Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 2, článků celkem: 16651, komentáře < 7 dní: 225, komentářů celkem: 429541, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 363 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116461844
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Desatero a Mojžíšův zákon
Vloženo Úterý, 14. červenec 2015 @ 11:31:25 CEST Vložil: Tomas

Kritika bludů poslal JiriBrei

Byly na Chorébu uzavřeny dvě smlouvy? Je Desatero součástí Mojžíšova zákona?

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Rozumíme milosti? (Hodnocení článku - počet hvězdiček: 1)
Vložil: mikim v Středa, 08. červenec 2015 @ 23:12:12 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) )
...Zákon je jeden. Nemá žádné rozdrobené části.
No to asi těžko Anežko...tady máš několik veršů, které jasně mluví o desateru přikázání a o nařízeních a právech neboli zákonu Mojžíšově... [CEP2001] Dt 4:13 Oznámil vám svou smlouvu, kterou vám přikázal dodržovat, desatero přikázání(d), a napsal je na dvě kamenné desky. [CEP2001] Dt 4:14 A mně Hospodin v oné době přikázal učit vás nařízením a právům, abyste je dodržovali v zemi, do které táhnete a kterou máte obsadit. 
Všimněte si prosím, jak Mojžíš jasně oddělil desatero přikázání, která Bůh přikázal lidu dodržovat, od nařízení, která Bůh oznámil jemu, aby je předal lidu. Nyní je před námi důležitá otázka. Byla tato nařízení a práva, která Mojžíš předal lidu, myšlena jako oddělený a odlišný „zákon“? Bůh na tuto otázku odpovídá takovým způsobem, že není prostor pro žádné pochyby.[KB1613] 2 Kr 21:8 Aniž více dopustím, aby se poh2 Kings 21:8 Nezpůsobím již, aby noha Izraelců prchala ze země, kterou jsem dal jejich otcům, pokud ovšem budou zachovávat a plnit všechno, co jsem jim přikázal, celý zákon, který jim přikázal můj otrok Mojžíš. (2Ki 21:8 CSP)nula noha Izraele z země, kterouž jsem dal otcům jejich, jen toliko budou-li skutečně ostříhati všeho, což jsem jim přikázal, a všeho zákona, kterýž jim vydal Mojžíš služebník můj.
Zde jsme ujištěni o tom, že nařízení, která dal Mojžíš lidu, byla nazývána „zákon“. A i dítě dokáže rozeznat, že jsou v tomto verši popsány dva různé zákony. Bůh mluví o zákonu, který On přikázal a o zákonu, který vydal Mojžíš. Pokud správně nepochopíme tuto skutečnost, výsledkem bude naprostý zmatek.  [KB1613] Da 9:11 Nýbrž všickni Izraelští přestoupili zákon tvůj a odvrátili se, aby neposlouchali hlasu tvého; protož vylito jest na nás to prokletí a klatba, kteráž jest zapsána v zákoně Mojžíše služebníka Božího, nebo jsme zhřešili proti němu
Znovu vidíme „tvůj zákon“ (Boží) a „zákon Mojžíšův“. Tentokrát je poukázáno na to, že se od sebe liší svým obsahem. V desateru přikázání, které napsal Bůh, nejsou zaznamenány žádné kletby, ale zákon, který napsal Mojžíš, obsahuje spoustu takovýchto kleteb a soudů.
Celý Zákon umí dodržet snad jen někteří Židé, Desatero umí dodržet s pomocí Boží všichni obrácení a znovuzrození křesťané, zkus to a uvidíš sám, s pomocí Boží je to i velmi lehké...


