Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 257, komentářů celkem: 429592, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 440 návštěvník(ů)
a 2 uživatel(ů) online:

ivanp
rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116501609
přístupů od 17. 10. 2001

Hledání: Co je sabat?
Vloženo Úterý, 19. březen 2013 @ 13:56:04 CET Vložil: Stepan

Dotazy čtenářů poslal Nepřihlášený

 V Kolossenským 2:16-17 apoštol Pavel deklaruje "Ať vás tedy nikdo nesoudí kvůli jídlu či pití, nebo kvůli svátku, novoluní či sobotám. Ty věci jsou stínem toho, co mělo přijít, ale skutečnost je v Kristu." Podobně v Římanům 14:5 stojí: "Někdo totiž uznává jeden den nad jiné, jiný uznává každý den. Každý ať má ve své mysli plnou jistotu." Tyto písma jsou jasná: pro křesťana je dodržování sabatu věcí duchovní svobody, není to příkaz od Boha. Dodržování sabatu je problémem na kterém nás Bůh učí abychom se navzájem nesoudili. Dodržování sabatu je věcí o které každý křesťan potřebuje být plně přesvědčen v jeho/její vlastní mysli

V prvních kapitolách knihy Skutků byli první křesťané převážně Židé. Když začali pohané dostávat dar spásy skrze Ježíše Krista, židovští křesťané měli dilemu. Co z Mojžíšova zákona a židovské tradice se má přikázat pohanským křesťanům aby to dodržovali? Apoštolové se setkali a o té otázce diskutovali v jeruzalémské radě (Skutky 15). Rozhodnutí bylo: "proto soudím, abychom nedělali potíže těm, kteří se z pohanů obracejí k Bohu, ale abychom jim napsali, ať se zdržují od věcí poskvrněných modlami, od smilstva, od masa zardoušených zvířat a od krve" (Skutky 15:19-20). Dodržování sabatu nebylo jedním z příkazů o kterých apoštolé cítili že je třeba vnutit je pohanským věřícím. Je nepředstavitelné že by apoštolové zapoměli na sabat v případě že to byl Boží příkaz aby křesťané slavili sabat.

Čestou chybou v debatách o dodržování sabatu je to, že sabat byl dnem uctívání. Skupiny jako adventisté sedmého dne se domnívají, že Bůh vyžaduje aby byli bohoslužby v sobotu, v den sabatu. Příkaz o sabatu nebyl o tom. Příkaz o sabatu byl nepracovat v den sabatu (Exodus 20:8-11). Nikde v Písmu není sabat přikázán jako den uctívání. Ano, židé ve Starém Zákoně, Novém Zákoně a moderní době používají sobotu jako den uctívání, ale to není podstatou příkazu sabat. Kdykoli je ve knize Skutků řečeno o shromáždění o sabatu, je to shromáždění židů, ne křesťanů.

Kdy se setkávali ranní křesťané? Skutky 2:46-47 nám dávají odpověď: "Každý den také zůstávali jednomyslně v chrámu a po domech lámali chléb a přijímali pokrm s radostí a prostotou srdce; chválili Boha a měli milost u všeho lidu. A Pán denně přidával církvi ty, kteří byli spaseni." Jestli byl den, ve kterém se setkávali křesťané pravidelně, byl to prvý den týdne (naše neděle) (Skutky 20:7; 1 Korintským 16:2). Na počest vzkříšení Krista v neděli, první křesťané dodržovali neděli ne jako "křesťanský sabat", ale jako den mimořádného uctívání Ježíše Krista.

Je něco špatného na uctívání v sobotu, o židovském sabatu? Vůbec ne! Měli bychom uctívat každý den, ne jenom v sobotu nebo v neděli! Mnoho církví dnes mají sobotní i nedelní bohoslužby. Máme svobodu v Kristu (Římanům 8:21; 2 Korintským 3:17; Galatským 5:1). Měli by křesťané praktikovat sabat, t.j. nepracovat v sobotu? Jestli se křesťané cítí být vedeni tad dělat, určitě ano (Římanům 14:5). Ale ti, kdo si zvolili dodržovat sabat, by neměli soudit ty, kteří sabat nedodržují (Kolossenským 2:16). A naopak, ti kdo sabat nedodržují, by se měli vyhnout tomu, aby byli kamenem úrazu (1 Korintským 8:9) pro ty kteří sabat dodržují. Galatským 5:13-15 celý problém sumarizuje: 'Vy jste přece povoláni do svobody, bratři; jenom tu svobodu nemějte za záminku pro tělo, ale v lásce služte jedni druhým. Vždyť celý Zákon se naplňuje v jednom slově, totiž v tomto: "Budeš milovat svého bližního jako sám sebe." Když se však navzájem koušete a požíráte, dejte pozor, abyste se vzájemně nepohltili!'


