Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 236, komentářů celkem: 429552, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 412 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116474558
přístupů od 17. 10. 2001

Život víry: Tetování: Projev duše na kůži
Vloženo Čtvrtek, 12. červen 2003 @ 15:50:32 CEST Vložil: Stepan

Žhavá témata poslal tetofil

  Tetování: Projev duše na kůži Nestarší známé tetování na lidském těle vlastní Ötzi. Je to světově známá mrtvola člověka z doby kamenné, která byla nalezena v ledovci blízko Otztales v Itálii. Na těle mrtvého muže se nachází 15 tetování. Mimo jiné probíhá jeden pruh s paralelní linií dolní částí jeho páteře, další pruh vede kolem jeho pravého kotníku a jedno tetování ve tvaru kříže najdeme za jeho pravým kolenem. Nález tetování na tomto těle z doby kamenné byl téměř senzací.  

  Tetování Bůh ochraňuj moji rodinu Slovo "tetování" má svůj původ v Polynésii a byl přejat do evropských jazyků v dobách zvýšeného zájmu o život v této oblasti. "Tatoo" z polynéského "tatau" - "znamení jeho kůže jako deník".  Leoš si dal vytetovat na kůži svojí životní mravní zásadu: přes srdce jednu letící a jednu padající vlaštovku. "To proto, že všechno v životě má svůj protiklad", říká. Mladí lidé jako Leoš používají symboliku tetování, aby vyjádřili svůj vztah k životu a smrti."Každé náboženství zdobí své chrámy", říká Leoš. "a my, kteří jsme tetovaní, vnímáme tělo jako chrám." Žádné tetování není bez bez hlubšího významu. Stejně tak, jako vznikaly vzácné fresky ve starých chrámech: vše má jako na šperku svůj smysl a úmysl až do posledního detailu. Tělo jako šperk? To je pro Leoše příliš málo. Nosí své životní motto neustále sebou a vystavuje je na odiv ostatním. Cítí celým tělem to, čemu se zavázal. Jeho kůže je jeho deníkem. A co se stane, když své mravní zásady změní, když odmítne to, co mu dosud bylo svaté? Taková otázky nemají v jeho světě místo:"Tetovaní lidé jsou lidé věrní pravdě. Stojím si za svou minulostí, i kdybych mnoho věcí udělal špatně."   Tetování Kříž Egyptští křesťané jsou hrdí na svoje tetování. Obzvláště v náboženství platí, že tetování bylo odpradávna až dodnes "poznávacím znamením určité skupiny", obraz na kůži jako signál pro okolí. To vychází u egyptských křesťanů z koptské tradice. Téměř všichni jsou tetováni znamením kříže. Proč? To ví znalec koptské církve, Antonín Mayer: "O koptech se zejména mluví v tomto směru tak, že se tím chtějí oddělit od jiných nekřesťanských náboženství. A egyptští křesťané jsou pyšní na svoje tetování. Viděl jsem jak si kopti z radosti nad svým křesťanstvím potetovali zápěstí na ruce a tím vyznávají: jsem Kristův, zde je moje tetování na zápěstí, a sice v místě, kde vede tepna, protože tam je lze jen velmi špatně nechat odstranit."      Tetování Ježíš Také mezi prvními křesťany byli někteří, kteří se nechali tetovat. Nosili iniciály Ježíše Krista ("X" nebo "I.N."), rybu, kříž či jehně na čele nebo na zápěstí. Není však dosud jasné, zda se jednalo o tetování jehlou nebo o barevné jizvy.  Přitom se význam těchto znaků vykládal různě nejen v průběhu doby, ale i dokonce v průběhu i jedné epochy. Vyznavačským křesťanům byly vytetovávány značky, aby se mohli odlišit jako "kacíři" nebo "odpadlíci" od "pravé víry". Lidé se tehdy takto pokoušeli křesťany vyloučit ze společnosti. Křesťané naopak vnímali tato tetování úplně jinak. Pro ně se nejednalo o stigma, ale spíše o značku příslušnosti ke společenství. Se vší otevřeností tak mohli ukázat, že jsou připraveni pro svou víru trpět. "Myšlenka" označování tetováním se u křesťanů ujala jako dobrovolné přijetí stálého poznávacího znamení. A to zejména v zemích, ve kterých byli křesťané v menšině.  Tak byla v roce 1890 v Bosně tetována katolická děvčata, aby se zabránilo přestupu k islámu. Arménští křesťané dodržovali tradice poutního tetování ještě do 1. světové války. Účastníci křižáckých výprav mívali často tetování, aby měli v případě smrti zajištěn křesťanský pohřeb. Podobné účely sledovalo tetování porodními asistentkami v Paříži v 18. století. Tetovaly matky a jejich novorozence identifikačními značkami, aby se zamezilo záměnám a k snadnějšímu hledání při náhlých úmrtí dětí nebo při potřebě určení matky. Církev se obrátila proti tetování Ovšem v těch zemích, kde chtěla církev provádět misijní práci a kde bylo tetování tradiční, začala usilovat o to, aby postupně dostalo mezi lidmi  špatnou pověst. Kvůli odlišení vlastních členů církve od těchto "primitivních národů" zde tetování zcela zakázala.   Vytetovaný nápis Ježíš Církev se přitom odvolávala na Starý Zákon: "...mrtvým nesmíte zhotovovat na těle žádné zářezy a nesmíte si vyrýt žádnou značku.(3. Moj. 19,28). "...kněží si nesmí vystříhávat na své hlavě pleš, stříhat si vousy a na těle dělat zářezy." (3. Moj. 21,5).  Již v roce 787 po Kristu bylo tetování papežem Hadrianem I. na koncilu vypovězeno z křesťanské kultury jako pohanský zvyk. Současně byly všechny druhy ozdobného tetování na těle výslovně zakázány. Takové zákazy platily ještě donedávna. Dokonce ještě v roce 1996 bylo v kantonu Bern ve Švýcarsku zakázáno nechat se tetovat. V zákoně byl tento čin označen jako prznění těla. 
Bruno Graber