Moje odpověď Mikimu
(Pokud nebude uvedeno jinak, budu citovat a odkazovat ne Český studijní překlad)   Co je smlouva, kterou Jahve oznámil Izraeli a přikázal mu ji dodržovat? Je to smlouva, kterou Jahve uzavřel s Izraelem na Chorébu (Dt 5:2). Její součástí je Zákon, skládající se z ustanovení a nařízení. Tento zákon vydal Jahve a dal ho na Chorébu Mojžíšovi (Malachiáš 3:22). Tento Jahvův zákon je nazván zákonem Mojžíše (Malachiáš 3:22). Jahvův zákon a Zákon Mojžíše je jedno a totéž. Jsou to synonyma.  
Je obsahem smlouvy od Chorébu pouze Desatero? Ex 24:3.4 říká: „Mojžíš přišel a vyprávěl lidu všechna Hospodinova slova a všechna nařízení. Všechen lid jednohlasně odpověděl a řekl: Všechna slova, která Hospodin promluvil, budeme plnit. Mojžíš zapsal všechna Hospodinova slova.“ Všechna Jahvova slova z Chorébu se nacházejí v Ex 20:1 – 23:33. Všechna tato Jahvova slova z Chorébu Mojžíš zapsal (Ex 24:4). Tento zápis Jahvových slov z Chorébu se nazýval kniha smlouvy (Ex 24:7)
  Všechna Jahvova slova z Chorébu zaznamenaná v knize smlouvy byla Izraelitům z této knihy přečtena (Ex 24:7). Po přečtení všech Jahvových slov z Chorébu (Exodu 20:1 – 23:33) lid prohlásil: „Všechno, co Hospodin promluvil, budeme plnit a poslouchat.“ (Ex 24:7). Pak „Mojžíš vzal krev, pokropil lid a řekl: Hle, krev smlouvy, kterou s vámi Hospodin uzavřel podle všech těchto slov.“ (Ex 24:8) Tak byla Mojžíšem, prostřednictvím krve, u Chorébu uzavřena smlouva mezi Jahvem a Izraelity o slovech z knihy smlouvy. Desatero je jen částí těchto slov a smlouva od Chorébu není omezena pouze na slova Desatera. Kniha smlouvy nedělá mezi Desaterem a ostatními ustanoveními a nařízeními žádný rozdíl. O Desateru se neuzavírala žádná zvláštní smlouva. Kamenné desky, na kterých bylo Božím prstem napsáno Desatero, v době uzavírání smlouvy od Chorébu ještě neexistovaly. Mojžíš je dostal později až po uzavření Chorébské smlouvy (Ex 24:12-18).
  V Dt 4:14 čteme o tom, že práva a ustanovení, která dal Jahve na Chorébu Mojžíšovi a jež tvoří Mojžíšův zákon (Mal 3:22), měl Mojžíš Izraelity učit, aby je dodržovali. Mojžíš zde neodděluje Desatero od zbytku smlouvy, neboť Desatero je součástí nařízení a práv, která dal Jahve Mojžíšovi na Chorébu (Mal 3:22; Ex 20:1 – 23:33). Nebo si snad, Mikime, myslíš, že Mojžíš měl vyučovat dodržování všech ostatních ustanovení a nařízení, ale dodržování Desatera vyučovat neměl?
    Na otázku, zda „byla nařízení a práva, která Mojžíš předal lidu, myšlena jako oddělený a odlišný „zákon“ skutečně „Bůh odpovídá způsobem, že není prostor pro žádné pochyby.“ Jen je jeho odpověď jiná, než Tvoje, Mikime. Stačí si porovnat paralelní texty v 2 Královské 21:8 a 2 Paralipomenon 33:8:
  2 Kr 21:8: Nezpůsobím již, aby noha Izraelců prchala ze země, kterou jsem dal jejich otcům, pokud ovšem budou zachovávat a plnit všechno, co jsem jim přikázal, celý zákon, který jim přikázal můj otrok Mojžíš.   2 Par 33:8: Nezpůsobím již, aby noha Izraelců odešla ze země, kterou určil vašim otcům, pokud ovšem budou zachovávat a plnit všechno, co jsem jim přikázal, celý zákon, ustanovení a nařízení vydaná prostřednictvím Mojžíše.
  Jak ukazuje 2 Par 33:8, to, co Jahve přikázal Izraelitům zachovávat, byl celý Zákon, včetně Desatera. Toto všechno Jahve Izraeli přikázal plnit a Mojžíš měl Jahvem nařízeno, aby Izraelity učil dodržovat všechna jeho ustanovení a nařízení, jejichž součástí bylo i Desatero (Dt 4:13.14). Nebo si snad myslíš, Mikime, že Izraelité neměli zachovávat a plnit Desatero?     Co se týče Daniele 9:11 a Tvého komentáře, v knize Chorébské smlouvy (Ex 20:1 – 23:33) najdeš mnoho trestů za její porušení. Patří mezi ně i tresty smrti. Prokletí z Dt 27:11-26, nebyla součástí Chorébské smlouvy, to máš pravdu. Byla do knihy smlouvy zapsána až před vstupem do Zaslíbené země při obnově smlouvy (Dt 28:58-61, 29:8-14.19.26, 30:10, 31:24). Poté, co Mojžíš dopsal svojí část knihy smlouvy, která byla také nazývána knihou Zákona (srovnej 2 Král 22:8 s 2 Par 34:30), byla tato kniha položena „po boku truhly smlouvy Hospodina“, aby tam byla proti Izraeli „jako svědek“ (Dt 31:24-26). Proti Izraeli mělo tedy svědčit, v případě neplnění smlouvy, jak Desatero, kterým možná kniha smlouvy, kniha Zákona, začínala, tak i všechna ostatní Jahvova ustanovení a nařízení předaná skrze Mojžíše.


"Desatero a Mojžíšův zákon" | Přihlásit/Vytvořit účet | 150 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Desatero a Mojžíšův zákon (Skóre: 1)
Vložil: Bylina (k.bylina@seznam.cz) v Úterý, 14. červenec 2015 @ 12:02:20 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Je to tak jak jsi to napsal, Jiří. A potvrzuje to celá židovská i křesťanská tradice. Židé nikdy neoddělovali desatero od zákona a ani církev to tak nikdy neviděla. Nikde v NZ nenajdeme výrok, který by odděloval desatero od zákona. Je to výmysl adventistů, kterým chtějí být zbožnější než apoštolé. Pýcha je zavedla na zcestí. Místo apoštolského učení vymýšlejí novoty ze špatně pochopených knih Daniel a Zjevení a myslí si, stejně jako řkc, že jsou Ti jediní praví.



Re: Desatero a Mojžíšův zákon (Skóre: 1)
Vložil: mikim v Úterý, 14. červenec 2015 @ 23:53:33 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jirka.B. ... Co je smlouva, kterou Jahve oznámil Izraeli a přikázal mu ji dodržovat?


