Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 225, komentářů celkem: 429541, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 84 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116461362
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Sobota, neděle nebo středa?
Vloženo Čtvrtek, 29. březen 2012 @ 21:26:03 CEST Vložil: Olda

Služba bližním poslal Nepřihlášený

Je až neuvěřitelné jak je sedmi denní týden zakořeněn téměř ve všech kulturách. Měsíc a rok mají logické vysvětlení v astronomii, ale sedmidenní týden je pro nevěřícího antropologa záhada. Sedmidenní týden nebyl přijmut západní kulturou s přijetím židovskokřesťanského náboženství, ale byl tu dávno před Židy i křesťany. Germánské pojmenování dnů je pohanského původu.

Pohané znali sedmidenní týden, aniž by znali biblické písmo. Jak je to možné? Jediné uspokojující vysvětlení najdeme v bibli:

  • Tak byla dokončena nebesa i země se všemi svými zástupy. Sedmého dne dokončil Bůh své dílo, které konal; sedmého dne přestal konat veškeré své dílo. A sedmý den Bůh požehnal a posvětil, neboť v něm přestal konat veškeré své stvořitelské dílo. (Gen. 2:1-3)
  • Pamatuj na den odpočinku, že ti má být svatý. Šest dní budeš pracovat a dělat všechnu svou práci. Ale sedmý den je den odpočinutí Hospodina, tvého Boha. (Ex. 20:8)
Bůh sám ukázal hned na počátku, že po šestidenní práci následuje sedmý den odpočinku, který neprobloumáme, ale ztrávíme s Bohem. Po šestidenní práci Bůh nařídil "sobotování."

Všimněme si paradoxu, že Muslimové ctí Aláha v den bohyně Lásky v pátek, Židé a Adventisté v sobotu v den Saturna a většina křesťanů v neděli, v den Slunce. A naopak, Rusové mohou mít ateistický mítink v den vzkříšení, tedy ve "Vozkresenie." Tím chci jenom ukázat, že jména jsou bezduché zvuky. Co však Bůh počítá je to, jakou duchovní náplň jim dáme.

Podobně je to i se slovem "sobota", které je odvozeno od hebrejského slovesa "šabat." Sloveso "šabat" nemá vůbec nic společného s posloupností fyzických dnů, ale znamená ustati, přestati, upustiti od něčeho. Sloveso "šabat" se stalo synonymem pro kterýkoli posvátný den, zkrátka svátek.

Bible Kralická říká:

  • ...a odpočinul dne sedmého; protož požehnal Hospodin dne sobotního (svátečního), a posvětil (oddělil) ho. (Ex. 20:11)
Nový ekumenický překlad už "sobotního" přeložil bez hebreizmu:

  • ...a sedmého dne odpočinul. Proto požehnal Hospodin den odpočinku a oddělil jej jako svatý.
V Izraeli, s vychladnutím prorockého ducha, se šabat, sobota ve smyslu odpočinku stal samoúčelem, nejvyšší náboženskou povinností, jakousi formou sebezapření, jež se prý líbí Bohu. Dokonce i Ježíš se musel proti farizejskému sobotování ohradit.

  • A řekl jim: "Sobota je učiněna pro člověka a ne člověk pro sobotu. Proto je Syn člověka pánem i nad sobotou." (Mar 2:27)
Každý den je učiněn pro člověka, nejen sedmý. Ježíš vůbec nemluvil o posloupnosti sedmého dne v týdnu. Ježíš mluvil o duchovní náplni sedmého dne, v žádnem případě o kalendářní legální dohodě.

Židům 4:1-10 popisuje šabat ne jako sedmý den týdne, ale jak je naplněn v Ježíši. Cožpak se může v Ježíšovi vyplňovat název a pořadí nějakého dne? V Ježíši se nemůže naplnit ani pondělí, ani úterý, ani sobota, ani neděle. V Ježíši se může naplnit jenom šabat, t.j. odpočinutí.

