Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 236, komentářů celkem: 429552, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 423 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116473108
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Bible - jedna ze svatých knih I.
Vloženo Neděle, 07. prosinec 2003 @ 07:46:23 CET Vložil: Bolek

O Bibli poslal Pavel

Je Bible svatá kniha plná Božích pravd a nebo je to jen kniha smíchaných legend, historických a lidských zkušeností? To jsou otázky, na které je možno se ptát a hledat argumenty na jejich zodpovězení. Vyzval jsem v minikvízu další návštěvníky portálu Grano Salis k jejich stručnému či anketnímu zodpovězení a dále k obšírnějšímu zdůvodnění jejich stanoviska. Odpověď pokládám za velmi podstatnou a určující další orientaci člověka, který ji vyznává.

Zde jsou tedy moje odpovědi a zdůvodnění. Podle většinového názoru, jak jsem se dočetl v minikvízu, je Bible svatá kniha, a vše , co je v ní napsáno, je Boží pravda, pouze mírně popletená lidským faktorem, tedy pochybeními při opisech. Můj názor, zde menšinový, je však totožný s druhou nejpravděpodobnější odpovědí, a sice, že Bible je především sbírkou legend smíšených s velmi volně vykládanými historickými událostmi. To lze říci jak o Starém, tak o Novém Zákoně. Starý Zákon je evidentně směs legend a dlouhé a pohnuté historie židovského národa, přičemž lze většinou jen stěží odlišit, co je historie a co již je jen legenda. Nicméně je to zajisté kniha velmi zajímavá a poučná. Zastavím se jen několika větami u těch nejdůležitějších indicií : Genesis - je zjevnou legendou, i když legendou jistě velmi napínavou a podnětnou, lze se i domnívat, že nějakou část pravdy by mohla obsahovat. Abraham - nezačíná z ničeho, odnáší si z Mezopotamie jistě vysokou kulturu, spíše ji cestou ztrácí. Izrael - naprosto směšná legenda o zápasu s Bohem a o Božím vyvolení, ale historie Izraelců si jistě obdiv zasluhuje. Útěk z Egypta - mohl být i útěkem části Egypťanů - otroků, a byl to útěk z civilizace opět na velmi vysoké úrovni tehdejší doby, pokud jde o průchod mořem, mohlo dojít k zemětřesení nebo povodni, ale jak jsem napsal, hranice mezi legendou a historii je zde velmi úzká. Mojžíšův zákon - Desatero - je na dobu svého vzniku velmi dokonalý zákon, stěží mne však někdo přesvědčí, že nebylo v Mojžíšových silách, aby jej vytesal do kamenných desek sám a bez Boží pomoci. Co dalšího k Starému Zákonu dodat, snad ještě předpověď příchodu Mesiáše, naroubovanou posléze na Nový zákon. Několik vět mi stačí i pro Nový Zákon: Narození z Ducha Svatého - spíš nemanželské dítě Ježíš, v té době jistě opovrženíhodná skutečnost, nicméně jistě dítě nadané - mizící na dobu 18 let neznámo kam, vše nasvědčuje tomu, že odchází na studia za hranice Palestiny, nejspíše do Indie, kde jsou badatelné jeho stopy, a s novými poznatky se pak jako buřič vrací zpátky (je možná i spoluzakladatelem sekty Essénských) je ukřižován jako zločinec (možná jím i byl , neb je nazýván Nazorejským, což byla vzbouřenecká protiřímsky orientovaná domobrana) a buď zemře, nebo přežije, a vrací se zpět do země svých studentských let, kde je i pod jménem Jossafat pochován. Nicméně jeho mise do Palestiny je úspěšná až natolik, že jest podlomena i moc římské nadvlády. Jeho učedníci dál hlásají jeho pokrokové učení a do čela se jim staví Pavel z Tarsu. Jeho dopisy a jeho výklad událostí má rozhodující význam pro vznik a rozvoj nového internacionálního křesťanského společenství. Zprvu pronásledované, později svěskou mocí akceptované a doformované učení se stává základem pro existenci středověké evropské civilizace. Nový zákon, po všech redakcích a kanonizaci, se na dlouhá staletí stává ideologickým základem z velké míry institucionálního náboženství Evropy a později evropsky orientovaných částí světa. Vzal jsem to velmi zkrátka, protože ani nemám na to, abych to pitval bod po bodu, ani to není mým cílem. Mým přesvědčením tedy je, že Bible je kniha sice zajímavá, nicméně historicky nespolehlivá a obsahově legendární. A to, co mne teď více zajímá, je jak by se křesťané měli s touto velmi pravděpodobnou skutečností vyrovnat a co by to pro křesťany mohlo a mělo znamenat. A o tom si , jak doufám, promluvíme někdy příště. Zdraví a pokoj všem spravedlivým přeje Pavel


