Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 464 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116485618
přístupů od 17. 10. 2001

Aktivity a kampaně: Kurzy Alfa jako postmoderní fenomén
Vloženo Středa, 18. únor 2004 @ 16:07:07 CET Vložil: Bolek

Charismatici poslal Aleš Franc

Kurzy Alfa jako postmoderní fenomén Vzestup postmoderní alternativy Počátkem devadesátých let se naší společností přehnala vlna postmoderního myšlení, která se vyznačovala alternativním pohledem na člověka, včetně aspektů kulturních, sociálních, náboženských, a také přírodovědeckých resp. medicínských. Mnozí křesťané nevěděli, co si o těchto „nových“ pohledech a posléze i postupech myslet. Tuto vlnu provázela masivní reklama v médiích, citovaly se pochvalné výroky vědeckých kapacit, mluvilo se o „neagresivních“ a „nejpřirozenějších“ metodách léčby, přičemž klasická medicína byla považována za „agresivní“ a „necitlivou“ k člověku. Začalo vycházet velké množství „odborných“ časopisů, kde byli citováni někteří profesoři, známí vědci a kandidáti Nobelových cen, kteří doporučovali „úspěšné“, „jedinečné“ a člověku „nejpřirozenější“ metody uzdravování. Typické bylo, že alternativní léčitelé se velmi bránili zkoumání svých tezí a postupů, a když už přišla řeč na samotnou podstatu léčby, nejraději se zaštitovali citacemi spokojených pacientů a v médiích vycházelo množství „svědectví“ uzdravených lidí.