  • Kdyby byl Jozue již uvedl lid do odpočinutí, nemluvil by Bůh o jiném, pozdějším dnu. Tak má Boží lid PRAVÝ SOBOTNÍ (sváteční svatý) ODPOČINEK teprve před sebou. (Žid.4:8-9)
Ježíš nemluví o perioditě soboty každých sedm dní. Ježíš mluví o křesťanském šabatu, který má nevýslovně vyšší význam. Dnes šabat připomíná nejen Boží dokončení tvoření v šesti dnech, ale především Kristovo dokončení spásy. Ve třetí Mojžíšově knize, 16: 29-32 čteme:

  • Desátého dne sedmého měsíce se budete pokořovat a nebudete vykonávat žádnou práci... V tento den za vás vykoná smírčí obřady a očistí vás ode všech vašich hříchů. Sobota odpočinutí bude vám. (Kral.) Budete se pokořovat. Smírčí obřady bude vykonávat kněz, který je pomazán a uveden v úřad.
Židovský měsíc měl třicet dní. Třicet není dělitelné beze zbytku sedmi, proto desátý den sedmého měsíce nemohl padnout vždy na sedmý den týdne. Tato sobota nemohla padnout vždy na sobotu. Šabat v tomto případě nebyl pouze dnem odpočinutí, den nedělání a oslavování Boha, ale dnem ponižování duší, půstu a očišťování.

Kdyby se svěcení šabatu se všemi obřady vztahovalo na svěcení soboty pro všechny věky, museli bychom dnes zachovávat i kněžské řády, oběti a oltáře. Smírčí obřady by nás očistily od hříchu i bez Krista.

Vždyť i sám Kristus toto přikázání "porušil." Kristus v sobotu uzdravil a ne jednou: Marek 3:15, Jan 9:16. Rozezlení farizeové o něm řekli:

  • "Ten člověk není od Boha, protože nezachovává sobotu."
Bůh by odporoval sám sobě když řekl Mojžíšovi:

  • "Ten muž musí zemřít. Celá pospolitost jej ukamenuje venku za táborem." (4 Moj. 15:35)
Ten muž totiž sbíral v sobotu dříví.

"Odpočinutí" ve 4. Mojžíšově 25:2,4,6 je v orginálním textu šabat, tedy sobota. A ta znamenala celý rok odpočinutí půdy, tedy úhor. Zde sobota neznamená den, ale rok.

Jestliže máme pochybnosti co se smí, co nesmí, který den Boha oslavovat, jak být poslušnější Božího slova, 14. kapitola Římanům odpoví na víc otázek než je křesťanské uctívání soboty nebo neděle.

  • Někdo rozlišuje dny, jinému je den jako den. Každý nechť má jistotu svého přesvědčení. Kdo zachovává určité dny, zachováva je v Pánu. (Ř 14:56)
Bible po Letnicích neopakuje 4. přikázání, které bývalo zákonem pro Židy a zvykem mezi prvními křesťany. Je bezpředmětné pátrat zda-li má být šabat slaven v sobotu, v neděli nebo v kterýkoli jiný den. Tato snaha vede k legalismu, i když můžeme být motivováni těmi nejčistšími úmysly. Ježíšovi nikdy nešlo o formu, nýbrž o podstatu.

Ortodoxní Židé dnes uznávají kalendář, který byl přijat ve třetím století. Nemáme žádnou jistotu, že sedmý den v tomto kalendáři synchronizuje s Božím sedmým dnem. Kalendář před Exodusem leží v úplných pochybách. Dokonce víme, že jeden den trval dva dny: Jos. 10:1214. Už zde by nastal posun. Nemluvě o přestupném roce. Budeme-li trvat na sedmém, sobotním dnu našeho kalendáře jako dni Božího odpočinutí, můžeme se utrápit k smrti přesnými výpočty, ale pravdy se stěží dopídíme.

