|
Právě je 258 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online:
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 116461613 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Z internetu: Katolická církev a (zákazy) antikoncepce
Vloženo Pondělí, 16. leden 2012 @ 11:54:01 CET Vložil: Olda |
poslal brusle7 Cituji z tohoto odkazu:
http://teologietela.paulinky.cz/clanky/Katolicka-cirkev-a-antikoncepce.html
Jedno z témat, kterému nerozumím - a hledám Biblickou (Ježíšovu) oporu... Proč?
Ciováno z tohoto odkazu:
http://teologietela.paulinky.cz/clanky/Katolicka-cirkev-a-antikoncepce.html
Karel D. Skočovský
S nástupem Benedikta XVI. na papežský stolec se zvedla vlna
očekávání, diskusí a předpovědí. Hned se také vyrojila řada návrhů, co by měl
nový papež v učení církve změnit, aby se církev skutečně „přiblížila
světu 21. století“. Z dlouhé řady těchto požadavků je jeden zvláště
populární: reforma postoje církve vůči antikoncepci.
Problém antikoncepce a důvodů, proč ji církev odmítá, bývá
předmětem mnohých pochybností i ze strany těch, kteří jinak mají k
církvi vztah upřímné důvěry. Podle dostupných údajů u nás věřící páry
používají antikoncepci skoro stejně často jako páry nevěřící. Podobně je
tomu i na mnoha místech ve světě.
Kde hledat příčiny současného stavu? Jistě bychom jich dokázali
vyjmenovat hned několik: Nedostatečně kvalitní příprava na manželství, a
to jak vzdálená, tak bezprostřední. Zkušené manželské páry, které
přípravu ve spolupráci s knězem v některých farnostech vedou,
představují pouze skupinku nadšenců. Málo (a často zkresleně) se hovoří o
metodách přirozeného plánování rodičovství – PPR. Kněží (zpovědníci)
jsou nejednotní v postoji vůči antikoncepci. Zcela chybí kázání o PPR a
čistotě v manželství. A mohli bychom pokračovat.
Učení církve o lásce, sexualitě, odpovědném rodičovství a
spiritualitě manželství - v dnešní době tolik nepopulární – je nesmírně
krásné, hluboké a logické. Pramení z nevyčerpatelného bohatství
biblického zjevení, bylo dosvědčováno a rozvíjeno tradicí a je
„překládáno“ do jazyka doby učitelským úřadem církve. Jádro celé
křesťanské sexuální etiky je přitom velmi prosté: sexualita jako osobní sebedarování má být oslavou
Boha Stvořitele. Řečeno jinými slovy: projevy sexuality mají své
oprávněné místo pouze v trvalém svátostném „společenství lásky a života“
(tj. manželství) muže a ženy a mají se řídit Božím záměrem, který do
manželství a lidské osoby vložil.
V následujících několika oddílech se chci pokusit o shrnutí nejenom toho, co církev o antikoncepci a odpovědném rodičovství učí, ale především, proč tuto nauku předkládá. Nejprve je třeba se obrátit ke kořenům každé církevní nauky: k Písmu a posvátné tradici.
Antikoncepce, Písmo a tradice církve
Řadu dnešních křesťanů mohou překvapit dvě skutečnosti: Zaprvé, že
antikoncepce není nic nového pod sluncem. V podstatě téměř všechny
základní druhy antikoncepce, jaké známe dnes, byly používány už v dobách
starověkého Řecka a Říma[2]:
od přerušovaného styku přes bariérové metody až po výtažky
z nejrůznějších rostlin. Řada z těchto prostředků – podobně jako dnes
nitroděložní tělísko nebo pilulka – měla v některých případech i
potratový účinek. S těmito praktikami pohanského světa se jistě
setkávali i prvotní křesťané. I oni si – podobně jako my v současné době
– kladli otázku, jak se k antikoncepci postavit.
A s tím souvisí druhá, snad překvapivá, skutečnost. Totiž že až do roku 1930 existovala naprostá jednota všech
křesťanských církví v odmítavém postoji vůči antikoncepci. Velmi
rozhodným způsobem ho vyjadřovali církevní otcové a spisovatelé už
během prvních pěti století: Klement Alexandrijský, Hippolyt Římský,
Justin Mučedník, Jeroným, Origenes, Jan Chrysostomos, Ambrož, Augustin a
mnozí pozdější autoři[3]. V dějinách církve až do počátku 20. století nenajdeme ani jednoho křesťanského teologa, který by tvrdil, že antikoncepce je dobrá.
V Učení dvanácti apoštolů (Didaché), které bylo napsáno přibližně
kolem roku 90, se objevuje varování před používáním prostředků
nazývaných farmakeia (viz též Gal 5,20, Zj 21,8; 22,15), které
pravděpodobně zahrnovaly lektvary s antikoncepčním a potratovým účinkem.
Narážku na antikoncepci najdeme i na jiném místě v Písmu. Svatý
Augustin v jednom ze svých děl (přibližně z roku 420) uvádí: „I pohlavní
styk s vlastní zákonnou manželkou je nedovolený a hanebný, když je
zabráněno početí potomka. Tak činil Onan, syn Judův, a Bůh ho za to
usmrtil."[4]. I reformátoři Luther, Kalvín a Wesley a se při odsuzování antikoncepce opírali o tentýž úryvek v knize Genesis (Gn 38,10)[5]. Z příslušného místa je zřejmé, že Bůh usmrtil Onana za používání antikoncepce (přerušovaného styku), a nikoliv pouze za porušení levirátního zákona, k němuž také bezpochyby došlo. To však nebylo podle Mojžíšova zákona trestáno smrtí, ale rituálem veřejné pohany (viz Dt 25,7-9).
Teprve v roce 1930 anglikánská církev na konferenci v Lambeth jako první „povolila“ antikoncepci ve vážných případech.[6]
V praxi to ale znamenalo, že se antikoncepci dostalo všeobecného
rozšíření. Ostatní evangelické církve a později i církev pravoslavná
jejího příkladu následovaly. Přesto však v současné době řada
evangelických a pravoslavných autorů na základě Písma antikoncepci
odmítá.
V diskusích o morálních otázkách souvisejících s kontrolou početí se
často objevuje pojem „přirozenost“. Mnohdy však bývá kamenem úrazu.
Proto považuji za vhodné tímto pojmem začít.
"Přirozené" a "nepřirozené" z pohledu morální teologie
Především je třeba říci, že církev nedělí z morálního hlediska
antikoncepci na „umělou/vyrobenou“ (a tedy špatnou) a
„přirozenou/přírodní“ (a tedy dobrou). Takové označování je matoucí a
často se stává zdrojem nepochopení podstaty učení církve.
Pojem „přirozený“ může mít mnoho významů. V této souvislosti bych rád
zdůraznil pouze dva z nich. Jako „přirozené“ můžeme zaprvé chápat věci
„nevyrobené lidskou rukou“ (hodil by se pro ně spíše výraz „přírodní“),
zadruhé skutky, které jsou v souladu s Božím řádem stvoření, který je
lidským rozumem poznatelný (tj. přirozeným zákonem). Morální teologie se
v případě antikoncepce odvolává na druhý z uvedených významů.
Církev ve svém učení jasně rozlišuje dvě morálně odlišné skutečnosti: na jedné straně antikoncepci
(tj. vědomou a úmyslnou zábranu početí, jejímž principem je zásah do
plodivého procesu v kterékoli jeho fázi) a na straně druhé abstinenci
od pohlavního styku, a to jak trvalou, tak periodickou - tedy přirozené
plánování rodičovství. Jinými slovy: církev učí, že veškerá
antikoncepce („přírodní“ i „umělá“) je špatná, a že PPR není antikoncepce (podle
definice uvedené výše; podle jiné klidně být může), protože abstinence
není antikoncepce. Používat pro PPR pojem „přirozená antikoncepce“ je
proto zavádějící. Mezi „přirozenou“ (přírodní) antikoncepci patří
například rostlinné výtažky nebo podle některých i přerušovaná soulož.