"Bible - jedna ze svatých knih I." | Přihlásit/Vytvořit účet | 6 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Bible - jedna ze svatých knih I. (Skóre: 1)
Vložil: xvejvodam (xvejvodam@seznam.cz) v Neděle, 07. prosinec 2003 @ 11:29:47 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://mocneevangelium.webzdarma.cz
Milý Pavle, pokud bys měl pravdu, a vše bylo tak jak píšeš, měli by se s tím křesťané vyrovnat tak, že se sbory rozpustí a jejich členové se dají k dobrovolným hasičům nebo k myslivcům, to by bylo v takovém případě mnohem užitečnější.



Re: Bible - jedna ze svatých knih I. (Skóre: 1)
Vložil: Lolik v Neděle, 07. prosinec 2003 @ 16:20:48 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
No to je teda blábol. Nevím jestli má smysl nad tímto nějak diskutovat. Asi ne.



Re: Bible - jedna ze svatých knih I. (Skóre: 1)
Vložil: wollek v Neděle, 07. prosinec 2003 @ 17:08:25 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milý Pavle,

tak jsem se připravoval reagovat na Tvoje náměty ohledně mimozemšťanů v ráji u diskuze o Ježíšovi a jeho pobytu v pekle, a hle, dříve než mi to čas dovolil, jsi zde znovu s něčím ještě poněkud zajímavějším, a tak asi zatím 'zůstanu' zde.

Ačkoliv je ve Tvém příspěvku očividně patrná absence jakýchkoliv faktů, kterými bys svá svérázná tvrzení mohl doložil (podobně jako ty mimozemšťany v ráji), nemohu Ti upřít, že v některých věcech máš pravdu, přesněji řečeno bych s nimi i docela souhlasil. Tedy například na následujícím se asi shodneme:

Odpověď pokládám za velmi podstatnou a určující další orientaci člověka, který ji vyznává.
Můj názor, zde menšinový
Nicméně je to zajisté kniha velmi zajímavá a poučná.
historie Izraelců si jistě obdiv zasluhuje. a tak by se dalo ještě chvilku pokračovat.

Pokud jde o zbytek Tvých tvrzení, spíše než, že bych zvažoval alternativu, že by na nich snad mohlo být něco pravdy, mě vrcholně zaujalo, jakým způsobem Tě k nim Pán Bůh přivedl, nebo-li jaké jsou Tvé motivy takto uvažovat. Dále se tážeš:

A to, co mne teď více zajímá, je jak by se křesťané měli s touto velmi pravděpodobnou skutečností vyrovnat a co by to pro křesťany mohlo a mělo znamenat.

Tvůj zájem je opravdu obdivuhodný, ovšem nejprve bys tradiční křesťany musel přesvědčit o pravdivosti svých závěrů, neboť na základě Tvého tvrzení "ani nemám na to, abych to pitval bod po bodu" by se s novou skutečností museli vyrovnávat asi jen ti nejslabší jedinci ze stáda. A takoví by zřejmě až takové problémy vyrovnat se s touto 'novou' skutečností neměli, alespoň je to můj soukromý dojem.