Představitelé alternativy byli glorifikováni, těšili se široké přízni zejména mezi levicově laděnými intelektuály, a v popularitě si nezadali s hvězdami populární hudby. Když jsme s několika kolegy začali zkoumat „učení“ a podstatu alternativních metod, byli jsme překvapeni jejich bizarností. Většinou bylo cílem léčby navodit určitý pocit pacientů, příp. vyvolat vlivem léčby nějaký prožitek, který „uzdravení pacienti“ chápali jako léčebnou proceduru a posléze i jako výsledek léčby. Souhrnně lze konstatovat, že nešlo ani tak o to předložit fakta, ale spíše vyvolat očekávaný dojem. Zarážející bylo, že alternativní metody léčby byly prezentovány jako univerzální, „nesektářské“ a skrze nabízenou spolupráci se snažily infiltrovat klasickou medicínu. Později se ukázalo, že důležitější než samotná léčba je změna myšlení pacientů a v důsledku i části sympatizující veřejnosti. Někteří dokonce mluvili o novém paradigmatu. Když jsme však začali účinky alternativních metod zkoumat, shledali jsme, že prakticky neexistují jednoznačné, kvalitně provedené a odborně fundované studie, které by trvalý léčebný efekt potvrdily, a pokud takové studie přeci jenom existovaly, vyzněly zpravidla spíše negativně. Druhou charakteristickou věcí bylo, že protagonisté alternativních metod byli velmi agresivní ke kritikům a místo věcné diskuze podložené argumenty se pouštěli do útoků na osobní rovině. Jednoduše nechtěli připustit veřejnou polemiku o „doktrínách“ své léčby, zdála se jim „neetická“ a nejvíce jim vadilo, když byla vedena před zraky jejich potenciálních pacientů, resp. klientů. Zato zhusta a veřejně, právě před zraky veřejnosti, napadali své kritiky a obviňovali je, že zabraňují uzdravení a odrazují nemocné, kteří by za normálních okolností byli jejich metodami vyléčeni. Pokud nepomohlo ani to, obraceli se na nadřízené kritiků s žádostmi, aby jim v kritice bylo „úředně“ zabráněno. Byli jsme označeni za „inkvizitory“, „nesnášenlivé sektáře“ nebo „bohy nad životy lidí“ a dokonce o nás bylo napsáno, že se za svoji kritiku můžeme „smažit v pekle“. Bylo zřejmé, jak je pro protagonisty alternativy kritika nebezpečná a jak velkým ohrožením pro ně bylo už to, že někdo popsal principy jejich působení. Nemohly totiž obstát. Jedinou obranou proto bylo odvést pozornost od podstaty věci osobními argumenty typu: „a kolik lidí jste již vyléčili vy? A co ty stovky děkovných dopisů uzdravených pacientů? Není důležitá podstata, ale výsledky…, co stojí za vámi?“ atd. Po počátečním oslnivém nástupu tehdy neradostně dopadla homeopatie. Díky masivní kampani se ji sice načas podařilo zaujmout místo v České lékařské společnosti, avšak brzy bylo po slávě. Homeopati byli z ČLS vyloučeni a prakticky každý dnes může vědět, že homeopatie není vědou, ale esoterickou naukou. Paradoxně nejvíce si však pod sebou podřezali větev sami homeopati tím, jak agresivně a iracionálně se svými oponenty jednali. Alternativní křesťanství
Když se dnes, s určitým odstupem času, podíváme na kurzy Alfa a jejich protagonisty, můžeme zde shledat mnohé společné prvky, a to jak v principech propagandy, tak v chování jejich protagonistů. 1. Reklama Alfa je nám představena jako „nejrozšířenější“a „nejúčelnější“ metoda zvěstování evangelia, kterou „Duch svatý přijal za vlastní“; uvádí se přes sto zemí, kde Alfa funguje a největším reklamním artiklem je její rozšířenost a používanost. V Anglii, zemi zrodu Alfy, byly pořízeny stovky billboardů, klipů se známými osobnostmi, tiskových zpráv a oznámení, a skrze tuto masivní propagaci je celá zem pozvána na večeři s Alfou. Nicky Gumbel rozdává autogramy na ulicích Londýna a fotografuje se se svými generickými stoupenci z jednotlivých zemí. Stejně jako u alternativní medicíny zde není důležitá doktrína, ale měřítkem správnosti jsou citace křesťanských celebrit, popisujících Alfu v krátkých a úsečných superlativech. Zbraní stoupenců Alfy jsou opakované citace spokojených účastníků, kteří mnohdy ani nesvědčí o svém obrácení, ale o prožitcích a pocitech, zejména na „víkendu s Duchem svatým“, příjemné atmosféře, pohodě, legraci a dobrém jídle. 2. Strategie Kurzy kladou velký důraz na jejich samotný průběh a více než polovina literatury tvoří jakési technologické „know how“ pořádání kurzů. Kdo se alespoň letmo setkal s principy moderního managementu a marketingu, neujde mu, že stejné principy se uplatňují i zde. Před nedávnem se jeden představitel církve v ČR vyjádřil o metodách „křesťanského marketingu“ následovně: „..Žijeme bezpochyby v převratné době. Jistě Bůh v poslední době vypůsobil hnutí charismatické obnovy, abychom byli hotovi ke službě a zvěstování evangelia k záchraně duší. Ještě v nedávné době nebylo křesťanství u nás v módě, církev se skrývala a byla pronásledována. Dnes se doba změnila, evangeliu není oficiálně bráněno a ke křesťanství se začínají veřejně hlásit mnozí. To se nepříteli, Satanu, zajisté nelíbí, a proto posílá falešné učitele jako „anděly nového světla“, muže příjemného charakteru a vystupování, obdarované zázračnými znameními a přesvědčivým vyučováním…Tyto tužby, které mají svůj původ nejspíše ve sféře ekonomické, si razí cestu zejména u mladých křesťanů a novodobých „rychlokřesťanů“, kteří nemají dostatek duchovních zkušeností a touží neustále slyšet něco nového, senzačního, vzrušujícího, co ladí jejich uším. A není divu, že na této vlně povstávají „noví apoštolé“, kteří do charismatických kruhů – většinou bez zlého úmyslu – uvádějí nová, namnoze falešná učení…“ (1) Mnozí jistě znají prodejní strategii některých firem, které pořádají „prodejní akce“, kdy potenciální zákazníci jsou odvezeni na nějaké „příjemné“ místo, kde absolvují promluvu o „jedinečnosti“ nabízeného zboží, poté proběhne diskuse s „praktickou zkouškou“ výrobku a následuje zdarma „chutná a bohatá večeře“. Návštěvníkům a budoucím zákazníkům jsou dokola ukazovány referenční listiny světoznámých firem, které si dané zboží již zakoupily a na videokazetách se jim promítají proslovy zakladatelů firem okořeněné „dobrými vtipy“. Vzpomeňme na videokazety firmy Herbalife, kde ke skupinkám budoucích zákazníků z videokazet promlouval zakladatel firmy a v krátkých šotech vystupovaly známé osobnosti s tvrzením, jak produkty firmy změnily jejich život. Při těchto prezentacích se vždy dbá na to, aby setkání byla naprosto neformální a zákazník z nich nabyl dojmu, že se pro dané zboží rozhodl sám a dobrovolně. Pro srovnání si přečtěme, co se praví v tiskovině, která vychází za účelem propagace kurzů Alfa. Jon Ronson zde popisuje rozhovor s protagonisty Alfy v Londýně a zatímco rozhovor s N. Gumbelem „často přerušovali fanoušci, kteří se na něj vrhali a žádali autogram“, Mark Elldson-Dew, Gumbelův tiskový mluvčí, vysvětlil principy Alfy takto: „Nicky rozpoznal pět velmi důležitých věcí“, říká Mark. „zaprvé neformálnost.“ „Lidé mají formálního chování plné zuby,“ říkám na to. „Ježíš měl taky formálního chování plné zuby“, souhlasí Mark. „Za druhé, kurz. Lidé se rádi účastní nějakých kurzů, ať už je to jóga, kurz vaření nebo křesťanství. Za třetí, lidé chtějí o věcech rozhodovat sami.“ „V marketingu se tomu říká seberealizace,“ poznamenávám. „Opravdu?“ říká Mark, „svoboda a pohoda. (…) Na pódiu v mezinárodním konferenčním centru se Nicky pohybuje jako skvělý řečník. Začne vtipem, pak vypráví druhý, potom třetí. Žena, která překládá do znakové řeči, se směje tak, že musí odejít z pódia… Nicky promítá krátký videoklip, ve kterém bývalý člen Blue Peter říká: „Dřív jsem si myslel, že křesťanství je pěkná nuda. Ale pak jsem absolvoval kurzy Alfa a teď jsem úplně zamilovaný do Boha.“ (2) V porovnání marketingových strategií s kurzy Alfa stojí za to povšimnout si tzv. víkendu s Duchem svatým. Uchazeč je vystaven promluvě zakladatele Alfy o „jedinečnosti křesťanství“, poté má možnost praktické „zkoušky s Duchem svatým“ a následuje pohoštění zdarma a návrat domů. Mnoho lidí se stane „klienty“ právě při této „praktické zkoušce“ se „zbožím“. Duch svatý je zde „otestován“ a „vyzkoušen“, křesťanství se jeví jako dobrá forma zábavy a učedník se záhy stává samotným protagonistou nabyté zkušenosti. 3. Multilevel marketing Většinou se tyto principy uplatňují v rámci tzv. multilevel marketingu (MLM), kdy se nový adept při dalším náboru potenciálních zákazníků sám stává spolupracovníkem. Vytvářejí se zde pyramidy, skupinky lidí o rozdílné velikosti, do kterých se zařazují další stoupenci a po vyškolení pak tito slouží jako školitelé, či se alespoň zapojují do pořadatelských týmů. Se stejnou praxí se setkáváme i na Alfa kurzech. Michal Vaněk k tomu říká: „Kurzy Alfa pořádáme v domácím prostředí a po jejich skončení dál pokračují jako domácí skupinky.“ (3) Společenství, které se tak do Alfy zapojují, mají tendenci přecházet na „skupinkové sbory“, neboť těžištěm Alfy je skupinková diskuse, ve které noví adepti pokračují i po své konverzi. Alfa mění i celá společenství včetně průběhu bohoslužeb, která se musí nově přizpůsobit, neboť obrácení na Alfě často nechápou současnou sborovou praxi: Alfa „proměňuje život sborů a společenství. Najednou jsou na shromáždění noví lidé. Musíme změnit způsob vyjadřování a možná i ráz bohoslužby, aby nám začali rozumět…“(4) Samotné zapojení do „skupinkové evangelizace“ je chápáno jako „nekonfrontační“ a „být svědkem Ježíše Krista“ tak často bývá redukováno na to „přivést někoho na Alfu.“ Tak se z reklamních stránek Alfy můžeme dočíst, že Alfa je zde právě pro ty, kteří se k evangelizaci nijak necítí, a jsou vybízeni, aby své přátele přivedli na kurz. Zde pak, jak uvádí Nicky Gumbel, „Duch a prostředí“ vykonají vše potřebné. Takové prostředí Alfy popisuje i svědectví z Plzně, používané tamním společenstvím k propagaci kurzů Alfa, kdy nový adept neměl ani ponětí, že jeho přítel je křesťan, ale když byl přiveden na skupinku Alfy, při nekonfrontačním evangeliu konvertoval (5). 4. Bizarní podstata Také protagonisté Alfy se až zoufale brání zkoumání učení resp. diskusím o jeho správnosti. Kritizovat doktríny, které kritizoval Hus nebo Luther, ale i kritizovat doktríny, které kritizuje kardinál Raitzinger je přísně zakázáno! Služebníci mají jasné instrukce o tom nemluvit. Alfa musí zůstat nadkonfesijní a univerzální. Dokonce ani tehdy, když se člověk na určité věci přímo zeptá, nemusí se dočkat odpovědi. Odpověď dostane pouze tehdy, je-li to již nevyhnutelné (6). Toto pojetí vede k tomu, že jasné učení a srozumitelné biblické základy víry jsou nahrazovány soustředěním na prožitky. V Alfě nezáleží tolik na tom, zda správně věříme, ale spíše na tom, zda správně prožíváme. Centrem a místem obrácení je zde obrácení se k Duchu svatému, nikoliv ke Kristu, většinou o víkendu s Duchem svatým. Místo pokání může k obrácení vést spíše prožitek a místo vyznání ústy jsou zde emoce. To je velmi závažné. Vždyť Duch svatý vede k vyznání Ježíše Krista přišlého v těle, kterého vyvyšuje a nikde v Písmu se nestal centrem obrácení Duch svatý sám. 5. Možné důsledky Když však přijde řeč na skutečné počty těch, kteří se na Alfě obrátili, protagonisté Alfy, ač neskrývají přesvědčení, že Alfa působí probuzení (7), někdy přiznávají, že se na Alfě mnoho lidí neobrací. Např. jedno společenství pořádající Alfu, když uvádí počet obrácených, čestně a upřímně přiznává, „že pořádané kurzy byly naprosto neúspěšné“(8). V čem je tedy Alfa tolik převratná? Alfa mění společenství křesťanů zevnitř a seznamuje denominace s moderním pojetím soudobého charismatického hnutí, jako je např. učení, že slovo poznání je dar, který se projevuje tím, že křesťan na svém těle pocítí příznaky nemoci, kterou trpí někdo z přítomných nebo vidí před očima nemocný orgán (9). Ačkoliv se s ničím podobným nelze ani náznakem setkat v Bibli, s podobným učením se však můžeme setkat ve světě esoteriky a léčitelství. Jestliže dle reklamních prospektů je Alfa určena k vyučení začínajících nebo neupevněných křesťanů nebo předmanželských párů, což přece není evangelizace, nebo se vydávají příručky jak vést mládež, pak nutně dochází k tomu, že necharismatické sbory přijímají charismatická učení a způsoby. Vždyť jak uvádí „Nový mezinárodní slovník Letničního a Charismatického hnutí“, kurzy Alfa jsou využívány ke sbližování tradičních a charismatických církví (10). Necharismatické církve, praktikující kurzy Alfa, navíc nemohou obsah vyučování jakkoliv pozměnit a v plném rozsahu jej musí aplikovat. Z technického pojetí kurzů je zřejmé, že na Alfě se mnohdy účastní prakticky celá společenství. Následkem toho se mění i struktura sborů a církví na skupinkové, a tyto sbory pak pracují k doktrinálně nepodmíněné jednotě, snu mnohých ekumenistů. Přečteme-li si jakékoliv manuály pro mutaci na skupinkové sbory, ať už od Yonggi Cho, Ralpha Neighbora nebo Suzane Kuttruff, na první pohled nás zaujme silný důraz na podřízení se neomezitelné, nevolitelné a prostými členy neodvolatelné autoritě jedince na vrcholu pyramidy a nabádání k růstu sborů do co největšího počtu členů, čemuž rádi naslouchají „novodobí apoštolé.