Osobně si myslím, že i samotný výraz „přirozené plánování
rodičovství“ je z hlediska vědecké terminologie nepříliš vhodný. Vedou
mne k tomu následující důvody:
1. Jak bylo uvedeno, už termín přirozené představuje úskalí -
vede často k závěrům, že „přirozená“ antikoncepce je dobrá a „umělá“
špatná. Jako implicitně hodnotící přívlastek (přirozený x nepřirozený)
se nehodí pro odborné názvosloví.
2. Plánování v této souvislosti mnoho lidí chápe jako "usilování o početí", nikoliv jako „vědomé a odpovědné předávání života“.
3. Rodičovství - v angličtině (i jiných jazycích) se používá
"plánování rodiny". V PPR jde spíš o plánování (tj. dosažení či vyhnutí
se) početí. Rodičovství má samozřejmě mnohem širší obsah.
Angličtina zná výraz „fertility awareness-based methods“, což se dá
do češtiny doslova přeložit jako „metody založené na uvědomování si
plodnosti“. Pro praxi je ale takový výraz – ačkoli velmi přesný – příliš
dlouhý. Možná bychom mohli začít používat pojem „metody sledování
plodnosti“. Protože je u nás ale PPR zažitý termín a zatím není
k dispozici žádný přesnější, používám ho i v tomto článku. Jako pojem
nadřazený antikoncepci a PPR navrhuji „metody kontroly početí“.
Inteligence ve službách Stvořitele
Jakou roli v otázce plánování rodičovství hraje lidský rozum? Vždyť
inteligence patří mezi nejvznešenější Boží dary. Znamená odmítnutí
antikoncepce odmítnutí tohoto daru? Nesmíme pro kontrolu početí používat
lidský rozum? Používáme přeci ke svému prospěchu spoustu
„nepřirozených“ (tj. člověkem vynalezených a vyrobených) věcí. Stačí se
podívat na medicínu: bez spousty diagnostických a léčivých prostředků
bychom si dnes život nedokázali představit. A nejspíš bychom ani dlouho
nepřežili.
Zde je třeba rozlišovat. Jako lze inteligenci využít k neetickým
zásahům do lidského dědičné informace, aby se rodily pouze děti žádaných
kvalit, tak ji lze zcela podřídit pravdě stvoření: vynalézat brýle,
umělé klouby či zubní plomby, aby bylo obnoveno ztracené zdraví a
podpořeno dobro celé osoby. A to je klíč k celému problému. Inteligence
se musí podřídit poznanému Božímu plánu s jeho stvořením. Tvořivost musí
vstoupit do služeb Stvořitele. Jinak se stává služebnicí zla.
Lidský rozum dokáže mnoho. Na jedné straně dokáže proniknout do
zákonitostí cyklů plodnosti u ženy a o tuto vědomost se opřít při
odpovědném plánování rodiny. Na straně druhé však může pracovat na
vyrobení nové hormonální látky, která by u mužů nebo u žen potlačovala
plodnost. (Kdosi to charakterizoval následovně: „Být ženou není nemoc,
proto na to nepotřebujeme brát pilulku.“) Rozum je schopen zlepšovat
spermicidy (látky usmrcující spermie), aby kondomy byly jako bariéry
účinnější a sex „bezpečnější“. Je však „manželský“ akt s „ochranou“
osobním láskyplným darováním sama sebe? Musíme mezi sebe postavit
bariéru, abychom vyjádřili, že jsme na duchovní, duševní i tělesné
rovině „jedno tělo“?
Jaký je postoj katolické církve k antikoncepci?
Co vlastně katolická církev o antikoncepci učí? Církev učí, že vnitřně (tj. bez ohledu na úmysl a okolnosti) je špatná jakákoli antikoncepce, a že PPR antikoncepce není. Zlo antikoncepce nespočívá pouze
v tom, že může mít špatné následky (například podporuje manželskou
nevěru a střídání partnerů), nebo v tom, že ji někteří používají ze
sobeckých důvodů. Používání antikoncepce je špatné samo o sobě, kvůli své povaze, nezávisle na úmyslech těch, kteří ji praktikují. Katechismus katolické církve mezi vnitřně špatné
skutky zařazuje ty, které jsou vždy v závažném rozporu s důstojností
člověka: např. potrat (čl. 2273), eutanazie (2277), homosexuální akt
(2357), cizoložství (2380-2381), předmanželský styk (2353), masturbace
(2352), antikoncepce (2370). Odsouzení těchto skutků představuje tzv.
absolutní mravní normu, která nepřipouští výjimky.[7] Jejich konání se svobodným souhlasem a při vědomí jejich závažnosti představuje těžký hřích.[8]
Antikoncepce není špatná proto, že ji církev „zakazuje“. Je špatná proto, že je v rozporu s přirozeným Božím zákonem, který on vložil do stvoření. „Církev není jeho [přirozeného zákona] původkyní, a proto o něm nemůže rozhodovat,“ píše papež Pavel VI. v encyklice Humanae vitae (čl. 18). „Je pouze strážkyní a vykladatelkou, aniž by kdykoli mohla prohlásit za dovolené to, co dovolené není, protože je to vnitřně a v každé době v rozporu s pravým dobrem člověka.“ V dokumentu Vademekum pro zpovědníky, který vydala Papežská rada pro rodinu, se k tomu dodává: „Toto učení je třeba považovat za definitivní a nezměnitelné.“[9]
Je proto závazné pro svědomí všech věřících. Církev (v čele s papežem)
nemůže antikoncepci „povolit“, protože pouze svědčí o poznané pravdě,
která pochází od Boha, a na základě Kristova pověření ji vyučuje. To potvrzují nepřímo i dokumenty II. vatikánského koncilu: „Děti církve (…) nesmějí při řízení porodnosti nastoupit cesty, jež zamítá učitelský úřad církve, vykládající Boží zákon.“[10]
Nerozlučné spojení dvou významů manželského aktu
Tato na první pohled možná přísná nauka církve má své opodstatnění
vzhledem k hodnotám manželské lásky, čistoty a důstojnosti lidské osoby,
které má chránit. Opírá se o Bohem ustanovené nerozlučné dvou významů manželského sexuálního aktu: těmi významy jsou jednota a plodnost (srov. HV 12)[11]. Je nesmírně důležité pochopit, proč papež volí právě výraz význam a nikoli např. funkce manželského aktu.
Ne každý pohlavní styk vede k početí, nemá tedy plodivou funkci.
Někdy dokonce manželé nemohou ze zdravotních nebo jiných důvodů počít
dítě, i kdyby chtěli, protože jsou neplodní. Proč tedy papež píše, že
„je nutné, aby každý manželský styk zůstal otevřený předávání
lidského života“ (HV 11)? Jak může být otevřený k předávání lidského
života v neplodném období? Zvlášť když si manželé nepřejí otěhotnět? Jak může papež tvrdit, že oba významy jsou nerozlučitelné?
Tady je třeba vysvětlit dvě skutečnosti. Zaprvé, mravnost lidského
skutku se neodvozuje od jeho fyzického uspořádání, ale od toho, pro co
se člověk svobodně rozhoduje, tedy od vůle konajícího. To, jestli je
žena aktuálně plodná, nebo nikoli, manželé nemohou ovlivnit (pokud
s plodností nechtějí manipulovat). To mohou jen akceptovat. Když mají
pohlavní styk, tj. vyjadřují si svoji lásku způsobem, jakým se předává
lidský život, jejich pohlavní styk zůstává „zaměřený“ k početí dítěte.
Sami manželé totiž neudělali nic, co by početí bránilo. Jinými slovy:
mravní požadavek, aby styk zůstal „otevřený předávání života“ znamená,
že: (1.) musí být vhodný k předávání života a (2.) manželé nesmějí
vykonat nic, čím by bránili početí. Proč se ale mluví o dvou
nerozlučných významech pohlavního styku manželů?