Pokud jde třeba o mně, asi by to chtělo rozbor na poněkud jiné úrovni. Ne, že by Tvůj příspěvek byl špatný, ale zatím se mi jeví jako značně nedůvěryhodný a hlavně nepodložený. Možná jsi to přebral od nevěřících teologů, to je jistě možné, ale to zatím není důvod k tomu, abychom vedli rozumnou diskuzi. Mám za to, že křesťanská víra je poměrně dobře opodstatněná i rozumově, ale tak jako tak hlavní roli zde vždy hrála a bude hrát víra a důvěra. Tedy pokud nevěříš, že Bůh Izraelcům rozdělil moře, můžeš popsat celou knihu o tom, že to z hlediska fyzikálních zákonů není možné a budeš mít plnou pravdu, ale těžko přesvědčíš skutečně věřícího člověka (mám na mysli člověka důvěřujícího Bohu a Ježíši, ne pouze věřícího v jeho existenci, jichž je na Zemi asi většina), že to Bůh nemohl učinit. Samozřejmě ani nemusel, ale dokaž to. Zrovna tak vzkříšení Ježíše, jistě se jej pokusíš časem zpochybnit, ale osobně mi právě ty snahy vysvětlit vzkříšení přirozenou cestou připadaly nesmírně krkolomné a nepravděpodobně a jediné, co je spojovalo, byla nevíra a předpojatost, že prostě ke vzkříšení dojít nemohlo. A jak třeba vysvětlit změnu chování apoštola Pavla? Možná existují skutečnosti, s nimiž nejsem dosud seznámen, protože, abych se přiznal, vyhledávám spíše takové skutečnosti, které mě v mé víře utvrzují. Ale to už je asi přirozená vlastnost člověka.

No, pokud chceš vidět wolleka a pevně věřím, že i většinu ostatních zdejších křesťanů, jak se vyrovnávají s 'novými' zkušenostmi, tak se ještě budeš muset chvilku snažit, ale pozor wollek je ve výhodě, protože věří, že Bohu nic není nemožné. Zatím jsem se dobře pobavil, předpokládám, že Ty své příspěvky posíláš ze stejného důvodu, a tak už se těším na další zajímavé úvahy a reakce. Zatím přeji pokoj Tobě i všem pochybovačům z řad křesťanů.

wollek



Re: Bible - jedna ze svatých knih I. (Skóre: 1)
Vložil: Pavel (pavel@granosalis.cz) v Středa, 10. prosinec 2003 @ 20:34:37 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Děkuji za odpovědi (doručené do 7.12.2003 cca 18:00), zatím stručné jen reakce, Xejvodame, já nemyslím, že by se kvůli tomu musely rozpouštět sbory, ale o nutnosti jisté liberalizace vztahů ve sborech jsem velmi přesvědčen ( a v některých to snad už i tak funguje), Loliku, možná to dnes ještě vypadá jako blábol, ale čas se nezastaví a nebude čekat, současný vývoj půjde dál a brzy už nebudou žádné tradiční sbory a charizmatenci se navzájem vyfaulují, Wolku, díky za opět obsažný a zajímavý příspěvek, tohle u mne asi není jen snaha o zábavu, já to snad myslím docela vážně. Krátce k Tvým námitkám ... pitvat to nechci, jak jsem napsal , nemám na to (čas, chce to samozřejmě čas), a pak jsem zapomněl dodat, že už je vlastně všechno dávno rozpitváno, nejsem ani první nevěřící teista či liberální teolog, bylo to tady už mnohokrát, mělo to určitě nějaký efekt, ale ten efekt pokládám zatím za velmi neodpovídající vážnosti situace. Křesťanství je velkým tématem naší historie a bylo by škoda se vlastními chybami postupně připravovat o jeho humanistickou sílu. Takže jenom prosím, neberte to na lehkou váhu. Posílám II. kapitolu, tak snad i tam najdete něco, co více podpoří expozici z části první. Zdraví a pokoj přeje Pavel



