Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 239, komentářů celkem: 429555, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 473 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

ivanp
rosmano
Danny42

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116479196
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: K boji o Husa
Vloženo Sobota, 21. srpen 2010 @ 18:26:51 CEST Vložil: Olda

Historie poslal JMK

Myslím si, že v dnešní době k nám tento jeho článek z roku 1925 stále aktuálně promlouvá a je vhodným doplněním nedávné debaty o Husovi.


Bylo by nošením dříví do lesa vysvětlovat, proč o tomto autorovi nebylo za minulého režimu vidu ni slechu. V Národních Listech 23. 8. 1925 vyšel následující článek. V té době se jednalo o nové zákonné úpravě svátků a památných dnů, mezi nimiž byl i den Husův. Došlo též ke známému sporu s papežským nunciem, který opustil Prahu. Původní článek je mnohem delší, některé pasáže byli vypuštěny. Ne každý se do tohoto článku asi s chutí začte, přesto, kdo neměl tu možnost se s dílem Josefa Pekaře setkat, doufám, že s radostí využije alespoň této skromné ochutnávky. Několik nejsilnějším míst dovolil jsem si zvýraznit tučně.

Ve velmi pozoruhodné stati Pavla Váši v » Lid. Novinách «, věnované reakci v českém protestantismu, čte se i stížnost na nezdravý, řekl bych agitační historismus naší přítomnosti, který je, dí Váša, » pravou českou nemocí «. Ačkoli snad nesluší se historiku, aby naříkal na přílišný historismus své doby a své společnosti, přece, myslím, třeba dáti žalobě za pravdu. Zejména tam, kde to ohánění se minulostí opřeno je o nedostatečnou znalost její, nebo kde pracuje s překonanými nebo aspoň novým studiem v pochybnost uvedenými představami. To, myslím, platí také o nových sporech o Husa – omyly obou stran v tom směru jeví se mi tak závažnými, že mám za svou povinnost na ně krátce upozorniti. Mám za to, že vysvětlení může spěti ke zmírnění konfliktu a k žádoucímu vyjasnění.

Nerozumím předem, proč mluvčí církve katolické zamítají tak bez výhrady Husa reformátora. Neměl jsem o prázdninách příležitosti sledovati katolický tisk, ale v sobotu jsem v Čechu četl článek o incidentu Marmaggi, vysvětlující to, co se stalo, výkladem, že Hus neuznával papežství, že učil, že papež není náměstkem Kristovým a nemá moci od Krista, že poslušnost v církvi je výmysl vyššího duchovenstva aj. To, opravuji, není pravda – pouhým nahlédnutím do poslední velké katolické monografie o Husovi, do známého díla učeného dra Sedláka, mohl se autor přesvědčiti, že věci se mají vskutku jinak. A studiem obou velkých prací, vyšlých v posledních desíti letech z naší univerzity, v tom zejména díla Vl. Kybala o učení Husově (jeho druhý závěrečný díl bohužel dosud nevyšel), byl by se autor poučil, že v hlavních článcích, pro něž byl Hus v Kostnici odsouzen a jež týkaly se Husova učení o církvi, stál Hus na půdě církevní, že tu šlo spíše o velké nedorozumění, k němuž přispělo nemálo nepřátelské rozkohoutění dvou profesorských skupin na pražské univerzitě, v sporech o slovíčka a jemné distinkce theologických pojmů ženoucích boj až k rozhodnutí na popravišti. Kybal dovozuje obšírně, že úsudky obou vynikajících českých theologů, probošta Lenze a dra Sedláka, pokud se týkají Husova učení o církvi, jsou nesprávné, a také prof. Novotný ve svém » Husovi « staví se na stanovisko, že Hus » snažil se úzkostlivě, aby svého reformního díla neohrozil zbytečným odchylováním se od platného dogmatu «, že vždy kladl důraz na to, že » neběží o žádné kacířství, když vlastně jde o uplatnění vědeckého názoru « (rozuměj v soudobých sporech theologických) a že Husův směr opravný teprv takřka v poslední chvíli » i nechtě a ve vědomí své nejčistší víry stává se kacířským «.



Revise Husova procesu, kterou podniká Kybal, vyzněla doposud ve prospěch Husův. Nevím, zda katoličtí theologové dají mu vesměs za pravdu – ale před jedním faktem, tuším, musí skloniti hlavu. Tj. před faktem, že revise procesu Husova – nešlo sic doslova o takovou revisi, ale o problém nemenší: o pravověrnost husitství – byla provedena řádným koncilem církevním v Basileji. Skoro se divím, že Čechové – kališníci i Táboři – když se rozhodli jíti do Basileje, nekladli i tu podmínku, že proces Husův musí býti v koncilu revidován. Možná, že by jim i v tom bylo vyhověno.