Zkusme se na pohlavní styk dívat jako na symbol toho, že ti
dva lidé jsou manželé. (Význam se totiž váže na symbol.) Manželé ve svém
slibu v den svatby slíbili dvě skutečnosti: jednotu a plodnost. Jednotu
v tom, že jejich vztah je výlučný a celoživotní, že chtějí vytvářet
společenství lásky, ve kterém se stávají tak úzce spojenými, že tvoří
jakoby „jedno tělo“. Plodnost v tom, že chtějí, aby
jejich láska dávala život. Že přijímají jeden druhého jako potenciálního
rodiče, tedy se schopností dávat život. Tuto skutečnost si ti dva
vyjadřují v manželském slibu řečí slov a tu samou skutečnost o svatební
noci a kdykoli později symbolickou řečí těla. Při pohlavním styku se
skutečně stávají „jedno tělo“ (je to symbol jejich jednoty).
Intimní tělesné setkání je zároveň vyjádřením jednoty manželů na
duchovní rovině. Je neoddělitelně tělesné i duchovní. A současně tím, že
oba přijímají tělo toho druhého se schopnostmi dávat život (tím, že
mají styk způsobem, jakým se život předává), symbolicky vyjadřují svoji plodnost, schopnost s Bohem spolupracovat na vzniku nové lidské bytosti. Manželský akt tak má zároveň dva významy. Je to dvojdimenzionální symbol, znamení.
Z toho plyne důležitá skutečnost: zrušíme-li jeden z významů
manželského aktu, je tím zrušen i význam druhý. Oba dva významy se totiž
uskutečňují jeden skrze druhý. Svoji jednotu manželé vyjadřují
nejhlubším způsobem tím, že si předávají schopnost počít dítě, sdílejí
dar plodnosti. Svoji plodnost uskutečňují na druhou stranu tím, že se
sjednotí nejintimnějším možným způsobem, v „jedno tělo“. Zabrání-li tedy
úmyslně početí, jejich pohlavní styk v objektivní rovině ztrácí i význam jednoty. Nejedná se pak o manželský akt v pravém (objektivním) slova smyslu, ale pouze o genitální kontakt.
Při manželském aktu se nesmí bránit realizaci jeho plodivého určení
(uspořádání), jak je tomu například při použití antikoncepce nebo při
některých sexuálních praktikách (orálním sexu atp.). Tento požadavek
představuje normu (nikoliv pouze ideál) manželské čistoty, která chrání jak důstojnost osoby manžela/manželky, tak pravdivost manželské lásky.
Lež antikoncepce
Jakou symbolickou „řečí“ hovoří antikoncepce? „Nechci přijmout
skutečnost, že plodnost je součástí tebe. Antikoncepce se týká pouze
těla. Naši lásku neovlivní.“ Antikoncepční myšlení v sobě zahrnuje
skryté podceňování úlohy těla ve sféře lásky. Uměle štěpí osobu, která
je jednotou duše a těla. Považuje plodnost za cosi natolik
nepodstatného, že to může stát v cestě vyjádření upřímné lásky. Pak je
možné plodnost potlačit či zničit, a láska (a důstojnost osoby) tím
neutrpí.
Láska je tak zredukována na pouhý subjektivní cit a ten se jakoby stává měřítkem pravdy: protože při používání antikoncepce cítím,
že se tím prohlubuje naše vzájemná láska, musí se jednat o objektivně
dobrou skutečnost. To však je omyl. Copak totéž netvrdí dva nesezdaní
partneři, či příslušníci stejného pohlaví? Není podle jejich citů láska
stejně pravdivá a sexuální aktivita jejím upřímným vyjádřením? A přesto
je ona „láska“ ve všech uvedených případech pouze iluze. Chybí jí
symbolické tělesné vyjádření, které odpovídá úplnosti daru lidské osoby
milujícího/milovaného člověka. Ten, který je „vtělená Láska“, nás lidi
každým svým skutkem lásky – a v nejvyšší míře obětí vlastního těla na
kříži – učil, co znamená pravá lidská, tedy „vtělená“ láska.
Sex a spiritualita manželství
Pohlavní styk manželů je také, jak bylo uvedeno výše, vyjádřením i obnovou svátostné manželské úmluvy[12].
Má v jistém smyslu „liturgický“ – bohoslužebný – význam. Jako je
eucharistie zpřítomněním nové smlouvy potvrzené Kristovou obětí, tak
sexuální sjednocení manželského páru je připomínkou a zpřítomněním
posvátné manželské smlouvy. Vzpomeňme na slova slibu: „Přijímám tě…
odevzdávám se ti.“ Spojuji s tebou svoji přítomnost i budoucnost. Dávám
se ti bezvýhradně.
Jestliže věříme, že manželství je svátost, skrze kterou se manželům
dostává zvláštní milost, pak musíme dojít k závěru, že manželský akt je
jakýmsi „vysluhováním“ této svátosti. Je to svátostný akt! A pokud je to
svátostný akt, pak je i posvěcující, milost přinášející akt. Manželé
jsou skrze sexuální intimitu posvěcováni, blíže přiváděni k Bohu.
Marek Vácha v jedné ze svých půvabných knih píše: “Tělesné
vyjádření lásky, sex, je něco velmi svatého, a má-li být chrám chrámem,
musí být především místem, kde se setkáváme s Bohem.“[13] Nepatříme sami sobě. Proto svým tělem oslavujme Boha (1K 6,20).
Oslavovat Boha svým tělem, svou duší, svou myslí a z celé své síly
znamená přijmout poslání a úkol vlastního životního stavu. Žít pravdu
v lásce (srov. Ef 4,15). Dá se říct, že jádrem celého morálního učení
církve je právě tato skutečnost: konám-li díky Boží milosti jeho vůli,
jsem tím posvěcován, hlouběji se nořím do Boží přítomnosti. Pro manžele
to znamená každodenní naplňování manželské spirituality ve společné
modlitbě, vykonávání každodenních povinností v domácnosti, drobných
projevech lásky a něžnosti vůči manželovi/manželce a dětem, výchova dětí
ve víře, prostá důvěra v Boží vedení a otevřenost vůči jeho vůli. A
tato prostá denní „liturgie“, posvěcování dne, pokračuje i v intimním
sebedarování manželů.
Morální rozdíl mezi antikoncepcí a přirozeným plánováním rodičovství
Jaký je morální rozdíl mezi PPR a antikoncepcí? Vždyť oba přístupy
mají za cíl totéž: vyhnout se početí při pohlavním styku. Otázku pomůže
objasnit malý příklad: dvě ženy potřebují lék pro své nemocné dítě.
Jedna žena – i když má potřebné peníze – lék ukradne. Druhá si ho koupí.
Obě ženy měly stejný dobrý úmysl, oba skutky vedly ke stejnému cíli.
Jsou stejně morální? Nikoliv. Zda je skutek morální, není dáno pouze
úmyslem konajícího. Je třeba vzít do úvahy i celkovou situaci, použité
prostředky a povahu samotného skutku (morální teologové by řekli, že je
třeba se zaměřit na „předmět“ skutku).
Blíže může oprávněnost použití PPR osvětlit následující úvaha[14]:
(1) Není nic špatného na tom, když si manželé ze spravedlivých důvodů přejí odložit nebo se vyhnout početí dalšího dítěte.
(2) Není nic špatného na tom, když manželé mají nebo nemají pohlavní
styk. Mohou si podle svého uvážení lásku projevit ve vzájemném intimním
sebedarování jak v plodném, tak neplodném období. Tedy i tehdy, když
vědí, že z důvodů, které nezáleží na jejich vůli, nemůže dojít k početí
nového života – například během těhotenství, při plném kojení (za
jistých okolností), po menopauze, v případě neplodnosti jednoho
z manželů a podobně.
