Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Jiří.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16654, komentáře < 7 dní: 180, komentářů celkem: 429681, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 266 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116554055
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Jak se arcibiskupsky vykecat z problému
Vloženo Pátek, 29. červen 2012 @ 08:01:49 CEST Vložil: Olda

Ekumenismus poslal Nepřihlášený

Arcibiskup Jan Graubner poskytl rozhovor deníku Právo a výňatek z něho vyšel 24.6. na serveru Novinky.cz. Parlament projednává církevní restituce, a tak jsou představitelé Římsko-katolické církve předmětem intenzivního interviewování. Vláda se snaží prosadit svůj návrh, levice protestuje a pořádá obstrukce, nekřesťanská veřejnost se rozčiluje - a římsko-katoličtí představitelé zaujímají defenzivní postoje. Za této konstelace čteme však rozovor, v němž se Jan Graubner dopouští řady pochybení. Z nich pak bych rád upozornili na čtyři, z nichž dvě mají neekumenický charakter.


1) V jedné otázce redaktor poukazuje na názory, podle nichž Římsko-katolická církev příšla k  majetku do značné míry v době pobělohorské, kdy prý páchala zločiny proti lidskosti.

Arcibiskup odpovídá: "Pokud chcete jít do středověku, pak musíme řešit i to, co husité vzali katolíkům. Ale nic takového my nechceme. Společenský souhlas pro nápravu křivd je na hranici roku 1948 a to respektujeme."

Nemusím být zvláštní obhájce husitských válek, aby mi tato slova připadala podivná. Totiž vágní, protože do značné míry byl spor husitství a katolictví vnitřním sporem katolictví, za něhož neexistovaly zvláštní konfese. A mluvit o době husitství tímto způsobem nedává ani smysl, protože husité představovali jen jeden z tehdejších proudů. A bylo by třeba dopovědět otázku majetku farnosti, která se celá přidala například k utrakvistům - byl tento majetek "odcizen"?

Nelze ani popřít, že husitské války přinesly značné škody na životech a na majetku. Kde by se však tyto války vzaly, kdyby do Čech neproudila křižácká vojska? Spíše by bylo možné husitům vytýkat, že bránili legitimnímu výkonu královské moci, ne však to, že se postavili na odpor vnějšímu násilí. (Omlouvám se samozřejmě za zjednodušení.)

2) V jiné otázce se redaktor ptá: "Je pro vás Jan Hus arcikacířem?"


Arcibiskup odpovídá: "Ani z dnešního pohledu nelze akceptovat některé jeho názory jak ze strany katolíků, tak protestantů, ale v řadě věcí není přijatelný ani pro nevěřící. Je pravda, že tehdejší společnost byla v morální krizi, ale husitské války ji neřešily, naopak prohloubily."

Morální krize patří do každé doby. Ale rozvoj literatury a vzdělanosti v době předbělohorské, vláda Jiřího z Poděbrad, nástup Jednoty bratrské s jejími osobnostmi, působení Jana Ámose Komenského - to jsou doklady prohloubení krize?

Pan arcibiskup si počíná velmi nevěcně a neekumenicky. A to jen proto, aby obhájil legitimitu církevních restitucí. Zajímavé přitom je, že si do úst bere husitství sám. To téma mu nenadnesl redaktor. Jako by říkal: vy nám předhazujete historické katolické nepravosti - a přitom máte sympatie k problematickému Husovi a k ještě problematičtějším husitům.

Právě včera jsem ale narazil na praktiky, které vojáci v pobělohorské době uplatňovali proti kacířům na Roudnicku, jak jsou uvedeny v rakouských archivních pramenech ze 17. stol.:

"Všichni, kdož se zdráhali přijímat pod jednou, byli tak dlouho tlučeni do hlavy a do obličeje, až jim hojně tekla krev i slzy přes obličej, pak položila se hostie na ústí pistole neb jiné střelné zbraně do úst nebožáka, takže jemu večeři páně pod obojí způsobou podávali, totiž že k hostii pil svou vlastní krev."

Doporučuji čtenářům takové zmínky neobracet proti panu Graubnerovi nebo jiným biskupům. Šlo o počínání světské moci, pro niž se náboženství stávalo ideologií, podněcující a legitimující její mocenské choutky. Jak duchovní a světská moc spolu korespondovaly, je pak složitější a mnohoznačnější záležitostí (v níž ovšem odpovědost "duchovní" vrchnosti zaniknout nemohla, ale o to teď nejde). A to také komoplikuje veškeré úvahy o "církevním majetku".

3) Jinou odpověď končí pan Arcigraubner slovy: "Katolický podíl je dohodnut na 80 procent. Zbytek dáváme nekatolíkům, kteří by jinak měli nárok jen asi na dvě procenta. Tím snad napravíme to, čím mohli v dějinách katolíci ublížit jinověrcům."

Kdyby evangelické církve byly co čemu, odpoví na takovou nabídku ve vší slušnosti: "Trhněte si, prosím, nohou! Nechtějte nám zacpat ústa penězi." Vždyť to je římsko-katolickým tradičním zvykem se s vinou vypořádávat finančně. Ale duchovní cesta vede přes pokání, odpuštění a smíření, ne? A pokud to nechápou evangelíci, jsou na tom stejně nešťastně jako pan arcibiskup. A měli by začít znovu studovat Martina Luthera a Wittemberské teze se učit nazpaměť.