Exodus 19:3  Mojžíš pak vstoupil k Bohu. A mluvil hlasem k němu Hospodin s té hory, řka: Takto díš domu Jákobovu, a oznámíš synům Izraelským:



Exodus 19:5  Protož nyní, jestliže skutečně poslouchati budete hlasu mého, a ostříhati smlouvy mé, budete mi lid zvláštní mimo všecky lidi, ačkoli má jest všecka země.



Exodus 19:6  A vy budete mi království kněžské a národ svatý. Tať jsou slova, kteráž mluviti budeš synům Izraelským.



Exodus 19:7  Protož přišel Mojžíš a svolav starší lidu, předložil jim všecka slova ta, kteráž mu přikázal Hospodin.



Exodus 19:8  Odpověděl pak všecken lid společně, a řekl: Cožkoli mluvil Hospodin, budeme činiti. A oznámil zas Mojžíš Hospodinu slova lidu.

Zde se ještě nehovoří o smlouvě.


Nejdřív a napoprvé však Bůh přikázání vyhlásil silným hlasem za podpory blesků a hromů![CEP2001] Ex 20:1 Bůh vyhlásil všechna tato přikázání(s): (s) Dosl.: slova   .. až Ex 20:17 (Desatero)

[CEP2001] Dt 4:12 I promluvil k vám Hospodin zprostředku ohně. Slyšeli jste zvuk slov, avšak žádnou podobu jste neviděli; slyšeli jste jen hlas.

 [CEP2001] Dt 4:13 Oznámil vám svou smlouvu, kterou vám přikázal dodržovat, desatero přikázání(d), a napsal je na dvě kamenné desky. (d) Dosl.: slov 
Desatero jako smlouva bylo napsáno samotným Bohem na kamenné desky a nikoliv do knihy zákona Mojžíšem a nebylo nikdy jako smlouva součástí jeho zákona a nemohlo tak být v budoucnu spolu s Mojžíšovým zákonem zrušeno!
[CEP2001] Dt 4:14 A mně Hospodin v oné době přikázal učit vás nařízením a právům, abyste je dodržovali v zemi, do které táhnete a kterou máte obsadit. Exodus 20:22  I řekl Hospodin Mojžíšovi: Tak povíš synům Izraelským: Vy jste sami viděli, že s nebe mluvil jsem s vámi.
Desatero zde je zatím jen vyhlášeno hlasem Božím a není ještě zapsáno ani na kamenných deskách, ani zkráceně v knize Mojžíšově.
Exodus 21:1  Tito jsou pak soudové, kteréž jim předložíš:
Exodus 21:2  Jestliže koupíš k službě Žida, šest let sloužiti bude, a sedmého odejde svobodný darmo.atd.

[KB1613] Ex 24:3 Tedy přišel Mojžíš, a vypravoval lidu všecka slova Hospodinova a všecky soudy. I odpověděl všecken lid jedním hlasem, a řekli: Všecka slova, kteráž mluvil Hospodin, učiníme.

[KB1613] Ex 24:4 Napsal pak Mojžíš všecka slova Hospodinova, a vstav ráno, vzdělal oltář pod horou, a dvanácte sloupů podlé počtu dvanáctera pokolení Izraelského. 
Co je zde myšleno všemi slovy Hospodinovými u Ex 24:4? I přikázání Desatera? Byly už příkazy Desatera zkráceně přepsány v té době do knihy Mojžíšovy?

Tím, že Bůh sám vyhlásil Desatero za burácení hromů a blesků, tak aby ho všichni lidé (židé i pohané (proselyté co byli s nimi) slyšeli chtěl jasně ukázat, jakou má v Jeho očích důležitost. Je víc než zřejmé, že Bůh chtěl Desatero odlišit a všem sdělit, že má mnohem větší důležitost než ostatní přikázání, ustanovení a soudy zapsány v knize Mojžíšově! V Písmu není nikde přesně uvedeno, zda Mojžíš již v té době opakoval Hospodinovo Desatero znovu lidu spolu se soudy a ustanoveními, ani zda již přikázání Desatera zkráceně napsal do své knihy. Je docela nepravděpodobné, že by Mojžíš napsal Bohem nedávno vyhlášená přikázání Desatera do své knihy dříve než sám Hospodin svým prstem na kamenné desky!!!

Exodus 24:6  I vzav Mojžíš polovici krve, vlil do medenic, a polovici druhou vylil na oltář.

Exodus 24:7  Vzav také knihu smlouvy, četl v uších lidu. Kteříž řekli: Cožkoli mluvil Hospodin, činiti a poslouchati budeme.

