myslel slovo na papíře, které si přečtu, nebo slovo jenž se objeví v mém duchu?

......Mě každopádně zajímá, jak byl svět stvořen, a protože mě to zajímá a věnuji se i Starému Zákonu, tak mě vůbec nenadzvedává Darwin a spol........

      Tak má aspoň jasno. Je to tam pěkně nalajnované. Každému co jeho jest.



Stránka vygenerována za: 0.19 sekundy