poslal demagog Kdo
by tedy zrušil jediné z těchto nejmenších přikázání a tak učil lidi,
bude v království nebeském vyhlášen za nejmenšího; kdo vy je však
zachovával a učil, ten bude v království nebeském vyhlášen velkým.
Matouš 5,19
Často se v křesťanské literatuře můžete dočíst, že
kázání na hoře není nic jiného nežnějaký "lepší" výklad staré smlouvy,
starého zákona. Někteří autoři jdou dokonce tak daleko, že prohlašují,
že platnost tohoto "lepšího" výkladu byla zrušena společně se zrušením
Zákona Starého. S tímto názorem já osobně nesouhlasím. Osobně se domnívám, že Starý zákon v podstatě vůbec zrušen
nebyl, byl jen nahrazen Zákonem Novým, ve kterém však je stále obsažen,
ve kterém je naplněn, dovršen. Zajímavě, byť také nepřesně, to popsali
Kristovi farizeové, nepřátelé, prý Kristus kázal, že nepřišel Zákon
rušit, ale přidávat k němu. V tomto článečku si pak ukážeme, že ani
přikázání starého Zákona nebyla zrušena, ale naopak, jsou obsažena,
naplněna a dovršena ve Smlouvě Nové...
Na počátku dnešní úvahy bychom se ještě měli zamyslet nad tím, kdo
vlastně Ježíš Kristus byl a z jaké autority mluvil. Názor odmítnutý v
prologu vede k představě, že Kristova autorita byla podřízena autoritě
Mojžíšově, nebo jí byla minimálně rovna. Abychom však správně chápali i
následné oddíly učení na hoře, které si ještě, dá - li Pán, v příštích
článcích rozebereme, je třeba mít na paměti, že autorita toho, kdo tu
učí a kdo tu káže, je rova autoritě toho, s kým Mojžíš hovořil na hoře
Sijónu. Kezdůvodnění tohoto názoru bych vás, milý čtenáři, odkázal na
polemické články se Svědky Jehovovými, které naleznete také zde, na
tomto blogu. Ten, kdo mluvilk Mojžíšovi, hovoří i v osobě Ježíše Krista i
zde. Sám Zákonodárce. To je ten, který má právo novelizovat, který má
právo modifikovat, ale i rušit jednotlivá ustanovení. A jak si ukážeme v
následných článcích, dá - li Pán, Bůh od nás vyžaduje něco zcela
jiného, než od Židů SZ.
Neboť Kristus sám je Novou Smlouvou. On nepřináší Novou Smlouvu, On
sám je tou Novou Smlouvou, kterou Bůh s náma uzavírá. Podívejme se na
následující verše z Písma:
"Já Hospodin jsem
tě povolal ve spravedlnosti a uchopil tě za ruku; budu tě opatrovat, dám
tě za smlouvu lidu a za světlo pronárodům..." Iz 42,6. Že toto místo mluví o Pánu Ježíšovi, potvrzuje Matouš v kapitole 12. I sám Ježíš praví: "Tento kalich je nová smlouva v mé krvi, která se za vás vylévá"
(Lukáš 12,20, překlad KMS). Nová Smlouva v mé krvi. Když žid SZ řekne
"má krev," nemyslí tím pouze nějakou tekutinu kolujicí v žilách, ne. On
tím myslí Svůj Život. Svou Duši. Svou Osobnost. To, čím je, to, co kdy
pověděl, co kdy udělal. V krvi je Duše, Život. Nová Smlouva v Mé Krvi
pak znamená Nová Smlouva v Mé Duši, v Mém životě, v Mé Osobnosti.
Kristovo Já, Jeho Duše, to je naše Nová Smlouva. Nová Smlouva, ve které
je stará obsažena, naplnšna, dovršena.
Jestliže
tedy starý zákon stále platí, jestliže žádné přikázání SZ nebylo
zrušeno, znamená to snad, že se máme nechávat obřezat? Že máme přinášet
oběti podle řádů staré smlouvy? Neprotiřečí to Pavlovi? Nikoliv. Neboť
Ježíš chce po křesťanech Nové Smlouvy něco jiného než po židech smlouvy
staré.
Jestliže v Kristu přináším Bohu oběť Ježíše Krista, pak zároveň
přináším i všechny oběti, které si žádá Starý Zákon, neboť všechny
starozákonní oběti jsou obsaženy, naplněny a dovršeny právě v oběti
Ježíše Krista. Je to, jakobych za rohlík v pekárně,který stojí pět
korun, platil šekem na milion dolarů s tím, že zbytek je dýžko. V
milionu dolarů je ta pětikoruna obsažena, naplněna, dovršena. Avšak
totéž, co platí o obětním řádu, platí o všech přikázání Staré Smlouvy.