Votum basilejské nebylo však jen kapitulací poraženého, nýbrž také důkazem, že husitství při pozornějším a blahovolnějším studiu možno uznati za hnutí dobře katolické. Dnes poznáváme čím dál tím jistěji, že bylo plodem nejryzejšího gotického středověku, souvislost s pozdějším protestantstvím, že je jen vnější event. zdánlivá, vskutku že šlo v něm o projev nadšeně blouznivého reformního nadkatolicismu. Odtud také ten nesmírný éthos jeho, jenž – přes všechny stíny středověké tmy, hrůzy válek a surovosti doby – zdvihá české dějiny s jménem Jana Husa spojené do takových výšin, že posvátné úctě před nimi neubrání se ani protivník zásadní, má-li smysl pro velikost a pravdu.

Přál bych si, aby si vše to, co jsem tu letmo naznačil, byli uvědomili mluvčí katolické církve, když uvažovali o svém stanovisku ke svátku Husovu. Soudím, že mohli říci krátce: Hus historický, nejen český vlastenec a spisovatel, ale i Hus reformátor nám nebude a nesmí překážeti; my se stavíme jen proti modernímu Lžihusovi. Proti tomu Husovi, jménem jehož se bojuje proti katolicismu, jménem jehož se vyzývá k odpadu od církve. To by bylo stanovisko, jež by nalezlo ohlas a pochopení i mimo kruhy katolicky věřící, a jemuž by zejména objektivní historik musil dáti za pravdu. Neboť není hrubšího paradoxu, než vyzývat jménem oslavy Husovy k vystoupení z katolické církve, z Husovy církve.



Bylo to nejen nedostatečné porozumění pro možnosti a nemožnosti doby Husovy, zaviněné i velkými historiky, ale i jubilejní nadšení nebo nerozpačitá agitace, jež dohromady způsobily, že falešná velikost Husa nepravého zatlačuje a ubíjí velikost Husa skutečného. Četl jsem nedávno článek autora vážného jména, v němž bylo čtenáři vykládáno, že by bez Husa nebylo snad ani parního stroje a pamatuji-li se dobře, ani moderní demokracie.



Ale nepochybuji, že z podobných omylů a nedorozumění zrodil se svátek Husův, pokud totiž nebyl myšlen jako den úcty k vroucně křesťanskému vzepjetí českých dějin ve středověku, soustředěnému v osobě Husově (věřím, že část naší společnosti přála si svátku v tomto duchu), nýbrž jako den agitace proti církvi katolické dneška. A že na některých stranách svátek Husův především v tomto smyslu byl pojat, to nemůže býti tajno nikomu, kdo historii oslav Husových u nás a ráz jejich, zejména na venkově, měl příležitost sledovat pozorněji. Je-li zneužívání náboženství k účelům světským, jak stále slyšíme, klerikalismem, tak tento klerikalismus pokrokářský, jen zneužívá jména Husova, lépe řečeno zrazuje Husa a jeho myšlenku, k účelům památku mučedníka kostnického urážejícím, zaslouží odsouzení nejpříkřejšího. Pochopíme, že ta část našich evangelíků, jejíž jménem mluví Váša a jíž. Kal Váša praví, je věřící katolík bližší než domýšlivý pokrokář, bránila se požadavku svátku Husova, odmítajíc, jak rozumím, nebezpečí agitace s ním spojené a vytloukání kapitálu – k většímu rozdělení a rozdrobení jednotné vůle národní – z bojů a nenávistí, jež zuřily ve vlastní naší před půl tisíciletím.



Píše se nyní mnoho o smyslu našich dějin. Kdybych měl se o to pokusiti, abych také sám přispěl nějakým agitačně výchovným výkladem našich dějin k polepšení Čechů přítomnosti, řekl bych asi: » Smysl « českých dějin je, že Čechové, kdykoli se dopracovali vysoké úrovně svobody a samostatnosti, podvrátili sami obojí v zápětí nedostatkem rozumné umírněnosti – a to jak v oboru života politického, tak duchovního.


"K boji o Husa" | Přihlásit/Vytvořit účet | 64 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: K boji o Husa (Skóre: 1)
Vložil: Momonka (Tinidril@seznam.cz) v Neděle, 22. srpen 2010 @ 19:07:58 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Vzhledem k tomu, že nikdo nic, tak to vemu od podlahy:

katolíci, co takhle Husovo svatořečení? Co ještě brání jeho svatořečení, hm?
Jana z Arku byla také upálená jako kacířka, nicméně za poměrně krátký čas rehabilitována a svatořečena. Kde se stala chybka?




