Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Marcela.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16652, komentáře < 7 dní: 228, komentářů celkem: 429563, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 609 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116493514
přístupů od 17. 10. 2001

Život církví: Proč synodní senior ČCE změnil názor na financování církve státem?
Vloženo Pátek, 07. květen 2004 @ 07:14:26 CEST Vložil: Bolek

Z našich církví poslal Benjamin

Proč synodní senior ČCE změnil názor na financování církve státem?
Změna postoje je spíše výrazová než vnitřní. Neměním nic na tom, co si stále myslím. Totiž, že nejlépe je církvi, když není závislá. Tak dospělá a zralá však ČCE není. Zralost církve v tomto smyslu vidím dvojím způsobem – jednak jde o zralost víry k obětavosti předně kvůli šíření zvěsti spásy v Kristu a za druhé zralá církev se projevuje i tak, že odolává touhám spojovat finanční dary s nároky; například „když hodně platím, má se kázat to, co mi vyhovuje“. To není ironie, o tom mi se smutkem vypravovala jedna kolegyně ze Švýcarska.

Nesmím zamlčet, že ani jako farář ani jako funkcionář jsem nepoznal za posledních skoro patnáct let ze strany státu nárok, skrytou či otevřenou formu nátlaku, ani pokusy jeho úředníků, jakýmkoliv způsobem ovlivňovat život církve a obsah její zvěsti. Lze říci, že jistý stupeň nezávislosti církve na státu už existuje a že platí už nyní to, že dnes má církev tolik svobody, jako snad nikdy předtím. Není to ovšem díky radosti státu z přítomnosti a působení církví, ale proto, že církevní problematiku se nedaří (navzdory snažení mnoha komisí) vést k dobrému cíli. Dotace, které dostáváme, tak jsou více než sdělením společnosti o podpoře církví, výpovědí o nezbytí, které stát nutí financovat, protože to je závazek (nebo břemeno) minulosti. Když však tolik let přijímáme peníze od státu na nejvlastnější činnost církve (nesení zvěsti evangelia české společnosti), pak nedokážu dotaci brát a říkat, že se mi to vlastně nelíbí. Takže jsem neudělal nijak výraznou změnu, než že vyjadřuji jistou vděčnost společnosti za její podporu a k tomu dodávám, že víc než model stávajícího financování mi vadí naše dlouholetá nemohoucnost (nechuť) postavit se na vlastní nohy. To je celé, co lze říci k tomu, co se může jevit jako změna stanoviska. Ovšem je pravda, že se na tomto současném přístupu podepisuje jak vývoj posledních let tak i další zkušenosti, které jsem mohl udělat a které jsem před deseti a více lety jednoduše neměl a nemohl mít. Další je otázka: co dál?             a. Současné přitakání tomuto modelu financování v žádném případě neznamená, že budeme o zachování takového způsobu žebrat anebo přestaneme dbát na zajištění života církve v případě možných změn politického kurzu.             b. Stávající dotace ze strany státu jsou dary, které smíme přijímat, avšak nesmíme zapomínat na výchovu k obětavosti vlastní, a to ne pouze proto, že stále nevíme, kdy dotování ze státního rozpočtu skončí, jakože o vztahu státu k církvím i po letech jednání víme vlastně hodně málo. Růst vlastní obětavosti je nepřímo též výrazem osobního vztahu k Bohu, vědomí místa víry v životě a jejího vlivu na životní styl, na osobní a rodinné hospodaření.             c. Rozhodnutí synodu z r.1993 o činění kroků směřujících k odluce tím není nijak rušeno, ani obcházeno – finanční samostatnost je jen jedním z kroků, další mají následovat – čeká nás předně „zefektivnění“ života církve (tj. účelnější pokrytí území ČR reformovanou evangelickou zvěstí z menšího počtu sborů a středisek).             d. Personální fond proto není třeba rušit, spíše znovu promyslet zásady jeho existence a dalšího plnění, tehdy, kdy bude dosaženo rezervy na pokrytí jednoroční potřeby.             e. Je vhodné zbavit se úvah o tom, že jinými cestami se k takovým dotacím rovněž dostaneme. Ani při případném výnosném hospodaření s vráceným majetkem. Majetek rozděluje, podaří se mu to i tehdy, kdy se bude o majetek starat třeba i správní rada nějakého ekumenického fondu. Záměr financovat z takového fondu současné potřeby církví je sice záměr ušlechtilý, leč prý nemožný – existuje odhad, se kterým pracují poslanci sněmovny, že v současné době veškerý majetek by ve svém stávajícím stavu vynesl ročně cca 90 mil.Kč (církve čerpají ze státního rozpočtu desetkrát více); podobně je vhodné nepočítat s tím, že v současné chvíli např. asignace výrazně pomohou. O asignace mají zájem mnohé neziskové organizace, proto sotva budou výhradním zdrojem podpory pouze pro církve, čímž pochopitelně výrazně klesne jejich výnos, který by ani při exkluzivním určení pro církve nevynášel žádoucí a významnou sumu.             f.  Stojí za to rovněž zmínit, že současný styl hospodaření státu, kdy se mnoho peněz (formou  různých a nemalých daní) vybírá od jednotlivců i organizací, aby pak byly záhadně rozdělovány a posílány zpět, je styl těžkopádný a drahý; styl, který podvazuje jakoukoliv sponzorskou aktivitu občanů i organizací. I tato skutečnost se nepřímo podepisuje na tom, že třetinu nákladů života církve musíme hradit penězi zvenčí. Joel Ruml Zdroj: Evangelický časopis Český bratr 5/2004 zdroj: http://notabene.granosalis.cz