(3) Jestliže tedy není nic špatného na volbě vyhnout se početí ani na
tom nemít pohlavní styk, není nic špatného na tom nemít pohlavní styk
kvůli vyhnutí se početí.
Manželé nečiní nic špatného, když nemají pohlavní styk (v plodném či
neplodném období) kvůli nemoci jednoho z nich, kvůli tomu, že jsou
unavení, jejich dům je plný hostů a mnoha jiných spravedlivých důvodů.
Proč by mělo být špatné jejich rozhodnutí zdržet se pohlavního styku,
aby se vyhnuli početí?
Manželé při používání PPR (narozdíl od antikoncepce) svým chováním nezpůsobují
neplodnost pohlavního styku. On buď plodný je, nebo není zcela
nezávisle na jejich vůli a na tom, co konají. Sledování hlenového
příznaku či měření teploty nezpůsobuje, že některá období v cyklu jsou plodná a jiná nikoli. Stejně tak například kalendář nezpůsobuje, že je dnes středa 8. června, a hodinky nezpůsobují,
že je za pět minut dvanáct. Manželé odložení příchodu dalšího dítěte
dosahují tím, že se v plodném období zdrží pohlavního styku. To je vše.
Může také nastat (věřím, že řídká) situace, kdy manželé používají PPR
(tedy oprávněný prostředek), ale chybí jim k vyhnutí se početí
spravedlivý důvod. V tomto případě se jedná o sobecké jednání, které je
nespravedlivé a neuctivé vůči Bohu, který plodné manželství zařadil do
stvořitelského plánu s člověkem.
Jan Pavel II. o rozdílu mezi antikoncepcí a PPR píše: „Jde o rozdíl
větší a hlubší, než se obvykle myslí, neboť je spjat v konečném důsledku
se dvěma vzájemně se vylučujícími pojetími lidské osoby a sexuality.“[15]
To je důležité si uvědomit. Přijmout antikoncepci znamená akceptovat
zcela jiný, nebiblický, obraz člověka (antropologii) a následně i jinou
teologii manželství a vůbec i celou sexuální etiku. To je jeden z
důvodů, proč církev trvá a vždy bude trvat na svém zamítavém postoji
vůči antikoncepci.
Odpovědné rodičovství
Manželé jsou „svobodní a odpovědní spolupracovníci Boha Stvořitele.“[16]
Když uzavírají svátostné manželství, vyslovují svůj souhlas s Božím
záměrem s tímto „společenstvím lásky a života“. Otcové II. vatikánského
koncilu k tomu píší: „Manželství a manželská láska jsou zaměřeny
svou povahou k plození a výchově potomstva. (…) Proto správné pěstování
manželské lásky a celý způsob rodinného života, jenž z něho vzniká –
ostatní cíle manželství se tím nechtějí snižovat –, vyúsťují v pevné
odhodlání manželů spolupracovat s láskou Stvořitele a Vykupitele, který skrze ně stále rozšiřuje a obohacuje svou rodinu.“[17]
Bůh uznává svobodu a odpovědnost každého člověka. Není morální
povinností manželů mít maximální biologicky možný počet dětí. Naopak –
bylo by to v rozporu s ctností odpovědného rodičovství. Manželé nesou
před Bohem díl odpovědnosti za blaho svých současných i budoucích dětí,
své rodiny i společnosti. Mají proto při svém rozhodování posoudit jak
své zdravotní, finanční, sociální i jiné podmínky, tak s upřímností
hledat v modlitbě Boží vůli. Odpovědné rodičovství může vedle rozhodnutí
početí dalšího dítěte odložit znamenat i velkorysé přijetí početné
rodiny.
I když mají manželé k vyhnutí se početí spravedlivý důvod, mohou
podlehnout pokušení zvolit k němu špatné prostředky: mohou odmítnout
Boží řád stvoření a zařídit se „po svém“. Mohou použít antikoncepci,
popřít význam vzájemného osobního sebedarování, vyhnat Boha z ložnice,
aby „mohli mít sex“.
Nabízí se jim i jiná možnost: mohou přijmout Boží záměr vepsaný do
cyklu ženy a v období, kdy může dojít k početí, se pohlavního styku
zdržet. Mohou přijmout skutečnost, že ne každý pohlavní styk může vést
k početí nového života. Dávat – navzájem jeden druhému i oba společně
Bohu – vše, co v danou chvíli dát mohou. Jejich manželský styk si tak
uchovává sjednocující i plodivý význam. Jádrem odpovědného rodičovství,
odpovědného vůči Stvořiteli, je stálá otevřenost Boží vůli. K tomu je
nutná především pokora, čisté srdce, ochota Bohu naslouchat (i když
hovoří skrze učitelský úřad církve) a schopnost Boží vůli rozlišovat.
„Když tedy běží o to, jak uvést v soulad manželskou lásku s
odpovědným sdělováním života, nezávisí mravní povaha jednání jen na
upřímném úmyslu a zhodnocení pohnutek, ale musí se určovat objektivními
měřítky, vzatými z přirozenosti lidské osoby a jejích činů; tato měřítka uchovávají celý smysl vzájemného darování i lidského plození v ovzduší pravé lásky.“[18]
PPR: umění, kterému je třeba se naučit
Když tedy manželé dospějí k rozhodnutí, že je
odpovědné odložit nebo se vyhnout početí dalšího dítěte, mohou v souladu
s ctností čistoty zvolit jeden ze dvou prostředků: trvalou nebo
periodickou zdrženlivost. Pro naprostou většinu párů je přijatelnější
spíše druhá varianta: přirozené plánování rodičovství.
Mezi lidmi koluje o PPR řada mýtů. Zaprvé, že je nespolehlivé. To
bývá bohužel často jediná informace, kterou lidé o PPR mají.
Spolehlivost moderních způsobů PPR (kam spadají metody založené na
současném sledování tělesné teploty a hlenového příznaku děložního
čípku, popřípadě metody opírající se pouze o jediný příznak plodnosti –
nikoliv však metoda kalendářní) byla prokázána mnohokrát. Výzkumy
spolehlivosti a fyziologických principů PPR podléhají standardům platným
pro jakoukoliv jinou oblast vědy. Jejich výsledky vycházejí
v recenzovaných vědeckých časopisech a odborných knihách[19]. Je třeba zdůraznit, že žádná
ze studií PPR nebyla provedena v „laboratorních“ podmínkách, mimo
reálnou denní zkušenost párů; účastnily se jich ženy různého věku,
zkušenosti s PPR a charakteru cyklů – tedy i ženy s nepravidelnými
cykly.
Spolehlivost PPR (záleží na tom, jaký soubor pravidel se užívá) se
hravě vyrovná kondomu a téměř se blíží spolehlivosti antikoncepční
pilulky. Počet neplánovaných početí při správném používání PPR na 100
žen za rok se pohybuje přibližně od 0,4 do 3.[20]
PPR je však umění, kterému je třeba se dobře naučit. Nejlépe na kurzu
pod vedením školeného instruktora, popřípadě z dostupných knih
(doporučil bych i v tomto případě návštěvu instruktora, aby se podařilo
odstranit všechny nejasnosti). Nezřídka se lze totiž setkat s případy
velmi svérázných metod, které jsou poskládány z různých rad a pověr „z
doslechu“. Ne všichni manželé, kteří tvrdí, že používají PPR, tuto
metodu (metody) správně pochopili či dobře aplikují.
Proto je třeba v této oblasti usilovat o skutečnou profesionalitu ve
výuce a poskytování poradenství. Domnívám se, že by bylo velmi přínosné,
kdybychom hledali způsoby, jak podpořit osvětu o přirozených metodách
kontroly početí. Dospívající jsou ve školách i jinde seznamováni s mnoha
antikoncepčními prostředky, a přesto řadě z nich chybí zcela základní
znalosti principů lidské plodnosti, na kterých pak PPR staví. Myslím, že
neznalost, či lépe řečeno zkreslená znalost v této oblasti je jedním
z vážných překážek k přijetí PPR.