Re: K boji o Husa (Skóre: 1)
Vložil: Eleazar v Neděle, 22. srpen 2010 @ 22:10:22 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jenom připomenu, že po bitvě u Lipan a popravě Jana Roháče z Dubé byl nastartován proces, během kterého se husitská církev té katolické začala zprvu postupně, v pozdějších stoletích čím dál tím více podobat....že když po Bílé Hoře (a Obnovenému Zemskému Zřízení 1627, které zakazovalo nekatolická náboženství) nebylo příliš těžké Čechy opětně katolizovat, jelikož až na přijímání podobojí se vlastně nic moc nezměnilo.
Tož tak :-(



Re: De ecclesia (Skóre: 1)
Vložil: helena v Pondělí, 23. srpen 2010 @ 11:30:47 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Spis Husův De ecclesia, jasně vyjadřuje jeho postoje k poslušnosti vůči církvi! Primárně a non stop byl EXKOMUNIKOVÁN!
Nikdy se nepodrobil, stále vzdoroval a kázal;
Konflikt mezi arc Zbyňkem a papem Janem XXIII můžeme číst, "křesťan má dávat každému co mu patří, nadřízenému poslušnost, mír sobě rovnému, ochranu podřízenému;"
nebo"neposlušnost je neřest, která andělům způsobí, že ztratí nebe, lidem, že ztratí ráj, a Saulovi, že přijde o království"
Nicméně, důvody na kterých je autorita založena, také stanovují její MEZE!
Autorita nepochází od Boha, když ten, kdo jí nabyl, postrádá hlavní kvality pro její výkon, nebo když se pravomoci zmocnil násilím nebo simonií, ČI DOKONCE KDYŽ PRELÁT PŘEDEPISUJE JEDNÁNÍ, JEŽ JE V ROZPORU S BOŽÍM ZÁKONEM!
V těchto případech, píše Hus, že příkazy nadřízených nejsou příkazy Božími a SLUŠÍ SE UPOSLECHNOUT BOHA, více než lidi!
A dále jeho postoj vůči přisvojování si kazatelského poslání..."A kterak budou kázati, nebudo-li posláni?! že JMK?
Husa se zastal i Masaryk, prof Kybal se Sedlákem hlavně byli vyzváni k sepsání práce životopisu, a od černochovského rodáka Kybala doufám, že paměti zachované manželkou Kybala na Floridě nejen to z 1923 roku, budou jednou vydány třeba prof Láškem;
Hus jako povolaný kněz a kazatel si pokládázačest KLATBU, do které byl uvržen, protože Paul de Vooght překládá: "Blahoslavení jste, když vás lidé budou zlořečiti!" a dodává "Blahoslavení jste, když vás lidé budou pronásledovat kvůli Bohu!"
Takže ty katby a kletbyse ho nedotýkaly, jeho obavy směřují jinam a ať na to papež myslí, že dává do klatby sám sebe, když neoprávněně,nespravedlivě vyobcovává a má tak smrtelný hřích!"
tak co bys nám JMK ještě chtěl napsat?



Re: De ecclesia (Skóre: 1)
Vložil: helena v Pondělí, 23. srpen 2010 @ 11:42:13 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Spis Husův De ecclesia, jasně vyjadřuje jeho postoje k poslušnosti vůči církvi! Primárně a non stop byl EXKOMUNIKOVÁN!
Nikdy se nepodrobil, stále vzdoroval a kázal;
Konflikt mezi arc Zbyňkem a papem Janem XXIII můžeme číst, "křesťan má dávat každému co mu patří, nadřízenému poslušnost, mír sobě rovnému, ochranu podřízenému;"
nebo"neposlušnost je neřest, která andělům způsobí, že ztratí nebe, lidem, že ztratí ráj, a Saulovi, že přijde o království"
Nicméně, důvody na kterých je autorita založena, také stanovují její MEZE!
Autorita nepochází od Boha, když ten, kdo jí nabyl, postrádá hlavní kvality pro její výkon, nebo když se pravomoci zmocnil násilím nebo simonií, ČI DOKONCE KDYŽ PRELÁT PŘEDEPISUJE JEDNÁNÍ, JEŽ JE V ROZPORU S BOŽÍM ZÁKONEM!
V těchto případech, píše Hus, že příkazy nadřízených nejsou příkazy Božími a SLUŠÍ SE UPOSLECHNOUT BOHA, více než lidi!
A dále jeho postoj vůči přisvojování si kazatelského poslání..."A kterak budou kázati, nebudo-li posláni?! že JMK?
Husa se zastal i Masaryk, prof Kybal se Sedlákem hlavně byli vyzváni k sepsání práce životopisu, a od černochovského rodáka Kybala doufám, že paměti zachované manželkou Kybala na Floridě nejen to z 1923 roku, budou jednou vydány třeba prof Láškem;
Hus jako povolaný kněz a kazatel si pokládázačest KLATBU, do které byl uvržen, protože Paul de Vooght překládá: "Blahoslavení jste, když vás lidé budou zlořečiti!" a dodává "Blahoslavení jste, když vás lidé budou pronásledovat kvůli Bohu!"
Takže ty katby a kletbyse ho nedotýkaly, jeho obavy směřují jinam a ať na to papež myslí, že dává do klatby sám sebe, když neoprávněně,nespravedlivě vyobcovává a má tak smrtelný hřích!"
tak co bys nám JMK ještě chtěl napsat?



