Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 225, komentářů celkem: 429541, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 391 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116461921
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Až bude stát
Vloženo Úterý, 25. září 2012 @ 09:32:32 CEST Vložil: Olda

Společnost poslal Nepřihlášený

Tomáš Trusina, časopis Protestant 7/2012


S umanutostí hodnou lepší věci prosazuje jeden z mnoha popřevratových spolků pro obnovu vztyčení repliky mariánského sloupu na Staroměstském náměstí. „Zde stál a bude stát mariánský sloup,“ avizovali před lety jeho aktivisté prostřednictvím staroměstské dlažby. Ponechme jim jejich přesvědčení, že jde o bohulibou restauraci dlouholetého symbolu – a protože každý symbol rozehrává i významy, jež jeho tvůrci nedeklarují, zkusme si představit, že sloup stojí, a některé další z jeho významů a jejich kontextů odvodit a domyslet.


Sloup slaví vítěznou obranu Prahy před švédským útokem v samém závěru třicetileté války. Jako výhru tuto obranu vnímali především ti, kdo vydělali na porážce stavovského povstání. Mocensky a majetkově – neboť majetky předbělohorské zemské protestantské šlechty, pokud nebyly konfiskovány, se díky inflaci daly ve velkém skupovat za babku.

Přitom nezapomínejme, že švédský výsadek (dobýval nakonec pravý břeh Vltavy v počtu tří set mužů) poslal do Čech kancléř Axel Oxenstierna po úpěnlivém lobování Jana Amose Komenského. „Buď Cýrem, kancléři,“ přesvědčoval učitel národů švédského kancléře o jeho takřka biblické roli, v níž měl pro Čechy v babylonském (tj. habsburském) zajetí vybojovat v tehdejší reálpolitické konstelaci výhodnější postavení před uzavřením Vestfálského míru.

Jenže Prahu jezuity odchovaná mládež z Klementina pod mosteckou věží ubránila, Švédové upřednostnili jiné zájmy než restituci předbělohorských konfesních a majetkových poměrů, Vestfálský mír přiřkl Čechy a Moravu Habsburkům a vládě jedné konfese podle Obnoveného zřízení zemského a Komenskému nezbylo než v Kšaftu teskně vzdychnout „věřímť i já, že po přejití vichřic hněvu… vláda věcí tvých k tobě se navrátí, lide můj.“

Kritické reminiscence na poměry, jejichž instalaci staroměstský mariánský sloup – barokně působivou kompozicí – oslavuje, nejsou pouze záležitostí popřevratového nadšení z r. 1918, kdy byl sloup stržen (mimochodem, dobrý římský katolík Karel Čapek r. 1925 v eseji O církvi bojující napsal „Kdybych byl papežským nunciem, doporučil bych, aby slečna Fráňa Zemínková dostala řád Pro ecclesia et pontifice a aby za každou poraženou mariánskou sochu byla sloužena děkovná mše“).

Objevují se i v poměrně nedávné minulosti – za normalizace, jak dokumentuje např. esej Jakuba S. Trojana Ferdinand a ti druzí, kde na rozboru Obnoveného zřízení z r. 1627 analyzuje argumenty a postupy nastupující komunistické normalizace. A tváří v tvář řadám kulturních pracovníků, představitelů pracujících i církví semknutým pod praporem obrany normalizačního klidu proti samozvancům a ztroskotancům z Charty 77 zaznívala jako hořká paralela slova historizujícího šansonu Pod mosteckou věží: „Těch pár let stačilo, Praha už je jiná, Švédové neprošli, mládež z Klementina bila se statečně, její barikáda obstála výtečně. Kdy tvých věcí vláda k tobě se navrátí, lide můj?“

Až ten sloup bude stát, doplní jen mozaiku dalších esteticky bezpochyby velice kvalitních výtvorů symbolicky a triumfálně vzkazujících, že se lid země české vrátil pod jediné správné pravověří. O ničem jiném totiž nevypovídají ani sochy starocírkevních bijců kacířů pod barokní kopulí mikulášského malostranského chrámu. Restaurace symbolu barokního triumfalismu dvacet let po převratu v sobě ovšem nese i významy nepěkné: Stane se dalším příznakem, že jistý okruh zdejších křesťanů nepřestává pošilhávat po éře, kdy jedna konfese futrovaná politicky i materiálně mohla diktovat své jediné správné spirituální, dogmatické a koneckonců i politické postoje.

Sloup bude vztyčen v době, jíž leckdo dává nálepku „neonormalizace“, znechucen pořádky, jež se po dvacetiletém nabývání majetků pokouší nastolit postbolševický establishment. A v neposlední řadě v době, která možná rozhodne, že se z církví (zejména z té jedné) stane bezprecedentním majetkovým přesunem privilegovaný hráč na zdejším společenském hřišti. Mj. tak bude jako marně vztyčený ukazovák opožděně kárat – zas jednou jste si, křesťánci, nevšimli, že stojíte na rozcestí. Opravdu chcete být vnímáni jako představitelé trumfalistického náboženství, jež lidem této země diktuje jedinou spásonosnou víru – a přitom potřebuje drtit jiné, nebo aspoň před nimi strašit: v sedmnáctém století před protestanty, dneska třeba před homosexuály, nebo vládou lůzy, nezodpovědnými levičáky či příslušníky jiných ras a náboženství?

Až ten sloup „…a bude stát“, bude inspirativním mementem. Budu k němu vodit své děti či vnuky, vyprávět o jeho symbolice, a pak se zeptám: Jakou víru si dnes vyberete? Triumfálně normalizující nebo kristovsky sloužící?

"Až bude stát" | Přihlásit/Vytvořit účet | 1 komentář | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Až bude stát (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Úterý, 25. září 2012 @ 10:14:42 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
V době po skončení Třicetileté války vypadala naše země tak že vrchnost nabízela pole a chalupy zadarmo komukoliv a slibovala mnohaleté osvobození od daní jakémukoliv zájemci. Země byla vyvražděná a vylidněná natolik že některé vesnice a městečka zcela zanikly a jiné měly kolem 10% obyvatel. Tučné výnosy a zisky nebyly ještě dlouho na pořadu dne. Do panství bylo třeba mnohé investovat a dlouho čekat. Někdy až 100 let.
Zajímalo by mne proč měl být vlastně švédský královský kancléř zrovna Cýrem a ne třeba Judou Makabejským ? Myslím si že byl protestant a ne pohan a kromě toho nebyl ani králem ale královým úředníkem. Předpokládám že Jan Amos Komenský podobné nuance rozlišoval. Představa že se Švédové pokoušeli dobýt Prahu v počtu 300 vojáků je zcela směšná, doporučuji najít údaje o síle jejich armády na netu.
300 mužů mohla mít tak leda ten první oddíl který napadnul Mariánskou studentskou legii která bránila Karlův most.  Vzhledem k počtu obránců a poměru děl rozhodně nebyl problém otevřít  některou z bran nepříteli, kdyby byl kdokoliv chtěl.  Nechat se v závěru války zabít a okrást. Brno v té době ubránila podivná ekumenická dvojice, jesuita a francouzský hugenot, který patřil k nejlepším a nejvěrnějším císařským vojákům. Přestože si svou protestantskou víru podržel, v čemž mu nikdo nebránil.




Stránka vygenerována za: 0.18 sekundy