Sám Jan Pavel II. dal najevo, jak mu tato otázka leží na srdci: „K
nutným předpokladům [uplatňování sexuality v manželství podle Božího
plánu] patří však také znalost těla a cyklů jeho plodnosti. V tomto
smyslu se musí udělat všechno, aby všichni manželé, a především mládež,
mohli pomocí jasných, přiměřených a solidních informací od manželských
dvojic, od lékařů a jiných odborníků dospět k takové znalosti.“[21]
Druhým často rozšířeným mýtem je, že PPR mohou používat pouze ženy
s pravidelnými cykly a ty, které žijí velmi uspořádaným životem bez
stresu, protože řada vlivů působí na sledované příznaky.
Různé okolnosti, které ženu potkávají a které mohou měnit příznaky
plodnosti, se objevují téměř v každém cyklu. Působí na každou ženu jinou
měrou, mohou ovlivňovat například pouze teplotu nebo pouze hlenový
příznak. Všechny moderní metody PPR mají pravidla pro jejich zhodnocení.
Doporučuji se obrátit na zkušeného instruktora PPR nebo absolvovat
kurz.
V současné době se výzkum PPR zaměřuje hlavně na jeho uplatnění
v diagnostice a léčbě poruch plodnosti. Nabízí se tak nadějná a morálně
přijatelná alternativa pro páry s poruchami plodnosti, které by
uvažovaly o umělém oplodnění.
PPR a manželská láska
Existuje také celá řada studií PPR z pohledu psychologie.[22]
Výzkumem PPR jsem se zabýval i ve své diplomové a nyní i v disertační
práci. Z odpovědí na otázku (odpovídalo 72 párů), co pozitivního
přineslo PPR jim osobně nebo jejich manželství, vybírám:
Muži: Nutí mne přemýšlet, a to nejen o věcech v
oblasti sexuality, ale i o církvi, Bohu, učení papeže. PPR je jeden z
impulzů, který mne nenechaj v klidu, ale nutěj mne hledat pravdu ve
spoustě oblastí života; Mohu předvídat chování partnerky, mohu si
vysvětlit, proč se chová právě takto; Jednoznačné sblížení; Radost a
těšení se na "naše dny"; Pomáhá k většímu prožívání pohlavního styku; Má
to svoje kouzlo, i když je to pro mne osobně někdy těžké; Nyní to
předávám dětem, prozatím se to daří!
Ženy: Pomáhá mi rozumět mým náladám. Můj muž ví proč a s mírným humorem to přejde.(…) Pomáhá mi prožívat mé ženství; Posiluje
náš vztah; Více si jeden druhého vážíme; Krásný a přirozený vztah s
manželem, který bych za nic na světě nevyměnila; Sex bez kondomu; Mně
osobně přineslo PPR větší touhu po pohlavním styku; Spoustu rozhovorů o
intimním životě s manželem; Oboustranné přijetí odpovědnosti; Vyzývá
nás, abychom i do sexuální oblasti zvali Boha; Už se těším, až zasvětím
do PPR dcerku.
To, jak PPR může přispět k rozvoji manželské lásky, intimity,
komunikace a důvěry, by stálo za samostatný článek. Nyní k tomu už není
prostor. Tak snad někdy příště...
Obejmout Kristův kříž
Přirozené plánování rodičovství jistě není snadné. Vyžaduje, aby
manželé přinášeli řadu obětí, někdy mimořádných. Znamená však žít pravdu
v lásce. „Vezmi na sebe svůj kříž a následuj mne,“ praví Písmo.
Obejmou-li manželé kříž, který se jim nabízí, mohou si být jisti, že
tam, kde je kříž, je i Kristus.
Norma manželské čistoty vepsaná do stvoření, dosvědčovaná tradicí
církve, vyjádřená v četných dokumentech magisteria a osvětlená a
prohloubená zjevením, často přesahuje síly manželů. Bůh však pokorným
spěchá na pomoc s posilou milosti. Především však každého bez výjimky
přijímá do své náruče milujícího a milosrdného Otce.
Souhrn
Církev vždy učila, že antikoncepce je vnitřně špatná, tj. její používání neospravedlňují ani dobré úmysly. Toto učení církve je třeba považovat za definitivní a nezměnitelné. Je závazné pro svědomí všech věřících.
Při hlásání této mravní normy vycházející z přirozeného Božího
zákona, hluboce zakořeněné v Písmu a dosvědčované posvátnou tradicí, si
je církev (v čele s papežem) vědoma křehkosti člověka. Proto vyzývá
biskupy, kněze a teology, aby toto autentické učení církve nejen
otevřeně, jasně, bez dvojznačností a v celé jeho šíři hlásali, ale aby
také manželům na jejich náročné cestě růstu ve svatosti pomáhali
s porozuměním, citlivostí a prozíravostí prostředky přirozené i
nadpřirozené povahy.
Mezi prostředky přirozené patří především poskytování praktické
pomoci párům při naplňování poslání k odpovědnému rodičovství (seznámení
s metodami přirozené kontroly početí) ve vzájemné spolupráci
s kompetentními odborníky (lékaři, psychology a poradci) a zkušenými
manželskými páry.
Mezi prostředky nadpřirozené patří udělování svátostí smíření a
eucharistie, dále vzdělávání v pravdách víry a vedení na cestě
duchovního života modlitby a spirituality každodenního manželského
života. Velký důraz by měl být rovněž kladen na předmanželskou přípravu,
jejíž integrální součástí by mělo být nejen seznámení s teologií a
spiritualitou manželství, průběhem a obsahem svatební liturgie, ale i představení a vysvětlení
učení církve o správném řádu sdělování života, odpovědném rodičovství a
metodách přirozené kontroly početí, a to rovněž v činné spolupráci
s kompetentními laiky.
Církev rovněž vyzývá manžele, kteří díky Boží milosti zakoušejí
radost z plodů, které přináší manželský život, a kteří mají potřebné
zkušenosti s přirozenými metodami kontroly početí, aby při vhodných
příležitostech vydávali svým dětem, přátelům i všem ostatním lidem
svědectví o tom, že život v souladu s Božím plánem pro lásku manželů
není v rozporu s opravdovým štěstím. Tak mohou manželé naplňovat svou
roli hlasatelů evangelia velmi účinným a autentickým způsobem.
V neposlední řadě se církev obrací na samotné manžele, kteří usilují o
dosažení ctnosti čistoty v manželské lásce. Chce je ujistit, že si je
vědoma náročnosti tohoto úkolu, zvláště v současných podmínkách. Znova
jim připomíná, že žádná slabost, pochybnost či hřích není silnější než
Boží milost a odpuštění. Vždyť Kristus na sebe vzal všechny naše hříchy a
slabosti, on nám svojí obětí na kříži otevřel bránu k věčnému životu.