Exodus 24:8  Vzal také Mojžíš krev a pokropil lidu a řekl: Aj, krev smlouvy, kterouž učinil s vámi Hospodin při všech těchto věcech.
Takže Hospodin vstoupil ve smlouvu s lidem na základě vyhlášení a porozumění zákona Desatera, které Hospodin přikázal dodržovat viz Dt 4:13 a porozumění obsahu knihy Mojžíšovy viz Exodus 24:7 jejíž ustanovení a soudy Mojžíš přikazoval dodržovat a ve které zatím nejspíše nebylo Desatero zatím uvedené (nelze dokázat, že bylo), byla to zatím jen kniha se soudy a ustanoveními.
Jirka B. ...Mojžíš zde neodděluje Desatero od zbytku smlouvy, neboť Desatero je součástí nařízení a práv, která dal Jahve Mojžíšovi na Chorébu (Mal 3:22; Ex 20:1 – 23:33). Nebo si snad, Mikime, myslíš, že Mojžíš měl vyučovat dodržování všech ostatních ustanovení a nařízení, ale dodržování Desatera vyučovat neměl?
To zda Mojžíš vyučoval Desatero spolu se soudy a ustanoveními v té době není v Bibli uvedeno. U Dt 4:14 je uvedeno, že dostal za úkol lid učit ustanovení a soudy. Ale je to samozřejmě možné, ale nemůžeme to nijak dokázat!!! Desatero učit nemusel, to si téměř každý uměl zapamatovat ode dne, kdy ho vyhlásil Bůh, další desítky, možná již v té době stovky zákonů už učit a vysvětlovat musel to je jasné.
Jirka.B. ...Desatero je jen částí těchto slov a smlouva od Chorébu není omezena pouze na slova Desatera. Kniha smlouvy nedělá mezi Desaterem a ostatními ustanoveními a nařízeními žádný rozdíl. O Desateru se neuzavírala žádná zvláštní smlouva. Kamenné desky, na kterých bylo Božím prstem napsáno Desatero, v době uzavírání smlouvy od Chorébu ještě neexistovaly. Mojžíš je dostal později až po uzavření Chorébské smlouvy (Ex 24:12-18). 
Nedělá rozdíl, protože tam v ní příkazy Desatera ještě nejspíše nebyly uvedeny. Nelze dokázat, že byly a že je Mojžíš hned zpočátku vyučoval. Byly tam dopsány zkráceně a v různém pořadí až později viz Leviticus 19:3-19:35, a to ještě nikoliv stejně a úplně jako na kamenných deskách. Přikázání Desatera Mojžíš později také vyučoval (teda pokud se zrovna v tomto verši jedná o Desatero):
[KB1613] Dt 6:1 Toto pak jest přikázaní, ustanovení a soudové, kteréž přikázal Hospodin Bůh váš, abych učil vás, abyste činili je v zemi, do kteréž jdete k dědičnému držení jí, 
[KB1613] Dt 6:17 Pilně ostříhejte přikázaní Hospodina Boha svého, a svědectví jeho, i ustanovení jeho, kteráž přikázal tobě
Posuďte sami,  jak se liší příkazy v Desateru a zde uvedeny zjednodušené v Mojžíšově zákoně namíchané s dalšími zákony:[KB1613] Lv 19:3 Jeden každý matky své a otce svého báti se budete. A sobot mých ostříhejte, nebo já jsem Hospodin Bůh váš. (4. a 5. přikázání)
 [KB1613] Lv 19:4 Neobracejte se k modlám, a bohů litých nedělejte sobě: Já jsem Hospodin Bůh váš. (2. přikázání)
[KB1613] Lv 19:5 A když obětovati budete oběti pokojné Hospodinu, z dobré vůle své obětovati budete je.(další verše, které nepatří k Desateru a se kterým jsou zde promíchané, hovoří o obětech, o sklizni, o oblékání, o kněžích, o spiritistických médiích, o pohanech apod. jsou to verše např. Lv 19X9, 19, 22, 23, 31, 34 atd).
[KB1613] Lv 19:11 Nekraďte a nelžete, a nižádný neoklamávej bližního svého. (9. přikázání)
[KB1613] Lv 19:12 Nepřisahejte křivě ve jméno mé, aniž kdo poškvrňuj jména Boha svého: Já jsem Hospodin. (3. přikázání)
[KB1613] Lv 19:13 Neutiskneš mocí bližního svého, aniž obloupíš ho. Nezůstane mzda dělníka u tebe až do jitra. (8. přikázání)
[KB1613] Lv 19:17 Nebudeš nenáviděti bratra svého v srdci svém; svobodně potresceš bližního svého, a nesneseš na něm hříchu. (6. přikázání)
[KB1613] Lv 19:18 Nebudeš se mstíti, aniž držeti budeš hněvu proti synům lidu svého, ale milovati budeš bližního svého jako sebe samého: Já jsem Hospodin.
[KB1613] Lv 19:29 Nepoškvrňuj dcery své, dopouštěje smilniti jí, aby země nesmilnila a nebyla naplněna nešlechetností. (7. Přikázání)
[KB1613] Lv 19:30 Sobot mých ostříhati budete, a svatyně mé báti se budete: Já jsem Hospodin. (4. přikázání), (et-shabetotai…)
[KB1613] Lv 19:32 Před člověkem šedivým povstaň, a cti osobu starého, a boj se Boha svého, nebo já jsem Hospodin. (1. přikázání)
[KB1613] Lv 19:35 Nečiňte neprávě v soudu, v rozměřování, v váze a v míře. (10. přikázání)

Potom během 40 dní a 40 nocí Mojžíš přijal od Boha jeho vlastním prstem prstem napsané Desatero a všechny další zákony a ustanovení, které se staly součásti „Mojžíšova zákona“.
[KB1613] Ex 24:18 I všel Mojžíš do prostřed oblaku a vstoupil na horu. A byl Mojžíš na hoře čtyřidceti dní a čtyřidceti nocí.
Desatero neboli svědectví dáš do truhly [KB1613] Ex 25:16 A dáš do truhly svědectví, kteréž dám tobě.

[Sicher] Ex 25:16 Do schránky vlož [desky] svědectví, které ti dám.
Desky Božího zákona byly vloženy do truhly smlouvy, tedy na nejsvatější místo na Zemi, místo, které představovalo Boží trůn. Bůh řekl:
[NBK] Ex 25:21 Slitovnici pak položíš shora na truhlu a do truhly vložíš svědectví, které ti dám.