“ Sbor se tak mění na pyramidální strukturu s velmi problematickým pojetím autority. Toto uplatňování vedoucí autority není omezeno nějakými jasnými, předem danými pravidly a moc vůdců není možné kontrolovat řadovými členy. Místo osobní odpovědnosti křesťanů, zkoumání učení a ovoce lidí a poslušnosti Písmu je zdůrazňována poslušnost vedoucím. Takováto praxe autority je velmi blízká katolickému pojetí, které bylo jasně odmítnuto reformátory jako odporující biblickému učení. O tom, že Alfa je zaměřena spíše „dostředivě“ než „odstředivě“, resp. do církví než do světa, svědčí i to, že různí koordinátoři mají za úkol nikoliv koordinovat misijní aktivity, ale koordinovat školení křesťanů z různých církví, které se v důsledku toho proměňují. Za povšimnutí stojí i skutečnost, že prvním, od koho se budoucí národní koordinátor dozvěděl o Alfě byl Dan Drápal, který je považován za apoštola, a který apoštolskou službu chápe naddenominačně (11) a vidí ji jako podmínku instituční jednoty církve poslední doby. Tímto národním koordinátorem se stal šéfredaktor časopisu KMS, charismatické organizace, která se svého času, ústy svého předsedy, netajila tím, že touží zprostředkovat instituční a organizační jednotu českých církví (12). 6. Jednání s kritiky Přestože v Anglii a v USA vzniklo mnoho kritických článků a knih s věcnou a argumenty podloženou kritikou kurzů Alfa, Nicky Gumbel se kritikou příliš nezabývá, avšak uvádí, že mu slouží k požehnání (13). Alexander Millar zmiňuje, že má Alfa „velmi mnoho příznivců“ a zmiňuje kritiku liberálů a „extrémních konzervativců“ s kterými je však „přímo nemožné se domluvit“ (14). Jak je vidět, tolerance a relativizace kritiky se v Anglii vyplácí a zdá se, že se zde kritiku daří ignorovat. Ačkoliv v České republice byly napsány pouze dva kritické články ve čtvrtletníku Zápas o duši, považovali představitelé české Alfy jeden článek za natolik nebezpečný, že kvůli němu KMS zřídila zvláštní internetovou stránku (15) a Dan Drápal rozesílal svoji osobní obhajobu kurzů Alfa, kde autorovo počínání označil jako „otravování křesťanské veřejnosti“, implikoval v něm potřebu autorova „pokání“ a dále uvedl, že autor buď není k psaní článku „kompetentní“ nebo je „vědomým lhářem“(16). Intenzivnější osobní kritiky autora zmíněného článku se chopil pražský koordinátor kurzů Alfa, Tomáš Janda, jehož fotografie se slavným Nicky Gumbelem jsou českým křesťanům známy z oběžníků Česká Alfa. Ve své kritice byl velmi plodný a svými dopisy a komentáři zaplnil ekumenický portál „Granosalis“, kde jeden článek s osobní kritikou autora publikoval nejméně sedmkrát, a jiné pak rozesílal připojeným uživatelům. Některé z nich dával na vědomí autorovi, Radě a biskupovi jeho denominace, kde si na autora stěžoval. Ke svým komentářům zveřejňoval i úvahu charismatického proroka Ricka Joynera „o náboženském duchu“. Joyner sám se nijak netají tím, že svou inspiraci získává od duchů zemřelých, mezi nimi od apoštola Pavla. Tomáš Janda pak ve svých komentářích píše (17), že „článek rozdmýchává zlobu vůči specifické části církve - charismatikům“, je „destruktivní“, nazývá jej „žalováním“ a „napadáním“. Jeho autor podle Tomáše Jandy „většinu svého času věnuje pořádáním literárních honů na své bratry“, je „předpojat“, je „tendenčním“, snaží se charismatikům „dokázat nečisté motivy a praktiky“, „staví se do role soudce“ a zdá se, že se při tom „chová jako sám Pán Bůh“. Dále „bere na sebe odpovědnost za desítky, možná stovky hledajících, kteří odmítnou mít na základě jeho kritiky už cokoliv s církví a Ježíšem společného“. Ostatní kritické studie autora pak Tomáš Janda nazývá „kvasem“ a poté autorovi zcela účelově podsouvá, že kritizovaní autoři jsou pro něho „nepřáteli“ a „opovrhovaní učitelé“. Nejvíce mu vadí, že kritika je veřejná a neustále se dovolává autorit, které by zřejmě měly zakročit a kritiku zakázat: „Proto jsem psal, že by mě zajímalo, jak se k Francovým studiím staví třeba jeho vlastní, Apoštolská církev?“ nebo „A zajímá ho, co si o jeho díle myslí jeho kazatel, biskup nebo jiní, zcela "obyčejní" bratři v jeho církvi - nebo ho to vůbec nezajímá? Má mu to být jedno?“ Jako argument, že se oponent mýlí, je pro Tomáše Jandu především důležité, že kurzy jsou masové a těší se podpoře ekumenicky zaměřených a selektivně zvolených známých křesťanů: „probíhají na 26 000 místech ve 137 zemích světa…ve Velké Británii asi v 95% věznic, byly přeloženy do 47 jazyků a celosvětově jde o nejúčinnější a nejrozšířenější způsob zvěstování evangelia v dnešní době, široce přijímaný drtivou většinou církví“. Jako zdroj svého tvrzení uvádí svědectví zveřejněná na internetových stránkách kurzů Alfa. Pro Tomáše Jandu je tedy nejdůležitějším kriteriem kvantita a plošné, mnohdy jednověté superlativy, a jako nejobjektivnější zdroj informací vidí propagační materiály z „vlastní dílny“. Píše: „nebyly by tak široce přijímány, kdyby byly škodlivé, jak to vyvozuje pan Franc“ a argumentuje ve stejném duchu: „stovky dobrozdání od církevních představitelů světového formátu (předsedů církevních aliancí a profesorů na církevních univerzitách…), jsou pro mě přesvědčivější, než veškerá snaha AF o diskreditaci.“ Dále pak pokračuje ve svých kasuistikách: „tisíce poctivě znovuzrozených lidí“, „detailní svědectví…“ a nakonec tradičně přechází na osobní rovinu: „Kolik myslíte, že za posledních pět let zůstalo poctivě obrácených za službou Aleše France a kolik za kurzy Alfa?“ a varuje i čtenáře autorových článků: „A kolik zůstalo za vaší službou?“ V závěru své kritiky se obrátil i na portál, kde on sám své četné články a osobně laděné komentáře publikoval, aby jej nazval „žumpou vzájemných urážek.“ Ještě poněkud ostřejší tón zvolila uživatelka stejného portálu, Danica, která se představila jako pořadatelka kurzů Alfa, která se přistěhovala ze Slovenska (18). Autor článku byl podle ní k literární činnosti obdarován „ke zlému“, a ve svém komentáři udílí návod, podle kterého autor napsal svoji kritiku: „všetko dôkladne vytrháme z kontextu…, umyjeme od akéhokoľvek spojenia s realitou a konkrétnymi udalosťami, ktoré sú v pasážach a citáciách opisované, posekáme to a znovu pospájame do tých najbizarneších tvarov, aké nás napadnú...“. A jde dále: „Som zvedavá, kedy p. Franc uplatní svoj talent a vytvorí si vlastnú sektu. Schopnosti na to má… Pán Franc majstrovsky narába s faktami, ale to, čo vyjde z jeho kompozície je nakoniec – lož.“ Zveřejňovat kritické a varující argumenty a veřejně rozsuzovat učení znamená podle autorky „oslavovať skutky diabla“, o autorovi kritiky kurzů Alfa uvádí, že si „osobuje právo rozlišovať, kto je špatný a kto nie“ a že je ten „ktorý svojimi prácami prináša odsudzovanie a nenávisť medzi kresťanov a občas nejakú tú lož“. Po množství podobných komentářů však nakonec uznává, že kritikou není třeba se zabývat: „psi (nielen v Toronte) štekajú a karavána ide ďalej“ neboť jde o "lži zo štvrtej ruky“, a kritizovaní učitelé patří pro autora mezi jeho "najväčších nepriateľov“ se kterými se prý "ani osobne nestretol“. Autorka dává nahlédnout, že z jejího pohledu je věrouka dnešnímu ekumenismu jen na přítěž. Je proto ochotna překousnout Mariánskou úctu „napriek tomu, že sa (jej) pri tom niekedy potia zuby“ a ve svém chápání ekumenismu dokazuje, že na učení prakticky nezáleží, pokud „všetci tí adventisti, ktorých (pozná), veria v to, čo vyhlasujú katolíci aj protestanti ako svoje krédo.“ Prohlašuje, že nechce „mať nič spoločné s duchom toho, ktorý žaluje na svätých kresťanov“ a že „možno aj o (Ježíši Kristu) napíše pán Franc niečo odsudzujúceho.“ 7. Závěr Jak je vidět, filosofie kurzů Alfa nese mnohé podstatné rysy postmoderního myšlení a „alternativních“ metod práce. Měřítkem objektivity zde není hledání pravdy v její neměnnosti nebo objektivních a ověřitelných vzorcích, ale vyvolání dojmu a množství stoupenců. Kritické a varující argumenty jsou chápány jako bytostné ohrožení samotné podstaty věci a je snaha okamžitě převést pozornost od zkoumání principů a faktů na osobní rovinu. Nediskutuje se o faktech, ale zpochybní se osoba kritika a veřejně se napadnou jeho motivy. Z předkládaných údajů je nežádoucí vyvozovat vlastní závěry, jelikož pouze názory vlivných stoupenců jsou brány jako relevantní. Nakonec i hlásaná kvantita, podrobí-li se kritické analýze, se několikařádově smrskne a vychází najevo úplně jiný cíl, než ten, který je veřejně vytýčen. Dovolíme si zde poznamenat, že počátkem devadesátých let zvláště dvě denominace a obzvláště dvě silné osobnosti stojící v jejich čele, velmi propagovaly důležitost instituční jednoty v pojetí církve. Mluvilo se o vzájemné vykazatelnosti, chození ve světle, respektu a úctě. Dnes, s odstupem času, lze spolehlivě vidět, kam tato doktrína vedla a jak se tato jednota naplnila v praxi. Lze předpokládat, že pokud by se tato idea skutečně jednou uskutečnila ve velkém tak, jak byla chápána jejími protagonisty, byla by škoda dalekosáhle větší. Na oficiálních webových stránkách obou těchto církví se můžeme dočíst, jak se jejich představitelé o sobě dnes, přes své dřívější proklamace, před zraky veřejnosti vyjadřují a jak se vzájemně napadají a očerňují. Je proto na místě opatrnost, mluví-li se příliš okázale o jednotě, toleranci a lásce, zvláště tehdy, je-li zde otevřená agresivita a osobní útoky vůči těm, kteří vyjádří svůj kritický názor a podloží ho konkrétními argumenty. Vladimír Bíba & Aleš Franc Citace:
1. Nee W., Osvobození ducha, Křesťanský život, Albrechtice, 1994, str. 4-5
2. Ronson J. Spasitel křesťanství, Česká Alfa, duben 2001
3. Vaněk M. Alfa a živý sbor, Česká Alfa, duben 2001
4. Dittrich T., Kurzy Alfa jako příležitost, Česká Alfa, duben 2001
5. http://sweb.cz/skm-cr/Eskymak/I03/I03.html#6
6. uživatelka Danica, diskuse na stránkách http://www.granosalis.cz
7. Janda T., Česká Alfa, listopad, 2000
8. Limr J., Alfa dává možnost vidět Boha jinýma očima, http://www.kshk.cz
9. Gumbel N., Jak to říci ostatním, KMS, Praha, 2000, str. 120
10. Hocken P. D. in: New Internationl Dictionary of Pentecostal and Charismatic Movements, Burgess M. and Mass E., Zondervan, Michigan, 2002
11. Drápal D., Proniknout dál, ZV 10/93, str. 291
12. Rucký E., Úvaha o poslání a budoucnosti KMS, ZV 6-7/94, str. 200
13. Jsou mimo církev samí špatní lidé?, rozhovor s N. Gumbelem, ZV 7/8, 2001, str. 10-11
14. Neměli jsme v plánu ovlivnit celý svět, rozhovor s A. Millarem, ZV 10, 2003, str. 5-8
15. http://kmspraha.cz/alfa/co_je.htm
16. Drápal D., Útok na Alfu, ZoD, leden 2004, str. 39-41
17. Tyto kometáře je možné dohledat na křesťanském elektronickém magazínu pod jménem uživatele „Tom“, http://www.granosalis.cz
18. Tyto kometáře je možné dohledat na křesťanském elektronickém magazínu pod jménem uživatele „Danica“, http://www.granosalis.cz