Re: Bible - jedna ze svatých knih I. (Skóre: 1)
Vložil: tomas15 v Čtvrtek, 11. prosinec 2003 @ 08:13:13 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Mily Pavle jen takova glosa k tvemu komentari, kde mimojine pises, ze predpokladas, ze 'soucasny vyvoj pujde dal' a za chvili nebudou zadne tradicni sbory... Zajimalo by me, na cem zakladas tohle sve pozorovani? Myslim, ze jsi zminil, ze mas blizko k Unitarum a tve clanky o tom do urcite miry svedci, ale vzdyt Unitari se v Evrope pohybuji jiz od 16teho stoleti a zatim teda je kolem tradicnich sboru a tradicniho krestanstvi stale vsude spousta.... Navic, pokud se podivame na situaci ve Spojenych Statech je tam tradicnich a fundamentalistickych krestanu snad jeste vice nez kdy bylo v Evrope... Vazne si myslis, ze vyvoj speje k nabozenskemu liberalismu?



Re: Bible - jedna ze svatých knih I. (Skóre: 1)
Vložil: Pavel (pavel@granosalis.cz) v Neděle, 14. prosinec 2003 @ 22:34:37 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milý Tomáši, já sice všechno vidím tak, jak jsem napsal, ale nomenklaturně jsem stale ještě tradiční křesťan. Možná se tomu budeš divit, ale našemu tradičnímu sboru se moc nedaří a tak pro mne není jednoduché jen tak říct, nashledanou, jdu prostě jinam. Jsem tam taky už skoro 20 let a mám tam i hodně přátel. Ale vývoj jde dál a sbor postupně vymírá. Není to sice mojí vinou (jak doufám), ale je pravda, že moje zásluhy na jeho rozrůstání jsou také minimální. Ale je to sbor, který by mohl dál pracovat a určitě se zase rozrůstat. Co vidím jako předpoklad je však právě liberalizace nabízeného náboženství. Mají-li do sboru přicházet lidé středního a staršího věku bez jakýchkoli předchozích zkušeností, pak je to podle mne nutný předpoklad. Dnešní lidé středního věku už nemají o zastaralé liturgické rituály žádný zájem a charismatické tanečky je také na dlouho neosloví. Mládež se sice dá krátkodobě nadchnout, ale většinou se také stejně rychle rozuteče. A navíc, lidé jsou dnes jednak mnohem lépe informováni a opět mnohem více uzavřeni sami do sebe, protože jsou zvenčí i mnohem více ohrožováni a znejisťováni. A nemají peníze na zbyt, a dneska ani slovo Boží už nebývá zadarmo. Situaci v USA neznám, ale podle filmů, které jdou tady u nás , v tom velký rozdíl asi taky nebude, a mám dojem, že v cizině mají k liberalismu mnohem blíže než my tady u nás. Napsal jsem, že mám blízko k unitářům, mám a čtu si jejich stránky a časopis. U nás jich moc není, ale ve světě je jich mnohem víc. Ale je jich zatím málo, s tím souhlasím, a myslím si, že by jich mělo být víc. Ale proč jich není víc, to nevím, Možná proto, že o nich nikdo moc neví a že nejsou navenek nijak a ničím zajímaví, a nic nemají, ani chrámy, většinou ani modlitebny atd. a v něčem taky asi sami chybují. Zatím jsem se jejich problémy moc nezabýval, ale jsou zřejmě dost podobné těm křesťanským. A nakonec, je mezi nimi i hodně křesťanských liberálů. Stále jsem tedy přesvědčen, že liberálnější křesťanství zůstává nadějí pro náš nemocný, nesolidární a netolerantní svět. V každém případě přeji Tvému sboru větší pohodu, než má ten náš. Pavel



Stránka vygenerována za: 0.15 sekundy