Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 555 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116486610
přístupů od 17. 10. 2001

Tvorba: Ohlédnutí za pontifikátem Benedikta XVI. z pohledu evangelikála Pavla Černého
Vloženo Pátek, 22. únor 2013 @ 16:07:58 CET Vložil: Olda

Ekumenismus poslal Nepřihlášený

Papež Benedikt XVI. se zapsal do historie křesťanství jako skvělý biblista a znalec teologie. I pro evangelické čtenáře jsou významné a poučné Benediktovy spisy o církvi, nebo jeho rozsáhle koncipovaná christologie. Pro mě je tento teolog, ještě jako profesor a kardinál Josef Ratzinger, příkladem křesťana, u kterého se projevuje až vášnivý odpor proti teologickému liberalismu. Benedikt rozpoznal, že rozvolněné učení o autoritě Písma a z něj plynoucí relativizace věroučných článků i etických hodnot je jednou z příčin slabosti a vyčpělosti zvláště evropského křesťanství. Během svého pontifikátu pokračoval v boji s relativizací věrouky a etiky a byl vždy citlivý na volnomyšlenkářské excesy mnoha soudobých teologů.

Není divu, že z volby Ratzingera na papežský stolec se radovali např. evangelikálové sdružení kolem početné německé evangelické aliance a připomínali shodu, která v řadě oblastí panuje mezi novým papežem a evangelikály (protestantským proudem, který zdůrazňuje osobní obrácení ke Kristu, autoritu Písma a praktický život z Ducha svatého).

Mezi teologicky konzervativními protestanty a Benediktem existuje - při všech teologických rozdílnostech - řada souhlasných stanovisek při hodnocení duchovní situace v sekularizované Evropě. Jedním z příkladů jeho vlivu je biskupská synoda (2008), která se zaměřila na autoritu Písma a která silně podtrhuje autoritu svatých Písem jako autentického a kanonického svědectví Božímu zjevení. Výsledné dokumenty ze synody jsou silným a povzbudivým projevem ukazujícím stejným směrem jako evangelická reformační zásada Sola scriptura. Církev jako společenství věřících je zodpovědná za kázání životodárného apoštolského učení a nesení evangelia v misii světu. Papež Benedikt se osobně osvědčil i v dalších dokumentech, kázáních i přednáškách. Jeho důrazy vždy byly evangelijní a věroučně vyvážené, jak jsme se o tom mohli přesvědčit i při jeho návštěvě České republiky v roce 2009.

Jestliže se u stárnoucího muže projevovaly vždy biblicky jasné postoje, neplatí to již beze zbytku o jeho projevech a rozhodnutích v čele římskokatolické církve. Benedikt brzy po začátku svého papežství pobouřil židy i muslimy jistou neobratností v otázkách mezináboženského dialogu. Někdy působil nerozhodně ve věcech, kde byl odkázán na své poradce a patrně na různá doporučení své kurie. Jako negativní se ukázalo jeho rozhodnutí přijmout do církve čtyři biskupy vysvěcené arcibiskupem Lefébvrem pocházejících z bratrstva Pia X. Jeden z nich, Richard Williamson, se opakovaně projevoval jako popirač holocaustu. To vrhlo na celou kauzu zrušení exkomunikace nedobré světlo. Podobně zvláštní je apoštolský list Summorum pontificum (2007), kterým Benedikt povolil opětovné užívání tridentské latinské liturgie. Je to jistý návrat před 2. vatikánský koncil. Mezi protestanty to bylo vnímáno jako závan pobělohorského katolictví a také někteří katolíci vyjádřili své zklamání a obavy z návratu některých kněží k liturgii lidem nesrozumitelné.

Ekumenu asi nejvíce zabolel jeho souhlas s publikováním čtyřbodového dokumentu Kongregace pro nauku víry – „Odpovědi na otázky, týkající se některých aspektů nauky o církvi“. Tento krátký dokument obsahuje tvrzení, že jen katolická církev má právo se nazývat církví. Dokument vyvolal mnoho rozhořčených reakcí především z protestantského světa a různých ekumenických grémií, i když eklesiologicky neříká nic jiného než např. deklarace Dominus Iesus, která vyšla v roce 2000 s podpisem kardinála Ratzingera a sleduje dlouhodobou exkluzivní dogmatickou pozici. Diskuse se začala točit kolem výrazu „subsistit in“ vyjadřujícího způsob přebývání jediné Kristovy církve v římskokatolické církvi. Církvím vzešlým z reformace se v dokumentu přisuzuje pouze statut „společenství“. To je tvrzeno v návaznosti na 2. vatikánský koncil a jím schválenou věroučnou konstituci Lumen gentium, 15 a dekret Unitatis redintegratio, 3. Otázka, která mnohé napadla, spočívala v datování čtyřbodového dokumentu. Proč Benediktova kongregace pro nauku víry musí zdůrazňovat tento trend v době ekumenického tříbení a nebývalé mezicírkevní spolupráce na řadě projektů? Zde se opět papež jeví jako biblicky přesný, ale zároveň eklesiologicky svázaný s institucí, v jejímž čele stojí. Nedlouho předtím byla přece podepsána v Evropě Charta oecumenica, která posiluje spolupráci katolických, pravoslavných i protestantských církví v Evropě. Také kauza tzv. „Vatikan-leaks“ – úniků důvěrné korespondence vatikánských prelátů a papežských úředníků neposloužila k dobré pověsti ústředí církve. Pro každého dalšího papeže bude velmi těžké sjednotit polaritu přístupů a zájmů jednotlivých skupin v katolické církvi.