"Kurzy Alfa jako postmoderní fenomén" | Přihlásit/Vytvořit účet | 30 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Kurzy Alfa jako postmoderní fenomén (Skóre: 1)
Vložil: tomas15 v Středa, 18. únor 2004 @ 16:39:28 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
to je zajimavy, jak se tady kumuluji vsechny ty podobnosti a analogie, posledni odstavec mi pripomnel jakousi letnicni cirkev v Brne, ktera se navzdory svym silnym biblickym durazum za poslednich par let rozdelila, kolikrat? 3x nebo 4x? Mozna by se s nami nekdo rad o techto rozkolech, vylucovani, vzajemnem zranovani se a bobricich vzajemneho nemluveni spolu, podelil... Nebo zeby se zde jednalo o maskovany export 'brnenskeho pojeti jednoty' do ceske ekumeny; jakasi obdoba skryteho Ducha Torontskeho pozehnani v Alfa kurzech?



Re: Kurzy Alfa jako postmoderní fenomén (Skóre: 1)
Vložil: Krytyk v Středa, 18. únor 2004 @ 16:50:54 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tak, tak, moje řeč. Jen jsem zvědav na ten kravál, co přijde. :-D



Re: Kurzy Alfa jako postmoderní fenomén (Skóre: 1)
Vložil: Krytyk v Středa, 18. únor 2004 @ 16:56:59 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
A hele, už mě nějakej lačnej charismatik stačil předběhnout, dřív než jsem si to přečetl. Tys to ale musel číst hodně povrchně, vždyť jsi tu ještě ani nebyl, když jsem článek otvíral ke čtení a už jsi stačil spáchat i komentář.

Samozřejmě, že můj předcházející komentář patří článku a autorům a ne tomu pokusu přede mnou :-)



Re: Kurzy Alfa jako postmoderní fenomén (Skóre: 1)
Vložil: Tom v Středa, 18. únor 2004 @ 22:10:32 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Žádný kravál nebude. Nemám teď ani čas psát komentáře, protože v Praze zajišťujeme dosti intenzivní kampaň s promítáním filmu Ježíš (www.znateho.cz) a 33 navazujících kurzů Alfa v rámci 12 denominací (www.kurzyalfa.cz, www.alphacourse.org). Jak se zdá, tak nikdo jiný - kromě dvou výše podepsaných pánů - asi s Alfou problém nemá...

Nad tím článkem je mi smutno. To si autoři všechny ty věci skutečně myslí? Překvapuje mě, že na Alfě nenašli alespoň jednu věc pozitivní... Už ta jednostrannost zpochybňuje věrohodnost článku. Autoři také, jak se zdá, přešli na rovinu domněnek a spekulací. Jejich citace nějak řídnou. Mnoho citací už není doplněno zdrojem. Škoda také, že se víc nezabývají kontextem. Ale ono jim o to asi nejde...



Re: Kurzy Alfa jako postmoderní fenomén (Skóre: 1)
Vložil: xvejvodam (xvejvodam@seznam.cz) v Čtvrtek, 19. únor 2004 @ 05:19:15 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://mocneevangelium.webzdarma.cz
To je zajímavý, kdo nesouhlasí s A. Francem, tak je hned charismatik.
Ale podle většiny hlasujících v anketě zda je letniční a charismatické hnutí jedno, je i A. Franc charismatik, jakožto člen AC.
Trochu paradox.



Re: Kurzy Alfa jako postmoderní fenomén (Skóre: 1)
Vložil: BenHur v Čtvrtek, 19. únor 2004 @ 06:56:44 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Připomíná mi to arabské přísloví: Psi sice štěkají, ale karavana jde dál.



Re: Kurzy Alfa jako postmoderní fenomén (Skóre: 1)
Vložil: krestan v Čtvrtek, 19. únor 2004 @ 08:46:04 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Mě je zas smutno z toho, jak se koordinátoři k. Alfa postavili ke kritice, a to nejen veřejně (dehonestace autora), ale zejména neveřejnými akcemi(stěžováním si u biskupa a Rady AC). Veřejné praktiky soudný čtenář snadno prohlédne a odsoudí, podlé je však zákulisní intrikánství. Očekávám, že svoje zákulisní tlaky pohotově popřou, ale není přece problém, aby biskup zde sám dementoval, že informace o těchto nátlacích nejsou pravda.

Tak takhle se mediálně buduje značka:"33 navazujících kurzů Alfa v rámci 12 denominací (www.kurzyalfa.cz, www.alphacourse.org). Jak se zdá, tak nikdo jiný - kromě dvou výše podepsaných pánů - asi s Alfou problém nemá... Vytvoří se dojem naprosté a drtivé převahy přijetí veřejností (ekumenou) a případný kritik se opticky vygumuje.