Bůh přikázal v 5. Mojžíšově knize, 4:12-14, abychom dodržovali desatero přikázání. Tak to činí Adventisté i někteří jiní křesťané. Většina křesťanů slaví šabat v neděli, protože první den v týdnu vstal Ježíš z mrtvých. Avšak "pravý první den" je jistě posunut. První den v týdnu světili křesťané a apoštol Pavel daleko dřív než svěcení neděle nařídil Konstantin ve 3. století.

  • První den v týdnu jsme se sešli k lámání chleba a Pavel promluvil ke shromáždění. (Sk. 20:7)
  • V první den týdne nechť každý z vás dá stranou, co může postrádat, aby sbírka nezačala teprve tehdy, až k vám příjdu. (1. Kor. 16:2)
Většina křesťanů udržuje ne zákonem nařízené nedělní shromáždění dodnes. Starozákonní věřící byli odděleni od pohanů Božím zákonem a dodržováním množství přikázání. Novozákonní věřící stejně jako dnešní věřící jsou odděleni od světa ne příslušností k denominacím nebo tím, že jsou pokřtěni, že přijímají večeři Páně, ale že milují své bližní a nejen ty, kteří milují je. Svět oplácí lásku laskou. Křesťan oplácí láskou i nenávist. Ten kdo nemá srdce naplněné láskou pro ztracené, pro ostatní bratry a sestry v Kristu, neoslaví Boha ani v sobotu, ani v neděli. Kolik křesťanské energie vyplýtváme zbytečnostmi. Křesťanství není vnější náboženství, ale vnitřní víra. Jak mohou pomoci neosobní bezduché názvy a pořadí dnů? Ježíš je nad nimi Pánem a my nejsme jejich otroky.

Nakonec jen malou perličku. Datumová čára v Beringově úžině odděluje malý americký ostrov Diomed od většího ruského Diomeda. Když nedělní nebo sobotní křesťané nebo páteční muslimové slaví Boha nebo Alláhana na obou ostrovech, tak jsou Američané o celý den za Rusy, ačkoliv jsou od sebe vzdáleni jen několik kilometrů. Americkým sobotářům se zdá že Rusové slaví v pátek, a Ruským sobotářům se zdá, že Američané slaví v neděli. Opravdu jde jen o to, čím sobotu, tj. den odpočinutí a ne název dne, naplníme.



"Sobota, neděle nebo středa?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 31 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Sobota, neděle nebo středa? (Skóre: 1)
Vložil: oko v Čtvrtek, 29. březen 2012 @ 21:49:24 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Díky za nové pohledy.



Re: Sobota, neděle nebo středa? (Skóre: 1)
Vložil: jrr v Čtvrtek, 29. březen 2012 @ 23:04:08 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jsem adventista, každopádně za tu církev nijak zvlášť nekopu, především pro vztah církve k zákonu a pro programovou adoraci EGW. 
Ale tohle mi leze na nervy. Plno věcí v článku dává smysl, nicméně na několika místy se autor shazuje.
Co mi vadí především, je významové ohnutí verše ze skutků
"První den v týdnu jsme se sešli k lámání chleba a Pavel promluvil ke shromáždění. (Sk. 20:7)"
Dokonavý vid, který je v podstatě ve všech mě srozumitelných překladech (české + slovenské, anglické a ruské) naprosto neukazuje na to, že by to bylo pro prvotní církev pravidlem, z kontextu příběhu vyplývá, že to bylo proto, že Pavel brzy poté odjížděl pryč. Nikde se nepíše o tom, že by se církev scházela (oproti "sešla"), nikde se nepíše, že by se církev sešla tak, ja bylo zvykem, nic podobného. Snad každý fungující sbor, každá církev se schází i mimo svůj den, když je možnost vyslechnout si svědectví nebo poselství význanmé návštěvy, nehledě na to, jaký je den v týdnu.