"Proč synodní senior ČCE změnil názor na financování církve státem?" | Přihlásit/Vytvořit účet | 3 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Proč synodní senior ČCE změnil názor na financování církve státem? (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Pátek, 07. květen 2004 @ 08:54:53 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Libi se mi uprimnost predstavitele CCE. Tato slova nejsou proto minena jemu. Co si musim, chte nechte priznat, ze cirkev v CR je v krizi. At uz vnejsi (pohane se podili na jejim financovani), tak vnitrni (boje o pozice, rozdeleni v jedne cirkvi, skandaly v televizi ohledne nejvetsi protestantske denominace, problemy s kolapsem predstavitele jine cirkve atd. (Ne vsechny z techto cirkvi vsak prijimaji podporu). Chapal bych snad, z "vyssiho principu", ze kdyz stat cirkev plati, ona mu na oplatku zvestuje evangelium. Neni tomu tak! Evangelizace cizokrajnych extatiku, kurzy legrace, smichu a pohody namisto pokani je pouze medvedi sluzbou spolecnosti. Osobne jsem presvedcen, ze by stat mel razem a s okamzitou platnosti "zavrit kohouty". Jestlize by neco odumrelo, necht to odumre. Pan se dokaze o sve veci postarat. Jestlize jsou veci, ktere by zanikly, necht zaniknou, zrejme nejsou Bozi.



Tápání českých církví (Skóre: 1)
Vložil: Olda v Pátek, 07. květen 2004 @ 09:55:16 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Také se mi líbí upřímnost představitele ČCE a také srozumitelnost jeho postoje, i když se s ním nemohu zcela ztotožnit (ale to by ani dost dobře nešlo, protože nejsem členem ČCE). Kromě prohlášení představitele KS - http://mujweb.cz/www/ksvcr/listy/34.htm - nevím o podobně srozumitelném postoji některého jiného představitele českých denominací k otázce státní podpory zdejším církvím (státní dotace nepobírají ještě Křesťanské sbory a adventisté pouze na chod svého ústředí).
Většina českých církví v této věci těžce tápe. Zvláště tristní situace je v případě BJB, která má ve svých zásadách prosazování odluky církve od státu a v současné době se připravuje na pobírání státních dotací pro své kazatele od roku 2005 (státní příspěvek na provoz ústředí již bere delší dobu).

Jinak malá poznámka k předchozímu komentáři. Podle sčítání lidu je dnes nejpočetnější nekatolickou denominací ČCE. Ony skandály v televizi (pokud se tím myslí ty problémy s odposlechem na jejich ústředí) se týkají Církve československé husitské, která byla svého času největší nekatolickou denominací.



Stránka vygenerována za: 0.18 sekundy