Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 239, komentářů celkem: 429555, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 511 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

ivanp
rosmano
Danny42

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116479493
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Stanovisko formálního baptisty Jana Kvasničky k exkluzivitě baptistů
Vloženo Čtvrtek, 04. duben 2013 @ 19:43:45 CEST Vložil: Bolek

Církevní restituce poslal Nepřihlášený


X procent baptistů nedávno přehlasovalo své odpůrce a dosáhlo toho, že BJB se neposkvrní „cizími“ penězi. Můžeme přehlédnout skutečnost, že toto hlasování baptistů na sjezdu delegátů mělo daleko do kongregačního principu fungování jednotlivých sborů jako samostatných duchovních i hospodářských jednotek.

Nemůžeme ale přehlédnout skutečnost, že jisté procento baptistů se považuje za exkluzivní křesťany, kteří jsou „svatější“ a lepší než všichni křesťané dohromady v celé ČR. Odvolávají se přitom na své Zásady, které jsou jim při tomto rozhodování důležitějším vodítkem než samotné Písmo a příklad Kristův. Svou výjimečnost dávají okatě najevo nejen v ekumeně - tj. mezi ostatními církvemi, ale i před světem – v různých mediálních prostředcích. Přiznávám, že ačkoliv jsem formálně baptista, stydím se za to.

Toto trapné a naivní stanovisko většího procenta baptistů je v posledku důsledkem snahy podobat se prvotní církvi. Nebere však v úvahu, že první církev fungovala zcela v jiné situaci, než v jaké jsme dnes my. Očekávání druhého příchodu Krista bylo tak aktuální, že peníze v očích věřících ztrácely hodnotu. Prvotní křesťané - zvlášť v Jeruzalémě - peníze rozdělovali, ale nevydělávali. Nebyli hospodářsky samostatní a jejich existence pak závisela na sbírkách „pohanských sborů“ v Malé Asii, které organizoval Pavel. Delší dobu trvalo, než si prvotní křesťané začali peněz vážit jako jednoho z Božích darů. Dnešní superkřesťané úplně přehlížejí skutečnost, že prvotní církev i podle záznamů v Bibli rozhodně nebyla po všech stránkách ideální.

Jako křesťané bychom měli mít snahu, kterou rozhodně nelze upřít ani první církvi, podobat se Kristu, jednat jako on. Nebo ptát se alespoň: Jak by jednal Kristus na mém místě? Pak by i dnešní baptisté zřejmě prohlédli a své Zásady by podrobili aktuální kritice. Nebo by je alespoň nepovažovali za důležitější než to, co praví Písmo a Pán. Ono nejde jen o peníze. Jde též o jisté formální, a nebojím se říci, i farizejské výlučnosti, které mnohde a mnohdy zastiňují samotného Pána církve. Než by baptisté pokřtili pokropením starého uvěřivšího člověka, který nemůže vlézt do bazénu, raději ho nepokřtí vůbec, protože křtít lze jen ponořením. To není jediný extrém.

Superkřesťané zcela přehlížejí skutečnost, že jsou podle podobenství Páně s nevěřícími na jednom poli jako pšenice a koukol až do žně. V jistém smyslu se navzájem podpírají a jsou na sobě závislí. Svým výlučným postojem dávají někteří baptisté najevo, že neporozuměli Kristu. Chtějí být nezávislí, samostatní, oddělení, svatí, ale zapomínají, že samotný Pán říká, že tahle touha má svá zásadní omezení. Není možné se oddělit od světa a tvrdit, že jsme nezávislí na cizích penězích. Všechny peníze – dary i svou výplatu - přijímám jako Boží dar. Určité procento baptistů má jiný názor. Jsou schopní třídit peníze na ty, které jsou Božím darem, a na ty, které jsou s podobiznou císaře a mají jiný kredit. Podobného omylu se dopouštěli farizeové a kněží již dávno, jak máme zaznamenáno v Bibli. Víme o tom, že je Pán Ježíš napomínal. Necháme se od něj napomenout i dnes?

Zdá se, že ti z baptistů, kteří dost vydělávají, nebo naopak neznají hodnotu peněz, protože nikdy nebyli v civilním zaměstnání, jsou schopní tvrdit, že to zvládnou sami, bez těch cizích peněz. Nezvládnou. Nezvládali to dosud, nepůjde to ani potom. Podepsali si svůj rozsudek. Obětovali své exkluzivitě vlastní budoucnost. Není to cesta Páně.