Jsem - li v Kristu, jsem li součást Kristova těla, pak i já jsem
obřezán, protože Kristus byl obřezán. Když je obřezána jedna část těla,
pak je obřezáno tělo celé. Je nesmyslné tvrdit, že noha obřezána je.
zatímco ruka ne. Avšak co to znamená "být v Kristu?" "Zůstávat v
Kristu?" V jeho lásce?
Kdo jí mé tělo a pije mou krev, zůstává ve mně a já v něm. Jan 6,56
Zůstaňte ve mně a já ve vás. Jako ratolest nemůže nést ovoce sama od
sebe, nezůstává–li v révě, tak ani vy, jestliže nebudete zůstávat ve
mně. ... Zůstaňte v mé lásce. Zachováte–li má přikázání, zůstanete v mé
lásce, jako já jsem zachoval přikázání svého Otce a zůstávám v jeho
lásce." Jan 15k.
Kdo říká: ‚Poznal jsem ho,‘ a jeho přikázání (množ. č.) nezachovává, je
lhář a pravda v něm není. Kdo však zachovává jeho Slovo, v tom se
skutečně Boží láska stala dokonalou. Podle toho poznáváme, že jsme v
něm. Kdo říká, že v něm zůstává, musí sám také žít tak, jak žil On. 1 Janův 2.
Kdo zachovává jeho přikázání (množ. č.), zůstává v Bohu... 1 Jan 3, 24
kdo zůstává v té lásce, zůstává v Bohu a Bůh v něm. 1 Jan 4,16
Být v Kristu tedy znamená následovat Krista. Činit Jeho Slovo. Dělat
to, co On chce. Tím, že následuji Krista, jsem v Kristu, jsem v Nové
smlouvě, v té Smlouvě, která obsahuje, naplňuje a dovršuje Smlouvu
Starou. Tím, že jsem součástí Kristova těla, naplňuji zákon i Jeho
příkázání, neboť On je nplněním Zákona. Tím, že jsem v Kristu, světím
Sobotu, i když na shromáždění chodím v neděli, jak my káže Kristus,
neboť Kristus je Posvěcená Sobota a jsem li v Kristu, jsem v posvěcené
sobotě, i když chodím na shromáždění v neděli.
Přikázání staré smlouvy tedy naplňuje tím, že zůstáváme v Kristu,
který přikázání Staré Smlouvy naplňuje, obsahuje a dovršuje, že
zústáváme v Jeho Slově, v Jeho Přikázání. I když, jak si, dá - li Pán,
ukážeme, je to, co chce Kristus po nás, křesťanech Nové smlouvy, odlišné
od toho, co chtěl Bůh od židů Smlouvy Staré, neboť to, co chce Ježíš po
nás, nahradilo to, co chtěl po židech Staré Smlouvy, i když to, co
chtěl po židech Staré Smlouvy, nebylo zrušeno, neboť je to naplněno,
dovršeno a obsaženo v Ježíši Kristu. Přikázání Staré smlouvy naplňujeme
tím, že následujeme Krista. Jak vidíme, není to z nás, je to z Ježíše
Krista, je to Boží Milost v Ježíši Kristu.
Zamysleme se nad
závěrečnou ilustrací. Řekněme, že máme smlouvu na to abychom jistý
náklad dostali z bodu a do bodu be koňským přežením. Stará Smlouva. Pak
uzavřee smlouvu novou na to, že použijeme letadlo. Z vnějšího hlediska
je mezi drožkou a letadlem obrovský rozdíl. Zdá se nesmyslné tvrdit, že
skutkem Nové Smlouvy, který je tolik rozdílný, naplníme ustanovení
Smlouvy Staré. A přesto je to tak. I
když je velký rozdíl mezi tím, co chce Kristus po nás, křestanech Nové
Smlouvy a co chtěl po židech Smlouvy staré, obdobně jako je velký rozdíl
mezi letadlem a koňským přežením, přesto naplněním a následováním
smlouvy Nové naplňujeme a následujeme smlouvu starou. I když již
neobětujeme beránky a býčky, i když již se nenecháváme obřezat, i když
se scházíme v neděli a ne v sobotu. Přesto naplňujeme Smlouvu Starou.
Neboť ji naplnil, dovršil Ježíš Kristus. Neboť my, křesťané Nové
Smlouvy, jsme v Kristu. Amen...
Zdroj: http://bohu-a.svetu.cz/17987-prikazani-stare-smlouvy-stale-plati.html