poslal Nepřihlášený Pán Ježíš
používá jedno podobenství, které je
určeno tehdy žijícím židům a ukazuje na
tom co někteří z nich zažijí ještě za svého života.
Cituji:
·
1A Ježíš k nim
znovu mluvil v podobenstvích:
·
2„S královstvím
nebeským je to tak, jako když jeden král vystrojil svatbu svému synu.
·
3Poslal
služebníky, aby přivedli pozvané na svatbu, ale oni nechtěli jít.
·
4Poslal znovu
jiné služebníky se slovy: ‚Řekněte pozvaným: Hle, hostinu jsem uchystal, býčci
a krmný dobytek je poražen, všechno je připraveno; pojďte na svatbu!‘
·
5Ale oni
nedbali a odešli, jeden na své pole, druhý za svým obchodem.
·
6Ostatní
chytili jeho služebníky, potupně je ztýrali a zabili je.
·
7Tu se král
rozhněval, poslal svá vojska, vrahy zahubil a jejich město vypálil.
·
8Potom řekl
svým služebníkům: ‚Svatba je připravena, ale pozvaní nebyli jí hodni;
·
9jděte tedy na
rozcestí, a koho najdete, pozvěte na svatbu.‘
·
0Služebníci
vyšli na cesty a shromáždili všechny, které nalezli, zlé i dobré; a svatební
síň se naplnila stolovníky.
·
11Když král
vstoupil mezi stolovníky, spatřil tam člověka, který nebyl oblečen na svatbu.
·
2Řekl mu:
‚Příteli, jak ses sem dostal, když nejsi oblečen na svatbu?‘ On se nezmohl ani
na slovo.
·
13Tu řekl
král sloužícím: ‚Svažte mu ruce i nohy a uvrhněte ho ven do temnot; tam bude
pláč a skřípění zubů.‘
·
14Neboť mnozí
jsou pozváni, ale málokdo bude vybrán.“
·
15Tehdy
farizeové šli a radili se, jak by Ježíšovi nějakým slovem nastražili léčku.
Konec citace.
Je bezpochybné, že tím králem je Bůh, který vystrojil
svatbu svému synu, tedy Pánu Ježíši.
Kdo jsou ti služebníci?
Učedníci samozřejmě nechápali,
že to budou oni sami. Ano, byli to oni.Oni měli zvát na svatbu, šířit tu
radostnou zvěst o záchraně a lásce Boží. Kde? Přece prvně mezi svými, tedy
mezi židy.
A jaká bude reakce pozvaných?
Lhostejnost, vymlouvání, že nemají čas a mají jiné povinnosti. Ale král je posílí
znova a znova. Pak už nejde o vymlouvání, ale rovnou o napadení služebníků a
jejich dokonce zabíjení. A to se stalo. Mnozí z učedníků byli dokonce
popraveni, vzpomeňme si na Štěpána a mnohé další. To byly události, které se
pak po smrti Pána Ježíše a po jeho odchodu do nebe skutečně staly. Národ, který
byl nejlíp připraven na tuto Boží pravdu se zachoval hůř než někteří pohané.
Nechá to král jen tak projít? Nenechal. Použil k vykonání trestu římské vojáky
a mělo to fatální následky. Jeruzalém je zničen a židé se rozprchli po celém
tehdejším světě. V té době už asi byli všichni apoštolové mimo Jana po smrti.
A co udělal
král dál?
·
9jděte tedy na
rozcestí, a koho najdete, pozvěte na svatbu.‘
Židé pozvaní nepřijali, tak
jsou zváni všichni, koho služebníci najdou. I my bychom měli zvát.
·
10Služebníci
vyšli na cesty a shromáždili všechny, které nalezli, zlé i dobré; a svatební
síň se naplnila stolovníky.
Jací lidé byli mezi stolovníky?
Přece dobří i zlí.
Víte mezi křestany za ta staletí proto nebyli jen hodní lidé, ale i ti zlí.
Někdy mám pocit, že těch zlých bylo víc.
Dějiny církve jsou kruté, strašně kruté.
Když mluvím s lidmi, tak někdy uvažují jako jsem
uvažoval já. Vždyť mezi věřícími bylo a je tolik křiváků, i nacisté byli věřící
a co napáchali zla??
Dnes to chápu. Pán zve všechny, protože i zlí lidé se
někdy dokáží v prostředí křestanů změnit k lepšímu. Ale je také psáno:
Řím 12
·
17Nikomu
neodplácejte zlým za zlé. Vůči všem mějte na mysli jen dobré.
·
18Je-li možno,
pokud to záleží na vás, žijte se všemi v pokoji.
·
19Nechtějte
sami odplácet, milovaní, ale nechte místo pro Boží soud, neboť je psáno: ‚Mně
patří pomsta, já odplatím, praví Pán.‘
A král čili Bůh to na té svatební hostině vyřešil:
·
11Když král
vstoupil mezi stolovníky, spatřil tam člověka, který nebyl oblečen na svatbu.
·
12Řekl mu:
‚Příteli, jak ses sem dostal, když nejsi oblečen na svatbu?‘ On se nezmohl ani
na slovo.
·
13Tu řekl
král sloužícím: ‚Svažte mu ruce i nohy a uvrhněte ho ven do temnot; tam bude
pláč a skřípění zubů.‘
·
14Neboť mnozí
jsou pozváni, ale málokdo bude vybrán.“
Co to znamená, že nebyl oblečen na svatbu? V jiném překladu je psáno, že neměl svatební
roucho.Tady nešlo o fyzický oblek. Bůh vidí i do srdce člověka. I my sami někdy
tušíme, kdo je asi zlý podle mimiky člověka, barvy hlasu, výrazů očí., prostě
podle některých vnějších projevů. Bůh vidí mnohem dokonaleji.
Zjev 19
· ¨
7Radujme se a
jásejme a vzdejme mu chválu; přišel den svatby Beránkovy, jeho choť se
připravila
·
8a byl jí dán
zářivě čistý kment, aby se jím oděla.“
Tím kmentem jsou spravedlivé skutky
svatých.
·
9Tehdy mi řekl:
„Piš: Blaze těm, kdo jsou pozváni na svatbu Beránkovu.“ A řekl mi: „Toto jsou
pravá slova Boží.“
Přijít na stavbu Pána Ježíše znamená mít svatební
oděv. U židů bylo i možné, že pozvaní na svatbu dostali i svatební oděv. Tento
člověk ho z nějakých důvodů neměl a neumí se ani slovně ubránit. Mlčí. nechce
se přiznat k tomu, jaký je a podle toho
také skončí.
Závěr podobenství poodhalil to, co čekalo církev. Ano, ona přibrala hodně
lidí, ale bohužel i těch zlých a podle toho dějiny církve tak vypadaly.