Další věc, která mi vadí na článku, stejně jako na postoji mnoha adventistů, je "dobová neflexibilnost," nebo jak to lépe nazvat. Adventisté obecně tvrdí např. že káva je špatná, protože to kdysi napsala EGW. V její době tomu tak pravděpodobně bylo, protože způsob konzumace kávy byl podobný dnešnímu českému turkovi, tedy dlouhé louhování, kdy se z kávy louhuje mnohem více, než prospěšné látky. Nicméně např. překapávaná káva nebo pravé espresso obsahuje poměrně dost zdraví prospěšných látek a minimum těch škodlivých. Doba je jinde, možnosti, které máme, jsou jiné.
Autor článků říká, že sobota dnes pravděpodobně neodpovídá v sedmidenním cyklů původní sobotě. OK, to beru. Ale doba je jinde, je nějaký reálný kalendář. Doba je jinde, sobota dnes je asi jiný den, než byla při stvoření, ale je to poslední den týdne - myslím, že nejde o doslovné zachování sedmidenní posloupnosti od stvoření, ale o oddělení toho posledního dne, vrchol lidské periody času ve smyslu "dřeš 6 dní, tak dři, a na konci týdne tu je pro Tebe čas, který můžeš strávit se svým Pánem jinak." Vycházejme z reálných možností doby, sobota jako konec týdne prostě vychází na dnešní sobotu (neděle jako konec týdne je spoecialitka pár slovanských zemí).

Nemám problém s tím, že někdo světí neděli - věřím, že každého jednotlivce, který o to stojí, vede Duch. Nemám problém s tím, že se člověk necítí vázán doporučením ke svěcení soboty. Memám problém s tím, že někdo kdysi prohlásil, že se bude světit neděle, aby se církev přiblížila nekřesťanům, kteří neděli světili. To vše ať si přebere Všemohoucí sám, soudit to nebudu. Ale netvrďte mi prosím, že NEsvěcení soboty je jakkoliv doporučeno, či dokonce přikázáno v Bibli.
To, co Bible říká, by se dalo parafrázovat:
1. Sobota není nadřazená nad život, který dal každému člověku z lásky Stvořitel (Ježíš + učedníci a sbírání klasů, Ježíš a uzdravování v sobotu), což je pro nás sobotáře (subotniky, jak to tu pojmenoval Eleazar) zdvižený prst!
2. Sobota není rozhodně jediný den, kdy se smí církev scházet!
3. Čeká nás mnohem... zásadnější společenství s Bohem (zmiňované odpočinutí), než to, které teď můžeme zažít v ten náš den odpočinku, nehledě na to, který den to je, a nehledě na to, jak moc se člověk snaží o "kvalitně strávený čas s Bohem." 
Nic víc, nic míň.




Re: Sobota, neděle nebo středa? (Skóre: 1)
Vložil: kabrtdaniel v Pátek, 30. březen 2012 @ 01:56:12 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
Rozmáhá se nám tu takový nešvar. Kdokoli si s čímkoli neví rady, tak to "zduchovňuje". Jenomže křesťanství není jen víra Ducha, ale i Ježíše Krista, který se stal tělem. Ježíš své posluchače povznášel nejen duchovně, ale i léčil jejich nemoci. Křesťanství tedy není jen o duc*****sti ve smyslu svatých prožitků, ale je o člověku v jeho celistvosti.

...jména jsou bezduché zvuky.

Ne ta biblická.

...jakou duchovní náplň jim dáme.

Duchovní náplň nemůže být dána nikým jiným než Duchem svatým. Tedy je na naší aktivitě zcela nezávislá!

"Sobota je učiněna pro člověka a ne člověk pro sobotu. Proto je Syn člověka pánem i nad sobotou."

Tomu mi dovol se pověnovat více.

Copak není zřejmé, že zde Ježíš mluví o sobě? Obdobu tohoto verše v NZ nacházím např. v Kol 1:16 - "...všechno je stvořeno skrze něho a pro něho..." Zde jde o něco jiného než kritizování formalismu. Ježíš dokonce ani neříká, jestli se trhat klasy v sobotu smí nebo ne. Jedná se o něco mnohem zásadnějšího. Ježíš se nazývá Pánem soboty, tedy samotným Bohem SZ. Sobota totiž nebyla stvořena pro nás, ale pro Boha!