4) Redaktor se ptá: "...Slyšel jste názor, že by místo souhlasu s restitucemi stačilo, kdyby se český stát omluvil církvím za nemorální činy, kterých se v minulosti vůči nim dopustil?"

Arcibiskup na otázku, jak je položena, neodpovídá, takže nevíme, zda by omluva stačila nebo nestačila. A místo toho začne mluvit o něčem jiném: "...Církev restitucí nezbohatne, jen jí přibude starostí. Stát z dlouhodobého hlediska ušetří."

To, že stát z dlouhodobého hlediska ušetří, je velmi pravděpodobné. To, že církvi přibudou starosti, je jisté. Ale že církev - nakoli  k církvi patří farnosti a biskupství - nezbohatne, je nepravda jako věž. Nezíská snad spoustu majetku?

A tak co ještě dodat ke zmíněnému rozhovoru? Místo zpovídání (arci)biskupů by bylo na místě zpovídat historiky a znalce dějin práva. A (arci)biskupové by se zase neměli utíkat do historie tak, aby její relativizací naivně relativizovali námitky nekřesťanských současníků, kteří si mohou snadno najít své protikatolické střelivo. Válčení nepřeji ani jedné ani druhé straně.

Jiří Hoblík

Zdroj: www.svobodne.estranky.cz


"Jak se arcibiskupsky vykecat z problému" | Přihlásit/Vytvořit účet | 20 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Jak se arcibiskupsky vykecat z problému (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pátek, 29. červen 2012 @ 12:17:09 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zajímalo by mne proč to ti komunisti a Rudé právo prostě nevyzkoušejí ? Omluvit se všem církvím, ekumenické radě a všem občanům tohoto státu za všechny zločiny a lži ? Mohli by do toho zahrnout i tyhlety poslední. To co popisují mohli najít spíš ve vlastních archivech. Silně to připomíná věci které dělali v relativně nedávné době katolickým kněžím i laikům a možná také evangelíkům. Obviňovat své nepřátele z toho co zrovna dělali sami bylo za totality natolik zažitou praktikou že naši přátelé z USA a západní Evropy často ani nepotřebovali rozvědku. Pokaždé když o nich komunisti tvrdili že použijí chemické zbraně tak okamžitě rozdali vojákům prostředky protichemické ochrany. Což zachránilo například ve Vietnamu spoustu vojáků. Rozbít někomu obličej a donutit ho pít vlastní krev patřilo k častým "zábavám" mazáků na komunistické vojně, za tichého souhlasu důstojníků. Někdy možná i za jejich účasti. Připomíná to také obvinění prvotních křesťanů v Římě. Že jedí děti a pijí lidskou krev, což byla narážka na Tělo a Krev Páně. Nebo jako obvinění Vyvoleného národa že prolévají krev panen a přidávají do košer jídla.....
Zajímavé je jak bolestná je pro komunisty Ekumena. Jako kdyby čerta svěcenou vodou poléval. Zkusme proto mít rádi i je a modlit se za ně. Rád bych o to požádal každého člověka dobré vůle.



Re: Jak se arcibiskupsky vykecat z problému (Skóre: 1)
Vložil: oko v Sobota, 30. červen 2012 @ 11:41:21 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
..." Kde by se však tyto války vzaly, kdyby do Čech neproudila křižácká vojska? "...


A já bloud si vždycky myslel, že nejdříve byly husitské války a následně pak, jako reakce na vypalování kostelů a kláštěrů, i křižácké vojsko.


A tento autor chce u jiných hledat chyby?



Re: Jak se arcibiskupsky vykecat z problému (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pondělí, 02. červenec 2012 @ 10:41:54 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Komunisti  z pochopitelných důvodů mluvili jako o zahraniční křižácké výpravě také o bitvě u Vyšehradu, ve které se Zikmund Lucemburský pokoušel znovu dobýt Vyšehrad. Ve skutečnosti tam v boji s pražskou posádkou padla značná část a výkvět moravské zemské hotovosti, která tvořila jádro královského vojska.  Obecná hotovost která byla Zikmundovi jako vládci Moravy povinna lenní službou. Moravany poslal na smrt sám král, který je obvinil ze zbabělosti před nepřítelem, z toho že se bojí chlopských cepů.  Hejtman pán z Kravař sestoupil s koně a řekl mu ať se dívá, že budou umírat až král bude utíkat, což se přesně stalo. Sestoupili s koní a zaútočili na pražské okopy opěšalí.  O něco později král utekl a přátelé z husitského vojska   je umírající donesli ke zdi kostela svatého Pankráce. Jsou pohřbeni pod poškozenou sochou, která je umístěná hned za brankou do zahrady před kostelem. Jejich jména a erby najdeme v zadní části uvnitř. Zřejmě je pohřbili husiti nebo pražani, do posvěcené půdy u kostelní zdi.

Poručme je všechny Bohu. Katolíky i utrakvisty, husity i křižáky. Poručme Bohu i komunisty. Ať nám všem ukáže své milosrdenství a zjeví svou slávu.




Stránka vygenerována za: 0.20 sekundy