Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 239, komentářů celkem: 429555, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 515 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

ivanp
rosmano
Danny42

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116479514
přístupů od 17. 10. 2001

Tvorba: Odstrašující příklad otce z podobenství o marnotratném synu
Vloženo Čtvrtek, 22. prosinec 2011 @ 19:52:59 CET Vložil: Olda

Zamyšlení poslal eleazar

Odpověď poutnickovi mě přivedla k hlubšímu zamyšlení se nad postavami z podobenství o marnotratném synu, a tak bych nechtěl aby to zapadlo v houšti.
Předkládám výtah z obou postů.

Chtěl bych ještě předejmout, že záměrně neztotožňuji otce z podobenství s Otcem v Nebi. Beru otce v podobenství jako postavu, která není neomylná, a chci poukázat na její chyby a omyly a zaměřit se nato, co udělala špatně, a čeho bychom se tudíž měli vyvarovat.


poutnick:
.......
Jako kdyby matnotratný syn zůstal doma a začal jim "reformovat" i jejich podíly na hospodářství. Kdyby jim třeba pod rukou prodával pole a dobytek a vykládal jim že správně mají být chudí. Nebo kdyby jim vykládal že jejich rodina je zastaralá a zkostnatělá patriarchální instituce která brání jejich svobodnému rozvoji a že by správný věřící neměl poslouchat své rodiče a obětovat Hospodinu. Mohl by to podpořit třeba i nějakým biblickým citátem, vytrženým z kontextu a nejenom jedním.


eleazar:

Náhodou, kdyby to tam marnotratný syn trochu zreformoval, tak by to bylo pro všechny lepší. Podívej se do textu. Tam nemarnotratný syn říká, že nedostal od otce nikdy žádné dobytče pro svoje záležitosti. Také se vrací z pole až v době, kdy už všichni hodují (neměl delší pracovní dobu ?). Kdyby marnotratný syn zůstal doma, a trochu to tam srovnal, tak by třeba nebyly občas problémy s tím, aby se zabilo dobytče pro syny oba. A kdyby se dala hospodářství trochu lidská tvář, tak by to možná ani nestálo polovinu hodnoty toho majetku.

Zrekapitulujeme si výsledky:

Podobenství: Polovina majetku v haiselu. Nemarnotratný syn - stachanovec extrémně demotivován. Krásné podhoubí pro socialistické agitároty - ekonomická deprese, zjevná nespravedlnost, nadržování jedněm na úkor druhých apod.

Po reformách: Oba synové zaangažovaní v práci. Oba synové nadprůměrně ohodnoceni, oba čerpají firemní benefity. Pracovitost se vyplácí, oba pracovníci jsou loajální k společnému dílu, výborné vztahy na pracovišti i v rámci podnikové hierarchie (tedy k otci). Sumasumárum máme vyšší produktivitu, vyšší základní jmění, máme vyšší i výdaje (dobytčata pro syny), ale v konečném efektu by pro schopného manažera (otec?!) bylo reálné dosáhnout lepšího cash-flow než bez reforem. V tomto uspořádání, které by nebylo zkostnatělé, by si socani a odboroví předáci neškrtli.

Vůbec osoba otce je zajímavá. Slyšel jsem spoustu výkladů o synech, ale osobu otce zkoumá málokdo. Když se oprostíme od ztotožňování otce s Otcem v Nebi, což by dosti bránilo objektivnímu pohledu, ale podíváme-li se na otce jako na imaginární postavu, dospějeme k zajímavým faktorům.

I když se jeho úloha v podobenství příliš nehodnotí, je to právě otec, kdo celou situaci naprosto nezvládl. Na začátku měl všechny předpoklady, aby následujícím událostem zabránil. Můžeme-li řici něco o jeho stylu výchovy, tak rozhodně své syny nevychoval k hospodárnosti a úctě k materiálním hodnotám. Kdyby marnotratný syn viděl od dětství, že peníze se vydělávají obtížně, tak by je prostě neproschustroval, protože by sám znal z vlastní zkušennosti, jak moc by se musel nadřít nato, aby si toto všechno musel spendlierovat. K rozumnému hospodaření nejspíš nevedl ani nemarnotratného syna. Držel ho s kapesným zkrátka (nedal mu ani jedno blbý dobytče). Když dítě nedostane vůbec žádné kapesné, 10,- bude pro něj stejně astronomická částa jako 1000000,-, a pak se nelze divit tomu, že všechno rozfofferuje. Pak se můžeme podívat na vztah otce k jeho synům zvlášť. Na mě to působí jako výchova cestou nejmenšího odporu. Z manažerského hlediska je tato metoda diletantní a kam se to dopracovalo podobenství ukazuje. Jestli byl nemarnotratný syn submisivní, a otec na něj nakládal stále víc (takže odcházel z práce jako poslední), zatímco marnotratný syn si doma uměl houknout, a tak mu otec všechno dovolil, tak marnotratný syn rostl jako dříví v lese, a taky nedopadl dobře. A když se marnotratný syn vrací, otec jedná opět naprosto nevýchovně. Ani zbla o tom, že marnotratný syn udělal něco špatně. A korunu tomu dává v posledním verši, kdy se prudí do nemarnotratného syna, který má mimochodem pravdu.