[Sicher] Ex 25:21 Dej víko na schránku nahoru a do schránky vlož [desky] svědectví, které ti dám.

[NBK] Ex 25:22 Tam se s tebou budu setkávat. Z [místa] nad slitovnicí mezi oběma cheruby, kteří budou na truhle svědectví,s tebou budu mluvit o všem, co ti přikážu ohledně synů Izraele."
Pod Boží slávou „šekinach“ symbolizující Boží přítomnost, ležel onen svatý zákon, kterým byl definován hřích. Pozemská svatyně, ve které byla truhla smlouvy i s desaterem umístěna, byla kopií vzoru, který je v nebesích. Všechny její kněžské služby byly předobrazem a stínem práce Ježíše, skutečného Nejvyššího Kněze, na svatém a nejsvatějším místě nebeské svatyně, viz Židům 9x24, Zj.11x9.
Kdyby Desatero (Svědectví) nemělo pro Boha tak velkou cenu, určitě by nedával příkaz, aby bylo dáno do truhly. Zatímco Mojžíšův zákon (kniha) byla vždy položena jen vedle truhly. Oba dva "Zákony" tak byly na příkaz Boží rozdělené!!!
[KB1613] Dt 31:26 Vezměte tu knihu zákona a vložte ji v straně truhly smlouvy Hospodina Boha vašeho, ať jest tam proti vám na svědectví
A tak bychom mohli pokračovat, třeba o tom, že přikázání Desatera znali někteří podle Písma stovky let před Sinajem, Desatero má věčnou platnost.
[KB1613] Dt 7:9 I zvíš, že Hospodin Bůh tvůj jest Bůh, Bůh silný a pravdomluvný, ostříhající smlouvy a milosrdenství těm, kteříž ho milují a ostříhají přikázaní jeho, až do tisícího kolena,
(v tisícím kolenu ještě zdaleka nejsme)
[CEP2001] Ž 89:35 neznesvětím svoji smlouvu, nezměním, co splynulo mi ze rtů.

[KB1613] Mt 5:18 Amen zajisté pravím vám: Dokudž nepomine nebe i země, jediná literka aneb jeden puňktík nepomine z zákona, až se všecky věci stanou.

[KB1613] Mt 5:17 Nedomnívejte se, že bych přišel rušiti zákona aneb proroků. Nepřišelť jsem rušiti, ale naplniti


[KB1613] 1 Tm 6:14 Abys ostříhal přikázaní tohoto, jsa bez poškvrny a bez úhony, až do zjevení se Pána našeho Ježíše Krista,


[KB1613] Ž 119:35 Dej, ať chodím cestou přikázaní tvých; nebo v tom svou rozkoš skládám. 

jestli se to všechno slilo, tak věz, že jsem dával 3 řádky mezeru mezi verši atd.



Re: Desatero a Mojžíšův zákon (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Středa, 15. červenec 2015 @ 07:59:42 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  Ahoj Jirko.

  Jedou jeden zákoník chtěl zkoušet Ježíše a zeptal se ho: 

  „Učiteli, které přikázání je v Zákoně největší? “ 

  Ježíš mu řekl: 

  „‚ Miluj Pána, svého Boha, celým svým srdcem, celou svou duší a celou svou myslí.‘ To je největší a první přikázání. Druhé je mu podobné: ‚ Miluj svého bližního jako sebe samého.‘ Na těchto dvou přikázáních spočívá celý Zákon a Proroci.“

  U Marka zaznamenané takto:

  Přistoupil jeden z učitelů Zákona, který je uslyšel, jak se spolu dohadují. 

Když uviděl, že jim Ježíš dobře odpověděl, zeptal se ho: „Které přikázání je první ze všech?“ 

Ježíš odpověděl: „První je: ‚Slyš, Izraeli, Pán, náš Bůh, Pán jediný jest‘ a ‚budeš milovat Pána, svého Boha, z celého svého srdce, z celé své duše, z celé své mysli a z celé své síly‘. Druhé je toto: ‚ Budeš milovat svého bližního jako sebe samého.‘ Není jiné přikázání větší než tato.“


  Ježíš citoval přikázání ze Zákona, Dt 6,5 a Lv 19,18. Desatero je v Dt 5.

  Toník



Re: Desatero a Mojžíšův zákon (Skóre: 1)
Vložil: rudinec v Čtvrtek, 16. červenec 2015 @ 10:02:43 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Hledání: Zákon a láska
Vloženo Pondělí, 06. červenec 2009 @ 10:28:45 CEST Vložil:  Stepan [..]
poslal rudinecAle cieľom prikázania je láska z čistého srdca a dobrého svedomia a z nepokryteckej viery

