Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Rostislav.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 239, komentářů celkem: 429555, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 444 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

ivanp
rosmano
Danny42

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116479042
přístupů od 17. 10. 2001

Teologie: Glossa ordinaria potvrzuje závěry mého článku
Vloženo Středa, 20. listopad 2019 @ 23:08:40 CET Vložil: Tomas

Studijní materiály poslal karels

Glosa je ve středověké literatuře a v exegezi poznámka na okraji nebo uvnitř textu, jejímž úkolem je blíže objasnit nebo upřesnit význam nesnadno pochopitelné pasáže či slova. Glosované rukopisy Bible existovaly již od dob Karla Velikého, ale první opravdu systematickou úplnou glosu vytvořil Anselm z Laonu (+ 1117) a jeho bratr Radulf (+ 1131/1133). Jejich dílo se nazývá obvykle Glossa ordinaria a mělo velký vliv na veškerou pozdější exegezi Bible. Velmi často byla tato glosa tištěna spolu s Vulgátou (latinskou Biblí).

Jde o můj článek a jeho závěry: Věru, ty jsi Bůh skrytý, Bůh Izraele, spasitel

Nejenom, že Anselm z Laonu téměř před jedním tisícem let potvrzuje závěry mého článku, ale činí tak navíc i stejným způsobem. Text Bible, o který se zde jedná:

český text: Věru, ty jsi Bůh skrytý, Bůh Izraele, spasitel. (Iz 15,15)

latinský text: Vere tu es Deus Absconditus Deus Israhel salvator. (Isa 45,15)

Anselmův komentář (viz obrázek klikni zde) v Glossa ordinaria:

„Absconditus“, což znamená „skrytý“ komentuje Anselm „in carne“, což znamená „v těle“. Caro carnis, f. znamená doslova maso! „In carne“ tedy znamená masité tělo oživené krví. (to jenom, kdyby mi někdo tvrdil, že jde o duchovní tělo) Tady není pochyb o tom, že Anselm argumentuje stejně jako já. Viz moje argumentace v článku Věru, ty jsi Bůh skrytý, Bůh Izraele, spasitel:

Jde právě o vyjádření „Bůh skrytý“, což je hebrejsky אל מסתתר [El mistater], jde o skrývání. Slovo „skrývání“ se vyskytuje v Bibli ve čtyřech případech, třikrát je tak řečeno o králi Davidovi a čtvrtý výskyt je zde v Izaiáši. Jinde se ve Starém zákoně tenhle hebrejský výraz מסתתר nevyskytuje. Vyskytuje se zde, viz: 1Sa 23,19; 1Sa 26,1; Ž 54,2; Iz 45,15

V čem tedy leží moje pochopení v této věci? Protože je třikrát řečeno o skrývajícím se Davidovi, jeho skrývání určuje čili determinuje ono skrývání v tom čtvrtém výskytu o skrývajícím se Bohu. Pro mě znamená trojí výskyt „skrývání“ zásadní faktor pro následné pochopení skrývání Boha Izraele. Pokud se totiž král David skrýval, potom to bylo v těle. (Jak jinak, že?) Podobně se Bůh bude muset také skrývat v těle.

Anselm z Laonu v Glossa ordinaria sice nezdůvodňuje svůj závěr, tedy jak k tomu došel, ale argumentuje naprosto stejně. Ten, který se skrývá, se musí skrývat v těle! Neboť argumentuje na biblický text „absconditus“, tj. skrytý, komentářem „in carne“ – „v těle“. Doslova v masitém, krvi oživeném těle.

Pokud by někdo neměl jistotu, pak následující komentář v Glossa ordinaria, viz: „Deus Israel salvator,“ což je závěr verše Iz 45,15 v překladu do češtiny: „Bůh Izraele, spasitel,“ Anselm komentuje (viz obrázek) jako: „Ipse enim salvum faciet populum suum a peccatis eorum.“ Což v překladu znamená „Neboť on vysvobodí svůj lid z jeho hříchů.“ (Mat 1,21b) To je druhá polovina verše z Evangelia podle Matouše.

Celý verš je takto: „Porodí syna a dáš mu jméno Ježíš; neboť on vysvobodí svůj lid z jeho hříchů.“ (Mat 1,21)

Anselm z Laonu vztahuje text proroka Izaiáše 45,15 „Věru, ty jsi Bůh skrytý, Bůh Izraele, spasitel.“ na Ježíše Krista, o tom není nejmenších pochyb. Avšak jeho komentáře jsou téměř o 1000 let starší, než ty moje ze zmíněného článku. A také je Glossa ordinaria mnohem váženější (pochopitelně) než můj článek.

Zdroj: Glossa ordinaria, text z proroka Izaiáše https://gloss-e.irht.cnrs.fr

Tady jsou jednotlivé knihy Bible v Glossa ordinaria: https://gloss-e.irht.cnrs.fr/php/livres-liste.php

"Glossa ordinaria potvrzuje závěry mého článku" | Přihlásit/Vytvořit účet | 0 komentáře
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Stránka vygenerována za: 0.13 sekundy