Re: K boji o Husa (Skóre: 1)
Vložil: Momonka (Tinidril@seznam.cz) v Úterý, 24. srpen 2010 @ 17:21:33 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jaelo, kde jsi? Neseď v koutě. Vylez a pojď se bít za tvého milovaného Jana Husa. Ty snad dovolíš, aby byl zde takto špiněn? Ukaž nám tedy, jak je to u tebe s milováním pravdy!

Povzbudím tě tedy Husovými slovy, kterými jsi mě tehdy neúnavně častovala:

JAELO, MILUJ PRAVDU, PRAV PRAVDU, DRŽ PRAVDU, BRAŃ PRAVDU!!!




Re: Dámám Heleně a Momonce (Skóre: 1)
Vložil: Jaela v Úterý, 24. srpen 2010 @ 18:14:38 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Dámám Heleně a Momonce, expertkám na život a dílo Mistra Jana Husa
- čtu co píšete dámy
Jaela



Helenka, Už ne Hus, ale Luther (Skóre: 1)
Vložil: martino v Středa, 25. srpen 2010 @ 11:31:10 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nechápu proč Helanka ve svém příspěvku  25. srpen 2010, 09:34:35, utíká od pana Husa k panu doktoru Lutherovi? No to je dobrý fór Helenko. Koukám, že máš opravdu vynikající vzory na své duchovní cestě. Heslo pana doktora Luthera bylo „ pryč s dobrými skutky, sama víra ospravedlňuje“. A jak to myslel, tak to činil, když vykřikoval „ proč se nechopíme meče proti těm učitelům zhouby, těm papežencům, kardinálům, a celé té havěti a neumyjeme si ruce v jejich krvi“Opravdu křesťanský vzor jak víno.

Pan doktor Luther, který se chlubil, že hněv, pýcha a zvláště sexuální smyslnost jsou slabosti, kterým se nedá odolat, utekl z kláštera, svedl řeholnici Kateřinu Bora a vzal si ji za ženu. Bouřil lid proti biskupům a klášterům, což mělo za následek, že za jediný rok bylo  povražděno na 100.000 lidí a 50 000 lidí uteklo za hranice a na 1000 klášterů bylo vypáleno. Luther zavedl dobu krutosti.

Helenko nejsme naladěni na společné vlně. Já nemám za své přátele tyto lži proroky, kteří nás vybízejí abychom nečinili dobré skutky. To ovšem odporuje Písmu sv., ale to ti samozřejmě nevadí. Píšeš zde, že volám “upaluj“, ale nikde nepředkládáš fakta. Prostě jen blábolíš a domníváš se, že ti to katolíci zbaští. Já nevolám “upaluj“, ale to tvůj vzor pan doktor Luther, kterého nám zde servíruješ místo Husa volá, že by bylo lepší aby všichni biskupové byli povražděni, než aby jedna duše byla od nich svedena.

 

Takže podle příspěvků paní Helenky, jsem oprávněn se domnívat, že si Helenka  libuje v křesťanských vzorech, které se pyšní neposlušností vůči církevní autoritě, libují si v hněvu a aroganci a bouří lid aby začal vraždit nevinné. Pěkné máš vzory v následování Krista Helenko. Asi se ti zalíbil program pana Luthera, který popřel svobodnou vůli člověka a konstatoval „ Člověk může denně tisíckrát hřešit, ale vírou nabývá zpět ospravedlnění. Není to nádherné křesťanstvím hřešit od rána do rána, ale mít jistotu, že jsem ospravedlněn vírou? No to je přeci to, po čem všichni volají a pan doktor Luther jim to nabízí. Žádné dobré skutky nemusíš dělat, ale můžeš žít neustále ve hříchu od rána do večera a od večera do rána a budeš spasen.

Děkuji, ale tyto pány si dej za klobouk i s jejich svatozáří kolem hlavy.

Martino




Stránka vygenerována za: 0.42 sekundy