Skvělý manipulátor Tom se opět zaskvěl v plném lesku:"Už ta jednostrannost zpochybňuje věrohodnost článku." Jak by např. takoví satanisti zajásali na tímto argumentem! Pokud by to skutečně platilo, pak mají jasný argument: "Už ta jednoznačnost Bible (nenachází nic dobrého na Satanovi), zpochybňuje její věrohodnost. A dalších takových příkladů by se našlo dost. Tom mistrně splétá svoji pastičku: Nenajdeš-li na Alfech nic pozitivního, pak jsi nevěrohodný. Najdeš-li, pak vidíš, že jsou dobré!

Tom také umí pracovat se sugescí čtenáře: " Autoři také, jak se zdá, přešli na rovinu domněnek a spekulací." Skvělý návod jak vnímat článek postavený na faktech. Je příznačné, že se nepokusí ani jeden fakt vyvrátit a drží se hesla zatloukat, zatloukat, zatloukat (i nos mezi očima).

Další sugesce je opravdu roztomilá:"Jejich citace nějak řídnou. Mnoho citací už není doplněno zdrojem. " Tom buď četl úplně jiný článek nebo je prostě zvyklý o bílém čtverečku vždy tvrdit, že toto kolečko je černé. Nebo se ho snad dotklo, že nespočet citací jeho a jeho manželky není doplněn jednotlivými odkazy na jejich komentáře zde na Granu?

Závěrem musím konstatovat, že mě reakce opět nezklamaly: skandalizování autora a jeho církve (tomas15, xvejvodam) místo seriózního vysvětlení, zda a proč ty tlaky vyvinuli, jen potvrzuje, že čánek opět trefil hřebíček na hlavičku a ukazuje nám skutečné zákulisí tohoto fenoménu.



Re: Kurzy Alfa jako postmoderní fenomén (Skóre: 1)
Vložil: Ulrich v Čtvrtek, 19. únor 2004 @ 10:29:39 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Myslím, že bratr Aleš Franc propadl určitému stihomamu a hledá zlo všude, kde se angažují charismatici. Vlastně zlo a charismatické pojetí křesťanství ztotožňuje. Či ještě jinak: Charismatické hnutí je podle něj imitací křesťanství a nástrojem ďáblovým.

Jsem přesvědčen, že se bratr Franc hluboce mýlí. S charismatiky je to přesně tak jako se všemi ostatními křesťany. Najdou se mezi nimi lidé lepší i horší, laskaví i tvrdí, odpouštějící i mstiví, sektáři s tendencí podřídit si okolí i ti, kteří nezištně slouží svým bližním. Převažují však, stejně jako u jiných křesťanů, lidé upřímně hledající Kristovu cestu životem.

pokračování....



Re: Kurzy Alfa jako postmoderní fenomén (Skóre: 1)
Vložil: Krytyk v Čtvrtek, 19. únor 2004 @ 11:19:40 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
to Krestan: obdivuhodné postřehy

to Ulrych: souhlasím s tebou, že mezi charismatiky jsou různí lidé jako kdekoliv jinde, ale mám tyto výhrady:

- článek kritizuje fenomén kurzů Alfa a ne charismatiky jako takové

- prezentuje se nám všude, že v kurzy Alfa jsou záležitostí celé ekumény a ne že jsou charismatickým pojetím křesťanství a akcí charismatiků. Anebo to nakonec bude tak, jak říkáš?




Re: Kurzy Alfa jako postmoderní fenomén (Skóre: 1)
Vložil: vlk v Pátek, 20. únor 2004 @ 09:45:24 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Myslim, ze bratri Franc a Biba ponekud prehani. Clovek ma z jeho textu dojem, ze alfakurzy jsou zkratka zlo, ale myslim, ze opak je pravdou. Nezapominejme na ovoce nasi sluzby! Nezijeme pro sebe.

Davat kurzy na roven s postmodernou je podle me lacine. To, ze se snazi metodami pristupu k dosud neobracenym jit s dobou, je rozhodne spravne. Kristova cirkev by mela zit v soucasnosti - jak jinak by uspesne komunikovala se zbytkem spolecnosti?

Verim, ze je jiste snem i autoru clanku, aby se vsechny denominace sblizily (?).

Dale, je jiste mozne, ze nekteri bratri nedavaji dostatecny duraz na vedeni Duchem svatym. Takovym bych doporucil, aby peclive cetli Pismo.

Pokud snad nektere sbory nesouhlasi s kurzy, doufam, ze alespon vyvijeji jine evangelizacni aktivity, tak, aby pouze necinne prihlizely (popravde, myslim, ze zakopany pes je nekde zde).

Verim zaroven, ze pokud se poradatele alfakurzu citi byt v nejake oblasti usvedceni, budou delat vsechno proto, aby se zde jejich sluzba zlepsila (?). Zduraznuji vsak, ze jim v jejich aktivitach velmi fandim!

Nebudu se prilis rozepisovat. Radeji se prosim inspirujte napriklad temito versi:

Gal 5/19-26
2. Tim 2/14-15
1.Kor 1/10-17
Fil 2/1-5
2. Petr 1/5-9
Kol 3/13-14
1. Petr 4/8
Jan 17/17

Budte prosim v pokoji.



Re: Kurzy Alfa jako postmoderní fenomén (Skóre: 1)
Vložil: jakub_limr v Pátek, 20. únor 2004 @ 11:53:04 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Citace s číslem (8) odkazuje na mnou napsaný článek. Mrzí mě, jak je citace vytržená z kontextu. V článku "Alfa dává možnost vidět Boha jinýma očima" jsem napsal: "Kdyby se úspěšnost Alfy měřila pouze počtem obrácených, mohli bychom říct, že námi pořádané kurzy byly naprosto neúspěšné. Alfa - to jsou ale především nově navázané vztahy a kontakty." (kurzíva: citace (8) v článku dvojice Bíba, Franc). V dalším odstavci píši: "Kurzy Alfa mě nepřestávají fascinovat jednou věcí: neznám jinou evangelizační akci, kam by týden co týden přicházeli nevěřící lidé a chtěli slyšet další povídání o Ježíši a životě s ním. A v tom vidím obrovský úspěch těchto kurzů i v našem případě." Celý článek najdete na http://www.kshk.cz/clanek0104_2.html . S A. Francem jsme si před časem vyměnili několik milých, osobních e-mailů. Nemám proti němu nic. Avšak to jak a v jaké kontextu používá citaci mého článek, nepovažuji za seriózní.



Re: Kurzy Alfa jako postmoderní fenomén (Skóre: 1)
Vložil: Krytyk v Pátek, 20. únor 2004 @ 12:20:29 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
jakube, podle toho co píšeš, tak tě autoři citovali ve správném kontextu: co se týče počtu obrácených. Vadí ti, že necitovali i další tvoje řádky, kdy úspěšnost měříš nově navázanými vztahy a kontakty. Ale to už není úspěšnost v počtu obrácených.Takže je dost neseriózní zde takto argumentovat. Chápu, že když jsou Alfa kurzy evangelizací, že se autoři zabývají jejich úspěšností podle počtu obrácených a ne podle počtu navázaných kontaktů. Nota bene když jsou na kurzy zváni většinou svými známými (kontakty jsou navázány už před kurzem). Summa všeho: tvoje poznámka je neseriózní. Kontext očividně zůstal zachován.




Re: Kurzy Alfa jako postmoderní fenomén (Skóre: 1)
Vložil: tomas15 (holytomas15@seznam.cz) v Pátek, 20. únor 2004 @ 12:45:16 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
ja myslim, ze kdyz uz tady otvirate ty jednotlive nepresnosti, je jich tam cela rada. Napr:

1) Autori clanku tvrdi, ze Tomas Janda na GS "Ke svým komentářům zveřejňoval i úvahu charismatického proroka Ricka Joynera „o náboženském duchu“. To napriklad vubec neni pravda. Ten clanek sem poslal uzivatel moshe.

2) "KMS, charismatické organizace, která se svého času, ústy svého předsedy, netajila tím, že touží zprostředkovat instituční a organizační jednotu českých církví (12)." Jednak se jedna o byvaleho predsedu a pak se jedna o jeho uvahu nikoliv o stanovisko one organizace.

3) "považovali představitelé české Alfy jeden článek za natolik nebezpečný, že kvůli němu KMS zřídila zvláštní internetovou stránku." Kdokoliv si onu stranku otevre, uvidi, ze se jedna o nejake zamrzle diskusni forum s 3mi komentari. Cili tvrzeni, ze jde o specialne zrizenou internetovou stranku KMS zabyvajici se... je proste nesmysl.