V Chebu dne 1. 3. 2013

Ing. Jan Kvasnička

Zdroj: Evangelický týdeník - Kostnické jiskry 2013/11

P.S.: Autor je rodným bratrem Daniela Kvasničky, kazatele Církve bratrské, což vysvětluje podobnou argumentaci jako v článcích"Cizí peníze" či "Spěchali nebo nespěchali?"


Podobná témata

Církevní restituce

"Stanovisko formálního baptisty Jana Kvasničky k exkluzivitě baptistů" | Přihlásit/Vytvořit účet | 20 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Stanovisko formálního baptisty Jana Kvasničky k exkluzivitě baptistů (Skóre: 1)
Vložil: ivanp v Čtvrtek, 04. duben 2013 @ 20:09:18 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Očekávání druhého příchodu Krista bylo tak aktuální, že peníze v očích věřících ztrácely hodnotu

...prečo dnes kresťania tak málo počítajú s druhým príchodom Krista a tak veľa si zakladajú na majetku?
ivanp



Re: Stanovisko formálního baptisty Jana Kvasničky k exkluzivitě baptistů (Skóre: 1)
Vložil: Viking (racek@racek.cz) v Čtvrtek, 04. duben 2013 @ 20:55:54 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
jsou tu tři možnosti:


1. je to provokace

2. kousla ho tarantule

3. spletl si datum zveřejnění (ne 1.3. mělo být 1.4.)


P.S Co si asi myslí pan Kv. o Křesťanských sborech, které stojí mimo státní církve  jaksi od vždycky?






Re: Stanovisko formálního baptisty Jana Kvasničky k exkluzivitě baptistů (Skóre: 1)
Vložil: baptista v Čtvrtek, 04. duben 2013 @ 21:10:13 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zajímavý komentář k tomuto článku napsal na baptistickém Notabene někdo pod přezdívkou Krytyk:


Považuji tento výlev Ing. Kvasničky za velmi užitečný. Nakonec to tedy jsou peníze, které pomohly demaskovat formální baptisty, kteří mají své kořeny v jiných ovčincích. 

To nejdůležitější na tomto mediálním vstupu Ing. Kvasničky je, že očividně nejde o nějakou subjektivní potřebu osamělého střelce ventilovat veřejně své zklamání z neúspěchu v hlasování na Sjezdu delegátů. Domnívám se, že tato mediální prezentace má širší kontext. Článek byl sepsán 1.3.2013, tedy v období nejvyšší vlny mediálního zájmu o BJB, která se koncem února podepisování smluv s vládou nezúčastnila. Zdá se, že Ing. Kvasnička byl využit, aby bylo jméno BJB na veřejnosti alespoň trochu umazáno a nepříjemná pozice ostatních podepisujících církví se tím paradoxně alespoň trochu opticky vylepšila. 

Položíme-li si otázku Komu to prospělo?, pak je jisté, že jak Církvi Bratrské (že by politická součinnost s bratrem Danielem?), tak ostatním příjemcům církevních restitucí. Jim by se určitě hodil negativní hlas nějakého "baptisty" z BJB, aby podpořil jejich slabé argumenty pro přijetí státních peněz. 

Jedinou vadou na kráse je, že podcenili jak načasování (redakční lhůtu Kostnických jisker), tak rozsah osloveného mediálního prostoru. Dnes již je to jen plácnutím do vody (nebo prásknutím dveřmi v BJB?), které už zřejmě nebude mít žádný vliv, ani na jednání dubnového Sjezdu delegátů. 

Pro BJB je však užitečné, že bylo nahlas a zřetelně řečeno, že v našich sborech a v jejich vedení jsou formální baptisté, pro které baptistické Zásady nic neznamenají. Najdou-li se takové i celé sbory, pak je na nás, abychom jim umožnili opustit "potápějící se" loďku BJB jako prvním, aby zachránili holý život v teple restitujících církví. BJB si přece podle nich podepsala rozsudek a bez státních peněz to nezvládne.




Re: Stanovisko formálního baptisty Jana Kvasničky k exkluzivitě baptistů (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Čtvrtek, 04. duben 2013 @ 21:29:43 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Díky, naprosto dokonalé. Dlouho jsem nečetl tak výstižný a přiléhavý článek.

  Zajímalo by mne, jestli je dole pod článkem spráné datum, nebo se někdo přepsal o měsíc.



