Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 594 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

Danny42

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116494357
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Posvátnost lidských dějin
Vloženo Úterý, 05. duben 2011 @ 16:12:19 CEST Vložil: Stepan

Historie poslal karels

V zamyšlení budu psát o „degenerativním pojetí dějin“. Degenerativní pojetí dějin je přesným opakem evolučního pojetí dějin. Vysvětlení dějinného vývoje v tzv. degenerativním chápání lidských dějin spočívá v tom, co bylo dříve bylo svaté, postupně s vývojem do současnosti ztrácí svatost, až nakonec žijeme v době, kde je téměř vše naprosto profánní. [1]

Chtěl jsem na dané téma najít nějaké informace na internetu, ale nenašel jsem nic. (asi jsem hledal na netu blbě) „Degenerativní pojetí lidských dějin“ [2] má své vlastní následky. Není jedním z typického chápání periodizace naší historie jen v křesťanství, ale i v islámu a judaismu. Nejinak tomu je u filozofie. Viz rozdělení na čtvero věků u Vergilia. Čtvero věků – historické epochy – zlatý bezstarostný věk, stříbrný, bronzový a železný krutý věk – sestupná tendence, což znamená propadání se do nejistoty, zmatků a válek. Zlatý věk – dokonalost, železný věk – doba chaosu a zmatku.

Zmíněné chápání dějin v jakémkoliv myšlenkovém systému má jistě nějaký dopad. Alespoň při striktním chápání dějin tomu tak bude. V křesťanství; pro jakýkoliv výklad člověk pak čerpá ze sakrálních textů, které jsou autoritativní, s tím bych ještě souhlasil pochopitelně. Nám křesťanům jsou autoritou biblické texty. Ale ve striktním chápání degenerativního pojetí dějin se vykladač dále odvolává na další autority ve svém výkladu, což budou kupříkladu církevní otcové. Autorita mnohem blíže k naší současnosti bude „určitě“ svatější než náš výklad či výklad našeho současníka. Takže se nakonec pravděpodobně „utopíme“ v tom, co kdo a kdy řekl, pro naše myšlení nakonec při výkladu nezbude téměř žádný myslitelný prostor.

Zajímavé je, že už samo dělení Bible, alespoň Starého zákona, sleduje tuhle myšlenkovou koncepci. Starý zákon (je to židovské dělení) je rozdělen na tři okruhy: tora, neviim, ketuvim. Neviim (proroci – začínají knihou Jozue) odkazují na toru (5 knih Mojžíšových) hned v úvodním textu: „Jen buď rozhodný a velmi udatný, bedlivě plň vše, co je v zákoně, který ti přikázal Mojžíš, můj služebník..“ kniha Jozue 1,7  Další okruh – ketuvim (spisy – začínají knihou Žalmů) se také odkazuje na toru hned v úvodu tohoto okruhu „.. nýbrž si oblíbil Hospodinův zákon, nad jeho zákonem rozjímá ve dne i v noci.“ kniha Žalmů 1,2.

Každý z následujícího okruhu knih odkazuje k toře, jako ke svému východisku. Mám ten dojem, že při stanovování hebrejského kánonu knih bylo jedno z hodnotících kritérií stáří původu biblické knihy. (myslím, že se vedla sáhodlouhá diskuze o knize Ezechiel) Nový zákon v tomto není jiný. Na začátku Nového zákona jsou Evangelia, potom kniha Skutků, jako pokračující Boží jednání s člověkem, pak listy Pavlovy, které jsou sice chápány jako Boží slovo, ale také odpovídají na aktuální problémy ve vzniklých sborech tehdejší doby.

Nakonec apoštol Pavel konstatuje: „Těm, kteří žijí v manželství, přikazuji – ne já, ale Pán… Ostatním pravím já, a ne už Pán…“ 1 Kor 7,10-12 Některé z jeho výpovědí mají sice apoštolskou váhu, jsou to slova našeho milého bratra apoštola Pavla, ale nejsou Božími výroky, jak sám píše apoštol Pavel ve svém listu do Korintu! (sic) Jsou pouze Pavlovými doporučeními v apoštolské autoritě křesťanům v Korintu!

Problém s degenerativním pojetí dějin by si určitě zasloužil vypracovat nějakou obsáhlejší práci. Je přesným opakem evolučního pojetí dějin, které se naopak staví k minulosti zády, vzniklo snad s dobou renesance[3] a osvícenství, které vnímalo minulost spíše negativně a chtělo se podle svých vlastních slov oprostit od mýtů a pověr. Určitě stojí za zmínku, že i sama kniha knih, Bible, se k našemu tématu vyjadřuje takto: „Neříkej: Čím to je, že dny dřívější byly lepší než tyto? To není moudré, ptáš-li se na to.“ kniha Kazatel 7,10  

Snad čtenáři pochopili, že nesouhlasím s degenerativním pojetím lidských dějin. Pro mě osobně jsou autoritou biblické texty. Mnohé další texty, které vznikly kupříkladu v době církevních otců, nenesou pečeť nezpochybnitelné autority, nejsou o nic víc svatější či lepší jenom kvůli tomu, že byly sepsány před více než 1700 roky. V době, která měla být údajně svatější, než je tomu dneska. Tyhle texty nejsou o nic lepší, než práce renomovaných biblistů ve 21. století.

Poznámky:

1. Můj předchozí článek vznikl díky tomuto článku, původně jsem chtěl psát jenom o tomto tématu.
2. Termín degenerativní pojetí dějin jsem poprvé slyšel od Tamáše Visiho, MA, Ph.D., nyní na přednáškách o Maimonidovi od Mgr. Jakuba Ráliše na univerzitě.
3. Jaká ironie osudu, že renesance znamená ve francouzštině „znovunarození“ a osvícenství najdeme taktéž v Bibli: „Neboť Bůh, který řekl 'ze tmy ať zazáří světlo', osvítil naše srdce, aby nám dal poznat světlo své slávy ve tváři Kristově.“ 2 Korintským 4,6 Terminologie je křesťanská, ale vysvětlení renesance i osvícenství bude pochopitelně odlišné.


Podobná témata

Historie

"Posvátnost lidských dějin" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Stránka vygenerována za: 0.17 sekundy