"Odstrašující příklad otce z podobenství o marnotratném synu" | Přihlásit/Vytvořit účet | 9 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Myslim si, že otec zdw opravdu představuje Otce... (Skóre: 1)
Vložil: demagog (quokam@seznam.cz, http://www.bohu-a.svetu.cz/) v Pátek, 23. prosinec 2011 @ 07:52:58 CET
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog) http://www.bohu-a.svetu.cz/
Link: http://bohu-a.svetu.cz/4720-radost-a-svoboda-ve-sluzbe-bohu.html



Re: Odstrašující příklad otce z podobenství o marnotratném synu (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pátek, 23. prosinec 2011 @ 08:46:10 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tenhleten výklad jsem ještě nikdy neslyšel ale dávám přednost té Božské rovině před lidskou. Silně mi to připomíná jeden fiktivní příběh, kolující po Netu. Nemáte někdo odkaz ? O tom jak apoštoly hodnotí soudobá personální agentura, podle toho co o sobě v Bibli vypovídají slovy i skutky. Svatý Petr dopadl nejhůř, toho doporučili z firmy propustit a ředitelem jmenovat - Judu Iškariotského.
S podobenstvím o marnotratném synovi (kterému poslední dobou někdy říkáme o milujídím otci) úzce souvisí podobenství o dělnících na vinici. Kde Bůh přímo říká že může s tím co je jeho nakládat jak chce a nikdo nemá právo si stěžovat.



Re: Odstrašující příklad otce z podobenství o marnotratném synu (Skóre: 1)
Vložil: joker (www.klicnik.eu) v Pátek, 23. prosinec 2011 @ 13:33:41 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ze své vlastní zkušenosti vím, že tento příběh či podobenství vnímám jinak od chvíle, kdy jsem se sám stal na mnoho let marnotratným synem. A o něm to podobenství je, o jeho nalezení pokory a cesty k Bohu. 
Tento "výklad" mi přijde prazvláštní a určitě ne kristocentrický. 



Re: Odstrašující příklad otce z podobenství o marnotratném synu (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Pondělí, 26. prosinec 2011 @ 00:28:57 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Taky mne překvapilo, že někdo tak jasné podobenství - které jsem chápal ještě když jsem evangeliu nevěřil - může překroutit ke svojí vlastní škodě. Nedávno jsem se bavil s Okem, který se snažil chování toho otce v jeho nečinnosti přiřadit Otci (v nebi). Naprosto paradoxní postoj: To podobenství totiž vyprávěl Bůh v těle na záchranné výpravě mezi ztracenými syny a dcerami.

  K tomu ale už musí být hodně velká zaslepenost, aby člověk tak základní věc neviděl.

  Podobenství nese vždy nějakou konkrétní informaci, přibližuje nějakou vlastnost, postoj. Vždycky mi rostou vlasy na hlavě když nějaký kazatel vezme podobenství a krok po kroku ho rozbírá a přiřazuje realitě. Asi jako kdyby člověk zasadil fíkovník a podle jeho výhonků očekával konec světa.


  Jinak s tím výkladem souhlasím: Pokud by ten otec byl reálný, naprosto selhal ve svojí výchově. Oba synové byli vychovaní hrozně: Jeden bezcitný, rozhazovačný, lačný po hříchu, druhý bezcitný, workoholik.

  A to podobenství pokračuje ještě lepším podobenstvím

Učedníkům také říkal: „Byl jeden bohatý člověk, který měl správce, a ten byl u něho obviněn, že rozhazuje jeho majetek. Zavolal ho a řekl mu: ‚Co to o tobě slyším? Vydej počet ze svého správcovství, neboť dále nemůžeš být správcem.‘ Správce si řekl: ‚Co budu dělat, když mi můj pán odnímá správcovství? Kopat nemohu, žebrat se stydím. Vím, co udělám, aby mne přijali do svých domů, až budu zbaven správcovství.‘

A zavolal si dlužníky svého pána jednoho po druhém a řekl prvnímu: ‚Kolik dlužíš mému pánovi?‘ On řekl: ‚Sto věder oleje.‘ Řekl mu: ‚Vezmi svůj úpis, rychle sedni a napiš padesát.‘ Pak řekl druhému: ‚Ty dlužíš kolik?‘ On řekl: ‚Sto měr pšenice.‘ Říká mu: ‚Vezmi svůj úpis a napiš osmdesát.‘

A pán pochválil nepoctivého správce, že jednal rozumně. Neboť synové tohoto věku jsou vůči svému pokolení rozumnější než synové světla.




Stránka vygenerována za: 0.23 sekundy