Re: Stanovisko formálního baptisty Jana Kvasničky k exkluzivitě baptistů (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Čtvrtek, 04. duben 2013 @ 22:25:49 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
To je velmi poučné stanovisko. Na jednu stranu zde také slyším pode mne trochu naddimenzované zdůrazňování jakýchsi zásad. Ale chápu to, sám jsem vyšel z prostředí, které své některé zásady obrátilo na ruby, a taktéž jsem považoval za vhodné upozornit na zjevný rozpor s tím, čemu se oficiálně věří a co se v skutečnosti praktikuje. Ale možná by se slušelo to více podkládat Písmem, aby to nemělo punc slepého zastávání jakýchsi tradic.

Je pravda, že jeruzalémská církev nebyla vždy zrovna ideální (viz Sk 21). V tomto článku je to ale snad úplně poprvé, kdy slyším nějakého evangelikála zrazovat od napodobování jeruzalémského sboru v oblasti oddělenosti od světa, zřejmě i ve smyslu finanční nezávislosti. Tato oddělenost je v biblickém pohledu podle mého chápáni viděna jako posvěcení. Jinými slovy poprvé zde – podle mého názoru a potažmo - slyším, že někdo volá po tom být méně svatým a po tom, že je třeba jít s většinou. Jaká hanba vzdát se peněz! Chtějí být jako první církev, neslýchané! Poprvé zde také slyším výklad, že se pšenice opírá o koukol a je na něm závislá zřejmě i ve smyslu financí. Rovněž je zcela unikátní výklad, že jeruzalémská církev byla závislá na sbírkách z „pohanských národů“. Co naplat, že koukol je plevel, který odčerpává pšenici živiny (ne naopak – koukol nasel nepřítel) a že sbírky nebyly z pohanů, ale od bratří v Kristu. A v Kristu již není Řek a pohan.

Je zvláštní, že autor neřeší, že se baptisté vzdali peněz podle zákona, který privileguje církve před řadovými občany, že je zde odhad na základě seznamu majetku, který neviděl ani parlament nebo dokonce skutečnost, že církve dostávají víc, než jim bylo vzato. A navíc, občané jsou proti. Dává jim to katolický ministr financí a katolický předseda vlády i proti vůli prezidenta. Prostě berou všichni, berme také!  A pokud nevezmeme, je to hanebnost a svatouškovství! Netrhejme partu a nebuďme tak svatí, aby se vedle nás necítil náhodou někdo nesvatě. 

Jednou jsem také před mnoha lety zřejmě podobně popudil některé své kolegy. Dostali jsme bokem obálku s nezdaněnými penězi a já jako jediný jsem ji vrátil. Víte, do jak hrozného světla jsem možná některé své kolegy tímto svým farizejským činem postavil?  Znám sestru, se kterou nikdo nechtěl jezdit na služební cesty, protože si účtovala jen to, na co měla nárok. Skoro by se mi chtělo jízlivě dodat: „kdo neokrádá stát, okrádá svoji církev“.

Doporučuji baptistům účinné pokání. Mohlo by spočívat v hromadném požádání o římskokatolické, státní peníze a omluvu všem církvím, že si dovolili je postavit do tak nepěkného světla. Měli by se pak omluvit i médiím a občanům, že takto záludně usilovali o jejich přízeň a podloudně se zmocnili sympatií většiny národa!  Zároveň by měli uveřejnit nějaký článek třeba s biblickým názvem „Peníze vyřeší všechno“ nebo „Proč nebyl ten olej prodán a peníze dány chudým?“




Re: Stanovisko formálního baptisty Jana Kvasničky k exkluzivitě baptistů (Skóre: 1)
Vložil: hledajici v Pátek, 05. duben 2013 @ 12:16:43 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
(Jen dotaz: nevíte náhodou jaké číslo se skrývá pod tím "X procent"?)



Re: Stanovisko formálního baptisty Jana Kvasničky k exkluzivitě baptistů (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Pátek, 05. duben 2013 @ 21:59:03 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Chybí mi zde už jen pochvalný Poutnickův komentář tohoto prozíravého a navýsost ekumenického článku. 



Re: Stanovisko formálního baptisty Jana Kvasničky k exkluzivitě baptistů (Skóre: 1)
Vložil: baptista v Sobota, 06. duben 2013 @ 17:07:33 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)

Zprávy z Chebu říkají, že Ing. Jan Kvasnička rezignoval na svoji funkci člena staršovstva sboru BJB v Chebu a zároveň se vzdal služby Slovem. Důvodem má být to, že chebský sbor odmítl státní dotace.



Stránka vygenerována za: 0.20 sekundy