Podobná témata

Dotazy čtenářů

"Co je sabat?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 11 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Co je sabat? (Skóre: 1)
Vložil: hirali (hirali@seznam.cz) v Úterý, 19. březen 2013 @ 18:30:22 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
mám otázku: Mojžíš byl po smrti vzkříšen říka bible. O apoštolech ani zmínka o vzkříšení. Je Mojžíš tedy postaven výše než apoštolové když dostal tuhle vyjímku?? Jak to chápat??




Re: Co je sabat? (Skóre: 1)
Vložil: poutnick v Středa, 20. březen 2013 @ 08:59:18 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Amen. Boha je třeba slavit každý den a každou hodinu, nejenom v den vzkříšení. Mimo jiné i společnými bohoslužbami a modlitbami. Proto se také tradičně modlíme Breviář, původně zvaný Hodinky. Ve dne i v noci.



Re: Co je sabat? (Skóre: 1)
Vložil: Frantisek100 v Středa, 20. březen 2013 @ 14:20:05 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nikde v Písmu není sabat přikázán jako den uctívání.

A co má tedy člověk dělat v sobotu, když nemá pracovat ? V den, který Hospodin nazývá svatý. Den, který požehnal už v ráji. Je zajímavé, jak v různých Biblích je úmyslně toto jméno změněno na text, že se jedná o den odpočinku  nikoliv den sobotní, to je den sedmý. Jak mnohým vadí slovo sobotní či sobota. Ale přece Slovo Boží mluví jasně. Den sobotní. Den sedmý. To má být svatý den, den oddělený.  A že je sedmý den sobota vyplývá i z některých kalendářů, kde neděle zahajuje týden. A židé si sedmý den dokonale ohlídali. Jistě, že se měnily kalendáře a časy, ale cyklus sedmi se zachoval a sobota je stále na stejném místě.

Nejsem sice adventista a zákonicky smýšlející, ale je logické, že tento den by měl být naplněn modlitbami a rozjímáním nad Bohem, nad tím, co stvořil, děkováním Bohu  a tedy i bohoslužbami. Jistě, že bohoslužba může být i jiný den, ale den odpočinku od práce nás přece k tomu vybízí. Přece není od toho, abychom se jen váleli, spali apod., ale  je to požehnaný den k načerpání sil pro duchovní i ostatní život. A je v něm možné konat i dobro, jak Pán Ježíš ukázal kritikou způsobu praktikování soboty v evangeliích.

Sobotu považuji za významnější než neděli. Neděli si vytvořili lidé sami, ale sobotu ustanovil a požehnal už v ráji sám Bůh. To je tak těžké pochopit.

A Pán Ježíš nepřišel zrušit Zákon, ale naplnit. On jediný dokázal usmířit nás s Bohem. Přestoupení Zákona je hřích a za to je smrt. Ale díky Kristově oběti už nejsem pod Zákonem. Už na nás nemůže  jeho prokletí, pokud jsem vírou uvěřili, že požadavky Zákona za nás splnil Pán Ježíš.

Nebyl –li zrušen Zákon, pak sobota jako den odpočinku a jako den posvěcený, platí. Je to věc víry  a úcty k Bohu. Tak jako je správné věřit v jednoho Boha Stvořitele atd, tak platí i tohle.
My sice nejsme schopni vše přesně dodržet, ale nemáme důvod se ani nevymlouvat, že Zákon pro nás neplatí. Zákon byl a je dobrý. A tak i Sobota je dobrá  užitečná.

Neberme už zákon jako strašák, ale jako dobré rady od milujícího Otce. Proto jsme před Bohem díky Ježíšově oběti bezhříšní, i když stále vlastně stejně hřešíme, i když méně. Ale jak krásně píše Jan:
„Avšak hřeší-li kdo,máme u Otce přímluvce Ježíše Krista spravedlivého..“
To ovšem neznamená, že toho mohu zneužívat a hřešit si dál. Ale je to obrovská úleva, že když už někdy selžu, mohu se s tím svěřit Pánu Ježíši. On mi prostřednistvím Ducha zjeví, jak to mám napravit.
.



Stránka vygenerována za: 0.16 sekundy