4) "Některé z nich dával na vědomí autorovi, Radě a biskupovi jeho denominace, kde si na autora stěžoval." Bylo by celkem zajimave vedet jak presne si TJ na AF vlastne stezoval. Je vseobecne znamo, ze AF se do nedavna na svych internetovych strankach honosil mimojine statusem poradce biskupa AC, cili napr. zeptat se onoho biskupa zda jeho poradce vyjadruje sve osobni stanovisko ci zda se jedna o jakesi memo v ramci AC by bylo naprosto legitimni.



Re: Kurzy Alfa jako postmoderní fenomén (Skóre: 1)
Vložil: novykrestan v Pátek, 20. únor 2004 @ 17:17:28 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Rad bych ke zdejsim uvaham pridal i sve svedectvi. S Alesem Francem jsem si sveho casu dost casto vymenoval urcite nazory a take jsem ho nejednou pozadal u ruzne rady a take napr. doporuceni jakou cirkev by si mel cerstve obraceny clovek zvolit. Ales mi s klidnym svedomym doporucil i KS (a vetsinu protestanstskych cirkvi). Takze mohu dosvedcit, ze proti krestanskym spolecenstvim asi nic nema. Toto jsem chtel dodat, kdyz ho tady obcas nekdo osocuje, ze je absolutnim kritikem charismatiku a vseho s danym fenomenem spojeneho.



Re: Kurzy Alfa jako postmoderní fenomén (Skóre: 1)
Vložil: Krytyk v Pátek, 20. únor 2004 @ 18:32:28 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)

Nevím co si mám o tobě tomas15 myslet:
ja myslim, ze kdyz uz tady otvirate ty jednotlive nepresnosti, je jich tam cela rada. Napr:

1) Autori clanku tvrdi, ze Tomas Janda na GS "Ke svým komentářům zveřejňoval i úvahu charismatického proroka Ricka Joynera „o náboženském duchu“. To napriklad vubec neni pravda. Ten clanek sem poslal uzivatel moshe.


Tu úvahu sem jako článek sem poslal moshe,  ale Tom ho taky použil. http://granosalis.cz/article.php?thold=-1&mode=flat&order=1&sid=2437#3991

2) "KMS, charismatické organizace, která se svého času, ústy svého předsedy, netajila tím, že touží zprostředkovat instituční a organizační jednotu českých církví (12)." Jednak se jedna o byvaleho predsedu a pak se jedna o jeho uvahu nikoliv o stanovisko one organizace.

Je zajímavé, že když čtu názory charismatiků, že každý jednotu chce a nikdo neříká, že je to špatné. A ne jenom tady na netu, ale i v reálu. Ono spíš nejde ani tak moc o to, co kdo říkal dřív a co říká dnes, ale co opravdu dělá a co si opravdu myslí. Potkal jsem už tolik charismatiků, kteří  takovou jednotu chtějí a snažej se o to, že se to dá považovat za jejich charakteristický rys. 

3) "považovali představitelé české Alfy jeden článek za natolik nebezpečný, že kvůli němu KMS zřídila zvláštní internetovou stránku." Kdokoliv si onu stranku otevre, uvidi, ze se jedna o nejake zamrzle diskusni forum s 3mi komentari. Cili tvrzeni, ze jde o specialne zrizenou internetovou stranku KMS zabyvajici se... je proste nesmysl.

Tak jsem se schválně na tu stránku http://kmspraha.cz/alfa/co_je.htm šel podívat a žádný diskusní fórum tam není! Je to informační stránka a ústřední téma je reakce na kritiku od tady toho autora a jako důkaz, že ji nikdo nebere, je tam uvedena e-mailová korespondence mezi dvěma charismatiky. Je to taková agitka, namířená proti tý kritice. Takhle nám blbnout hlavy přece nemůžeš. To se přece nedělá...

4) "Některé z nich dával na vědomí autorovi, Radě a biskupovi jeho denominace, kde si na autora stěžoval." Bylo by celkem zajimave vedet jak presne si TJ na AF vlastne stezoval. Je vseobecne znamo, ze AF se do nedavna na svych internetovych strankach honosil mimojine statusem poradce biskupa AC, cili napr. zeptat se onoho biskupa zda jeho poradce vyjadruje sve osobni stanovisko ci zda se jedna o jakesi memo v ramci AC by bylo naprosto legitimni.

Tak za prvé tohle není nepřesnost, takže nás nemátni tou čtyřkou (jako že ty nepřesnosti byly čtyři). A za druhé je zajímavé, že Tom ve svém komentáři svoje zákulisní tlaky nedementoval. Kdo komu dělá poradce nám může bejt fuk, ale kdo se vyrovnává s kritikou intrikama je pro mě krajně nedůvěryhodnej.

Suma sumárum: tvoje tzv. "nepřesnosti" splakaly nad vejdělkem:

1) vedle jak ta jedle
2) spekulace poněkud odtržená od reality
3) vedle jak ta jedle
4) žádná nepřesnost

A víš ty, že když se na ty tvoje argumenty člověk koukne jen letmo, že to vypadá, jako že máš pravdu?!! Šikovnej klučina, jen co je pravda.




Re: Kurzy Alfa jako postmoderní fenomén (Skóre: 1)
Vložil: Tom v Středa, 25. únor 2004 @ 09:31:30 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
´...ve své kritice byl velmi plodný a svými dopisy a komentáři zaplnil ekumenický portál ´Granosalis´, kde jeden článek s osobní kritikou autora publikoval nejméně sedmkrát, a jiné pak rozesílal připojeným uživatelům. Některé z nich dával na vědomí autorovi, Radě a biskupovi jeho denominace, kde si na autora stěžoval...´

1) Svá stanoviska jsem označoval jako soukromý názor, což A. Franc nikde poctivě neuvádí. Na to mám snad právo.

2) ´Publikoval sedmkrát´ znamená, že jsem svůj protinázor vždy jen vložil ke každému ze sedmi několikamegabajtových souborů, kterými A. Franc již předtím zaplnil Granosalis (připomínám několikanásobně větší objem dat jeho mnohastránkových příspěvků).

3) ´Jiné pak rozesílal připojeným uživatelům´ - komu, to neuvádí, protože nemůže. Nejsem si ničeho takového vědom.

4) Na autora jsem si v AC nestěžoval, pouze je ve dvou případech přibral jako svědky své přímé odpovědi Francovi tím, že jsem jim odpověď poslal v kopii - a opět jako svůj osobní názor. Přímo jsem je ani neoslovoval, ani o nic nežádal.



Re: Kurzy Alfa jako postmoderní fenomén (Skóre: 1)
Vložil: Krytyk v Středa, 25. únor 2004 @ 17:22:40 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Je pro mě velmi poučný, že si můžu v reálu přečíst reakce šéfů těchto podivnejch aktivit. Ale vezmu po popořadě: Tom napsal: 1) Svá stanoviska jsem označoval jako soukromý názor, což A. Franc nikde poctivě neuvádí. Na to mám snad právo. Stačí se podívat do přehledů a je vidět, že nás tu pěkně houpe: Pár slov ke kurzům Alfa od jejich pražského koordinátora
Přišlo v Sobota, 06. prosinec 2003 v 15:14:44 CET vložil Bolek
[ Upravit | Smazat ]
 Tom poslal: ...Jsem pražský koordinátor kurzů Alfa a o studii Aleše France jsem se dověděl teprve nedávno....   Pár slov ke kurzům Alfa od jejich pražského koordinátora (Skóre: 1)
Od Tom v Úterý, 09. prosinec 2003 v 13:35:57 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
...Jestli Vás tedy zajímá můj názor jako jednoho ze tří lidí, které kurzy Alfa v ČR zastřešují, tak vězte... Tom Janda 2) ´Publikoval sedmkrát´ znamená, že jsem svůj protinázor vždy jen vložil ke každému ze sedmi několikamegabajtových souborů, kterými A. Franc již předtím zaplnil Granosalis (připomínám několikanásobně větší objem dat jeho mnohastránkových příspěvků). Nejenže se podle Toma 7 rovná 12 (snad alespoň on sám ví, kolikrát sem co vkládal!), neježe "protinázor" přidával i k jiným článkům než od Aleše France, ale dost hodně přehání, když tvrdí:"vložil ke každému ze sedmi několikamegabajtových souborů, kterými A. Franc již předtím zaplnil Granosalis (připomínám několikanásobně větší objem dat jeho mnohastránkových příspěvků)". Můj skromný odhad je, že ty články stěží překročily 200 kB, ale to by nám určitě přesně mohl říct webmaster tohoto servru. Velmi mě rozesmál argument "připomínám několikanásobně větší objem dat jeho mnohastránkových příspěvků", jakoby nešlo o obsah ale o bajty. Abyste neřekli, že kecám, tak tu jsou všechny ty "protinázory" páně koordinátora, jak mi je vyplivl přehled: http://granosalis.cz/article.php?thold=-1&mode=flat&order=1&sid=1972#3826
http://granosalis.cz/article.php?thold=-1&mode=flat&order=1&sid=2241#3827
http://granosalis.cz/article.php?thold=-1&mode=flat&order=1&sid=2264#3825
http://granosalis.cz/article.php?thold=-1&mode=flat&order=1&sid=2373#3824
http://granosalis.cz/article.php?thold=-1&mode=flat&order=1&sid=2374#3823
http://granosalis.cz/article.php?thold=-1&mode=flat&order=1&sid=2371#3822
http://granosalis.cz/article.php?thold=-1&mode=flat&order=1&sid=2387#3821
http://granosalis.cz/article.php?thold=-1&mode=flat&order=1&sid=2388#3820
http://granosalis.cz/article.php?thold=-1&mode=flat&order=1&sid=2390#3818
http://granosalis.cz/article.php?thold=-1&mode=flat&order=1&sid=2391#3817
http://granosalis.cz/article.php?thold=-1&mode=flat&order=1&sid=2389#3819
http://granosalis.cz/article.php?thold=-1&mode=flat&order=1&sid=2392#3816
3) ´Jiné pak rozesílal připojeným uživatelům´ - komu, to neuvádí, protože nemůže. Nejsem si ničeho takového vědom. tady mě velmi velmi zaujala část větičky "komu, to neuvádí, protože nemůže". Ts, ts, ts, ta sebejistota je fascinující. Jestli to posílal tady soukromými zprávami nebo mejlem, tak je fakt, že to nikdo nedokáže. Zde je na autorech článků nebo na uživatelích, aby se přihlásili a potvrdili příjem takových zpráv, pokud je obdrželi.