On pokorným spěchá na pomoc se silou své milosti. Proto církev
povzbuzuje manžele k odvaze a vytrvalosti na cestě ke svatosti; zvláště
pak zdůrazňuje, aby sami manželé vědomě spolupracovali s onou
milostí, kterou dostali skrze svátost manželství a která je umocňována a
obnovována působením eucharistie a svátosti smíření. Vyzývá je, aby se
rozhodně odklonili od zla, kterým je antikoncepce, a přijali do svého
života přirozené plánování rodičovství, pokud to jejich situace
vyžaduje.
|
Re: Katolická církev a (zákazy) antikoncepce (Skóre: 1) Vložil: rudinec v Pondělí, 16. leden 2012 @ 13:04:00 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Antikoncepce podle ŘKC
Z čoho vzchádza boj RKC proti antikoncepcii akéhokoľvek druhu:
Genesis 38:6 Potom vzal Júda Érovi, svojmu prvorodenému, ženu, ktorej bolo meno Támar. 7 Ale Ér, prvorodený Júdov, bol zlý v očiach Hospodinových, a preto ho zabil Hospodin. 8 A Júda povedal Onanovi: Vojdi k žene svojho brata a vezmi si ju za ženu podľa švagrovského práva a vzbuď svojmu bratovi semeno. 9 Ale Onan vedel, že to nebude jeho semeno, a tak bývalo, keď vošiel k žene svojho brata, že zahubil semä vypustiac ho na zem, aby nedal semena svojmu bratovi. 10 Ale to bolo zlé v očiach Hospodinových, čo urobil, a zabil i jeho. Mýslím,že sa jedná o chybný výklad.Pretože aj človek ktorý nerozumie Biblii a prečíta si tento odsek,tak z istotou odpovie,že Boh nezabil Onana preto,že púšťal smeno na zem,ale preto,že nechcel dať semeno svojemu bratovi. Neskôr som pochopil,že to nie je len chybný výklad Slova Božieho,ale že ten výklad je účelový. Rímska cirkev žije z cirkevných daní a hlavne z poplatkov za krst,birmovku z odslúžených omší za mŕtvych,odpustkoch atď. Čím menej detí by sa rodilo,tým menšie by mali zisky. Koniec koncov celý katolicizmus a jeho výklady Biblie su postavené na honbe za peniazmi a mocou. |
Re: Re: Katolická církev a (zákazy) antikoncepce (Skóre: 1) Vložil: poutnick v Pondělí, 16. leden 2012 @ 13:23:15 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Tuhletu geniální myšlenku jsem slyšel od militantních ateistů, od lidí kteří odmítají manželství a děti a ve kterých pohled na kočárek vyvolá strach, depresi nebo zuřivost. Že prý si dneska přejí mít děti jen černo...elníci aby mohli od nich vybírat tyhlety poplatky. Za svátosti jako je křest, biřmování a svatba se u nás neplatí vůbec nic. Kromě toho tu někteří lidé tvrdí že už vlastně ani neexistujeme a tudíž svátosti ani mše nemáme. Že je tu jen jeden osamělý kardinál bez manšaftu. Zkuste si to nějak pro sebe srovnat. |
]
|
|
Re: Katolická církev a (zákazy) antikoncepce (Skóre: 1) Vložil: poutnick v Pondělí, 16. leden 2012 @ 13:17:05 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Myslím si že je to napsáno dostatečně srozumitelně. Pokud tomu opravdu někdo nerozumí tak by mu možná pomohlo kdyby se podíval na reálie tohoto světa v průběhu času. Děti byly odjakživa pro člověka vším, radostí, užitkem, bezpečím i prestiží. Pro chudého i pro bohatého, jedinou podmínkou byla snad ekonomická soběstačnost společnosti. Problémy s reprodukcí nastávaly tehdy když nějaká společnost začala žít na cizí úkor, z toho co nevyrobila a nezasila. Ať už to byl antický svět ve fázi úpadku kdy pracovali téměř výhradně otroci a už také převážně i mysleli, francouzská revoluce a císařství které žily z loupeží a plenění po Evropě a naše doba po roce 1930. Kdy se převážná část práce přesunula na stroje a ekonomické otroky kteří pracují místo nás. Doma i tady. Převážnou část lidských dějin nikdo nemusel nikoho nutit aby měl děti. Ve vvyolené národě už vůbec ne. Proto se také třeba ve středověku nevedly až na zvláštní vyjímky vyhlazovací války a genocidy. Země bylo dost a bez rolníků, řemeslníků a vojáků byla naprosto bezcenná a k ničemu a systém se těžko obnovoval. Vycvičit bojeschopného rytíře například trvalo cca 15 let a začít se muselo od útlého dětství. Český rekord v počtu dětí jednoho páru je 40. Stalo se to v době vlády našeho císaře a krále Karla IV. V rodině rytířského rodu z Krabitz. Sám císař se na ně byl podívat, pravděpodobně byl zvědavý zejména na to jak vypadá matka. Byla prý drobná, štíhlá a krásná. Rodila po celý svůj plodný život každým rokem a občas mívala víc dětí najednou. Císař je zaměstnal všechny. Syny přijal do své tělesné stráže a dcery jako dvorní dámy své císařovny. To aby nám Benedikt XVI. povolil kdejakou lumpárnu nám přáli zejména Boží nepřátelé. Dost se to kryje s "reformami" které tu průběžně navrhujete. Přáli nám abychom kvůli tomu opuštěli Církev, nebo abychom naoko zůstávali a vyvolávali rozbroje a neposlušnost, což jim připadalo ještě lákavější. To by je pravděpodobně potěšilo ještě víc. Za sebe mohu říct že si nepřeji aby mi někdo moje lumpárny povoloval a "posvěcoval" respektive aby kvůli mně znesvěcoval Kristovu Církev. Radši se hlásím k celníkům a nevěstkám a doufám v Boží lásku a milosrdenství. V době před volbou Svatého otce a během ní docházelo k opravdu kuriozním situacím. Svět se nás pokoušel vystrašit tím že budoucí Benedikt XVI. nepovolí, že je to tvrdý a neústupný člověk, říkali o něm že je inkvizitor a panzer kardinál. Čímž nám dodávali radostnou naději a my jsme se modlili k Bohu aby nám ho vybral, přes naše hříchy a slabosti. To že by mohl povolit nám připadalo naprosto strašné a nepřijatelné. Když se tak posléze stalo tak jsme ho vítali s jásotem. Později nám došlo že je kromě toho stejně hodný a láskyplný jako blahoslavený Jan Pavel II. TE DEUM LAUDAMUS, za jednoho i za druhého. Stejně jako za svatého Klimenta a Silvestra, Pia V., Pia X. i blahoslaveného Jana XXIII. . |
|
|
Re: Katolická církev a (zákazy) antikoncepce (Skóre: 1) Vložil: Eleazar v Pondělí, 16. leden 2012 @ 15:49:01 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Nerozuměj tomu dál; jsou to venkoncem blbosti.
Zalímalo by mě, kolik dětí dohromady měli všichni muži, kteří v článku nějak myšlenkově přispěli.
|
|
|
Re: Katolická církev a (zákazy) antikoncepce (Skóre: 1) Vložil: oko v Pondělí, 16. leden 2012 @ 18:08:46 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Velmi hezký článek s ryze křesťanským přístupem k životu.
|
Re: Re: Katolická církev a (zákazy) antikoncepce (Skóre: 1) Vložil: Eleazar v Pondělí, 16. leden 2012 @ 18:32:07 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | oko: křesťanský=katolický
|
]
Re: Re: Re: Katolická církev a (zákazy) antikoncepce (Skóre: 1) Vložil: oko v Úterý, 17. leden 2012 @ 07:52:56 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | To je snad samozřejmé!
|
]
|
|
Re: Katolická církev a (zákazy) antikoncepce (Skóre: 1) Vložil: brusle7 (brusle7@seznam.cz) v Pondělí, 16. leden 2012 @ 22:09:21 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Můj názor:
Antikoncepce reálně patří k životu většiny párů. Dokladem toho je, že ženy v dnešním partnerském vztahu nerodí každý rok další a další dítě. Většina z nich by to ani fyzicky nezvládla - zvláště mužské pohlaví je těžší donostit ve zdravý plod.
Tak se ptám:
Kdo z vás je bez hříchu? Kdo plodíte každý rok dítě se svými partnery, staráte se, , živíte, vychováváte?
(Myslím, že málokdo hodí kamenem ... Nebo ano?)
|
Re: Re: Katolická církev a (zákazy) antikoncepce (Skóre: 1) Vložil: oko v Úterý, 17. leden 2012 @ 08:09:00 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Milá Brusle.
Argument, že něco dělá většina lidí, ještě nepotvrzuje správnost takového jednání.
