Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 237, komentářů celkem: 429553, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 428 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

rosmano
Willy
Dzehenuti

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116476792
přístupů od 17. 10. 2001

Partnerství: Případ ''hlodavé'' otázky
Vloženo Středa, 03. prosinec 2003 @ 06:15:14 CET Vložil: Bolek

Partnerství poslal van

  Případ "hlodavé" otázky Nedávno jsme slyšeli, že v USA víc než polovina dnes uzavřených sňatků skončí rozvodem a tak by nás bylo nemělo překvapit, když nám jedni dobří známí s hořkým úsměvem sdělili, že se rozcházejí. A přece to s námi trhlo. Skutečnost, že to bude, jak se vyjádřili, „přátelský rozvod bez právníků", nás také příliš nepotěšila.



Keith ignoroval všechny kroky vypracované psycholožkou Kübler-Rossovou pro konfrontaci s převratnými situacemi, přeskočil šok a zapření a rovnou vztekle vyjel: „Právě vyšly dvě zprávy o tragických důsledcích rozvodů na děti a celou společnost a vy se rozhodnete s tím praštit!" Nebylo to samozřejmě nic platné. Jako odpověď přišla jen obvyklá řada frází o seberealizaci a zklamání z praktického života v monogamii.

Ale později, mezi čtyřma očima, po několika pivech, řekl ten kamarád Keithovi něco, nad čím bychom se měli zamyslet všichni. „Začali jsme se hádat asi před třemi lety," řekl, „většinou kvůli maličkostem, třeba kdo si vezme volno, když byly děti nemocné. Prostě malichernosti, a většinou to bylo druhý den zas v pořádku. Ale jednoho dne jsem si řekl: ,Jak dlouho to chceš takhle vydržet?‘ A ta myšlenka hlodala a nedala mi pokoj. Nakonec jsem se rozhodl, že moje štěstí záleží jen na mně..." Zbytek můžete do omrzení poslouchat denně v televizi.

To, co je pro nás hodné pozornosti a z čeho by se mohli poučit všichni novomanželé, je ta "hlodavá" otázka. Ta za to může. Dejte pozor na to, jaké si kladete otázky. Proč se ptát: „Jak dlouho to chceš takhle vydržet?" místo „Co budeš dělat pro zlepšení tohoto manželství?" Tím, že si kladete první otázku, mlčky přiznáváte, že vás odpověď na tu druhou nezajímá. Jinými slovy, zdánlivě legitimní otázka může být tou špehýrkou, kterou se ďábel protáhne, aby rozvrátil celou vaši existenci. Kdyby vás přímo napadl posměšky, bylo by snadné hodit po něm kalamář, jako Luther, nebo s ním uzavřít sázku jako Faust. V rajské zahradě nepodcenil Satan Evinu lásku k Bohu. Spíš, se mu podařilo využít lidské slabosti – úcty k daru svobodné vůle – a vzbudit v ní otázku: „Opravdu zakazuje Pán Bůh jíst ovoce těch stromů?"

„Vlastně ne, jen toho jednoho," řekla.

Nejsme biblisté, ale zdá se nám, že jí nabízí myšlenku: „Tak to není přirozený zákon, který mi zakazuje jíst ovoce ze Stromu vědění dobrého a zlého. To Pán Bůh jen tak řekl. Nechtěl mě tím ochránit třeba před nějakým jedem. Chtěl ochránit sám sebe, aby nepřestal mít navrch."

Jakmile se disidentům podařilo přesvědčit americké katolíky, že antikoncepce neporušuje přirozený zákon, protože po léta popírali, že přirozený zákon vůbec existuje, nedrželo katolické manžele už k učení církve nic, než slepá poslušnost. A slepá poslušnost jde Američanům proti srsti. Místo, aby si kladli otázku: „Proč by měli lidé dělit to, co Bůh nejposvátnějším způsobem spojil?", milióny manželů se ptaly: „Proč si máme nechat poroučet od bandy starých italských celibátníků?"

Potíž s odvrácením disentu v církvi je v tom, že takové otázky jsou rozumu nepropustné. Jsou sami sobě odpovědí. Někdo z hnutí New Age prohlásil: „Události jsou ovlivněny tím, co si představujeme, naší fantazií." Jiný jejich člověk, neurolog Karl Pribram, šel tak daleko, že řekl, že svět je možná nějaký hologram (třídimensionální obrázek) promítaný mozkem a ovlivnitelný správným způsobem myšlení. To může být návod na zešílení, ilustruje však představy mnohých američanů, že štěstí je zasloužené nebo nezasloužené duševní rozpoložení.

Kdo ví, není-li načase uvážit možnost, že má naše štěstí, zejména to manželské, něco společného s otázkami, které si klademe.

Místo aby se manželé ptali: „Co chci?", měli by se ptát: „Co potřebuje tohle manželství?" Přece jsme se rozhodli stát se jedním tělem. Od teďka už nemůže naše rozpoložení namátkově poroučet skutečnosti jaká by měla být, aby nás učinila šťastnými. Naše těla už nejsou zaprodanci pohodlí; jsou vázána slibem považovat za stejně důležité pohodlí ještě nejméně jedné další osoby.

Co potřebuje většina manželství, jsou modlitby, víc modliteb – a skutky. Právě tak, jako je naše víra bez konkrétních skutků jen akademickou otázkou, je také manželství bez známek lásky ztělesněných obětí jen uspořádáním způsobu života. Místo abychom se tedy ptali, zda jsme v manželství šťastní, mohli bychom se nejdříve ptát, zda jsme plně oddáni svému partnerovi a připraveni plnit povinnosti, které patří k našemu stavu. Tak se při rozhodování mít další dítě může žena ptát: „Kolikrát ještě chci zakusit ranní nevolnost, nosit v červenci těhotenské oblečení, pracovat hodiny k porodu, zvládat depresi po porodu, hemerroidy, probdít dlouhé noci s plačícím dítětem?" Ale k svátosti manželství patří jiná sada otázek: „S kolika bratry a sestrami se budou moje děti smět učit lásce? Kolikrát mi Pán Bůh dovolí se podílet na jeho utváření nové osobnosti? Nakolik důvěřuji jeho péči o mne?"

Finanční rozhodnutí o penězích, které máte navíc, mohou být inspirována vaším osobním nebo společným snem: „Co by mně (nám) právě teď udělalo radost?" Ale měla by být také ovlivněna širší perspektivou. „Když si teď za $24.000 koupíme dvousedadlové sportovní auto, jehož cena v okamžiku, kdy se v něm rozjedeme poklesne o $8.000 - $12.000, bude to z legitimní potřeby dopravního prostředku, nebo tím utrácíme dědictví našich dětí ještě dříve, než se narodily?"

Pořádně si jako manželé prohlédněte ty "hlodavé" otázky, které jsou základem vašich rozhodnutí. Když si jich začnete všímat, zjistíte s překvapením, jak často je vlastní podstata této otázky sama osobě otázkou.
Keith a Therese Bowerovi

K. a T. Bowerovi jsou učitelským párem v ústředí Ligy v Cincinnati ve státě Ohio (USA) a mají svou pravidelnou stránku v časopise Ligy - CCL Family Foundations.


"Případ ''hlodavé'' otázky" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Stránka vygenerována za: 0.15 sekundy