Přes výše zmíněné mínusy je Benediktův přínos ve věci rozvoje biblistiky a christologie patrný. Také jeho zásadovost v etických otázkách zůstává dobrou orientací a povzbuzením. Nikdo nemůže být obdarovaný všemi duchovními charismaty. Jan Pavel II. byl charismatickou osobností, která více oslovovala své okolí a svými omluvami za minulost prošlapala cestu k další ekumenické spolupráci. Jeho jistý deficit byl patrně v hlubších teologických otázkách. Benedikt jako vynikající teolog se dobře pohyboval při výkladu Písma, v otázkách hermeneutiky a v systematické teologii. Jeho jasné formulace, vycházející z celoživotního studia Písma svatého a teologie, budou pomocí a povzbuzením pro křesťany dalších dnů.

Pavel Černý, kazatel Církve bratrské
autor byl v minulosti předsedou Rady Církve bratrské a předseda Ekumenické rady církví
krestandnes.cz


"Ohlédnutí za pontifikátem Benedikta XVI. z pohledu evangelikála Pavla Černého" | Přihlásit/Vytvořit účet | 3 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Ohlédnutí za pontifikátem Benedikta XVI. z pohledu evangelikála Pavla Černého (Skóre: 1)
Vložil: Jan21 v Sobota, 23. únor 2013 @ 18:27:50 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)


Je tento článek úlitbou za církevní restituce, které se právě teď podařilo za výrazné podpory CB prosadit?

Jestli v KC neexistuje nic lepšího než Ratzinger, který se ve své knize Úvod do křesťanství odvážil spekulovat, že Ježíš mohl být jen obyčejný člověk a nic by se nedělo, že narození z Panny je pohanský mýtus, že lidstvo se samo spasí evolucí ducha v bodě omega, že význam Kristovy smrti je třeba předefinovat jen jako příklad lásky, nikoliv akt vykoupení, že tento čin se nevztahuje na jednotlivce a další podobné nebiblické spekulace, pak to skutečně s křesťanstvím spěje mílovými kroky ke stavu,  o němž bible prorokuje, že se budou dít "v posledních dnech". Možná se ve svých pozdějších pracech vrátil k ortodoxii, ale jeho praktické kroky ve sbližování s pohany a čaroději, které započal jeho předchůdce svědčí spíše o opaku a směřování k univerzálnímu světovému náboženství, kde Ježíš zaujímá jen jednu pozici vedle jiných avatarů. 
 
Je mi velmi líto, že CB  za jidášský groš z restitucí odhazuje prapor reformace a míří zpět do "jediné pravé církve". Rekrutovala se však převážně z církve evangelické, i když její první představitel byl původem katolík, který se však musí dnes "v hrobě obracet". 

Uvidíme, jak se bude chovat jeho nástupce, ale předpokládám, že bude muset ustupovat i ve věcech morálky v níž byl Ratzinger konzervativní, ale nedovedl se vypořádat s pedofilními skandály, které zdědil.  



Re: Ohlédnutí za pontifikátem Benedikta XVI. z pohledu evangelikála Pavla Černého (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Pondělí, 25. únor 2013 @ 10:20:11 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pánbůh zaplať a žehnej. Na rozdíl od pana kazatele Černého ale považuji zrušení exkomunikace nad tradičními katolíky a povolení mimořádné liturgie za jedny z nejdůležitějších kroků papeže Benedikta XVI., přes všechny zdánlivé potíže a zároveň právě kvůli nim.



Re: Ohlédnutí za pontifikátem Benedikta XVI. z pohledu evangelikála Pavla Černého (Skóre: 1)
Vložil: vymylimimozek v Pondělí, 25. únor 2013 @ 17:17:03 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
že "evangelikála" :))))) Pavel Černy - evangelikál, jenomže římského typu určen pro práci medzi těmi zvířatami. Dá se říct, že patrí k lepšiemu priemeru, jenomže na Riveru samozřejme nemá :) 



Stránka vygenerována za: 0.23 sekundy