Bůh stvořil člověka k určitému způsobu života - i s tím, že poneseme určité obtíže manželského života, v tomto případě třeba zachovávání dočasné pohlavní abstinence. I to ke kříži patří. A Boha nikdo nepřechytračí. Když svůj kříž odmítneš poponášet každý den o kousek (ve společenství s Kristem je docela lehký!), stejně tě nemine. Čeká tě někde "za rohem", jenže potom už bývá k neunesení (třeba z nezodpovědného vyprovokování nemoci, jako následku chytračení).
Něco k zamyšlení.
Už před čtyřmi lety jsme zde toto téma probírali.
|
]
Re: Re: Re: Katolická církev a (zákazy) antikoncepce (Skóre: 1) Vložil: brusle7 (brusle7@seznam.cz) v Úterý, 17. leden 2012 @ 08:52:21 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Nemluvím o argumentech, ale o faktech a realitě.
Naopak argumentovat pohlavní zdrženlivostí mi přijde pro manželství zcestné (např. "chci mít jen 3 děti, tak budeme mít pohlavní styk jen třikrát za život a dost"?)
Neúnosná břemena nakládaná lidem - v mnoha důsledcích a souvislostech.
(Faktem je, že pedofilní či homosexuální životy mnohých kněží antikoncepci nepotřebují a "zákon v tomto dodržují"...?)
|
]
Re: Re: Re: Re: Katolická církev a (zákazy) antikoncepce (Skóre: 1) Vložil: oko v Úterý, 17. leden 2012 @ 16:18:52 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Realitou také je, že se u nás v republice krade.
Nehorázně a v masívním měřítku.
Myslíš, že je tou správnou cestou kradení zlegalizovat a jako hřích zrušit?
Je snad nějakou omluvou, když něco dělá hodně lidí špatně, že je to tedy realitou a prohlásit to za správné?
..."např. "chci mít jen 3 děti, tak budeme mít pohlavní styk jen třikrát za život a dost"?"...
Když si pozorněji pročteš článek, sama přijdeš na nesmyslnost tohoto argumentu.
Se ženou jsme po celou dobu našeho manželství praktikovali PPR - a svědčím, že vůbec to nebylo neúnosné břemeno.
Znám osobně hodně kněží, ale žádný z nich není ani pedofilem, ani homosexuálem. Nemohu tedy sloužit.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Katolická církev a (zákazy) antikoncepce (Skóre: 1) Vložil: brusle7 (brusle7@seznam.cz) v Středa, 18. leden 2012 @ 06:16:53 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) |
Oko:
1/ Pedofilních a homosexuálních kněží je hodně, což samo o sobě není nic špatného jako vrozená orientace. Do tragické roviny to přichází až tehdy, kdy tento stav není kontrolovaný a násilně ubližuje dětem (opravdu neznáš žádný takový případ, či jen vědomě kryješ a omlouváš toto jako OK?)...
2/ To, že tys s manželkou v intimním životě praktikoval PPR neznamená, že tuto formu antikoncepce lze doporučit každému (a zakazovat jiné metody). V mnoha partnerských případech je PPR naprosto nepoužitelná (důvody jsou snad jasné - např. nepravidelné přirozené cykly u žen, různé nemoci, dále kdy je manžel zaměstnáním daleko a přijíždí jen vyjímečně a ne zrovna v neplodných dnech, dále neovládající se partner např. při alkoholismu, období kolem přechodu ženy atd. atd. - snad nemusím jmenovat dále to, co většina zná z praktického života).
Sobectví není vždy nemít každý rok děti - naopak velkým sobectvím by bylo mít každoročně děti (tj. za plodné období života ženy kolem 30-ti dětí + - s dvojčaty, potraty atd. ) - ale nebýt schopen se při lehkomyslném přivádění dětí na svět o ně postarat, uživit je, vychovat. Svědomí rodičů by mělo být nadřazené zákazům antikoncepce, před Bohem jsou odpovědni partneři, nikoliv kněží (kteří děti buď nemají, nebo se o ně zpravidla nestarají).
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Katolická církev a (zákazy) antikoncepce (Skóre: 1) Vložil: oko v Středa, 18. leden 2012 @ 11:47:52 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | S tou vrozenou orientací to není zas až tak jednoduché. Každá úchylka je totiž následek hříchu (buď vlastního, nebo cizího). Jako následek hříchu je to vždy pro člověka na kvalitu života špatné, ale to samotné není hřích. Následek hříchu není hřích a já to netvrdil.
Hříchem naopak je jakékoli praktikování zvrácené orientace.
Nepravidelné cykly nejsou žádnou překážkou PPR - podobně ani období klimakteria. To je běžný předsudek (a první námitka) těch, kteří o tom vědí jen velice málo.Taková je prostě skutečnost.
V případě neovládajícího se partnera žena volí menší zlo - ovšem ani tak zlo nepřestává být zlem a má dopad na kvalitu života i kvalitu zdraví ženy, jen je taková volba menšího zla omluvitelná a pochopitelná.
Ovšem v případě křesťanských manželství by toto snad ani nemělo přicházet do úvahy! Křesťanský manžel by neměl být otrokem svých vášní.
Církev nabízí alternativu jak žít bez antikoncepce, v souladu se svědomím, se zákony přírody a jak přitom nemít každý rok neúnosné těhotenství - na druhé straně jak vědomě a dobrovolně zplodit dítě, když jsou pro to materiální podmínky a je potíž otěhotnět. Dokonalá znalost průběhů ženského cyklu nejenom zabraňuje nechtěnému těhotenství, ale na druhé straně chtěné těhotenství naopak také umožňuje (cíleným soustředěním na okamžik ovulace).
PPR není antikoncepce a pokud jejích principů někdo zneužívá a odmítá tím děti ze sobeckých důvodů, stejně hřeší, jako by použil antikoncepci.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Katolická církev a (zákazy) antikoncepce (Skóre: 1) Vložil: brusle7 (brusle7@seznam.cz) v Středa, 18. leden 2012 @ 12:03:04 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Mám dojem , OKO, že opravdu žiješ v nereálném světě. Znovu zdůrazňuji, že PPR jako samostatná metoda je vhodná jen u malého počtu párů a to ještě jen tam, kde není problém případné dítě v případě selhání přijmout (tak to dělají někteří katolíci mne známí, co nemají za život 30 dětí, ale třeba "jen" 5 - 7 (první dvě plánovaně, další při selhání PPR).
Neřešme druhým to, co nám nepřísluší, nechme toto na jejich svědomí - kdy odpovídají rodiče (a zvláště i matka a její zdrtaví i odpovědnost k již zplozeným dětem).
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Katolická církev a (zákazy) antikoncepce (Skóre: 1) Vložil: oko v Čtvrtek, 19. leden 2012 @ 10:35:35 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | ..."Znovu zdůrazňuji, že PPR jako samostatná metoda je vhodná jen u malého počtu párů"...
Znovu opakuji, že neznáš dobře PPR. Nepravidelnost cyklů na spolehlivost nemá žádný vliv.
Přestože i moje žena nesporně spadala do této kategorie, tak i naše čtvrté dítě bylo chtěné a početí naprosto záměrné. V souladu s Božím plánem vyšlo dokonce až "na druhý pokus" - o měsíc později.
Já nikomu do svědomí nelezu. Každý ať se rozhoduje sám a já nejsem soudcerm nikoho.
Úplně cosi jiného je ovšem svědčit o tom, co je správné a co nesprávné.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Katolická církev a (zákazy) antikoncepce (Skóre: 1) Vložil: brusle7 (brusle7@seznam.cz) v Čtvrtek, 19. leden 2012 @ 11:17:40 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | ...svědčit o tom, co je správné a co nesprávné...
S tímto souhlasím.
Svědectví je i o nesvazování zbytečných břemen druhým (přímá slova Krista).
Svědectví je i o tom, že Kristus o antikoncepci mlčí (Bible řeší jen Onana, náznakem).
Pokud jde o PPR, není špatná jako samostatná metoda tam, kde lze přijmout případně počaté dítě a nehrozí umělý potrat (z důvodů zdravotních či jiných). Antikoncepce není vražda, potrat počatého plodu ano (antikoncepce "prevencí" a doufám, že i z hledisla ŘKC "menším zlem").
