poslal rive Vážení ve Výboru na obranu rodičovských práv, díky, že jste
začali boj proti pochybné, neodborné a protizákonné snaze křivit charakter a mravní rozvoj našich dětí v ZŠ tzv.
sexuální výchovou a MŠMT „schválenou metodickou příručkou“ tohoto vyučovacího
předmětu. Základní chybu
vidím v tom, že MŠMT jedná nejen neodborně a neeticky z pedagogického
hlediska, ale i protizákonně, tedy proti Zákonu o rodině. Pokud u nás platí,
že rodina je základem státu i národa, potom škola, když chce pomoci výchově by nanejvýš mohla mít předmět i výchovu k rodičovství. Tu patří
upozornění, že základem je vzájemná láska, hluboké citové pouto mezi ženou a
mužem. Dále vzájemná úcta a věrnost, „dokud
nás smrt nerozdělí,“ jak si slibují manželé při sňatku. Sem patří i dobrovolný
a láskyplný sex a odpovědnost za jeho důsledek, tj. za dítě – jejich dítě – až
do jeho dospělosti.
Jiný druh sexu odtržený od hlubokých vzájemných citů ženy a muže bez převzetí odpovědnosti za výchovu dalšího pokolení, se v civilizovaných demokraciích nazývá buď násilím, většinou páchaným na ženěnebo prostitucí nebo náplní činností pornobyznysu. Návod na takovéto neetické a trestní chování nemůže být předmětem vyučování v žádné škole. Sex – techniky pohlavního styku s návody „jak na to“ nebo „jak se bránit“ – není v kompetenci školy!
Byla jsem 12 let ředitelka Dětského domova v Bratislavě s kapacitou 116 chlapců, 35 let členka výboru Mezinárodní federace dětských domovů FICE při UNESCO v komisi Vychovatel a děti (FICE = Fédération Internationale de Communautés de Enfants). Vedla jsem celostátní (tj. československé) výzkumy z oblasti výchovy a problematiky dětských domovů. Na FF Univerzity Komenského v Bratislavě jsem přednášela léčebnou pedagogiku, sociální psychologii a z psychoterapie disciplíny: terapie hrou, terapie prací.
Doc. PhDr. Dobromila Iva Vaňková, CSc. (Hostěnice 153, 664 04 Mokrá)
P.S. Pracovníci MŠMT by měli vědět, že vzdělávání a výchova jsou dva odlišné pedagogické procesy. Vzdělávání je výuka, tj. obeznamování školou povinných dětí a mládeže s vývojem věd a jejich výsledky. Např. matematika, fyzika, přírodní vědy, chemie, dějepis... přinášejí poznatky, vědomosti. Vzdělávání je v kompetenci školy, školství. Výchova je pedagogický proces formování osobnosti dítěte, jeho citů, vůle, dovednosti, morálních postojů a projevů v chování doma, na ulici, v přírodě, na veřejnosti, ve škole, v divadle, na hřišti...
Výchova dítěte podle Zákona o rodině je v kompetenci a odpovědnosti rodiny, rodičů – nikoli MŠMT ČR.Rozdílnost dvou pedagogických procesů s dvěma odlišnými pedagogickými cíli by měla být dobře známá těm, kdo do toho chtějí z MŠMT mluvit. Upozorňuji, že nynější ministr MŠMT Mgr. Josef Dobeš rozumí, co je vzdělávání a co výchova, co jsou jejich cíle a kompetence, protože žádá vedení všech ZŠ, aby si nechala od rodičů žáků písemně potvrdit, že přebírají odpovědnost za chování svých dětí ve škole, čímž uznává odpovědnost rodičů za výchovu.Metodická příručka Sexuální výchova – vybraná témata nyní říká, že „právo na sexuální informace má i dítě, jehož rodič si to nepřeje“! Je namístě, aby pracovníci MŠMT tyto mylné a protizákonné názory neprodleně revidovali.
(překopírováno z email - důležitá informace zodpovědným rodičům)