Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marek.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16654, komentáře < 7 dní: 160, komentářů celkem: 429686, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 552 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

Frantisek100
oko
ivanp

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116572570
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Jiná církev?
Vloženo Pátek, 23. září 2011 @ 22:12:40 CEST Vložil: Olda

Z hnízda poslal Nepřihlášený

Nejjednotvárnější věc na světě je změna.
Gilbert Keith Chesterton

Hned na počátku chci upozornit, že nechci poškodit žádnou církev, žádného pastora, žádný sbor. Chystám se něco kritizovat, ale rád bych sdělil, že kritizuji určitý konkrétní jev, nikoli církve nebo organizace, u nichž tento jev pozoruji. Sbor, který má adresu www.jinacirkev.cz je možná lepší než jiné; dle mých poznatků je přinejmenším nadprůměrný. Chci však upozornit na jeden jev, který je neblahý.

Většina z vás patrně zná podtitul restaurací MacDonald’s: „Tak trochu jiná restaurace.“ V Praze působí „realitka, ale jinak“. Nazvat se „jiným“ je zřejmě dobrý marketingový tah.

Na jaře byl v Praze seminář o „provokativní církvi“. Nebyl jsem tam, ale něco málo, co jsem četl od hlavního řečníka, mi připadalo docela dobré. Přesto jsem nad názvem konference tiše povzdechnul. I církev už musí provokovat?

Žijeme na konci období (tedy doufám, že toto období už končí), kdy se „bořila všechna tabu“. Proč se domnívám, že už jsme na konci? Mám za to, že všechna tabu už jsou zbořena. Televize je plná těch největších oplzlostí, nad nimiž by se před padesáti lety i otrlí chlípníci zděsili, politici se dopouštějí do nebe volajících nemravností a nic se neděje, všudypřítomná reklama je založena na okaté lži. Snad ještě zbývá prolomit poslední hráz směrem k pedofilii – většina zvráceností, zejména ale nikoli výhradně sexuálních, už není dávno tabu, ale považuje se za „normální“.

Za frajera se považoval každý, kdo hranice „tabu“ posunul někam dále. Tak třeba sníst na rockovém koncertu mrtvého netopýra, to bylo něco! Heslem doby bylo „být jiný“. Jiný, neotřelý, rovná se lepší. Je to jeden z posledních pozůstatků osvícenského pokrokářství, kdy „nový“ znamenalo automaticky „lepší“.

Křesťané někdy podléhají dojmu, že musí jít s dobou. To znamená, že musí být také „jiní“. Tak se na bohoslužbách objevují různá elektronická hejblata a vynálezy, abychom „byli relevantní“.

Považuji to za cestu do pekel.

Nevadí mi zrovna používání nejmodernější elektroniky jako takové. V minulém týdnu jsem absolvoval dvě demonstrace – jednu zvučil starý dobrý Petr Vlasák, nejlepší zvukař, jakého znám, druhou (bohužel) nezvučil. Kdyby to nebyl můj přítel, ani bych na něj na první demonstraci nevzpomenul, protože vše bylo perfektní. Na druhé jsem úpěl: „Proč nepozvali Petra Vlasáka?“ Vzadu a po stranách totiž nebylo nic slyšet. O Petrovi Vlasákovi nevíte, protože mu všechno funguje. Tak to má s elektronikou být. Jakmile se elektronika nebo dýmy na pódiu stanou středem pozornosti, mějme se na pozoru my jako křesťané!

Jsou společenství, která se už raději nenazývají církev nebo sbor. Prý by tím lidi odradili. Musí prý být „jiní“, aby zasáhli nevěřící.

Aby bylo jasno, plně chápu takového Ricka Warrena, který byl kritizován za to, že ve zvacím dopise při zakládání sboru nezmiňoval Ježíše. Mě čas od času také nějaký rozumbrada vyzývá: „Dane, nepiš na toho Neviditelného psa světsky, piš tam o Ježíši!“ Mně o Ježíše jde, je centrem i cílem mého života, ale chci-li lidi přivádět k němu, neznamená to, že ho zmiňuji v každé druhé větě. Chápu i ty lidi, kteří se z evangelizačních důvodů nechtějí tvářit jako církev a kteří mají dobrý důvod snažit se být „jiní“.