"Tetování: Projev duše na kůži" | Přihlásit/Vytvořit účet | 3 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Tetování: Projev duše na kůži (Skóre: 1)
Vložil: wollek v Pátek, 13. červen 2003 @ 08:30:48 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
No nevím, mě osobně se tetování vždy protivilo, ale když jsem poslední dobou slyšel názory některých křesťanů, kteří se toho zastávali, raději jsem přijal opatrnější náhled a neodsuzuji to. Určitě jsem ovliněn kulturou, kde jsem vyrůstal.
Nicméně, zajímaly by mne čistě biblické argumenty zastánců i odpůrců tetování. Sám jsem se řídil veršem, že tělo je chrám Ducha Svatého a dělat si na něm tetování jsem bral jako poškozování si těla.
Chtěl bych zdůraznit, že můj současný postoj k věci je prakticky neutrální a rád se tedy poučím.



Re: Tetování: Projev duše na kůži (Skóre: 1)
Vložil: abednego v Sobota, 14. červen 2003 @ 22:47:27 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
tetophil, are you a fool?



Re: Tetování: Projev duše na kůži (Skóre: 1)
Vložil: wollek v Pátek, 27. červen 2003 @ 08:38:17 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jediné, co jsem o tetování přímo našel v Bibli je následující verš (uvádím v různých překladech, protože se ani jeden neshoduje s citací v článku).

Leviticus 19:28  Nebudete svá těla zjizvovat pro mrtvého ani si dělat nějaké tetování. Já jsem Hospodin. (Ekum.)
Leviticus 19:28  Nedělejte si na těle smuteční jizvy ani žádné tetování. Já jsem Hospodin. (NBK)
Leviticus 19:28  Nad mrtvým pak nebudete řezati těla svého, a žádného znamení vyrytého na sobě neučiníte: Já jsem Hospodin. (Kral.)

No, nemám zrovna pocit, že by tetování bylo to nejlepší, jak by křesťan měl vyjadřovat své pocity. Alespoň mě zatím nikdo nepřesvědčil o opaku.



Stránka vygenerována za: 0.25 sekundy