4) Na autora jsem si v AC nestěžoval, pouze je ve dvou případech přibral jako svědky své přímé odpovědi Francovi tím, že jsem jim odpověď poslal v kopii - a opět jako svůj osobní názor. Přímo jsem je ani neoslovoval, ani o nic nežádal. Tady Tomovi moc nevěřím, protože již od prosince se tímto směrem dost vyjadřoval: Ovoce díla Aleše France (pár slov o etice) (Skóre: 1)
Od Tom v Čtvrtek, 11. prosinec 2003 v 14:51:33 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
.... Zajímalo by mě, jaké má Franc požehnání k této službě od svých duchovních a bratří v těle Kristově....

Tomáš Janda
Útočná filozofie Aleše France
Přišlo v Pondělí, 22. prosinec 2003 v 08:22:44 CET vložil Bolek
[ Upravit | Smazat ]
  Tom poslal: ..... Kdo dává panu Francovi kompetence k odsuzování druhých?
A zajímá ho, co si o jeho díle myslí jeho kazatel, biskup nebo jiní, zcela "obyčejní" bratři v jeho církvi - nebo ho to vůbec nezajímá? Má mu to být jedno? ..... Z toho, co tady Tom píše je vidět, že je s těmi lidmi v kontaktu a zřejmě i zná názory některých z nich. Ale už ta drzost, posílat na vedení církve kopie soukromé odpovědi (tvrdí přece, že říkal, že je to jeho soukromý názor, nebo ne?), to se jen tak nevidí. Už vidím, jak by byly ústředí církví zahlceny e-maily a poštou, kdybychom to považovali za běžnou praxi, posílat jim kopie naší soukromé korespondence na vědomí. :-))))) No a k tomas15 snad ani nemá cenu se rozepisovat. Pokleslejší reakce na křesťanských servrech snad ani k vidění nejsou :-(((((((((((  



Re: Kurzy Alfa jako postmoderní fenomén (Skóre: 1)
Vložil: Krytyk v Středa, 25. únor 2004 @ 21:54:16 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Trochu jsem se ještě hrabal tady v granu a řeknu vám je to hotovej poklad, ta databáze je zlatá, že to nemazaj. Hádejte, co jsem našel? No jistě. Milej koordinátor nás houpal i v bodě tři: 3) ´Jiné pak rozesílal připojeným uživatelům´ - komu, to neuvádí, protože nemůže. Nejsem si ničeho takového vědom.

Tak se na to mrkněte. Opravdu třem uživatelům on-line napsal, jednomu dokonce vícekráte: Re: Alfa kurzy jako dítě Torontského požehnání aneb v zajetí analogií a podobností (Skóre: 1)
Od Tom v Pátek, 03. říjen 2003 v 22:37:47 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) Dovoluji si Vám předložit formou dopisu jedné uživatelce granosalis.cz svoji reakci na komentáře ke kurzům Alfa na tomto webu: Ahoj Písničko. Jsem pražský koordinátor kurzů Alfa a o studii Aleše France jsem se dověděl teprve nedávno. Re: Kurzy Alfa, továrna na křesťany? (Skóre: 1)
Od Tom v Pátek, 03. říjen 2003 v 22:26:23 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) Dovoluji si Vám předložit formou dopisu jedné uživatelce granosalis.cz svoji reakci na komentáře ke kurzům Alfa na tomto webu: Ahoj Písničko. Re: KURZY ALFA JSOU STEJNĚ NEJLEPŠÍ!!! (Skóre: 1)
Od Tom v Pátek, 03. říjen 2003 v 22:22:19 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) Ten předmět "kurzy Alfa jsou stejně nejlepší" jsem nevymyslel já, ale ten, kdo tam výše uvedený příspěvek vložil... Nyní si Vám dovoluji předložit formou dopisu jedné uživatelce granosalis.cz svoji reakci na komentáře ke kurzům Alfa na tomto webu: Ahoj Písničko. Vidím, že jsi právě on-line, tak mě napadlo, že tak nějak on-line napíšu. Jsem pražský koordinátor kurzů Alfa a o studii Aleše France jsem se dověděl teprve nedávno..   Re: KURZY ALFA JSOU STEJNĚ NEJLEPŠÍ!!! (Skóre: 1)
Od jrr v Pátek, 03. říjen 2003 v 21:18:00 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) Mno, nechci, aby to znělo hnusně, ale je to celkem divnej pokus o reklamu, pokud tenhle článek napíše sám koordinátor... Re: KURZY ALFA JSOU STEJNĚ NEJLEPŠÍ!!! (Skóre: 1)
Od Tom v Pátek, 03. říjen 2003 v 22:10:04 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) Ahoj jrr. Vidím, že jsi právě on-line, tak mě napadlo, že tak nějak on-line napíšu. Jsem pražský koordinátor kurzů Alfa a o studii Aleše France jsem se dověděl teprve nedávno.   Re: KURZY ALFA JSOU STEJNĚ NEJLEPŠÍ!!! (Skóre: 1)
Od Tom v Pátek, 03. říjen 2003 v 22:07:45 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) Ahoj křesťane. Jsem pražský koordinátor kurzů Alfa a o studii Aleše France jsem se dověděl teprve nedávno.



Re: Kurzy Alfa jako postmoderní fenomén (Skóre: 1)
Vložil: Krytyk v Středa, 25. únor 2004 @ 22:10:26 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ještě jsem našel další dva. Ale už mě to nebaví hledat... Pár slov ke kurzům Alfa od jejich pražského koordinátora (Skóre: 1)
Od Tom v Pátek, 03. říjen 2003 v 21:44:11 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) (Komentář formou dopisu jednomu u hostů Granosalis...) Ahoj Písničko. Vidím, že jsi právě on-line, tak mě napadlo, že tak nějak on-line napíšu... Re: Alfa kurzy jako dítě Torontského požehnání aneb v zajetí analogií a podobností (Skóre: 1)
Od Tom v Pátek, 03. říjen 2003 v 22:37:47 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu) Dovoluji si Vám předložit formou dopisu jedné uživatelce granosalis.cz svoji reakci na komentáře ke kurzům Alfa na tomto webu: Ahoj Písničko. Jsem pražský koordinátor kurzů Alfa a o studii Aleše France jsem se dověděl teprve nedávno.



Nekolik pokleslych poznamek (Skóre: 1)
Vložil: tomas15 (holytomas15@seznam.cz) v Čtvrtek, 26. únor 2004 @ 08:46:42 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Mily Krytyku,

zajimalo by me, zda jsi skutecne tak nepozorny ctenar nebo zda mlzis zamerne.

1) Tezi o sedmi komentarich neprezentoval uzivatel Tom, ale autori komentovaneho clanku. Myslim, ze za sve placani o tom kdo umi pocitat by ses mel Tomovi omluvit!