Ex 20:11: "Ale sedmý den je den odpočinutí Hospodina, tvého Boha."

Marek 2:27 je tak svědectvím o Kristu, který je Pánem soboty. Jak velký význam to má pro Jeho následovníky!

Každý den je učiněn pro člověka, nejen sedmý.

Bezpochyby, ale jen jeden den, a totiž ten sedmý, je den odpočinutí Hospodina.

Ježíš vůbec nemluvil o posloupnosti sedmého dne v týdnu.

Není však bez zajímavosti, že v této posloupnosti žil.

Ježíš mluvil o duchovní náplni sedmého dne, v žádnem případě o kalendářní legální dohodě.

To je ukázkový příklad mého úvodu. Více znásilnit Ježíšova slova nelze. Tímto způsobem interpretace lze do Ježíšových úst vložil naprosto cokoli!

Rozezlení farizeové o něm řekli:

Že cosi o Ježíšovi řekli rozezlení farizeové určitě nijak zvlášť nevypovídá o hodnověrnosti jejich slov. Mýlili se. Kdyby totiž v jediném z Božích přikázání Kristus pochybil, nebyl by ani jediný, o němž by bylo možno říct, že nezhřešil. Naše spása i zatracení stála právě na Ježíšově spravedlnosti. A On nezhřešil.

Někdo rozlišuje dny, jinému je den jako den. Každý nechť má jistotu svého přesvědčení. Kdo zachovává určité dny, zachováva je v Pánu. (Ř 14:56)

Zde máme pouze dvě možnosti:
1) Pavel byl falešný prorok podle 5 moj 13,1-6
2) Při "zachovávání dnů" nemusí jít o soboty Hospodinovy, ale postní dny. Kontext který spojuje dny a jídlo by tomu nasvědčoval. Může se tak jednat o jinde historicky zdokumentovaný spor různých skupin křesťanů mezi postními dny každé úterý a čtvrtek, nebo středu a pátek. Pavlův postoj by byl jednoznačný, a totiž každý nechť se postí dle svého svědomí.

Křesťanství není vnější náboženství, ale vnitřní víra.

Jestli se tvá duc*****st neprojevuje navenek, je k ničemu. Vnitřní víra je protimluv.

Výklad jen dokresloval předem stanovenou hypotézu a tím se stal násilným a účelovým. Článek tedy hodnotím negativně. Měl spíše co dočinění s filosofií autora, než Božím slovem. A jako takový je bezcenný.

Perlička na závěr? Žádná mě nenapadá.




Re: Sobota, neděle nebo středa? (Skóre: 1)
Vložil: Momonka (Tinidril@seznam.cz) v Pátek, 30. březen 2012 @ 20:11:30 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Perlička na závěr svědčí jen o tom, že sabat a veškerá nařízení s ním související byl určen výhradně Izraeli. Pokud někdo chce sobotu dodržovat, tak se vším všudy, jinak nemá smysl ji někomu otloukat o hlavu a přitom opomíjet určité příkazy s ní úzce související s tím, že tohle už není třeba a křesťany to nezavazuje, ale tamto ještě závazné je (a to smrtelně závazné!). A tak jeden klidně v sobotu navaří oběd, ale nikdy by v sobotu necestoval, zatímco jiný klidně cestuje i vaří, ale trvá na tom, že Boží lid se musí shromažďovat hlavně v sobotu (alternativa-neděle nepřipadá v úvahu)... "Nejlepší" na tom je, že podle toho, co kdo ohledně soboty dodržuje a nedoržuje, se pak posuzuje, do jaké míry je člověk Bohu poslušný a miluje Ho:-( No, škoda slov na zákonické rozepře. Už nikdy! Věrný kristovec zachovává Pánu a má s Ním obecenství každý den, který je mu z Jeho milosti dán, nepotřebuje k tomu jeden speciální den k tomu určený. Pána lze dobře velebit a slyšet Jeho hlas i při práci...



Stránka vygenerována za: 0.30 sekundy