Ohledně spolehlivosti PPR by šlo udělat statistiku, ale sama o sobě by byla spolehlivá zhruba na 98 % tehdy (pominu-li vyjímku asi 2% při více více ovolací v jediném cyklu), kdyby páry měly spolu pohlavní styk pouze v krátkém období mezi ovulací a menstruací.
Ovulace nelze při nepravidelných cyklech nijak předem jistě spočítat (ani hlenová metoda nemusí být jistá), nebo při krátkých cyklech zasahuje ovulace ještě do menstruace či na ni navazuje.
Mnoho katolických párů tuto metodu užívá s tím, že počítají s přijetím dírěte při selhání, Kde to není možné, jsou nuceni kombinovat tuto metodu s metodami jinými a troufám si říci "bez hříchu" (naopak větší zlo by byly potraty , záměrné ohrožování života matky, vychovávající již předchozí děti, či nezodpovědné rodičovství "pro ústavy").
V praxi, Oko, i kdyby měla žena cykly pravidelné například po 24 dnech, tak podle metody PPR by směli manželé mít "bezpečný" styk jen zhruba mezi 17.-24. dnem cyklu, tedy jen týden v měsíci. (Počítám s ovulací kolem 10.-14. dne cyklu + 3 dny jistoty před ovulací minimálně i po. 1.-7. den cyklu menstruace. Navíc před ovulací mohou spermie přežívat 3-5 dní, zvláště spermie pro ženské pohlaví mají větší výdrž).
Povolovat manželům souložit jen týden v měsíci je svazování neúnosných břemen od ŘKC. Je to obrovská a zbytečná psychická zátěž pro partnery, zvlůáště pro ženu, která pak více přijímá důsledky včetně zbytečných potratů atd. (Navíc v povoleném týdnu může být někdo z partnerů nemocný, mohou mít pracovní protisměny, mohou být na služební cestě atd. atd.... praktický život lidí).
V případech cyklů s dvěma ovulacemi během cyklu (asi 2% žen, která mívají častěji i dvouvaječná dvojčata, pokud jsou obě vajíčka v cyklu postupně oplodněny - což lze vyjímečně i různými partnery), je tato metoda nepoužitelná TOTÁLNĚ.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Katolická církev a (zákazy) antikoncepce (Skóre: 1) Vložil: oko v Čtvrtek, 19. leden 2012 @ 19:10:07 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Spolehlivost PPR je srovnatelná s hormonální antikoncepcí. Symptotermální metoda, doplněná novými technologiemi (např.sledování hladiny hormonů - ovulační testy) patří mezi nejspolehlivější způsoby určování plodnách a neplodných období.
Ohledně dvojí ovulace během cyklu: To je v praxi docela jinak - jen zcela vyjímečně uzrávají dvě vajíčka a i to zároveń stejně v jednom dni (dvojvaječná dvojčata), výjimka je možná jen při nepřirozeném hormonálním zásahu při umělém oplodnění, kdy se odebírá rázem více uzrálých vajíček. Tedy ty tvoje dvě procenta žen, u kterých není metoda použitelná, jsou jen scifi, protože jejich průběh ovuklace je prakticky stejný, jako u jednoho vajíčka.
Menstruační cyklus ženy je zpravidla kolem 28 dní, u nepravidelností procentuálně naprosto převažuje tendence prodlužování lhůty mezi cykly (nikoli zkracování).
Všechno je to o přístupu k životu. Buď chci mít všechno pod kontrolou, být pánem svého života a určovat kdeco. Nebo udělám, co je v mých silách a co považuji za správné, přirozené a zdraví i vztahům prospěšné a výsledek ponechám na Boží vůli.
Je - li Boží vůlí, abych měl více dětí, je to vyjímečný dar, zvláštní milost. A věř, že takové děti neumřou hlady a vyrostou z nich správnější lidé, než z chemicky naplánovaných jedináčků.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Katolická církev a (zákazy) antikoncepce (Skóre: 1) Vložil: brusle7 (brusle7@seznam.cz) v Pondělí, 23. leden 2012 @ 18:36:36 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Otázkou je, proč někomu metodu PPR nutit, pokud každému nevyhovuje?
Proč ŘKC uznává jako "jedinou správnou a bezhříšnou " tuto metodu?
I o tom to je.
(To, že není vhodná a bezpečná minimálně u poloviny párů jako samostatná metoda, je zřejmé).
|
]
|
|
Re: Katolická církev a (zákazy) antikoncepce (Skóre: 1) Vložil: Pastýř v Pondělí, 16. leden 2012 @ 22:17:33 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Možná - ve světle onoho článku - už lépe rozumím těm pedofilním farářům. Jejich koníček opravdu není závislý na užití kontraceptiv.
V každém případě je zde ale alternativa, neb, jak řekl jeden moudrý mnich: Naši otcové žili v celibátu, my žijeme v celibátu a naši synové též budou žít v celibátu. |
Re: Re: Katolická církev a (zákazy) antikoncepce (Skóre: 1) Vložil: oko v Úterý, 17. leden 2012 @ 16:20:19 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | A jak se vyrovnáváš s existencí pedofilů v řadách protestantů?
|
]
Re: Re: Re: Katolická církev a (zákazy) antikoncepce (Skóre: 1) Vložil: Willy v Čtvrtek, 19. leden 2012 @ 19:20:18 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | oko,
starej se o vaše pedofily, kteří by podle Písma měli být vydáni Satanu a odstraněni z vašeho středu/společenství, což se nikdy nestalo, tzn. že Písmo - potažmo Pán Ježíš Kristus a Jeho apoštolové - pro vás nejsou žádnou autoritou! To samé se samozřejmě týká kteréhokoli sexuálního zločince v jakékoli církvi. Písmo jiné řešení ani nezná!
|
]
Re: Re: Re: Re: Katolická církev a (zákazy) antikoncepce (Skóre: 1) Vložil: oko v Pátek, 20. leden 2012 @ 17:45:47 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | To z tebe zrovna teď láskyplně promluvil ten "Kristus", protože sám Willy přece už nežije?
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Katolická církev a (zákazy) antikoncepce (Skóre: 1) Vložil: Willy v Pátek, 20. leden 2012 @ 18:21:41 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | No, první tak v lásce promluvil apoštol Pavel ke svatým v Korintu, aby věděli, jak se mají v případě takového hříchu vůči jeho pachateli zachovat. A apoštol Pavel sám o sobě řekl, že nežije on, ale žije v něm Kristus. A řekl také, aby ho věřící napodobovali, takže tak činím.
Jestli se ti to nezdá, musíš si o tom promluvit s tím, kdo Pavlovy dopisy povýšil na Písmo Svaté, což byl kromě Pána i váš první "papež" - apoštol Petr - viz 2P 3:15-16 A trpělivost našeho Pána považujte za záchranu, jak vám napsal i náš milovaný bratr Pavel podle moudrosti, která mu byla dána, a jak to napsal i ve všech dalších listech, v nichž o tom mluví. Jsou v nich některé těžko srozumitelné věci, které neučení a neupevnění lidé překrucují, jako i ostatní Písma, ke své vlastní záhubě.
Jsou-li to pro tebe těžko srozumitelné věci, není divu, že je jako neupevněný a neučený (od Pána, Jehož dílo tu neustále zpochybňuješ, jak to dělá od počátku Satan!) překrucuješ, jako i ostatní Písma, ke své vlastní záhubě.
Tož tak. |
]
Re: Re: Katolická církev a (zákazy) antikoncepce (Skóre: 1) Vložil: brusle7 (brusle7@seznam.cz) v Čtvrtek, 19. leden 2012 @ 12:05:00 CET (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Slova verzus činy.
Pokrytectví je pro Ježíše nejvážnějším hříchem (často nejhůře odstranitelným).
|
]
|
|
|
|