2) Tve cervene odkazy o udajnych osobnich zpravach Toma nic nedokladaji (podle me z nich vyplyva, ze napsal jednu soukromou zpravu uzivatelce GS Pisnicka), pokud ovsem nepokladas i tento komentar za soukromou zpravu. Pokud Tom poslal skutecne jen jednu soukromou zpravu, autori clanku opet nemluvili pravdu, neb zminili, ze posilal soukrome zpravy (mnozne cislo).

3) Myslim si, ze cela debata o tom, ze sem nekdo poslal stejny text vicekrat formou komentaru jsou k smichu. Co je na tom vlastne spatneho?

4) Je videt, ze ti ve vztahu k mym komentarum dosly argumenty, kdyz se musis poklesle snizit k prohlasenim o jejich pokleslosti:((((



Re: Kurzy Alfa jako postmoderní fenomén (Skóre: 1)
Vložil: krestan v Čtvrtek, 26. únor 2004 @ 09:12:06 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nyní musím Krytyku vyseknout poklonu zase já tobě, za tvoji vskutku brilantní investigativní práci!

Když to tak čtu, tak si říkám, že by ti, jak říkáš bossové, udělali lépe, kdyby mlčeli, než se takto zaplétat do lží a ztrapňovat se na veřejnosti. Už to vypadá na nominaci na Zlatou slzu pro celou tu jejich mediální skupinu rychlého nasazení :-)

Udělal jsi dobře, že na tomase15 nereaguješ. Odepsal se sám, svými nechutnostmi, matením a účelovou manipulativní interpretací.

Myslím, že to, co je zde, stačí, aby si soudný čtenář se zdravým selským rozumem udělal názor na celý případ sám. A udělal si i obrázek, co jsou ti "bossové" zač. Nechal bych už to být, tak jak to je. Další diskuse by byla jen ztrátou času...



reakce odepsance (Skóre: 1)
Vložil: tomas15 (holytomas15@seznam.cz) v Čtvrtek, 26. únor 2004 @ 09:49:47 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
buhuzel, prace Krytyka neni ani investigativni ani brilantni, jak jsem demonstroval je plna nepresnosti, nepozorneho cteni a zamlzovani. Navic se evidentne jedna o nesmyslny utok na jednoho z mala uzivatelu, ktery nasel odvahu vystoupit z anonymity a rici kdo je a proc se o danou problematiku zabyva To pozorny ctenar ovsem jiste zpozoruje.

Otazkou ovsem zustava zda tyhle nase vylevy nejaky nezaujaty a pozorny ctenar cte, obavam se ze nikoliv... a tak zustava u zoufalych vykriku par zaufalcu - charismatickych a anticharismatickych.



Re: Kurzy Alfa jako postmoderní fenomén (Skóre: 1)
Vložil: Danica v Čtvrtek, 26. únor 2004 @ 11:57:48 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pred časom som si povedala, že už nebudem reagovať, pretože to nemá význam. Ale teraz p. Franc manipuloval s mojimi komentármi a chcela by som to uviesť na pravú mieru.

To, čo poskladal z mojich citácií vypadá naozaj hrozne a pravdivo. Fakt je ale ten, že urobil to, čo už som predtým kritizovala: vytrhol vety a slová z kontextu a pospájal ich tak, ako sa mu hodilo. Vyšli z toho naozaj bizarnosti, za ktoré by som sa teda nepostavila. Stojím si za tým, čo som na tomto portále napísala (ale iba v plnom znení, bez redakcie). Autorom odsekov, zaoberajúcimi sa mojimi názormi, je ale pán Franc a to, čo chce nimi povedať a aký obraz vytvára, nemá nič spoločné s tým, čo som tým chcela povedať ja.

Rozhodne by som chcela p. France ubezpečiť, že ak tvrdím, že výnimočné obdarovania, ktoré má, používa k zlému, netvrdím tým, že je obdarovaný k zlému. Mrzí ma, ak p. Franc uplatňuje takýto druh logiky k spracúvaniu aj iných, doležitejších informácií a že je zákonite týmto zraňovaný. Ešte viac ma ale mrzí, že výsledky takýchto myšlienkových postupov rešpektuje pár ludí bez toho, aby si overili pravdu a že sa tým deje škoda hlavne Božiemu královstvu.

K nazývaniu Aleše Franca "pánom", za ktoré som bola kritizovaná na inom mieste. Či je pán Franc znovuzrodený neviem, ani si to netrúfam posúdiť, lebo ho nepoznám. Nazývam ho pánom preto, lebo po roku 1989 som si zvykla o luďoch, s ktorými si netykám, hovoriť nie ako o súdruhoch a súdružkách, ale pánoch a paniach. Je to proste zvyk a netrúfam si o panu Francovi hovoriť ako o Alešovi, lebo som s ním husi nepásla. Kritici si nevšimli, že keď som spomínala v komentári D. Drápala, ani o ňom som nehovorila ako o bratovi (a to je predsa charizmatik!) a nikomu to nevadilo. Nehovorila som o ňom ako p. Drápalovi preto, lebo som si s ním pár viet už asi dvakrát prehodila a tykali sme si pritom.

Nikoho som doteraz neoslovila titulom "brat" alebo "sestra" (vlastne ani svoju vlastnú setru nie, lebo tú volám Jana, načo by som jej mala hovoriť "sestra Jana"?) jednoducho preto, lebo som si na to nezvykla. Asi to bude tým, že som prvé roky s Pánom prežila v cirkvi, kde sme ludí, s ktorými sme sa nepoznali, oslovovali ako pán a pani, napriek tomu, že naozaj podla statusu v Božom královstve boli našimi bratmi.

Mimo cirkev tiež nepoužívam pri oslovovaní tituly, ktoré luďom patria a nemyslím si, že tým im chcem odškriepiť fakt, že majú vysokoškolský diplom. Najčastejšou praxou je ale to, že akademickými titulmi sa najviac oháňajú ludia, ktorí ich využívajú formálne a vedomosti, ktoré získali počas štúdia, využívajú minimálne a málo ďalej rozvíjajú svoju odbornosť

Myslím, že je doležité, aby náš status, či už v práci alebo v cirkvi, bol zrejmý z ovocia našej práce, a nie z titulov. Možno preto som si nezvykla ludí oslovovať tak, ako to robí zbytok kresťanského sveta. Tým, že Aleše France nenazývam bratom, netvrdím, že mojím bratom nie je, aj keď ovocie jeho "bratstva" je sporné, súrodenci by nemali jeden o druhom vytvárať nepravdivý obraz.

Ak by chcel teraz niekto použiť už spomínaný myšlienkový postup a podsunúť mi, že tým chcem povedať, že Franca nenazývam bratom preto, lebo sa tak nechová, tak to vobec nemam na mysli.


Dúfam, že sa už s podobnými prezumpciami netretnem. Fakt mi vadí, keď sa niekomu podkladá to, čo nepovedal. A pán Franc tiež pracuje týmto sposobom. Aspoň čo sa týka citácií výrokov, ktoré si buď možem overiť, alebo mojich vlastných. Nech si o iných píše, čo chce, ale na veci , ktoré sa týkajú mňa (osočovanie tých, ktorí slúžia v kurzoch Alfa, a teda aj mňa), si snáď možem dovoliť reagovať, nie?!

P. Francovi som zatiaľ nebrala jeho názory - ak si myslí, že Alfe ide charizmatizáciu cirkvi, nech sa páči, nemožem mu to vyvrátiť, lebo je to jeho dojem, nemá na to dokazy a je mi to v podstate jedno. Takisto, ak si myslí, že je Alfa zlá a škodlivá, prosím, má na to právo. Ale ak budí dojem, že niekto niečo povedal alebo urobil a nebola to pravda, tak sorry, to je falošné obvinenie.

Tento príspevok, je mienený ako obrana , nie ako útok. Chcem len uviesť veci na pravú mieru. Ospravedlňujem sa všetkým (aj panu Francovi), ktorých sa dotkli moje komentáre, nebolo to mojím zámerom.



Re: Kurzy Alfa jako postmoderní fenomén (Skóre: 1)
Vložil: frantisek_ales v Čtvrtek, 26. únor 2004 @ 18:43:35 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pro pána krále, článek, který připomíná ruský boršč následuje diskuse podobná arogantní kampani amerických politiků! Jaký máte problém? Když kurzy považujete jako vhodný prostředek sborového evangelijního snažení, tak je používejte a když ne, tak je nepoužívejte. V našem sboru jsme se například nepřipojili k satelitním evangelizacím s Bily Grahamem, ale neznám nikoho, kdo by měl potřebu na veřejnosti probírat Grahamův životopis a vytahovat na něj 20 let staré kauzy.



Stránka vygenerována za: 0.38 sekundy