Zákon a láska

 
Pri zamýšľaní sa nad touto témou nechcem svoj pohľad predkladať ako jediný pravdivý. Chcem ho skôr predložiť do diskusie. Pretože problém je veľmi zložitý k pochopeniu a bol predmetom mnohých svárov a nedorozumení medzi bratmi. Všetci máme slobodnú vôľu a nikto nie je povinný viazať sa na výklad iného brata ,ak zistí, že v jeho výklade je  nesúlad so Slovom Božím. Každý je však povinný bez hnevu znášať neúmyselné chyby iných. 
Prosil som v modlitbe nášho Pána o požehnanie pri písaní, pretože bez jeho požehnania je zbytočné sa o niečo pokúšať a náš Pán vie, že ja nemám žiaden postranný úmysel npr: predvádzať svoje poznanie. Mojím zámerom je iba jedno, trochu prispieť do osvetlenia tak zložitého problému. Boh je ten ,ktorý otvára i zatvára zmysel svojich slov. On je ten,ktorý nikomu nedáva poznať celú pravdu. Jednému dá poznať jedno a druhému druhé ,aby sme sa jeden nad druhého nepovyšovali ,ale aby sme boli jeden od druhého závislý a tak si jeden druhého ctili a vážili, ako aj Písmo hovorí,aby sme v pokore mali jeden druhého  za vyššieho od seba./Fil.2,3/ 
Verím, že nikto z veriacich nepochybuje o tom ,že desatoro je základom morálky. Tak ako je základom vzdelania abeceda. Mnohí kresťania sa však mylne domnievajú, že stačí ovládať a dodržiavať desatoro a kráľovstvo Božie majú isté. Ja si to však nemyslím a uvediem výroky zo SB, ktoré tento názor vyvracajú. V ev. Mat 5,20 P. Ježíš hovorí: 20 Lebo vám hovorím, že ak nebude vaša spravedlivosť hojnejšia ako spravedlivosť zákonníkov a farizeov nevojdete nikdy do nebeského kráľovstva. O farizeoch je známe, že boli horlivými dodržiavateľmi desatora i celého zákona. A v ep.Gal 2,16 sa píše, že zo skutkov zákona nebude ospravedlnený žiaden človek. Týmito výrokmi však nechcem tvrdiť, že sa nemá dodržiavať desatoro, skôr naopak. S istotou však môžem povedať, že len plnenie desatora je nepostačujúce, pretože náš Pán chce od nás vyššiu  morálku a tou je láska.                                                                                                                                                     
Keď sme začali chodiť do školy najskôr sme sa museli naučiť abecedu, pomocou ktorej sme sa naučili čítať a pomocou čítania sme mohli stále viac a viac rozširovať svoje poznanie. Podobne je to i s desatorom ono je tou „abecedou„ pomocou ktorej sa učíme vyššej morálke, ktorou je nesporne láska a do nej smerujú všetky príkazy Biblie. Láska je cieľ a  koniec a suma celého Slova Božieho. Preto sa aj o nej píše: „ láska nečiní bližnému zlého“ / ep.Rim 13,10./
Mýlia sa tí, ktorí stavajú lásku na stejnú úroveň s desatorom. Láska stojí o niekoľko úrovní vyššie. V ep.Žid.5,13-14 sa
hovorí: 13 Lebo každý, kto má účasť na mlieku, je nezkúsený v slove spravedlivosti, lebo je nedospelý. 
14 Ale dokonalých  pokrmom je tvrdý pokrm, tých, ktorí pre zvyklosť majú vycvičené smyslové ústroje a tak spôsobné posúdiť, čo je dobré a čo zlé!
 Oberanie sa desatorom to je  účasť na mliekou. Žiak,ktorý postúpil do tretej triedy už nikdy nie je skúšaný z abecedy alebo čítania .Tym, že do výššej triedy postúpil je už samozrejme, že čítať vie. Môže niekto povedať o sebe, že je kresťan a pritom by neovládal desatoro ? 
Desatoro ako také nám nerieši otázku milosrdenstva, hnevu, pokrytectva, nenávisti, závisti. Nerieši otázku vyššej morálky. Preto je len tým „mliekom„ alebo tou „abecedou„ alebo vychovávateľom ku Kristu, ako sa píše v ep.Gal.3,24. Naopak láska rieši i tie najkomplikovanejšie životné situácie. V 1.ep. Kor.13,4-8 sa píše: 4 Láska zhovieva, je dobrotivá; láska nezávidí; láska sa nechlúbi, nenadúva sa, 5 nechová sa neslušne, nehľadá svojho vlastného, nerozhorčuje sa, nemyslí na zlé, 6 neraduje sa neprávosti, ale sa spolu raduje pravde; 7 všetko znáša, všetko verí, všetkého sa nadeje, všetko nesie trpezlive. 8 Láska nikdy neprestáva.  S tohoto dôvodu si môžem dovoliť tvrdiť, že kresťan, ktorý dodržiava len desatoro a neusiluje o vyššiu morálku nie je skutočným kresťanom. Svoje tvrdenie môžem doložiť výrokom z 1.ep.Kor.13,1-3. Keby som hovoril ľudskými jazyky aj anjelskými, a keby som nemal lásky, bol by som cvendžiacim kovom alebo zvučiacim zvonom.2 A keby som mal proroctvo a vedel všetky tajomstvá a mal každú vedomosť a keby som mal akúkoľvek vieru, takže by som vrchy prenášal a lásky keby som nemal, nič nie som.3 A keby som vynaložil na dobročinnosť všetko svoje imanie a keby som vydal svoje telo, aby som bol upálený, a lásky keby som  nemal, nič mi to neprospieva. Poznanie, viera, dobročinnosť, obeť znamenajú pred Bohom len veľmi málo ak nemá kresťan v srdci lásku. Poznám brata, ktorý postavil na čo najsprávnejšom biblickom poznaní, ako keby ho to poznanie mohlo spasiť. Poznanie je síce dôležité, ale láska stojí pred Bohom vyššie. Poznám tiež iného brata, ktorý postavil na dodžiavaní desatora s dôrazom na svetenie soboty. K tomu by som povedal len toľko, že Abrahám nepoznal desatoro nesvetil sobotu a Boh ho miloval. Zákon nám bol daný predovšetkým na poznanie hriechu a tiež aby sa hriech rozmnožil, aby bol cely svet vinný Bohu. Aby sme  mali nadej na zasľúbenie, ktoré dal Boh Abrahámovi, že v jeho semeni, v Kristu budú požehnané všetky národy. /Gal.3,16/ V P.J.Kristovi k nám prišla Božia odpúšťajúca láska. /1Jan 4,9/. Je prirodzené, že keď Otec nechal ukrižovať svojho Syna z lásky k nám, že po nás chce, aby sme ho i my milovali z celého svojho srdca z celej svojej mysle a z celej svojej sily.  
V evanieliu Mat. v 5 kap.P.Ježíš vysvetľuje niektoré prikázania : 27 Počuli ste, že bolo povedané starým: Nezcudzoložíš. 
28 Ale ja vám hovorím, že každý, kto by pozrel na ženu s myšlienkou požiadať ju, už aj zcudzoložil s ňou vo svojom srdci.
 