Ale má to své meze. U církve přece vůbec nejde o to, aby byla jiná. Pokud má nové učení, je to učení špatné – už proto, že je nové. Nové mohou být snad metody oslovení druhých, nikoli obsah víry. U církve bychom měli spíše dbát na to, aby to byla ta stará, původní, nikoli nějaká nová, „jiná“.

Oč v církvi jde? O to, abychom uctívali Pána, abychom kázali evangelium, uzdravovali nemocné, vyučovali, jak žít před Boží tváří, věnovali se pastýřské službě. Přiznejme si – při vší snaze o jinakost to s těmito věcmi není v církvi právě slavné. V poslední době jsem byl dost zděšen nízkou úrovní pastorace v různých sborech – nemám-li hovořit přímo o absenci pastorace. Jako kdyby jeden pól církve znal jen naprostou rezignaci na biblické normy (třeba v otázce homosexuality) a uměl jen lidi posílat k „odborníkům“ (světským manželským poradcům, kteří někdy radí, abychom na nevěru rovněž odpověděli nevěrou, nebo psychiatrům, kteří nejen že nepočítají s Duchem, ale ani s duší, a znají jenom „psychiku“), zatímco druhý pól zná jen zákonictví bez jakékoli empatie! Jedni hříšníky milují, ovšem láskou opičí, nikoli Boží, a druzí jim dokáží jen vynadat. Ne, Pán pro nás má něco lepšího.

Pokud nám půjde především o to, abychom sami chodili s Bohem, pokud budeme žít podle Ježíšova slova „kdo by ztratil svou duši pro mě a pro evangelium, ten ji nalezne“, budeme jiní než lidé kolem nás, ale stejní jako všechny církve, které kdy stály za řeč. A obávám se, že budeme dosti provokativní, i když nám o to nepůjde ani v nejmenším. Snažme se být Kristovi, nikoli jiní!

Dan Drápal

http://dan.drapal.org


"Jiná církev?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 8 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Jiná církev? (Skóre: 1)
Vložil: oko v Sobota, 24. září 2011 @ 08:09:01 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
..."U církve bychom měli spíše dbát na to, aby to byla ta stará, původní, nikoli nějaká nová, „jiná“. "...


Naprostý souhlas.

Přesto je třeba mít zároveň na paměti, že život křesťana je neustále nové objevování Krista, život každého z nás má být  "USKUTEČŇUJÍCÍ SE PÍSMO."

Tato "stará" církev je živý organismus, v čase neustále se obnovující, nikoli zakonzervovaná vykopávka s mrtvými frázemi.



Re: Jiná církev? (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Sobota, 24. září 2011 @ 15:57:27 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Vzpomínám si když jsem uvěřil v Ježíše a prvně se potkal s lidmi od nich na jejich podiv. Na jejich postoj asi nezapomenu: "To je dobře, že jsi uvěřil v Ježíše, ale PROČ NE S NÁMI a PROČ TO NEDĚLÁTE JAKO MY? V jednom s časopisů po revoluci si vzpomínám na recenzi jakési evangelizace od jednoho ze spolupracovníků: Zkritizoval na té evangelizaci všechno, nic vlastně nebylo "tak jak to dělají oni", protože ONI přece udělali první evangelizaci a vědí, jak to má SPRÁVNĚ (jedině) být.

  O pár měsíců později se v Praze objevil první McDonald. Vzpomínám si na to okouzlení tím západním fastfoodem, tím kapitalistickým pozlátkem: Místo smradlavých špínavých mokrých s*****utých otlučených temných záchodů krásně uklizené, čisté a osvícené toalety (to nebylo jen v tom pojmu). Místo lokálu skrznaskrz pros*****ěného kouřem a letitým pachem nikotinu ve stěnách a otlučených polorozpadlých židlí příjemné prostředí se sladěným designem a (na tehdejší dobu) úžasným nábytkem. Místo otlučeného kulečníku či staré televize v rohu hrací koutek pro děti. I jen jedna z těch věcí by bývala stačila na to, abych jinam než do té jedné restaurace nechodil.

  Přijde mi tak "kritika" dost účelová, jen ještě úplně nevidím, jaký je její účel.

 

 

 



Stránka vygenerována za: 0.20 sekundy