Vo výklade P.Ježíša je vidieť požiadavok vyššej morálky. Je urobený jednoznačný rozdiel medzi starým nescudzoložíš a novým ,ktoré predkladá P.Ježíš a kde je už postihovaná i zlá myšlienka. Zo srdca pochádzajú dobré i zlé myšlienky /Mat.12,35/ Láska je vecou srdca a citu. 

 S tým sa stotožňuje aj výrok z Jeremiáša 31,33 kde sa hovorí: Lebo toto je smluva, ktoru učiním s domom Izraelovým po tých dňoch, hovorí Hospodin: Dám svoj zákon  do ich vnútornosti , a napíšem ho na ich srdce a budem im Bohom,a oni mi budú ľudom.
 
 
V 2Kor.3,2-9.sa hovorí : 2 Našim listom ste vy, napísaným v našich srdciach, ktorý znajú a čítajú všetci ľudia,3 a vidieť zjavne na vás, že ste listom Kristovým, nami prislúženým, napísaným nie černidlom, ale Duchom živého Boha, nie na kamenných doskách, ale na doskách srdca mäsitých.4 A takú dôveru máme skrze Krista k Bohu.5 Nie že by sme boli dostatoční sami od seba niečo pomyslieť, ako sami zo seba, ale naša dostatočnosť je z Boha, 6 ktorý nás aj učinil dostatočných za služobníkov novej smluvy, nie litery, ale Ducha, lebo litera zabíja, ale Duch oživuje.7 A jestli služba smrti, v literách, vyrytá na kameňoch, bola slávna, takže nemohli synovia Izraelovi hľadieť do tvári Mojžišovej pre slávu jeho tvári, pominuteľnú, 8 jako by potom nemala byť služba Ducha slávna! 9 Lebo ak bola služba odsúdenia slávna, služba spravedlivosti je o mnoho slávnejšia!

Ap.Pavel v týchto veršoch urobil porovnanie starozákonnej a novozákonnej služby a jednoznačne označil novozákonnú službu Ducha za slavnejšiu od starozákoného desatora, ktoré nazval službou smrti.
P.Ježíš v ev.Jana 6,63 hovorí, že jeho slová sú duch a život. Čo znamená poslušnosť jeho novozákonným príkazom , to je ta  služba Ducha.  A v ep.  Gal. 5,22-23  sa  píše,  čo  je  ovocím  Ducha. Je to: láska,  radosť,  pokoj,  zhovievavosť, dobrota, dobrotivosť, vernosť, krotkosť a zdržanlivosť; 23 proti takým veciam nieto zákona. 
V ep.Židom 8,10-13 sa hovorí: 10 Lebo toto je smluva,  ktorú uzavriem s domom Izraelovým po tých dňoch, hovorí Pán: Dám svoje zákony do ich mysle a napíšem ich na ich srdcia a budem im Bohom, a oni mi budú ľudom. 
11 A nebudú viacej učiť každý svojho blížneho a každý svojho brata hovoriac: Poznaj Pána! Lebo ma budú všetci znať, od malého  z nich až do veľkého znich. 12 Lebo budem milostivý ich neprávostiam a na ich hriechy a na ich bezzákonné skutky viacej nespomeniem. 13 Tým, že hovorí novú, vyhlásil prvú za zastaralú. A to, čo zastarieva a stárne, je blízke zániku.
 
Stará zmluva je preto stará ,lebo ju nahradila nová. Stará zmluva už slúži iba nato, aby sme pomocou nej mohli pochopiť novú. 
Podstata  starozákonných a novozákonných príkazov je vo väčšine stejná iba forma novozákonných  príkazov je zmenená a rozšírená i do oblasti srdca,svedomia a myslenia. 
Je  nanajvýš  nezodpovedné ,aby  niekto  starozákonný  príkaz  označil za dôležitejší,  ako  jeho  novozákonnú  podobu.
Kresťan, ktorý na jednej strane do bodky dodržiava literu desatora a pritom na druhej strane ma v srdci závisť, nenávisť, pokrytectvo, vysokomyselnosť atď. nie je skutočným kresťanom.
Pre nás ktorí sme kresťania z pohanov platí  rovnaký vzťah, ako mal Abrahám k Bohu:
1,Uveril Bohu a ta viera  ho  učinila  sprevodlivým pred Bohom. S nami je to podobné uverili sme v Ježíša Krista ako Syna 
Božieho a ta viera nas učinila spravodlivými pred Bohom.
2, Dostal zmluvu obriezky. My sme tiež dostali zmluvu obriezky ,ale už sa neobrezávame na spôsob židov , ale sme       povinný obrezať svoje srdce v duchu, aby v ňom vyrašila láska čo potvrdzuje aj výrok z ep.Rim.2,28-29  28 Lebo  nie  je  ten  je  Židom,  kto  je  ním zjavne, navonok, ani nie je obriezkou obriezka na tele; 29 ale Židom je ten, kto je ním skryte, v srdci, a obriezkou je obriezka srdca v duchu, nie v litere, - ktorého chvála nie je od ľudí, ale od Boha.
Láska je najväčšou mocou na svete o tom niet žiadných pochýb.Absencia lásky v živote každého jednotlivca  i  spolku prináša so sebou častokrát nedozierne následky na celý život.Tam kde sa žije bez lásky sa častokrát život stáva peklom.

Uvádzam niekoľko posrtehov neznámeho autora:
Povinnosť bez lásky robí mrzutým.
Zodpovednosť bez lásky robí bezohľadným.
Spravodlivosť bez lásky robí ,tvrdým.
Pravda bez lásky robí rozporuplným.
Šikovnosť bez lásky robí prefíkaným.
Láskavosť bez lásky robí pokryteckým.
Poriadok bez lásky robí malicherným.
Vedomosti bez lásky robia neústupným.
Česť bez  lásky robí pyšným.
Vlastníctvo bez lásky robí lakomým.
Viera v čokoľvek bez lásky robí fanatickým.
 Na  záver ešte niekoľko výrokov o láske, ktoré  nepotrebujú komentár:

Kol.3,14  14 Ale nad to nado všetko oblečte si lásku, ktorá je pojivom dokonalosti. 
2Pet.1,8 8 Teda buďte rozumní a triezvi k modlitbám. Ale predo všetkým majte vrelú lásku navzájom naproti sebe, lebo láska prikrýva množstvo hriechov. 
1Jan.4,7 7 Milovaní, milujme jedni druhých, pretože láska je z Boha, a každý, kto miluje, narodil sa z Boha a zná Boha. 
1Jan.4,8  8 Ten, kto nemiluje, nepoznal Boha, pretože Bôh je láska. 
1Tim.1,5 5 Ale cieľom prikázania je láska z čistého srdca a dobrého svedomia a z nepokryteckej viery, 
 
Napísal 10.9.2000 : Bača František 02334 Kysucký Lieskovec 53
 
 



Re: Desatero a Mojžíšův zákon (Skóre: 1)
Vložil: luteran v Čtvrtek, 16. červenec 2015 @ 13:01:25 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Rimanum 7

7Co tedy řekneme? Je Zákon hříchem? Naprosto ne! Ale hřích bych nepoznal jinak než skrze Zákon. Vždyť o žádostivosti bych nevěděl, kdyby Zákon neříkal: „Nepožádáš.“ 8Hřích využil příležitosti, které se mu dostalo skrze to přikázání, a probudil ve mně veškerou žádostivost; bez Zákona je totiž hřích mrtev.

Nepozadas - prikaz Desatera - je zde uveden jako Zakon.

Mimochodem, jen diky tomu, ze jsme mu v Kristu zemreli, mohli jsme se oddat jinemu - Jezisi! hallelujah!



Re: Desatero a Mojžíšův zákon (Skóre: 1)
Vložil: Mikael v Čtvrtek, 16. červenec 2015 @ 14:58:02 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) http://pistis.webnode.cz

Moje otázka pro adventisty:

Je Desatero Boží zákon? Ano, nebo ne?

Pokud ne, čím tedy je?

Pokud ano, platí, že jsme od Desatera osvobozeni:

Ř 8,2 :Vždyť zákon Ducha života v Kristu Ježíši mě osvobodil od zákona hříchu a smrti. 

Pokud budete zase blafat, že jsou dva zákony, z toho jeden ceremoniální, pak vězte, že Písmo nikdy nehovoří o dvou zákonech,  vždycky jen o jednom... :-)

J 1,17: Neboť Zákon byl dán skrze Mojžíše, milost a pravda se stala skrze Ježíše Krista.



Re: Desatero a Mojžíšův zákon (Skóre: 1)
Vložil: Gregorios777 v Pátek, 17. červenec 2015 @ 08:53:27 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Mikim píše:

Desatero umí dodržet s pomocí Boží všichni obrácení a znovuzrození křesťané, zkus to a uvidíš sám, s pomocí Boží je to i velmi lehké...

Vidím, že jsi zastydl v zákonické zbožnosti, která zákon plnila pouze vnějšně. Ale, jestli jsi si nevšiml, Pán Ježíš v Kázání na hoře zjevil vnitřní jádro zákona - tedy, že i hněv a nenávist je vraždou a že i nepatřičný pohled na ženu je smilstvem nebo cizoložstvím...





Stránka vygenerována za: 1.10 sekundy